Cas Spijkers, die zo veel van smaak en gerechten en lekker eten weet dat ie in een supermark kant en klaar gerechten en halffabrikaten klaar maakt, Die Cas Spijkers..quote:Op zaterdag 8 januari 2005 00:27 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Oftewel: De kookkunst geeft de regels, de smaak de uitzonderingen. Cas Spijkers (voorkant van menukaart van de Swaen, afgedrukt in Restaurant techniek deel I)
Zelf maak ik als kelner er altijd van: De etiquette geeft de regels, de situatie de uitzonderingen.
Dit gezegd hebben moet je natuurlijk altijd oppassen met het aanpassen van recepten. Misschien zijn die kappertjes net nodig om balans in smaak of, niet minder belangrijk, de structuur te brengen in het gerecht. Maar je eigen smaak (en mondgevoel) is natuurlijk leidend.
Tja, de kachel moet ook branden he... De horeca is geen vetpot...quote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Cas Spijkers, die zo veel van smaak en gerechten en lekker eten weet dat ie in een supermark kant en klaar gerechten en halffabrikaten klaar maakt, Die Cas Spijkers..
** Tuilesquote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:16 schreef karper het volgende:
piet help ik ben bezig met een recepten date base voor mezelf.
het volgende beslag:
150 gram gesmolte boter
150 gram bloem
150 gram poedersuiker
150 gram eiwit
spreek uit als tweeje beslag maar ik kan niet op de scrijf wijze komen![]()
gaat in hoekje zitten en gaat zich diep schamen![]()
tis graag gedaan hoor (ff gegoogled want zelf wist ik het niet hoor haha)quote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:51 schreef karper het volgende:
bedankt ook al gebruiken wij in de keuken toch echt een ander naam![]()
maar toppie![]()
![]()
![]()
Als je "tuiles" op z'n frans uitspreekt dan kom je toch aardig in de buurt van tweeje/twiejequote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:51 schreef karper het volgende:
bedankt ook al gebruiken wij in de keuken toch echt een ander naam![]()
Ach maakt niet uit toch?quote:Op woensdag 12 januari 2005 00:36 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Als je "tuiles" op z'n frans uitspreekt dan kom je toch aardig in de buurt van tweeje/twieje![]()
toch?
Of je maakt je hand nat en gooit er een paar druppels in..quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
In spugen, als het knettert is de olie heet genoeg.
(ik zelf zie het wel aan de olie wanneer die heet genoeg is)
Nasi Goreng?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 11:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet heb hier nog wat koude rijst staan wat zou hier van te maken zijn?
Rijst in een toetje, mmm,quote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Weet je niet iets als een toetje?
Oe Harissa, een vriend van mij uit Tunesie maakt dat zelf,quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:06 schreef Stali. het volgende:
Beste Piet,
Kun jij mij vertellen hoe je de lekkerste Harissa klaarmaakt?
Groeten,
Stali.
Hee, dank je wel Piet. Ik zie meteen wat ik dus vergeten ben nl. de knoflook!!quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oe Harissa, een vriend van mij uit Tunesie maakt dat zelf,
is zeg maar zoals je Sambal maakt, en dan met Kummel, Karwij, Koriander en Knoflook, verder zeezout en Olijfolie.
Per 100 gram Chili´s (neem milde en scherpe door elkaar, en geen Madame janet ofzo, het is niet de bedoeling dat het bloed en bloed heet wordt) 1 theelepel van elk van de kruiden en 2 tenen knoflook.
Chilies roosteren, geeft een rokerig smaakje en verwijdert het harde velletje, je kan de zaadlijsten laten zitten als je het scherp wil, maar ik heb het liever zonder.
chili´s in de foodprocessor,
Malen met wat olijfolie,
Pannetje, chilies erin, kruiden erbij (gemalen) en de fijngemaakte knoflook.
Zoveel zout erin als je lekker vindt, (ik gebruik het zout om de knof fijn te maken, tenen schillen, platte kan van het mes erop, mep op geven en wat zout op strooien, fijn hakken en ff laten liggen,)
Geheel aan de kook brengen,.
in potje doen,
Af laten koelen, wat olie erop en blijft een tijd goed in de koelkast.
Het staat en valt natuurlijk ook bij de chilies die je gebruikt..quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:30 schreef Stali. het volgende:
[..]
Hee, dank je wel Piet. Ik zie meteen wat ik dus vergeten ben nl. de knoflook!!
Dat mis je dan toch echt.
Ja, is waar. Ik heb mijn sambalgebruik af moeten leren omdat ik alles zat te verheten totdat ik niets meer kon proeven. Later ontdekte ik andere sambals en Harissa maar het laatste is nog best lastig maken.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het staat en valt natuurlijk ook bij de chilies die je gebruikt..
Waarschijnlijk kan je fantastische saus maken met mooie hongaarse paprika´s en smaakvolle chilischeuten, die beide vol van smaak zijn en niet alleen maar bitter en scherp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |