Misschien dat ze ballista hadden zoals de Romeinen? Maar ingewikkelde handkruisbogen zoals de Chinezen beschikten hadden zelfs de Romeinen niet.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 14:23 schreef Steeven het volgende:
[..]
Kan zijn, maar daar bestond hun leger niet uit. Als ik Sun Tzu, zijn boek en de aanvullingen erop mag geloven vochten de Chinezen met legers van honderdduizend man vaak, en die waren uitgerust met voornamelijk houten schilden en/of huiden van dieren, zoals neushoorns. Daar bescherm je jezelf niet mee tegen een aanstormende falanx en hetaroi.
[quote]
Sun Tzu's boek is een eeuw eerder geschreven dan Alexanders tijd. Tegen die tijd ging de Qin zich al bewapenen met een professioneel leger met goede uitrusting. (zoals te zien is aan de terracotta leger) En trouwens, de neushoorn pantser scheen heel sterk te zijn, alleen er waren niet zoveel neushoorns.
[quote]
Correct me if I'm wrong, maar de kruisboog was in de tijd van Alexander wél aanwezig, maar níet massaal ingevoerd. Ik zie er dan ook geen voordeel in voor de Chinezen om daarmee Alexanders leger uit te schakelen.
Deels waar... De Chinezen gebruikten eerst massale infanterie, met zware chariots (4 paarden en 3 man daarop) als schok-troepen en kruisboog als voorwaarts aanvalswapen voor de infanterie. De Chinezen beschikten rond 300 BC nog niet over de juiste oorlogspaarden en beschikten daardoor niet over zware cavalerie (alhoewel zwaar.. de cavalerie werd pas zwaar toen de stirrup uitgevonden werd) Dit was pas rond 200 BC veranderd, maar dat is weer een eeuw later..quote:Ook word er in commentaar op The Art of War vermeld dat in de tijd van Alexander de Chinezen geen cavalerie gebruikten. Die term wordt niet of nauwelijks vermeld en dat betekent dat de Chinezen een groot probleem zouden hebben met de hetaroi en wellicht Indische olifanten van Alexander. Ze leunden voornamelijk op massale infanterie.
Wie zegt dat de Chinezen een confrontatie met Alexander wilde gaan op open veld? Die zorgden er wel voor dat hij door een vallei marcheert of een rivier oversteekt.. Ja, dit kan dus net zo goed gedaan worden door de Chinezen. Oosterse generaals staan bekend om list, bedrog en on-orthodoxe methodes (er werd zelfs een keer een kudde stieren met brandende staarten op een vijandelijke linie losgelaten). Alexander moet op een gegeven moment door valleien marcheren of rivieren oversteken en daar kan hij lelijk verrast worden.quote:Dit is opzig wel waar
Op je opmerking over hit and run tactieken en bepaalde andere plekken waar Alexander het moeilijk zou krijgen: een generaal bepaalt zelf waar hij vecht. Denk je echt dat Alexander in de bossen zou vechten, of een rivier zou opzoeken? Die lokt ze wel naar het open veld tot ze de confrontatie wel moeten aangaan. En ook al zouden de Chinezen met meer zijn, dat is geen enorm voordeel op het slagveld.
Wat deden de Perzen precies? Hoe sterk waren hun bogen? Van wat waren hun pijlen gemaakt? Hoe gebruikten ze hun boogschutters? In wat voor formaties? Heb je meer info daarover?quote:Tenslotte nog over pijlenregens: de Perzen en hun Immortals gebruikten een dito tactiek, maar dat leek Alexander niet te stoppen. Waarom zouden de Chinezen dat wel kunnen?
Wacht, hij kon China niet veroveren, maar hij zou ook geen slag verliezen? Hoe zou hij bijvoorbeeld een rivier-slag kunnen winnen? In het zuiden lagen de rivieren vol met oorlogsschepen..quote:Ik geloof niet dat Alexander heel China kon veroveren, maar ik denk wel dat hij geen enkele slag tegen ze zou verliezen.
- Edit
[..]
quote:Alexanders cavalerie was de beste uit die tijd. In diezelfde tijd gebruikten de Chinezen niet veel cavalerie.
Dat is zo, maar in mijn versie van het boek staat allerlei commentaar. Stiekem ook een paar fictieve hypotheses als what if...Alexander China aanviel enzoquote:Sun Tzu's boek is een eeuw eerder geschreven dan Alexanders tijd. Tegen die tijd ging de Qin zich al bewapenen met een professioneel leger met goede uitrusting. (zoals te zien is aan de terracotta leger) En trouwens, de neushoorn pantser scheen heel sterk te zijn, alleen er waren niet zoveel neushoorns.
Dat zou ik niet wetenquote:Maar had Alexander Indische olifanten kunnen krijgen? en hadden die olifanten de Gobi en de steppes bezet door de noordelijke nomadische volkeren kunnen overleven?
Ik zie olifanten ook niet als het grootste voordeel van een leger en ben het met je eens.quote:Trouwens de Chinezen hadden al ervaring met oorlogs-olifanten. Er waren toen nog olifanten in China en de Chinezen vonden de olifanten inferieur tegen kruisbogen, een goed geordend infanterie linie en veel geluid.
Deels eens. Sun Tzu zegt dat een goede generaal zelf het slagveld bepaalt. Nu had China natuurlijk ook goede generaals en dat boekjequote:Wie zegt dat de Chinezen een confrontatie met Alexander wilde gaan op open veld? Die zorgden er wel voor dat hij door een vallei marcheert of een rivier oversteekt.. Ja, dit kan dus net zo goed gedaan worden door de Chinezen. Oosterse generaals staan bekend om list, bedrog en on-orthodoxe methodes (er werd zelfs een keer een kudde stieren met brandende staarten op een vijandelijke linie losgelaten). Alexander moet op een gegeven moment door valleien marcheren of rivieren oversteken en daar kan hij lelijk verrast worden.
Het is de vraag of hij dat wel zou aangaan. Maar dat kan altijd nog alle kanten op natuurlijk, en het feit dat wij beslissen wat dode generaals zouden kunnen doen is eigenlijk al onzinnigquote:Wacht, hij kon China niet veroveren, maar hij zou ook geen slag verliezen? Hoe zou hij bijvoorbeeld een rivier-slag kunnen winnen? In het zuiden lagen de rivieren vol met oorlogsschepen..
Goed ideequote:Morgen even een Rome vs Han discussie openen..
Olifanten kunnen wel beschouwd worden als de beste shocktroepen die er bestaan, echter wel onbetrouwbaar en zeker niet de sleutel tot de overwinning. In india wisten alexanders troepen tenslotte indiers inclusief olifanten te verslaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:44 schreef Steeven het volgende:
Ik zie olifanten ook niet als het grootste voordeel van een leger en ben het met je eens.
Dat men iets niet heeft betekent nog niet noodzakerlijkerwijs dat je dan verliestquote:Op zaterdag 19 maart 2005 14:42 schreef Wuder het volgende:
[..]
Misschien dat ze ballista hadden zoals de Romeinen? Maar ingewikkelde handkruisbogen zoals de Chinezen beschikten hadden zelfs de Romeinen niet.
stirrup=stijgbeugel. (geen verwijt maar discussie is wat zuiverder als we alles proberen op één taal te houden).quote:Deels waar... De Chinezen gebruikten eerst massale infanterie, met zware chariots (4 paarden en 3 man daarop) als schok-troepen en kruisboog als voorwaarts aanvalswapen voor de infanterie. De Chinezen beschikten rond 300 BC nog niet over de juiste oorlogspaarden en beschikten daardoor niet over zware cavalerie (alhoewel zwaar.. de cavalerie werd pas zwaar toen de stirrup uitgevonden werd) Dit was pas rond 200 BC veranderd, maar dat is weer een eeuw later..
Alexander wist als geen ander gebruik te maken van de militaire middelen die tot zijn beschikking stonden. Dus waarom niet. Een ander punt wat hier speelt, als je mee gaat tellen of alles wat hij heeft de hele route overleefd moet je eigenlijk ook kijken naar de mogelijkheden die hij had om additionele troepen in te huren, bijvoorbeeld de veel in deze discussie geroemde boogschutters. Dat zou nog wel eens de balans flink naar alexander kunnen doen uitslaan omdat hij een verschrikkelijk goede leider was en ook nog eens kon beschikken over een scala aan verschillende troepen.quote:Maar had Alexander Indische olifanten kunnen krijgen? en hadden die olifanten de Gobi en de steppes bezet door de noordelijke nomadische volkeren kunnen overleven?
In india heeft hij gewonnen bij het oversteken van een rivier. De discussie of hij in een val wordt gelokt is eigenlijk niet zo interessant. Het gaat toch om het principe of hij had kunnen winnen?quote:Wie zegt dat de Chinezen een confrontatie met Alexander wilde gaan op open veld? Die zorgden er wel voor dat hij door een vallei marcheert of een rivier oversteekt.. Ja, dit kan dus net zo goed gedaan worden door de Chinezen. Oosterse generaals staan bekend om list, bedrog en on-orthodoxe methodes (er werd zelfs een keer een kudde stieren met brandende staarten op een vijandelijke linie losgelaten). Alexander moet op een gegeven moment door valleien marcheren of rivieren oversteken en daar kan hij lelijk verrast worden.
Je moet de strijdwagens ook niet overschatten, er is een reden waarom dit troep type steeds minder werd gebruikt en dat is de beperkte inzetbaarheid en de hoge kosten.quote:Klopt, de cavalerie werd nog niet gebruikt zoals Alexander. Echter moet je de war chariots niet onderschatten. Aangezien zonder de stirrup een horse-archer nog niet bijster effectief was, waren chariots goede "schoktroepen" tegen andere cavalerie. Stel, een linie chariot met 4 paarden ervoor, 1 bestuurder en 2 man erop met halberts, stormt richting jouw linie cavalerie met lansen.. Welke geeft de grootste schok?
Echter deze chariots zouden wel weer zeer ineffectief zijn geweest tegen de phalanx en andere grondtroepen, aangezien chariots makkelijk te raken zijn met pijlen en speren..
Morgen even een Rome vs Han discussie openen..
Nee, maar wel een grote nadeel..quote:Op maandag 11 april 2005 08:47 schreef gargamel het volgende:
[..]
Dat men iets niet heeft betekent nog niet noodzakerlijkerwijs dat je dan verliest
[..]
Reden dat er in China toch nog redelijk veel strijdwagens waren, was het feit dat de Chinese paarden niet super waren. Een paar kleinere paarden kon een groot strijdwagen trekken, maar geen bepantserde soldaar op de rug dragen. In de grote strijd tegen de XiongNu gevoerd door de Han keizer Wu Di, werden er eerst paarden ingevoerd van de XiongNu om betere strijdpaarden te fokken.quote:stirrup=stijgbeugel. (geen verwijt maar discussie is wat zuiverder als we alles proberen op één taal te houden).
Strijdwagens waren in die tijd hun betekenis al aan het verliezen, waarom? Omdat cavalerie veel effectiever inzetbaar was en je meer soldaten per paard kon inzetten. Ook in china werd de strijdwagen toen al minder belangrijk.
[..]
Speculatie, speculatie, speculatie. Er zijn net zoveel sterke Chinese generaals. Ik had al eerder gepost dat het bijna onmogelijk is te speculeren naar de persoonlijke kwaliteit van de generaals in een strijd. Alexander maakte in zijn leven maar een paar fouten (zoals door een woenstijn marcheren). Wie zegt dat hij niet weer zo'n fout zou maken en door een moeras marcheren?quote:Alexander wist als geen ander gebruik te maken van de militaire middelen die tot zijn beschikking stonden. Dus waarom niet. Een ander punt wat hier speelt, als je mee gaat tellen of alles wat hij heeft de hele route overleefd moet je eigenlijk ook kijken naar de mogelijkheden die hij had om additionele troepen in te huren, bijvoorbeeld de veel in deze discussie geroemde boogschutters. Dat zou nog wel eens de balans flink naar alexander kunnen doen uitslaan omdat hij een verschrikkelijk goede leider was en ook nog eens kon beschikken over een scala aan verschillende troepen.
[..]
Dat is een rivier oversteken. Ik heb het over grootschalige rivierslagen met oorlogsschepen.quote:In india heeft hij gewonnen bij het oversteken van een rivier. De discussie of hij in een val wordt gelokt is eigenlijk niet zo interessant. Het gaat toch om het principe of hij had kunnen winnen?
[..]
Ik overschat het niet. Maar strijdwagens zijn gewoon sterke wapens op een open veld, waar hun mobiliteit niet verhinderd worden. Strijdwagens kunnen meer gewicht dragen, dat betekent dus meer bepantsering of meer snelheid. Wat is sterker, 2 man op een stabiele platform die zwaaien met hun Ji (chinese halbert) en zware bepantsering of een schommelende paardentemmer met een zwaard/lans?quote:Je moet de strijdwagens ook niet overschatten, er is een reden waarom dit troep type steeds minder werd gebruikt en dat is de beperkte inzetbaarheid en de hoge kosten.
Dat dachten de Sarmaritanen ook...quote:Het is waar dat Alexander wel buitenlandse troepen kan gaan huren. Misschien kon hij de sterke noordelijke nomaden volkeren huren. Deze volkeren konden eigenlijk ook net zo goed gehakt van Alexander maken omdat deze volkeren zeer sterke cavalerie hadden.
Dat hoeft niet als hij daarvoor iets anders heeft wat net zo goed functioneerd. Alexander wist heel goed hoe hij een leger moest samenstellen. Hij wisselde de samenstelling ook nog wel eens, bijvoorbeeld toen hij richting india trok en veel meer cavalerie meenamquote:
Een probleem wat aan de europese kan meen ik al grotendeels was opgelost. In elk geval heeft alexander alle landen die dergelijke wapen gebruikten gewoon onder de voet gelopen.quote:Reden dat er in China toch nog redelijk veel strijdwagens waren, was het feit dat de Chinese paarden niet super waren. Een paar kleinere paarden kon een groot strijdwagen trekken, maar geen bepantserde soldaar op de rug dragen. In de grote strijd tegen de XiongNu gevoerd door de Han keizer Wu Di, werden er eerst paarden ingevoerd van de XiongNu om betere strijdpaarden te fokken.
Mischien, maar het hele topic gaat over of Alexander de Grote China had kunnen veroveren en dan zijn de man zijn kwaliteiten van belang. Ik denk ook dat hij verder niets hoeft te bewijzen, fouten of niet, hij veroverde wel even de wereld van Griekenland tot India. Daarmee heeft hij zijn kwaliteiten wel bewezen.quote:Speculatie, speculatie, speculatie. Er zijn net zoveel sterke Chinese generaals. Ik had al eerder gepost dat het bijna onmogelijk is te speculeren naar de persoonlijke kwaliteit van de generaals in een strijd. Alexander maakte in zijn leven maar een paar fouten (zoals door een woenstijn marcheren). Wie zegt dat hij niet weer zo'n fout zou maken en door een moeras marcheren?
Nou wordt het wel heel veel speculatie als, laten we de discussie beperken tot het leger wat hij had, vechtende tegen het landleger wat daar tegenovergesteld kan wordenquote:Dat is een rivier oversteken. Ik heb het over grootschalige rivierslagen met oorlogsschepen.
Ja open veld waar ze niet gehindert worden. Zoals ik eerder zei, het is niet vor niets dat die dingen in onbruik raakten, ze voldeden gewoon niet meer, alexander gebruikte interessante tactieken om strijdwagens te verslaan, onder meer door gewoon de paarden met speren te doden of te verwonden. Je hoeft maar een paardje te raken om je enorme stabiele platform te stoppen.quote:Ik overschat het niet. Maar strijdwagens zijn gewoon sterke wapens op een open veld, waar hun mobiliteit niet verhinderd worden. Strijdwagens kunnen meer gewicht dragen, dat betekent dus meer bepantsering of meer snelheid. Wat is sterker, 2 man op een stabiele platform die zwaaien met hun Ji (chinese halbert) en zware bepantsering of een schommelende paardentemmer met een zwaard/lans?
Bewijst dit dus ook dat hij een sterk genoeg leger kan samenstellen tegen de Chinezen?quote:Op dinsdag 12 april 2005 06:56 schreef gargamel het volgende:
[..]
Dat hoeft niet als hij daarvoor iets anders heeft wat net zo goed functioneerd. Alexander wist heel goed hoe hij een leger moest samenstellen. Hij wisselde de samenstelling ook nog wel eens, bijvoorbeeld toen hij richting india trok en veel meer cavalerie meenam
[..]
De kleine stront chariots die de Perzen gebruikten waren nix vergeleken met de giga dingen met 4 paarden gebruikt door de Chinezen..quote:Een probleem wat aan de europese kan meen ik al grotendeels was opgelost. In elk geval heeft alexander alle landen die dergelijke wapen gebruikten gewoon onder de voet gelopen.
[..]
Altijd dat overkill aan Alexanders talenten. Het is maar zo dat er zo weinig bekend is van de Oosterse vechtkunsten. Overwinningen van Chinese veldheren zijn gewoon niet bekend. Ik wil al de hele topic zeggen dat het heel moeilijk te speculeren is welke generaal de beste was, dus dat we beter de manier van oorlogvoeren moeten gaan behandelen.quote:Mischien, maar het hele topic gaat over of Alexander de Grote China had kunnen veroveren en dan zijn de man zijn kwaliteiten van belang. Ik denk ook dat hij verder niets hoeft te bewijzen, fouten of niet, hij veroverde wel even de wereld van Griekenland tot India. Daarmee heeft hij zijn kwaliteiten wel bewezen.
[..]
We hebben het over veroveren van China heh. Om China te veroveren moet je nou eenmaal ook rivierslagen voeren en steden belegeren.. Het was niet zo makkelijk als een Perzië verslaan met veel minder inwoners..quote:Nou wordt het wel heel veel speculatie als, laten we de discussie beperken tot het leger wat hij had, vechtende tegen het landleger wat daar tegenovergesteld kan worden
[..]
En als strijdwagens niet tegen je infanterie linie aan wil knallen? Strijdwagens werden zowiezo niet gebruikt om dichtbepakte infanterie linies te doorbreken. Daar losten men eerst salvo na salvo pijlen op af om alles eerst te verdunnen, en daarna met strjdwagens proberen te breken. Dit geldt eigenlijk ook voor de reguliere cavalarie. Een cavalerie aanval is makkelijk tegen te houden met een gedisciplineerd infanterie linie. Het lukten de Engelsen zelfs met de bajonetten van hun geweren om de Franse cavalerie te stoppen in Waterloo..quote:Ja open veld waar ze niet gehindert worden. Zoals ik eerder zei, het is niet vor niets dat die dingen in onbruik raakten, ze voldeden gewoon niet meer, alexander gebruikte interessante tactieken om strijdwagens te verslaan, onder meer door gewoon de paarden met speren te doden of te verwonden. Je hoeft maar een paardje te raken om je enorme stabiele platform te stoppen.
Hij heeft over het algemeen altijd tegen een meerderheid moeten vechten. Dus ja, in die zin had hij daar zeker ervaring mee.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:24 schreef Wuder het volgende:
En als extra toevoeging: De Chinezen vochten een mobiele oorlog waarbij met grote nadruk werd gelegd op omsingelen en flanken. Door de grote hoeveelheid manschappen en cavalerie/strijdwagens lijkt mij toch wel mogelijk zijn geweest voor de Chinezen Alexander te omsingelen.
Stel nou dat Alexander geniaal was en hierdoor van alle kanten de aanval tegen kon houden, hij is en blijft omsingeld en kon snel gedwongen worden tot overgave..
Maar misschien is Alexander wel eerder tegenstanders tegengekomen die met probeerde met een ton aan mannen hem probeerde te omsingelen..
Het bewijst dat hij goed legers wist samen te stellen en in kon spelen op veranderende omstandigheden.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:07 schreef Wuder het volgende:
[..]
Bewijst dit dus ook dat hij een sterk genoeg leger kan samenstellen tegen de Chinezen?
Ook bij de chinezen raakte de strijdwagen al in de tijd van de warring states in onbruik om vervangen te worden door cavalerie.quote:De kleine stront chariots die de Perzen gebruikten waren nix vergeleken met de giga dingen met 4 paarden gebruikt door de Chinezen..
En je punt is? Cavalerie is effectiever dan strijdwagens, al ver voordat er zwaar bepantserde cavalerie bestondquote:Verder was de Companion cavalerie van Alexander echt niet zo "heavy"..
Gezien de topic titel kun je het leger niet los van de man zienquote:Altijd dat overkill aan Alexanders talenten. Het is maar zo dat er zo weinig bekend is van de Oosterse vechtkunsten. Overwinningen van Chinese veldheren zijn gewoon niet bekend. Ik wil al de hele topic zeggen dat het heel moeilijk te speculeren is welke generaal de beste was, dus dat we beter de manier van oorlogvoeren moeten gaan behandelen.
Ik zou zoiets als het verslaan van perzie nou niet onmiddelijk als 'makkelijk' willen betitelen.quote:We hebben het over veroveren van China heh. Om China te veroveren moet je nou eenmaal ook rivierslagen voeren en steden belegeren.. Het was niet zo makkelijk als een Perzië verslaan met veel minder inwoners..
Zou ik ook niet doen tegen phalanx...quote:En als strijdwagens niet tegen je infanterie linie aan wil knallen?
Tsja, het is in elk geval geprobeerd tegen Alexander en het heeft gefaald.quote:Strijdwagens werden zowiezo niet gebruikt om dichtbepakte infanterie linies te doorbreken. Daar losten men eerst salvo na salvo pijlen op af om alles eerst te verdunnen, en daarna met strjdwagens proberen te breken.
Hangt ervan af, cavalerie heeft de snelheid die infanterie niet heeft. Wanneer daar slim gebruik van wordt gemaakt kan cavalerie veel schade aanrichten.quote:Dit geldt eigenlijk ook voor de reguliere cavalarie. Een cavalerie aanval is makkelijk tegen te houden met een gedisciplineerd infanterie linie. Het lukten de Engelsen zelfs met de bajonetten van hun geweren om de Franse cavalerie te stoppen in Waterloo..
Daar heb je ook een punt. En de mongolen hadden geen bijzonder zware cavaleriequote:Op zaterdag 16 april 2005 21:47 schreef Nickthedick het volgende:
Man...die Chinezen konden de Mongolen niet eens de baas worden.
Ik had al eerder uitgelegd waarom de Mongolen van de Song Chinezen wonnen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 22:02 schreef gargamel het volgende:
[..]
Daar heb je ook een punt. En de mongolen hadden geen bijzonder zware cavalerie
Dus nu gaan we speculeren over wat en hoe Alexander in zijn leger kon inlijfen? We kunnen ook doorgaan en zeggen dat Alexander door zijn talenten gewoon de hele XiongNu en Qin kon inlijven en de geschiedenis ingaan als eerste Keizer van de wereld?quote:Op zaterdag 16 april 2005 22:00 schreef gargamel het volgende:
[..]
Het bewijst dat hij goed legers wist samen te stellen en in kon spelen op veranderende omstandigheden.
[..]
Nee, de Chinezen begon de strijdwagens pas uit te faseren toen er effectieve paardboogschutters verscheen die de strijdwagens mobiel te lijf konden gaan. Tot dan waren strijdwagens goede anti-cavalerie wapens.quote:Ook bij de chinezen raakte de strijdwagen al in de tijd van de warring states in onbruik om vervangen te worden door cavalerie.
De perzen bezaten scythed strijdwagens. 4 paarden en een wagen met eens soort swaard op de assen. De strijdwagens werden relatief simpel uitgeschakeld, wederom bleek dat zij hun beste tijd hadden gehad. Wat dat betreft zie ik niet in waarom de chieze strijdwagen plots zoveel beter zouden moeten zijn aangezien zij over dezelfde algemene nadelen beschikken.
[..]
Mijn punt is dat een strijdwagen goed anti-cavalerie kon zijn en op vlak terrein net als cavalerie gebruikt kan worden om infanterie te omsingelen.quote:En je punt is? Cavalerie is effectiever dan strijdwagens, al ver voordat er zwaar bepantserde cavalerie bestond
[..]
Klopt, maar moet ik nu ook gaan noemen hoeveel goede generaals er in de Chinese krijgsgeschiedenis waren? Dan krijgen we een discussie: mijn generaal heeft een grotere lul dan die van jou..quote:Gezien de topic titel kun je het leger niet los van de man zien
[..]
In ieder geval makkelijker dan een dichtbevolkt land met 50 miljoen inwoners, jarenlange ervaring in oorlogvoeren, professionele legers, superieure technologie, verschillende landschappen, en natuurlijk Sun Bin..quote:Ik zou zoiets als het verslaan van perzie nou niet onmiddelijk als 'makkelijk' willen betitelen.
[..]
En ook niet tegen een willekeurig ander speerformatiequote:Zou ik ook niet doen tegen phalanx...
[..]
Ik weet niet, maar hadden zijn eerdere tegenstanders de ingewikkelde kruisbogen en pantser doorborende pijlpunten van het Oosten?quote:Tsja, het is in elk geval geprobeerd tegen Alexander en het heeft gefaald.
[..]
Dit is logisch ja.. Dus als Alexander het kan, kan het de Chinezen toch ook?quote:Hangt ervan af, cavalerie heeft de snelheid die infanterie niet heeft. Wanneer daar slim gebruik van wordt gemaakt kan cavalerie veel schade aanrichten.
Ik zou zeggen:quote:Op zondag 17 april 2005 11:50 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik had al eerder uitgelegd waarom de Mongolen van de Song Chinezen wonnen.
En de Mongolen geen zware cavalerie? Destijds hadden zij de beste cavalerie beschikbaar, maar ook veel lichte boogschutters ter paard. Vergeet niet dat de Mongolen de Europeanen in Polen gemakkelijk versloegen en dat het gelukkig voor de Europeanen was dat Europa veroveren niet hun doel was en dat de Khan dood ging waardoor ze terug moesten trekken.
Kortom niet vergelijkbaar tegenover de bereden ridders die het wel tegen ze aflegden.quote:Mongols based their forces almost entirely on light cavalry. Light cavalry consisted primarily of archers and light swordsman mounted on horseback. Mobile and light cavalry could choose its battles and retreat from forces it could not handle, such as heavy cavalry. Heavy cavalry lacked archers (who could kill at range) and was designed mainly to provide shock — using weight, speed, and fear of their massed movement to break enemy heavy infantry lines.
Thus, when light cavalry met heavy cavalry, the lighter, faster moving, bow using, well-articulated light cavalry usually defeated mounted knights — the cream of European military power.
The Mongols still had heavy elements in their army. Heavy cavalry would wear iron lamellar armor, iron helmets, wielding lances for the charge, switching to maces and sabers for close combat. They would strike following a deadly barrage from the mounted archers.
Zover wil ik niet gaan maar hij was iemand die zeer flexibel kon omgaan met zijn leger en in kon spelen op nieuwe situaties.quote:Op zondag 17 april 2005 12:02 schreef Wuder het volgende:
[..]
Dus nu gaan we speculeren over wat en hoe Alexander in zijn leger kon inlijfen? We kunnen ook doorgaan en zeggen dat Alexander door zijn talenten gewoon de hele XiongNu en Qin kon inlijven en de geschiedenis ingaan als eerste Keizer van de wereld?
imho zou hij china puur vanwege die afstand niet halen maar het topic ging natuurlijk over 'stel dat'.quote:En zowiezo, een groot leger samenstellen uit andere landen duurt lang. Wil Alexander gelijk en snel aanvallen vanuit India, dan had hij maar een klein leger, maar als hij nog een jaartje of 20 leefde, kon hij misschien aankomen met een gigantische midden-oosten leger..
Ik zou zeggen jong en doortrekken, dat was meer zijn aard lijkt me.quote:Dus nu is de vraag.. Gaan we door discussieren met Alexander die gelijk door ging na India (en een klein en vermoeid leger) of met een Alexander die oud werd en rond zijn 50e met een groot midden-oosten leger bij de poorten van de middel-koningkrijg komt aankloppen?
Chinaquote:Nee, de Chinezen begon de strijdwagens pas uit te faseren toen er effectieve paardboogschutters verscheen die de strijdwagens mobiel te lijf konden gaan. Tot dan waren strijdwagens goede anti-cavalerie wapens.
Door slim zijn leger te manouvreren.quote:Hoe versloeg Alexander eigenlijk de strijdwagens?
Dat is dus maar betrekkenlijk. Een strijdwagen eenheid is veel en veel duurder dan een gelijkwaardige cavalerie eenheid. De laatste heeft echter niet de beperkingen die een strijdwagen kent. Strijdwagens waren relatief makkelijk uit te schakelen door een van de paarden uit te schakelen, een van de berijders of uit te wijken naar strijdwagen onvriendelijk terrein.quote:Mijn punt is dat een strijdwagen goed anti-cavalerie kon zijn en op vlak terrein net als cavalerie gebruikt kan worden om infanterie te omsingelen.
Het is niet mijn generaal....quote:Klopt, maar moet ik nu ook gaan noemen hoeveel goede generaals er in de Chinese krijgsgeschiedenis waren? Dan krijgen we een discussie: mijn generaal heeft een grotere lul dan die van jou..
Goed maar daar wandelden de mongolen ook zo over heen. Ik vind dat nou niet direct zo belangrijk. Het is allemaal toch een gedachten experiment waarvan we natuurlijk wel weten dat het in werkelijkheid toch nooit gebeurd had kunnen zijn simpelweg door de afstand. Als een kleine bevolkingsgroep als de mongolen China kan veroveren, als een leider als alexander even snel de bekende wereld kan veroveren waarom zou dit dat niet kunnen, dat er 50 miljoen mensen woonden vind ik dan niet zo belangrijk.quote:In ieder geval makkelijker dan een dichtbevolkt land met 50 miljoen inwoners, jarenlange ervaring in oorlogvoeren, professionele legers, superieure technologie, verschillende landschappen, en natuurlijk Sun Bin..
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de specifieke kracht van die dingen in dat specifieke tijdperk.quote:Ik weet niet, maar hadden zijn eerdere tegenstanders de ingewikkelde kruisbogen en pantser doorborende pijlpunten van het Oosten?
Geprobeerd wel, daarom zijn ze ook in onbruik geraakt.quote:Heeft ook iemand strijdwagens gebruikt om cavalerie te verslaan?
Dan moet je een topic maken 'hadden griekse legers chinese legers kunnen weerstaan'quote:Alexander was een goede generaal, maar er waren net zo capabele generaals in China. En de hele topic probeerde ik al te zeggen dat het moeilijk is om generaals te vergelijken en veel simpeler om de feiten over de manier van oorlogsvoering te vergelijken...
Ik heb dit nog eens gelezen en ik snap je punt eigenlijk niet zo. Zoals ik het zie liepen de mongolen diverse landjes onder de voet en gebruikten de inwoners daarvan deels als troepen voor verdere veroveringen. En daarmee waren ze blijkbaar niet zo goed of zoiets? Ze wisten te winnen door een combinatie van militaire en organisatorische krachten.quote:Op woensdag 2 maart 2005 17:10 schreef Wuder het volgende:
[..]
Klopt, maar de China (eigenlijk mag je niet eens China zeggen, want "China" zoals we die nu kennen bestaat eigenlijk pas sinds de Ming) tijdens Alexander had al goede technologie..
Er wordt altijd gezegd dat China de Mongolen niet tegen kon houden. De Mongolen hadden hun overwinningen eigenlijk niet aan henzelf te danken. In het noorden van China, met de vele steppes, konden de Mongolen goed doen wat ze goed in waren: een cavalerie-oorlog voeren. Om China te veroveren moet je echter honderden steden veroveren en daar heb je infanterie voor nodig. De Mongolen gebruikten eerst Koreanen om de Song (Chinese dynastie toendertijds en volgens deskundigen de zwakste dynastie militair gezien) aan te vallen. Het Noorden viel, maar het Zuiden bleef lang volhouden. De Mongolen gebruikten toen weer de Noord-Song soldaten om het Zuiden te veroveren. Zoals je kunt zien, hebben de Mongolen niet gewonnen dankzij hun "goede tactie/technologie/cavalerie", maar gewoon simpel goed andere mensen kunnen gebruiken..
Wikipedia is zowiezo een beetje "simpel" kwa uitleg van dingen.quote:Op zondag 17 april 2005 20:10 schreef gargamel het volgende:
[..]
Ik zou zeggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mongols
[..]
Kortom niet vergelijkbaar tegenover de bereden ridders die het wel tegen ze aflegden.
Als je de informatie onjuist vind staat het je vrij om het aan te passen, daarom is het ook een wikiquote:Op zondag 17 april 2005 21:41 schreef Wuder het volgende:
[..]
Wikipedia is zowiezo een beetje "simpel" kwa uitleg van dingen.
Het is ook niet altijd goed. Heb ik volgens mij ook niet beweerd.quote:Het feit is dat de Europese "zware cavalerie" verslagen werd door manouvreren, bewijst dat zware cavalerie niet altijd goed is.
Als je bedenkt dat de mongolen maar een klein volkje waren is het best knap dat ze maar 40 jaar nodig hadden om een gebied als china te veroveren.quote:Weer terug naar onze discussie: het was niet zo dat de Chinese legers destijds geen ervaring met cavalerie hadden. De Qin gebruikte succesvol cavalerie kruisboog om de XiongNu cavalerie te verslaan en uiteindelijk werd de XiongNu zelf verslagen door mobiele Han cavalerie.
(Trouwens de XiongNu waren waarschijnlijk de Hunnen)
Nog iets over de Mongolen. De Mongolen hadden 40 jaar nodig om China te veroveren en gebruikten ook veel Chinese/Koreaanse infanterie.
Ze kloppen wel, maar gewoon heel erg versimpeld en niet diepquote:Op maandag 18 april 2005 09:27 schreef gargamel het volgende:
[..]
Als je de informatie onjuist vind staat het je vrij om het aan te passen, daarom is het ook een wiki
[..]
Dus zou Alexanders "goede" Companion cavalerie het winnen van de Chinese cavalerie?quote:Het is ook niet altijd goed. Heb ik volgens mij ook niet beweerd.
[..]
Ja klopt. Ze kwamen gewoon op het juiste moment China binnenvallenquote:Als je bedenkt dat de mongolen maar een klein volkje waren is het best knap dat ze maar 40 jaar nodig hadden om een gebied als china te veroveren.
Met petaroi en goed manouvreren van het voetleger.quote:Hoe versloeg Alexander eigenlijk de strijdwagens?
Dat we het er maar over eens zijn dat de gegevens correct zijnquote:Op maandag 18 april 2005 16:58 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ze kloppen wel, maar gewoon heel erg versimpeld en niet diep
Als de chinese cavalerie van die beroerde paardjes heeft zoals je eerder stelde:quote:Dus zou Alexanders "goede" Companion cavalerie het winnen van de Chinese cavalerie?
quote:De Chinezen beschikten rond 300 BC nog niet over de juiste oorlogspaarden en beschikten daardoor niet over zware cavalerie (alhoewel zwaar.. de cavalerie werd pas zwaar toen de stirrup uitgevonden werd) Dit was pas rond 200 BC veranderd, maar dat is weer een eeuw later..
Zoals bij de rest van de wereld. Ik denk niet dat dit de plaats is om de overwinningen van de mongolen te bagetaliseren, ze waren niet voor niets wereldwijd gevreesd.quote:Ja klopt. Ze kwamen gewoon op het juiste moment China binnenvallen
Ja ongeveer..quote:Op maandag 18 april 2005 18:20 schreef gargamel het volgende:
[..]
Dat we het er maar over eens zijn dat de gegevens correct zijn
[..]
De beroerde paardjes waren inferieur tegen de noordelijke steppe volkeren, omdat de kleine paardjes leger niet snel kon manouvreren en lange afstand kon afleggen zoals de noordelijke volkeren. De Chinezen losten dit probleem op door zelf de paarden te fokken of heel veel te importeren.. Dus er was wel degelijk goede cavalerie in China, dat is te zien aan het Terracota leger.quote:Als de chinese cavalerie van die beroerde paardjes heeft zoals je eerder stelde:
[..]
Dat doe ik ook niet, maar tis vooral om aan te geven dat "de Chinezen konden de Mongolen niet eens tegenhouden en dus ook niet Alexander" nergens op slaat, want aangezien de Chinese legers eeuwen lang de Noordelijke steppe volkeren verslagen heeft (en geprobeerd genocide toe te passen)quote:Zoals bij de rest van de wereld. Ik denk niet dat dit de plaats is om de overwinningen van de mongolen te bagetaliseren, ze waren niet voor niets wereldwijd gevreesd.
Is dat ja of nee? Illustreert trouwens wel waarom wikipedia een leuk initiatief is maar totaal nutteloos in een discussie omdat je vervolgens verzand in dit soort dingen.quote:
Het terracotta leger dateert natuurlijk alweer een tijdje van na alexander. Probleem met dit soort theoretische discussies is dat er toch niet al te veel van die tijd bekend is en je nooit zal weten of iets wel of niet had gekund.quote:De beroerde paardjes waren inferieur tegen de noordelijke steppe volkeren, omdat de kleine paardjes leger niet snel kon manouvreren en lange afstand kon afleggen zoals de noordelijke volkeren. De Chinezen losten dit probleem op door zelf de paarden te fokken of heel veel te importeren.. Dus er was wel degelijk goede cavalerie in China, dat is te zien aan het Terracota leger.
In zo'n discussie moet je zowiezo geen "algemene encyclopedien" gebruiken..quote:Op dinsdag 26 april 2005 09:20 schreef gargamel het volgende:
[..]
Is dat ja of nee? Illustreert trouwens wel waarom wikipedia een leuk initiatief is maar totaal nutteloos in een discussie omdat je vervolgens verzand in dit soort dingen.
[..]
Klopt ook, maar dat is wel de beste manier die er eigenlijk is om bijvoorbeeld formaties en strategie van de Qin leger te bestuderen.. Er zijn ook wel veel geschriften en beeldjes, maar die zijn niet zo nauwkeurig beschreven als het Terracotta leger..quote:Het terracotta leger dateert natuurlijk alweer een tijdje van na alexander. Probleem met dit soort theoretische discussies is dat er toch niet al te veel van die tijd bekend is en je nooit zal weten of iets wel of niet had gekund.
In elk geval, ik zag net dat het wel na te spelen is!
http://dlx.gamespot.com/pc/rometotalwar/moreinfo_6114482.html
Van alexander is ook meer niet dan wel bekend. Dat maakt de hele discussie eigenlijk bij voorbaat zinloos. Er is gewoon teveel wat we niet weten.quote:Op dinsdag 26 april 2005 13:05 schreef Wuder het volgende:
Wat ik me nu dus ook afvraag, hoe weten we hoe Alexanders leger eruit zag? Aan de hand van de beelden? mozaik? geschriften?
Ach, toch zijn die spelletjes wel grappig. Niks is leuker dan je eenheid bepantserde strijdolifanten over de vijandelijke infanterie te zien rennen. Hoe realistisch dat dan weer is laat ik over aan de lezerquote:En die mod, de art-work is wel rechtsstreeks van bekende plaatjes over Chinese legers in het oudheid gehaaldEn volgens mij had Qin niet van die lange pikes in Phalanx formatie..
quote:The armed chariots used in war by Antiochus and Mithridates at first terrified the Romans, but they afterwards made a jest of them. As a chariot of this sort does not always meet with plain and level ground, the least obstruction stops it. And if one of the horses be either killed or wounded, it falls into the enemy's hands. The Roman soldiers rendered them useless chiefly by the following contrivance: at the instant the engagement began, they strewed the field of battle with caltrops, and the horses that drew the chariots, running full speed on them, were infallibly destroyed. A caltrop is a machine composed of four spikes or points arranged so that in whatever manner it is thrown on the ground, it rests on three and presents the fourth upright
4 onagers? wow..quote:Op zaterdag 30 april 2005 18:30 schreef gargamel het volgende:
Het ging me niet om de romeinen maar om de beschrijving van technieken om strijdwagens te verslaan. Dat is niet iets unieks romeins ofzo. Ik las trouwens ergens anders dat in de tijd van de Hitieten er veldslagen werden gevoerd waar wel duizenden strijdwagens bij betrokken konden zijn. Toen Alexander de grote de Perzen versloeg waren strijdwagens al grotendeels in onbruik en stonden er nog maar 200 op het slagveld. Omdat er in vroeger tijden nog geen goede paarden waren werden strijdwagens soms ook door onagers (zeg maar een soort ezels) voortgetrokken. De Sumeriers hadden strijdwagens met 4 onagers.
Sarmaritanen? Zo ja, die heeft hij een pak slaag gegeven. Als eerstequote:Zou Alexander eigenlijk wel heelhuids door de Noordelijke Steppes heengekomen zijn? Tegen de nomaden volkeren die later de Romeinen een heerlijk pak slaag gaven..
Ik doelde meer op de XiongNu, Jurchen enzo..quote:Op maandag 2 mei 2005 11:59 schreef Steeven het volgende:
[..]
Sarmaritanen? Zo ja, die heeft hij een pak slaag gegeven. Als eerste.
Excusesquote:Op maandag 2 mei 2005 18:51 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de XiongNu, Jurchen enzo..
Met de boot naar China kan alleen via de zee.. toch?quote:Op maandag 2 mei 2005 07:24 schreef gargamel het volgende:
imho is het een beetje ver lopen van india naar china dus ik denk dat de hele discussie theoretisch is en gebaseerd op de veronderstelling dat hij op magische wijze is getransporteerd naar china.
Laten we het er op houden dat die met de boot ging ofzo.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:39 schreef Wuder het volgende:
Alexander kon ook niet China veroveren, maar we bekijken de theoretische mogelijkheden als Alexanders leger door een magisch tovenaar van Griekenland gelijk voor de deuren van de Qin beland..
Oh niks, binnenpretje ivm tovenaarquote:
Ja maar dat is toch een beetje het verhaal. Alexander heeft bewezen dat hij India aankon. Maar voor China moest die wel zo'n pokke end lopen dat dat het wel erg onwaarschijnlijk zou maken.quote:
het is maar wat je succesvol noemt, hij had india niet overwonnenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 08:30 schreef gargamel het volgende:
Nou dat is wel even een stapje te ver. Hij was redelijk succesvol daar.
Nope niet slecht, alleen qua logistiek wel. Hij was zo ver gegaan dat zijn leger uitgeput raakte vermoeid, en nog te kampen had met ziektes. Chandragupta Maurya versloeg trouwens nadat Alexander zich terugtrok.quote:Op zondag 15 mei 2005 21:35 schreef gargamel het volgende:
Dat klopt maar militair gezien heeft die het ook daar niet slecht gedaan, alleen hadden zijn soldaten geen zin meer. De discussie over china is wat dat betreft wel even van andere orde
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |