abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31554494
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 23:34 schreef Subhuman het volgende:
En die quotes gaan we in de OP van het volgende topic plaatsen. Als iemand nog linkjes of andere leerzame quotes heeft over low en high key foto's dan hoor ik het graag, we nemen ze allemaal mee voor een informatieve OP!
Ik heb het vorige topic ook maar even doorgelezen en kwam een nuttige link tegen:

belichting high en low key
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_31566894
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 08:46 schreef Vliegvrager het volgende:

Dan zal ik binnenkort eens een oefenfotootje of wat gaan plaatsen, en dan krijg ik heel graag commentaar van iedereen. Liefst constructief, maar lukt dat niet, dan maar bot. Als het maar nuttig is.
Bij deze. IJssebir wilde wel even model staan.

#1.

#2.

En laat ik zelf de aftrap qua commentaar ook maar eens doen. Bij beide foto's nog iets te veel schaduw onder de pootjes, en de achtergrond is te licht. Foto 2 als geheel overbelicht of kan dit nog?

Alle soorten commentaar zeer welkom.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_31567035
Ik denk dat ze beide te overbelicht zijn. Hoe heb je de belichting uitgevoerd Gewoon een flitser erop gezet

Als ik alles een beetje goed begrepen heb, zou je de achtergrond in moeten flitsen om een strakke witte achtergrond te krijgen en de rest van de donkere vlakken weg zien te poetsen met reflectieschermen oid.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_31567083
Ik ben zelf vooralsnog aan het uitvinden hoe ik hier in huis wat met highkey kan doen. Ik heb al wit karton (voor zover dat nog wit is ) en ik wil eigenlijk die oefening van Ouwesok doen met dat witte ei. Eens kijken of me dat gaat lukken.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_31567194
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:52 schreef PdeHoog het volgende:
Ik denk dat ze beide te overbelicht zijn. Hoe heb je de belichting uitgevoerd Gewoon een flitser erop gezet
Bouwlamp op de achterwand, flitser op het plafond.

Ik gebruik de beer als ei.

Maar waarom vind je ze overbelicht? Je kunt de structuur van de beer toch nog zien?
Mijn DeviantART gallery
,
pi_31567499
Nog een poging, nu met een gloeilamp op direct op de beer, bouwlamp op de achterwand, en geen flitser.

#3.

Het gebruik van gloeilamp maakt de kleuren natuurlijk warmer, maar daar gaat het hier niet om. Plaatselijk (vooral linkerpootje) is beer een beetje overbelicht, dus dat licht zou difuser moeten. Naast beer (voor de kijkers rechts) nog schaduw, dus daar nog wat reflectiescherm op richten.

Als ik m als portret zou croppen komt ie aardig in de buurt, of vergis ik me nou?
Mijn DeviantART gallery
,
  woensdag 19 oktober 2005 @ 22:20:03 #257
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_31567621
De eerste foto is wat ik het dichtste bij vind komen. Jammer dat de randen van de armpjes en links langs het hoofd wat wegvallen. De tweede is naar mijn smaak echt overbelicht, en de derde te donker, mede om de kleur trouwens, wit moet wel wit zijn denk ik voor dit soort foto's.

Dit alles is uiteraard mijn mening en niet op enige scholing gebaseerd
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_31567852
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:00 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Bouwlamp op de achterwand, flitser op het plafond.

Ik gebruik de beer als ei.

Maar waarom vind je ze overbelicht? Je kunt de structuur van de beer toch nog zien?
Je ziet bij #1 nog wel structuur. Bij #2 is de structuur al veel verder weg. Misschien formuleerde ik het niet goed Bij #1 zie je nog wel teveel schaduwen (oa bij de poten). Bij #2 zie je de randen niet meer en dat is ook niet echt de bedoeling. Het idee was volgens mij om zoveel mogelijk de contouren te laten zien.

Daarnaast zou ik ze even naar zwartwit omzetten. Dan ben je van die kleurverschillen in het licht af Bouwlamp en flitser geven beide andere kleurtemperaturen af Kan je beter niet combineren.

[klein beetje offtopic]
Ik kwam vandaag deze link tegen: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=11194
[/klein beetje offtopic]
pi_31574586
zet het beertje is een stuk meer naar voren , dan heb je de reflectie van achteren niet zo sterk meer
  donderdag 20 oktober 2005 @ 09:28:54 #260
72094 mwvdlee
Absolute beginner
pi_31575106
'K heb ooit wel eens iets gelezen dat men zwarte schermen naast/schuinachter het onderwerp plaatst, nét buiten beeld, om zo zoveel mogelijk licht van de zijkant af te schermen en ook nog een donkere weerspiegeling te krijgen op de randen van het onderwerp.
pi_31575183
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:28 schreef mwvdlee het volgende:
'K heb ooit wel eens iets gelezen dat men zwarte schermen naast/schuinachter het onderwerp plaatst, nét buiten beeld, om zo zoveel mogelijk licht van de zijkant af te schermen en ook nog een donkere weerspiegeling te krijgen op de randen van het onderwerp.
klopt , vandaar dat de meeste reflectie schermen ook een zwarte achterkant hebben
  maandag 28 november 2005 @ 22:04:05 #262
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32656598
Lowkey?

[ Bericht 32% gewijzigd door Puckzzz op 28-11-2005 22:34:38 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 28 november 2005 @ 23:17:51 #263
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32658899
quote:
Op maandag 28 november 2005 22:04 schreef Puckzzz het volgende:
Lowkey?

[afbeelding]
Kweenie, voor mij wel iig. Mooie plaat, nice tats!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:38:03 #264
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_32664539
quote:
Op maandag 28 november 2005 22:04 schreef Puckzzz het volgende:
Lowkey?

[afbeelding]
Ja
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:49:21 #265
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32664720
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:38 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

Ja

Mooi, dat was de bedoeling.

Mening?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:35:25 #266
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_32666980
Mening?

Oke, Ik zou een stukje van de boevenkant afhalen rechtsonder de vloer een beetje doordrukken. Ik had zelf het camerastandpunt iets lager gezet. Ook had ik net iets meer van de romp willen zien Nu zitten de benen en de bovenkant van je lijf los van elkaar. Volgende keer je linkervoet iets meer strekken en de positie van je rechterhand vind ik niet zo mooi.

Tevens mag je van mij je lampen iets harder zetten. Je plaatje is nu wel een beetje grijs
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:39:59 #267
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32667100
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:35 schreef fr.oosje het volgende:
Mening?

Oke, Ik zou een stukje van de boevenkant afhalen rechtsonder de vloer een beetje doordrukken. Ik had zelf het camerastandpunt iets lager gezet. Ook had ik net iets meer van de romp willen zien Nu zitten de benen en de bovenkant van je lijf los van elkaar. Volgende keer je linkervoet iets meer strekken en de positie van je rechterhand vind ik niet zo mooi.

Tevens mag je van mij je lampen iets harder zetten. Je plaatje is nu wel een beetje grijs
lamp iets harder *check*
iets meer van de romp heb ik bewust niet gedaan, ik ben niet de slankste meer en dan zag je lelijke rolletjes
vloer doordrukken? wat bedoel je daarmee?
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:33:20 #268
52657 pea4fun
pi_32669696
ow...uhm...zie dat andere topic

Doordrukken is burnen met PS puckzzz
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:48:18 #269
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32670075
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:35 schreef fr.oosje het volgende:
(...) de boevenkant (...)
Welke kant is dat precies?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:52:34 #270
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32670166
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:48 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Mijn boevenkant natuurlijk

ik weet wel waar die zit maar die komt lekker niet op de foto
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:57:37 #271
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32670324
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:52 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Mijn boevenkant natuurlijk

ik weet wel waar die zit maar die komt lekker niet op de foto
Ow, dan kan ik stoppen met F5en dus...
- Privacy Matters
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:51:39 #272
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32671714
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:57 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ow, dan kan ik stoppen met F5en dus...
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:24:52 #273
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_32672649
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:48 schreef RonaldV het volgende:

[..]

flauw zeg
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:42:47 #274
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32673153
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:24 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

flauw zeg
humorist
- Privacy Matters
  woensdag 30 november 2005 @ 08:17:04 #275
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32689182
Deze had ik ook nog. Ik heb wel de grond voor wat zwarter gemaakt om een soort eenzaam effect te verkrijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Puckzzz op 30-11-2005 09:33:11 ]
  woensdag 30 november 2005 @ 09:25:42 #276
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_32689919
Ik vind dit dus veel beter!!!

Wat vind je zelf?

[ Bericht 35% gewijzigd door fr.oosje op 30-11-2005 09:33:35 ]
  woensdag 30 november 2005 @ 09:34:17 #277
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32690055
quote:
Op woensdag 30 november 2005 09:25 schreef fr.oosje het volgende:
Ik vind dit dus veel beter!!!

Wat vind je zelf?
thnx

op je spelvauten letten he?

en editen terwijl ik net antwoord

ik vind 'm ook wel heel erg mooi zo, jammer dat ik dat zwarte er in heb moeten soepen, ik zou graag willen weten hoe ik dat met puur alleen belichting ook voor elkaar zou kunnen krijgen. Het doet niet af aan het uiteindelijke resultaat (soepen mag best vind ik) maar het moet toch ook zonder soepen te bereiken zijn?
pi_32690405
quote:
Op woensdag 30 november 2005 09:34 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ik vind 'm ook wel heel erg mooi zo, jammer dat ik dat zwarte er in heb moeten soepen, ik zou graag willen weten hoe ik dat met puur alleen belichting ook voor elkaar zou kunnen krijgen. Het doet niet af aan het uiteindelijke resultaat (soepen mag best vind ik) maar het moet toch ook zonder soepen te bereiken zijn?
moet dan eerst weten hoe jij werkt , vast belichting , bestaand licht , flitslicht

elke variant heeft zo zijn eigen benadering
  woensdag 30 november 2005 @ 10:10:15 #279
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32690609
quote:
Op woensdag 30 november 2005 09:58 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

moet dan eerst weten hoe jij werkt , vast belichting , bestaand licht , flitslicht

elke variant heeft zo zijn eigen benadering
deze heb ik gemaakt met enkel een softbox beetje linksboven. voor de rest een compleet donkere ruimte en koud brrrr
pi_32690692
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:10 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

deze heb ik gemaakt met enkel een softbox beetje linksboven. voor de rest een compleet donkere ruimte en koud brrrr
Wat je om de persoon heen zou moeten zetten zijn zwarte reflectie schermen , want ik zag op je eerste foto nog licht via weerkaatsing komen .

Zwarte schemen of zwart gespoten piepschuimblokken , blokken het reflectie licht waardoor je donkere plekken gaat creeren , de softbox hoef je niet perse heel verweg te zetten.

Deze kan je ook dichterbij zetten als je de schuwen heel donker en diep wil hebben, des te groter je afstand des te groter de schaduw achter die persoon.

Bij low key fotos , begin je bijna met flitser op zijn laagste stand , hierbij ga je licht meten en bepaal je wat je donkerste punt is en wat je nog zichtbaar wil hebben , hierop ga je meten.

deze instelling neem je op camera over en kijkt of je er te vreden mee bent of je een stopje meer of minder nodig hebt binnen je bereik, daarbij kan je ook nog met de iso waarden gaan spelen om een meer grove korrel erin proberen te krijgen
  woensdag 30 november 2005 @ 10:26:00 #281
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32690853
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:15 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Wat je om de persoon heen zou moeten zetten zijn zwarte reflectie schermen , want ik zag op je eerste foto nog licht via weerkaatsing komen .

Zwarte schemen of zwart gespoten piepschuimblokken , blokken het reflectie licht waardoor je donkere plekken gaat creeren , de softbox hoef je niet perse heel verweg te zetten.

Deze kan je ook dichterbij zetten als je de schuwen heel donker en diep wil hebben, des te groter je afstand des te groter de schaduw achter die persoon.

Bij low key fotos , begin je bijna met flitser op zijn laagste stand , hierbij ga je licht meten en bepaal je wat je donkerste punt is en wat je nog zichtbaar wil hebben , hierop ga je meten.

deze instelling neem je op camera over en kijkt of je er te vreden mee bent of je een stopje meer of minder nodig hebt binnen je bereik, daarbij kan je ook nog met de iso waarden gaan spelen om een meer grove korrel erin proberen te krijgen
aha okee, de volgende keer dat ik lowkey met een model ga doen zal ik het onthouden. Ik heb alleen geen losse lichtmeter. Omdat ik in deze foto zelf het model ben is het een beetje lastig lichtmeten natuurlijk wanneer je bedenkt dat je body double om scherp te stellen een groot roze pluche lieveheersbeest is Maar zeker goede tips!
pi_32692295
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:26 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

aha okee, de volgende keer dat ik lowkey met een model ga doen zal ik het onthouden. Ik heb alleen geen losse lichtmeter. Omdat ik in deze foto zelf het model ben is het een beetje lastig lichtmeten natuurlijk wanneer je bedenkt dat je body double om scherp te stellen een groot roze pluche lieveheersbeest is Maar zeker goede tips!
lichtmeters zijn niet goedkoop , maar buiten een goede lens om een zeer goede investering als fotomaker. 2de hands zijn ze net zo goed als 1ste hands

op een lichtmeter kan je een sychrodraad aansluiten , als je dan op de knop drukt van de lichtmeter gaat de flitser af , in dit geval kan je dan zelf drukken en meten te gelijkertijd.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:55:51 #283
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_32692752
Inderdaad je licht afblokken met zwarte reflectie schemen. zoals hierboven al staat
pi_33115704
Ik heb nog eens wat met high-key geprobeerd. Schaduw op de grond is niet state-of the-art, maar verder?

Mijn DeviantART gallery
,
  vrijdag 16 december 2005 @ 07:42:03 #285
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_33124428
Lieffff je dochtertje?

Echt high key is ie denk ik niet (de schaduw, je zegt het zelf al) misschien had je nog een lamp of een scherm aan die kant moeten zetten?
pi_33126984
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 07:42 schreef Puckzzz het volgende:
Lieffff je dochtertje?
quote:
Echt high key is ie denk ik niet (de schaduw, je zegt het zelf al) misschien had je nog een lamp of een scherm aan die kant moeten zetten?
De statieven konden niet laag genoeg om schaduwen op de grond te voorkomen. Ik heb nog wat geprobeerd met refelctieschermen, maar daar is deze jongedame toch iets te beweeglijk voor.
Mijn DeviantART gallery
,
  vrijdag 16 december 2005 @ 11:45:24 #287
40714 Subhuman
Televised confession
pi_33128916
Ik vind hem wel high key! High key wil niet zeggen dat er alleen maar lichte tinten zijn (dat is een overbelichte foto) maar dat juist wel het hele contrastbereik aanwezig is, met voornamelijk lichte tinten. Dat is wat ik wel zie in deze foto.

Alleen jammer dat haar rechterschouder (voor de kijker links) overloopt in de achtergrond.
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:30:11 #288
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_33540089
Juig ik te vroeg als ik dit al high key vind?

Ja, alweer Splinter, nou en
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:35:36 #289
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_33540270
Splinter is

verdwaald die niet een keertje richting Veghel? Dan geef ik hem wel een lekker warm plaatsje op mijn bank

of het HK is weet ik niet zeker, hij heeft natuurlijk die twee grote zwarte plekken, ik zou nog heel even dat zwarte vlekje rechtsonder wegshoppen. Ik denk wel dat ie heel dichtbij HK komt lekkere dof weer
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:44:01 #290
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_33540579
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:35 schreef Puckzzz het volgende:
Splinter is

verdwaald die niet een keertje richting Veghel? Dan geef ik hem wel een lekker warm plaatsje op mijn bank

Splinter durft niet eens naar buiten, veel te eng al die mensen en auto's (alleen achter in de tuin speelt hij nog wel eens, vogeltjes kijken )
quote:
of het HK is weet ik niet zeker, hij heeft natuurlijk die twee grote zwarte plekken, ik zou nog heel even dat zwarte vlekje rechtsonder wegshoppen. Ik denk wel dat ie heel dichtbij HK komt
Tsjah, met die 2 zwarte vlekken is hij geboren, daar kan ik verder weinig aan doen Eens kijken of ik die schaduw nog een beetje fatsoenlijk weg kan krijgen.

quote:
lekkere dof weer
Ik ben zo blij met mijn 50mm-dingetje
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_33542786
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:30 schreef Offy het volgende:
Juig ik te vroeg als ik dit al high key vind?

[afbeelding]
Ja, alweer Splinter, nou en
Splinter is idd

Maareh...ik vind die overgang van zijn bekkie naar de achtergrond net iets te. Je ziet de overgang bijna niet Verder is-ie natuurlijk wel tof
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:47:01 #292
52657 pea4fun
pi_33542945
Niet met je eens PdeHoog, ik wilde net gaan zeggen dat ik het knap vond dat je nog goed het onderscheid ziet tussen poes en achtergrond, en dan lees ik jouw commentaar . En ja, ik vind em Hi-key.
pi_33543066
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:47 schreef pea4fun het volgende:
Niet met je eens PdeHoog, ik wilde net gaan zeggen dat ik het knap vond dat je nog goed het onderscheid ziet tussen poes en achtergrond, en dan lees ik jouw commentaar . En ja, ik vind em Hi-key.
Hmmmm....misschien ben ik dan wel kippig
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:56:50 #294
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_33543298
PdeHoog, Je monitorinstellingen staan gewoon helemaal verkeerd

Maar linksonder is 'ie misschien wel iets te overbelicht...Het is zo moeilijk om dat goed te krijgen, als het zwart er mooi uitziet is het wit véél te licht, als de witte haartjes er mooi uitzien is het zwart weer te donker Iemand belichtingtips?

[ Bericht 2% gewijzigd door Offy op 30-12-2005 16:08:00 ]
  vrijdag 30 december 2005 @ 16:10:05 #295
52657 pea4fun
pi_33543805
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:56 schreef Offy het volgende:

Maar linksonder is 'ie misschien wel iets te overbelicht...Het is zo moeilijk om dat goed te krijgen, als het zwart er mooi uitziet is het wit véél te licht, als de witte haartjes er mooi uitzien is het zwart weer te donker Iemand belichtingtips?
Fotograferen in RAW, iets onderbelichten. 2 keer omzetten naar jpg, het goede zwart over het goede wit heenzetten ja valsspelen dus
pi_33543835
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:56 schreef Offy het volgende:
Geef mijn beeldscherm maar weer de schuld hoor
pi_33543874
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 16:10 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Fotograferen in RAW, iets onderbelichten. 2 keer omzetten naar jpg, het goede zwart over het goede wit heenzetten ja valsspelen dus
Da's niet valsspelen hoor Da's goed met de beschikbare techniek om weten te gaan
  vrijdag 30 december 2005 @ 16:17:36 #298
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_33544110
Hey, dat is slim zeg! Thanks pea
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 16:11 schreef PdeHoog het volgende:
Geef mijn beeldscherm maar weer de schuld hoor
Heb je liever dat ik jou de schuld geef? Ook goed hoor
pi_33544239
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 16:17 schreef Offy het volgende:
Hey, dat is slim zeg! Thanks pea
[..]

Heb je liever dat ik jou de schuld geef? Ook goed hoor
alleen als ik tosti's krijg van je
  vrijdag 30 december 2005 @ 16:24:40 #300
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_33544366
Krijg ik dan jouw Apollo 13-boekje? Het is niet eerlijk, het was precies dezelfde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')