Ik ben 1 van hen. En ik vind het geen 'aperte onzin'. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat 'men' de euro heeft gebruikt om prijsstijgingen door te voeren die hoger zijn dan een inflatie-stijging.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 16:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
In enkele gevallen zal dat wellicht zo zijn.
Ik doelde meer op mensen die de wekelijkse boodschappen doen bij de supermarkt en dan roepen dat alles veel duurder is geworden. Of dat de prijs hetzelfde is gebleven, maar ze er een eurotekentje voor gezet hebben. Aperte onzin dus.
Doe even normaal. Ik had het over het feit dat de prijzen ook al stegen toen we de gulden nog hadden en dat dat (deels) veroorzaakt werd door de inflatie. De prijsstijgingen waar men nu over klaagt worden net zo goed deels veroorzaakt door inflatie. Ik persoonlijk merk niet veel van prijsstijgingen bij de artikelen die ik aanschaf. Maar nogmaals, misschien koop ik heel andere dingen dan jullie.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 15:47 schreef Freeflyer het volgende:
het gaat hier niet om inflatie, daar hoor je niemand over. het gaat hier om die idiote prijsstijgingen die doorgevoerd werden met de invoering van de euro.
lezen te moeilijk ?
En zoals ik zei zal dat bij enkele producten het geval zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 16:03 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik ben 1 van hen. En ik vind het geen 'aperte onzin'. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat 'men' de euro heeft gebruikt om prijsstijgingen door te voeren die hoger zijn dan een inflatie-stijging.
Maar goed, blijkbaar is er toch een slecht gevoel over de euro, en dat komt niet uit de lucht vallen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 16:33 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
En zoals ik zei zal dat bij enkele producten het geval zijn.
Maar op grote schaal is dat niet gebeurd, dat zou immers te zien zijn aan het consumenten prijsindexcijfer. Maar dat indexcijfer is over die periode nagenoeg gelijk aan dat over de 12 maanden ervoor, en de 12 maanden daarvoor.
Ik heb vaak het idee dat het komt doordat iedereen elkaar maar napraat over prijsstijgingen, maar vrijwel niemand het ook daadwerkelijk eens opgezocht heeft. En hoe meer mensen het zullen overnemen, hoe negatiever er over het algemeen over de euro gedacht wordt.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 16:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Maar goed, blijkbaar is er toch een slecht gevoel over de euro, en dat komt niet uit de lucht vallen.
het gaat niet om wat je aanschaft en we hebben het ook niet over normale prijsstijgingen en inflatiequote:Op vrijdag 14 januari 2005 16:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Doe even normaal. Ik had het over het feit dat de prijzen ook al stegen toen we de gulden nog hadden en dat dat (deels) veroorzaakt werd door de inflatie. De prijsstijgingen waar men nu over klaagt worden net zo goed deels veroorzaakt door inflatie. Ik persoonlijk merk niet veel van prijsstijgingen bij de artikelen die ik aanschaf. Maar nogmaals, misschien koop ik heel andere dingen dan jullie.
Dat importeren it de VS zo goedkoop is heeft niets met een sterke euro te maken, maar alles met een zwakke dollar. Door geld-ontwaarding in de VS is de dollar inmiddels al ruim een jaar bezig met een vrije val.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
En de voordelen zijn ook voor lang niet iedereen goed merkbaar. De meeste mensen kopen immers zelden of nooit iets in het buitenland. Ook merken ze niet dat de sterke munt voor de import erg gunstig is. Importeren uit de VS was zelden zo goedkoop.
hallo we zijn gewoon genaaid met die klote euro, de reden dat de nederlanders zo hard klagen is omdat wij met nog een paar landen door die euro de andere europese landen omhoog trekken...quote:
ja en nog een keer ALLE prijzen DIK omhoog, goed plan johquote:
Ja, of men komt er dan achter hoe achterlijk de prijzen zijn geworden.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 00:40 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja en nog een keer ALLE prijzen DIK omhoog, goed plan joh
Ja, vooral die lage hypotheekrente die we door de euro hebben, ze zouden het moeten verbieden.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 10:52 schreef pseudo het volgende:
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1105596590413.html
[..]
De reden is heel simpel; het volk is niets gevraagd over de invoering van de Euro. Het is ons gewoon door de strot gedrukt, door krachten waar wij geen invloed op hebben. Een referendum durfden ze niet aan, omdat ze wisten dat er geen meerderheid voor te vinden was. Dus werd het ondemocratisch gedaan; zoals ze vroeger in de USSR deden.![]()
Nee als de overheid belooft dat ze er alles aan doet om achterlijke prijsverhogingen als gevolg van de invoering van de euro te bestrijden moeten we niet zeuren wanneer je in 2004 rustig van euro's naar guldens kan omrekenen volgens de formule ¤ 1 = fl 1.quote:
je vergeet de ministers want die krijgen er waarschijnelijk wel een sloot geld bijquote:Op zaterdag 15 januari 2005 15:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nee als de overheid belooft dat ze er alles aan doet om achterlijke prijsverhogingen als gevolg van de invoering van de euro te bestrijden moeten we niet zeuren wanneer je in 2004 rustig van euro's naar guldens kan omrekenen volgens de formule ¤ 1 = fl 1.
Is allemaal inflatie geweest natuurlijk....
Ondertussen is het leven rustig de helft duurder geworden (als het niet meer is) maar mogen we niet meer verdienen.
Dat cijfer is totaal afhankelijk van de manier waarop het CBS de "bundel" samenstelt. Die bundel wordt namelijk zo samengesteld dat het inflatiecijfer lekker laag uitvalt. Dat staat natuurlijk mooier.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 16:33 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar op grote schaal is dat niet gebeurd, dat zou immers te zien zijn aan het consumenten prijsindexcijfer. Maar dat indexcijfer is over die periode nagenoeg gelijk aan dat over de 12 maanden ervoor, en de 12 maanden daarvoor.
quote:Op zaterdag 15 januari 2005 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Gek toch dat mensen vreselijk lopen te klagen dat alles veeeeel duurder is geworden door de euro maar dat niet kunnen onderbouwen met statistieken.
Dat had je in de tijd van de gulden ook, bijvoorbeeld met de cd-speler, eerst heel duur en daarna ook veel minder. Dat is altijd wel zo geweest.quote:
Dat je in gulden tijden voor een CD speler een paar honderd gulden liet en nu voor 50 euro een DVD speler krijgt zien ze dan ook niet, en dat er een jaar of 4 inflatie overheen is gegaan ook niet.
Mwa, producten als tv's, cd spelers. dvdspelers etc zijn niet het probleem, het is eerder voedsel producten en horeca (macdonals, cafetaria, tankstation-vreten etc) wat erg duur zijn geworden. Dat een dvdspeler voor 50 euro te koop is heeft eerder te maken met technologie die goedkoper wordt.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Gek toch dat mensen vreselijk lopen te klagen dat alles veeeeel duurder is geworden door de euro maar dat niet kunnen onderbouwen met statistieken.
Dat je in gulden tijden voor een CD speler een paar honderd gulden liet en nu voor 50 euro een DVD speler krijgt zien ze dan ook niet, en dat er een jaar of 4 inflatie overheen is gegaan ook niet.
Dat heeft onder meer te maken met de koopfrequentie. Consumentenelectronica is iets wat je maar eens in de zoveel tijd koopt. Prijsverschillen zullen hierdoor minder snel opvallen. Met de prijzen in de horeca wordt je echter veel vaker geconfronteerd en daarom zullen prijsverschillen daar eerder opgemerkt worden (en in dit geval ergernis opwekken).quote:Op zaterdag 15 januari 2005 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Zeur niet, nu hebben we een keiharde Euro!quote:Op vrijdag 14 januari 2005 11:16 schreef kavorka het volgende:
Ik heb geen hekel aan de euro, we hebben alleen onze keiharde gulden voor veels te weinig verkocht. 1 euro had gelijk moeten staan aan 1,75 gulden of zoiets
Er zijn dan ook redelijk wat horeca-ondernemers geweest die ehm, enigzins geprofiteerd hebben van de invoering van de euro...quote:Op zondag 16 januari 2005 13:45 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat heeft onder meer te maken met de koopfrequentie. Consumentenelectronica is iets wat je maar eens in de zoveel tijd koopt. Prijsverschillen zullen hierdoor minder snel opvallen. Met de prijzen in de horeca wordt je echter veel vaker geconfronteerd en daarom zullen prijsverschillen daar eerder opgemerkt worden (en in dit geval ergernis opwekken).
Je kunt dit soort dingen wel 100.000 keer zeggen, maar de gemiddelde zeurder meet het hele prijspeil af aan de prijs van een zak patat en een vaasje bier. En dan maar lekker jengelen over het feit dat het leven duurder is geworden door de euro.quote:Op zondag 16 januari 2005 13:45 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat heeft onder meer te maken met de koopfrequentie. Consumentenelectronica is iets wat je maar eens in de zoveel tijd koopt. Prijsverschillen zullen hierdoor minder snel opvallen. Met de prijzen in de horeca wordt je echter veel vaker geconfronteerd en daarom zullen prijsverschillen daar eerder opgemerkt worden (en in dit geval ergernis opwekken).
Er zijn dan ook redelijk horeca-ondernemers geweest die daar ondertussen zelf de bittere vruchten van hebben geproefd.quote:Op zondag 16 januari 2005 21:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Er zijn dan ook redelijk wat horeca-ondernemers geweest die ehm, enigzins geprofiteerd hebben van de invoering van de euro...
quote:Op vrijdag 14 januari 2005 11:48 schreef mechatronics het volgende:
[..]
Biertje?
ik begrijp amper wat je zegt in de laatste zin van je reply.
Of je hebt alleen de topictitel gelezen, of Je snapt het hele topic niet. De irritaties komen voort uit het feit dat prijzen in horeca, supermarkten etc zijn gestegen. Kleine producten. Een milkshake klein bv die nu 1.50 euro kost (3 gulden 30), wat kostte dat in 2002? 1 gulden 15? Dat is een stijging van 200%!quote:Op maandag 17 januari 2005 14:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je kunt dit soort dingen wel 100.000 keer zeggen, maar de gemiddelde zeurder meet het hele prijspeil af aan de prijs van een zak patat en een vaasje bier. En dan maar lekker jengelen over het feit dat het leven duurder is geworden door de euro.
Dat is natuurlijk veel belangrijker dan bijvoorbeeld het volgende effect van de euro;
15 jaar terug heb ik een flat gekocht voor fl 152.000 (¤69.000). Die heb ik helemaal gefinancierd indertijd, maandelijkse rentebetaling bruto fl 887 (¤403).
Afgelopen week heb ik een ander appartement gekocht, financiering deze keer is ¤134.000 (fl 294.800) met een maandelijkse rentebetaling van bruto ¤301 (fl 663)
Nou zit een deel van het voordeel in het feit dat ik een variabele rente heb genomen, maar ik kan deze week ook de rente voor 5 jaar vastzetten op 3,8%. In welk geval ik ¤424 (fl 932) bruto per maand kwijt zou zijn. Vijftien jaar terug zou hetzelfde bedrag lenen me fl 1719 (¤781) hebben gekost. Ik denk dat ik een heel meer aan bier en een berg van frites moet wegwerken voordat ik overweeg om te gaan klagen. En als ik al ga klagen zal het eerder zijn omdat dat bier en die friet me dik hebben gemaakt dan dat de euro me armer heeft gemaakt.
Ofwel dames en heren, ik ben veel en veel minder kwijt aan de financiering van mijn huis dan ik kwijt zou zijn geweest toen we die zogenaamde 'goede gulden' nog hadden. Ik hoef me ook niet meer zo druk te maken over het rentebeleid als vroeger, want de ECB is keurig voorspelbaar, met als gevolg dat ik het nu wel aandurf een variabele rente te nemen, wat ik in de guldenstijd nooit had aangedurfd.
Ik weet juist heel goed waar ik het over heb, namelijk dat mensen dom uit hun nek zitten lullen aan de hand van wat voorbeeldjes uit de horeca terwijl de echt grote uitgavens niet omhoog, maar zelfs sterk naar beneden zijn gegaan. En de enige irritatie die de euro bij mij opwekt is dat het zo massaal leidt tot gezeik over marginale zaken.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 08:49 schreef Redux het volgende:
[..]
Of je hebt alleen de topictitel gelezen, of Je snapt het hele topic niet. De irritaties komen voort uit het feit dat prijzen in horeca, supermarkten etc zijn gestegen. Kleine producten. Een milkshake klein bv die nu 1.50 euro kost (3 gulden 30), wat kostte dat in 2002? 1 gulden 15? Dat is een stijging van 200%!
Maar als de kleine uitgaven elke dag voorkomen, en een grote uitgave voor een huis 1 keer in laten we zeggen 10-15 jaar, en die kleine uitgaven zoals je zelf al aangeeft meer zijn gestegen dan die grote uitgaven, is het dan niet logisch dat je naar die kleine uitgave kijkt? Of de irritaties nou gebaseerd zijn op onzin of niet, feit blijft dat mensen zich zwaar irriteren over de gestegen prijzen van horeca etc prijzen, en dat gooien op de euro.quote:Op woensdag 19 januari 2005 15:10 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik weet juist heel goed waar ik het over heb, namelijk dat mensen dom uit hun nek zitten lullen aan de hand van wat voorbeeldjes uit de horeca terwijl de echt grote uitgavens niet omhoog, maar zelfs sterk naar beneden zijn gegaan. En de enige irritatie die de euro bij mij opwekt is dat het zo massaal leidt tot gezeik over marginale zaken.
Zullen we dan ook maar de verkiezingen schrappen? Over het algemeen is de bevolking van een land wat iemand als Balkenende als leider kiest zowiezo niet in staat de dingen op waarde te schatten, me dunkt.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 11:02 schreef Deetch het volgende:
Sinds wanneer is het niet houden van een referendum ondemocratisch. Over het algemeen is de bevolking van een land niet in staat een maatregel als de invoering van de euro te beoordelen op zijn waarde.
Ik bespaak elke maandeen goede duizend guldens dankzij de euro. Dat is geen eenmalige gebeurtenis dat is geld dat elke maand niet van mijn rekening wordt afgeschreven. Waar ik heel wat meer van die kleine uitgaven kan doen. Zelfs als een pilsje 4 keer zo duur was geworden als in de guldenstijd en als die verandering alleen het gevolg was van de euro, dan was ik nog steeds blij met de euro omdat die me elke maand honderden oplevert. Een hogere hypotheekrente zou voor de meeste mensen er heel wat dieper inhakken dan dat ene pilsje dat een euro meer kost.quote:Op woensdag 19 januari 2005 15:26 schreef Redux het volgende:
[..]
Maar als de kleine uitgaven elke dag voorkomen, en een grote uitgave voor een huis 1 keer in laten we zeggen 10-15 jaar, en die kleine uitgaven zoals je zelf al aangeeft meer zijn gestegen dan die grote uitgaven, is het dan niet logisch dat je naar die kleine uitgave kijkt? Of de irritaties nou gebaseerd zijn op onzin of niet, feit blijft dat mensen zich zwaar irriteren over de gestegen prijzen van horeca etc prijzen, en dat gooien op de euro.
Nee, niet dankzij de euro, maar dankzij het feit dat je je hypotheek op een bepaalde manier hebt afgesloten. Ik kan nu ook wel iets tegen een bepaald percentage vastleggen, maar dat zegt nog niet dat de prijzen bij de macdonalds niet zijn gestegen. Jouw hypotheek rente heeft helemaal niks te maken met de irritaties over de euro.quote:Op woensdag 19 januari 2005 16:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik bespaak elke maandeen goede duizend guldens dankzij de euro.
quote:Op woensdag 19 januari 2005 16:14 schreef HiZ het volgende:
Nee, omdat de rente laag is door de euro. Ik heb uitsluitend gekeken naar de te betalen rente, niet naar constructies eromheen. En de rente is laag omdat we de euro hebben.
http://www.nrc.nl/economie/artikel/1103264325654.htmlquote:Oorzaak van de lage rentevoet is volgens analisten op de obligatiemarkt het verslechterde vooruitzicht op economisch herstel in de landen van de eurozone, waaronder Nederland.
Ja, en dan maar klagen dat het vertrouwen van de consument gedaald is. Terwijl ze van alle kanten genaaid zijn door die zelfde economie met de invoering van de Euro.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 23:30 schreef Oblivion het volgende:
Nou Piet, ik vind niet dat er statistieken aan te pas hoeven te komen, vind het nog steeds vreemd dat veel dingen gewoon een euro teken voor is gezet, maar het salaris precies door 2,20 is gedeeld.
Waar koop jij in hemelsnaam uien?quote:Op woensdag 19 januari 2005 17:37 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, en dan maar klagen dat het vertrouwen van de consument gedaald is. Terwijl ze van alle kanten genaaid zijn door die zelfde economie met de invoering van de Euro.
Vrager had je voor 1,50 Gulden een netje uien tegen wwordig voor 1,50 Euro.
Hoe zo genaaid worden?![]()
Voor een net van een kilo of 2/3quote:Op donderdag 20 januari 2005 00:45 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waar koop jij in hemelsnaam uien?
ik vind 1 gulden 50 al veel
Als je het voor het bedrag van ¤ 27 al haalt. Nee, gewoon naar de videotheek en de supermarkt en dan ben je al voor ¤ 10 klaar.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:08 schreef Jed1Gam het volgende:
Als je met z'n tweeen gaat ben je al ¤17(kaartjes + ¤10(drinken popcorn )=¤27 kwijt. Kan je al een aardig DVDtje of twee van aanschaffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |