Volgens mij is het nog steeds zo dat ongeveer de hele academische wereld iets pas accepteertals het wetenschappelijk aantoonbaar is. Ik heb zelf aangegeven in dit topic dat ik ermeteen niet van uit ga dat iets dat niet wetenschappelijk is aangetoond ook meteen niet bestaat. Maar dat ik wel denk dat er een moment komt dat alles wetenschappelijk kan worden bewezen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 09:32 schreef Denagam het volgende:
[..]
Doordat God en duivel beschreven worden als onzichtbare en entiteiten en alleen bestaande uit geesten, zonder lichamelijke aanwezigheid, is het onmogelijk dit wetenschappelijk aan te tonen.
Mensen die de wetenschap proberen te misbruiken om aan te tonen dat er geen God of duivel bestaat moeten gewoon eens leren toe te geven dat als iets niet wetenschappelijk aantoonbaar is het niet per definitie onwaar hoeft te zijn.
Wetenschap is een continue groeiend besef van dingen om ons heen... geen meetlat waar je op elk moment of op elke plaats een 100% betrouwbaar en nooit omontkeerbaar antwoord kan verschaffen.
Accepteren als het aantoonbaar is, is in mijn ogen totaal anders dan het per definitie verwerpen omdat iets niet aantoonbaar is. Helaas zie ik dat laatste iets te veel hier.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 09:54 schreef boskov het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog steeds zo dat ongeveer de hele academische wereld iets pas accepteertals het wetenschappelijk aantoonbaar is.
Ik hoop ook dat dat moment komt, maar ik betwijfel het ten zeerste.quote:Ik heb zelf aangegeven in dit topic dat ik ermeteen niet van uit ga dat iets dat niet wetenschappelijk is aangetoond ook meteen niet bestaat. Maar dat ik wel denk dat er een moment komt dat alles wetenschappelijk kan worden bewezen.
Helemaal mee eens...quote:En mooi dat je begint over de entiteiten. Zoals ik al zei zijn god en de duivel zo beschreven in de bijbel en andere boeken dat je er niks tegen in kan brengen..
De DUIVELquote:Op maandag 17 januari 2005 20:25 schreef Nynex het volgende:
Nee,
de duivel bestaat niet
Neem het maar van mij aan.
Zo, deze thread is done.
Lucifer bestaat al sinds de Romeinse tijd.quote:Op maandag 17 januari 2005 23:28 schreef Nynex het volgende:
De duivel bestaat niet, net zo min als de fucking kerstman.
Capiche?
Valt niets aan te onderbouwen, dat is gewoon logisch, idiots.
Jullie weten ook wel dat het hypothetische bestaan van de duivel ook niet onderbouwd kan worden.
De feitelijke kant van het verhaal is dat de duivel in de middeleeuwen verzonnen is door bange christenen.
It would make absolutely no sense om aan te nemen dat de duivel bestaat, een rood mannetje met hoorns en een drietand die de hele dag z'n snor zit te draaien en te bedenken hoe hij God een poets kan bakken. Ja, tis goed met jeee
God bestaat (nee, niet die christelijke), buitenaardse wezens ook, de duivel is echter grote onzin, een fucking fabeltje.
En het verhaaltje over goed en kwaad, ook allemaal door mensen verzonnen. Er is geen goed, er is geen slecht, hangt allemaal van je referentiekader af.
Dingen gebeuren gewoon in dit universum, en die gebeurtenissen dragen geen label van goed of slecht, ze gebeuren gewoon. Maw. die zogenaamde polariteit bestaat helemaal niet.
Zou je deze vraag even willen herzien? Ik snap er niet veel van!quote:Op woensdag 19 januari 2005 14:51 schreef newsman het volgende:
Maar bestaat hij dan ook als Satan het eeuwige kwaad met het eeuwige leven dat vraag ik me af en als er een hel zou zijn waar is die hel precies dan.??![]()
De vragen zijn heel simpel, wie is Satan en als hij het eeuwige leven zou hebben zoals in de boeken beschreven is, Waar leeft Satan dan(de hel).Waar is dan de hel??quote:Op woensdag 19 januari 2005 15:03 schreef Denagam het volgende:
[..]
Zou je deze vraag even willen herzien? Ik snap er niet veel van!
Mwah.. de vragen misschien wel,maar je vraagstelling niet. Het leek meer op 4 vragen die door elkaar liepen in 1 zin zonder overgang. Mja... hier even de randvoorwaarden bepalenquote:Op woensdag 19 januari 2005 15:12 schreef newsman het volgende:
[..]
De vragen zijn heel simpel, wie is Satan en als hij het eeuwige leven zou hebben zoals in de boeken beschreven is, Waar leeft Satan dan(de hel).Waar is dan de hel??
Ik hoop dat je nu de vragen wel begrijpt.
Laatst las ik ergens dat we ook wel eens gewoon figuren in iemands SIMS spel zouden kunnen zijn. Grappig idee. Moest denken aan kinderserie Reboot van jaren geleden.quote:Op maandag 24 januari 2005 08:54 schreef OnegaiNL het volgende:
misschien bestaat er wel helemaal geen god/duivel of dergelijke.... wie zegt dat we niet 'ratten' zijn in een experiment voor Aliens?
ze verzinnen voor veel dingen Goden... zo kun je ook een God van internet verzinnen .... ik weet niet of je het kan...... kletsen over iets wat je niet kan zien.
Ik Sater ben onder u!quote:Op maandag 17 januari 2005 17:09 schreef longinus het volgende:
Duivelig stukje.
Nee, een God kan best bestaan, maar dan niet als een identiteit die oordeelt. Een duivel introduceren is dan ook zinloos/dubbelop.quote:Op maandag 24 januari 2005 10:22 schreef nokwanda het volgende:
Haushofer: Wil dat zeggen dat God en de duivel gelijk staan aan ethiek en dus door de mens bedacht zijn?
Speth: Hoe komt de mens aan die bewuste keuzemogelijkheden/vrije wil. Waarom denk je dat die er is? (btw ook volgens de koran is moord een doodzonde toch?)
Omdat wij een evolutionair ontwikkeld brein hebben. Klaarquote:Speth: Hoe komt de mens aan die bewuste keuzemogelijkheden/vrije wil. Waarom denk je dat die er is? (btw ook volgens de koran is moord een doodzonde toch?)
Een God creerde een schepping. Een perfecte schepping. Uit de grauwe zee van alle mogelijkehden, alle kleuren, alle tijden en hoedanigheden pakte hij alles wat mooi was en goed en positief. Hij maakte een paradijs.quote:Op maandag 24 januari 2005 11:56 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof niet in een absoluut bestaan van ethiek. Goed en kwaad bestaan dus ook niet absoluut. Denk ik.
dat is je instinct wat aangeeft dat er gevaar (angst) is.quote:Soms voel je het, een vlaag van enorme angst - maar ook aantrekkingskracht er juist heen.
Ja ik zie idd dat een aantal zinnen een enigszins gebombardeerde indruk maken - woorden eruitgevallen en zo.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:54 schreef nokwanda het volgende:
Maak dan tijd want ik wil het ook precies snappen. Je begon zo duidelijk in de eerste twee alinea's.
Je beschijft het inderdaad meer dan eens voorkomende gebruik van een fenomeen.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:26 schreef JoZzephus het volgende:
dat is je instinct wat aangeeft dat er gevaar (angst) is.
angst is een tegenpool van liefde.
angst bestaat om liefde te kunnen ervaren.
waar deze topic over gaat is duiveltjesgedoe.
duivel/satan is dus verzonnen door baasjes die macht willen.
mensjes geloven dit graag omdat het nu eenmaal makkelijker is om je de les te laten lezen ipv zelf nadenken.
en zo kutten we weer door naar het volgende "laat je in de maling nemen gedoe"
nette pakjes met stropdas, serieus kijken en nog gerespecteerd worden ook, doen wonderen wanneer het volk weer wat moet weten/betalen/doen.
![]()
Onbeantwoordbare vraag.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:45 schreef JoZzephus het volgende:
is dat belangrijk dan?
Als letterlijk de 'verpersoonlijking' van het kwaad. Door mensen gevormd.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:52 schreef Alicey het volgende:
Wat mij wel opvalt is dat je het hebt over het kwaad, maar niet over de duivel. iteejer, zie je de duivel als bron/oorzaak/eenheid met het kwaad, of leg je die link niet?
Hmm dat is hoe het algemene beeld ook is, al heb ik het idee dat het bij jou meer van conceptuele aard is.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:56 schreef iteejer het volgende:
[..]
Als letterlijk de 'verpersoonlijking' van het kwaad. Door mensen gevormd.
Uiterst conceptueel ja. Waarom zou alles een menselijke gedaante moeten aannemen, een menselijk soort bewustzijn, een menselijk soort 'ik', zelfs de menselijke anatomie?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:02 schreef Alicey het volgende:
Hmm dat is hoe het algemene beeld ook is, al heb ik het idee dat het bij jou meer van conceptuele aard is.
Ik zie zelf een duivel toch niet zo snel als verpersoonlijking van het kwaad..
Van mij hoeft dat niet hoor, het zit alleen in het woord 'verpersoonlijking', gezien ik dat niet van je verwachtte verifieerde ik dus even.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:10 schreef iteejer het volgende:
[..]
Uiterst conceptueel ja. Waarom zou alles een menselijke gedaante moeten aannemen, een menselijk soort bewustzijn, een menselijk soort 'ik', zelfs de menselijke anatomie?
in overleg met jou op zielsniveau..quote:als 'God' de mensheid geschapen heeft, heeft hij hun karaktereigenschappen bepaald,
goed en slecht bestaan alleen, als je er een waarde oordeel aan plakt.quote:omdat 'God' van te voren al weet of een persoon goed of slecht gaat worden.
Niet van me verwachtte - vleiendquote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:14 schreef Alicey het volgende:
Van mij hoeft dat niet hoor, het zit alleen in het woord 'verpersoonlijking', gezien ik dat niet van je verwachtte verifieerde ik dus even.
Dat is jouw interpretatie, die niet geheel juist is. Ik heb van jou op sommige vlakken een beeld hoe je denkt. Dat heb ik niet van iedereen. Het was dus niet de vraag of mensen wel of niet nadenken.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:29 schreef iteejer het volgende:
[..]
Niet van me verwachtte - vleiend
Dat veronderstelt dat je een algemene opvatting zou hebben van mensen die verder niet zo veel nadenken, en een wat meer genuanceerde van mensen die wél nadenken.
Een bewijs hiervan kun je denk ik al snel statistisch vaststellen. Er is bijna niemand die zichzelf oppervlakkig vindt.quote:Maar bestaan die wel, die mensen die niet nadenken?
Natuurlijk is het vleiend voor jezelf, te denlken dat je zelf een dieper en rijker beeld hebt van 'de dingen'dan veel anderen. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat iedereen eenzelfde diepte ervaart in zijn/haar eigen voorstellingen.
Het zou natuurlijk kunnen.. Maar dat is een zelfde soort vraag als de vraag of de mensen om je heen bestaan.quote:Niet overdraagbaar, niet in de ander uitdrukbaar, niet in de geobjectiveerde realiteitsprojectie van de taal te gieten, maar puur subjectief.
Misschien ervaren we allemaal wel de zelfde mystiek en dezelfde vragen. Echt op dezelfde manier. Maar komt dat gefilterd en anders naar buiten.
Sorry, ik was niet duidelijk. Mijn 'je' betekende 'men', niet zozeer gericht op jouquote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:34 schreef Alicey het volgende:
Dat is jouw interpretatie, die niet geheel juist is. Ik heb van jou op sommige vlakken een beeld hoe je denkt. Dat heb ik niet van iedereen. Het was dus niet de vraag of mensen wel of niet nadenken.
Ik denk dat het dan op zich wel klopt.. Al begrijp ik niet helemaal het verband met eerdere posts.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
Sorry, ik was niet duidelijk. Mijn 'je' betekende 'men', niet zozeer gericht op jou
ja dat geloof ik ook, alleen gebeurt dit niet met z'n allen tegelijk maar ieder in zijn/haar tempo.quote:Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat iedereen eenzelfde diepte ervaart in zijn/haar eigen voorstellingen.
woorden zijn moeilijk te vinden tov van wat je voelt of weet.quote:Niet overdraagbaar, niet in de ander uitdrukbaar, niet in de geobjectiveerde realiteitsprojectie van de taal te gieten, maar puur subjectief.
ja leuk dit.quote:Maar dat is een zelfde soort vraag als de vraag of de mensen om je heen bestaan.
Nu ikke snap.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja ik zie idd dat een aantal zinnen een enigszins gebombardeerde indruk maken - woorden eruitgevallen en zo.
Ik bedoel dat God zag dat zijn aanwezigheid een enorme onbalans tussen 'het goed' en 'het kwaad' veroorzaakte; en dat loste hij op door zichzelf terug te werpen in het kwaad - kruisiging - waardoor het kwaad genutraliseerd werd - maar hijzelf ook.
Wij hebben als mens de opdracht meegekregen om dat kwade te verdelgen, om zijn ideaal dat hij zelf niet meer kon meemaken toch nog te doen slagen. Is God dood? Nee, hij is weer opgelost in het neutrale grijs, in 'het indifferente'.
En waar ik op doelde wat betreft de dingen die ik zelf ervaren heb; die gaan soms wat ver, al zijn er wel getuigen van etc. De meesten geloven dat niet, en beginnen met wetenschap en academisch denken. Das mooi, want ik ben ook academisch opgeleid, en snap best het nut en (soms) de noodzaak van het analytisch denken. Maar meer dan een gereedschap is het niet; Haushofer stelt terecht dat hij het onbegrijpelijk vindt dat mensen alles met ethike gaan verklaren - terwijl ethiek iets is wat ze zelf uitgevonden ehbben, en aldus in cirkeltjes rond blijven rennen.
Ik zou die visie willen uitstrekken tot het rationele: ook dat is een construct, berustend op selectief shoppen in de ons omringende realiteit en indrukken die we er van krijgen: nl alleen díe indrukken die verifeerbaar zijn, objectiveerbaar, reproduceerbaar en ook nog es 'passen' in de eerdere waarnemingen.
Je kunt het rationele gebruiken als je auto's wil maken, of computers, of ergens patronen in wilt zien - ter voorspelling ende manipulatie.
Maar als je dan eens wordt geconfronteerd met iets als dood, sta je er ook bij, het leven van de ander kan als water tussen je handen wegglipen, net als je eigen leven, en je weet dat je niets weet, alleen maar naar de sterren kan kijken die je wat spottend aanstaren. Binnen het interval van het geboren worden en het overlijden, binnen de rationaliteit van de lineariteit, oorzaak rn gevolg, is alls prima en heel aardig voor te stellen.
Maar soms wordt je gedwongen om daarbuiten te kijken.
Gelukkig zijn er velen die dat ook zo ervaren. En al was dat niet zo: wie anders dan ikzelf kan mijn rechter zijn? Zelfs al zou dit wijzen op het 'geschift zijn' - een net zo valide en duidelijk begrip als de wat ingewikkelder klinkende psychiatrische diagnostiek - dan nog bewijst dat slechts dat het menselijk organisme in staat is dergelijk gedrag te vertonen. Meer niet.En de gestelde vragen blijven overeind staan, worden er niet door weggevaagd. Edoch - psychiatrisch gezien ben ik niet geschift hoor
God kan mensen ook geschapen hebben met vrije wil. En als God dat gedaan heeft met de bedoeling om es te kijken wat er DAN zou gebeuren dan is ie zelf een duivel.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:00 schreef Chriz2k het volgende:
Nee, als 'God' de mensheid geschapen heeft, heeft hij hun karaktereigenschappen bepaald, en is een duivel overbodig omdat 'God' van te voren al weet of een persoon goed of slecht gaat worden.
Dit kan ook niet veranderd worden, want het leven word voor je bepaald door de hogere macht.
Mooiquote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:23 schreef nokwanda het volgende:
Nu ikke snap.
Een deëtische demon, komend als een dief in de nacht.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:25 schreef nokwanda het volgende:
[..]
God kan mensen ook geschapen hebben met vrije wil. En als God dat gedaan heeft met de bedoeling om es te kijken wat er DAN zou gebeuren dan is ie zelf een duivel.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |