abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27163388
er zijn hier nu al zo enorm veel tips gegeven. we zijn alweer een aantal maanden verder en het lukt je nog niet om er zelf uit te komen.

lijkt de beste en enige optie eens naar de huisarts gaan om een verwijzing naar een therapeut te krijgen. hoe verder je wegzakt in je negatieve gedachten hoe moeilijker het zal worden om het contact met anderen te verbeteren.

anderen kan je niet veranderen, jezelf wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Etoile op 19-05-2005 21:09:43 (typo) ]
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  donderdag 19 mei 2005 @ 21:05:22 #152
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27163593
i second that.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_27170507
weet je wat ook het probleem kan zijn, je gaat gewoon met de foute mensen om. je kunt niet eeuwig over school blijven praten en als uitgaan en winkelen je niet ligt, zit je met een probleem. bij de dansschool is het wel altijd heel gezellig voor mij want daar komen mensen met dezelfde interesses als ik. alleen kun je niet zomaar bij een sportclub die je niet leuk vindt, want dan is dat geen interesse van jou en dan kun je er ook niet echt over praten. ja, kun je wel, maar dan kost het dus heel veel energie.

en voor die negatieve gedachtes:
http://www.tangledmoon.org/affirmations.htm
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:42:10 #154
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27170737
over negatieve gedachten gesproken:

hoe blij bent u met uw emoties?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:05:34 #155
32015 suus21
Andre rocks!
pi_27172908
ga gewoon in de pauze bij de mensen staan die je leuk vindt (er zal toch wel iemand zijn die je mag) dan komt er vanzelf wel een gesprek op gang en de rest gaat vanzelf...suc6
fijn!
pi_27179554
quote:
op donderdag 19 mei 2005 21:00 schreef étoile het volgende:
er zijn hier nu al zo enorm veel tips gegeven. we zijn alweer een aantal maanden verder en het lukt je nog niet om er zelf uit te komen.

lijkt de beste en enige optie eens naar de huisarts gaan om een verwijzing naar een therapeut te krijgen. hoe verder je wegzakt in je negatieve gedachten hoe moeilijker het zal worden om het contact met anderen te verbeteren.

anderen kan je niet veranderen, jezelf wel.
zoals ik eerder in het topic heb gezegd, heb ik contact gemaakt met de studentenpsycholoog. over een tijdje kan ik daar terecht voor mijn eerste gesprek(ken).
quote:
op donderdag 19 mei 2005 23:36 schreef sessy het volgende:
weet je wat ook het probleem kan zijn, je gaat gewoon met de foute mensen om. je kunt niet eeuwig over school blijven praten en als uitgaan en winkelen je niet ligt, zit je met een probleem. bij de dansschool is het wel altijd heel gezellig voor mij want daar komen mensen met dezelfde interesses als ik. alleen kun je niet zomaar bij een sportclub die je niet leuk vindt, want dan is dat geen interesse van jou en dan kun je er ook niet echt over praten. ja, kun je wel, maar dan kost het dus heel veel energie.

en voor die negatieve gedachtes:
http://www.tangledmoon.org/affirmations.htm
ik zit al bij enkele sportclubs (die ik ook leuk vind), maar ik maak nog niet goed contact met die mensen. het gaat al wel iets beter, maar niet genoeg.
pi_27184123

als je tot die tijd nog wat wil doen is het misschien een idee om eens wat boeken te kopen of te lenen in de bibliotheek die je aanspreken.

bijv. 'verlegen' van p. dijkstra (isbn 9027479518)
beschrijving van dat boek: je opgelaten voelen in gezelschap, blozen, een blackout krijgen tijdens een speech of sollicitatiegesprek. het zijn allemaal vormen van verlegenheid en sociale angst. wat kun je ertegen doen en hoe kom je er van af?
pieternel dijkstra legt in heldere, bondige taal uit waar verlegenheid, faalangst en sociale angst vandaan komen. ze geeft veel tips, oefeningen en tests die zullen helpen om verlegenheid en sociale angst te overwinnen, meer zelfvertrouwen te krijgen en beter met 'enge' situaties om te leren gaan.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 16:58:26 #158
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_27191069
sommige mensen zijn gewoon arrogant of contactgestoord. als jij niet onder die noemer valt is er nog hoop voor je.
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_27238541
quote:
op vrijdag 20 mei 2005 16:58 schreef jpg97 het volgende:
sommige mensen zijn gewoon arrogant of contactgestoord. als jij niet onder die noemer valt is er nog hoop voor je.
arrogant ben ik zeker niet, echt contactgestoord volgens mij ook niet. er is dus nog wel hoop voor me. ik moet gewoon wat ondernemender worden.
pi_28554314
zodra het ijs met iemand eenmaal goed gebroken is (gewoon een keer echt gepraat), dan valt het meestal wel mee. maar op iemand afstappen die ik nog niet (redelijk) ken, blijft heel lastig.
pi_28555277
heb je al gesprekken gehad met een therapeut?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 6 juli 2005 @ 16:56:52 #162
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_28555438
je angsten overwinnen zul je ooit moeten. moeten, kun je zien als willen of als doel zien. gaat niet over 1 dag ijs. oefenen. en schijt eraan. angst overwinnen. je kracht gebruiken die in je zit. en ga zo door.

anders denken. wat kun je verliezen? je leven op deze manier is ook kut, dus neem eens risico. durf eens stappen te ondernemen. en als anderen niet reageren zoals je verwacht dan zoek je andere slachtoffers uit slachtoffers bedoel ik niet maar er lopen meer mensen rond dan 10.

je hoeft het niet te haasten en te forceren, zolang je maar blijft proberen. een berg beklimmen en de top bereiken kan ook op je dooie gemak, zolang je maar de top bereikt en tevreden boven staat.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 6 juli 2005 @ 19:01:45 #163
98793 Koktailsaus
In my mind, I hear u call
pi_28559605
quote:
op donderdag 13 januari 2005 09:32 schreef martydekale het volgende:

[..]

jah, inderdaad. in dat topic wordt vooral algemeen geantwoord en niet specifiek naar mijn probleem.
[..]

ik kom wel veel mensen tegen met dezelfde hobbies. ik doe nu aan bridge, squash, judo en tafeltennis. het punt is dat ik niet echt contact maak met anderen. gisteravond had ik bijvoorbeeld een borrel met de tafeltennisvereniging, heel leuk, maar ik heb weinig gezegd. bovendien op de universiteit is het probleem eigenlijk dat ik ook niemand aanspreek en het dus best logisch is dat ik geen hangmaatje(s) heb.
je kan uren praten en nix zeggen
je kan ook weinig praten en veel zeggen....

probeer eens een paar open vragen te stellen? meestal komt er wel een verhaal uit...
jij hoeft niet te praten, je kan ook luisteren?
en aan de hand van wat je gesprektpartner zegt kun je weer een openvraag stellen...

(vraag iets waar hij/zei geen ja en nee op kan antwoorden)

suc6!
pi_28587892
quote:
op woensdag 6 juli 2005 19:01 schreef koktailsaus het volgende:
je kan uren praten en nix zeggen
je kan ook weinig praten en veel zeggen....

probeer eens een paar open vragen te stellen? meestal komt er wel een verhaal uit...
jij hoeft niet te praten, je kan ook luisteren?
en aan de hand van wat je gesprektpartner zegt kun je weer een openvraag stellen...

(vraag iets waar hij/zei geen ja en nee op kan antwoorden)

suc6!
als ik eenmaal in gesprek ben red ik me meestal wel. maar het punt is hoe met iemand in gesprek te komen. ik stap niet snel op iemand af om een praatje te maken (en mensen ook niet snel op mij trouwens, volgens mij komt dat door mijn uitstraling).
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:37:51 #165
124868 jordano
Life sucks!
pi_28661370
ik kan totaal geen medelijden met je hebben als ik dit zo lees. je weet zelf de problemen maar net zo goed aan te geven, je zoekt alleen niet zelf naar oplossingen maar vraagt het anderen.

een eventuele tip die ik je kan geven is het contact verbeteren met studiegenoten. je zegt zelf al dat je wel met een aantal mensen bent wezen stappen/drinken van je studie. dan is mijn vraag, waarom versterk je dat contact niet en ga je eens wat vaker met die jongens/meiden doen?

bel ze eens op, vraag ze om langs te komen, als je student bent dan willen ze vast wel een keer een hapje komen eten. als je zelf maar genoeg inzet toont valt er wel vriendschap op te bouwen. en als je met die mensen van je studie vrienden wordt dan laten die je wel weer vrienden worden met hun vrienden. het is een spiraal, leer een paar mensen goed kennen, en zo leer je een hoop nieuwe mensen kennen.

het klinkt mij in de oren dat de problemen zeker van jouw kant komen, ik gok dat die van je studie jou hebben uitgenodigd de eerste keer om wat te gaan drinken??! je zult ze waarschijnlijk 1x hebben gevraagd om wat te drinken daarna, en daar is het bij gebleven. kwestie van gebrek aan initiatief van jouw kant als ik het zo hoor. dat is heel simpel op te lossen, vraag ze eens langs of spreek eens wat af, zelfs al ben je super verlegen, dat valt nog te doen lijkt mij...

succes!
pi_28663184
ja en de illusie dat het snel makkelijker gaat en leuk wordt, zet dat ook maar even uit je hoofd.
ik heb vorig jaar september via mijn allerbeste (en enige) vriendin 3 nieuwe meiden ontmoet, en hoe graag ik ook bevriend wilde zijn, het heeft tot april dit jaat geduurd eer het allemaal eens gewoon soepel liep en ik me niet de hele tijd liep af te vragen of ze me nu leuk vonden of me alleen meevroegen omdat ik een zielig geval was, wanneer ik nu eens initiatief moest nemen met bellen/sms/uitnodigen voor het 1 of ander.

in augustus ga ik met 1 ervan op vakantie, aan de ene kant doodeng (ga ik dr niet een week doodvervelen?!) aan de andere superleuk (hee, ik ben tof genoeg om mee te gaan op vakantie).

ja therapie rules ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik ben dan wel al oud dus je hebt nog tien jaar voordat het echt penibel wordt had ik al verteld dat ik nog steeds thuis woon?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_28695384
je had toch vorige week met a. in de drie gezusters afgesproken? zoals ik het begreep van haar had jij haar gevraagd om eens wat te gaan drinken........gaat toch de goede kant dan op toch?jullie zijn waarschijnlijk in gesprek gekomen bij dát ene vak.;) door a. die tegen iedereen "hoe gaat het ? " roept........handig duwtje?
pi_28699311
quote:
op zondag 10 juli 2005 23:52 schreef petrav het volgende:
je had toch vorige week met a. in de drie gezusters afgesproken? zoals ik het begreep van haar had jij haar gevraagd om eens wat te gaan drinken........gaat toch de goede kant dan op toch?jullie zijn waarschijnlijk in gesprek gekomen bij dát ene vak.;) door a. die tegen iedereen "hoe gaat het ? " roept........handig duwtje?
hoe komt het toch dat opeens iedereen weet wat ik allemaal doe??
het is inderdaad een stap de goede kant op.
  maandag 11 juli 2005 @ 09:05:01 #169
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_28699348
quote:
op maandag 11 juli 2005 09:01 schreef martydekale het volgende:

hoe komt het toch dat opeens iedereen weet wat ik allemaal doe??
het is inderdaad een stap de goede kant op.
lekker anoniem, hè, internet .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_28704300
nou jah ik 'ken' martijn wel. zie als je onder de mensen komt, word er ook over gepraat;)
pi_28713206
quote:
op maandag 11 juli 2005 12:58 schreef petrav het volgende:
nou jah ik 'ken' martijn wel. zie als je onder de mensen komt, word er ook over gepraat;)
dan vraag ik me nog af van jij (of dennis) het heeft gehoord.

maar ff back on topic: vanochtend weer bij de psycholoog geweest. soort oefenplan opgesteld en een afspraak voor volgende week gemaakt.
pi_28739020
quote:
op maandag 11 juli 2005 18:37 schreef martydekale het volgende:

[..]

dan vraag ik me nog af van jij (of dennis) het heeft gehoord.

maar ff back on topic: vanochtend weer bij de psycholoog geweest. soort oefenplan opgesteld en een afspraak voor volgende week gemaakt.
wat bedoel je nou? ik zei toch dat ik a. was tegengekomen bij de supermarkt, en dat ze vertelde dat zij die avond wat met jou ging drinken............
pi_28749209
dat staat me niet bij, dat je me dat vertelt hebt. maar het doet er ook niet echt toe.
pi_28800075
quote:
op zondag 10 juli 2005 23:52 schreef petrav het volgende:
ik zeg hier toch dat ik met haar heb gesproken;) beter opletten hoor
pi_28802709
hmm, ja het staat er wel, ik heb er zeker overheen gelezen. inderdaad, als iedereen zoals a. was, dan zou het voor mij een stuk makkelijker worden.
pi_28863130
in de vakantie is het vooral lastig. veel mensen weg, vereningen die in de vakantie niet doorgaan, enzo.
pi_29193893
ik kan er niet meer goed tegen om zoveel alleen te zijn, maar ik ken niet echt mensen om wat mee te gaan doen. help
pi_29194087
quote:
op donderdag 28 juli 2005 09:39 schreef martydekale het volgende:
ik kan er niet meer goed tegen om zoveel alleen te zijn, maar ik ken niet echt mensen om wat mee te gaan doen. help
http://www.zylom.com en http://www.lexa.nl

voor de rest is het even tanden op mekaar en volhouden.
mij hielp het wel om vakantiewerk te gaan doen trouwens, dan heb je toch een ritme in je dag.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_29194172
quote:
op donderdag 28 juli 2005 09:51 schreef syrena het volgende:
http://www.zylom.com en http://www.lexa.nl

voor de rest is het even tanden op mekaar en volhouden.
mij hielp het wel om vakantiewerk te gaan doen trouwens, dan heb je toch een ritme in je dag.
computerspellen trekken mij veel minder dan vroeger (ik vind het gewoon minder leuk), ik kom er ook niet mee in contact met anderen. lexa heb ik welleens ingeschreven gestaan (gratis), maar dat werd ook niets.
pi_29194243
quote:
op donderdag 28 juli 2005 09:56 schreef martydekale het volgende:

[..]

computerspellen trekken mij veel minder dan vroeger (ik vind het gewoon minder leuk), ik kom er ook niet mee in contact met anderen. lexa heb ik welleens ingeschreven gestaan (gratis), maar dat werd ook niets.
nee als gratis member kom je daar niet ver, zeker niet als man zijnde.

dan blijft alleen de optie zielig als een pannenkoek in je bed liggen over dus.
pi_29200717
quote:
op donderdag 28 juli 2005 10:01 schreef syrena het volgende:
thanx, das een goede tip waarom kwam ik daar nou niet op

ben nu af en toe fok aan het checken en bezig met sit-ups

[ Bericht 24% gewijzigd door Martydekale op 28-07-2005 14:40:01 ]
pi_29201828
quote:
op donderdag 28 juli 2005 10:01 schreef syrena het volgende:

[..]

If fashion is your trade,
then when you're naked,
I guess you must be unemployed yeah.
pi_29229440
quote:
op donderdag 28 juli 2005 14:00 schreef martydekale het volgende:

[..]

thanx, das een goede tip waarom kwam ik daar nou niet op

ben nu af en toe fok aan het checken en bezig met sit-ups
je wil gewoon niks! daar is niks mis mee, maar ga dan niet zo verschrikkelijk liggen meuten dat je zielig bent!

je lijkt mij wel in mijn slechte tijd overigens hebben sportscholen veel kortingsacties in deze tijd kun je ook sit-uppen (en je bent student = nog meer korting).

pi_29233281
ik weet niet echt wat ik wil, das ook een beetje het probleem.
pi_29293238
quote:
op vrijdag 29 juli 2005 13:41 schreef martydekale het volgende:
ik weet niet echt wat ik wil, das ook een beetje het probleem.
gewoon erop inslaan martijn
  maandag 1 augustus 2005 @ 08:37:03 #186
83951 rashudo
project 2501
pi_29315854
marty.. je moet niet teveel van jezelf verwachten. je bent niet de enige die dit soort problemen heeft. er zijn heel veel mensen die niet zomaar op een vreemde durven afstappen.

je moet zoiezo begrijpen dat je niet in 1 keer een soort magische oplossing vind die alles oplost. het zal wel langzaam beter worden, puur omdat je met deze situatie niet tevreden bent. geef het alleen genoeg tijd. misschien duurt het wel een paar jaar voordat je het niveau bereikt heb waar je wilt zitten.. en dat zal je gewoon moeten accepteren, want dat kan je nou eenmaal niet veranderen.

wat ik wel als tip kan geven.. is om anderen te 'bestuderen' als je daar de kans voor krijgt. als je ziet dat iemand op een vreemde afstapt, let dan op hoe ze praten en waarover, hoe ze zich gedragen. dan kom je er misschien achter hoe die persoon denkt en hoe die persoon de situatie benadert, iets wat jou misschien kan helpen.

een ander idee is om iets met creatieve mensen te doen.. bv. een toneelcursus/vereniging. dit soort mensen hebben meestal totaal geen problemen om anderen aan te spreken, en kan je dus veel van hen leren. verder heb je kans dat deze mensen je meetrekken, aangezien ze zelf zo extravert zijn. overigens is toneelspelen ook een hele goede manier om meer over jezelf te weten te komen, omdat het je forceert om bepaalde emoties te uiten, of om bijvoorbeeld sociaal te zijn. echter, in toneelspel is het natuurlijk minder erg als je een domme fout maakt, het beinvloed niet meteen je werkelijke leven

hou ons in elk geval op de hoogte van je vorderingen en we zijn benieuwd naar de resultaten van de therapie.. of in elk geval ik.
Their eyes opaque.
pi_29329505
quote:
op zondag 31 juli 2005 14:43 schreef #ANONIEM het volgende:
gewoon erop inslaan martijn
das jou oplossing overal voor hé, ga toch op een boksclub man.
pi_29329701
quote:
op maandag 1 augustus 2005 17:35 schreef martydekale het volgende:
das jou oplossing overal voor hé, ga toch op een boksclub man.
ja nou ja maar goed ik zal wel tips proberen te verzinnen oke. en dan post ik ze hier
pi_29329871
ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik herken wel sommige verhalen.

in mijn woonplaats heb ik gelukkig een grote en hechte vriendengroep, de meesten ken ik al vanaf de middelbare school (ben nu inmiddels 23)

op zich heb ik daarom een goed sociaal leven, maar het lukt mij totaal niet om vrienden te maken met collega's op mijn werk in een andere woonplaats. er zijn er wel wat die ik redelijk ken, maar het blijft heel erg oppervlakkig. ik kan ook totaal geen gesprek met collega's voeren op mijn huidige werk. ik weet simpelweg niet waarover ik moet beginnen te praten.

binnenkort heb ik wellicht een andere baan, ik ga zeker mijn best doen om vanaf het begin af een betere band op te bouwen met collega's.
٩๏̯͡๏)۶
pi_29332490
quote:
op maandag 1 augustus 2005 17:46 schreef ronaldsen het volgende:
ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik herken wel sommige verhalen.

in mijn woonplaats heb ik gelukkig een grote en hechte vriendengroep, de meesten ken ik al vanaf de middelbare school (ben nu inmiddels 23)
dat heb ik dus niet. ik heb ga nog steeds met mijn vrienden van de middelbare school om, maar echt vaak zie ik hen ook niet. er zijn maar weinig mensen waar ik met regelmaat mee omga, das denk ik een groot onderdeel van mijn probleem. vroeger keek ik veel tv en speelde ik veel computerspelletjes, maar die dingen vind ik tegenwoordig gewoon minder leuk. daar zit je dan met een kleine kenniskring en zeer beperkte sociale vaardigheden.
pi_29333721
jaja ik ga zodra "die leuke jongen" weer bij mij in de bus zit erop afstappen... (als we uitstappen dan he) ik weet gelukkig al wat ik kan zeggen en ook al is t dom.. so what.. als hij mij ziet zitten vindt hij dat vast wel schattig ofzo... ik kan namelijk of de hele tijd afvragen: oh zal hij me leuk vinden. dan heb ik misschien valse hoop. als hij me totaaal niet ziet zitten merk je dat snel genoeg en weet je dat je geen moeite meer voor hem hoeft te doen... ik hou van duidelijkheid
als mijn boterham zou mogen kiezen, koos ie voor nutella
pi_29333835
quote:
op maandag 1 augustus 2005 19:14 schreef martydekale het volgende:
dat heb ik dus niet. ik heb ga nog steeds met mijn vrienden van de middelbare school om, maar echt vaak zie ik hen ook niet. er zijn maar weinig mensen waar ik met regelmaat mee omga, das denk ik een groot onderdeel van mijn probleem. vroeger keek ik veel tv en speelde ik veel computerspelletjes, maar die dingen vind ik tegenwoordig gewoon minder leuk. daar zit je dan met een kleine kenniskring en zeer beperkte sociale vaardigheden.
marcel vaker uitnodigen... ben je ooit weleens bij marcel geweest zelf? ga eens naar hem toe dan... zoek contact met die oud-klasgenoot met wie we aan het poolen waren laatst... zorg dat hij een keer met je gaat poolen en leer hem beter kennen. lijkt me niet zo'n probleem om dat te doen toch?

voor de rest vaker naar de flatline gaan en daar toch proberen met wat flatgenoten in contact te komen. zorg ook eens voor een betere band met je zusje zij kan later ook een goede bron van vriendinnen zijn als je vanaf nu wat beter met haar leert omgaan...

en doe iets waardoor jij wat uit gaat blinken... gewoon een echte hobbie zoeken waarin je je echt kan verdiepen. van mijn part porno zoeken op het internet ofzo maar dat je gewoon echt tegen een meid daarover wat kan lullen (mits interessant) en op forums ook gemakkelijker met mensen met dezelfde interesses in contact komt. je voegt wel mensen van fok! toe maar je hebt eigenlijk niks met ze gemeen omdat ze je niet echt kennen, maak hen duidelijk wie je bent en ga je specialiseren in iets.

en zorg dat je meer met meiden in contact komt om te oefenen, via chatbox, via je sporten, via school maakt niks uit, als je maar wat leert praten met hen via internet want dat is het begin... en zorg er ook voor dat je ze ergens naar kan verwijzen als je ze via chat leert kennen, een website ofzo... ow shit nu begint mijn chatervaring weer op te doemen.

maar goed wat tips die je (relatief) gemakkelijk kan uitvoeren. zet hem op martijn
pi_29342577
uit het gesloten topic maar heb het niets voor jan *u* getikt natuurlijk.

probeer actueel te zijn. lees de krant, lees tijdschriften, kijk het journaal/rtl-nieuws, kijk "opinie"-programma's(nova,netwerk, editie nl), studio sport, rtl-blvd en dergelijke. luister cd/radio, kijk naar films. koop eens wat cd's/dvd's. een gespreek gaande houden gaat makkelijker als je wat meer weet. je hoeft geen expert te zijn op alles, maar kompleet wereldvreemd werkt altijd in je nadeel. het stellen van wedervragen zal makkelijker zijn als je meer weet. je kan ook vergelijkingen maken met de actualiteit en zo een nieuw onderwerp aansnijden.

kortom ; zorg dat je iets weet!
Take what you want, no one is going to give it too you.
pi_29344154
ik ook nog maar een keer dan.

begin met jezelf voorstellen ofzo, dat is lekker neutraal. als je eenmaal het eerste zinnetje gezegd hebt, is de druk van het aanspreken een beetje weg. toon wat interesse, vraag wat hij/zij zoal doet in het dagelijks leven, hobby's, werk, school, etc etc. vaak gaat een gesprekje zo vanzelf wel lopen. kijk iemand regelmatig aan, dat is wat persoonlijker.

oh, en vaak doen, dan wordt het op den duur makkelijker.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 02:10:47 #195
70869 _Leto_
Psychedelic Utopist
pi_29348046
ik zit zowat met hetzelfde probleem. in onze maatschappij is dat inderdaad een probleem. ik heb het ook heel lastig met onbekenden aan te spreken, dat is zelfs zo gewoon aan de kassa of receptie ergens wat lastig voor mij vanbinnen. ik heb mezelf zo niet gemaakt en ik probeer hier al erg lang iets aan te doen, zolang ik het besef, maar nog steeds is het verre van de 'doorsnee' mens.
ik zit ook niet in een of andere club of vereniging, nooit echt gezeten, dit helpt uiteraard niet maar denk niet dat dit een oorzaak is, eerder een gevolg van karakter.
sinds ik van school weg ben wordt het er niet beter op, een vast werk is denk ik een goede start, maar dit is ook niet meer eenvoudig te vinden in deze tijd.
er lopen echt wel nog veel meer mensen zoals ons rond, maar het probleem is uiteraard dat we die nooit gaan weten vinden ... al is het internet hier wel een hulp in dit geval (maar dat kan langs 2 kanten snijden en het ook tegenwerken).
verlegenheid kan je niet wegkrijgen denk ik, ik vind dat zelfs een schoonheid in deze tijd.
pi_29360226
maar _leto_ heb je wel vrienden en kennisen waar je regelmatig mee omgaat?
pi_29389181
quote:
op dinsdag 2 augustus 2005 15:16 schreef martydekale het volgende:
maar _leto_ heb je wel vrienden en kennisen waar je regelmatig mee omgaat?
scherpe vraag, misschien heeft hij die niet en dan is jouw situatie dus wel lastiger dan die van hem

scherp, scherp, scherp
pi_29398297
en anders kan je er alsnog gewoon op inslaan hoor martijn
pi_29410821
quote:
op maandag 1 augustus 2005 23:17 schreef xaran het volgende:
uit het gesloten topic maar heb het niets voor jan *u* getikt natuurlijk.

probeer actueel te zijn. lees de krant, lees tijdschriften, kijk het journaal/rtl-nieuws, kijk "opinie"-programma's(nova,netwerk, editie nl), studio sport, rtl-blvd en dergelijke. luister cd/radio, kijk naar films. koop eens wat cd's/dvd's. een gespreek gaande houden gaat makkelijker als je wat meer weet. je hoeft geen expert te zijn op alles, maar kompleet wereldvreemd werkt altijd in je nadeel. het stellen van wedervragen zal makkelijker zijn als je meer weet. je kan ook vergelijkingen maken met de actualiteit en zo een nieuw onderwerp aansnijden.

kortom ; zorg dat je iets weet!
cultuur- en wetenschapsstudies gaan studeren, like me. je kan er naderhand geen ruk mee (zeker niet als je na 10 jaar de handdoek in de ring gooit, again: like me) maar je kan wel iedereen onder de tafel inlullen als het moet ik heb in de periodes dat ik zelf als een pannenkoek in bed lag (ja dat zei ik niet zomaar...) heul veul tv gekeken en dan ook echt alles. en heel veel gelezen.

oja en uiteindelijk toch maar professionele hulp gezocht carriere van menselijke pannenkoek zag ik toch ook niet meer zo zitten...

ik leuter nu ook gewoon tegen kassamensen/baliemensen/buschauffeurs aan. en we hebben nu een hond, niet te geloven hoeveel mensen met je gaan praten als je dat beest uitlaat! zelfs mijn vader praat nu met mensen uit de buurt! (ja erfelijk belast ben ik ook nog). als je moeite hebt met het aankijken van mensen is een hond ook handig in het begin, die moet je dan gewoon in de gaten houden en ondertussen beetje praten met degeen die je tegenkomt.

leen ergens een hond is dus ook een idee. tip: geen beagle, die luisteren voor geen meter en je loopt meer te rennen dan wat anders. ze zijn wel superlief trouwens vooral de mijne maar je kan beter iets bejaards nemen. met een hoge aaibaarheidsfactor
pi_29421740
ik heb niets met dieren, dus die hond wordt niets. op een andere studie overschakelen lijkt me ook wat overdreven. ik probeer wel meer contact met mensen te maken, maar met mijn beperkte kenniskring is het lastig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')