Water is H2O. Zonder zuurstof stelt het weinig voorquote:Op donderdag 6 januari 2005 19:27 schreef Stuart het volgende:
Ik denk dat het wel oud word en dat het zuurstof eruit verdwijnt![]()
mee eensquote:Op donderdag 6 januari 2005 19:34 schreef alsem het volgende:
zuiver wate (H2O)r in een ontsmette ruimte wordt idd niet oud..
maar kraanwater bevat nogal wat bacterien die zich kunnen gaan vermenigvuldigen na een tijd dat het water heel ranzig kan maken, dan noemen we het verrotten, maar het water (H2O) dat er tussen zit is nogsteeds eruit te halen en zuiver..
Keuringsdienst van Waarde...quote:Op donderdag 6 januari 2005 19:51 schreef cizzztm32 het volgende:
Water is soms behoorlijk oud.
Water afkomstig uit de buurt van utrecht, leidingwater en sourcy shit. is tussen de 25.000 en 30.000 jaar oud.
Sterker nog hoe ouder het water hoe beter... hoe ouder het is, hoe verser het smaakt.
bron: keuringsdienst van waren (prachtig programma)
We drinken dus echt moeilijk ouwe shit.... doet u mij maar een sourcy vintage de 23.478 B.C lekker jaar.
dat het bederftquote:Op woensdag 12 januari 2005 15:41 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Wat word er hier eigelijk met 'oud' bedoelt?
Het verdampt alleen als je het in een omgeving zet met een temperatuur van meer dan 100 graden, dus niet bij kamertemperatuur.quote:Kan water echt oud worden? na verloop van tijd verdampt het...is het dan nog zuiver water?
Voor die bacterien zich vermenigvuldigen moet er echter iets zijn waar ze op kunnen leven. Water alleen is daarvoor niet genoeg. Er moeten dus eerst andere stoffen aanwezig zijn waar ze op kunnen teren, en dat is in het geval van zuiver water niet zo. Er kunnen wel van buitenaf stoffen in komen, maar zoveel zijn dit er niet.quote:zuiver wate (H2O)r in een ontsmette ruimte wordt idd niet oud..
maar kraanwater bevat nogal wat bacterien die zich kunnen gaan vermenigvuldigen na een tijd dat het water heel ranzig kan maken, dan noemen we het verrotten, maar het water (H2O) dat er tussen zit is nogsteeds eruit te halen en zuiver..
Daarmee impliceer je dat het de bacterien zijn die het water meerwaarde geven, maar dit bereik je ook door het water gewoon flink te koken. Ik heb zelf nooit het idee gehad dat gekookt water slechter smaakt (ondrinkbaar is het natuurlijk zeker niet).quote:Er bestaat ook doodwater. Volgens mij als je water te lang laat staan ( echt te lang ) gaan alle bacterïen dr uit, en wordt het dus "dood" water.
Keuringsdienst van Water?quote:Op donderdag 6 januari 2005 20:07 schreef DJ-Maurits het volgende:
[..]
Keuringsdienst van Waarde....
Je gaat toch niet beweren dat je KVW niet kent?quote:
Vooral dit vind ik erg relevant in je verhaalquote:Op donderdag 6 januari 2005 19:26 schreef Piemol het volgende:
Zit bij wat maten en die hebben in de woonkamer een computer...
psst, water verdampt altijd hoor.. Zelfs in ijsvorm, gaat het nog over van vast, naar gasvormig, zonder eerst vloeibaar te worden. het gaat alleen veel sneller als het kookt, maar het gebeurt echt wel.quote:Op zondag 16 januari 2005 07:39 schreef Speth het volgende:
[..]
Het verdampt alleen als je het in een omgeving zet met een temperatuur van meer dan 100 graden, dus niet bij kamertemperatuur.
[..]
Voor die bacterien zich vermenigvuldigen moet er echter iets zijn waar ze op kunnen leven. Water alleen is daarvoor niet genoeg. Er moeten dus eerst andere stoffen aanwezig zijn waar ze op kunnen teren, en dat is in het geval van zuiver water niet zo. Er kunnen wel van buitenaf stoffen in komen, maar zoveel zijn dit er niet.
Als je een glas goed ontsmet en schoonmaakt en daar redelijk zuiver water in giet (bijvoorbeeld door het eerst te koken), zal het een hele tijd kunnen blijven staan en drinkbaar blijven. Uiteindelijk zullen er steeds meer bacterien en andere deeltjes uit de lucht en vanaf het glas zich met het water vermengen, die allemaal als voedsel dienen voor elkaar, waardoor er in het water een klein ecosysteempje ontstaat en het op den duur wel ondrinkbaar wordt. Reken er echter maar op dat dit erg lang kan duren.
[..]
Daarmee impliceer je dat het de bacterien zijn die het water meerwaarde geven, maar dit bereik je ook door het water gewoon flink te koken. Ik heb zelf nooit het idee gehad dat gekookt water slechter smaakt (ondrinkbaar is het natuurlijk zeker niet).
[..]
Keuringsdienst van Water?
Maar als ik een glas water bij kamertemperatuur laat staan, is het over een paar maanden nog steeds niet verdampt, toch?quote:psst, water verdampt altijd hoor.. Zelfs in ijsvorm, gaat het nog over van vast, naar gasvormig, zonder eerst vloeibaar te worden. het gaat alleen veel sneller als het kookt, maar het gebeurt echt wel.
Lijkt me wel, eigenlijk. Ligt er in ieder geval aan de temperatuur en of de zon erop staat.quote:Op maandag 17 januari 2005 13:05 schreef Speth het volgende:
[..]
Maar als ik een glas water bij kamertemperatuur laat staan, is het over een paar maanden nog steeds niet verdampt, toch?
Water hoeft niet te koken om te verdampen.quote:Op maandag 17 januari 2005 13:05 schreef Speth het volgende:
Maar als ik een glas water bij kamertemperatuur laat staan, is het over een paar maanden nog steeds niet verdampt, toch?
Het frisse is er af.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 01:42 schreef Mr.Noodle het volgende:
Oud misschien niet maar als je een dag je kraanwater in je kopje laat staan en je het dan opdrinkt, smaakt het iig een stukken minder lekker(water heeft geen smaak, maar toch.. kan het niet precies uitleggen)
Waarom niet... da's ook maar gewoon water met mineralen, net zoals kraanwater.quote:Op maandag 17 januari 2005 13:30 schreef pieter_pontiac het volgende:
En als je een aangebroken fles Spa Blauw ofzo bewarrd, kan dit ook gaan bederven
mee eensquote:Op donderdag 6 januari 2005 19:43 schreef Koenz0r het volgende:
water kan wel stoffig worden... dan valt er stof inen is het niet te zuipen
Was het niet zo dat verdampen ongeveer zo snel gaat, dat wanneer een glas water 10.000 jaar geleden vol was, het nu onder normale omstandigheden ongeveer voor de helft verdampt zou zijn?quote:Op donderdag 20 januari 2005 22:55 schreef JackyVie het volgende:
Ik denk dat een glas water dat je vijf weken naast je bed zet niet meer veel water zal bevatten hoor. En als je een bord water laat staan dan verdampt het water nog sneller.
Water wordt wel oud, maar dat heeft geen betekenis in het geval van zuiver water onder ideale omstandigheden. Maar in de praktijk is water dus altijd onzuiver en kan het dus bederven en oud worden.
ligt er maar net aan bij welke temperatuur je bedoelt...quote:Op vrijdag 21 januari 2005 07:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Was het niet zo dat verdampen ongeveer zo snel gaat, dat wanneer een glas water 10.000 jaar geleden vol was, het nu onder normale omstandigheden ongeveer voor de helft verdampt zou zijn?
Nou dat denk ik niet hoor. Ken je zo'n ding dat (vooral oude mensen) aan hun raditor hangen? Dat is gewoon zo een bakje water om te voorkomen dat de lucht te droog wordt. Ok, het is dicht bij de radiator wel iets warmer dan kamertemperatuur, maar zo'n bakje moet je wel vaker bijvullen dan om de 10 000 jaar, en het is groter dan een glas...quote:Op vrijdag 21 januari 2005 07:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Was het niet zo dat verdampen ongeveer zo snel gaat, dat wanneer een glas water 10.000 jaar geleden vol was, het nu onder normale omstandigheden ongeveer voor de helft verdampt zou zijn?
Dat lijkt mij eerlijk gezegd nogal sterk... Maar harde argumenten heb ik zelf nietquote:Op vrijdag 21 januari 2005 07:48 schreef Alicey het volgende:
Mjah, ik haal weer eens een paar dingen door elkaar geloof ik.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 12:20 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat lijkt mij eerlijk gezegd nogal sterk... Maar harde argumenten heb ik zelf niet
Dus... googleHet enige wat ik zo 1-2-3 kan vinden (er zijn veel parameters om rekening mee te houden, geen idee of dat hier wel allemaal gebeurt) is deze bron, waar ze gemeten hebben dat bij 20 graden Celcius, de verdampingsrate van water ongeveer 40 gram per vierkante meter per uur is. Om een idee te krijgen kunnen we dit wel even gebruiken
Aannames: in een glas water zit 0.2 L water, wat 0.2 kg = 200 g weegt, de straal van de waterkolom is zo'n 4 cm = 0.04 m, wat maakt dat de oppervlakte ervan zo'n 0.005 vierkante meter is. En de kamertemperatuur is 20 graden Celcius uiteraard
Ok, 40 g/m2/h = 40 g/h per m2. Voor 0.005 m2 gaat het dus om 40*0.005 = 0.2 g/h.
We hebben 200 g water, en per uur verdampt er 0.2 g, dus zou het glas in 200/0.2= 1000 h (40 dagen) leeg moeten zijn.
Nogmaals: dit is een hele grove indruk, aangezien er vast een hoop parameters zijn waarmee ik geen rekening heb gehouden.
Maar voor mn gevoel komt 40 dagen er dichter bij dan >10000 jaar.
Ik heb er wel foto's van gemaakt, maar hier niet beschikbaar. Ik zal ze later wel ff toevoegen..quote:
Schaaltje:quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:38 schreef compufreak88 het volgende:
ik had een schaaltje met water, en die was in ong 3 dagen helemaal verdampt. Ik had er zout bij gedaan om te zien hoe dat er uit ging zien, was best mooi. Hadden we met scheikunde gehad.
En als je het nou in een fles gooit en die afsluit, voor mijn part vacuüm zuigt? Want als je iets open en bloot laat staan verontreinigt alles. Maar het gaat hier om puur en alleen water (waarbij demiwater dus het beste zou zijn, lijkt me), niet om dingen die erin kunnen vallen.quote:Op zondag 16 januari 2005 07:39 schreef Speth het volgende:
Als je een glas goed ontsmet en schoonmaakt en daar redelijk zuiver water in giet (bijvoorbeeld door het eerst te koken), zal het een hele tijd kunnen blijven staan en drinkbaar blijven. Uiteindelijk zullen er steeds meer bacterien en andere deeltjes uit de lucht en vanaf het glas zich met het water vermengen, die allemaal als voedsel dienen voor elkaar, waardoor er in het water een klein ecosysteempje ontstaat en het op den duur wel ondrinkbaar wordt. Reken er echter maar op dat dit erg lang kan duren.
Dan blijft het natuurlijk houdbaar, anders konden die bronwater-bedrijven ook wel inpakken..quote:Op zondag 30 januari 2005 00:16 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
En als je het nou in een fles gooit en die afsluit, voor mijn part vacuüm zuigt? Want als je iets open en bloot laat staan verontreinigt alles. Maar het gaat hier om puur en alleen water (waarbij demiwater dus het beste zou zijn, lijkt me), niet om dingen die erin kunnen vallen.
En waarom staat er dan een houdbaarheidsdatum op die flessen?quote:Op zondag 30 januari 2005 00:20 schreef Alicey het volgende:
Dan blijft het natuurlijk houdbaar, anders konden die bronwater-bedrijven ook wel inpakken..
Ik vermoed omdat iets wat bederfelijk is langer houdbaar gemaakt kan worden door procedures als verhitting, en onder vacuum verpakken, maar dat langer in principe niet onbeperkt is.quote:Op zondag 30 januari 2005 11:40 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
En waarom staat er dan een houdbaarheidsdatum op die flessen?
Om de omzet op te stuwen.quote:Op zondag 30 januari 2005 11:40 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ja want als het water onbeperkt houdbaar zou zijn, zou iedereen het bijhouden, niet opdrinken en zouden de waterfabrikanten hun boeltje kunnen pakken. Of zoietsquote:
Mineraalwater zoals je in de supermarkt koopt is zwaar vervuild, zou iig niet in die vorm uit de kraan mogen komen.quote:Op zondag 30 januari 2005 11:40 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Hoe bedoel je zwaar vervuildquote:Op dinsdag 1 februari 2005 16:06 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Mineraalwater zoals je in de supermarkt koopt is zwaar vervuild, zou iig niet in die vorm uit de kraan mogen komen.
Dat je beter gewoon gemeentepils kunt drinken. Water uit flessen is er enkel om de fabrikant van winst te voorzien, het dient geen enkel nut om water uit flessen te kopen. Water uit de kraan voldoet aan strengere eisen dan water uit flessen.quote:
MINERAAL water, waar denk je dat het 'mineraal' deel voor staat ?quote:
waar denk jij dat het mineraal-deel voor staat?quote:Op woensdag 2 februari 2005 09:37 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
MINERAAL water, waar denk je dat het 'mineraal' deel voor staat ?
Als het water zou uit de kraan zou komen had het waterleiding bedrijf een groot probleem ...
Troep in je water wat er niet in hoort.quote:Op woensdag 2 februari 2005 09:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
waar denk jij dat het mineraal-deel voor staat?
Nou, dan denk je dat verkeerdquote:Op woensdag 2 februari 2005 09:52 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Troep in je water wat er niet in hoort.
Het is niet giftig, maar het voldoet ook niet aan de eisen die aan kraanwater worden gesteld, m.a.w. kraanwater is schoner, terwijl die mineraaltroep juist gemarket word als 'zuiver' water.quote:Op woensdag 2 februari 2005 10:04 schreef Jordy-B het volgende:
Mineraalwater is zeker niet giftig, maar door het hogere mineraalgehalte is het minder geschikt voor dagelijks gebruik door, bijvoorbeeld, kinderen of mensen die een zoutarm dieet volgen. Als het giftig was, zou het trouwens wel bij de wet verboden zijn
Onzin... kraanwater is niet schoner, kraanwater heeft slechts qua mineralen een andere samenstelling.quote:Op woensdag 2 februari 2005 10:43 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het is niet giftig, maar het voldoet ook niet aan de eisen die aan kraanwater worden gesteld, m.a.w. kraanwater is schoner, terwijl die mineraaltroep juist gemarket word als 'zuiver' water.
Mineraalwater of ander water uit flessen staat vaak lange tijd stil. Dat bevordert de ontwikkeling bacterieën, daarom kun je het best gewoon water drinken uit een kraan die frequent gebruikt wordt. Dan is het water het meest vers.quote:Op woensdag 2 februari 2005 14:22 schreef Jordy-B het volgende:
Jij beweert letterlijk dat mineraalwater zwaar vervuild is, wat echt de grootst mogelijke kul is. Ja, mineraalwater bevat vaak hogere concentraties mineralen. Daarom heet het ook mineraalwater!
Het is ook zwaar vervuild, kraanwater is ook vervuild, maar minder zwaar dan mineraalwater. (voor de goede orde: zuiver water is puur H2O)quote:Op woensdag 2 februari 2005 14:22 schreef Jordy-B het volgende:
Jij beweert letterlijk dat mineraalwater zwaar vervuild is, wat echt de grootst mogelijke kul is. Ja, mineraalwater bevat vaak hogere concentraties mineralen. Daarom heet het ook mineraalwater!
Wie had het hier over gezond/ongezond ?quote:Dat het niet aan de drinkwaternormen voldoet, zegt nauwelijks iets over of het gezond of ongezond is.
Jij noemde mineraalwater zwaar vervuild terwijl je het vergeleek met kraanwater ("Mineraalwater zoals je in de supermarkt koopt is zwaar vervuild, zou iig niet in die vorm uit de kraan mogen komen").Op dat moment beweer je dus dat er in mineraalwater troep zit die niet in kraanwater hoort te zitten.quote:Op woensdag 2 februari 2005 15:18 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het is ook zwaar vervuild, kraanwater is ook vervuild, maar minder zwaar dan mineraalwater. (voor de goede orde: zuiver water is puur H2O)
Waarom zou het waterleidingsbedrijf anders een probleem moeten hebben? Waarom zou je dan überhaupt de moeite nemen om aan te geven dat mineraalwater vervuild zou zijn? En waarom gebruik je dan de zwaarwegende term "vervuild", terwijl je gewoon wil aangeven dat er mineralen in mineraalwater zitten?quote:Wie had het hier over gezond/ongezond ?
jij ook?quote:Op dinsdag 1 februari 2005 23:08 schreef tommytheman het volgende:
Water bij 2 graden celcius is wel enkele maanden houdbaar
of gewoon sneeuw dat opwaaitquote:Op woensdag 2 februari 2005 19:36 schreef winterapfel het volgende:
ff offtopic, de kreet sublimatie kwam voorbij. Ik heb op wintersport deze foto gemaakt. Het was op dat moment -20, de nevel die je van de berg ziet op stijgen (naar rechtsboven zeg maar) zou dat ook sublimerend water zijn dat vervolgens kleine kristallen vormt? Of hou zou je deze constande stroom "nevel" anders verklaren?? (en ja, er zat echt beweging in, er onstond meer neven die door t zuchtje wind dat er stond afgevoerd werd)
[afbeelding]
naja, we stonden buiten te rodelen, en er stond dus echt geen wind, verder ligt deze pukkel tussen vele anderen is..quote:Op woensdag 2 februari 2005 20:24 schreef Jordy-B het volgende:
gewoon sneeuw dat opwaait...
Het komt niet vaak voor dat er op een berg slechts een zuchtje wind staat
Dat klopt ook.quote:Op woensdag 2 februari 2005 16:39 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jij noemde mineraalwater zwaar vervuild terwijl je het vergeleek met kraanwater ("Mineraalwater zoals je in de supermarkt koopt is zwaar vervuild, zou iig niet in die vorm uit de kraan mogen komen").Op dat moment beweer je dus dat er in mineraalwater troep zit die niet in kraanwater hoort te zitten.
Om aan te geven wat ik niet-vervuild water vind, zoals gezegd: kraanwater is ook vervuild, maar niet zo erg als mineraalwater. En ik zeg niet dat er in mineraalwater troep zit die niet in kraanwater hoort, alleen dat het er in dusdanige concentraties in zit dat het niet aan de eisen van kraanwater zou voldoen.quote:Waarom begin je nu dan ineens over puur water?
Hoezo, het is toch verontreinigd ? Als het geen puur H2O is dan is het dus vervuild.quote:Het klopt wel dat mineraalwater hogere concentraties mineralen bevat dan kraanwater, maar die "troep" hoort in mineraalwater te zitten, dus daarom is het op z'n minst vreemd om mineraalwater "vervuild" te noemen.
Omdat de eisen voor kraanwater strenger of in ieder geval anders zijn dan die voor mineraalwater.quote:Waarom zou het waterleidingsbedrijf anders een probleem moeten hebben?
Om duidelijk te maken dat mensen veel geld neerleggen voor een fles water wat van mindere kwaliteit is dan het spul uit je kraan. In veel landen is het gebruikelijk om mineraalwater te drinken omdat het kraanwater gewoon erg slecht is, maar hier in Nederland is dat totale onzin.quote:Waarom zou je dan überhaupt de moeite nemen om aan te geven dat mineraalwater vervuild zou zijn?
Omdat dat de correcte term isquote:En waarom gebruik je dan de zwaarwegende term "vervuild", terwijl je gewoon wil aangeven dat er mineralen in mineraalwater zitten?
Nee maar dat heeft ook een ander samen stelling dan het gemiddelde kraanwaterquote:Op donderdag 3 februari 2005 19:02 schreef Charliban het volgende:
Spa Rood komt helaas niet uit de kraan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |