klinkt een beetje precies naar mijn situatie. op 't internet is 't geen probleem, maar in het leven... ik weet het niet, het lukt gewoon totaal niet.quote:op woensdag 12 januari 2005 19:31 schreef martydekale het volgende:
een beetje op navolging van het topic: probleem met sociaal contact
ik maak geen contact met nieuwe mensen, terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen. ik ben ook wel een erg stil type. vooral het maken van nieuwe vrienden/kennisen van leeftijdsgenoten lijkt een probleem te zijn. als ik een vraag heb, heb ik geen moeite om die na het hoorcollege nog aan een docent te stellen.
ik ben sinds september aan mijn studie begonnen aan de universiteit. maar ik kan niet echt zeggen dat ik al wat mensen al een beetje heb leren kennen (een paar, maar niet echt goed). er zijn ook geen mensen waar ik echt mee rondhang (mee optrek, regelmatig mee omga). ik wel redelijk wat sporten aan de universiteit: squash, tafeltennis. maar het lijkt erop dat ik daar een beetje hetzelfde probleem heb.
die paar vrienden die ik op de middelbare school had zie ik niet zo vaak meer (ongeveer een keer per maand nog wel), maar dus niet meer dagelijks. ik begin me soms toch eenzaam te voelen. hebben meer mensen dit probleem (gehad) en tips om er van af te komen. dus wel contact maken met anderen.
mischien heb je wat weinig fantasie om een gesprek te starten.quote:op dinsdag 8 maart 2005 21:17 schreef martydekale het volgende:
vandaag niet echt een succes, terwijl ik tijdens het 2e hoorcollege vlak bij enkele personen zit die ik weleens heb gesproken (waardoor het dus makkelijker is). maar met beide personen geen gesprek gestart. wat is er toch mis met mij.
je komt dus bij elk college in je eentje binnen begrijp ik. waar ga je dan zitten? ga je ergens aan de rand zitten in je eentje, of ga je naast iemand zitten die je niet (of vaag) kent? als je alleen aan de rand van een rij gaat zitten, zal er niemand bij je komen zitten waarschijnlijk. probeer dan gewoon naast iemand anders te gaan zitten en begin gewoon met: 'hoi, vind je het goed als ik naast je kom zitten' of 'hoi, zit hier al iemand?' zeer waarschijnlijk dat hij of zij het goed vind als je daar gaat zitten, als hij of zij ook alleen is.quote:op vrijdag 11 maart 2005 08:15 schreef martydekale het volgende:
[..]
die heb ik gisteren gebruikt (ik was ook mijn pennen vergeten, stom van me), maar het is niet echt tot een gesprek gekomen. "ja, hoor" en na het college, ik geef de pen terug "nog bedankt".
ik ga meestal gewoon op een (vaak lege, omdat ik meestal redelijk vroeg ben) rij, redelijk vooraan zitten, in het midden, zodat ik het goed kan zien. maar of ik wel of niet naast iemand zit (en ook al ken ik diegene wel een beetje), begin ik meestal toch geen gesprek. ik weet niet wat het is.quote:op zondag 13 maart 2005 11:29 schreef carport het volgende:
[..]
je komt dus bij elk college in je eentje binnen begrijp ik. waar ga je dan zitten? ga je ergens aan de rand zitten in je eentje, of ga je naast iemand zitten die je niet (of vaag) kent? als je alleen aan de rand van een rij gaat zitten, zal er niemand bij je komen zitten waarschijnlijk. probeer dan gewoon naast iemand anders te gaan zitten en begin gewoon met: 'hoi, vind je het goed als ik naast je kom zitten' of 'hoi, zit hier al iemand?' zeer waarschijnlijk dat hij of zij het goed vind als je daar gaat zitten, als hij of zij ook alleen is.
ik kan me voorstellen dat je dat niet goed durft, maar probeer het gewoon. als je een positief antwoord terug krijgt, geeft dat toch een goed gevoel. tuurlijk kan je ook een harde 'nee' terugkrijgen, maar dan weet je voor een volgende keer dat je het bij hem of haar niet nog een keer hoeft te vragen. het is niet erg als je daardoor op je bek gaat (om het zo maar even te zeggen),
een volgende keer kan het wel gewoon goed gaan.
als je dan eenmaal naast diegene zit, kan je voordat het college begint, het even hebben over de stof, docent, tentamen, opdracht enz. die ander zal hierop reageren en zal waarschijnlijk vragen gaan stellen aan jou. tijdens het college gewoon opletten en aantekeningen maken, maar als je iets niet goed verstaan hebt: vraag het even aan die buurman/vrouw.
aan het eind van het college heb je denk ik wel een idee of hij/zij jou mag. ga dan gewoon bij een volgend college weer naast hem/haar zitten.
het is misschien eng om het te doen en je zal niet gelijk succes hebben, maar als je blijft proberen lukt het vanzelf wel. je moet het alleen wel doen!
herkenbaar...quote:op zondag 13 maart 2005 02:42 schreef sessy het volgende:
klinkt een beetje precies naar mijn situatie. op 't internet is 't geen probleem, maar in het leven... ik weet het niet, het lukt gewoon totaal niet.![]()
het rare is dat ik blijkbaar extravert op mensen overkom - ook in 't echte leven. terwijl ik dus allesbehalve extravert ben. :s
wat jij zegt had ik een tijdje geleden ook "ontdekt". ik was eerst nogal verlegen en op n gegeven moment is dat wat minder geworden, en ben ik opener geworden. in het begin verbaasde ik me gewoon af en toe wat sommige mensen bezielde mij aan te spreken..quote:op zaterdag 19 maart 2005 00:09 schreef henryhill het volgende:
het rare is dat, als je je in gezelschap bevind van overwegend mensen die je niet heel goed kennen (dus niet alleen je vrienden), dat je ter plekke je beeld van wat mensen over je hebben kunt vormen.
dus ook al ben je normaal gesproken een heel introvert persoon, als je iedereen openlijk en vriendelijk begroet, en begint (puur uit fake stoerheid) een gesprek met iemand, dan zal men binnen 30 seconden een beeld van je hebben dat je een open persoon bent die aangenaam is in de omgang.
daarna moet je natuurlijk nog wel zien dat beeld te handhaven, maar dat is dan eigenlijk geen probleem meer, omdat mensen zich automatisch meer open tegenover jou zullen opstellen. ze verwachten dan dat jij een open persoon bent, en zolang je je gedrag niet 180 graden draait zal dat beeld blijven hangen.
het is lastig om dit gevoel duidelijk te omschrijven (en het is ook al een tijd terug toen ik dat "aha-moment" voor het eerst had), maar dit is ongeveer het basisidee
eigenlijk zou je het gewoon eens uit moeten proberen, kijken wat het je oplevert.
met gewoon je angst weg te drukken, denken: dikke schijt als ze me raar vinden, ik ben tenminste begonnen met een gesprekje te voeren of een opmerking te maken. ik sta nog regelmatig te soppen in mijn sokken bij sociale dingen, maar ik doe inderdaad gewoon faken dat ik me op m'n gemak voel.quote:op vrijdag 25 maart 2005 14:00 schreef martydekale het volgende:
hoe begin je met opener worden, hoe pak je dat aan. ik wil het wel, maar ik doe het niet.
die heb ik gisteren gebruikt (ik was ook mijn pennen vergeten, stom van me), maar het is niet echt tot een gesprek gekomen. "ja, hoor" en na het college, ik geef de pen terug "nog bedankt".quote:op vrijdag 18 maart 2005 17:56 schreef martydekale het volgende:
situatie 1:
[quote] ..heb jij misschien een pen?..
in therapie gaan is ook iets ondernemenquote:op zaterdag 26 maart 2005 00:21 schreef martydekale het volgende:
soms lukt het wel, maar vaak ook niet om een gesprek te beginnen. dan weet ik gewoon niets te zeggen en blijft ik stil.
therapie is iets wat ik wel overweeg soms, maar uiteindelijk zal ik toch degene zijn die wat doet. ik moet iets ondernemen, ik weet niet of therapie daarbij helpt.
gewoon door te doen!quote:op vrijdag 25 maart 2005 14:00 schreef martydekale het volgende:
hoe begin je met opener worden, hoe pak je dat aan. ik wil het wel, maar ik doe het niet.
dat is het probleem, ik doe het niet. ik stel mezelf niet open, ik heb eerder de neiging mensen van me weg te duwen. hoe dwing ik mezelf open te stellen??quote:op vrijdag 1 april 2005 01:16 schreef beroepsgokker het volgende:
gewoon door te doen!
eerst afvragen waarom je dat niet doet. bij mij was dat oa. : ze zitten niet op me te wachten, denken vast dat ik dom ben, ze vinden me niet aardig en ga maar door. vervolgens probeer je na te gaan of die gedachten reeël zijn (nee dus). daarna standaard zinnetjes verzinnen die je kunt gebruiken (koud he, mag ik je pen lenen, ik kom even naast je zitten het is zo saai alleen, hoe vind je het blok tot nu toe) verzin antwoorden die mensen je kunnen geven en hoe je daarop verder kunt gaan. als ze echt niet met je willen praten dan merk je dat snel genoeg.quote:op vrijdag 1 april 2005 11:58 schreef martydekale het volgende:
[..]
dat is het probleem, ik doe het niet. ik stel mezelf niet open, ik heb eerder de neiging mensen van me weg te duwen. hoe dwing ik mezelf open te stellen??
bij mij was dat een kwestie van zelfvertrouwen krijgen en vooral heel veel willen en doorzettenquote:op vrijdag 1 april 2005 11:58 schreef martydekale het volgende:
[..]
dat is het probleem, ik doe het niet. ik stel mezelf niet open, ik heb eerder de neiging mensen van me weg te duwen. hoe dwing ik mezelf open te stellen??
tja zo was ik dus ook ruim 2 jaar geledenquote:op vrijdag 1 april 2005 23:36 schreef martydekale het volgende:
tussen iets willen en iets doen zit bij mij helaas een groot gat. ik ben in het algemeen al niet zo'n ondernemend type en kwa sociale contacten al helemaal niet. mijn probleem heb ik een tijd geleden (ongeveer een half jaar terug) al wel echt erkend (eerst zag ik het niet echt als een probleem, zo was ik gewoon vond ik) en ik probeer er sindsdien ook wel wat aan te doen, maar het lukt niet echt.
ik plaats mezelf wel in situaties waar ik sociaal moet zijn, maar ben het meestal dan niet. voorbeeld: borrels van de tafeltennisvereniging of de squashvereniging, ik ga er wel vaak heen, maar zeg dan weinig en maak niet echt contact met anderen.
het tafeltennisen en squashen doe ik pas een half jaar (sinds ik met mijn studie ben begonnen) en ik doe nu wel genoeg dingen, vind ik. bovendien kennen volgens mij niet veel mensen me echt, aangezien ik zo'n gesloten persoon ben.quote:op vrijdag 1 april 2005 23:46 schreef beroepsgokker het volgende:
probeer ondanks je gebrek aan ondernemend vermogen toch nieuwe dingen te ontdekken, die mensen van je tafeltennis vereniging "kennen" je inmiddels en het is niet makkelijk dat beeld te veranderen (is nogal wat zelfvertrouwen voor nodig en dan nog zullen ze je voor het grootste deel nogsteeds die "onzekere/verlegen" persoon vinden).
ga dus nieuwe dingen doen (fitness, andere sport, dammen/schaken etc) waar je nieuwe mensen tegen komt die jou nog niet kennen en "doe" spontaan (dwz groeten, interessant doen/dingen vragen etc). ga er niet heen om vrienden te maken, maar ga er heen om ervaring op te doen.
ik zit al in de toernooicommissie van de tafeltennisvereniging, niet echt een zeer actieve commissie moet ik toegeven. volgens mij is het probleem niet dat ik teweinig doe aan activiteiten, maar vooral dat ik een te passiefe houding heb ten opzichte van anderen. ik stap niet op mensen af, begin geen praatje.quote:op zondag 3 april 2005 12:58 schreef étoile het volgende:
en wat betreft de verenigingen waar je in zit. het is ook best moeilijk zomaar te kletsen, maar zou je niet in een commissie kunnen gaan? door je wat actiever in te zetten heb je automatisch een onderwerp om over te praten. je kan gewoon beginnen door bij de actieve leden een keer te laten vallen dat je best mee wilt helpen. dat komt altijd positief overen je hebt dan automatisch een onderwerp (het regelen van iets, hoe het met de club gaat etc) en dat maakt de weg naar andere gesprekken ook makkelijker. dit zou je misschien ook bij je studie kunnen doen? dus niet een studentenvereniging, maar een studievereniging. helpen met organiseren van excursies, beheren van een website, feesten organiseren, er is vaak genoeg te doen. de meeste verenigingen zijn altijd hard op zoek naar nieuwe leden en flyeren regelmatig voor leuke (leerzame) events.
ik geloof niet dat dat het geval is, volgens mij kan ik er nog wel uitkomen.quote:op dinsdag 5 april 2005 17:54 schreef fayakill het volgende:
sluit je op en blijf heel je leven lang fokken, enige manier voor jou om nog enig "sociaal" contakt te krijgen
inderdaad, dat is zeker iets waar ik aan moet werken. ik straal zelf onzekerheid uit waardoor mensen niet snel op mij afstappen en zelf stap ik niet snel op anderen af.quote:op maandag 18 april 2005 02:24 schreef sander_k het volgende:
hoe ouder je wordt hoe meer je zelf gaat bepalen met wie je wel en niet wil omgaan, en dat doen anderen dus ook! dat betekend dat er keuzes gemaakt worden. lullig genoeg zijn er dus mensen die bij iedereen wel een beetje in de smaak vallen, en mensen die iets meer moeite moeten doen om zich te profileren of te vestigen in bepaalde kringen; om het zo algemeen mogelijk uit te drukken.
in alle gevallen zal je een soort onzekerheid van je af moeten schudden en gewoon.. praten!
vooral niet bang zijn om niet in de smaak te vallen of afgewezen te worden, dat helpt echt niet mee. mensen zeggen vaakd, wees gewoon jezelf; " maar wat nu als ik nu van mezelf gewoon stil ben?" vraag je je dan af... da's natuurlijk onzin, een mens kan wat ingetogen zijn maar van nature uit is de mens een geboren blater wat dat betreft.
volgens mij ook welquote:op dinsdag 5 april 2005 18:46 schreef martydekale het volgende:
[..]
ik geloof niet dat dat het geval is, volgens mij kan ik er nog wel uitkomen.
martijn wat nou als je met hen gaat optrekken want je bent met hen in contact gekomen en vervolgens gedragen ze zich alsnog heel anders, denk je dan zomaar bij die groep gaat passen? bedoel je kan je wel richten op dat sociale gedoe dat je met hen in contact wil komen maar wat als (in het extreme geval) ze jou nou bijvoorbeeld geen ene zak aanvinden..?quote:op zaterdag 15 januari 2005 17:13 schreef martydekale het volgende:
niet zonodig met vreemden, maar ik wil gewoon nieuwe mensen leren kennen. graag ook een paar van mijn opleiding waar ik dan wat mee zou kunnen optrekken.
dat saaie tafeltennisgedoe heeft trouwens wel enkele keren voor een aardige hoeveelheid alcoholcomsumptie gezorgd, dus dat links laten liggenquote:op woensdag 20 april 2005 19:41 schreef #ANONIEM het volgende:
punt is dus dat ik erbij blijf dat jij gewoon wat ballen moet krijgen en dat saaie tafeltennis gedoe wat links moet laten liggen en wat meer moet gaan drinken en meer met de bestaande mensen waarmee je omgaat moet uitgaan e.d. doe gewoon es een keer wat zowat ieder persoon doet in plaats van je als een bezetene op het sociale contact te richten.
leen weet dus duidelijk niet waar hij over praat...quote:op donderdag 21 april 2005 17:33 schreef martydekale het volgende:
[..]
dat saaie tafeltennisgedoe heeft trouwens wel enkele keren voor een aardige hoeveelheid alcoholcomsumptie gezorgd, dus dat links laten liggen, dan werk ik je andere ideeën tegen.
hehe, nee hoor je hebt gelijk. succes martijn, vooral dit soort jongens blijven volgen whehequote:op donderdag 21 april 2005 17:35 schreef sport_life het volgende:
leen weet dus duidelijk niet waar hij over praat...
met wie moet ie gaan drinken dan? wat ik uit dit topic begrijp heeft ie ook niet veel goede vrienden..quote:op donderdag 21 april 2005 18:00 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
hehe, nee hoor je hebt gelijk. succes martijn, vooral dit soort jongens blijven volgen whehesport life goede adviezen blijven geven jongen, jij kent martijn gelukkig zo goed en weet wat goed voor hem is.
neem jij 'm toch een keer mee de kroeg in..quote:ps: misschien heb ik wel verrekte meer kennis op deze gebieden dan jou en ken ik martijn ook een stuk beter dan jou. maar goed... sterkte.![]()
wel enkele goede vrienden, daar ga ik ook wel eens mee drinken. alleen niet zo vaak en ik dan gaan we meestal gewoon wat kletsen, dan leer ik geen nieuwe mensen kennen.quote:op donderdag 21 april 2005 21:18 schreef sport_life het volgende:
[quote]
met wie moet ie gaan drinken dan? wat ik uit dit topic begrijp heeft ie ook niet veel goede vrienden..
heeft ie ook welleens gedaan.quote:neem jij 'm toch een keer mee de kroeg in..
je zin niet doordrijven en gewoon gaan praten?quote:op zaterdag 23 april 2005 13:57 schreef petre86 het volgende:
en dan ga je een paar keer met iemand om.. dan komt bij mij het probleem dat het contact verwaterd..
heb ff geen zin in praten met iemand.. en als zij mij niet aanspreken dan gaat het contact dus verloren..
iemand dáár nog tips voor?
de ander een keer bellen of mee gaan praten als het jouw uitkomt.quote:op zaterdag 23 april 2005 13:57 schreef petre86 het volgende:
en dan ga je een paar keer met iemand om.. dan komt bij mij het probleem dat het contact verwaterd..
heb ff geen zin in praten met iemand.. en als zij mij niet aanspreken dan gaat het contact dus verloren..
iemand dáár nog tips voor?
martijn hou toch es op met je zelfmedelijden en begin es echt met aanpakken van je probleem. maar goed mijn manier ga je daarvoor toch niet gebruiken want dat helpt niet volgens jou..quote:op maandag 25 april 2005 10:56 schreef martydekale het volgende:
persoonlijke update: laatst een avondje bij een studiegenoot geweest. was wel leuk, veel gepraat enzo, elkaar wel een beetje leren kennen.
maar mijn probleem is nog steeds niet opgelost: iedere dag die ik alleen doorbreng zorgt voor een depressievere houding van mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |