abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 januari 2005 @ 23:39:13 #226
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_24474049
Aslama, geef eens jouw definities van 'ratio' en 'onderzoek"?!

Haushofer (oa) zegt dat de vraag naar wat er voor de oerknal een zinloze is, omdat de oerknal een mathematisch-fysisch model is. Jij negeert dat, en zegt dat er een oorzaak moet zijn die "vast" is. Dat is 1 van de eigenschappen van jouw god, en jij drogredeneert (want het is geen logica) dat jouw god DUS de oorzaak van de oerknal moet zijn. Je gooit alle ratio het raam uit, want je introduceert een onmeetbare en oneindige macht om het gat op te vullen. Jouw god, op die manier gedefinieerd, noemt men wel een 'god of the gaps': een treurige stoplap voor wat we niet weten.

Dus, nogmaals: wat is voor jou 'ratio'?
'Nuff said
pi_24475153
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 23:39 schreef Doffy het volgende:
Aslama, geef eens jouw definities van 'ratio' en 'onderzoek"?!

Haushofer (oa) zegt dat de vraag naar wat er voor de oerknal een zinloze is, omdat de oerknal een mathematisch-fysisch model is. Jij negeert dat, en zegt dat er een oorzaak moet zijn die "vast" is. Dat is 1 van de eigenschappen van jouw god, en jij drogredeneert (want het is geen logica) dat jouw god DUS de oorzaak van de oerknal moet zijn. Je gooit alle ratio het raam uit, want je introduceert een onmeetbare en oneindige macht om het gat op te vullen. Jouw god, op die manier gedefinieerd, noemt men wel een 'god of the gaps': een treurige stoplap voor wat we niet weten.

Dus, nogmaals: wat is voor jou 'ratio'?
Ik zal de betreffende rationele bewijsvoering over het bestaan van God opnieuw formuleren (komt wel op hetzelfde neer). Dan hoop ik dat het minder (of andere) vragen roept. Dat zal mij wat tijd kosten. Deels omdat ik zoals jullie zien het nederlands niet helemaal machtig ben en deels omdat ik een amateur ben . Ik zal ook langer moeten nadenken over de rationele correctheid ervan (zelf test enzo.) misschien wordt het een beter geformuleerde nieuw topic.

Bovendien ben ik nog niet helemaal klaar met het topic het bestaan van verborgene (jullie wel?). Veel werk misschien moet ik er maar een kiezen).

Nu ga ik slapen. prettige avond
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
  zondag 9 januari 2005 @ 00:36:33 #228
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_24475641
Weltrusten. Ik wacht in spanning af
'Nuff said
pi_24476444
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 20:38 schreef Aslama het volgende:

[..]

De oerknaltheorie legt vast dat er wel een begin is van de materie/energie, maar wat de oorzaak van de oerknal was, tast men nog in het duister. Zo kan men doorgaan met de vraag wat is de veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker ….. Deze vraag is een irrationele vraag (oneindig) en heeft daardoor geen rationele antwoord. De enige rationele mogelijkheid is dat er de eerste oorzaak moet zijn die door niets is veroorzaakt.
Er is geen rationeel antwoord, maar wel een rationele mogelijkheid?
Moet er persé een eerste oorzaak zijn? Ik neig ook naar die mogelijkheid, maar het hoeft niet de enige te zijn. Het is een mogelijkheid. Maar niet een waarheid. En dat is nou net het geloof: je gelooft dat dat God de reden is. Dat heeft verder weinig met rationeel denken te maken.
quote:
Dit is precies één van de eigenschappen van God. Als er iets is die niet is veroorzaakt/geschapen maar wel iets uit 'het niets' kan scheppen is het per definitie God.
Precies, 1 van de eigenschappen die de mens aan God heeft gegeven. Daar kun je ook weer een discussie over gaan voeren. Ik geloof dat ons beeld ( van het christendom en van de islam ed ) van God door de mensen is gecreeerd.
pi_24476612
@Aslama: je ondertitel komt op mij belachelijk over. Geloof en ratio staan lijnrecht tegenover elkaar. Om te stellen dat geloof het gevolg is van rationeel onderzoek, laat zien dat je of het idee geloof niet doorhebt, of de term ratio. De reden kun je in mn posts terugzoeken.
pi_24486770
quote:
Op zondag 9 januari 2005 01:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er is geen rationeel antwoord, maar wel een rationele mogelijkheid?
Moet er persé een eerste oorzaak zijn? Ik neig ook naar die mogelijkheid, maar het hoeft niet de enige te zijn. Het is een mogelijkheid. Maar niet een waarheid. En dat is nou net het geloof: je gelooft dat dat God de reden is. Dat heeft verder weinig met rationeel denken te maken.
[..]

Precies, 1 van de eigenschappen die de mens aan God heeft gegeven. Daar kun je ook weer een discussie over gaan voeren. Ik geloof dat ons beeld ( van het christendom en van de islam ed ) van God door de mensen is gecreeerd.
Wat je hierboven schrijft is niet wat ik beweer.
Eigenlijk als je mijn bewijsvoering goed leest en op de juiste manier verstaat komt het op het volgende neer:

Over het begin van het heelal:

A.Er is geen begin, materie of energie heeft altijd bestaan.
Onjuist omdat:
1. Oerknal theorie legt het tegendeel vast (wetenschapelijk). En zelfs als we state-of-the-art wetenschap negeren:
2. Niet als argument mag worden gebruikt (drogredenatie, net als 'God heeft altijd bestaan')

B.Er is dus een begin van materie of energie. En over de veroorzaker van dit begin:

1. Er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker ..... (niet voorstelbaar)
2. Er is een eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt (voorstelbaar)

Dit laatste is de definitie van de Schepper.

Je kan natuurlijk zeggen dat:
De eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt is geen Schepper.
Maar iets anders die iets heeft geschapen, die niet is geschapen, die leeft, anders kan hij niets doen. Maar niet de Schepper.

Je kan ook nog altijd kiezen voor het onvoorstelbare:
er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker .....

Of dat mijn bewijsvoering niet rationeel is (Je gaat toch niet proberen dit te bewijzen hee ..:) ).

Meer weet ik niet (misschien jij wel).
Wil je deze keer eerst goed lezen voordat je hier een antwoord op geeft?

[ Bericht 0% gewijzigd door Aslama op 09-01-2005 17:45:41 ]
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_24486795
quote:
Op zondag 9 januari 2005 01:09 schreef Haushofer het volgende:
@Aslama: je ondertitel komt op mij belachelijk over. Geloof en ratio staan lijnrecht tegenover elkaar. Om te stellen dat geloof het gevolg is van rationeel onderzoek, laat zien dat je of het idee geloof niet doorhebt, of de term ratio. De reden kun je in mn posts terugzoeken.
Vind je mijn stelling nog belachelijk?
  zondag 9 januari 2005 @ 17:44:49 #233
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24487134
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:24 schreef Aslama het volgende:

B.Er is dus een begin van de materie of energie. En over de veroorzaker van dit begin:

1. Er een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker ..... (niet voorstelbaar)
Grapjas!
1: Als voor jou een veroorzaker voorstelbaar is, MOET een veroorzaker van die veroorzaker net zo goed voorstelbaar zijn, doorlopend tot in het oneindige. voorbeeldje: ik ben veroorzaakt door mijn ouders, die door hun ouders, enz, enz.
2: Als voor jou een eerste veroorzaker voorstelbaar is die niet is veroorzaakt, is het evengoed mogelijk die "eerste veroorzaker" weg te laten. Dus als ik de conclusie heb dat de oerkanl geen veroorzaker heeft, is dat even geldig als zeggen dat de veroorzaker geen veroorzaker heeft.

Al met al zijn er vele mogelijkheden, en beperk jij je heel erg in je redenatie. Maargoed, wat de oorzaak van de oerkal kan zijn is pure speculatie, maw, mijn Roze Olifantie heeft de oerkanl heeft veroorzaakt, is een even geldige redenatie als jou redenatie dat allah dat heeft gedaan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Frezer op 09-01-2005 17:57:59 ]
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_24487312
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:24 schreef Aslama het volgende:

[..]

Wat je hierboven schrijft is niet wat ik beweer.
Eigenlijk als je mijn bewijsvoering goed leest en op de juiste manier verstaat komt het op het volgende neer:

Over het begin van het heelal:

Onjuist omdat:
1. Oerknal theorie legt het tegendeel vast (wetenschapelijk). En zelfs als we state-of-the-art wetenschap negeren:
2. Niet als argument mag worden gebruikt (drogredenatie, net als 'God heeft altijd bestaan')

B.Er is dus een begin van de materie of energie. En over de veroorzaker van dit begin:

1. Er een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker ..... (niet voorstelbaar)

Dit laatste is de definitie van de Schepper.

Je kan natuurlijk zeggen dat:
De eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt is geen Schepper.
Maar iets anders die iets heeft geschapen, die niet is geschapen, die leeft, anders kan hij niets doen. Maar niet de Schepper.

Je kan ook nog altijd kiezen voor het onvoorstelbare:
er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker .....

Of dat mijn bewijsvoering niet rationeel is (Je gaat toch niet proberen dit te bewijzen hee ..:) ).

Meer weet ik niet (misschien jij wel).
Wil je deze keer eerst goed lezen voordat je hier een antwoord op geeft?
Ik lees prima. Ik snap ook prima waar je heen wilt met je redenatie. Het verdient alleen het plakaat "rationeel" niet. Het blijft geloof. Jij zegt:
de wetenschap kan niet verklaren wat er voor de oerknal, of op het moment supreme (t=0) aan de hand was. Dat klopt. Wat dan logisch is, is om je model zo bij te werken dat je dat wel kunt. Jij introduceert dan aan dat begin het begrip "God". En dat is verre van logisch, dat heet "geloof". Maar even stap voor stap.
quote:
Onjuist omdat:
Idd, het heelal heeft een begin gehad volgens de huidige modellen, of alle materie bevond zich op een zeker tijdstip op de zelfde plaats.
quote:
Dat eerste is niet voorstelbaar, maar daarom niet onmogelijk. Er zijn zat dingen in de natuur die niet voorstelbaar zijn, maar wel mogelijk. Maar ik ben met je eens dat nr 2 meer aannemelijk is.
Maar dit is niet rationeel beredeneerd. Ik zal uitleggen waarom.

Het probleem met de oerknal is dit: op t=0 bevond alle materie zich in een punt. En niet alleen alle materie, maar de gehele ruimte-tijd. Dat is lastig, want volgens de algemene relativiteitstheorie kun je dan geen fysische uitspraken meer doen. Wiskundigen zeggen dan graag dat dat punt "geodetisch incompleet is". ( mocht je een enkel punt uberhaupt als een manifold mogen behandelen, maar ala) Het kan zijn, dat dit probleem niet is te verhelpen. In dat geval kun je geen enkele zinnige uitspraak doen over, of voor dat moment.
Maar mij lijkt het een oplosbaar probleem, en volgens vele theoretici is dit ook zo. Het is puur een geval van singulariteiten opruimen, maar daar heb je een theorie voor nodig, die de quantummechanica en de algemene relativiteitstheorie verenigt. En die is er ook niet.
Ik noem "rationeel denken" je model zo uitbreiden, dat je er wel fysische uitspraken over kunt doen. Jij noemt rationeel "een schepper introduceren omdat het model waarschijnlijk een mankement vertoont". En dat is toch echt een God die gaten opvult. Zo'n God is tot nu toe altijd weerlegt, iig de oorzaak van de introductie ervan.
pi_24487369
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:44 schreef Frezer het volgende:

[..]

Grapjas!
1: Als voor jou een veroorzaker voorstelbaar is, MOET een veroorzaker van die veroorzaker net zo goed voorstelbaar zijn, doorlopend tot in het oneindige. voorbeeldje: ik ben veroorzaakt door mijn ouders, die door hun ouders, enz, enz.
2: Als voor jou een eerste veroorzaker voorstelbaar is die niet is veroorzaakt, is het evengoed mogelijk die "eerste veroorzaker" weg te laten. Dus als ik de conclusie heb dat de oerkanl geen veroorzaker heeft, is dat even geldig als zeggen dat de veroorzaker geen veroorzaker heeft.

Al met al zijn er vele mogelijkheden, en beperk jij je heel erg in je redenatie.
Thru, er zijn legio mogelijkheden op die manier. En welke je kiest, dat hangt af van je geloof.
Mag zo'n keuze rationeel heten? Ik denk het niet.
  zondag 9 januari 2005 @ 18:01:16 #236
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24487429
Volgens mij gaat het hier een beedje in een circeltje, op elk tegenargument verdedigd Aslama zich met de zelfde opmerking over "rationeel" onderzoek.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 9 januari 2005 @ 18:05:56 #237
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24487511
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Thru, er zijn legio mogelijkheden op die manier. En welke je kiest, dat hangt af van je geloof.
Mag zo'n keuze rationeel heten? Ik denk het niet.
Speculatie, gevoel, of geloof . En in principe is idd alles wat je invult voor die mogelijkheid even geldig wat mij betreft.
pi_24489849
Ik begin uitgedaagd te worden .. maar eerst nadenken
pi_24490080
quote:
Op zondag 9 januari 2005 18:01 schreef Frezer het volgende:
Volgens mij gaat het hier een beedje in een circeltje, op elk tegenargument verdedigd Aslama zich met de zelfde opmerking over "rationeel" onderzoek.
Eigenlijk zie ik al een paar uitspraken die wat mij betreft zwak of onzeker is. Maar wil liever toch eerst the big picture construeren. Bovenstaande twijfel bv. (volgens mij ..) wil ik vermijden want dat is geen argument (die volgt na zo zekere eigen reactie (grapjas !)).

[ Bericht 2% gewijzigd door Aslama op 09-01-2005 21:06:08 ]
  zondag 9 januari 2005 @ 20:58:08 #240
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_24490690
@ Aslama. Dat geloof volgens je het resultaat is van een rationeel onderzoek. Betreft dat alleen de vraag of er wel of geen God is of ook ofdat een bepaalde historische persoon wel of geen boodschapper van die God kan zijn ?

Heb je over het wel of geen profeet zijn van een bepaalde persoon ook over nagedacht ?

(On topic. Mensen die in een andere God geloven dan die van de bijbel of in een andere God dan die van de koran worden immers ook in 99,99 % van de gevallen ongelovigen genoemd. Niet door mij overigens).

[ Bericht 11% gewijzigd door Akkersloot op 09-01-2005 21:18:55 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  zondag 9 januari 2005 @ 21:19:45 #241
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_24491048
quote:
1. Er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker ..... (niet voorstelbaar)
1 is een stuk voorstelbaarder en rationeler dan 2 hoor
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
pi_24491182
quote:
Op zondag 9 januari 2005 20:58 schreef Akkersloot het volgende:
@ Aslama. Dat geloof volgens je het resultaat is van een rationeel onderzoek. Betreft dat alleen de vraag of er wel of geen God is of ook ofdat een bepaalde historische persoon wel of geen boodschapper van die God kan zijn ?
Het betreft eigenlijk alles wat je rationeel hebt onderzocht.
Dat doe je bv. in deze voorbeeldconstructies:

Als a en b waar is dan is c ook waar.
Of als a niet waar is dan is b waar.
enz.
quote:
Heb je over het wel of geen profeet zijn van een bepaalde persoon ook over nagedacht ?
Ja dus m.b.v. bovenstaande constructies.
quote:
(On topic. Mensen die in een andere God geloven dan die van de bijbel of in een andere God dan die van de koran worden immers ook in 99,99 % van de gevallen ongelovigen genoemd. Niet door mij overigens).
Ik begrijp niet precies wat je vraag is (of is dit geen vraag?).
pi_24491225
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:19 schreef TheArowana het volgende:

[..]

1 is een stuk voorstelbaarder en rationeler dan 2 hoor
Nou... 1 kan alleen als je oneindig lang terug in de tijd blijft gaan, oftewel een oneindige reeks veroorzakers aanneemt. En oneindigheden zijn altijd moeilijk voorstelbaar
Maar goed, bij 2 kom je onvermijdelijk op de vraag door wie het allereerste dan veroorzaakt is, en voor mij is het antwoord "die was er altijd al" niet bevredigend.
Dit is volgens mij een typisch metafysische kwestie.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24491584
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:29 schreef Maethor het volgende:

[..]

Nou... 1 kan alleen als je oneindig lang terug in de tijd blijft gaan, oftewel een oneindige reeks veroorzakers aanneemt. En oneindigheden zijn altijd moeilijk voorstelbaar
Maar goed, bij 2 kom je onvermijdelijk op de vraag door wie het allereerste dan veroorzaakt is, en voor mij is het antwoord "die was er altijd al" niet bevredigend.
Dit is volgens mij een typisch metafysische kwestie.
Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend.
Als het antwoord 'rode olifant' is, dan vraag je weer wie de veroorzaker hiervan is dus kom je terug bij 1. die niet voorstelbaar is.
Laatste mogelijkheid: niet veroorzaakt.
  zondag 9 januari 2005 @ 22:25:39 #245
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24492270
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:51 schreef Aslama het volgende:

[..]

Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend.
Als het antwoord 'rode olifant' is, dan vraag je weer wie de veroorzaker hiervan is dus kom je terug bij 1. die niet voorstelbaar is.
Laatste mogelijkheid: niet veroorzaakt.
"Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend." zeg je, niet een bepaald sterke argumentatie, en al helemaal niet op rationeel onderzoek gebaseert. De conclusies die je trekt zijn dus al niet meer rationeel, aangezien je het fenomeen "de oorzaak van de big bang" niet kunt onderzoeken. Je kunt wel rationeel alle mogelijke oorzaken (inclusie jou ééne schepper) gaan noemen, maar dit aantal mogelijkheden is oneidig, dus is dit nutteloos. Er zijn dus geen rationele argumenten die voor een bepaalde oorzaak preken.
  zondag 9 januari 2005 @ 23:13:08 #246
108519 Dzenos
Jagshemash!
pi_24493297
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:25 schreef Frezer het volgende:

[..]

"Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend." zeg je, niet een bepaald sterke argumentatie, en al helemaal niet op rationeel onderzoek gebaseert. De conclusies die je trekt zijn dus al niet meer rationeel, aangezien je het fenomeen "de oorzaak van de big bang" niet kunt onderzoeken. Je kunt wel rationeel alle mogelijke oorzaken (inclusie jou ééne schepper) gaan noemen, maar dit aantal mogelijkheden is oneidig, dus is dit nutteloos. Er zijn dus geen rationele argumenten die voor een bepaalde oorzaak preken.
Als je kijkt hoe ver we de laatste 40 jaar zijn gegroeid in de ruimtevaart kun je je misschien wel indenken dat in de toekomst we wel meer weten over deze BigBang (als die al bestaat)over 100 jaar ofzo.

Maar laten we ontopic blijven of maak een nieuw topic over de schepping.
Never trust a man with no shirt on.
  zondag 9 januari 2005 @ 23:19:49 #247
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24493438
quote:
Op zondag 9 januari 2005 23:13 schreef Dzenos het volgende:

[..]

Als je kijkt hoe ver we de laatste 40 jaar zijn gegroeid in de ruimtevaart kun je je misschien wel indenken dat in de toekomst we wel meer weten over deze BigBang (als die al bestaat)over 100 jaar ofzo.

Maar laten we ontopic blijven of maak een nieuw topic over de schepping.
Klopt, maar ik probeer aan te geven dat je nu geen zinnig woord over de oorzaak kan zeggen.

Tis inderdaad al een paar pagina's erg offtopic
  zondag 9 januari 2005 @ 23:35:02 #248
108519 Dzenos
Jagshemash!
pi_24493747
quote:
Op zondag 9 januari 2005 23:19 schreef Frezer het volgende:

[..]

Klopt, maar ik probeer aan te geven dat je nu geen zinnig woord over de oorzaak kan zeggen.

Tis inderdaad al een paar pagina's erg offtopic
Nee, dus alles is mogelijk. Ook dat Zwarte Piet een scheet liet en het Universum uitpoepte!

Ok sorry moest even
Never trust a man with no shirt on.
pi_24494318
god can't touch free will biaatch
in bad zitten met een joint, en keihard the doors op
  maandag 10 januari 2005 @ 00:08:03 #250
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_24494476
zodat ze wat te doen hebben.. discussies oorlag ruzie ect ect
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties