In hoeverre is de vrijheid van "iemand" daarbij gegarandeerd?quote:Op zondag 9 januari 2005 02:07 schreef SwOoSh het volgende:
doen en laten wat ik wil zonder gezeik aan me hoofd te hebben van iemand
hoe bedoel je dat? sorry tis al laatquote:Op zondag 9 januari 2005 02:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
In hoeverre is de vrijheid van "iemand" daarbij gegarandeerd?
ja vind ik ook. maar dan niet in de vorm van anarchy ofzo.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:07 schreef SwOoSh het volgende:
Eigen vrijheid is simpel : Je wilt alles doen wat je wilt. Maar welk systeem hanteer je om ook de vrijheid voor anderen vast te stellen? Waar ligt wjb de grens voor persoonlijke vrijheid? In hoeverre moet de overheid dit reguleren?quote:
Heel eenvoudig: the right to swing your fist ends at the tip of my nose.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Eigen vrijheid is simpel : Je wilt alles doen wat je wilt. Maar welk systeem hanteer je om ook de vrijheid voor anderen vast te stellen? Waar ligt wjb de grens voor persoonlijke vrijheid? In hoeverre moet de overheid dit reguleren?
Jouw grens eindigt, daar waar de grens van een ander begint.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:14 schreef Alicey het volgende:
Waar ligt wjb de grens voor persoonlijke vrijheid?
Hoe bepaal jij echter wat een ander vindt van die grens?quote:Op zondag 9 januari 2005 02:21 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Jouw grens eindigt, daar waar de grens van een ander begint.
Je kan sowieso niet doen en laten wat je wil. Je bent op alle mogelijke manieren beperkt door dingen waar je niks aan kunt veranderen.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:07 schreef SwOoSh het volgende:
Vrijheid bestaat in mijn optiek bij de gratie van haar duale: de gebondenheid. Zoals bij heel veel opvattingen bevat is vrijheid een deel van een dualisme. Je kunt je pas vrij voelen als de gebondheid een vanzelfsprekendheid is. Vrijheid op zich bestaat niet, want het is een relatief begrip. En dan gaat het, denk ik, er meer om hoe vrijheid en gebondheid samen een weg bewandelen en niet hoe ze tegenover elkaar staan. Dus de sythese van vrijheid en gebondenheid.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:06 schreef Alicey het volgende:
Zit de TT. Iedereen heeft het er over, maar wat betekent vrijheid voor jou?
Inter- en intrapersoonlijke vaardigheden.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe bepaal jij echter wat een ander vindt van die grens?
De reden waarom vrijheid ingeperkt word is om anarchie te voorkomen... simple as that...quote:Op zondag 9 januari 2005 02:14 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
ja vind ik ook. maar dan niet in de vorm van anarchy ofzo.
De vraag is hier vooral op welke grond jij beslist wiens vrijheid prevaleert.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:26 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Inter- en intrapersoonlijke vaardigheden.
Stel, ik vind het heel leuk om jou op je hoofd te slaan, en in "mijn vrijheid" doe ik dat. Jij geeft echter aan dat niet fijn te vinden, ergo, onze "grenzen" overlappen elkaar. Dan kan ik twee dingen doen; jouw grens accepteren en mijn eigen vrijheid inperken door niet op jouw hoofd te slaan, of doorgaan met slaan waardoor jij je in je vrijheid bedreigt voelt.
Zeg jij echter niks van mijn gedrag, dan ga ik er vanuit dat je het fijn vindt om op je hoofd geslagen te worden en ga ik door.
Maar als de overheid denkt deze vrijheid te kunnen reguleren door het verplicht stellen van door diezelfde overheid uitgegeven identificatiebewijzen, dan vind ik dat ze veels te ver doorschieten, hetgeen zich laat illustreren doordat bv een 14-jarig meisje met oud en nieuw in de gevangenis opgesloten wordt.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Eigen vrijheid is simpel : Je wilt alles doen wat je wilt. Maar welk systeem hanteer je om ook de vrijheid voor anderen vast te stellen? Waar ligt wjb de grens voor persoonlijke vrijheid? In hoeverre moet de overheid dit reguleren?
Als jij die vraag eensluitend weet te beantwoorden kan je volgens mij alle problemen in de wereld oplossen.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vraag is hier vooral op welke grond jij beslist wiens vrijheid prevaleert.
Een verbazingwekkend antwoord.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:35 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Als jij die vraag eensluitend weet te beantwoorden kan je volgens mij alle problemen in de wereld oplossen.
Je hebt me heel hard aan het denken gezet.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een verbazingwekkend antwoord.
Waar ligt jouw maat, Inso?
Hoe zit het wanneer je zelf die grenzen betaalt en je (virtuele) vrijheid hebt over je doen en laten?quote:Op zondag 9 januari 2005 02:59 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Je hebt me heel hard aan het denken gezet.
Ik ben iemand die liever haar eigen vrijheid beperkt, dan dat ik grenzen opgelegd krijg.
Ik heb dat zelf ook wel.. Een vorm van controverse. Ik geloof in mijn eigen fundamentele vrijheid en het recht anderen hierop aan te spreken, aan de andere kant geloof ik ook dat anderen die vrijheid te hebben. In het algemeen laat ik repect prevaleren. Anderen die mijn visie nastreven of ik de hunne, als de grondslag maar legitiem is. Fundamenteel recht? Ik vraag me af of het bestaat. Iedereen heeft een ander beeld, en in beginsel is iedereen gelijk.quote:Simpel voorbeeld; in Nederland zijn we vrij om te zeggen wat we willen, dat staat zelfs in de grondwet. Dat is dus een stuk "officiele vrijheid". Dus als ik in de trein zit met een paar pratende mensen die me ergeren, heb ik de vrijheid om ze te vragen of ze hun mond willen houden - sterker nog, dat is een recht wat ik bezit. Maar zij hebben ook het recht (de vrijheid) om zo te praten. Dus beperk ik mijn eigen vrijheid en hou ik mijn mond dicht en probeer me niet te ergeren. Want als ik mijn mond wél open trek en hen vraag hun mond te houden, zou ik hun vrijheid beperken/bedreigen en zullen ze ongetwijfeld hetzelfde bij mij doen.
Dat is juist de moeilijkheid ...quote:Lang verhaal kort, ik meet mijn eigen vrijheid aan mijn fatsoensnormen. Maar fatsoensnormen verschillen natuurlijk ook weer per persoon en per situatie.
Grenzen?? Wat zijn dat, waar vind ik die??quote:Op zondag 9 januari 2005 10:49 schreef TheArowana het volgende:
Vrijheid bestaat niet.. Het zijn juist de grenzen van onze geest en onze mogelijkheden die ons bestaan de moeite waard maken..
Dus volgens jou mag je niet iets zeggen waarmee je iemand anders beledigd? Sorry maar dat kan ik dan ook niet echt meer vrijheid (in menings uiting) noemen.quote:Op zondag 9 januari 2005 09:51 schreef ch0c0 het volgende:
Doen wat ik wil, zolang ik daar niets of niemand mee lastig val. Dat is voor mij vrijheid.
Dat zou jij moeten weten...quote:Op zondag 9 januari 2005 02:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
In hoeverre is de vrijheid van "iemand" daarbij gegarandeerd?
Een andere vraag is misschien wat nu precies de doelstelling is van de samenleving, en in hoeverre individuele vrijheid binnen die doelstelling past, en in hoeverre conflicterende belangen een gevaar vormen voor die doelstelling.quote:
Waarschijnlijk niet. In dit land heeft men de gewoonte om mensen die een gevaar voor de samenleving zijn op te sluiten.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:06 schreef vrijemening het volgende:
Ben ik een gevaar voor de samenleving?
Daarom heerst er ook vrijheid van meningsuiting, wat ook verankerd is in de grondwet en multilaterale verdragen. Dit neemt echter niet weg dat een organisatie die als doelstelling heeft om dierenleed te beperken, het recht heeft om van haar leden te verlangen dat ze geen vlees eten.quote:Als de doelstelling van de samenleving vooruitgang is, dan eindigt de vooruitgang op het moment dat je de pioniers het zwijgen oplegt.
Niemand is vrij. Vrijheid kan alleen tot op zekere hoogte voor iedereen gegarandeerd worden door een grens te stellen aan de individuele vrijheid. Ik heb de vrijheid om mijn buurman een eikel te vinden. Ik heb echter niet de vrijheid om hem met cyaankali te injecteren, omdat de vrijheid op leven in dit geval prevaleert naar maatschappelijke opvattingen.quote:Zijn jullie wel vrij eigenlijk?
Verder in WFL Feedback deel 4.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:43 schreef vrijemening het volgende:
Zo moeilijk is het niet om iemands hersenen te beschadigen. Wanneer je hierdoor niet meer fatsoenlijk kunt denken ben je dan nog vrij?quote:Op zondag 9 januari 2005 03:07 schreef Morwen het volgende:
De werkelijke vrijheid zit in je ziel en je geest. Men kan mij opsluiten, martelen, uithongeren, maar men kan mij nooit mijn ziel of geest afnemen.
Ik weet een plek waar ik compleet mezelf kan zijn en dat plekje zit in mijn hart, mijn ziel, mijn geest (geef het beestje maar een naam). Daar ben ik altijd vrij........Dat neemt niemand mij af. Ik ben er al dikwijls geweest om diverse redenen en ik weet waar ik moet zijn.....nu![]()
Totale individuele vrijheid is een utopie.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:36 schreef Dzenos het volgende:
Totale vrijheis is chaos.
Zolang er bivoorbeeld gevangenissen zijn kan je vrijheid ontnomen worden.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:59 schreef Marcel1984 het volgende:
vrijheid bestaat niet
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de mens gebonden is aan grenzen. Door de cultuur, de maatschappij, sociale groepen, intelligentie, noem maar op.. je kan proberen die grenzen zo ver mogelijk te verleggen maar weg zijn ze nooit..quote:Op maandag 10 januari 2005 00:35 schreef Dzenos het volgende:
[..]
Zolang er bivoorbeeld gevangenissen zijn kan je vrijheid ontnomen worden.
There ain't no freedom
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |