quote:Positieve energie
Harmoniegezelschap Hosanna is op bezoek in de Essalam moskee in Rotterdam Zuid. Er heerst een gemoedelijke sfeer. De schoenen staan bij de deur, de dames zitten apart. “Het is even wennen, zo’n hoofddoek,” zegt Riet Schuurmans, “maar we doen het uit respect.” Sommige vrouwen zijn hem ook buiten de moskee gaan dragen. “In de wijk waar ik woon is dat wel zo netjes,” zegt de 36-jarige Mabel Klitsie. “Eerst was er onderling veel onbegrip. Er waren wat kwajongens die me uitscholden voor ‘hoer’ en naar me spuugden. Sinds ik die hoofddoek draag begrijpen we elkaar veel beter. Nu word ik tenminste met respect behandelt.”
Ook op scholen is de situatie erg verbeterd. Vooral na de moord op Ayaan Hirsi Ali merkten docenten dat het met sprongen vooruit ging. “Dat kwam ook omdat wij als docenten niet met leerlingen in discussie gingen toen er spontaan vreugdevuren werden aangestoken tijdens de les,” zegt Kees Visser, conrector op een zwarte school in Bos en Lommer. “Aan lesgeven kwamen we al jaren niet meer toe maar na de onthoofding van Ayaan waren sommige kinderen ineens weer aanspreekbaar. Ze klaarden zichtbaar op.” Daarmee zijn overigens nog niet alle problemen de wereld uit. “Deze kinderen hebben toch een achterstand opgelopen, we hebben veel meer geld nodig om ze foutloos Nederlands en Arabisch te leren.”
Dat geld komt er, Agnes Kant van Onderwijs heeft al toegezegd meer docenten uit Saudi-Arabië en Iran aan te trekken. Is ze niet bang dat jongeren onder hun invloed radicaliseren? “Nee, daar ben ik helemaal niet bang voor. U moet niet vergeten dat jonge moslims in Nederland het fundamentalisme opzoeken uit protest tegen het harde klimaat. Ook armoede speelt een belangrijke rol. We moeten deze jongeren kansen bieden, ik heb daar ook uitvoerig over gesproken met minister De Waal van Sociale Zaken. Hij is het volkomen met mij eens dat er veel meer geld moet naar deze kwetsbare groepen. Bovendien begrijpen onderwijzers uit het Midden-Oosten deze jongeren gewoon beter en is er sprake van wederzijds respect.”
Mahmoud Said is politieagent in de Utrechtse binnenstad. Hij komt dagelijks in aanraking met islamitische jongeren. “De stemming is echt omgeslagen, je merkt het aan iedereen. Men is vrolijker, minder snel geneigd tot criminaliteit en het uithalen van rottigheid.” Heeft dat ook te maken met de toespraak van premier Bos daags na de moord op Geert Wilders? “Ongetwijfeld, hij heeft ons toen echt een hart onder de riem gestoken. Vooral z’n oproep aan autochtone Nederlanders om eens wat vaker een moskee te bezoeken heeft ons goed gedaan. Daar is ook massaal gehoor aan gegeven, steeds meer Nederlanders bekeren zich tot het ware geloof.”
Wat ook helpt is dat discriminatie meteen wordt bestraft en racisten preventief worden opgepakt. “Na de moord op Ayaan liep het echt de spuigaten uit,” zegt Ron Koolhaas, buurtcoördinator in het Haagse Laakkwartier. “Meisjes met hoofddoeken werden uitgescholden, soms werd er ook aan hoofddoeken getrokken. Zoiets kan gewoon niet, mensen werden vernederd. Nu grijpen we meteen in als we van een dame te horen krijgen dat ze is lastiggevallen, we geven een seintje aan de wijkagent en die schakelt de ME in. We krijgen nu nauwelijks nog klachten van buurtbewoners, iedereen is erg tevreden.”
Ook op internet is het een stuk rustiger geworden. Haatsites werden na de moord op Ayaan direct uit de lucht gehaald. Internet-goeroe Fransisco van Jole is zeer te spreken over deze aanpak. “Iedereen dacht op een gegeven moment maar dat ‘ie alles kon zeggen, maar ook op internet moet je je normaal weten te gedragen.” Hij adviseert de overheid hoe sites het beste platgelegd kunnen worden. “Het ligt er een beetje aan met wat voor site je te maken hebt. Je hebt van die sites waar Islamofoben moslims door het slijk halen, die kunnen we nu makkelijk sluiten met de wet op godslastering die onlangs weer is aangescherpt. Het ligt iets moeilijker met sites waar moorden zoals die op Hirsi Ali worden herdacht. Als ze echter uitspraken van Ayaan, Van Gogh of Geert Wilders op de site zetten die de rechter heeft verboden dan kunnen we die ook platleggen.”
Nederland heeft na de moord op Geert Wilders duidelijk laten blijken niet te zullen zwichten voor terreur. “We gaan gewoon door,” zegt Riet Schuurmans als ze van de Essalam moskee naar huis loopt. “We moeten gewoon een beetje begrip en respect hebben voor elkaar, dan komt het allemaal vanzelf.”
Vooral je feitelijke toon is erg vermakelijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:02 schreef Esc het volgende:
Vond dit stuk tekst op een andere site, het geeft een leuk idee van hoe Nederland komt te zien als we het aan Groenlinks & co overlaten.
[..]
Precies, dat bedoel ik ook. Alsof er werkelijk een journalist met die mensen staat te praten en de pure feiten registreert.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:21 schreef kingmob het volgende:
[..]
Vooral je feitelijke toon is erg vermakelijk.
Ik niet, maar nevermind...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Precies, dat bedoel ik ook. Alsof er werkelijk een journalist met die mensen staat te praten en de pure feiten registreert.
oh okequote:
Inderdaad, toen werd het mij ook pas duidelijk. Er zijn immers al mensen die zich zo laten onderdrukken :/quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:13 schreef Lemmeb het volgende:
Ik moet zeggen, dat de dialogen in het stuk ook sterk lijken op de dialogen zoals je ze in de media ook gevoerd ziet worden. Degene die dit heeft geschreven, heeft goed opgelet.
In de eerste alinea dacht ik nog dat het echt was (had me namelijk niets verbaasd), maar in de tweede werd het wel duidelijk. Ayaan leeft immers nog.
het is al uit de hand gelopenquote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:54 schreef GeitO_o het volgende:
[..]
Inderdaad, toen werd het mij ook pas duidelijk. Er zijn immers al mensen die zich zo laten onderdrukken :/
Eng genoeg is dit scenario nog niet eens zo heel erg onrealistisch al is het natuurlijk wel wat overdreven en lijkt het me sterk dat het echt zo erg uit de hand zal lopen...
Het zijn de feiten. De site waar dit vandaankomt (ik denk http://democrates.net/) mag bijvoorbeeld al niet meer in Nederland hosten. Janmaat mocht ook zijn zegje niet doen 15 jaar geleden. 5 a 10 jaar gelden de uitspraken van linkse politici gehoord? Allochtonen moesten vooral in hun waarde gelaten worden. Kijk hoe het er nu aan toe gaat .... Nederland staat vol met moskeeen en theo is vermoord.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:21 schreef kingmob het volgende:
[..]
Vooral je feitelijke toon is erg vermakelijk.
granted, maar niet zo erg als hier geschetst wordt...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:59 schreef Landmass het volgende:
het is al uit de hand gelopen
Dit is de oorspronkelijke bron: Dutch Disease Report.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:52 schreef Landmass het volgende:
van http://democrates.net/
Erg sterk inderdaad.
Het is dan ook een walgelijke site:quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:06 schreef Landmass het volgende:
[..]
Het zijn de feiten. De site waar dit vandaankomt (ik denk http://democrates.net/) mag bijvoorbeeld al niet meer in Nederland hosten.
Ik zou je wel willen horen als bijvoorbeeld een site waar Jihad wordt gepredikt 'gewoon' in Nederland kan hosten.quote:Nog even, en een vergelijking met Janmaat - de man die het allemaal als eerste zei, en als dank werd uitgekotst – is een compliment.
(...)
Een troost voor "weldenkend" Nederland: wie Wilders wil demoniseren, heeft voorlopig nog keus genoeg. De rehabilitatie van Adolf Hitler bijvoorbeeld laat nog wel even op zich wachten.
Gelul. Hij zei wat hij zeggen wilde.quote:Janmaat mocht ook zijn zegje niet doen 15 jaar geleden.
Nee inderdaad, allemaal de schuld van links, boehoe!quote:5 a 10 jaar gelden de uitspraken van linkse politici gehoord? Allochtonen moesten vooral in hun waarde gelaten worden. Kijk hoe het er nu aan toe gaat .... Nederland staat vol met moskeeen en theo is vermoord.
Ja joh, ga lekker de boodschapper belachelijk maken. Je retorische truuks oefen je maar bij scholieren.com of zo.quote:Het is dan ook een walgelijke site:
Met als gevolg een gevangenis straf en een boete. "vol is vol" mocht al niet.quote:Gelul. Hij zei wat hij zeggen wilde.
Over retorische trucs gesproken.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:27 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ja joh, ga lekker de boodschapper belachelijk maken. Je retorische truuks oefen je maar bij scholieren.com of zo.
Ah, ben je er weer, huillie? Pas maar op dat je niet weer om een ban moet vragen omdat je geen zelfbeheersing hebtquote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:27 schreef Landmass het volgende:
Ja joh, ga lekker de boodschapper belachelijk maken. Je retorische truuks oefen je maar bij scholieren.com of zo.
het is weer zover, we gaan naar de bron kijken en net zo lang zoeken totdat we er iets op vinden wat we als 'extreem rechts' kunnen betitelen, zodat we niet meer op de tekst in hoeven te gaan..quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:24 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Het is dan ook een walgelijke site:
[..]
Ik zou je wel willen horen als bijvoorbeeld een site waar Jihad wordt gepredikt 'gewoon' in Nederland kan hosten.
[..]
Gelul. Hij zei wat hij zeggen wilde.
[..]
Nee inderdaad, allemaal de schuld van links, boehoe!![]()
![]()
Yeah sure, het was het eerste berichtje dat ik aanklikte.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 21:03 schreef Esc het volgende:
[..]
het is weer zover, we gaan naar de bron kijken en net zo lang zoeken totdat we er iets op vinden wat we als 'extreem rechts' kunnen betitelen, zodat we niet meer op de tekst in hoeven te gaan..
erg doorzichtige taktiek
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |