Wat is de range van een F-16 zonder externe brandstof tanks? Verglijk dat eens met de range van een MiG-29 zonder brandstof tanks (1500 km, volgens RAC MiG en diverse andere sites)quote:Op dinsdag 25 januari 2005 22:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Kul. Een Fulcrum zonder tanks heeft geen bereik. Als we missies in de TRA's hadden van Fulcrums tegen (vul in type) dan vertrokken de Fulcrums als laatste, en kwamen ze als eerste binnen. Om nog een beetje missie-duur over te houden werd er nooit in TRA1 en 2 gevlogen tegen Fulcrums. (TRA's zijn stukken gereserveerd luchtruim noord van de waddeneilanden, de TRA 1 en 2 zijn de meest noordelijke). Missies werden liefst gevlogen vanaf Leeuwarden of de dichtsbijzijnde Duitse basis. Dat korte bereik is ook logisch, want de Fulcrum is ontworpen als luchtverdediger, point defense. Je werd geacht omhoog te jagen, aan te vallen onder strikte radarbegeleiding, en dan weer terug te komen. Het gebruik van reheat (bijvoorbeeld bij zwaar manoeuvreren of supersoon vliegen) bekort het bereik dramatisch. De MiG-29 had oorspronkelijk alleen een centreline tank, pas toen de Duitsers hun ICAO-II modificaties deden werden er ook externe vleugeltanks tanks ontwikkeld. Bron
[..]
Bij straaljagers zit de meeste brandstof in de romp. De vleugels zijn over het algemeen te dun om als tank gebruikt te worden. Bij de tweezitter-uitvoeringen van de F-15. F-16 en F-18 is een fuel cell opgeofferd om de passagier te kunnen vervoeren. Alhoewel de G-krachten volgens mij gelijk blijven kost manoeuvreren met volle tanks wel wendbaarheid: simpele massa vs versnelling berekening. G-s zijn niet zaligmakend, hooguit een indicatie.
Je hebt helemaal gelijk, maar vergeet 1 ding: een F-16 met tanks kan nog steeds vechten. Een MiG29 met tanks kan nit door de bocht zonder de tanks eraf te scheuren, die dingen zijn voor ferry flights only. De F-16 gedraagt zich met tanks zelfs beter dan zonder, aldus de piloten die ik erover geproken heb.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 22:34 schreef M5 het volgende:
[..]
Wat is de range van een F-16 zonder externe brandstof tanks? Verglijk dat eens met de range van een MiG-29 zonder brandstof tanks (1500 km, volgens RAC MiG en diverse andere sites)
Ik reageerde op jouw stukje tekst:quote:En dat verhaal over die G krachten en verlies van wendbaarheid. Klopt wat je zegt, maar ik bedoelde alleen maar dat de Su-27 niet extreem slecht presteerd bij volle tanks in verglijk met andere vliegtuigen. De verhouding tussen verlies aan wendbaarheid en massa is voor alle militaire jagers ongeveer gelijk. Vergis je echt niet in de hoeveelheid brandstof die er in vleugels zit. Bij de F-16 is het misschien niet zoveel, maar dat komt door het relatief kleine vleugel oppervlak. Als vliegtuigbouwer doe je in feite maar 1 ding met de holle ruimte in je vleugels.. zoveel mogelijk brandstof er in proppen. Of het nu dunne of dikke vleugels zijn.
ff pic posten:quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:28 schreef Strijder het volgende:
[..]
De Tomcat en de Eagle waren al groot (de F-16 is dus echt wel klein), maar als je ze naast een Flanker zet, dan staan die in de schaduw van de Sukhoi...![]()
Te duur en te groot voor een land als nederland. Zo'n vliegdekschip als de britten hebben met harriers zou net kunnen.quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:45 schreef sp3c het volgende:
waarom hebben wij eigenlijk geen vliegdekschepen ... te groot?
[afbeelding]
http://www.hiddes.nl/images/TRUMAN/index.htm
tjerk hiddes & harry s truman
I know I know er had ergens een smiley tussen gemoeten, het ging vooral om de vergelijking tussen de twee schepen vanuit de luchtquote:Op woensdag 26 januari 2005 14:47 schreef M5 het volgende:
[..]
Te duur en te groot voor een land als nederland. Zo'n vliegdekschip als de britten hebben met harriers zou net kunnen.
Maar het is gewoon veel te duur. Helaas
Jaquote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:37 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
ff pic posten:
Vergelijk
Die MiG-21 is dan helemaal een stofje![]()
Wat ik me afvraag, waarom zijn onze schepen altijd zo 'langzaam' ?quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:45 schreef sp3c het volgende:
waarom hebben wij eigenlijk geen vliegdekschepen ... te groot?
[afbeelding]
http://www.hiddes.nl/images/TRUMAN/index.htm
tjerk hiddes & harry s truman
Die schepen hebben meer power (meestal kernreactoren aan boord). En het scheelt iets van 3 knopen of zo in top snelheid dacht ik.quote:Op woensdag 26 januari 2005 17:56 schreef Strijder het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, waarom zijn onze schepen altijd zo 'langzaam' ?
Het gemiddelde Amerikaanse welk-land-dan-ook-vliegdekschip is meestal wel sneller.
De PPSch-41 was in WOIIeen goed wapen, maar tegenwoordig makkelijk overtroffen in alle opzichten door de huidige wapens.quote:Op woensdag 26 januari 2005 18:39 schreef N_I_ het volgende:
Beste wapen uit WOII:
[afbeelding]
Filmpje waar menig modern sub-machine gun een puntje aan kan zuigen
Ik vraag me af of dat dure wel waar is. Een conventionele carrier, en één, hooguit twee vliegvelden op de wal zijn volgens mij goedkoper en flexibeler dan wat we nu doen. Qua airwing hoef je het niet te laten, we hebben nu al meer vliegtuigen dan er op een carrier passen. En wat de Britten hebben is (met alle respect) geen vliegdekschip. Dat ding van de Fransen begint erop te lijken, qua formaat (de inzetbaarheid is bagger, dat vinden zelfs de Fransen zelf). Wat de Britten in de planning hebben, DAT lijkt er op. Jammer dat ze er maar twee van gaan bouwen om de 3 Invincibles te vervangenquote:Op woensdag 26 januari 2005 14:47 schreef M5 het volgende:
[..]
Te duur en te groot voor een land als nederland. Zo'n vliegdekschip als de britten hebben met harriers zou net kunnen.
Maar het is gewoon veel te duur. Helaas
Nu ga je onderscheid maken in wat wel een geen vliegdekschip is. Voor mij blijft een schip waarvan enkele vliegtuigen anders dan helicopters kunnen operationeel opereren een vliegdekschip. In dat geval voldoen die schepen van de Britten er ook aan. Ze zijn misschien niet zo handig als de vliedekschepen van de U.S.A, dat klopt.quote:Op woensdag 26 januari 2005 21:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat dure wel waar is. Een conventionele carrier, en één, hooguit twee vliegvelden op de wal zijn volgens mij goedkoper en flexibeler dan wat we nu doen. Qua airwing hoef je het niet te laten, we hebben nu al meer vliegtuigen dan er op een carrier passen. En wat de Britten hebben is (met alle respect) geen vliegdekschip. Dat ding van de Fransen begint erop te lijken, qua formaat (de inzetbaarheid is bagger, dat vinden zelfs de Fransen zelf). Wat de Britten in de planning hebben, DAT lijkt er op. Jammer dat ze er maar twee van gaan bouwen om de 3 Invincibles te vervangen
Ten eerste is een nucleair aangedreven schip politiek niet haalbaar in Nederland. Het wordt dus een conventionele carrier. Zeg maar Kennedy klasse. De apparatuur is COTS, en voor het grootste deel leverbaar bij Signaal. De vliegtuigen zijn geen probleem: als je nu zou beginnen met het bouwen van de carrier ben je bijna 10 jaar verder voor je hem klaar hebt. Toevallig staan de JSFs voor dezelfde periode op de rol. Mocht de JSF op zich laten wachten kun je 12 F-18s huren als stop-gap. De kosten voor opleiding van personeel etc kun je wegstrepen tegen de vrijkomende bedragen van de opgeheven vliegbases.quote:Op woensdag 26 januari 2005 21:16 schreef M5 het volgende:
[..]
Nu ga je onderscheid maken in wat wel een geen vliegdekschip is. Voor mij blijft een schip waarvan enkele vliegtuigen anders dan helicopters kunnen operationeel opereren een vliegdekschip. In dat geval voldoen die schepen van de Britten er ook aan. Ze zijn misschien niet zo handig als de vliedekschepen van de U.S.A, dat klopt.[quote]
Ik maak geen onderscheid, dat doen de Britten zelf. Officieel zijn het geen carriers maar TDCs, Through Deck Cruisers (vliegdekkruisers). Ze hebben ook nauwelijks kisten aan boord, met een dozijn Harriers staat hij al vol dacht ik.
[quote]
Het is wel duur want het vereist aller eerst de aanschaf van het schip voor een Nimitz-klasse werd dat enkele jaren geleden al geschat op $2 miljard aan materiaal en productie kosten. Dan heb je nog de ontwikkeling van het schip. Aanschaf van apperatuur op het schip, aanschaffen van vliegtuigen geschikt voor carriers. Op dit moment is geen enkel fixed-wing vliegtuig van de Nederlandse Luchtmacht geschikt voor vliegdekschepen. Dan komen nog de kosten van de opleiding van het personeel om de hoek kijken en als laatste het de operationele kosten als onderhoud, salarissen, trainingen, etc. etc. Dit allemaal samen is veel meer dan wat Nederland per jaar aan de hele Defensie-toko uitgeeft. En dat voor één schip.
301 opereert niet van vliegdekschepen, en heeft bovendien de mogelijkheid om van de Rotterdam en het tweede amfibisch transportschip te opereren. Verkeerd voorbeeld.quote:Een vliegdekschip is reuze handig, maar het kan maar op 1 plaats tegelijk zijn. het 301 sq. zit nu op 2 verschillende locaties. zaten die bijv met een vliegdekschip dan was dat niet mogelijk geweest.
Een vliegdekschip is een goede en bruikbare aanvulling (ligt er aan hoe je het inzet uiteraard) op de huidige defensie. Echter is het financieel niet haalbaar voor een land als nederland.
Die Britse schepen zijn oud. Tegen de tijd dat de Britten ze afvoeren ruim 30 jaar. Bovendien zijn ze qua gevechtskracht te magertjes. Die wil je niet meer hebben, dan kun je nog beter zelf nieuwe bouwen, op maat voor STOVL JSFs. Je kunt ook opteren om de Britten een 4e carrier te laten bouwen, maar dan speciaal voor Nederland. Een 4e? Ja, want de Fransen spreken hardop over het aanschaffen van een tweede carrier, maar na het drama "De Gaulle" willen ze geen zusterschip bouwen. Men wil een romp in Engeland bestellen, met de order van de Royal Navy mee.quote:Misschien is het overnemen en moderniseren van één van die britse schepen een optie, en dan gelijktijdig aanschaffen van een aantal JSF's die geschikt zijn voor vliegdekschepen met de JSF's voor de luchtmacht.
Het hele vliegdekschip verhaal is niet politiek haalbaar, ongeacht nuceair of conventioneel aangedreven. Dat we zelf over de apartuur beschikken wil niet zeggen dat het goedkoop en gratis is. Vliegtuig opzich zijn geen probleem, maar de aanschafkosten zijn hoog. Welke van de 2 operationele F-16 basis wil je nog wegstrepen in NL?quote:Ten eerste is een nucleair aangedreven schip politiek niet haalbaar in Nederland. Het wordt dus een conventionele carrier. Zeg maar Kennedy klasse. De apparatuur is COTS, en voor het grootste deel leverbaar bij Signaal. De vliegtuigen zijn geen probleem: als je nu zou beginnen met het bouwen van de carrier ben je bijna 10 jaar verder voor je hem klaar hebt. Toevallig staan de JSFs voor dezelfde periode op de rol. Mocht de JSF op zich laten wachten kun je 12 F-18s huren als stop-gap. De kosten voor opleiding van personeel etc kun je wegstrepen tegen de vrijkomende bedragen van de opgeheven vliegbases.
Je snapt het voorbeeld niet. Ik bedoelde dat je met een vliegdekschip maar op 1 plaats te gelijk kan zijn.quote:301 opereert niet van vliegdekschepen, en heeft bovendien de mogelijkheid om van de Rotterdam en het tweede amfibisch transportschip te opereren. Verkeerd voorbeeld.Daar komt bij dat squadrons ook vanaf landbases kunnen opereren, je zit dus niet vast aan een carrier. Je wordt wel flexibeler, omdat je niet meer afhankelijk bent van een land in de omgeving van je TO.
Operaties vanaf een vliegdekschip moet je alleen bekijken voor jets, Helicopters kunnen opereren vanaf elke droge plek waar ze op passen. En dat een carrier in een conventioneel scenario te duur is weet ik ook wel, maar het is altijd leuk om te fantaseren
Britse schepen zijn misschien oud, ok goed punt en de Britten een extra romp laten maken zou ook aanzienlijk in kosten schelen.quote:Die Britse schepen zijn oud. Tegen de tijd dat de Britten ze afvoeren ruim 30 jaar. Bovendien zijn ze qua gevechtskracht te magertjes. Die wil je niet meer hebben, dan kun je nog beter zelf nieuwe bouwen, op maat voor STOVL JSFs. Je kunt ook opteren om de Britten een 4e carrier te laten bouwen, maar dan speciaal voor Nederland. Een 4e? Ja, want de Fransen spreken hardop over het aanschaffen van een tweede carrier, maar na het drama "De Gaulle" willen ze geen zusterschip bouwen. Men wil een romp in Engeland bestellen, met de order van de Royal Navy mee.
Volkel natuurlijk!quote:Op woensdag 26 januari 2005 22:19 schreef M5 het volgende:
[..]
Het hele vliegdekschip verhaal is niet politiek haalbaar, ongeacht nuceair of conventioneel aangedreven. Dat we zelf over de apartuur beschikken wil niet zeggen dat het goedkoop en gratis is. Vliegtuig opzich zijn geen probleem, maar de aanschafkosten zijn hoog. Welke van de 2 operationele F-16 basis wil je nog wegstrepen in NL?
Ik denk dat jij mij niet goed begreep. Als je met een carrier ergens opereert als mobiel vliegveld dan kun je daar met uitzondering van de transporttoestellen met alles vanaf opereren. En dan bedoel ik niet met squadrons van max 12 toestellen zoals de VS doen, maar met volledige oorlogssterkte, evt aangevuld met transport en aanvalsheli's. De taak van de carrier in NL dienst zou dan niet beperkt zijn tot vliegdekschip, maar het zou tot op zekere hoogte ook als Amphibic/Air Assault ship dienst kunnen doen. Zeker met heli operatien heb je veel ruimte nodig op het dek, en als een carrier iets heeft is het dat wel. En het belangrijkste voordeel blijft: je bent niet afhankelijk van host nation support, met alle politieke gevoeligheden die daarbij horen.quote:[..]
Je snapt het voorbeeld niet. Ik bedoelde dat je met een vliegdekschip maar op 1 plaats te gelijk kan zijn.
Ga je bijvoorbeeld de sqaudron(s) die op het schip staan in 2 detachementen opsplitsen, in een detachement dat ergens vanaf de grond opereerd en een ander detachement dat ergens anders op de wereld vanaf het schip opereerd, heb je in feite een idoot duur schip, omdat het maar voor 50% van de capaciteit gebruikt. De taken die het detachement dat op land opereerd uitvoerd hadden ook uitgevoerd kunnen worden door de F-16's/JSF die we toch al hebben.
Efficiency is bij uitzendingen wel het laatste waar men zich zorgen over maakt. Als DAT de motor achter beslissingen was geweest hadden we niet tegelijk in Bosnië, Afgahanistan en Irak gezeten, maar ons beperkt tot 1 theater.quote:Het enige voordeel van een vliegdekschip is dat je kunt opereren in een gebied zonder dat je een vliegbasis moet gebruiken. Ga je met je vliegtuigen die op een carrier staan alsnog vanaf een vliegbasis opereren omdat je vliegdekschip ergens anders moet zijn, zou je eens moeten gaan na denken of je wel efficient bezig bent.
Sorry, maar je vergelijkt appels met peren. Een Harrier komt niet in de buurt van de mogelijkheden van een F-16. Het is een goede kist, maar het blijft een gemodificeerde grondaanvalsbak, met een secundaire (op zijn best) Air Defense taak. Door het concept komt het bovendien bereik en wapenlast tekort.quote:[..]
Britse schepen zijn misschien oud, ok goed punt en de Britten een extra romp laten maken zou ook aanzienlijk in kosten schelen.
Maar de gevechtkracht wordt geleverd door de vliegtuigen die er op staan niet door het schip zelf. (self defence is een andere zaak) Dus afhankelijk van het aantal vliegtuigen dat er op staat en de kwaliteit daarvan bepaal je de slagkracht. Op de Invincible staan 9 Harriers dat is numeriek gezien groter dan de meeste F-16 detachementen die nederland de afgelopen jaren geleverd heeft. Slagkracht zat. (verder zou je misschien kunnen overwegen om de 12 seakings die er ook nog opstaan in te ruilen voor wat meer SVTOL toestellen. Dus dan zou je makkelijk op 12 tot 15 SVTOL toestellen kunnen komen. Lijkt me meer dan genoeg slagkracht voor Nederland als men kijkt naar wat men nu bijdraagt.
Je kunt het ook andersom zien. Het nadeel van een vliegbasis in de huidige tijd is dat het NIET mobiel is, terwijl de strijdkrachten dat wel zijn.quote:Een vliegdekschip heeft gewoon meer onderhoudskosten en andere operationele kosten lijkt mij dan een vliegbasis wat bestaat uit wat betonnen banen en een paar betonnen shelters. Behalve dat het mobiel is zie ik alleen maar nadelen ten op zicht van een vliegbasis. Om nog maar te zwijgen van de extra beveiliging door onderzeeërs en andere fregatten die een vliegdekschip nodig heeft bij riskante operaties.
En vergeet niet: je kunt hem ook voor de kust van Suriname leggen, en Desi pestenquote:Ok, het staat wel indrukwekkend als je ff met een vliegdekschip voor de kust kan varen en onafhankelijk flinke slagkracht kan leveren.
Houd dat ook in dat de F-16's op volkel geschrapt worden of worden die dan verplaatst naar een ander veld? Als je ze van plan was te schrappen ben ik tegenquote:Volkel natuurlijk!
Brabant heeft al genoeg velden.
Ik begrijp je punt wel, maar je regeerde niet goed op wat ik eigenlijk bedoelde.quote:Ik denk dat jij mij niet goed begreep. Als je met een carrier ergens opereert als mobiel vliegveld dan kun je daar met uitzondering van de transporttoestellen met alles vanaf opereren. En dan bedoel ik niet met squadrons van max 12 toestellen zoals de VS doen, maar met volledige oorlogssterkte, evt aangevuld met transport en aanvalsheli's. De taak van de carrier in NL dienst zou dan niet beperkt zijn tot vliegdekschip, maar het zou tot op zekere hoogte ook als Amphibic/Air Assault ship dienst kunnen doen. Zeker met heli operatien heb je veel ruimte nodig op het dek, en als een carrier iets heeft is het dat wel. En het belangrijkste voordeel blijft: je bent niet afhankelijk van host nation support, met alle politieke gevoeligheden die daarbij horen.
Natuurlijk wordt er wel gekeken naar efficientie bij defensie, ze zijn er niet zo goed in, dat is wat anders. Mijn stage bij de KLu ging over efficientie van het inzetten van materieel en mensen.quote:Efficiency is bij uitzendingen wel het laatste waar men zich zorgen over maakt. Als DAT de motor achter beslissingen was geweest hadden we niet tegelijk in Bosnië, Afgahanistan en Irak gezeten, maar ons beperkt tot 1 theater.
Een F-16 kun idd niet vergelijken met een Harrier.quote:Sorry, maar je vergelijkt appels met peren. Een Harrier komt niet in de buurt van de mogelijkheden van een F-16. Het is een goede kist, maar het blijft een gemodificeerde grondaanvalsbak, met een secundaire (op zijn best) Air Defense taak. Door het concept komt het bovendien bereik en wapenlast tekort.
Je kunt wel ficitief denken, maar denk wel reëel fictief anders kun je ook gaan dromen dat Nederland 100 F-22's moet aanschaffen, een squadron B-2 bommenwerpers, etc. etc.quote:Je kunt het ook andersom zien. Het nadeel van een vliegbasis in de huidige tijd is dat het NIET mobiel is, terwijl de strijdkrachten dat wel zijn.
Een CBG bij de Amerikanen heeft één sub, en een paar kruisers en fregatten. Met de spullen die Nederland heef op dit moment zouden we precies en mini-CBG kunnen vullen, en gegeven de manier waarop Nederlanders hun taken vervullen kom je dan waarschijnlijk effectief op hetzelfde uit. En anders kopen we maar bij. Als we mee willen doen dan moeten we geld uitgeven. Simple as that.
Deze staat al een keer gepost alleen is die link dood dacht ik. thnx anyway. Die Gatlings zijn dus 7.62 Miniguns (GAU-17).quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
Gatlings & helis mix very well! (UH-1Huey, MH-6 Little Bird en een CH/MH-53)
Ow... en luide muziek. (friendly warning)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |