Hahahaquote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:33 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of dat terecht is. Ik heb eens gelezen dat een heel wijs man eens heeft gezegd:
Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them[...]? Do not be too eager to deal out death in judgment.
Dat was op zeker Gandalf!quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Miss Sly, ik zal later terugkomen op je post, maar nu even snel op het volgende reageren:
[..]
Hahaha, was dat toevallig Gandalf
?
Niet veel fictiever dan zijn god hoor, miss_sly.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:15 schreef miss_sly het volgende:
Dat was op zeker Gandalf!
Het zijn zo'n beetje de wijste woorden die ik ooit heb gehoord of gelezen en waar ik echt waarde aan hecht. Call me stupid om dat zo te ervaren als het om woorden van een fictief persoon gaat, maar het is niet anders.
Pagina 2498, vers 34:quote:Waar staat in de Bijbel dat je geen condooms mag dragen ?
Alle andere dingen die je zei waren duidelijkquote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:07 schreef AgLarrr het volgende:
Zodoende ben ik ook benieuw naar jouw ideëen. Je geeft zelf aan ook onzekerheden te hebben op het gebied van geloof en bijbel. Ik ben (ook puur vanuit interesse) benieuwd welke. En ik vind het goed dat je kritisch bent, maar kun je misschien suggesties geven hoe het volgens jou dan wel zou kunnen of moeten? Ik ben benieuwd hoe jij tegen het geheel aankijkt.
Eikel, je weet helemaal niets van God, dat blijkt.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet veel fictiever dan zijn god hoor, miss_sly.
Wat ik me dan afvraag is of het nou zo onmogelijk is om dan te accepteren dat je (nog) niet op alle vragen antwoord krijgt. Is het dan beter om als antwoord daarop dan God te krijgen, omdat er geen ander antwoord is?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 13:55 schreef Denagam het volgende:
[..]
Alle andere dingen die je zei waren duidelijk![]()
Onzekerheden heb ik zeker. Misschien even korte uitleg over mijzelf. Ik ben opgevoed in een ietswat conservatief gezin. De bijbel en ales erin stond centraal in mijn opvoeding. Als kind neem je alles aan.. later ging ik wat meer zelf nadenken en ook meer onderzoeken.
Ik heb alleen het idee dat hoe meer je gaat onderzoeken, des te meer vragen er boven komen waarop je geen antwoord kan krijgen. Ik voel dan de basis voor mijn geloof wegglippen en vraag me af of die basis niet gefundeerd is op een simpele keuze om te willen geloven omdat de reden om te geloven steeds onduidelijker wordt. En nu schop ik dus graag tegen heilige huisjes aan, probeer ik door hier en daar wat te praten over dit onderwerp toch nog wat wijzer te worden.
Niet waarquote:Op zondag 2 januari 2005 14:37 schreef wadgem het volgende:
[..]
Omdat mensen tegenwoordig graag voor zichzelf denken.
Nee, dat is dus de essentie van de beproeving. Het is heel gemakkelijk om te zeggen: "oh ik heb geen antwoorden op bepaalde vragen, maar het lijkt mij onzinnig om dan maar God als antwoord aan te nemen." Nee, nee en nog eens nee. Juist het geloof in Hem brengt je tot Hem.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:15 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik me dan afvraag is of het nou zo onmogelijk is om dan te accepteren dat je (nog) niet op alle vragen antwoord krijgt. Is het dan beter om als antwoord daarop dan God te krijgen, omdat er geen ander antwoord is?
Dit is ook geen aanval hoor, maar ik merk dat ik zelf prima kan leven met het idee dat er ergens geen antwoord op is. In ieder geval, op dit moment is er geen antwoord. Dat wil niet zeggen dat ik nooit vragen heb, of antwoorden zoek, maar als er uitkomt dat dat antwoord er gewoonweg niet is, dan kan ik dat accepteren.
In mijn ogen is het misschien wel een grotere beproeving om te kunnen accepteren dat er op sommige vragen geen antwoord is, dat we niet weten wat er na onze dood gebeurt, dat we voor altijd afscheid moeten nemen van de geliefde die overlijden en dat we die na onze dood niet weer terugzien. Leven met de afwezigheid van een verklaring voor alles vraagt misschien wel veel meer van een mens.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:12 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, dat is dus de essentie van de beproeving. Het is heel gemakkelijk om te zeggen: "oh ik heb geen antwoorden op bepaalde vragen, maar het lijkt mij onzinnig om dan maar God als antwoord aan te nemen." Nee, nee en nog eens nee. Juist het geloof in Hem brengt je tot Hem.
Ah, dat verklaart je kennis van zaken. Ik kan me zelf voorstellen dat je dan tegen heilige huisjes aan gaat trappen. Zodoende heb ik dat ook gedaan, ondanks dat ik niet heel erg streng ben opgevoed op dat gebied. Heb je ook het gevoel dat als je bijvoorbeeld niet bid dat je een soort "verraad" pleegt? Dat heb ik een tijd lang gehad. Ik had zoiets van: ik geloof niet in dat geouwehoer, bekijk het maar. Maar elke keer als ik dan niet bad, of bepaalde feestdagen mistte voelde ik me...tjah, ongemakkelijk..quote:Onzekerheden heb ik zeker. Misschien even korte uitleg over mijzelf. Ik ben opgevoed in een ietswat conservatief gezin. De bijbel en ales erin stond centraal in mijn opvoeding.
Mja, dat gevoel krijg ik ook wel ja. Maar met vragen bedoel je zoeken naar basis of waarheden neem ik aan? Das natuurlijk altijd lastig met geloven. Ik bedoel, het is toch allemaal gebasseerd op verhalen die kwamen uit de 2e of 3e hand. Weinig bewijs of basis dus...quote:Ik heb alleen het idee dat hoe meer je gaat onderzoeken, des te meer vragen er boven komen waarop je geen antwoord kan krijgen. Ik voel dan de basis voor mijn geloof wegglippen en vraag me af of die basis niet gefundeerd is op een simpele keuze om te willen geloven omdat de reden om te geloven steeds onduidelijker wordt.
Probeer daarmee op te letten.. Geloof je omdat je oprecht gelooft, of geloof je omdat je TEGEN een alternatief bent?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:25 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eigenlijk een manier om me af te zetten tegen de Islam, omdat ik die als bedreiging ervaar... niet echt een goede reden eigenlijk...
Ik geef toe, dat kan ook een zware last zijn, maar ik kan niet tegen mensen die beweren dat geloven eenvoudig is. Denk je nu werkelijk dat het verlies van een dierbare gemakkelijker is voor een gelovige zoals ik? Ondanks mijn geloof heb ook ik onzekerheden, uiteraard.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:10 schreef miss_sly het volgende:
In mijn ogen is het misschien wel een grotere beproeving om te kunnen accepteren dat er op sommige vragen geen antwoord is, dat we niet weten wat er na onze dood gebeurt, dat we voor altijd afscheid moeten nemen van de geliefde die overlijden en dat we die na onze dood niet weer terugzien. Leven met de afwezigheid van een verklaring voor alles vraagt misschien wel veel meer van een mens.
Ik vind het juist heel gemakkelijk om te zeggen: daar heb ik geen antwoord op, dat is te moeilijk of te pijnlijk, dus is mijn antwoord God.
Helaas baseer je je beeld op mediahypes, waarbij een groot aantal excessen breed wordt uitgemeten. De katholieken vormen ter wereld een van de grootste geloofsgroepen, daar gaan dingen mis. Dat is bij elk geloof zo, alleen wordt het een breder uitgemeten dan de ander.quote:Op woensdag 5 januari 2005 16:04 schreef AgLarrr het volgende:
Ik moet hier –overigens als protestant- toch even een opmerking plaatsen.
Ik kan alleen maar lachen om de hypocriete Katholieke kerk en hopen dat de paus en zijn vaticaan zo snel mogelijk het leven laten.
Waar haalt een instantie, die meer moorden op haar naam heeft staan dan menig dictator en mensen jarenlang geld heeft afgetroggeld onder het mom van "vergeving", het gore lef vandaan om mensen regels voor te schrijven. Regels die door hen geïnterpreteerd zijn uit een boek dat gebaseerd is op interpretaties van mensen over een iemand of iemanden (ben ik nog te volgen?).
Als de mensen, die volgens Fuifduif het geloof vertegenwoordigen en uitdragen, zich nou eerst zelf eens gingen gedragen als wat zij bestempelen als "goedgelovigen". Misschien volgt dan de rest vanzelf wel. Zolang zij zich blijven vergrijpen aan jonge jongetjes (hoezo het celibaat is achterhaald) zal dat echter niet gebeuren.
FuifDuif, als jij je zin had was de mensheid de middeleeuwen nooit ontvlucht. Je bent echt de belichaming van de kuddementatliteit en het gemakszuchtig denken.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:12 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, dat is dus de essentie van de beproeving. Het is heel gemakkelijk om te zeggen: "oh ik heb geen antwoorden op bepaalde vragen, maar het lijkt mij onzinnig om dan maar God als antwoord aan te nemen." Nee, nee en nog eens nee. Juist het geloof in Hem brengt je tot Hem.
En is het nu zoveel beter dan in de middeleeuwen denk je? Ik ben helemaal geen voorstander van kuddementaliteit en ik denk al helemaal niet gemakzuchtig.quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:FuifDuif, als jij je zin had was de mensheid de middeleeuwen nooit ontvlucht. Je bent echt de belichaming van de kuddementatliteit en het gemakszuchtig denken.
Hmmm, mijn Bijbel is nog een 1 jaar oud en ik hou hem goed schoon, of heb je het misschien over jouw boek "Persoonlijke verzorging"?quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:"Ik heb geen zin om verder te zoeken, ik neem wel klakkeloos aan wat in dit oude stoffige boek staat"
Nergens voor nodig, ik heb een prima leven.quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:Ik heb medelijden met je.
Wanneer zijn we dan ooit de Middeleeuwen ''ontvlucht'' (was dat nodig dan?), en werd er in die tijd dan zoveel belang gehecht aan een oud boek?quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
FuifDuif, als jij je zin had was de mensheid de middeleeuwen nooit ontvlucht..
"Ik heb geen zin om verder te zoeken, ik neem wel klakkeloos aan wat in dit oude stoffige boek staat"
En dit is dus de mening van een vergevingsgezinde protestant die weet hoe het moetquote:Op woensdag 5 januari 2005 16:04 schreef AgLarrr het volgende:
Ik kan alleen maar lachen om de hypocriete Katholieke kerk en hopen dat de paus en zijn vaticaan zo snel mogelijk het leven laten.
Waar haalt een instantie, die meer moorden op haar naam heeft staan dan menig dictator en mensen jarenlang geld heeft afgetroggeld onder het mom van "vergeving", het gore lef vandaan om mensen regels voor te schrijven. Regels die door hen geïnterpreteerd zijn uit een boek dat gebaseerd is op interpretaties van mensen over een iemand of iemanden (ben ik nog te volgen?).
Even over het OT en NT.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:10 schreef ghostarmor het volgende:
Ondertussen heb ik wat gelezen. En zijn de volgende gedachtes naar boven gekomen.
Op een bepaald moment haalde Alicey aan dat het NT ook een modernisering was ten op zichte van het OT. Op zich is het NT zelfs nog altijd modern genoeg voor onze huidige maatschappij. Het is alleen kijk je dogmatisch of pragmatisch tegen die teksten aan? De meeste mensen die ik het geloof hoor afdoen geven hier het dogmatische als reden. Er is niemand die hen verplicht om dogmatisch te geloven. Zelfs binnen de grenzen van het katholieke geloof kun je pragmatisch omgaan met je geloof en de huidige tijd. De belangrijkste dingen van het geloof zijn de 10 geboden en de geloofsbelijdenis, De bijbel zelf is meer een leidraad, het geeft enkele voorbeelden aan van hoe het gedaan zou kunnen worden.
Is in dergelijke zin het geloof nog steeds achterhaald?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |