Wetenschap is inderdaad logischer, maar als je nou zoiets hebt van dionobotten dan krijg je vast zo'n antwoord van 'God werkt in mysterieuze wijzen' en daar kna je niet omheen.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:54 schreef XoloX het volgende:
hmm ik denk het niet,. alles wat je weet is namelijk og een mening (geloof) of een feit (wetenschap)
dat de wetenschap geen tastbare bewijzen bied voor de big-bang theorie kan overleggen is logisch (kan je mij iemand die erbij was? zo ja geef me ff zijn nummer ) het geloof heeft helemaal geen bewijzen, sterker nog er zijn genoeg bewijzen tegen het geloof, (dino botten voor starters)
Is inderdaad wel grappig ja maar denk er eens over na. Het hondje dat die knikken om heeft zegt tegen The men in black dat het wel mogelijk is (helal in knikkerformaat) maar de mens het niet kan bevatten, kan je ook niet omheen.quote:leukste theorie die ik ken is die uit het einde van 'man in black' het universum past in een knikker
Misschien, wat er na de dood is is voor ons levenden iets waar we niet achter kunnen komen want we zijn immers levend. Enige wat we wel weten: Misschien is er iets, misschien is er niets. Daar staat wel weer tegenover dat als er niets is dat je dan kan zeggen dat dat iets is maargoed, dat is een beetje onzinnig.quote:bottom line de enige manier dat je er MISCHIEN achter kan komen is door te sterven....en daar heb ik nu nog geen zin in
Het probleem is dat logica ook is ontstaan bij "het eerste moment". Dat is ook waarom we vastlopen bij het zoeken van een oorsprong : Het is per definitie niet logisch.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
Klinkt niet logisch maar dat is eigenlijk logisch
m.a.w. we kunnen er geen zinnig woord over zeggen, alle hypothesen over het ontstaan van het eerste moment zijn even (on)zinnig. Tenzij de wetenschap in een bepaalde richting gaat wijzen.quote:Op maandag 10 januari 2005 07:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het probleem is dat logica ook is ontstaan bij "het eerste moment". Dat is ook waarom we vastlopen bij het zoeken van een oorsprong : Het is per definitie niet logisch.
ik zou zeggen lees dit eens...errug interessant en..waar natuurlijk (voor mij)quote:Ik zou zeggen, brand maar los!
Via een rationele beredenering. Maar hierover was er nog geen (voor een ieder) bevredigende conclusie.quote:Op maandag 10 januari 2005 09:13 schreef Frezer het volgende:
Nog even over gelovigen en de Big Bang, in het andere topic gaf Aslama, als moslim zijnde, aan wél in de Big Bang te geloven, met goddelijke oorzaak natuurlijk.
quote:Op maandag 10 januari 2005 12:37 schreef Aslama het volgende:
[..]
Via een rationele beredenering. Maar hierover was er nog geen (voor een ieder) bevredigende conclusie.
quote:Op zondag 9 januari 2005 21:51 schreef Aslama het volgende:
[..]
Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend.
Als het antwoord 'rode olifant' is, dan vraag je weer wie de veroorzaker hiervan is dus kom je terug bij 1. die niet voorstelbaar is.
Laatste mogelijkheid: niet veroorzaakt.
Haushofer had ook nog een uitgebreide reactie op je gepaatst in dat andere topic, daar kun je ook nog op ingaan als je wilt.quote:Op zondag 9 januari 2005 22:25 schreef Frezer het volgende:
"Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend." zeg je, niet een bepaald sterke argumentatie, en al helemaal niet op rationeel onderzoek gebaseert. De conclusies die je trekt zijn dus al niet meer rationeel, aangezien je het fenomeen "de oorzaak van de big bang" niet kunt onderzoeken. Je kunt wel rationeel alle mogelijke oorzaken (inclusie jou ééne schepper) gaan noemen, maar dit aantal mogelijkheden is oneidig, dus is dit nutteloos. Er zijn dus geen rationele argumenten die voor een bepaalde oorzaak preken.
Ik zou zeggen dat het materiële/heelal ontstaan is uit een implosiequote:1.Know, that before the Ne’etzalim (uitgekomenen) were emanated and the creatures created , an Upper Simple Ohr (Licht) had filled the entire reality. There was no vacant place, such as an empty Avir (lucht) and a Halal (plaats), but everything was filled with that simple, boundless Ohr (Licht). It did not have a Behina (toestand) of Rosh (begin, let. hoofd), or Sof (einde), but it was all one, Simple Ohr (licht), completely even, called Ohr Ein Sof (Licht van Oneindigheid).
When it rose upon His Simple Ratzon (Wens) to create the Olamot (Werelden) and emanate the Ne’etzalim (Uitgekomenen) to bring the perfection of His deeds, His names and appellations to light, which was the reason of the creation of the Olamot (Werelden),
Ein Sof (Eindeloze) then restricted Himself in His middle point, in the very middle, restricted that Ohr (Licht), and drifted to the sides around that middle point.
Ik kan geen implosie uit je tekst halen. Het is ook een beetje moeilijk lezen 3 talen door elkaar, misschien was het makkelijker geweest als je het geheel engels had geschreven.quote:Op maandag 10 januari 2005 13:44 schreef k3vil het volgende:
Ik zal wat pasten uit de Talmud Esser ha-Sfirot (leer van de tien Sfirot) wat ik studeer:
[..]
Ik zou zeggen dat het materiële/heelal ontstaan is uit een implosie![]()
Mwah... vind ik van niet. Waarom is dit een bewijs? In de bijbel staat dat God de dieren maakte en de mensen. Er staat niet welke dieren en met welk doel.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:54 schreef XoloX het volgende:
sterker nog er zijn genoeg bewijzen tegen het geloof, (dino botten voor starters)
Ik denk dat je de tussenvorm nog mist.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
Zijn er nog meer verklaringen/theorieen? Zo ja, VERTELLL!!!
of God = de natuurquote:Op maandag 10 januari 2005 16:13 schreef Denagam het volgende:
[..]
Dit is zo'n beetje hoe ik het zelf geloof, of eigenlijk... het meest aannemelijk vind. Ik vind alles uitzichzelf ontstaan een beetje teveel toeval. Totaal geen evolutie vind ik ook weer erg kortzichtig... want de natuur kan een heleboel.
Ik heb mijn standpunt (zie topic 'waarom heeft God ongelovigen geschapen?') opnieuw hergeformuleerd (inhoudelijk enigszins gewijzigd). Daarin heb ik het fenomeen Oerknal niet meegenomen. Dit is dus puur een rationele benadering en geen natuurkundige.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
Mijn topic over waarom god ongelovigen heeft geschapen wijkt een beetje af naar dit onderwerp. Zelf heb ik er ook over nagedacht maar kom er niet uit. Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn, dat de wetenschap er na een tijdje uitkomt, of dat godsdienstige geloven de verklaring bieden.
Ok, even warmdraaien:
De Wetenschap Hieronder versta ik: Natuurkunde, filosofie, astronomie, biologie, ect, ect.
De enige verklaring die ik ken is de Big Bang (met de grote B), eerst was er niets, knal, tada een universum, daarna krimpt het Universum weer in elkaar en ontploft het weer. Klinkt niet logisch maar dat is eigenlijk logisch
Godsdienst Hieronder versta ik alle godsdiensten die je maar kan bedenken.
Er was eens een God, die zichzelf geschapen heeft, niet geschapen is of er altijd was en altijd blijft. Die God voelde zich alleen en schiep eventjes het Universum inclusief mensheid. Klinkt ook niet logisch maar ach, net zo onlogisch als de bovenstaande theorie.
Zijn er nog meer verklaringen/theorieen? Zo ja, VERTELLL!!!
Zelf denk ik dat na een tijdje/hele poos de wetenschap wel op een (beter) antwoord komt omdat ik eigenlijk die scheppingstheorie een beetje simsalabim vind voor onze tijd. Ik heb respect voor de mensen die daar niet in geloven en dus bijvoorbeeld Christelijk of Jood zijn want zo lang we nog niks weten is alles mogelijk, dus denk niet dat ik een anti-gelovige ben, ok?
Ik zou zeggen, brand maar los!
quote:Op zondag 9 januari 2005 17:44 schreef Frezer het volgende:
[..]
Grapjas!
1: Als voor jou een veroorzaker voorstelbaar is, MOET een veroorzaker van die veroorzaker net zo goed voorstelbaar zijn, doorlopend tot in het oneindige. voorbeeldje: ik ben veroorzaakt door mijn ouders, die door hun ouders, enz, enz.
2: Als voor jou een eerste veroorzaker voorstelbaar is die niet is veroorzaakt, is het evengoed mogelijk die "eerste veroorzaker" weg te laten. Dus als ik de conclusie heb dat de oerkanl geen veroorzaker heeft, is dat even geldig als zeggen dat de veroorzaker geen veroorzaker heeft.
Al met al zijn er vele mogelijkheden, en beperk jij je heel erg in je redenatie. Maargoed, wat de oorzaak van de oerkal kan zijn is pure speculatie, maw, mijn Roze Olifantie heeft de oerkanl heeft veroorzaakt, is een even geldige redenatie als jou redenatie dat allah dat heeft gedaan.
Hier heb ik eigenlijk al in het vorige topic op gereageerd Aslamaquote:Op woensdag 12 januari 2005 00:40 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik heb mijn standpunt (zie topic 'waarom heeft God ongelovigen geschapen?') opnieuw hergeformuleerd (inhoudelijk enigszins gewijzigd). Daarin heb ik het fenomeen Oerknal niet meegenomen. Dit is dus puur een rationele benadering en geen natuurkundige.
Te beginnen met de definitie van 'rationeel' namelijk: in tijds- en ruimtebestek (werkelijk, voorstelbaar, onderzoekbaar).
-------------------------------------
Over het begin van het heelal:
"Er is geen begin, materie of energie heeft altijd al bestaan".
Niet rationeel want dit betekent dat materie of energie oneindig lang heeft bestaan (niet voorstelbaar, niet tijdsgebonden) dus:
"Er is een begin van de materie of energie". En over wie de veroorzaker van dit begin is (rationele vraag, tijdsgebonden):
"Er is een andere veroorzaker van deze veroorzaker" dat impliceert "er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker .....".
Niet rationeel want dit is niet tijdsgebonden (oneindig in tijd, niet voorstelbaar).
Je gaat ervan uit dat door rationeel denken ("Alles heeft een oorzaak"), je het vraagstuk op kunt lossen. Maar op hetzelfde moment val je wel onder het juk van het fenomeen oorzaak-gevolg, en probeer je daarmee de oorsprongsvraag op te lossen. Hoe kan je die nou oplossen als je niet buiten het veld kan kijken van oorzaak-gevolg.quote:Op woensdag 12 januari 2005 10:32 schreef Frezer het volgende:
[..]
Hier heb ik eigenlijk al in het vorige topic op gereageerd Aslama. Jouw 3 mogelijkheden (inc schepper) kan ik helemaal mee leven, net als alle andere mogelijkheden die in dit topic worden genoemd. Je noemt dus slecht enkele van de vele mogelijkheden.
Maar waar het me vooral m gaat zijn je conclusies: deze zijn in mijn ogen niet rationeel: jouw argumentatie op tot de conclusie te komen dat de hypothesen ojuist zijn luidt: "Ik vind het niet voorstelbaar, dus het is niet mogelijk." In mijn ogen heeft dit niks met rationaliteit te maken, en ook niet met onderzoek.
Het zelfde principe maar dan over jou schepper hypothese:
"Er is een eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt": dit is niet rationeel, want alles heeft een oorzaak, ook de schepper, dus er is een schepper (of veroorzaker) van de schepper.
Ik wil met deze argumentatie zelf niks over een eventuele schepper bewijzen hé, ik probeer alleen aan te geven wat er aan jou argumentatie mankeert.
Overigens maak je ook nog een fout mbt tijd: vóór de oerknal was er geen tijd, kun je volgens mij geen argumentaties mtb tijd ("niet tijdsgebonden", "oneindig in tijd") gebruiken. Wellicht dat mensen die wat meer van de oerknal afweten je hier meer over vertellen als ik (of je leest oude topics door).
Ik neem helemaal geen standpunt in (buiten het feit dat ik toevallig niet in God geloof en voor mij persoonlijk oorzaken mbt God dus afvallen) wat betreft de oorzaak vanb de oerknal.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:09 schreef k3vil het volgende:
verhaal
Ik dacht dat je er van uitgingquote:Op woensdag 12 januari 2005 10:32 schreef Frezer het volgende:
[..]
..deze zijn in mijn ogen niet rationeel:..
Bij de BB werd de ruimte-tijd juist uitgedijt. Een verklaring is oa het inflatiemodel, wat zegt dat in de eerste seconde het heelal gigantisch exponentieel uitdijde. Het beeld van een ontploffing in de ruimte is idd te simpel, maar zo zit het model dan ook niet inelkaar. Het is gewoonweg onmogelijk om het voor te stellen, want dan zou je buiten het heelal om moeten kijken, en daar zijn per definitie geen dimensies.quote:Op woensdag 12 januari 2005 02:46 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk dat ons beeld van tijd, massa, accelleratie en snelheid ons parten speelt bij het interpreteren van de mogelijkheden die de big bang-theorie ons biedt om tot zeer creatieve en wonderbaarlijke verklaringen te komen over hoe alles is ontstaan.
Neem nu the Bang zelf, dit fenomeen zou ook een inkrimping van ruimte met zich mee hebben (kortere afstanden) gebracht omdat massa verspreid werd en niet geconcentreerd was op 1 punt + tijd veranderde etc. etc. etc.
Het beeld van een ontploffinng in de ruimte is té simpel. Denk aan een mogelijkheid als tijdinversie en niet zo lineair.
Dat is dus vaak met 'De maker' en 'Het gemaakte'.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:09 schreef k3vil het volgende:
Hoe kan je die nou oplossen als je niet buiten het veld kan kijken van oorzaak-gevolg.
tijdens een cursus kosmologie werd mij verteld dat je je het kan voorstellen als een rijzend krentenbrood. de krenten (objecten in het heelal) blijven op dezelfde plek zitten, alleen de ruimte tussen de objecten wordt steeds groter (het rijzende deeg)quote:Op donderdag 13 januari 2005 10:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bij de BB werd de ruimte-tijd juist uitgedijt. Een verklaring is oa het inflatiemodel, wat zegt dat in de eerste seconde het heelal gigantisch exponentieel uitdijde. Het beeld van een ontploffing in de ruimte is idd te simpel, maar zo zit het model dan ook niet inelkaar. Het is gewoonweg onmogelijk om het voor te stellen, want dan zou je buiten het heelal om moeten kijken, en daar zijn per definitie geen dimensies.
"Alles heeft een oorzaak" geldt voor materi of energie niet voor de metafysische Schepper.quote:Op woensdag 12 januari 2005 10:32 schreef Frezer het volgende:
[..]
Hier heb ik eigenlijk al in het vorige topic op gereageerd Aslama. Jouw 3 mogelijkheden (inc schepper) kan ik helemaal mee leven, net als alle andere mogelijkheden die in dit topic worden genoemd. Je noemt dus slecht enkele van de vele mogelijkheden.
Maar waar het me vooral m gaat zijn je conclusies: deze zijn in mijn ogen niet rationeel: jouw argumentatie op tot de conclusie te komen dat de hypothesen ojuist zijn luidt: "Ik vind het niet voorstelbaar, dus het is niet mogelijk." In mijn ogen heeft dit niks met rationaliteit te maken, en ook niet met onderzoek.
Het zelfde principe maar dan over jou schepper hypothese:
"Er is een eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt": dit is niet rationeel, want alles heeft een oorzaak, ook de schepper, dus er is een schepper (of veroorzaker) van de schepper.
Ik geef dit wel toe. Trouwens, niet tijdsgebonden betekent onafhankelijk van de tijd oftewel ongeacht of de tijd bestaat of niet ..quote:Ik wil met deze argumentatie zelf niks over een eventuele schepper bewijzen hé, ik probeer alleen aan te geven wat er aan jou argumentatie mankeert.
Overigens maak je ook nog een fout mbt tijd: vóór de oerknal was er geen tijd, kun je volgens mij geen argumentaties mtb tijd ("niet tijdsgebonden", "oneindig in tijd") gebruiken. Wellicht dat mensen die wat meer van de oerknal afweten je hier meer over vertellen als ik (of je leest oude topics door).
Alleen weet je niet wie de eerste veroorzaker is. Jouw bovenstaande stelling kan net zo onrealistisch zijn als de eerste die jij als onbestaand aanmerkt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef Aslama het volgende:
dus:
2. Er moet een Eerste Veroorzaker zijn. De vraag "wie is de veroorzaker van de Eerste Veroorzaker" kan je niet stellen want het is al de Eerste.
[..]
Uitgaande ervan dat er nog geen ruimte, tijd en materie waren:quote:Op donderdag 13 januari 2005 23:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Alleen weet je niet wie de eerste veroorzaker is. Jouw bovenstaande stelling kan net zo onrealistisch zijn als de eerste die jij als onbestaand aanmerkt.
[..]
en waarom gaan we daarvan uit ?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:11 schreef Aslama het volgende:
[..]
Uitgaande ervan dat er nog geen ruimte, tijd en materie waren:
We hebben het toch over de eerste Veroorzaker, er bestaan materie, energie en tijd nog niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:12 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en waarom gaan we daarvan uit ?
en waar bestaat de eerste veroorzaker uit ?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:15 schreef Aslama het volgende:
[..]
We hebben het toch over de eerste Veroorzaker, er bestaan materie, energie en tijd nog niet.
Uit bovenstaande kan je concluderen dat God metafysisch is, of iig niet materie-, energie- en ruimteafhankelijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:17 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en waar bestaat de eerste veroorzaker uit ?
volgens mij kun je heel weinig concluderen uit de tekst waar jij meteen weet dat God metafysisch is. je kunt hoogstens speculeren op basis van aannames.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
Uit bovenstaande kan je concluderen dat God metafysisch is, of iig niet materie-, energie- en ruimteafhankelijk.
Ik weet idd niet precies wat metafysisch is. Wel dat God bestaat en tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk is. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
volgens mij kun je heel weinig concluderen uit de tekst waar jij meteen weet dat God metafysisch is. je kunt hoogstens speculeren op basis van aannames.
Het idee van een metafysisch iets is naar mijn beste weten slechts een ander woord voor "we weten het eigenlijk niet"quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:32 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik weet idd niet precies wat metafysisch is. Wel dat God bestaat en tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk is. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte.
De conclusie is: God bestaat en is tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte. We weten de substantie van God in die zin dus idd niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:01 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Het idee van een metafysisch iets is naar mijn beste weten slechts een ander woord voor "we weten het eigenlijk niet"
nee, dat is jouw conclusie op basis van een mogelijke foutieve aanname.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
De conclusie is: God bestaat en is tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte. We weten de substantie van God in die zin dus idd niet.
Kan je aanwijzen waar de mogelijke foutive aanname is?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:18 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, dat is jouw conclusie op basis van een mogelijke foutieve aanname.
de aanname dat God bestaat. ligt ook aan de definitie van die God. Als jij God slechts ziet als oorzaak en dat verder niet definieert kan ik met je meegaan, gebaseerd op causaliteit.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:21 schreef Aslama het volgende:
[..]
Kan je aanwijzen waar de mogelijke foutive aanname is?
Dat God bestaat heb ik toch afgeleid en niet uit aannames, dus dat God bestaat is de conclusie. De definitie van God is ook niet uit aannames afgeleid. Kan je de aannames dan ergens zien?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de aanname dat God bestaat. ligt ook aan de definitie van die God. Als jij God slechts ziet als oorzaak en dat verder niet definieert kan ik met je meegaan, gebaseerd op causaliteit.
Wat we niet kunnen waarnemen betekent niet dat we dat niet ergens van kunnen afleiden ook niet dat het niet bestaat. De manier waarop ik de tot de conclusie ben gekomen is ook geen gissen.quote:Maar of causaliteit op dat niveau van belang is...geen idee. we kunnen niet verder kijken dan op vlak voor de big bang. toen was het heelal nog niet doordringbaar voor licht en we kunnen er dus niets van waarnemen. we kunnen ook niet zien wat er evt. voor de big bang was en wat er misschien ook nog steeds is. we kunnen slechts gissen.
Dat jij vind dat er een god is als veroorzaker kan ik helemaal mee leven, daar heb ik net zo min problemen mee als alle andere mogelijkheden genoemd in dit topic.quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef Aslama het volgende:
Wederom de 2 stellingen
Ik zie die afleiding ook niet, wel een lijstje met eigenschappen van jou schepper, maar dat lijstje gaat er van uit dat hij er is.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:57 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat God bestaat heb ik toch afgeleid en niet uit aannames, dus dat God bestaat is de conclusie. De definitie van God is ook niet uit aannames afgeleid. Kan je de aannames dan ergens zien?
Stel es dat het heelal oscilleerd; het dijt uit, en het krimpt weer in. Dan dijt het weer uit, en krimpt het weer in. Etc. Dat zou kunnen ( niet dat het waarschijnlijk is ,want volgens metingen dijt het heelal versneld uit ). Dan heb je weer een ander idee van God nodig. En dat laat misschien wel iets heel erg moois zien: je weet niet wat er voor/tijdens de oerknal was, en dus vul je daar God in. Je gebruikt God in die zin voor je leemtes in je kennis. En wat als er oneindig veel universa zijn? Wat is dan de rol van God? Nou ja, je snapt wel waar ik heen wil.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
De conclusie is: God bestaat en is tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte. We weten de substantie van God in die zin dus idd niet.
Leuk, maar de onbalans was er al bij de figuur, niet later pas bij de kleuren.quote:Op maandag 10 januari 2005 10:45 schreef iteejer het volgende:
Maar, omdat de gestalte blauw-groen onttrekt aan het grijs, wordt dat grijs steeds roder: er ontstaat een kosmische onbalans. Het concept 'polariteit' ontstaat.
-In mythische termen: het goed en het kwaad worden geboren, de duivel is de tegenpool van god, wordt als consequentie van die godheid in het leven geroepen. Geen licht zodner schaduw, dat idee.
Nee, je hebt zeker niet afgeleid dat God bestaat, dat blijft een aanname. Want je doet bijvoorbeeld de aanname "niets kan zonder reden zijn". Dat is iets wat in ons universum van toepassing is ( causaliteit!) maar buiten ons universum om, voor de oerknal, hoeft dat helemaal niet te gelden. Snap je nu waarom je steeds cirkeltjes blijft draaien? Alle aannames die je doet, zijn binnen ons universum van pas. Daarbuiten kun je er niets over zeggen.quote:Aslama:
Dat God bestaat heb ik toch afgeleid en niet uit aannames, dus dat God bestaat is de conclusie. De definitie van God is ook niet uit aannames afgeleid. Kan je de aannames dan ergens zien?
Want?quote:Op woensdag 12 januari 2005 02:08 schreef k3vil het volgende:
We bevinden ons in een eindig iets, en kunnen daardoor alleen maar geschapen zijn door een oneindig Iets.
Als je goed leest wordt het causaliteitsprincipe alleen toegepast op het helaal/materie om HET BESTAAN van God af te leiden. En uit de conclusie van het bestaan van God is de definitie/eigenschappen van God afgeleid en niet m.b.v. het causaliteitsprincipe.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 11:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, je hebt zeker niet afgeleid dat God bestaat, dat blijft een aanname. Want je doet bijvoorbeeld de aanname "niets kan zonder reden zijn". Dat is iets wat in ons universum van toepassing is ( causaliteit!) maar buiten ons universum om, voor de oerknal, hoeft dat helemaal niet te gelden. Snap je nu waarom je steeds cirkeltjes blijft draaien? Alle aannames die je doet, zijn binnen ons universum van pas. Daarbuiten kun je er niets over zeggen.
de twee eindige dingen die misschien zelfs tegenstrijdig lijken zijn onderdeel van de eenheid erboven.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 15:44 schreef Maethor het volgende:
Bedoelt k3vil dit op een kip-ei manier? Dat iets eindigs wel door iets eindigs kan worden geproduceerd, maar dat aan het ultieme begin iets oneindigs moet staan?
Ofzo?
Je kan niet iets uitzichzelf laten ontstaan als je uitgaat van het oorzaak-gevolg idee.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 15:41 schreef speknek het volgende:
Ik snap er geen kont van. Waarom staan wij dan boven het eindige? Waarom kunnen eindige dingen geen eindige dingen creëren? Een plastic patatbakje is toch ook eindig? Gaat zelfs langer mee dan wij.
Da's veeeel te veel eer voor de mensquote:Op maandag 10 januari 2005 16:00 schreef Denagam het volgende:
[..]
Mijn verklaring is, dat de aarde klaar gemaakt moest worden voor de mens. De natuur is gemaakt om zichzelf in stand te houden en veel dino-poep = veel kunstmest en dus een aarde die goed klaar is om dingen op te verbouwen.
euhm ja.. alles heeft een oorzaak.. daarvanuit vloeit het gevolg.. dan krijg je leuke dingen als entropie enzo..quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:13 schreef speknek het volgende:
Ach ja, is het logische concept van oorzaak en gevolg oneindig?
Jaha... maar élk gevolg een oorzaak heeft zeg maar dan spreek je wel over een oneindige reeks van oorzaken en gevolgen...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:02 schreef Bensel het volgende:
alles heeft een oorzaak..
Dat zou kunnen... Maar dat zou ook niet zo kunnen zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:11 schreef Alicey het volgende:
Elk gevolg heeft per definitie een oorzaak. Op een gegeven moment kom je echter op een oorzaak die zelf geen gevolg is ...
Ik heb nog nergens een argumentatie gelezen die door feiten wordt ondersteund waarvan de enige conclusie "God bestaat" kan zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:06 schreef Aslama het volgende:
[..]
Als je goed leest wordt het causaliteitsprincipe alleen toegepast op het helaal/materie om HET BESTAAN van God af te leiden. En uit de conclusie van het bestaan van God is de definitie/eigenschappen van God afgeleid en niet m.b.v. het causaliteitsprincipe.
??? Het causaliteitsprincipe is een fysisch principe. En zoiets gebruik je zeker niet om een God mee af te leiden! Ik weet echt niet waar je deze gigantische misvatting vandaan haalt, maar die interpretatie komt vast en zeker van een gelovige, en niet van een wetenschapper.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:06 schreef Aslama het volgende:
[..]
Als je goed leest wordt het causaliteitsprincipe alleen toegepast op het helaal/materie om HET BESTAAN van God af te leiden. En uit de conclusie van het bestaan van God is de definitie/eigenschappen van God afgeleid en niet m.b.v. het causaliteitsprincipe.
een oorzaak is een verandering van toestand, waardoor er gevolg ontstaat.. die verandering van toestand heeft zelf ook altijd een oorzaak nodig, omdat het een gevolg van iets is...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:11 schreef Alicey het volgende:
Elk gevolg heeft per definitie een oorzaak. Op een gegeven moment kom je echter op een oorzaak die zelf geen gevolg is ...
Waarom kan je uit causaliteit het bestaan van God niet afleiden als ik wel aangetoond heb dat het wel kan? ZIe nogmaals hieronder en graag reageren op de inhoud en leg uit waar het volgens jou niet kan.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 12:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
??? Het causaliteitsprincipe is een fysisch principe. En zoiets gebruik je zeker niet om een God mee af te leiden! Ik weet echt niet waar je deze gigantische misvatting vandaan haalt, maar die interpretatie komt vast en zeker van een gelovige, en niet van een wetenschapper.
Voor mij is (2) de enige ware situatie en impliceert:quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef Aslama het volgende:
Alle materie of energie heeft een oorzaak (dat is toch zo in de werkelijkheid).
De veroorzaker van de eerste materie of energie moet geen materie of energie zijn, want de materie of energie bestaat dan nog niet (denk ook aan de oerknal).
1. "Er is een veroorzaker van de veroorzaker" wat impliceert "er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker ......" (niet op te vatten, onrealistisch of wat je noemen wilt .. ) Ik zal zeggen: onbestaande situatie.
dus:
2. Er moet een Eerste Veroorzaker zijn. De vraag "wie is de veroorzaker van de Eerste Veroorzaker" kan je niet stellen want het is al de Eerste.
Het bovenstaande is niet d.m.v. causalitet afgeleid maar gewoon een implicatie.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:11 schreef Aslama het volgende:
Uitgaande ervan dat er nog geen ruimte, tijd en materie waren:
Tijdsonafhankelijkheid: de Schepper bestaat nu, heeft altijd al bestaan en zal eeuwig bestaan.
Ruimteonafhankelijheid: de Schepper is hier, daar en overal tegelijk.
Geen materie of energie: de Verborgene.
De Levende, anders kan de Schepper niet "iets uit het niets scheppen".
Die ons leven heeft veroorzaakt (toen bestond ons "wereldse" leven nog niet).
Dan hebben het we toch over de ene God.
Nogmaals de eigenschappen van God zijn niet d.m.v. causaliteit afgeleid, maar door implicatie. Wat je hierboven schrijft is niet wat ik heb gedaan.quote:Als je graag een God wilt definieren, doe je dat omdat je gelooft da het oorzaak-gevolg idee wordt doorgevoert buiten het universum om.
Ik herhaal hieronder mijn antwoord:quote:Het wetenschappelijke model noemt dit oorzaak-gevolg idee "causaliteit", iets waar je erg nuttige fysische conclusies mee kunt trekken, die overeenkomen met waarnemingen. Het wordt dus toegepast voor de fysica, en niet voor een bestaan van een identiteit.
Ik heb de indruk dat je het woord "niet" in het bovenstaande over het hoofd hebt gezien.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:06 schreef Aslama het volgende:
Als je goed leest wordt het causaliteitsprincipe alleen toegepast op het helaal/materie om HET BESTAAN van God af te leiden. En uit de conclusie van het bestaan van God is de definitie/eigenschappen van God afgeleid en niet m.b.v. het causaliteitsprincipe.
Het antwoord heb ik hierboven gegeven.quote:Je kunt het oa toepassen op de relativiteitstheorie, en Einstein concludeerde mede door eht causaliteitsprincipe dat een object niet sneller dan het licht kan. Het zou namelijk de richting van oorzaak-gevolg omdraaien.
Uit de conclusie "god bestaat" kun je nog niet Zijn eigenschappen afleiden. Ikzelf doe dat graag via de eigenschappen van Zijn eigen schepping. Maar die redenatie is niet logisch of rationeel, dat geloof ik alleen graag. En het komt op mij zeer aannemelijk over. Daarom geloof ik ook niet dat God ingrijpt in Zijn eigen schepping. Trouwens,hoe je concludeert dat met het caus. principe je de eigenschappen van God zou kunnen afleiden is me niet helemaal duidelijk.
Die 2 bovenstaande stellingen komen eigenlijk overéén.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
De Wetenschap Hieronder versta ik: Natuurkunde, filosofie, astronomie, biologie, ect, ect.
De enige verklaring die ik ken is de Big Bang (met de grote B), eerst was er niets, knal, tada een universum, daarna krimpt het Universum weer in elkaar en ontploft het weer. Klinkt niet logisch maar dat is eigenlijk logisch
Godsdienst Hieronder versta ik alle godsdiensten die je maar kan bedenken.
Er was eens een God, die zichzelf geschapen heeft, niet geschapen is of er altijd was en altijd blijft. Die God voelde zich alleen en schiep eventjes het Universum inclusief mensheid. Klinkt ook niet logisch maar ach, net zo onlogisch als de bovenstaande theorie.
Zijn er nog meer verklaringen/theorieen? Zo ja, VERTELLL!!!
Nou, een bigbang kan gerust een gevolg van iets zijn.. Iets dat wij niet te weten kunnen komen, op het moment omdat het buiten ons waarnemings horizon ligt. Maar een god moet wel uit het niet zijn gekomen.. wat eigenlijk een onmogelijkheid is.. De Bigbang houd de mogelijkheid open dat er nog iets voor zit.. God per definitie nietquote:Op maandag 17 januari 2005 00:24 schreef Jihad-Joe het volgende:
[..]
Die 2 bovenstaande stellingen komen eigenlijk overéén.
God en the Big Bang komen uit het niets..
Ik denk dat er totaal geen begin en einde zijn geweest, maar dat alles er al zo was.
Je kunt dit zien als een cirkel...
Omdat het causaliteitsidee een fysisch begrip is, en daarmee kun je geen conclusies trekken over religie. Bovendien, zoals ik al zei, je hebt het over iets wat buiten het universum staat ( voor de BB ) en daar hoeft helemaal geen causaliteit te gelden.quote:Aslama:
Waarom kan je uit causaliteit het bestaan van God niet afleiden als ik wel aangetoond heb dat het wel kan?
Maar je hele redenatie steunt op het feit dat het universum een reden heeft. Anders hoef je bij voorbaat al geen God te introduceren. En daarom zeg ik dat jij redeneert via het oorzaak-gevolg principe: je zegt een reden toe aan het ontstaan van het heelal. Maar ik zeg dat dat net zo goed niet kan zijn. Je hele redenatie is zo alles behalve logisch. En dat is ook logisch: God is niet rationeel te verklaren. Het draait immers om een geloof, niet om rationaliteit.quote:
Als je gelooft dat God het heelal heeft geschapen, heb je toch wel een reden? God wou de schepping kennelijk. Het bestaan van (heelal+God) wordt dan idd wel weer discutabel, maar ej, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.quote:Op maandag 17 januari 2005 10:27 schreef speknek het volgende:
Met God erbij heb je nog geen reden voor het zijn van het heelal. Het heelal wordt namelijk vergroot met God. Dan heeft het betsaan van het (heelal + God) nog steeds geen reden. [wittgenstein]
Nee het is belangrijk te beseffen dat god geen zingeving kan geven aan (heelal+god), en dus geen zingeving kan geven aan het complete heelal. En dus dat uiteindelijk het bestaan van het heelal weer nutteloos is.quote:Op maandag 17 januari 2005 11:09 schreef Haushofer het volgende:
Als je gelooft dat God het heelal heeft geschapen, heb je toch wel een reden? God wou de schepping kennelijk. Het bestaan van (heelal+God) wordt dan idd wel weer discutabel, maar ej, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.![]()
In mijn ogen kan God ook geen zingeving geven, het is meer het verplaatsen van de vraag. Het is in mijn ogen zo dat je altijd door kunt vragen, en op die manier ernstig kunt twijfelen aan het doel van een schepping. Daarom zou ik soms willen dat ik gelovig was. Hoef je er niet zo over na te denken.quote:Op maandag 17 januari 2005 11:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee het is belangrijk te beseffen dat god geen zingeving kan geven aan (heelal+god), en dus geen zingeving kan geven aan het complete heelal. En dus dat uiteindelijk het bestaan van het heelal weer nutteloos is.
Ligt er een onderliggend principe achter causaliteit? Ik denk dat je dan met fysische vragen bezig bent als "waarom is de structuur van het universum zoals het is". In de fysica neem je het principe erg serieus, het is oa een sterk tegenargument voor het bestaan van objecten die sneller dan het licht gaan, in de thermodynamica wordt het begrip gebruikt met behulp van entropie, etc. Op die manier bekijk je het idd door een "filter" ( kader is een gebruikelijker woord ).quote:Op maandag 17 januari 2005 11:14 schreef iteejer het volgende:
@Haushofer:
jij stelt dat causaliteit ene fysisch begrip is. daar ben ik het mee eens, want wij zullen misschien nooit weten of die causaliteit daadwerkelijk bestaat, of dat het slechts een ordenend principe binnen onze eigen waarneming en bewustzijn is.
en aangezien we met dat filter kijken, zullen we het altijd weer terugvinden. een zichzelfbewijzend systeem.
voorbeeld: stel dat er een onzichtbare trein bestaat, maar een slimmerik heeft de punt van die trein geel gespoten, en de achterkant rood. met zichtbare verf uiteraard.
als er een trein passeert, zien we dus eerst iets geels, dan even niets, en dan weer iets roods.
de wetenschap schrijdt voort, en ziehier: we weten zeker dat als er een gele trein-neus passeret, er even later een rode achterkant volgt. oftewel, de voorkant is de reden voor de achterkant. de 'wet van het treintje' is geboren, nobelprijzen, happy happy joy joy.
maar in feite is er geen causaliteit, er is een eenheid. namelijk die trein. alleen zien we die eenheid niet. is er niet heel veel wat als causaal gezien wordt, maar wat feitelijk gewoon een manifestatie is van één en hetzelfde, en waar dus oorzaak en gevolg eigenlijk slechts aangeven dat we de eenheid niet zien?
....Waardoor je dus een demarcatie krijgt van voor (geel) en na (rood), gezien door de tijd.quote:Op maandag 17 januari 2005 11:30 schreef speknek het volgende:
Je zou het een eenheid over tijd kunnen noemen, maar noodzaak van de causaliteit is dat altijd eerst het gele moet passeren en daarna het rode.
quote:Op maandag 17 januari 2005 11:35 schreef Haushofer het volgende:
In mijn ogen kan God ook geen zingeving geven, het is meer het verplaatsen van de vraag.
Onzinnig is het zeker niet imo. Causaliteit gaat uit van twee losstaande gebeurtenissen, die desondanks een samenhang hebben die in een natuurwet beschreven wordt.quote:Op maandag 17 januari 2005 11:42 schreef Haushofer het volgende:
Over je voorbeeld van die onzichtbare trein: De trein is dan misschien onzichtbaar, maar ze is er wel. Onzichtbaar houdt in, dat de trein interacteert op een bepaalde manier met fotonen. Dus je kunt meten of de trein er daadwerkelijk is. Een object introduceren dat je niet kunt meten is zinloos. Het valt immers buiten je waarneming, en dus buiten het begrip fysica. In mijn ogen is het filosofisch ook onzinnig om over zulke dingen te redeneren; het geeft je de grootste vrijheid qua redenatie die je je zelf kunt geven. Ik denk dan ook dat het begrip causaliteit en wat jij "eenheid" noemt hetzelfde is. Alleen zie het causaliteit als een grondbeginsel. Niet als een manifestatie.
En als de trein achteruit rijdt hebben we het bestaan van achteruitlopende tijd aangetoond?quote:Op maandag 17 januari 2005 11:30 schreef speknek het volgende:
Je zou het een eenheid over tijd kunnen noemen, maar noodzaak van de causaliteit is dat altijd eerst het gele moet passeren en daarna het rode.
In beide gevallen zul je het met me eens moeten zijn dat ingeval van onzichtbare treinen en andere onvermoedde verbondenheden een blnd volgen van causaliteit kan leiden tot eigenzinnige interpretatiesquote:Op maandag 17 januari 2005 12:57 schreef speknek het volgende:
Nou dat, of je wetenschappers zouden het niet meer als causaliteit aan kunnen merken.
Dit lijkt mij een drogredenatie, te meer omdat ik het tegendeel aangetoond heb.quote:Op maandag 17 januari 2005 10:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het causaliteitsidee een fysisch begrip is, en daarmee kun je geen conclusies trekken over religie.
Ik heb het over het begin van het universum, dat het niet vanzelf kan ontstaan, dat dit in strijd is met de fysica, dus rationeel. Dat de materie niet vanzelf kan ontstaan is in lijn met de fysica en dus rationeel, dat de materie vanzelf kan ontstaan is in strijd met de fysica dus irrationeel.quote:Bovendien, zoals ik al zei, je hebt het over iets wat buiten het universum staat ( voor de BB ) en daar hoeft helemaal geen causaliteit te gelden.
nu maak je weer een denkfout: in ons heelal geld causaliteit. Dus oorzaak-gevolg. Maar voor het ontstaan van onze universum, geldt geen causaliteit, want het is dit universum (nog) niet. en het onttan van materie is niet hezelfde als het ontstaan van het heelal. vlak na de bigbang was er alleen energie.. en dat energie is vanzelf gecondenseert in materie.quote:Op maandag 17 januari 2005 14:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een drogredenatie, te meer omdat ik het tegendeel aangetoond heb.
[..]
Ik heb het over het begin van het universum, dat het niet vanzelf kan ontstaan, dat dit in strijd is met de fysica, dus rationeel. Dat de materie niet vanzelf kan ontstaan is in lijn met de fysica en dus rationeel, dat de materie vanzelf kan ontstaan is in strijd met de fysica dus irrationeel.
Ten eerste, je claimt dat het spontaan ontstaan van het universum in strijd is met de fysica. Dat is niet zo. Nogmaals, voor het ontstaan gold er niet zoiets als causaliteit. En het meest rationele wat je voor dit soort vragen kunt gebruiken, is de algemene relativiteitstheorie. Dat stelt dat de ruimte tijd op t=0 een singulariteit in de ruimte en tijd bevondt. Begrijp je dat concept wel?quote:Op maandag 17 januari 2005 14:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een drogredenatie, te meer omdat ik het tegendeel aangetoond heb.
[..]
Ik heb het over het begin van het universum, dat het niet vanzelf kan ontstaan, dat dit in strijd is met de fysica, dus rationeel. Dat de materie niet vanzelf kan ontstaan is in lijn met de fysica en dus rationeel, dat de materie vanzelf kan ontstaan is in strijd met de fysica dus irrationeel.
Bedoel je dat het heelal vanzelf is ontstaan? kan je dit wel rationeel/fysisch uitleggen?quote:Op maandag 17 januari 2005 14:49 schreef Bensel het volgende:
[..]
nu maak je weer een denkfout: in ons heelal geld causaliteit. Dus oorzaak-gevolg. Maar voor het ontstaan van onze universum, geldt geen causaliteit, want het is dit universum (nog) niet. en het onttan van materie is niet hezelfde als het ontstaan van het heelal. vlak na de bigbang was er alleen energie.. en dat energie is vanzelf gecondenseert in materie.
Nee, dat kan niet. Dat zei ik al eerder, dat is een discrepantie van de algemene rel.theorie; op t=0 is er een ruimte-tijd singulariteit, en daarom kun je voor t=0 ook niets zinnigs/rationeel zeggen. En jij claimt dat wel te kunnen. Google anders es op "algemene relativiteit", ik denk dat je dat wel interessant vind.quote:Op maandag 17 januari 2005 20:09 schreef Aslama het volgende:
[..]
Bedoel je dat het heelal vanzelf is ontstaan? kan je dit wel rationeel/fysisch uitleggen?
ik heb wel een beetje het idee wat singulariteit is. kan je dat in je woorden uitleggen ? dan ga ik daarop reageren.quote:Op maandag 17 januari 2005 15:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ten eerste, je claimt dat het spontaan ontstaan van het universum in strijd is met de fysica. Dat is niet zo. Nogmaals, voor het ontstaan gold er niet zoiets als causaliteit. En het meest rationele wat je voor dit soort vragen kunt gebruiken, is de algemene relativiteitstheorie. Dat stelt dat de ruimte tijd op t=0 een singulariteit in de ruimte en tijd bevondt. Begrijp je dat concept wel?
Nou ja, causaliteit ontstaat op het tijdstip dat het universum is ontstaan, iig niet daarvoor. Dit heb je zelf ook verschillende keren aangegeven. Je kan iig geen uitspraken maken over causaliteit voordat het universum is ontstaan. Maar Iets dat het universum uit het niets (materieel/energie gezien) heeft veroorzaakt is per definitie de Schepper. Overigens ben ik het eens met k3vil die zei dat een eindige kan niet ontstaan uit een eindige want dan is het verschil nul. het eindige kan alleen ontstaan uit het oneindige.quote:Nu ga ik op een rationele manier redeneren, en mag jij proberen het te weerleggen.
Jij stelt: alles heeft een oorzaak. Dus het universum heeft een oorzaak, die noem je God. Vervolgens vind je het logisch dat God oneindig is, en dus geen oorzaak heeft.
alles in het universum heeft een oorzaak behalve God die het universum heeft geschapen. een beetje een herhaling hee ...quote:Dus kennelijk heeft niet alles een oorzaak. En dus heb je geen enkele reden om uberhaupt een God te introduceren.
omdat ..... (who's that guy ?? why should i believe himquote:Sterker nog, volgens Occam's Razor is God er niet.
Bestaat dat model wel ? wetenschappelijk/natuurkundig verantwoord ?quote:Hier ga je uit van het Big Bang model: het heelal heeft een begin.
Nu kun je dit idee veralgemeniseren, naar Kalam's kosmologische principe. Dat zegt dat alles wat ontstaan is, een oorzaak heeft. Maar nu zit je met een ander probleem, want je gaat er nu automatisch vanuit dat het heelal is ontstaan, en dus eindig lang bestaat. Dit is uitgaande van het BB-model. Maar wat nou als je een model kunt opstellen dat stelt dat het universum geen begin heeft in de tijd? Is het weer geen zinnig argument.
Kort gezegt, is een singulariteit een ontbreken van een punt in de ruimte-tijd. In dit geval houdt het in, dat voor dit punt er geen enkele zinnige uitspraak is te doen, fysisch gezien dan. En rationeel gezien. En daarom is die claim van jouw, dat je rationeel redeneert, volledig mis.quote:Op maandag 17 januari 2005 20:39 schreef Aslama het volgende:
[..]
ik heb wel een beetje het idee wat singulariteit is. kan je dat in je woorden uitleggen ? dan ga ik daarop reageren.
[..]
?? Waarom kan iets oneindigs wel iets eindigs maken, en iets eindigs niet? Dat zie ik niet in. Wederom, in mijn ogen kun je daar alleen leuk over speculeren. Maar zoiets mag niet rationeel hetenquote:Nou ja, causaliteit ontstaat op het tijdstip dat het universum is ontstaan, iig niet daarvoor. Dit heb je zelf ook verschillende keren aangegeven. Je kan iig geen uitspraken maken over causaliteit voordat het universum is ontstaan. Maar Iets dat het universum uit het niets (materieel/energie gezien) heeft veroorzaakt is per definitie de Schepper. Overigens ben ik het eens met k3vil die zei dat een eindige kan niet ontstaan uit een eindige want dan is het verschil nul. het eindige kan alleen ontstaan uit het oneindige.
[..]
En dat is dus een drogreden. Want waarom heeft God dan geen oorzaak nodig?quote:alles in het universum heeft een oorzaak behalve God die het universum heeft geschapen. een beetje een herhaling hee ...
[..]
Occam? Mja, mag je zelf opzoeken. In ieder geval geldt in de natuur, dat vergelijkingen, principes en modellen ed altijd zo eenvoudig mogelijk zijn. Daar kan ik je hele fijne rekenkundige voorbeelden voor geven, maar dat is vrij onzinnig hier. Het is in mijn ogen een vrij sterk principe: een eventuele schepper heeft de schepping kennelijk zo compact mogelijk willen maken.quote:omdat ..... (who's that guy ?? why should i believe him)
[..]
Dat je graag het geen dat de BB veroorzaakt heeft graag "schepper" noemt, prima. Alleen impliceer je met het wordt "schepper" dat de BB moedwillig veroorzaakt is, en dat hoeft niet. Sterker nog, moedwilligheid impliceert weer causaliteit, waar geen sprake van was.quote:Op maandag 17 januari 2005 20:39 schreef Aslama het volgende:
Nou ja, causaliteit ontstaat op het tijdstip dat het universum is ontstaan, iig niet daarvoor. Dit heb je zelf ook verschillende keren aangegeven. Je kan iig geen uitspraken maken over causaliteit voordat het universum is ontstaan. Maar Iets dat het universum uit het niets (materieel/energie gezien) heeft veroorzaakt is per definitie de Schepper. Overigens ben ik het eens met k3vil die zei dat een eindige kan niet ontstaan uit een eindige want dan is het verschil nul. het eindige kan alleen ontstaan uit het oneindige.
Uitgaande van dat de BB veroorzaakt is door een "schepper", waarom God? Ipv God kun je oneindig veel andere mogelijkheden invullen.quote:alles in het universum heeft een oorzaak behalve God die het universum heeft geschapen. een beetje een herhaling hee ...
Zoals het er nu voor staat, dijt het heelal versnelt uit, en krimpt het niet meer in. En daar hoort een leuk verhaaltje bij.quote:Op maandag 17 januari 2005 22:42 schreef Frezer het volgende:
Haushofer, jij weet er het nodige van volgens mij, In hoeverre is het een onderbouwde theorie dat het universum uitdijt om vervolgens weer in te krimpen, BB, weer uitdijen?
Of wijst er niets op dat het universum tzt gaat inkrimpen?
Ik heb het ook maar van discovery hoor.
Het komt erop neer dat de mens niet weet wat het is toch ? Het is ook niet nodig om precies te weten wat er gebeurt op t=0. Het feit is dat er eerst niets was daarna wel iets. Het feit dat je op t=0 niets fysisch kan definiëren is ook logisch: van niets tot iets kan je fysisch niet verklaren, dat noem je "scheppen". "Scheppen" kan je inderdaad niet rationeel verklaren, dit is de grens van het rationele. Maar de gehele afleiding m.b.v. causaliteit noem ik nog wel rationeel, tot aan het fenomeen "scheppen" zelf.quote:Op maandag 17 januari 2005 22:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kort gezegt, is een singulariteit een ontbreken van een punt in de ruimte-tijd. In dit geval houdt het in, dat voor dit punt er geen enkele zinnige uitspraak is te doen, fysisch gezien dan. En rationeel gezien. En daarom is die claim van jouw, dat je rationeel redeneert, volledig mis.
[..]
Wiskundige uitleg:quote:?? Waarom kan iets oneindigs wel iets eindigs maken, en iets eindigs niet? Dat zie ik niet in. Wederom, in mijn ogen kun je daar alleen leuk over speculeren. Maar zoiets mag niet rationeel heten
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |