abonnement Unibet Coolblue
pi_55972622
quote:
Russia claims to be ahead in race to put man on Mars
by Staff Writers
Moscow (AFP) Jan 8, 2008


Russia is leading the race to complete a manned mission to Mars and could land a Russian on the Red Planet by 2025, a leading scientist was quoted as saying on Tuesday.
"We have something of a head start in this race as we have the most experience in piloted space flight," the director of the prestigious Space Research Institute, Lev Zelyony, told Interfax news agency on Tuesday.

The goal of becoming the first country to land a human on Mars is "technically and economically achievable" by 2025, he said.

Mars is the most prestigious prize for the Russian space industry if it wants to boost the country's "scientific and political prestige" through manned space flight, he said.

"We lost the race to the moon," Zelyony said.

The United States achieved that goal on July 20, 1969, when Apollo 11 commander Neil Armstrong became the first man to set foot on the moon.

The last manned US mission to the moon was the December 1972 flight of Apollo 17.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_56031688
Vergeef me mijn onwetendheid, maar is er eigenlijk al een topic over de flyby van Messenger rond Mercurius?
pi_56031768
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Vergeef me mijn onwetendheid, maar is er eigenlijk al een topic over de flyby van Messenger rond Mercurius?
Niet dat ik weet.....
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_56145778
Mars Express ziet CO2-wolken op Mars

17-01-2008



Mars stond tot nu toe vooral bekend als een desolate woestijnwereld, alwaar de aanblik van wolken aan de hemel zeldzaam zou zijn. Nu laten nieuwe resultaten echter zien dat de droge planeet in het bezit is van hoge wolken die een voldoende hoge dichtheid hebben om schaduwen op het oppervlak te werpen. Deze schaduwen hebben een merkbare invloed op de lokale weersomstandigheden. Voorheen dacht men dat wolken op Mars een zeldzaamheid zouden zijn.

Wolken van waterijs komen op Mars wel voor, maar vooral aan de flanken van de reusachtige Martiaanse vulkanen. Nu blijkt dat de Rode Planeet ook wolken van kooldioxide-ijs kent, die zich op veel grotere hoogte bevinden. Het bestaan van deze wolken was voorheen slechts op indirecte wijze afgeleidt. Het bestaan van deze wolken is niet verassend, aangezien de ijle atmosfeer van Mars vooral uit kooldioxide bestaat en de temperaturen op Mars regelmatig onder het “vriespunt” van kooldioxide dalen. De wolken blijken daarnaast dusdanig groot te zijn, dat zij af en toe donkere schaduwen op het stoffige oppervlak werpen.

Dit is de eerste keer dat men de kooldioxidewolken van Mars van bovenaf heeft waargenomen. Dit stelt men in staat om niet alleen de vorm ervan vast te stelen, maar ook de omvang en dichtheid. De wolken bevinden zich op een verassend grote hoogte – meer dan 80 kilometer boven het oppervlak. De wolken zijn daarnaast honderden kilometers lang en veel dikker dan verwacht. De deeltjes waaruit de wolken zijn opgebouwd blijken ook verrassend groot te zijn – meer dan een micron (1/1000 millimeter) in doorsnede. Normaal gesproken zouden deeltjes van deze grootte niet lang in de bovenste atmosfeer kunnen blijven, zonder naar beneden te vallen.



De wolken zijn waargenomen door het OMEGA-instrument van ESA’s Mars Express en zijn in staat de helderheid van de zon met 40% verminderen. Dat betekent dat de schaduwen een meetbaar effect op de oppervlaktetemperatuur kunnen hebben. De temperatuur in de schaduw kan wel 10 graden koeler zijn dan de omgeving. Dit heeft op zijn beurt gevolgen voor het lokale weer, zoals de winden.

Aangezien de kooldioxidewolken vooral nabij de evenaar voorkomen, vermoedt men dat de omvang van de wolken én de deeltjes in de wolken verklaard kunnen worden aan de hand van de grote dagelijkse temperatuurverschillen aan de evenaar. De koude nachttemperaturen en relatief hoge dagtemperaturen veroorzaken een hoge potentie voor atmosferische convectie (stijgende lucht), vooral als de zon ’s morgens de grond verwarmd. Bellen van warm gas stijgen op en bereiken een hoogte waarop de temperatuur voldoende daalt om de kooldioxide te laten bevriezen.



Bron: European Space Agency

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_56337093
26-01-2008

HiRISE brengt windstructuren op Mars in beeld



Mars kent een ijle, zwakke atmosfeer met een luchtdruk die slechts 1% van die op aarde bedraagt. Toch laten de opnames die gemaakt zijn met HiRISE-camera aan boord van de MRO enkele complexe landschappen zien die overduidelijk door de wind gevormd zijn. De grote vraag is nu of de huidige winden op Mars voldoende zijn om deze kenmerken te verklaren, of dat deze gevormd zijn in het verre verleden, toen de luchtdruk veel hoger was.

Tot de geologische kenmerken die de Mars Reconnaissance Orbiter heeft waargenomen behoren zandduinen, merkwaardige “zandgolven” en kilometersgrote, door de wind gevormde, kliffen die “yardangs” genoemd worden. De waarnemingen die de MRO verricht heeft van deze yardangs laten zien dat deze een gelaagde structuur hebben. Sommige van deze lagen lijken uit rotsachtig materiaal te bestaan, terwijl andere lagen duidelijk uit zachter materiaal zijn opgebouwd. Blijkbaar is de vorming van yardangs een complex proces, dat nog niet goed begrepen wordt.



HiRISE heeft ook enkele opmerkelijke zaken onthuld bij het stof dat zich aan de flanken van de reusachtige Martiaanse vulkanen heeft opgehoopt. Dit stof laat structuren zien die overeenkomen met zogenaamde “sterduinen” op aarde. Dergelijke structuren worden geacht te ontstaan door krachtige winden uit verschillende richtingen. Nu is de luchtdruk nabije de toppen van deze vulkanen echter slechts 0,1% de luchtdruk op aarde, zodat het de vraag is of de stofstructuren op de vulkanen wel zijn wat ze lijken te zijn. Het is ook mogelijk dat de structuren lang geleden gevormd zijn, in een tijd dat de luchtdruk op Mars hoger was, waardoor de windsnelheden eveneens hoger waren.



Bron: University of Arizona

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_56338675
op wat voor hoogte moet ik foto 2 inschatten? zeg maar de rechter donkerste krater ongeveer evengroot als een dorp of stad?
pi_56341687
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:32 schreef Syd het volgende:
op wat voor hoogte moet ik foto 2 inschatten? zeg maar de rechter donkerste krater ongeveer evengroot als een dorp of stad?

Olympus Mons is een uitgedoofde vulkaan op Mars. Het is de grootste bekende berg in het zonnestelsel, en steekt ongeveer 24 km boven de omliggende vlakte uit. Hij heeft een basisdiameter van meer dan 500 km en is omringd door een steile rotswand van 6 km hoog. Behalve hoog is Olympus Mons ook vooral breed, namelijk zo'n 550 kilometer.

Men vermoedt dat de Olympus Mons op eenzelfde manier gevormd is als Hawaï, het is een schildvulkaan, waarbij materiaal zeer diep uit de planeet aan het oppervlak komt en zo land vormt. Het feit dat de vulkanen zo groot zijn geworden en niet weggezonken zijn betekent dat Mars toentertijd al genoeg afgekoeld was om een lithosfeer te hebben die een dergelijk grote massa kan dragen. De grootste vulkaan op aarde is de Mauna Loa in Hawaï, deze vulkaan is 9 kilometer hoog en 120 kilometer breed.

De top van de vulkaan wordt gevormd door een 85 bij 60 kilometer brede Caldera. Deze bestaat uit 6 overlappende putkraters, en is in het laagste punt 3 kilometer diep. De vulkaan wordt omringd door een gebied dat bekend staat als de Olympus Mons aureool (Latijn voor lichtcirkel). Het bestaat uit gigantische ruggen en blokken welke tot wel 1000 kilometer van de voet uitstrijken. Dit landschap toont tekenen van een dynamische marskorst en gletsjeractiviteit. Over dit type terrein zijn nog vele vragen onbeantwoord.

Mars kent nog meer zéér grote vulkanen. De meesten bevinden zich in de Tharsisrug, waaronder Olympus Mons, en in Elysium Planitia.

Olympus mons heeft een zeer lichte hellingshoek. Als mensen op Mars zouden kunnen landen, kan de vulkaan worden beklommen zonder dat de klimmer dit in de gaten zou hebben.


Oppervlakte vergelijking Olympus Mons met Duitsland


[ Bericht 25% gewijzigd door -CRASH- op 27-01-2008 15:52:34 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_56891953
Doorbraak in onderzoek naar water op Mars

De rivierdelta's op Mars zijn in maximaal enkele tientallen jaren ontstaan. Dat concluderen vier aardwetenschappers van de Universiteit Utrecht. Tot nu toe waren er alleen schattingen over de minimale ontstaansduur van de rivierdelta's, een kleine vier miljard jaar geleden. De onderzoekers stellen dat de rivierdelta's tijdens een korte periode van warmte zijn ontstaan. Volgens de onderzoekers is het klimaat op Mars extreem koud geweest, met een korte periode met impulsen water.
De vier hebben in een zandbak de rivierdelta's op Mars nagebouwd. In de bak van 6,5 bij dertien meter groeven ze kratervormige gaten. Daar lieten ze water doorheen stromen. Uit de reactie van het zand konden de onderzoekers opmaken hoe lang het ontstaan van een rivierdelta duurde. In het schaalmodel waren de delta's in een halfuur gevormd.

Aangezien het onderzoek in de zandbak werd gedaan onder condities die vergelijkbaar zijn met die op Mars, konden de onderzoekers conclusies trekken over de ontstaansduur van de delta's op de rode planeet. Maarten Kleinhans en George Postma, twee van de onderzoekers, denken dat de uitkomst van het onderzoek een ander beeld geeft over de geschiedenis van Mars.

"Mars was geen vochtige warme planeet zoals aarde. Het was een droge en koude planeet waar nauwelijks wat gebeurde." Het onderzoek wordt donderdag in het wetenschappelijk tijdschrift Nature gepubliceerd.
Bron: Astroversum
pi_56892551
Zullen ze ook rekening hebben gehouden met de zandkorrel stuctuur ( ronde of hoekige zandkorrel )
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 22 februari 2008 @ 17:18:49 #260
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_56909543
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 20:55 schreef -CRASH- het volgende:
Zullen ze ook rekening hebben gehouden met de zandkorrel stuctuur ( ronde of hoekige zandkorrel )
Ja, dat doen ze Ze gebruiken voor het zand een Mars-analoog
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 21:32:30 #261
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_56914827
Ik snap niet dat mensen in deze onzin geloven.
Eerst was Mars rood en nu heeft ie weer een andere kleur.
Ik geloof niet meer in die ruimtevaart bullshit, terwijl het ooit eens een gedreven hobby van mij was.
Allemaal die foto's wat ze publiceren daar kun je gewoon niet veel waarde aan hechten aangezien er teveel gefoto soept wordt en met een karretje rondrijden, dat is zowiezo technisch onmogelijk.
Nee, voor mij is ruimtevaart niet meer geloofwaardig, omdat we nu eenmaal gebonden aardlingen zijn !
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
pi_56918880
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 21:32 schreef Moondreamer het volgende:
Ik snap niet dat mensen in deze onzin geloven.
Eerst was Mars rood en nu heeft ie weer een andere kleur.
Ik geloof niet meer in die ruimtevaart bullshit, terwijl het ooit eens een gedreven hobby van mij was.
Allemaal die foto's wat ze publiceren daar kun je gewoon niet veel waarde aan hechten aangezien er teveel gefoto soept wordt en met een karretje rondrijden, dat is zowiezo technisch onmogelijk.
Nee, voor mij is ruimtevaart niet meer geloofwaardig, omdat we nu eenmaal gebonden aardlingen zijn !
Het is allemaal een samenzwering OEEEE

  zaterdag 23 februari 2008 @ 01:11:12 #263
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_56919247
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 21:32 schreef Moondreamer het volgende:
Ik snap niet dat mensen in deze onzin geloven.
Eerst was Mars rood en nu heeft ie weer een andere kleur.
Ik geloof niet meer in die ruimtevaart bullshit, terwijl het ooit eens een gedreven hobby van mij was.
Allemaal die foto's wat ze publiceren daar kun je gewoon niet veel waarde aan hechten aangezien er teveel gefoto soept wordt en met een karretje rondrijden, dat is zowiezo technisch onmogelijk.
Nee, voor mij is ruimtevaart niet meer geloofwaardig, omdat we nu eenmaal gebonden aardlingen zijn !
Jij hebt duidelijk in de verste verte geen idee waar je over praat.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_56921646
Stel dat we ooit astronauten op Mars kunnen laten landen, zullen die dan geen enorm probleem hebben als er een stofstorm ontstaat?



Succes met schuilen? .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 23 februari 2008 @ 14:38:35 #265
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_56925484
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:26 schreef Steeven het volgende:
Stel dat we ooit astronauten op Mars kunnen laten landen, zullen die dan geen enorm probleem hebben als er een stofstorm ontstaat?

[ afbeelding ]

Succes met schuilen? .
Dat zou inderdaad een flink probleem zijn. Het stof is zo fijn, dat het tussen alle draaipunten en plooien van een eventueel pak gaat zitten. Door de wrijving kan dit beschadiging en dus een mogelijk dodelijke decompressie van het pak opleveren. Daarnaast vertroebelt het je zicht en bedekt het je communicatie-apparatuur. Ik denk dat ze niet landen met een storm in het vooruitzicht Daarom zijn ze zo hard bezig die atmosfeer te begrijpen
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 14:59:27 #266
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_56925914
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 01:11 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk in de verste verte geen idee waar je over praat.
Hoezo, was jij erbij ?
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
  zaterdag 23 februari 2008 @ 15:01:45 #267
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_56925961
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:26 schreef Steeven het volgende:
Stel dat we ooit astronauten op Mars kunnen laten landen, zullen die dan geen enorm probleem hebben als er een stofstorm ontstaat?

[ afbeelding ]

Succes met schuilen? .
Astronauten op mars ?
Ze kunnen nog niet eens naar de maan, hoe willen ze dan op mars komen.
DREAM ON !
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
pi_56926010
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:01 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Astronauten op mars ?
Ze kunnen nog niet eens naar de maan, hoe willen ze dan op mars komen.
DREAM ON !
quote:
Russia is leading the race to complete a manned mission to Mars and could land a Russian on the Red Planet by 2025, a leading scientist was quoted as saying on Tuesday.
"We have something of a head start in this race as we have the most experience in piloted space flight," the director of the prestigious Space Research Institute, Lev Zelyony, told Interfax news agency on Tuesday.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 23 februari 2008 @ 20:34:36 #269
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_56932877
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 14:59 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Hoezo, was jij erbij ?
Ik heb een tijdje stage gelopen bij ESA en kom er nog steeds af en toe. Ik werk regelmatig met ruwe, onbewerkte data van mars-sondes. Dus ja, ik ben er vaker 'bij' dan jij denkt. Het zou fijn zijn als jij je knotsje oppakt, weer terug je grotje inkruipt en de vooruitgang niet verder blokkeert met je beperkte vermogen tot redeneren.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 20:35:04 #270
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_56932896
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:01 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Astronauten op mars ?
Ze kunnen nog niet eens naar de maan, hoe willen ze dan op mars komen.
DREAM ON !
Ben jij een troll? Ik geloof niet dat er daadwerkelijk mensen bestaan die zo weinig van de wereld weten
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_56935517
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:01 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Astronauten op mars ?
Ze kunnen nog niet eens naar de maan, hoe willen ze dan op mars komen.
DREAM ON !
Amerikanen zijn astronauten en die zijn toch op de maan geweest?
pi_56937652
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 21:57 schreef Syd het volgende:

[..]

Amerikanen zijn astronauten en die zijn toch op de maan geweest?
Over zo'n zaken ga je maar verder in TRUTH
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 24 februari 2008 @ 13:55:50 #273
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_56945666
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:34 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje stage gelopen bij ESA en kom er nog steeds af en toe. Ik werk regelmatig met ruwe, onbewerkte data van mars-sondes. Dus ja, ik ben er vaker 'bij' dan jij denkt. Het zou fijn zijn als jij je knotsje oppakt, weer terug je grotje inkruipt en de vooruitgang niet verder blokkeert met je beperkte vermogen tot redeneren.
Eenvoud in het leven is nu eenmaal mooi en de vooruitgang waar jij het over hebt "is just a dream"!
Wij zullen deze planeet nooit verlaten, omdat ons menselijke lichaam daar nu eenmaal niet voor gemaakt is.
Aardlingen zijn voor op de aarde en niet voor op mars. "MISSION IMPOSSIBLE"
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
pi_56946157
quote:
Op zondag 24 februari 2008 13:55 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Eenvoud in het leven is nu eenmaal mooi en de vooruitgang waar jij het over hebt "is just a dream"!
Wij zullen deze planeet nooit verlaten, omdat ons menselijke lichaam daar nu eenmaal niet voor gemaakt is.
Aardlingen zijn voor op de aarde en niet voor op mars. "MISSION IMPOSSIBLE"
Er is enkel sprake van een missie om mensen op Mars te laten landen om de planeet te onderzoeken. Lijkt me een compleet logische missie ook. Ik krijg het idee dat jij het opvat als massale kolonisatie van planeten?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_56948853
Willen jullie ermee ophouden....
Het is en blijft zo toch een welles.. nietes gedoe.

En in dit topic is er geen plaats voor
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 24 februari 2008 @ 21:44:12 #276
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_56956075
Crash, je hebt gelijk. Ik zal geen tijd meet verdoen aan dit kansloze geneuzel. Ik heb alleen een beetje medelijden
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_56964861
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 23:12 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Over zo'n zaken ga je maar verder in TRUTH
Laat ik maar je uitspraak even officieel maken.
Maanlui en deskundigen, moven:
Foto's Maanlanding tóch fake ?! - "Dark Side Of The Moon"
pi_57163442
Avalanches on Mars


The full image reveals features as small as a desk in a strip of terrain 6 kilometers (3.7 miles) wide and more than 10 times that long, at 84 degrees north latitude. Reddish layers known to be rich in water ice make up the face of a steep slope more than 700 meters (2,300 feet) tall, running the length of the image
quote:
March 3, 2008: A NASA spacecraft in orbit around Mars has taken the first ever image of active avalanches near the Red Planet's north pole.

"It really surprised me," says planetary scientist Ingrid Daubar Spitale of the University of Arizona who first noticed the avalanches in photos taken by the Mars Reconnaissance Orbiter on Feb. 19th. "It's great to see something so dynamic on Mars. A lot of what we see there hasn't changed for millions of years."

The orbiter's HiRISE (High Resolution Imaging Experiment) camera wasn't looking for avalanches. "We were checking for springtime changes in the carbon-dioxide frost covering a northern dune field, and finding the avalanches was completely serendipitous," says JPL's Candice Hansen, deputy principal investigator for HiRISE.

"We don't know what set off these landslides," says Patrick Russell of the University of Berne, Switzerland, a HiRISE team collaborator. "We plan to take more images of the site through the changing Martian seasons to see if this kind of avalanche happens all year or is restricted to early spring."

Material that fell from the upper portion of the scarp is probably more ice than dust. Imaging of the site in the months ahead may reveal changes in the new deposit at the base of the slope. That will help researchers estimate what proportion is ice.

"If blocks of ice broke loose and fell, we expect the water in them will be changing from solid to gas," Russell says. "We'll be watching to see if blocks and other debris shrink in size. What we learn could give us a better understanding of one part of the water cycle on Mars."

The avalanche photo is one of approximately 2,400 HiRISE images released on March 3, 2008. Click here to browse the full collection.

Another notable HiRISE image shows a blue crescent Earth and its moon, as seen by the Mars Reconnaissance Orbiter. The west coast of South America is visible in the photo. Still other images allow viewers to explore a wide variety of Martian terrains, such as dramatic canyons and rhythmic patterns of sand dunes.

The camera is one of six science instruments on the orbiter. The spacecraft reached Mars in March 2006 and has returned more data than all other current and past missions to Mars combined.

"Our Mars program is the envy of the world," says Alan Stern, associate administrator of NASA's Science Mission Directorate, Washington. "We plan to launch a total of five more missions in the next decade, beginning with the Mars Science Lab rover next year and a Mars Aeronomy Scout mission in 2013."

Stay tuned!
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_57214918
Drooggevallen meer op Mars ontdekt

06-03-2008



Nieuwe foto's die verkregen zijn door NASA's Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) hebben uitgewezen dat de Holden-krater op de Rode Planeet ooit gevuld is geweest met een omvangrijke watermassa. Dit water heeft de krater gevuld met puin en sedimenten, zoals rotsblokken en kleinere deeltjes die megabreccia genoemd worden. Dit buitenaardse meer zal relatief lang bestaan hebben en wellicht "levensvatbaar" zijn geweest.

Wetenschappers die verbonden zijn aan de MRO beschouwen de Holden-krater dan ook als een fantastisch doelwit voor een toekomstige Marsrover - zoals het Mars Science Laboratory, die volgend jaar gelanceerd zal worden. De Holden-krater is één van de zes potentiële landingsplaatsen voor de MSL.

De Holden-krater is ontstaan bij de inslag van een ruimerots. De inslag heeft rotsblokken van wel 50 meter groot weggeslingerd en verpulverd, waarna een deel weer is terug gevallen in de krater. De krater is vervolgens gevuld met water, waarbij sedimentaire afzettingen (zoals klei) gevormd zijn. De MRO heeft het bestaan van klei in de Holden-krater zonder twijfel aangetoond.

Helaas is de Holden-krater gevormd in een tijd dat de wereldwijde oceanen op Mars al waren verdwenen. Dat betekent dat het "Holden-meer" geen blijvend fenomeen is geweest, hoewel de krater toch enkele duizenden jaren met water gevuld zal zijn geweest. In deze periode heeft het gewicht van het water de kraterwand doorbroken, waarna deze is leeggestroomd. Dit water is vervolgens het vermogen om zichzelf in stand te houden verloren en is langzaam bevroren en/of verdampt.



Bron: SPACE.com

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Moderator donderdag 13 maart 2008 @ 20:35:48 #280
8781 crew  Frutsel
pi_57359656
Large volumes of water on Mars detected

Large volumes of water ice have probably been detected below Mars' surface, far from the planet's polar ice caps, scientists have said.

The Sharad radar experiment, on Nasa's Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) spacecraft made the discovery in Mars' mid-northern latitudes.

The ice is found in distinctive geological structures on Mars' surface that are hundreds of metres thick.

The radar data suggest that some of these features consist mostly of ice.

The latest evidence was presented at the 39th Lunar and Planetary Science Conference here in Houston, Texas.

Sharad (SHAllow RADar) is able to probe up to 1km beneath the Martian surface to seek out liquid or surface water.

It sends out pulses of radio waves to the Martian surface and analyses the time delay and strength of the waves that return.

Analysis of those waves that penetrate the soil and bounce back can give information on transitions between materials with different properties, such as rock and liquid water, beneath the Martian surface.

Mission scientists used Sharad to probe Martian surface features known as lobate debris aprons (LDAs). These distinctive, dome-shaped structures are concentrated around mid-latitudes in the planet's northern and southern hemispheres.

Geological clues

The researchers looked at LDAs in the Deuteronilus Mensae region of Mars' northern hemisphere, where the features can be found at the bases of valley walls, craters and scarps of mesas.

Scientists have long suspected that LDAs were flows consisting of mixed up rock and ice.

The radar penetrated these geological features with very little attenuation (reduction in signal strength), suggesting they were predominantly made of ice.

"We would say, robustly, more than 50% ice by volume - but it could be much more," said Jeff Plaut, the chief scientist for Sharad.

If confirmed, the discovery could have important implications for the history of water and climate on Mars, because it suggests there were large reservoirs of subsurface ice when the lobate debris aprons formed.

Amazonian times

Scientists think these features formed in mid- to late Amazonian times - the Amazonian being the cold, dry period of Martian history which began around 1.8 billion years ago and lasts to the present day.

"In the mid-latitudes of Mars, there were large volumes of ice that were deforming, at least, during Amazonian times... and maybe they were in place during Amazonian times. And much of this ice is preserved today," explained Dr Plaut, from Nasa's Jet Propulsion Laboratory (JPL) in Pasadena, California.

He suggested these thick ice deposits should be targets for future robotic or manned missions to explore.

"These are certainly intriguing targets for in situ exploration, conveniently placed at mid-latitudes," the JPL scientist told the conference.

The radar data complemented other evidence presented at the conference on the icy nature of these geological features on Mars. Bron: BBC
pi_57513285
20-03-2008

Rijke zoutafzettingen op Mars ontdekt


Zoutafzettingen (blauw) op Mars in kaart gebracht.

Onderzoek met een instrument van de Mars Odyssey heeft uitgewezen dat op tal van plaatsen op Mars chloorhoudende mineralen (zouten) zijn afgezet. Volgens de onderzoekers moeten deze afzettingen zijn ontstaan in een waterrijke omgeving.

De vindplaatsen liggen alle in de zuidelijke hooglanden van Mars, waar de oudste gesteenten liggen; in veel gevallen gaat het om bekkens waar geulen naartoe lopen.

Omdat de verschillende zoutafzettingen nogal ver uiteen liggen, wordt de kans klein geacht dat ze tegelijkertijd uit één grote watermassa, zoals een zee, zijn ontstaan. Het is waarschijnlijker dat het grondwater betreft dat naar lager gelegen gebieden is gestroomd en vervolgens verdampt is. Dat zou ruwweg 3,5 tot 3,9 miljard jaar geleden zijn gebeurd, toen Mars naar alle waarschijnlijkheid een warmer en natter klimaat had dan nu.

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 21 maart 2008 @ 01:37:07 #282
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_57513657
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 00:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
20-03-2008

Rijke zoutafzettingen op Mars ontdekt

[ afbeelding ]
Zoutafzettingen (blauw) op Mars in kaart gebracht.

Onderzoek met een instrument van de Mars Odyssey heeft uitgewezen dat op tal van plaatsen op Mars chloorhoudende mineralen (zouten) zijn afgezet. Volgens de onderzoekers moeten deze afzettingen zijn ontstaan in een waterrijke omgeving.

De vindplaatsen liggen alle in de zuidelijke hooglanden van Mars, waar de oudste gesteenten liggen; in veel gevallen gaat het om bekkens waar geulen naartoe lopen.

Omdat de verschillende zoutafzettingen nogal ver uiteen liggen, wordt de kans klein geacht dat ze tegelijkertijd uit één grote watermassa, zoals een zee, zijn ontstaan. Het is waarschijnlijker dat het grondwater betreft dat naar lager gelegen gebieden is gestroomd en vervolgens verdampt is. Dat zou ruwweg 3,5 tot 3,9 miljard jaar geleden zijn gebeurd, toen Mars naar alle waarschijnlijkheid een warmer en natter klimaat had dan nu.

(allesoversterrenkunde)
Nu nog met OMEGA en/of CRISM bevestigen Met behulp van de beperkte spectrale resolutie van THEMIS kunnen ze deze bewering nooit maken
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_57615901
Zeer slecht nieuws voor Marsrovers

25-03-2008



NASA is met slecht nieuws gekomen voor de wetenschappers die verbonden zijn aan de Mars Exploration Rovers. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft namelijk besloten om het budget voor het MER-programma in 2008 te verlagen met 40% - wat neerkomt op ongeveer 4 miljoen dollar. Dat betekent dat de missie van één van de twee Marsrovers beëindigd moet worden. Daarnaast is bekend geworden dat de diensten van de satelliet Mars Odyssey eveneens niet langer gewenst zijn.

Steve Squyres, het hoofd van het MER-wetenschapsteam, zegt dat een budgetverlaging van 40 procent enorm is. “Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het doorvoeren van deze budgetverlaging feitelijk neerkomt op het stoppen van alle wetenschappelijke activiteiten bij één van de rovers”.

Overigens heeft het MER-wetenschapsteam onderzocht of het mogelijk is om een Marsrover slechts tijdelijk uit te schakelen, zodat deze op een later tijdstip eventueel weer ingeschakeld kan worden. Dat blijkt inderdaad mogelijk te zijn, zodat de Marsrover die uitgeschakeld zal worden niet geheel afgeschreven hoeft te worden. Toch lijkt het lot voor het MER-programma bezegeld: voor het jaar 2009 staat immers een vergelijkbare budgetverlaging van nog eens 40% op het programma!

Dat betekent het begin van het einde voor het MER-project – en dat terwijl beide rovers nog in prima conditie zijn en nog steeds belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen verrichten. Bovendien zal deze gehele financiële kwestie niet best zijn voor het moraal van het MER-wetenschapsteam – wetenschappers zijn immers ook maar mensen.

Dit alles betekent dat Steve Squyres een onmogelijk keuze zal moeten maken: welke Marsrover zal een stille dood sterven? “Ik zit in een positie die ik niemand toewens. Het is eigenlijk een beslissing die ik niet eens wil nemen”. Toch heeft Squyers door laten schemeren dat het slachtoffer van deze bureaucratische NASA-politiek waarschijnlijk Spirit zal zijn.

Overigens zal Spirit niet het enige slachtoffer zijn van budgetverlagingen bij NASA. Een uitgelekte e-mail lijkt te suggereren dat de Marssatelliet Odyssey eveneens de kerst niet zal halen.

Bron: Live Science

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_57623006
Geen mooi nieuws....

Dan wordt Spirit omgedoopt
naar de naam Doornroosje
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 26 maart 2008 @ 15:29:14 #285
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_57623752
Geef hem dan aan ESA
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_57625007
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:29 schreef star_gazer het volgende:
Geef hem dan aan ESA
Dat is ook een optie
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:13:44 #287
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_57630332
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 16:30 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Dat is ook een optie
Die hebben er ook het geld niet voor
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_57666700
26-03-2008

Supergeisers op Mars veroorzaakt door bruisend water



Grote fonteinen van koolstofrijk water spoten vroeger op Mars, waardoor hagelstenen en modder enkele kilometers de hoogte in werden geslingerd. Geisers op aarde worden op twee manieren gevormd; ofwel door ontsnapping van ondergrondse stoom, en zo water de hoogte in stuwend, ofwel door het bruisen van koolstofdioxidebubbels die met hoge snelheid naar het oppervlak willen. Beide zijn spectaculair, zie maar naar Old Faithfull geiser in Yellowstone National Park, die water zo’n 45 meter de hoogte in stuwt.

Wetenschappers zeggen tekenen te hebben gevonden van oude geisers op Mars die Old Faithfull doen verbleken. De geisers van Mars zouden enkele kilometers de hoogte in geschoten zijn, en zo hagelstenen en modder enkele kilometers in het rond hebben geslingerd. Deze werd veroorzaakt door het opborrelen van koolstofdioxide, die zo het water omhoogstuwde door scheuren in het oppervlak. Dit is vergelijkbaar met het schudden van een Colaflesje, zodat je het ontsnappende gas ziet bruisen.

Het bewijs van dit proces is op twee plaatsen op Mars ontdekt, namelijk Mangala Fossa en Cerberus Fossae, waar scheuren enkele honderden kilometers lang uitgestrekt zijn over het oppervlak. Beide geulen zijn vertrekpunten van brede kanalen die klaarblijkelijk grote hoeveelheden water gekanaliseerd hebben, tussen 10 en 100 keer de hoeveelheid van de Amazone rivier.

Het ziet er naar uit dat tenminste een deel van dit water in de vorm van enorme geisers op het oppervlak is neergekomen. Water bij Cerberus Fossae heeft een zone bereikt dat hoger en enkele kilometers verder ligt dan de scheur in de grond, zo blijkt uit de erosie van een helling. Een sterke geiser moet daar uitgebarsten zijn, en zo het water tot daar hebben gebracht. Nabij Mangala Fossae hebben geisers van modder grote modderstromen gecreëerd. Wanneer het water daarna is verdampt, liet het enkel sediment en vaste stoffen over, waardoor rimpelige rotsformaties werden gevormd.


Deze foto laat formaties zien die vermoedelijk ontstaan zijn door enorme modderstromen.

Een ander mogelijkheid is dat deze formaties zijn gevormd door gestold lava, maar de richting van de geulen wijst op een andere oorzaak. Wanneer de geulen door lava zouden gevormd zijn, staan ze altijd loodrecht op de vloeirichting van de lava. De gevonden geulen staan nu parallel op de vloeirichting.

Het geheim van de kracht waarmee de geisers uitbarstten is dat het water van zeer diep moet zijn gekomen. Het blijkt uit waarnemingen van verzakkingen dat dit 3 tot 4 kilometer diep moet hebben gezeten. De daar heersende druk op het water moet het hebben toegestaan grote hoeveelheden koolstof dioxide, die van onderliggende magma afkomstig kan zijn. Eenmaal dat een scheur in het oppervlak werd gevormd kon het water onder hoge druk opwaarts weg. Net zoals je een cola flesje opent, zo kon door het drukverlies de koolstofdioxide met grote bellen modder de lucht in schieten met zo’n snelheid van meer dan 400km/u.

Door de zwakke zwaartekracht op Mars konden de geisers zeer snel tot grote hoogtes spuwen. Ze konden zelfs een zulke grote hoeveelheid water bevatten dat ze voor een maand of twee konden spuiten, waardoor enorme hoeveelheden modder werden verplaatst. De geisers zouden relatief kort geleden nog actief geweest zijn, nabij Cerberus Fossae zou dit nog maar zo’n 20 miljoen jaar geleden zijn.



Bron: New Scientist

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_57666782
26-03-2008

Toch geen budgetverlaging voor Mars-projecten



NASA is gelukkig niet van plan om een kerngezonde Marsrover op te offeren in ruil voor wat extra centen, zo heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie gisteren laten weten. Dit nieuws komt als een reactie op het eerdere bericht waarin gesteld werd dat het Jet Propulsion Laboratory (de beheerder van het Mars Exploration Rover-project) het voortaan met 4 miljoen dollar per jaar minder zou moeten doen. Deze, nu teruggedraaide, beslissing blijkt het gevolg te zijn van een interne communicatieblunder bij NASA.

De brief waarin het JPL op de hoogte werd gesteld van de maatregel, blijkt zonder medeweten van NASA-chef Michael Griffin te zijn verstuurd! De brief is opgesteld door James Green, het hoofd van de afdeling planetaire wetenschappen van NASA, en deze blijkt nu min of meer op eigen houtje gehandeld te hebben.

Nu het jaarlijkse budget voor het MER-programma hersteld is, moet NASA dus nog steeds op zoek naar aanvullende fondsen voor het Mars Science Laboratory, het volgende ambitieuze Mars Rover-project. Het MSL heeft zijn budget immers al met 165 miljoen dollar overschreden en dreigt nu in totaal 1,8 miljard dollar te gaan kosten.



Bron: ABC News

(Astrostart)

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_57878531
05-04-2008

Meteorenstorm op Mars waargenomen



Voor de eerste keer is een team van wetenschappers er in geslaagd om een meteorenstorm op Mars te detecteren. De waarnemingen konden gebeuren doordat ze de meteorenstorm die afkomstig is van de komeet 79P/du Toit-Hartley hebben voorspeld. Deze voorspellingen werden getoetst met observaties van de ionosfeer van Mars, die verricht zijn door NASA's Mars Global Surveyor (MGS) satelliet. Net zoals we meteorenstorm op Aarde kunnen voorspellen, zoals bvb de Leoniden, zo kunnen we ook op Mars en Venus dit soort stormen voorspellen.

Vallende sterren op Mars en Venus zouden dezelfde helderheid kunnen hebben zoals we ze op Aarde kunnen beleven. Maar wel kunnen we ze niet rechtstreeks waarnemen. Daarom moet er door satelliet data gezocht worden naar tekenen van opbrandende deeltjes in de hogere atmosfeerlagen.

Het waarnemen van meteorenregens (die gebeuren wanneer een planeet door de stoffige staart van een komeet passeert) geeft inzicht in de leeftijd, grootte en samenstelling van de door de komeetkern uitgestoten deeltjes, de uitstootsnelheid, en algemene informatie over de structuur en geschiedenis van de komeet zelf. Rond Mars passeren er ruwweg 4 keer meer kometen dan rond de Aarde, en een groot deel daarvan zijn kometen uit de zogenaamde Jupiter-familie. Mars biedt daardoor een uitstekende mogelijkheid om meer te weten te komen over meteorenregens en over de kometen uit de Jupiter-familie.

Wanneer deeltjes van een komeet verbranden in de atmosfeer van een planet, ioniseren metalen in de deeltjes en vormen zo een laagje plasma. Op Aarde bevindt dit laagje op een hoogte van ongeveer 95-100 kilometer. Op Mars voorspelt men dat deze hoogte ergens rond de 80-95 kilometer moet liggen. Meteorenregens laten een fijne laag plasma, bovenop de hoofdlaag van plasma. Dit wordt veroorzaakt door meteoren die behoren tot het algemeen puin van ons zonnestelsel.

De wetenschappers hebben een model ontwikkeld om Martiaanse meteorenregens te voorspellen die afkomstig zijn van de stofstaart van komeet 79P/du Toit-Hartley. Dit model berekende zes meteorenregens sinds Mars Global Surveyor zijn baantjes rond Mars draait (1997). Hoewel de MGS met zijn instrumenten de metaalionen niet rechtstreeks waar kan nemen, kunnen zijn radio communicatie systemen wel indirect bewijs vinden van de plasmalagen door de elektronen dichtheid van de atmosfeer van Mars te observeren.



Van de zes voorspelde meteorenregens, waren er enkel ionosferische gegevens van de MGS beschikbaar in April 2003 en Maart 2005. In de gegeven van April 2003 vonden de wetenschappers ionosferische verstoringen op het exacte voorspelde tijdstip. Ook de hoogte van de verstoring was zoals voorspeld, evenals de vorming van de laag metaalionen, en de breedte en Multi-piek vorm, vergelijkbaar met de Aardse ionosfeer tijdens de Perseiden meteorenregen.

Vanuit de gegevens van 2005 konden echter geen bewijzen gevonden worden op of net achter de voorspelde meteorenregen. De wetenschappers denken dat de meteoren dieper in de atmosfeer zijn verbrand, waardoor er minder ionisatie optreed. Om een beter beeld te krijgen over wat er exact gebeurt, moeten er meer optische en ionisferische observaties van meteorenregens op zowel Aarde als Mars gedaan worden zodat er een definitieve link kan gelegd worden tussen oorzaak en gevolg.

Even belangrijk is dat er meer observaties op Mars moeten gebeuren, zowel vanuit de omringende satellieten als op het oppervlak van de planeet, zodat ze hun voorspellingen kunnen versterken. Als laatste willen ze hun computermodel verbeteren door meer kometen te vinden die in het pad van Mars kunnen komen, en zo meteorenregens kunnen veroorzaken. Het wetenschapsteam bekijkt de mogelijkheid om met de Europese ExoMars missie, eveneens waarnemingen uit te voeren. ExoMars landing is gepland in 2015.



Bron: Royal Astronomical Society

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_58106727
16-04-2008

Rusland wil apen naar Mars sturen



Rusland is eventueel van plan om apen naar Mars te sturen alvorens een mens dit doet, zo meldt de BBC. Rusland heeft al ervaring met het sturen van apen naar de ruimte en is bovendien één van de weinige landen ter wereld waar nog actief geëxperimenteerd wordt met apen en overige primaten. Het plan is afkomstig van het Sochi Instituut voor Geneeskundige Primatologie in Vesjoloje nabij de Zwarte Zee, dat al prominent betrokken was bij het (Sovjet-)Russische ruimtevaartprogramma

Het instituut was wil nu twee jaar experimenten op makaken uitvoeren om de veertig best bevonden exemplaren naar het Instituut voor Biomedische Problemen in Moskou sturen dat zich bezig houdt met het medisch aspect van bemande ruimtevaart.


In het bijzonder zijn de dieren proefkonijnen voor de risicovolle straling die toekomstige Marsvaarders zullen ondervinden. Volgens directeur Boris Lapin van het Sotsji-Instituut zijn mensen en apen ongeveer even gevoelig voor kleine en grote stralingsdosissen. "Het is dus beter te experimenteren op de makaken, en niet op honden of andere dieren", zo werd hij door de BBC geciteerd.


De experimenten op de apen vallen samen met het Mars-500 project waarbij vanaf begin volgend jaar vrijwilligers 17 maanden lang in een maquette van "ruimteschip" in Moskou een vlucht naar Mars zullen simuleren. Naast de reactie op straling, willen de wetenschappers ook onderzoeken hoe de apen omgaan met langdurige gewichtloosheid, isolatie en een speciaal dieet.


"De mensheid offert elk jaar meer dan 100 miljoen dieren op in naam van de gezondheid en de schoonheid. Het is tijd om te denken aan alternatief voor experimenten op dieren", zei Andrej Zbarsky van de Dierenrechtenorganisatie WWF tegenover de BBC. "Ik ben er zeker van dat wetenschappers het verhaal zullen overdoen van Laïka, de eerste (Sovjet-Russische) hond in de ruimte. Het is nu geen geheim meer dat de hond overleed tengevolge van de enorme stress meteen na de lancering van de raket. Het dode lichaam draaide nog twee weken rondom onze planeet".



"Ik vind het uiteraard spijtig voor de apen, want zij kunnen sterven. Maar de experimenten zijn nodig om levens te redden van kosmonauten die in de toekomst naar Mars zullen vliegen", zei Sochi-wetenschapper Anaida Shaginjan tegen de Britse openbare omroep. Het instituut heeft een fokprogramma voor de primaten en hoeft ze dus niet in het wild te vangen.



Er hebben bij vorige ruimtemissies van de vroegere Sovjet-Unie en Rusland al twaalf makaken gevlogen. In december 1983 waren Abrek en Bion de eersten. Na een vijfdaagse vlucht zijn ze in Kazachstan geland en na wederaanpassing zijn ze weer bij hun soortgenoten gekomen. Na 1996 waren er geen nieuwe ruimte-experimenten meer met apen, want er was geen geld meer voor het programma.

Bron: Belga

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_58106778
15-04-2008

Koers van NASA Phoenix Mars Lander bijgesteld



NASA heeft de vluchtroute van de Phoenix Mars Lander bijgesteld, om hem op de juiste koers naar de rode planeet te brengen. De landing is nog steeds voorzien voor 25 Mei. Dit is de eerste van een reeks van correcties om de mars lander naar een specifieke locatie in het noordelijke poolgebied te brengen. De twee vorige correcties, een in Augustus en een in Oktober, brachten de lander in een baan die samenviel met Mars. NASA heeft een voorlopige landingplek in een vlakke vallei genaamd “Green Valley” goedgekeurd.

De uiteindelijke beslissing zal genomen worden wanneer de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) bijkomende beelden heeft genomen van deze regio. De HiRISE camera van de MRO heeft reeds meer dan 36 beelden van dit gebied genomen. Op basis van deze beelden is gekozen om de oorspronkelijke landingsplaats 13 kilometer zuidoostelijk te verleggen, omdat men er een zone vond die licht bezaaid is met rotsen. Het manoeuvre van vandaag is gebaseerd op deze nieuwe locatie.

De landingszone is een ellips van om en bij de 100 kilometer bij 20 kilometer. Wetenschappers hebben meer dan 5 miljoen rotsen in kaart gebracht in en rond deze ellips, elke rots groot genoeg om de missie te doen mislukken bij de landing. Wetende waar de rotsige streken zich bevinden, heeft het team van wetenschappers een zone uitgekozen die wetenschappelijk zeer interessant is, en waar het risico bij de landing het geringst is. De landingszone heeft de grootste concentratie ij op Mars, buiten de poolkappen gerekend. Wanneer je zoekt naar een bewoonbaar gebied in de permafrost, dan zou dit wel het gebied kunnen zijn.

Phoenix zal in dit ijsrijk gebied graven, binnen het bereik van zijn robotarmen. Daar zal het water en grondstoffen analyseren, en zo op zoek gaan naar bewijs voor klimaatcycli en of het klimaat microbieel leven zou kunnen ondersteunen.Nooit voorheen was er zo veel informatie beschikbaar over een landingszone. Rotsen en hellingen zijn het grootste gevaar voor de ganse missie, maar er is een gebied gekozen dat heel vlak is en relatief vrij van grote rotsen.

De koerscorrectie van vandaag begon met het 145° draaien van Phoenix en daarna het ontsteken van de boosters voor ongeveer 35 seconden, waarna Phoenix terug werd gedraaid om zijn antennes naar de Aarde te richten. Er zijn nog 3 geplande mogelijkheden om koerscorrecties uit te voeren voor 25 Mei om het te volgen traject bij te sturen naar de gewenste landingszone. In de laatste zeven minuten van de vlucht op 25 Mei moet Phoenix een serie van zeer gewaagde acties ondernemen om veilig de snelheid te minderen. Phoenix zal dan een parachute openen om af te remmen van een snelheid van ongeveer 21000 kilometer per uur. Op een hoogte van ongeveer 914 meter zullen “pulse thrusters” de snelheid verder afremmen tot ongeveer 8 kilometer per uur, en daarna landen op drie poten.

Een landing op Mars is uitermate uitdagend en zeer moeilijk. Het is sinds de 70-er jaren geleden dat een landing succesvol uitgevoerd werd door middel van actieve raketten. Er is geen garantie tot succes, maar er wordt alles gedaan om elk mogelijk risico zo goed mogelijk in te dekken. Voor meer informatie rond de Phoenix Mars Lander kan je volgende sites bekijken: http://www.nasa.gov/phoenix en http://phoenix.lpl.arizona.edu

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_58118523
check dit eens wel interesant, maarja ik weet niet wat ik moet denken

http://www.ufodigest.com/news/0408/colors.html
pi_58118708
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:14 schreef Syd het volgende:
check dit eens wel interesant, maarja ik weet niet wat ik moet denken

http://www.ufodigest.com/news/0408/colors.html
In ieder geval hoort het niet in dit topic thuis....
Lees de OP voordat je gaat posten
quote:
Nog altijd ...GEEN gelul over Marspiramides en groene mannetjes...
En ook niet over VALSE kleuren.
Daarvoor is in The Truth is in Here... plaats genoeg.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_58119530
ik vind dit niks met truth te maken hoor check de plaatjes zelf, en OP is uit 2005, het project Mars is nu 3 jaar verder, bron is van 16:00 April 11, 2008 .

En ik zeg ook niet dat ze niet op mars zitten, ik geloof daar juist in.
maar check dit plaatje dan.



en dan deze.



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2008 19:55:25 ]
pi_58121318
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:53 schreef Syd het volgende:
ik vind dit niks met truth te maken hoor check de plaatjes zelf, en OP is uit 2005, het project Mars is nu 3 jaar verder, bron is van 16:00 April 11, 2008 .

En ik zeg ook niet dat ze niet op mars zitten, ik geloof daar juist in.
maar check dit plaatje dan.

[ afbeelding ]

en dan deze.

[ afbeelding ]
Hier wordt iig niet over dit gesproken....
Deze Mars reeks is voor het laatste nieuws en niet voor
uitgekauwde zaken die tig keer voorbij gekomen en zijn uitgelegd
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_58134718
ik zie dit niet als een reden.
/edit

nouja had hier een heel verhaal neergezet nu is het weg, maarja laatmaar ook

[ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 13:35:12 ]
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:21:16 #298
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_58134992
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:53 schreef Syd het volgende:
ik vind dit niks met truth te maken hoor check de plaatjes zelf, en OP is uit 2005, het project Mars is nu 3 jaar verder, bron is van 16:00 April 11, 2008 .

En ik zeg ook niet dat ze niet op mars zitten, ik geloof daar juist in.
maar check dit plaatje dan.

[ afbeelding ]

en dan deze.

[ afbeelding ]
Welkom in de wereld van de:

- Verschillende atmosferische omstandigheden
- Vuile lens
- Verkeerde calibratie

"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_58135358
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:21 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Welkom in de wereld van de:

- Verschillende atmosferische omstandigheden
- Vuile lens
- Verkeerde calibratie


check de plaatjes dan ook, zijn beide zelfde plaatjes, alleen andere kleur, dus jouw opsomming klopt niet

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 13:37:12 ]
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:12:54 #300
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_58138934
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:36 schreef Syd het volgende:

[..]

check de plaatjes dan ook, zijn beide zelfde plaatjes, alleen andere kleur, dus jouw opsomming klopt niet
Dus calibratie van een plaatje doe je ergens anders? Gegevens die door een instrumententeam worden gerealsed, worden onbewerkt en in een 'pure' vorm gereleased, zodat de data onbevooroordeeld en schoon / onbewerkt is. Dat zij een bepaald algoritme gebruiken om een plaatje te verduidelijken, betekent niet dat jij dit niet mag of kan doen. Lul niet zo onzinnig als je niet weet waar je over praat. Daarnaast, als je de plaatjes ook echt 'checkt', zie je dat het bovenste plaatje overduidelijk dichterbij de heuvel geschoten is: nabij de grote zandbank in het onderste plaatje. En gezien de geringe snelheid waarmee de marsrovers zich veplaatsen, kan daar heel wat tijd tussen zitten.

[ Bericht 13% gewijzigd door star_gazer op 18-04-2008 16:27:39 ]
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')