Hohoho! Dat ik het niet met je eens ben, wil niet zeggen dat ik dan fout zit. Jij hebt ook niet alle wijsheid in pacht en je mag uiteraard een andere mening hebben, maar jouw mening is niet de enige juiste.quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:26 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dat kan, je kan het er ook niet mee eens zijn dat gras in de regel groen is. Het komt toch echt voor dat mensen stoppen met eten omdat ze niet meer verder willen leven.. wat ook als anorexia gezien wordt.. misschien dat het onterecht de naam anorexia krijgt, maar dat is een andere discussie.
Maar back on topic, de redenen voor automutilatie die ik ken vanuit de psychologie zijn voornamelijk het vervangen van geestelijke pijn door lichamelijke pijn en het afstraffen van een lijf wat die persoon veel ellende heeft bezorgd.. neem nou een slachtoffer van langdurig seksueel geweld.. voor zo iemand is zijn/haar lichaam lange tijd een gebruiksvoorwerp van een ander om diege te mishandelen (wellicht komt martelen beter in de richting). Dat lijf waar je in zit, kan je dan niet losmaken van wat je meegemaakt hebt, het linkt er direct aan en dus haat je het.. ik kan me zelfs voorstellen dat je het letterlijk van je af zou willen snijden... (gevoelsmatig herken ik dat wel namelijk)
Overigens denk ik dat zelfmoord plegen niet zo simpel ligt als "dood willen" het is rust willen, van de pijn en het verdriet af willen zijn.
Mensen die hier schreeuwen dat dit soort dingen aandachttrekkerij zijn, hebben geen flauw benul van hoe kapot iemand kan zijn van binnen, van die mensen voor wie het allerergste wat ze ooit meegemaakt hebben is dat hun opa op 80jarige leeftijd is overleden, waar ze nog nauwelijks overheen zijn na 10 jaar..
Ik snap niet dat mensen denken ergens een mening over te kunnen hebben als ze eigenlijk niet eens weten wat het is.. ik ben toevallig een beetje thuis op dit gebied maar ik ga iemand niet vertellen dat ik beter weet dan diegene hoe een auto in elkaar zit ofzo.. om maar een voorbeeld te geven. Mensen oordelen zomaar terwijl ze geen enkele clue hebben waar het over gaat.. zelfde als eten wat je nooit gehad hebt bestempelen als vies om hoe het eruit ziet zonder het ooit te hebben geproefd.
maw Milagro en soortgelijke mensen: je weet niet waar je het over hebt, gelul in de ruimte dus!
Het is niet gewoon maar mijn mening, het is wat ik geleerd heb... hoe kom jij aan je mening? Psychologische achtergrond? Leesvoer? Onderzoeksrapporten ingekeken? Zelf werkzaam in psychische hulpverlening? Of bedenk je het helemaal zelf?quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:53 schreef ANGE het volgende:
[..]
Hohoho! Dat ik het niet met je eens ben, wil niet zeggen dat ik dan fout zit. Jij hebt ook niet alle wijsheid in pacht en je mag uiteraard een andere mening hebben, maar jouw mening is niet de enige juiste.
Net zo vriendelijk als de toon van bijvoorbeeld milagro als ze roept dat het aandachttrekkerij is?quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:04 schreef DarkElf het volgende:
ik vind je toon in je posts iig nogal arrogant
iemand mag best een andere mening hebben, ook al is die niet gestaaft op wetenschappelijke feiten en zo ...
misschien moet je eens beseffen dat mensen ook meningen kunnen vormen aan de hand van hun eigen gevoel bij iets. Zou de toon iig wat vriendelijk maken.
Ik wil zeker geen welles nietes gesprekje, want dat heeft geen nut hè. Ik ben het gewoon niet met je eens en daar wil ik best verder over discusieren. En jij weet niet waar ik mijn informatie vandaan haal, misschien is mijn mening wat minder onderbouwd dan de jouwe, maar ik roep niet zomaar iets. Ik zeg wat ik denk, wat ik vind, wat ik voel. En ik vind het niet fair om mijn mening af te doen als onzin.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:01 schreef MarMar het volgende:
[..]
Het is niet gewoon maar mijn mening, het is wat ik geleerd heb... hoe kom jij aan je mening? Psychologische achtergrond? Leesvoer? Onderzoeksrapporten ingekeken? Zelf werkzaam in psychische hulpverlening? Of bedenk je het helemaal zelf?
Het zijn gewoon feiten die ik opsom betreffende verschillende oorzaken van automutilatie. Wil je meer achtergrondinformatie of wil je gewoon een welles nietes gesprekje? Je zegt het maar hoor...
Dit is gewoon hetzelfde als dat ik uit zou leggen hoe een biologisch proces als fotosynthese werkt omdat ik dat ooit geleerd heb en jij zegt dat je het er niet mee eens bent...
Nee ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, daarom vraag ik het.. inplaats van nu "jij weet niet waar ik het vandaan haal" te zeggen, had je bijvoorbeeld kunnen uitleggen waar jij je mening dan vandaan haalt.. dan had je imo een stuk sterker gestaan in je mening.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:20 schreef ANGE het volgende:
[..]
Ik wil zeker geen welles nietes gesprekje, want dat heeft geen nut hè. Ik ben het gewoon niet met je eens en daar wil ik best verder over discusieren. En jij weet niet waar ik mijn informatie vandaan haal, misschien is mijn mening wat minder onderbouwd dan de jouwe, maar ik roep niet zomaar iets. Ik zeg wat ik denk, wat ik vind, wat ik voel. En ik vind het niet fair om mijn mening af te doen als onzin.
Eigen ervaringen, ervaringen van mensen die ik ken, verklaringen van diverse hulpverleners en hier en daar nog een artikel oid over het onderwerp.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:26 schreef MarMar het volgende:
[..]
Nee ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, daarom vraag ik het.. inplaats van nu "jij weet niet waar ik het vandaan haal" te zeggen, had je bijvoorbeeld kunnen uitleggen waar jij je mening dan vandaan haalt.. dan had je imo een stuk sterker gestaan in je mening.
Ik ben van mening dat mensen die echt iets hebben meegemaakt in hun leven het wel laten om zo kortzichtig te oordelen over dergerlijke dingen en ook die mening heb ik gevormd uit iets meer dan alleen maar mijn eigen gevoel erover.. mensen die een hoop meemaken nuanceren in de regel hun mening meer en zullen als ze zelf ook wel eens over de schreef gegaan zijn of het gevoel van uiterste wanhoop zelf kennen, niet zo hard over anderen oordelen omdat ze zelf dondersgoed weten wat het is, tenzij ze er juist tegenaan willen trappen omdat ze het eigenlijk niet willen weten... uit een paar posts op een forum kan prima naar voren komen of iemand de bagage bij zich heeft om genuanceerd te kunnen denken of niet.. like i said, ik ga een automonteur niet vertellen dat ik een beter idee heb over hoe een motor in elkaar moet zitten.. daar weet ik geen drol van dus daar vorm ik geen mening over...quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:21 schreef DarkElf het volgende:
Je kan vanaf een paar posts op een forum nooit weten of iemand wel of niet iets weet of meegemaakt heeft in hun leven dus maar roepen dat mensen het niet snappen of er geen bal van snappen getuigt van weinig wil om mensen hun mening gewoon te laten hebben op een normale manier.
Overigens ANGE, ik zeg niet dat jouw mening onzin is, ik zeg steeds dat de dingen die ik noem OOK oorzaken zijn.. dus als ik zou zeggen wat ik vind van jouw mening zou ik eerder zeggen dat deze onvolledig is, omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn waarvan hetgeen ik noem er een paar zijn. Het is niet iets wat slechts uit 1 enkel iets voortkomt maar wat meerdere oorzaken kan hebben. Ik denk dus dat het een symptoom is wat bij meerdere "ziektebeelden" en oorzaken past, waarvan de dingen die ik beschrijf een deel zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:30 schreef ANGE het volgende:
[..]
Eigen ervaringen, ervaringen van mensen die ik ken, verklaringen van diverse hulpverleners en hier en daar nog een artikel oid over het onderwerp.
Kijk, dat is al weer een heel ander verhaal. Het kwam namelijk wel over alsof je mijn mening af deed als onzin. En daar hou ik niet zo van. Dus ik ben blij dat dat niet het geval is. Maar dan nog ben ik het niet met je eens.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:52 schreef MarMar het volgende:
[..]
Overigens ANGE, ik zeg niet dat jouw mening onzin is, ik zeg steeds dat de dingen die ik noem OOK oorzaken zijn.. dus als ik zou zeggen wat ik vind van jouw mening zou ik eerder zeggen dat deze onvolledig is, omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn waarvan hetgeen ik noem er een paar zijn. Het is niet iets wat slechts uit 1 enkel iets voortkomt maar wat meerdere oorzaken kan hebben. Ik denk dus dat het een symptoom is wat bij meerdere "ziektebeelden" en oorzaken past, waarvan de dingen die ik beschrijf een deel zijn.
waar ben je het niet mee eens precies?quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:56 schreef ANGE het volgende:
[..]
Kijk, dat is al weer een heel ander verhaal. Het kwam namelijk wel over alsof je mijn mening af deed als onzin. En daar hou ik niet zo van. Dus ik ben blij dat dat niet het geval is. Maar dan nog ben ik het niet met je eens.
Over anorexia of andere eetstoornissen wil ik niet teveel zeggen, omdat ik daar geen echte informatie over heb, afgezien van ervaringen van andere mensen. Ik kan me hier wel voorstellen dat het gaat over oplossen (dus niet meer willen leven) en dat dan omzetten naar iets tastbaars als het ware, het niet meer eten om zo dus eigenlijk ook een soort van 'op te lossen'. En ook automtilatie als uiting van haat voor je lichaam, daar ben ik het mee eens. Het ging mij erom dat je, zo begreep ik het tenminste, automutilatie ook noemde als 'zelfmoord in stapjes'. Jezelf snijden omdat je niet meer wilt leven. Kijk een combinatie van die twee, ja, dat begrijp ik. Maar jezelf snijden met als doel niet meer te willen leven, dát is iets anders. En daar was ik het niet mee eens. Misschien heb je het ook anders bedoeld, maar zo kwam het op mij over.quote:Op donderdag 6 januari 2005 16:05 schreef MarMar het volgende:
[..]
waar ben je het niet mee eens precies?
met dat er gevallen zijn dat mensen stoppen met eten (voor het gemak even onder de noemer anorexia) omdat ze niet verder willen leven?
of met dat automutilatie ook kan zijn uit haat voor je lijf door dingen die je meegemaakt hebt?
je maakt namelijk niet duidelijk op welke punten je het niet met me eens bent en het lijkt mij erg onwaarschijnlijk als jij enige kennis van zaken hebt dat je het op geen enkel punt met me eens bent.
Ah jah, dan heb je me verkeerd begrepen, die "zelfmoord in stapjes" was puur reactie op het anorexiagebeuren en een aantal andere zelfdestructieve dingen. Even zoeken hoor naar waar ik dat uitleg...quote:Op donderdag 6 januari 2005 16:14 schreef ANGE het volgende:
[..]
Over anorexia of andere eetstoornissen wil ik niet teveel zeggen, omdat ik daar geen echte informatie over heb, afgezien van ervaringen van andere mensen. Ik kan me hier wel voorstellen dat het gaat over oplossen (dus niet meer willen leven) en dat dan omzetten naar iets tastbaars als het ware, het niet meer eten om zo dus eigenlijk ook een soort van 'op te lossen'. En ook automtilatie als uiting van haat voor je lichaam, daar ben ik het mee eens. Het ging mij erom dat je, zo begreep ik het tenminste, automutilatie ook noemde als 'zelfmoord in stapjes'. Jezelf snijden omdat je niet meer wilt leven. Kijk een combinatie van die twee, ja, dat begrijp ik. Maar jezelf snijden met als doel niet meer te willen leven, dát is iets anders. En daar was ik het niet mee eens. Misschien heb je het ook anders bedoeld, maar zo kwam het op mij over.
Ik noem daarbij dus niet automutilatie.. het was een afdwalingquote:Op woensdag 5 januari 2005 14:00 schreef MarMar het volgende:
[..]
daarmee doel ik vooral op een genoemd voorbeeld van anorexia, deze ziekte komt namelijk niet alleen maar voort uit het nastreven van een slankheidsideaal, maar in bepaalde gevallen ook puur uit zelfdestructieve neigingen... je zou het kunnen zien als zelfmoord willen plegen maar er niet toe kunnen komen en dan jezelf zo naar de klote proberen te helpen dat je "vanzelf" dood gaat..
Oke. Dan zijn we het verder wel eens, denk ik. Hebben we het al die tijd toch helemaal nergens over gehad...quote:Op donderdag 6 januari 2005 16:53 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ah jah, dan heb je me verkeerd begrepen, die "zelfmoord in stapjes" was puur reactie op het anorexiagebeuren en een aantal andere zelfdestructieve dingen. Even zoeken hoor naar waar ik dat uitleg...
gevonden al die post:
[..]
Ik noem daarbij dus niet automutilatie.. het was een afdwalingde oorzaken overlappen elkaar namelijk wel meer dan eens, vandaar de link die eerder in het topic ook al aangehaald werd.
Haha, blijkbaarquote:Op donderdag 6 januari 2005 17:06 schreef ANGE het volgende:
[..]
Oke. Dan zijn we het verder wel eens, denk ik. Hebben we het al die tijd toch helemaal nergens over gehad...![]()
Nou, da's dan iig mooi. Maar spui dan de volgende keer richting de mensen waar het om gaat.quote:Op donderdag 6 januari 2005 17:39 schreef MarMar het volgende:
[..]
Haha, blijkbaarmaar ik zei net al, mijn felheid is vooral gericht op mensen met meningen als die van Milagro... en dat heb ik nu wel even fijn kunnen spuien, dus helemaal voor niets is het niet geweest wat mij betreft
ja mahaaarquote:Op donderdag 6 januari 2005 18:21 schreef ANGE het volgende:
[..]
Nou, da's dan iig mooi. Maar spui dan de volgende keer richting de mensen waar het om gaat.![]()
Ja mahaarquote:Op donderdag 6 januari 2005 18:28 schreef MarMar het volgende:
[..]
ja mahaaar
ik zei al een paar keer dat het niet op jou persoonlijk maar vooral op dat soort meningen gericht was
maar goed, gelul over niets duswe zijn het stiekem gewoon eens..
Jaaaaaah WHATEVER!quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:56 schreef Bass-Miss het volgende:
Het is gewoon een modeverschijnsel. En dan zo één waarvan men denkt dat het toch speciaal en interessant is.
Vertel mij eens waar je bij hoort als je dit soort dingen doet dan... je mist overigens ook het hele punt dat veel mensen het juist verbergen. Hoever zou het moeten komen voordat jij een mes in je eigen huid zou zetten? Zie je daar de lol van in dat je denkt dat het alleen maar iets is wat pubers doen om op te vallen? Of kan je je misschien een beetje voorstellen hoe ver het moet gaan voordat iemand uberhaupt tot zoiets in staat is... ik neem voor het gemak even aan dat jou het idee om jezelf te snijden op zijn minst ietwat tegenstaat...quote:Op donderdag 6 januari 2005 19:57 schreef Bass-Miss het volgende:
Pubers doen veel om 'interessant' te doen en om erbij te horen.En sommigen gaan daar ver in, ja.
Idd.quote:Op donderdag 6 januari 2005 20:48 schreef MarMar het volgende:
ik neem voor het gemak even aan dat jou het idee om jezelf te snijden op zijn minst ietwat tegenstaat...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |