Ik heb het vorige topic ook maar even doorgelezen en kwam een nuttige link tegen:quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:34 schreef Subhuman het volgende:
En die quotes gaan we in de OP van het volgende topic plaatsen. Als iemand nog linkjes of andere leerzame quotes heeft over low en high key foto's dan hoor ik het graag, we nemen ze allemaal mee voor een informatieve OP!
Bij deze. IJssebir wilde wel even model staan.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:46 schreef Vliegvrager het volgende:
Dan zal ik binnenkort eens een oefenfotootje of wat gaan plaatsen, en dan krijg ik heel graag commentaar van iedereen. Liefst constructief, maar lukt dat niet, dan maar bot. Als het maar nuttig is.
Bouwlamp op de achterwand, flitser op het plafond.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:52 schreef PdeHoog het volgende:
Ik denk dat ze beide te overbelicht zijn. Hoe heb je de belichting uitgevoerdGewoon een flitser erop gezet
Je ziet bij #1 nog wel structuur. Bij #2 is de structuur al veel verder weg. Misschien formuleerde ik het niet goedquote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:00 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Bouwlamp op de achterwand, flitser op het plafond.
Ik gebruik de beer als ei.
Maar waarom vind je ze overbelicht? Je kunt de structuur van de beer toch nog zien?
klopt , vandaar dat de meeste reflectie schermen ook een zwarte achterkant hebbenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 09:28 schreef mwvdlee het volgende:
'K heb ooit wel eens iets gelezen dat men zwarte schermen naast/schuinachter het onderwerp plaatst, nét buiten beeld, om zo zoveel mogelijk licht van de zijkant af te schermen en ook nog een donkere weerspiegeling te krijgen op de randen van het onderwerp.
Kweenie, voor mij wel iig. Mooie plaat, nice tats!quote:
quote:
lamp iets harder *check*quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:35 schreef fr.oosje het volgende:
Mening?
Oke, Ik zou een stukje van de boevenkant afhalen rechtsonder de vloer een beetje doordrukken. Ik had zelf het camerastandpunt iets lager gezet. Ook had ik net iets meer van de romp willen zien Nu zitten de benen en de bovenkant van je lijf los van elkaar. Volgende keer je linkervoet iets meer strekken en de positie van je rechterhand vind ik niet zo mooi.
Tevens mag je van mij je lampen iets harder zetten. Je plaatje is nu wel een beetje grijs
Welke kant is dat precies?quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:35 schreef fr.oosje het volgende:
(...) de boevenkant (...)
Mijn boevenkant natuurlijkquote:
Ow, dan kan ik stoppen met F5en dus...quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:52 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Mijn boevenkant natuurlijk![]()
ik weet wel waar die zit maar die komt lekker niet op de foto![]()
quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ow, dan kan ik stoppen met F5en dus...
humoristquote:
thnxquote:Op woensdag 30 november 2005 09:25 schreef fr.oosje het volgende:
Ik vind dit dus veel beter!!!
Wat vind je zelf?
moet dan eerst weten hoe jij werkt , vast belichting , bestaand licht , flitslichtquote:Op woensdag 30 november 2005 09:34 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik vind 'm ook wel heel erg mooi zo, jammer dat ik dat zwarte er in heb moeten soepen, ik zou graag willen weten hoe ik dat met puur alleen belichting ook voor elkaar zou kunnen krijgen. Het doet niet af aan het uiteindelijke resultaat (soepen mag best vind ik) maar het moet toch ook zonder soepen te bereiken zijn?
deze heb ik gemaakt met enkel een softbox beetje linksboven. voor de rest een compleet donkere ruimte en koud brrrrquote:Op woensdag 30 november 2005 09:58 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
moet dan eerst weten hoe jij werkt , vast belichting , bestaand licht , flitslicht
elke variant heeft zo zijn eigen benadering
Wat je om de persoon heen zou moeten zetten zijn zwarte reflectie schermen , want ik zag op je eerste foto nog licht via weerkaatsing komen .quote:Op woensdag 30 november 2005 10:10 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
deze heb ik gemaakt met enkel een softbox beetje linksboven. voor de rest een compleet donkere ruimte en koud brrrr
aha okee, de volgende keer dat ik lowkey met een model ga doen zal ik het onthouden. Ik heb alleen geen losse lichtmeter. Omdat ik in deze foto zelf het model ben is het een beetje lastig lichtmeten natuurlijk wanneer je bedenkt dat je body double om scherp te stellen een groot roze pluche lieveheersbeest isquote:Op woensdag 30 november 2005 10:15 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Wat je om de persoon heen zou moeten zetten zijn zwarte reflectie schermen , want ik zag op je eerste foto nog licht via weerkaatsing komen .
Zwarte schemen of zwart gespoten piepschuimblokken , blokken het reflectie licht waardoor je donkere plekken gaat creeren , de softbox hoef je niet perse heel verweg te zetten.
Deze kan je ook dichterbij zetten als je de schuwen heel donker en diep wil hebben, des te groter je afstand des te groter de schaduw achter die persoon.
Bij low key fotos , begin je bijna met flitser op zijn laagste stand , hierbij ga je licht meten en bepaal je wat je donkerste punt is en wat je nog zichtbaar wil hebben , hierop ga je meten.
deze instelling neem je op camera over en kijkt of je er te vreden mee bent of je een stopje meer of minder nodig hebt binnen je bereik, daarbij kan je ook nog met de iso waarden gaan spelen om een meer grove korrel erin proberen te krijgen
lichtmeters zijn niet goedkoop , maar buiten een goede lens om een zeer goede investering als fotomaker. 2de hands zijn ze net zo goed als 1ste handsquote:Op woensdag 30 november 2005 10:26 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
aha okee, de volgende keer dat ik lowkey met een model ga doen zal ik het onthouden. Ik heb alleen geen losse lichtmeter. Omdat ik in deze foto zelf het model ben is het een beetje lastig lichtmeten natuurlijk wanneer je bedenkt dat je body double om scherp te stellen een groot roze pluche lieveheersbeest isMaar zeker goede tips!
quote:
De statieven konden niet laag genoeg om schaduwen op de grond te voorkomen. Ik heb nog wat geprobeerd met refelctieschermen, maar daar is deze jongedame toch iets te beweeglijk voor.quote:Echt high key is ie denk ik niet (de schaduw, je zegt het zelf al) misschien had je nog een lamp of een scherm aan die kant moeten zetten?
quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:35 schreef Puckzzz het volgende:
Splinter is
verdwaald die niet een keertje richting Veghel? Dan geef ik hem wel een lekker warm plaatsje op mijn bank
Tsjah, met die 2 zwarte vlekken is hij geboren, daar kan ik verder weinig aan doenquote:of het HK is weet ik niet zeker, hij heeft natuurlijk die twee grote zwarte plekken, ik zou nog heel even dat zwarte vlekje rechtsonder wegshoppen. Ik denk wel dat ie heel dichtbij HK komt
Ik ben zo blij met mijn 50mm-dingetjequote:lekkere dof weer
Splinter is iddquote:Op vrijdag 30 december 2005 14:30 schreef Offy het volgende:
Juig ik te vroeg als ik dit al high key vind?
[afbeelding]
Ja, alweer Splinter, nou en
Hmmmm....misschien ben ik dan wel kippigquote:Op vrijdag 30 december 2005 15:47 schreef pea4fun het volgende:
Niet met je eens PdeHoog, ik wilde net gaan zeggen dat ik het knap vond dat je nog goed het onderscheid ziet tussen poes en achtergrond, en dan lees ik jouw commentaar. En ja, ik vind em Hi-key.
Fotograferen in RAW, iets onderbelichten. 2 keer omzetten naar jpg, het goede zwart over het goede wit heenzettenquote:Op vrijdag 30 december 2005 15:56 schreef Offy het volgende:
PdeHoog, Je monitorinstellingen staan gewoon helemaal verkeerd
Maar linksonder is 'ie misschien wel iets te overbelicht...Het is zo moeilijk om dat goed te krijgen, als het zwart er mooi uitziet is het wit véél te licht, als de witte haartjes er mooi uitzien is het zwart weer te donkerIemand belichtingtips?
Geef mijn beeldscherm maar weer de schuld hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 15:56 schreef Offy het volgende:
PdeHoog, Je monitorinstellingen staan gewoon helemaal verkeerd
Da's niet valsspelen hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:10 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Fotograferen in RAW, iets onderbelichten. 2 keer omzetten naar jpg, het goede zwart over het goede wit heenzettenja valsspelen dus
![]()
Heb je liever dat ik jou de schuld geef? Ook goed hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:11 schreef PdeHoog het volgende:
Geef mijn beeldscherm maar weer de schuld hoor
alleen als ik tosti's krijg van jequote:Op vrijdag 30 december 2005 16:17 schreef Offy het volgende:
Hey, dat is slim zeg! Thanks pea
[..]
Heb je liever dat ik jou de schuld geef? Ook goed hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |