Omdat mensen tegenwoordig graag voor zichzelf denken.quote:Op zondag 2 januari 2005 13:46 schreef FuifDuif het volgende:
"Waarom geniet het Katholicisme een niet zo groot aandeel in de Nederlandse samenleving?"
Ja ok, maar dat kunnen we simpel oplossen door een inquisitie!quote:Op zondag 2 januari 2005 14:37 schreef wadgem het volgende:
[..]
Omdat mensen tegenwoordig graag voor zichzelf denken.
Wat weer een fundamenteel probleem is met alle (al dan niet religieuze) levensfilosofieëen. Als je een waarheid stelt die als hoogste waarheid moet gelden, kun je er mijns inziens niet mee wegkomen om deze statisch te laten zijn in een samenleving die wél constant verandert.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
Wellicht als het katholicisme de hand in eigen boezem steekt en bekijkt hoe men kan moderniseren, dat weer meer mensen ervoor zouden kiezen.
Eigenlijk ken ik vrijwel alleen maar katholieken die Rome met een hele flinke korrel zout nemen. En ik vind die houding ook typisch iets voor het katholicisme, of in elk geval de manier waarop het katholicisme in NL wordt beleefd. Dat is m.i. toch allemaal wat losser en zit soms zelfs tegen het humanisme aan.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:47 schreef Koobus het volgende:
<knip>
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.quote:Op zondag 2 januari 2005 15:06 schreef wadgem het volgende:
[..]
Wat weer een fundamenteel probleem is met alle (al dan niet religieuze) levensfilosofieëen. Als je een waarheid stelt die als hoogste waarheid moet gelden, kun je er mijns inziens niet mee wegkomen om deze statisch te laten zijn in een samenleving die wél constant verandert.
Wat weer in strijd is met geloof an sich.
Uiteraard. Maar het dynamisch/pragmatisch toepassen van (de geschreven regels) van een geloof staat niet beschreven in het geloof zelf. Onder de (bijvoorbeeld) tien geboden staat geen subtekst met "Pas deze regels naar eigen inzicht en afhankelijk van de situatie toe"quote:Op zondag 2 januari 2005 15:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.
Mijn allerbeste vriendin is dochter van een dominee. Zij gelooft ook echt, evenals haar ouders uiteraard. Haar opvoeding is ook voor een groot deel vanuit dat oogpunt ingevuld.
Toch zijn zij absoluut niet star en statisch. Ik denk dat dat gedeeltelijk aan de mensen zelf ligt, maar ook aan de religie die zij aanhangen. Ik heb het idee dat in de stroming waar zij toebehoren er veel meer pragmatisch met zaken wordt omgegaan. Natuurlijk kun je een hoogste waarheid niet dynamisch maken; dat is God bij hun dan ook niet. Maar de manier waarop je je geloof beleeft kun je wel dynamisch en pragmatisch maken, lijkt me.
Ik denk dat het vanzelfsprekend en onafwendbaar is dat opvattingen uit de maatschappij en die van het geloof steeds meer gaan botsen en de kloof steeds groter wordt. Je kunt nooit de huidige maatschappij reguleren of vastleggen mbv regels die uit tijden stammen dat de maatschappij heel anders in elkaar zit. Dat geldt voor alle andere regels, maar ook voor de geloofsregels, in mijn ogen.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:04 schreef wadgem het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar het dynamisch/pragmatisch toepassen van (de geschreven regels) van een geloof staat niet beschreven in het geloof zelf. Onder de (bijvoorbeeld) tien geboden staat geen subtekst met "Pas deze regels naar eigen inzicht en afhankelijk van de situatie toe". Natuurlijk zijn de tien geboden universele waarheden die ten allen tijde gelden, maar je snapt wat ik bedoel.
In de huidige maatschappij (zoals je in je voorbeeld ook beschrijft) worden in beginsel statische geloofsregels dynamisch en pragmatisch toegepast, waar ik dan ook voor ben.
Maar zullen de regels, en de praktische toepassing van deze regels niet steeds meer uit elkaar gaan liggen, waardoor de kloof tussen de opvattingen die in de maatschappij leven en het geloof zelf steeds groter wordt? Dat zou ook verklaren waardoor steeds minder mensen actief het geloof belijden.
Neuh, ik denk juist dat dat meer tot iets zoals het humanisme gaat leiden. Een set regels over hoe je je ten opzichte van anderen dient te gedragen, zonder spiritueel aspect.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En uiteindelijk zou dat misschien zelfs wel tot een heel integere, basic geloofsbelijdenis kunnen leiden, waarin het draait om datgene waar een religie om zou moeten draaine, in mijn optiek, namelijk een heel sec geloof in een Godheid.
In jouw ogen is het achterhaald, maar het slaat natuurlijk nergens op. Het kan niet zo zijn, dat wij mensen de godsdienstige leer even gaan aanpassen aan onze omgeving, omdat ons dat zo goed uitkomt. Het is niet de godsdienst wat zich aan moet passen aan de samenleving, maar juist andersom! Geredeneerd vanuit de gelovige natuurlijk.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:22 schreef wadgem het volgende:
Wel grappig dat we het erover eens zijn dat een statisch en geschreven normstelsel iets achterhaalds is.
Ik denk dat het geloof als zodanig nooit zal verdwijnen. Het bestaat al zolang als de mens bestaat in enige vorm. Er zullen ook altijd mensen zijn die in een god blijven geloven, net als er mensen zullen biljven die een spirituele invulling wensen in hun leven.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:22 schreef wadgem het volgende:
[..]
Neuh, ik denk juist dat dat meer tot iets zoals het humanisme gaat leiden. Een set regels over hoe je je ten opzichte van anderen dient te gedragen, zonder spiritueel aspect.
Wellicht willen ze die niet kennen, omdat dat namelijk wel een hypocriete houding in zou houden. Je houdt je aan de regels zoals het jou uitkomt, maar eigenlijk leef je dan niet zoals je van het Vaticaan zou moeten. Aangezien het Vaticaan cq de paus toch de hoogste vertegenwoordiger van God op aarde is, mag je er toch van uit gaan dat zijn regels opgevolgd dienen te worden.quote:Op zondag 2 januari 2005 17:26 schreef Koobus het volgende:
Gisteren was Antoine Bodar nog op de radio. Hij vertelde dat de katholieke kerk in feite op twee niveaus functioneert. Het lokale niveau en het Vaticaanse niveau. Die twee niveaus werken soms samen, maar soms ook niet. Het verschil tussen dogma en pragma.
Ik wil dit illustreren met een voorbeeld. Het Vaticaan predikt dat je om uiteenlopende redenen geen condooms mag gebruiken, maar lokale missies in gebieden die zwaar door aids zijn getroffen, raden de bevolking aan dit wel te doen.
Het lijkt hypocriet, maar dat is niet het geval. Als je namelijk naar de dogmatische boodschap van het Vaticaan luistert, dan klinkt daaruit dat je monogaam moet zijn en dus ook geen condooms moet gebruiken om zoveel mogelijk kleine katholiekjes te maken. Dat vindt de kerk nu eenmaal fijn. De pragmatische realiteit is dat veel mensen (zeker ook Afrikanen in door aids getroffen gebieden) niet monogaam zijn. Dan kun je dus beter wel condooms gebruiken om te zorgen dat kinderen vooral binnen het huwelijk geboren worden -in traditionele samenleving een essentiele factor voor goede zorg en opvoeding- en om de verspreiding van ziektes te voorkomen. Dus zullen lokale priesters het gebruik van condooms nooit zomaar verbieden, omdat de nadelige gevolgen voor zowel ouders als kinderen enorm zijn. Toch gaan ze hierdoor niet rechtstreeks in tegen Rome, omdat het condoomverbod niet een maatregel an sich is, maar meer een uitvloeisel van een ander standpunt, namelijk monogamie.
Maar goed, we dwalen af. De reden voor de antikatholieke houding van veel Nederlanders is dat zij het verschil tussen de twee lagen in de katholieke kerk niet kennen. (En ook niet willen kennen, denk ik zelf.)
He grappig, ik heb dat programma ook vanmiddag gezienquote:Op zondag 2 januari 2005 17:26 schreef femmeChantal het volgende:
Zojuist heb ik een programma op tv gezien waarin verteld werd dat er binnen en buiten de kerk evenveel spiritualiteit is (is onderzoek naar verricht). Veel mensen geloven dus nog steeds, alleen wordt het geloof individueler ingevuld, buiten de kaders van de kerk om.
Nouja.. Als we op het geschrift afgaan dan zien we dat God in het NT opeens ook erg modern is t.o.v. het OT. Een geloof moet ook imo wel in de tijd passen wil het iets kunnen betekenen.quote:Op zondag 2 januari 2005 19:15 schreef FuifDuif het volgende:
Miss_sly, dat is de omgekeerde wereld! Ik erger me altijd bijzonder aan opmerkingen als "meer met de tijd meegaan", "is niet meer van deze tijd", "moet moderniseren" enzovoort. Het zijn adviezen waar een godsdienst geen boodschap aan heeft en terecht. Polygamie is verboden, punt! Als je je aan die regel houdt zijn condooms in principe niet nodig om de uitbreiding van ziektes te voorkomen.
Ik zou mezelf ook niet kunnen vinden in sterk wisselende relaties en sexuele contacten, op dat punt ben ik het wel met de kerk eens. Ik ben echter ook van mening dat anderen het recht hebben om op dit gebied te leven zoals het hen goed dunkt.quote:Maar nee, de mens is zwak en wil zo nodig als een wild zwijn lekker van bil gaan, nou dan zul je de lasten ook moeten dragen. Zo kijkt de Kerk er tegenaan en om het juist geloofwaardig te laten zijn, zal die visie onveranderd moeten blijven. Het is immers het Woord van God.
Het lijkt me dat de praktijk van alledag in de maatschappij waarin men leeft toch datgene is waarmee mensen in eerste instantie moeten kunnen leven. Veel regels van 2000 jaar oud passen daar niet meer in. Het is hetzelfde als de wetgeving in een maatschappij: bij de introductie van de automobiel waren hele andere regels nodig dan tegenwoordig omdat er meer en snellere auto's op de weg zitten.quote:Op zondag 2 januari 2005 19:15 schreef FuifDuif het volgende:
Miss_sly, dat is de omgekeerde wereld! Ik erger me altijd bijzonder aan opmerkingen als "meer met de tijd meegaan", "is niet meer van deze tijd", "moet moderniseren" enzovoort. Het zijn adviezen waar een godsdienst geen boodschap aan heeft en terecht. Polygamie is verboden, punt! Als je je aan die regel houdt zijn condooms in principe niet nodig om de uitbreiding van ziektes te voorkomen. Maar nee, de mens is zwak en wil zo nodig als een wild zwijn lekker van bil gaan, nou dan zul je de lasten ook moeten dragen. Zo kijkt de Kerk er tegenaan en om het juist geloofwaardig te laten zijn, zal die visie onveranderd moeten blijven. Het is immers het Woord van God.
Nee, de auteurs waren geïnspireerd door de Heer, dûh!quote:Op zondag 2 januari 2005 19:27 schreef mineo39-76 het volgende:
Het is immers het "woord van god"...
Wat een gelul weer! Heeft hij zelf de bijbel geschreven?
Heeft hij er een handtekening onder gezet?
Nee, de tijd moet zich aanpassen aan het geloof; dat is de essentie!quote:Op zondag 2 januari 2005 20:14 schreef Alicey het volgende:
Nouja.. Als we op het geschrift afgaan dan zien we dat God in het NT opeens ook erg modern is t.o.v. het OT. Een geloof moet ook imo wel in de tijd passen wil het iets kunnen betekenen.
Tuurlijk, ik ben gelukkig ook niet verantwoordelijk voor de keuzes van anderen. Als iemand zo graag seksueel losbandig wil zijn, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Ik waarschuw alleen.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:14 schreef Alicey het volgende:Ik zou mezelf ook niet kunnen vinden in sterk wisselende relaties en sexuele contacten, op dat punt ben ik het wel met de kerk eens. Ik ben echter ook van mening dat anderen het recht hebben om op dit gebied te leven zoals het hen goed dunkt.
Dat mensen niet kunnen leven met die "statische" regels van God is direct ook de zwakheid van de mens. Alles moet zich maar aanpassen aan de mensheid. Dat is de gemakkelijke weg, maar in mijn ogen niet de juiste.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:38 schreef miss_sly het volgende:
Het lijkt me dat de praktijk van alledag in de maatschappij waarin men leeft toch datgene is waarmee mensen in eerste instantie moeten kunnen leven. Veel regels van 2000 jaar oud passen daar niet meer in. Het is hetzelfde als de wetgeving in een maatschappij: bij de introductie van de automobiel waren hele andere regels nodig dan tegenwoordig omdat er meer en snellere auto's op de weg zitten.
Nou ja, als rondneuken betekent dat ziektes worden verspreid, dan wordt het toch wel een serieus probleem voor mensen die zich er niet aan wagen. De gezondheidskosten lopen hoog op en er zijn risico's. Nu kun je wel met middelen als het condoom aankomen, maar dat zijn man-made producten en die tellen niet voor het principe van de natuur.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:38 schreef miss_sly het volgende:Voor de regels van een godsdienst geldt voor mijn gevoel hetzelfde. Rondneuken hoeft voor mij ook niet zo nodig, maar wat is er nou daadwerkelijk mis mee?
Het is geen argument dat mensen steeds meer voor zichzelf na gaan denken, want dat kunnen de meesten simpelweg niet. Ook diegenen die zich om die reden verlossen van hun geloof, doen dat enkel omdat ze anderen volgen. Er verandert wat dat betreft helemaal niets.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:38 schreef miss_sly het volgende:In de geest van deze tijd zou je de regels moeten kunnen bekijken, maar als je dat doet ben je hypocriet en geen goede gelovige. Omdat mensen steeds meer zelf gaan nadenken over deze zaken, dat ook om zich heen zien en steeds meer info krijgen, denk ik niet dat het katholicisme zoals jij dat bedoelt, zal herrijzen.
Had het programma nog nooit gezien, maar het was wel aardig ja. Had graag iets meer gehoord over het onderzoek naar dat gen, maar daar gingen ze maar vrij kort op in.quote:Op zondag 2 januari 2005 19:17 schreef FuifDuif het volgende:
He grappig, ik heb dat programma ook vanmiddag gezien. Was wel interessant.
quote:Op maandag 3 januari 2005 00:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, de tijd moet zich aanpassen aan het geloof; dat is de essentie!
Condooms geven is beter.quote:[..]
Tuurlijk, ik ben gelukkig ook niet verantwoordelijk voor de keuzes van anderen. Als iemand zo graag seksueel losbandig wil zijn, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Ik waarschuw alleen.
Maar de mens is voortgekomen uit hetzelfde principe van de natuur en is daarom onderdeel van diezelfde natuur, net als alles wat het voortbrengt. Of ga je me nu vertellen dat de Duivel zoveel macht heeft dat hij het idee voor condooms in het oor van een zwak mens heeft gefluisterd?quote:Op maandag 3 januari 2005 00:32 schreef FuifDuif het volgende:
Nu kun je wel met middelen als het condoom aankomen, maar dat zijn man-made producten en die tellen niet voor het principe van de natuur.
als ze echt zo van kinderen houden kunnen ze beter een kind adopterenquote:Op maandag 3 januari 2005 13:09 schreef The_Shining het volgende:
Bv. stel dat bij een echtpaar een verhoogde kans aanwezig is op een kind met erfelijke ziektes, mogen ook zij dan geen aanspraak maken op gezondheidszorg wanneer blijkt dat het kind een leven lang intensieve medische zorg behoeft?
De mens, de maatschappij, het leven is een dynamisch iets, dat constant in beweging is en aan verandering onderhevig. Ik vind het eerder een fout van god dat hij daar geen rekening mee gehouden heeft en zijn woord en regels niet dusdanig heeft neergezet, dat ze mee kunnen bewegen met de wereld waarin ze moeten worden toegepast.quote:Op maandag 3 januari 2005 00:32 schreef FuifDuif het volgende:
Dat mensen niet kunnen leven met die "statische" regels van God is direct ook de zwakheid van de mens. Alles moet zich maar aanpassen aan de mensheid. Dat is de gemakkelijke weg, maar in mijn ogen niet de juiste.
Hoever wil je daarin gaan? Hoezo tellen man-made producten niet voor het principe van de natuur?quote:Nou ja, als rondneuken betekent dat ziektes worden verspreid, dan wordt het toch wel een serieus probleem voor mensen die zich er niet aan wagen. De gezondheidskosten lopen hoog op en er zijn risico's. Nu kun je wel met middelen als het condoom aankomen, maar dat zijn man-made producten en die tellen niet voor het principe van de natuur.
Ook hier de vraag: hoever wil je gaan? Mensen die roken, mensen die niet sporten, mensen die niet gezond eten, mensen die wel sporten, mensen die zich niet laten vaccineren? Je kunt de groep dan eindeloos maken, en per saldo zou niemand meer aanspraak kunnen maken op een ziektekostenvergoeding. Bovendien kun je je ook afvragen wie gaat bepalen wie er wel of niet in aanmerking komen daarvoor; de pastoor? de huisarts? Een commissie van wijze heren?quote:Ik wil zelfs zover gaan, dat wanneer iemand een SOA heeft opgelopen door seksueel losbandig gedrag, hij of zij zelf maar voor de kosten op kan draaien en dus geen aanspraak kan maken op een ziektekostenvergoeding. In het rond neuken? Prima, maar draag zelf dan ook de consequenties. Als het zo zou zijn, dan zou ik mij er niet zo aan storen.
Er zullen mensen stoppen met het geloof omdat ze anderen volgen, maar ik denk dat er steeds meer mensen door zelf nadenken, informatie krijgen, opleiding, communicatie met anderen, besluiten dat ze zich niet meer willen laten leiden door een geloof dat hun dingen wijsmaakt en oplegt waar ze zich niet in kunnen vinden. Dat dat een conslusie is die meer mensen trekken, maakt de conclusie niet per definitie verkeerd en de mensen geen volgers.quote:Het is geen argument dat mensen steeds meer voor zichzelf na gaan denken, want dat kunnen de meesten simpelweg niet. Ook diegenen die zich om die reden verlossen van hun geloof, doen dat enkel omdat ze anderen volgen. Er verandert wat dat betreft helemaal niets.
Dat is idd een goede mogelijkheid. Je voorkomt lijden van een toekomstig kind en je verzacht het lijden van een bestaand kind (een wees of een kind waarvan de ouders ter adoptie afstaan omdat ze niet kunnen voorzien in de behoeften van het kind).quote:Op maandag 3 januari 2005 13:26 schreef het_fokschaap het volgende:
als ze echt zo van kinderen houden kunnen ze beter een kind adopteren
Nee, dat zie je dus verkeerd. Als jij stelt dat de mens zelf na kan denken, dan heeft de mens ook de mogelijkheid om zich aan statische regels te houden en dus iets doet tegen de dynamiek. Je spreekt jezelf tegen. Het is helemaal geen fout van God, is de ultieme beproeving: kun je de zucht naar een dynamisch leven weerstaan?quote:Op maandag 3 januari 2005 23:04 schreef miss_sly het volgende:
De mens, de maatschappij, het leven is een dynamisch iets, dat constant in beweging is en aan verandering onderhevig. Ik vind het eerder een fout van god dat hij daar geen rekening mee gehouden heeft en zijn woord en regels niet dusdanig heeft neergezet, dat ze mee kunnen bewegen met de wereld waarin ze moeten worden toegepast.
Als je de man-made producten weg zou nemen en je zou doorgaan met dat seksueel losbandige gedrag, dan zou er binnenkort niet veel meer over zijn van de mensheid. Lijkt mij reden genoeg om aan te nemen, dat seksueel losbandig gedrag niet de bedoeling kan zijn.quote:Op maandag 3 januari 2005 23:04 schreef miss_sly het volgende:
Hoever wil je daarin gaan? Hoezo tellen man-made producten niet voor het principe van de natuur?
Dat is simpel; op basis van wetenschappelijk medische kennis kunnen die keuzes gemaakt worden. Wist je trouwens dat het Academisch Ziekenhuis Groningen van plan is om een regeling in te voeren voor wachtlijsten van longtransplantaties? Niet-rokers krijgen voorrang boven rokers en zelfs wanneer een roker al bovenaan staat, dan wordt zelfs een nieuwe niet-roker alsnog daarboven geplaatst. Terecht vind ik het.quote:Op maandag 3 januari 2005 23:04 schreef miss_sly het volgende:Ook hier de vraag: hoever wil je gaan? Mensen die roken, mensen die niet sporten, mensen die niet gezond eten, mensen die wel sporten, mensen die zich niet laten vaccineren? Je kunt de groep dan eindeloos maken, en per saldo zou niemand meer aanspraak kunnen maken op een ziektekostenvergoeding. Bovendien kun je je ook afvragen wie gaat bepalen wie er wel of niet in aanmerking komen daarvoor; de pastoor? de huisarts? Een commissie van wijze heren?
Kom nou zeg, op welke manier denken mensen dan volgens jou na? Zo van: "euh, even nadenken, nee er is geen God." Ook met nadenken kun je niet tot de volledige conclusie komen dat er geen God is. Het is ook onzin om te beweren dat het niet-geloven meer voorkomt onder de hoger opgeleiden en de meer intelligenten. En mensen moet eens met die lachwekkende instelling staken om telkens te spreken over wijsmaken en opleggen. Tjonge jonge, wat een kortzichtigheid. Het geloof maakt niets wijs en legt niets op. Het verkondigt iets en als je je er als mens in kunt vinden, dan sluit je je erbij aan. Zo werkt het. Als je je iets laat opleggen, dan ligt dat aan jezelf.quote:Op maandag 3 januari 2005 23:04 schreef miss_sly het volgende:Er zullen mensen stoppen met het geloof omdat ze anderen volgen, maar ik denk dat er steeds meer mensen door zelf nadenken, informatie krijgen, opleiding, communicatie met anderen, besluiten dat ze zich niet meer willen laten leiden door een geloof dat hun dingen wijsmaakt en oplegt waar ze zich niet in kunnen vinden. Dat dat een conslusie is die meer mensen trekken, maakt de conclusie niet per definitie verkeerd en de mensen geen volgers.
Tja, maar zo is het wel. Kijk eens naar al die domme breezahfiguren. Je vraagt ze: "bestaat God?", ze antwoorden in de meeste gevallen: "neej man!" Je vraagt vervolgens: "waarom niet?" Ze antwoorden in de meeste gevallen: "uhhm, sja week nieh he, boeiuh!" Euh, ja, zulke mensen hebben er volgens mij inderdaad ook echt over nagedacht. Niet natuurlijk. Er zijn inderdaad natuurlijk wel mensen die na nadenken tot de conclusie komen dat ze niet geloven, maar die mensen zijn wel in de minderheid. Maar dat geldt net zo goed voor de gelovigen. Slechts een klein deel van de gelovigen is gelovig na nadenken.quote:Op maandag 3 januari 2005 23:04 schreef miss_sly het volgende:Jij vindt dat de meesten simpelweg niet voor zichzelf kunnen denken, en dat is nu juist de arrogantie die je in vroeger jaren tegenkwam bij de geestelijken, die wel wisten wat goed was voor de mensen, i.i.t. de mensen zelf.
Maar dat wordt niet goedgekeurd door de paus toch?quote:Op zondag 2 januari 2005 16:26 schreef FuifDuif het volgende:
Ik heb wel eens een gesprek gehad met een pastoor van een kerk waar ik vroeger in mijn jeugd veel kwam. Hij zei dat je het geloof allemaal niet zo hard moet nemen, zoals Rome het verkondigt. Volgens hem gaat het om de kleine dingen in het leven en niet zozeer om de Bijbel of de christelijke dogma's an sich. Zo zie je toch maar weer dat zelfs een katholiek in het ambt er een zeer vrije opvatting op nahoudt.
Ja laten we vooral een voorbeeld nemen aan die landen, waar mafiosi met een jezuskruis om de nek elkaar open snijden in gods genade... Regeringen waar de corruptie vanaf druipt, gevuld met zogenaamde rooms-katholieke mensen, die de heerlijkheid en zaligheid kennen van de genade van god, omdat ze de toejuichende kerk ook met goud beladen... Ik hoop dat deze religies (imho niets anders dan eeuwenoude sektes) voorgoed verdwijnen...quote:Op zondag 2 januari 2005 13:46 schreef FuifDuif het volgende:
Het Katholicisme herrezen
[afbeelding]
Ik als gelovige met een Rooms-Katholieke achtergrond en heerlijke gevoelens van nostalgie aan mijn Rooms-Katholieke jeugd, zou graag zien dat de Kerk weer een meer centrale rol zou gaan spelen in onze samenleving. Net zoals dat het geval is in landen als Argentinië, Italië enzovoort. Laten we dit topic benutten om te filosoferen over de vraag:
"Waarom geniet het Katholicisme een niet zo groot aandeel in de Nederlandse samenleving?"
En de vraag die daaruit voortvloeit:
"Hoe kunnen we zorgen, dat het Katholicisme weer aan terrein zal winnen?"
Waarom zou de manier hoe je het geloof beleeft moeten veranderen door de tijd heen? De God die centraal staat en de schriften waarop je het geloof gebaseerd hebt veranderen toch niet?quote:Op zondag 2 januari 2005 15:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.
Mijn allerbeste vriendin is dochter van een dominee. Zij gelooft ook echt, evenals haar ouders uiteraard. Haar opvoeding is ook voor een groot deel vanuit dat oogpunt ingevuld.
Toch zijn zij absoluut niet star en statisch. Ik denk dat dat gedeeltelijk aan de mensen zelf ligt, maar ook aan de religie die zij aanhangen. Ik heb het idee dat in de stroming waar zij toebehoren er veel meer pragmatisch met zaken wordt omgegaan. Natuurlijk kun je een hoogste waarheid niet dynamisch maken; dat is God bij hun dan ook niet. Maar de manier waarop je je geloof beleeft kun je wel dynamisch en pragmatisch maken, lijkt me.
Precies, Denagam. Het is een vorm van gemakzucht om het geloof om te buigen, zodat je vooral jezelf niet aan hoeft te passen. Dat gezeur van "het geloof moet met zijn tijd mee" slaat werkelijk nergens op.quote:Op woensdag 5 januari 2005 11:48 schreef Denagam het volgende:
[..]
Waarom zou de manier hoe je het geloof beleeft moeten veranderen door de tijd heen? De God die centraal staat en de schriften waarop je het geloof gebaseerd hebt veranderen toch niet?
Ik vind het eigenlijk wel getuigen van 'Ik zoek een geloof dat bij mij past'. Terwijl dat juist volgens mij niet de bedoeling is. Iig niet volgens de bijbel.
Wat ik hier dan opmerkelijk aan vind is het verschil tussen jouw opvatting van religie en de bijbelse opvatting.quote:Op woensdag 5 januari 2005 16:04 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben het eens met mede FOK!Kers die vinden dat de kerk zich in aan zou moeten passen aan de dynamische samenleving. De kerk is net als grote bedrijven, een organisatie. Als die niet zich, of hun product, niet afstemmen gaan ze ook failliet. Dit houdt niet in dat er meteen een radicale omslag gemaakt hoeft te worden maar in ieder geval de interpretatie van de bijbel zou aangepast kunnen worden aan de moderne tijd. De 10 geboden daar gelaten. Die zijn voor mij persoonlijk een prima richtlijn voor ieder mens. Christen of niet.
Ook vind ik dat je geloven niet persé in de kerk doet. Ik sta op mijn eigen momenten stil bij het feit dat ik geloof. Vraag god om hulp, dank hem en vraag hem mij te sturen of me te beschermen. Daarvoor hoef ik niet naar de kerk. Dat kan ik heel goed op mijn fiets, of op mijn werk.
Omdat je er geen begrip voor hebt is het per definitie meteen simplistisch? En over nagedacht: zeker wel.quote:AgLarrr, op zulke simplistische opvattingen over het geloof ga ik niet eens in. Het zijn standaard 'argumenten' waar je zelf overduidelijk nog nooit over nagedacht hebt.
Ik heb het hier ook niet over populairiteit inwinnen. Wat betreft lossere moraal en regels: ja. Sommige dingen zijn gewoon echt niet meer van deze tijd. Het protestantisme is in die zin toch ook al een verbetering t.o.v. van de katolieke kerk (er komt nog wel iets meer bij kijken, dat weet ik, maar uiteindelijk geloof je toch in dezelfde god).quote:Het argument dat de kerk zich zou moeten aanpassen vind ik wel kloppen, maar niet jou manier van aanpassing en zeker niet omdat ze anders populariteit moeten winnen want dan kan je er beter een porno/casino tent van maken, daar is altijd wel markt voor. Jij vindt namelijk dat ze meer met de tijd mee moeten gaan, maar door de lossere moraal, de vrijere regels enz..
Wie zegt dat er feiten staan in de bijbel? Ik zie de bijbel meer als een boek met richtlijnen dan als een boek met waarheden. Of wou jij mij vertellen dat je het scheppingsverhaal klakkeloos aanneemt? En wie zegt dat je de bijbel voor waar aan moet nemen om Christen te zijn? Als dat zo is zijn er verdomd weinig christenen op deze planeet. Geloven is altijd persoonlijk, en ik doe dat op deze manier. Zo zal dat vast ook gelden voor heel veel anderen.quote:In mijn opvatting kan je, als je een oprechte Christen bent, niet om de feiten heen die in de bijbel staan. Ben je het er niet mee eens wat er staat, dan moet je jezelf eigenlijk geen Christen noemen.
Dat heeft niets met arrogantie te maken. Natuurlijk vraag ik hulp/steun wanneer ik denk dat ik die nodig heb. Waarom zou ik dat niet (mogen) doen? En niets terug doe voor mijn schepper: waar baseer jij dat op? Omdat ik niet in de kerk zit? Ik probeer zo goed en kwaad als het kan te leven volgens de 10 geboden. Ik bedank hem netzoveel als ik hem op hulp vraag. Ik realiseer me heel goed wat ik heb, en dat ik het slechter had kunnen hebben. zodoende.quote:Het ietswat te passieve aan je houding vind ik ook wel apart als je kijkt naar wat doe jij dan terug voor je Schepper. Je vraagt wel om hulp als je het nodig hebt, maar je durft wel de arrogantie te uiten door zelf te bepalen wanneer je het nodig hebt.
Zo heb ik daar nog nooit over nagedacht en op dat punt kan ik je alleen maar gelijk geven.quote:Daarmee ga je zover ik kan zien tegen de gegeven richtlijnen in van hem die voor jou eigenlijk misschien wel het grootste menselijke voorbeeld zou moeten zijn.
Wat vind jij dan een verbeterpunt?quote:Op donderdag 6 januari 2005 10:01 schreef AgLarrr het volgende:
Ik heb het hier ook niet over populairiteit inwinnen. Wat betreft lossere moraal en regels: ja. Sommige dingen zijn gewoon echt niet meer van deze tijd. Het protestantisme is in die zin toch ook al een verbetering t.o.v. van de katolieke kerk (er komt nog wel iets meer bij kijken, dat weet ik, maar uiteindelijk geloof je toch in dezelfde god).
[..]
Ehm... volgens mij is 'Een Christen zijn' gelijk aan 'Ik wil in zijn voetsporen lopen en zie hem als mijn grote voorbeeld'. Nergens in heel de bijbel lees je dat Jezus twijfelde aan de schriften. Als kind was hij al in te tempel te vinden om in het woord van zijn 'Vader' te lezen. Jezus zelf zegt dat hij als loskoopoffer zou sterven voor onze aangeboren zonden. Die zonden zijn ontstaan in Eden. Als je weinig of niets van dat scheppingsverhaal wil geloven, waarvoor was Jezus dan op aarde en wat was zijn doel?quote:Wie zegt dat er feiten staan in de bijbel? Ik zie de bijbel meer als een boek met richtlijnen dan als een boek met waarheden. Of wou jij mij vertellen dat je het scheppingsverhaal klakkeloos aanneemt? En wie zegt dat je de bijbel voor waar aan moet nemen om Christen te zijn? Als dat zo is zijn er verdomd weinig christenen op deze planeet. Geloven is altijd persoonlijk, en ik doe dat op deze manier. Zo zal dat vast ook gelden voor heel veel anderen.
[..]
Ik zeg niet dat je niets voor je schepper doet, maar als jij zegt dat jij zelf wel kan bepalen of je naar een kerk wil of niet, dan vind ik dat wat apart omdat de bijbel dit wat passief benoemd. Argumenten hiervoor heb ik al aangehaald. Ik kan inderdaad niet bepalen wat jij verder terug doet voor je God. Eigenlijk boeit het mij niet zo en heb ikzelf ook weinig recht van spreken want zoveel doe ik er zelf ook niet voor.quote:Dat heeft niets met arrogantie te maken. Natuurlijk vraag ik hulp/steun wanneer ik denk dat ik die nodig heb. Waarom zou ik dat niet (mogen) doen? En niets terug doe voor mijn schepper: waar baseer jij dat op? Omdat ik niet in de kerk zit? Ik probeer zo goed en kwaad als het kan te leven volgens de 10 geboden. Ik bedank hem netzoveel als ik hem op hulp vraag. Ik realiseer me heel goed wat ik heb, en dat ik het slechter had kunnen hebben. zodoende.
[..]
Ach zo. En als ik nou een boek schrijf geïnspireerd door god, gevuld met regels over hoe je moet leven, etcetera, leg je dat dan ook op je nachtkastje? Nee? Waarom de bijbel dan wel?quote:Op maandag 3 januari 2005 00:23 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, de auteurs waren geïnspireerd door de Heer, dûh!
Voor en volgens mij gaat in veel bijbel verhalen vooral om het moralistische en etische aspect dat erin verwerkt zit en niet zozeer om realiteit. Zou zou je bepaalde bijbelverhalen prima kunnen verwerken in modernere, recentere gebeurtenissen. Zo wordt het begrijpelijker en herkenbaarder voor veel mensen. Want ik voel weinig affetie en begrip voor een 2500 jaar oude assyrische geitenhoeder. Als het zou gerelativeerd zou worden aan -ik noem maar wat- Jan de Boer die in Scheemda op een zelfde manier op een situatie reageerde als die geitenhoeder dan spreekt mij dat meer aan. Maar ook dat is weer persoonlijk natuurlijk. Overigens vind ik niet dat dan de oude orginele schriften dan maar vergeten moeten worden. Jezou de oude gebeurtenissen kunnen spiegelen aan nieuwe.quote:Wat vind jij dan een verbeterpunt?
Het feit dat ik het scheppingsverhaal niet geloof houdt niet in dat ik Jesus zijn bestaan en daden niet geloof. Dat doe ik zeer zeker. Sterker nog: zijn bestaan is bewezen. Voor mij geen reden om niet te geloven in zijn manier van leven en doen. Maar ook hier gaat het voor mij om het etische en moralistische aspect van zijn daden. Zodoende is de beste man wel een voorbeeld voor me.quote:Ehm... volgens mij is 'Een Christen zijn' gelijk aan 'Ik wil in zijn voetsporen lopen en zie hem als mijn grote voorbeeld'. Nergens in heel de bijbel lees je dat Jezus twijfelde aan de schriften. Als kind was hij al in te tempel te vinden om in het woord van zijn 'Vader' te lezen. Jezus zelf zegt dat hij als loskoopoffer zou sterven voor onze aangeboren zonden. Die zonden zijn ontstaan in Eden. Als je weinig of niets van dat scheppingsverhaal wil geloven, waarvoor was Jezus dan op aarde en wat was zijn doel?
Omdat ik geloof in God, Jesus en de Heilige geest.quote:Leuke vraag zou denk ik daarom zijn, waarom vind jij dat je jezelf een Christen zou moeten/kunnen noemen?
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat de manier waarop je het geloof beleeft verandert door de tijd heen, omdat de mens verandert door de tijd heen. De wereld waarin hij leeft wordt groter, drukker, geautomatiseerd, bestudeerd, 'mysteries' ontrafeld, ziekten achterhaald door medicijnen en wetenschap, 'wonderen' ontmaskerd, uitvindingen gedaan, we gaan naar de maan! In die wereld leef je anders dan in de wereld van 2000 jaar geleden. Natuurlijk leef je dus anders en dus is hetgeloof ook anders. Kijk naar de diverse kerkdiensten op tv! De kerstboodschap van de Paus aan de hele wereld! De misstanden die nu worden blootgelegd, niet alleen in de parochie waarin je leeft, maar in de hele wereld! De goede dingen die gebeuren uit naam van een god, zowel als de slechte; iedereen kan er van op de hoogte zijn en daaruit conclusies trekken.quote:Op woensdag 5 januari 2005 11:48 schreef Denagam het volgende:
[..]
Waarom zou de manier hoe je het geloof beleeft moeten veranderen door de tijd heen? De God die centraal staat en de schriften waarop je het geloof gebaseerd hebt veranderen toch niet?
Ik vind het eigenlijk wel getuigen van 'Ik zoek een geloof dat bij mij past'. Terwijl dat juist volgens mij niet de bedoeling is. Iig niet volgens de bijbel.
Hmm, ik zie hier eigenlijk niet in terug dat aspect van 'met de tijd meegaan'. Dit is simpel naampje veranderen. We noemen Mozes gewoon Henk en zijn ark een boot... en wow... nu herkennen we de figuren.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:00 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Voor en volgens mij gaat in veel bijbel verhalen vooral om het moralistische en etische aspect dat erin verwerkt zit en niet zozeer om realiteit. Zou zou je bepaalde bijbelverhalen prima kunnen verwerken in modernere, recentere gebeurtenissen. Zo wordt het begrijpelijker en herkenbaarder voor veel mensen. Want ik voel weinig affetie en begrip voor een 2500 jaar oude assyrische geitenhoeder. Als het zou gerelativeerd zou worden aan -ik noem maar wat- Jan de Boer die in Scheemda op een zelfde manier op een situatie reageerde als die geitenhoeder dan spreekt mij dat meer aan. Maar ook dat is weer persoonlijk natuurlijk. Overigens vind ik niet dat dan de oude orginele schriften dan maar vergeten moeten worden. Jezou de oude gebeurtenissen kunnen spiegelen aan nieuwe.
Dat gebeurt trouwens in de kerk waar ik -eens per jaar met kert- kom ook al in zekere mate. Vind ik een goede zaak.
[..]
Dan twee vragen:quote:Het feit dat ik het scheppingsverhaal niet geloof houdt niet in dat ik Jesus zijn bestaan en daden niet geloof. Dat doe ik zeer zeker. Sterker nog: zijn bestaan is bewezen. Voor mij geen reden om niet te geloven in zijn manier van leven en doen. Maar ook hier gaat het voor mij om het etische en moralistische aspect van zijn daden. Zodoende is de beste man wel een voorbeeld voor me.
Leven is dynamisch!quote:Op dinsdag 4 januari 2005 10:51 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, dat zie je dus verkeerd. Als jij stelt dat de mens zelf na kan denken, dan heeft de mens ook de mogelijkheid om zich aan statische regels te houden en dus iets doet tegen de dynamiek. Je spreekt jezelf tegen. Het is helemaal geen fout van God, is de ultieme beproeving: kun je de zucht naar een dynamisch leven weerstaan?
Als je alle man-made producten zou wegnemen, zou de mensheid binnen de kortste keren zijn verdwenen. Is het dus niet de bedoeling dat we man-made producten hebben? Mag de mens niet creatief zijn, ontdekkingen en uitvindingen doen, zijn wereld exploreren? Alle man-made producten komen vanuit onze avontuurlijk en cretieve geest, en dat is niet tegen te houden.quote:Als je de man-made producten weg zou nemen en je zou doorgaan met dat seksueel losbandige gedrag, dan zou er binnenkort niet veel meer over zijn van de mensheid. Lijkt mij reden genoeg om aan te nemen, dat seksueel losbandig gedrag niet de bedoeling kan zijn.
Ik weet niet of dat terecht is. Ik heb eens gelezen dat een heel wijs man eens heeft gezegd:quote:Dat is simpel; op basis van wetenschappelijk medische kennis kunnen die keuzes gemaakt worden. Wist je trouwens dat het Academisch Ziekenhuis Groningen van plan is om een regeling in te voeren voor wachtlijsten van longtransplantaties? Niet-rokers krijgen voorrang boven rokers en zelfs wanneer een roker al bovenaan staat, dan wordt zelfs een nieuwe niet-roker alsnog daarboven geplaatst. Terecht vind ik het.
Wie ben jij om zo denigrerend te doen over anderen? Om te bepalen of de manier waarop iemand ergens over (na)denkt de juiste manier is?quote:Kom nou zeg, op welke manier denken mensen dan volgens jou na? Zo van: "euh, even nadenken, nee er is geen God." Ook met nadenken kun je niet tot de volledige conclusie komen dat er geen God is. Het is ook onzin om te beweren dat het niet-geloven meer voorkomt onder de hoger opgeleiden en de meer intelligenten. En mensen moet eens met die lachwekkende instelling staken om telkens te spreken over wijsmaken en opleggen. Tjonge jonge, wat een kortzichtigheid. Het geloof maakt niets wijs en legt niets op. Het verkondigt iets en als je je er als mens in kunt vinden, dan sluit je je erbij aan. Zo werkt het. Als je je iets laat opleggen, dan ligt dat aan jezelf.
Wat is nu je punt? want je schildert gelovigen nu ook niet al te best af. Is het dan beter een onnadenkende gelovige te zijn, dan een onnadenkende ongelovige?quote:Tja, maar zo is het wel. Kijk eens naar al die domme breezahfiguren. Je vraagt ze: "bestaat God?", ze antwoorden in de meeste gevallen: "neej man!" Je vraagt vervolgens: "waarom niet?" Ze antwoorden in de meeste gevallen: "uhhm, sja week nieh he, boeiuh!" Euh, ja, zulke mensen hebben er volgens mij inderdaad ook echt over nagedacht. Niet natuurlijk. Er zijn inderdaad natuurlijk wel mensen die na nadenken tot de conclusie komen dat ze niet geloven, maar die mensen zijn wel in de minderheid. Maar dat geldt net zo goed voor de gelovigen. Slechts een klein deel van de gelovigen is gelovig na nadenken.
That would be Gandalf the Grey in Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (dus Tolkien eigenlijk.) Wat niet wegneemt dat het zeker waar is.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:33 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of dat terecht is. Ik heb eens gelezen dat een heel wijs man eens heeft gezegd:
Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them[...]? Do not be too eager to deal out death in judgment.
Om eerlijk te zijn kan ik niet dieper in details treden dan ik nu al doe. Ik ken niet alle wetten en regels uit mjin hoofd en heb geen bijbel bij de hand. Zodoende kan ik niet gedetaileerd(er) ingaan op zaken.quote:Enfin...
Ik roep hier maar wat. Je geeft niet heel duidelijke voorbeelden op wat voor vlak de geschreven wetten, ideeen enz zouden moeten worden aangepast. Alleen een naam of een situatie vind ik wat simpel eigenlijk.
Lastige vraag. Mijn eerste reactie is "nee". Aan de andere kant, wie zegt dat Jesus al die fabels letterlijk geloofde en niet hun etische en moralistische aspect. En zelf al geloofde hij "blind" in die verhalen, ik heb de keuze om dat niet te doen.quote:1. Jezus geeft duidelijk aan dat hij geloof stelde in de eerdere schriften, hij verwijst er naar in zijn bediening en brengt eerder gezegde dingen in verband met toekomstige en voor hem huidige zaken. Denk jij dat Jezus geloof stelde in fabels, verzonnen verhaaltjes?
Selectief zeker, maar ik geloof alleen de dingen die ik geloofwaardig vind en neem niet klakkeloos dingen aan. Nou kun je zeggen "maar dat is geloven". Daar ben ik het dus niet mee eens. Blind geloven daar ben ik geen voorstander van, je moet altijd kritisch mogen blijven en dat ben ik dus...quote:2. Als het scheppingsverhaal niet zou kloppen, dan is het dus uit iemand uit zijn grote duim gezogen. Dat betekend dat de betrouwbaarheid van de hele bijbel weg zou moeten zijn, zeker omdat zeker Genesis als een rode draad verder loopt door heel de bijbel. Waarom kies jij er dan voor om het verhaal over Jezus wel te geloven? Is dat niet een beetje selectief?
Ik voel me ook niet aangevallen en vind het zelf interessant om mijn gedachten te bespreken. Kijk, ik ben zelf nog "zoekende". Ik ben er voor mezelf niet uit wat ik wel en niet moet geloven en waarom dan wel of niet. Ik hou er mijn eigen gedachten op na en als ik alles op een rijtje heb kan ik pas echt beslissen of ik wel of niet Christen ben. Tot dusver geloof ik nog steeds en hecht bepaalde waarde aan de bijbel en zodoende beschouw ik me ook (nog) als Christen. Daarom vind ik dit ook een boeiende "conversatie". Jij hebt heel andere perspectieven en ideëen. Zodoende kan ik daar weer conclusies voor mezelf uit trekken.quote:Ik ben gewoon even kritisch hoor
Ik vind het namelijk erg apart dat iemand die zichzelf Christelijk noemt er zulke beelden bij heeft. Feel free om dingen terug te vragen... enne voor de zekerheid, dit is niet aanvallend bedoeld, ik ben oprecht geintresseerd.
Hahahaquote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:33 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of dat terecht is. Ik heb eens gelezen dat een heel wijs man eens heeft gezegd:
Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them[...]? Do not be too eager to deal out death in judgment.
Dat was op zeker Gandalf!quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Miss Sly, ik zal later terugkomen op je post, maar nu even snel op het volgende reageren:
[..]
Hahaha, was dat toevallig Gandalf
?
Niet veel fictiever dan zijn god hoor, miss_sly.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:15 schreef miss_sly het volgende:
Dat was op zeker Gandalf!
Het zijn zo'n beetje de wijste woorden die ik ooit heb gehoord of gelezen en waar ik echt waarde aan hecht. Call me stupid om dat zo te ervaren als het om woorden van een fictief persoon gaat, maar het is niet anders.
Pagina 2498, vers 34:quote:Waar staat in de Bijbel dat je geen condooms mag dragen ?
Alle andere dingen die je zei waren duidelijkquote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:07 schreef AgLarrr het volgende:
Zodoende ben ik ook benieuw naar jouw ideëen. Je geeft zelf aan ook onzekerheden te hebben op het gebied van geloof en bijbel. Ik ben (ook puur vanuit interesse) benieuwd welke. En ik vind het goed dat je kritisch bent, maar kun je misschien suggesties geven hoe het volgens jou dan wel zou kunnen of moeten? Ik ben benieuwd hoe jij tegen het geheel aankijkt.
Eikel, je weet helemaal niets van God, dat blijkt.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet veel fictiever dan zijn god hoor, miss_sly.
Wat ik me dan afvraag is of het nou zo onmogelijk is om dan te accepteren dat je (nog) niet op alle vragen antwoord krijgt. Is het dan beter om als antwoord daarop dan God te krijgen, omdat er geen ander antwoord is?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 13:55 schreef Denagam het volgende:
[..]
Alle andere dingen die je zei waren duidelijk![]()
Onzekerheden heb ik zeker. Misschien even korte uitleg over mijzelf. Ik ben opgevoed in een ietswat conservatief gezin. De bijbel en ales erin stond centraal in mijn opvoeding. Als kind neem je alles aan.. later ging ik wat meer zelf nadenken en ook meer onderzoeken.
Ik heb alleen het idee dat hoe meer je gaat onderzoeken, des te meer vragen er boven komen waarop je geen antwoord kan krijgen. Ik voel dan de basis voor mijn geloof wegglippen en vraag me af of die basis niet gefundeerd is op een simpele keuze om te willen geloven omdat de reden om te geloven steeds onduidelijker wordt. En nu schop ik dus graag tegen heilige huisjes aan, probeer ik door hier en daar wat te praten over dit onderwerp toch nog wat wijzer te worden.
Niet waarquote:Op zondag 2 januari 2005 14:37 schreef wadgem het volgende:
[..]
Omdat mensen tegenwoordig graag voor zichzelf denken.
Nee, dat is dus de essentie van de beproeving. Het is heel gemakkelijk om te zeggen: "oh ik heb geen antwoorden op bepaalde vragen, maar het lijkt mij onzinnig om dan maar God als antwoord aan te nemen." Nee, nee en nog eens nee. Juist het geloof in Hem brengt je tot Hem.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:15 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik me dan afvraag is of het nou zo onmogelijk is om dan te accepteren dat je (nog) niet op alle vragen antwoord krijgt. Is het dan beter om als antwoord daarop dan God te krijgen, omdat er geen ander antwoord is?
Dit is ook geen aanval hoor, maar ik merk dat ik zelf prima kan leven met het idee dat er ergens geen antwoord op is. In ieder geval, op dit moment is er geen antwoord. Dat wil niet zeggen dat ik nooit vragen heb, of antwoorden zoek, maar als er uitkomt dat dat antwoord er gewoonweg niet is, dan kan ik dat accepteren.
In mijn ogen is het misschien wel een grotere beproeving om te kunnen accepteren dat er op sommige vragen geen antwoord is, dat we niet weten wat er na onze dood gebeurt, dat we voor altijd afscheid moeten nemen van de geliefde die overlijden en dat we die na onze dood niet weer terugzien. Leven met de afwezigheid van een verklaring voor alles vraagt misschien wel veel meer van een mens.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:12 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, dat is dus de essentie van de beproeving. Het is heel gemakkelijk om te zeggen: "oh ik heb geen antwoorden op bepaalde vragen, maar het lijkt mij onzinnig om dan maar God als antwoord aan te nemen." Nee, nee en nog eens nee. Juist het geloof in Hem brengt je tot Hem.
Ah, dat verklaart je kennis van zaken. Ik kan me zelf voorstellen dat je dan tegen heilige huisjes aan gaat trappen. Zodoende heb ik dat ook gedaan, ondanks dat ik niet heel erg streng ben opgevoed op dat gebied. Heb je ook het gevoel dat als je bijvoorbeeld niet bid dat je een soort "verraad" pleegt? Dat heb ik een tijd lang gehad. Ik had zoiets van: ik geloof niet in dat geouwehoer, bekijk het maar. Maar elke keer als ik dan niet bad, of bepaalde feestdagen mistte voelde ik me...tjah, ongemakkelijk..quote:Onzekerheden heb ik zeker. Misschien even korte uitleg over mijzelf. Ik ben opgevoed in een ietswat conservatief gezin. De bijbel en ales erin stond centraal in mijn opvoeding.
Mja, dat gevoel krijg ik ook wel ja. Maar met vragen bedoel je zoeken naar basis of waarheden neem ik aan? Das natuurlijk altijd lastig met geloven. Ik bedoel, het is toch allemaal gebasseerd op verhalen die kwamen uit de 2e of 3e hand. Weinig bewijs of basis dus...quote:Ik heb alleen het idee dat hoe meer je gaat onderzoeken, des te meer vragen er boven komen waarop je geen antwoord kan krijgen. Ik voel dan de basis voor mijn geloof wegglippen en vraag me af of die basis niet gefundeerd is op een simpele keuze om te willen geloven omdat de reden om te geloven steeds onduidelijker wordt.
Probeer daarmee op te letten.. Geloof je omdat je oprecht gelooft, of geloof je omdat je TEGEN een alternatief bent?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:25 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eigenlijk een manier om me af te zetten tegen de Islam, omdat ik die als bedreiging ervaar... niet echt een goede reden eigenlijk...
Ik geef toe, dat kan ook een zware last zijn, maar ik kan niet tegen mensen die beweren dat geloven eenvoudig is. Denk je nu werkelijk dat het verlies van een dierbare gemakkelijker is voor een gelovige zoals ik? Ondanks mijn geloof heb ook ik onzekerheden, uiteraard.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:10 schreef miss_sly het volgende:
In mijn ogen is het misschien wel een grotere beproeving om te kunnen accepteren dat er op sommige vragen geen antwoord is, dat we niet weten wat er na onze dood gebeurt, dat we voor altijd afscheid moeten nemen van de geliefde die overlijden en dat we die na onze dood niet weer terugzien. Leven met de afwezigheid van een verklaring voor alles vraagt misschien wel veel meer van een mens.
Ik vind het juist heel gemakkelijk om te zeggen: daar heb ik geen antwoord op, dat is te moeilijk of te pijnlijk, dus is mijn antwoord God.
Helaas baseer je je beeld op mediahypes, waarbij een groot aantal excessen breed wordt uitgemeten. De katholieken vormen ter wereld een van de grootste geloofsgroepen, daar gaan dingen mis. Dat is bij elk geloof zo, alleen wordt het een breder uitgemeten dan de ander.quote:Op woensdag 5 januari 2005 16:04 schreef AgLarrr het volgende:
Ik moet hier –overigens als protestant- toch even een opmerking plaatsen.
Ik kan alleen maar lachen om de hypocriete Katholieke kerk en hopen dat de paus en zijn vaticaan zo snel mogelijk het leven laten.
Waar haalt een instantie, die meer moorden op haar naam heeft staan dan menig dictator en mensen jarenlang geld heeft afgetroggeld onder het mom van "vergeving", het gore lef vandaan om mensen regels voor te schrijven. Regels die door hen geïnterpreteerd zijn uit een boek dat gebaseerd is op interpretaties van mensen over een iemand of iemanden (ben ik nog te volgen?).
Als de mensen, die volgens Fuifduif het geloof vertegenwoordigen en uitdragen, zich nou eerst zelf eens gingen gedragen als wat zij bestempelen als "goedgelovigen". Misschien volgt dan de rest vanzelf wel. Zolang zij zich blijven vergrijpen aan jonge jongetjes (hoezo het celibaat is achterhaald) zal dat echter niet gebeuren.
FuifDuif, als jij je zin had was de mensheid de middeleeuwen nooit ontvlucht. Je bent echt de belichaming van de kuddementatliteit en het gemakszuchtig denken.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:12 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, dat is dus de essentie van de beproeving. Het is heel gemakkelijk om te zeggen: "oh ik heb geen antwoorden op bepaalde vragen, maar het lijkt mij onzinnig om dan maar God als antwoord aan te nemen." Nee, nee en nog eens nee. Juist het geloof in Hem brengt je tot Hem.
En is het nu zoveel beter dan in de middeleeuwen denk je? Ik ben helemaal geen voorstander van kuddementaliteit en ik denk al helemaal niet gemakzuchtig.quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:FuifDuif, als jij je zin had was de mensheid de middeleeuwen nooit ontvlucht. Je bent echt de belichaming van de kuddementatliteit en het gemakszuchtig denken.
Hmmm, mijn Bijbel is nog een 1 jaar oud en ik hou hem goed schoon, of heb je het misschien over jouw boek "Persoonlijke verzorging"?quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:"Ik heb geen zin om verder te zoeken, ik neem wel klakkeloos aan wat in dit oude stoffige boek staat"
Nergens voor nodig, ik heb een prima leven.quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:Ik heb medelijden met je.
Wanneer zijn we dan ooit de Middeleeuwen ''ontvlucht'' (was dat nodig dan?), en werd er in die tijd dan zoveel belang gehecht aan een oud boek?quote:Op zondag 9 januari 2005 11:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
FuifDuif, als jij je zin had was de mensheid de middeleeuwen nooit ontvlucht..
"Ik heb geen zin om verder te zoeken, ik neem wel klakkeloos aan wat in dit oude stoffige boek staat"
En dit is dus de mening van een vergevingsgezinde protestant die weet hoe het moetquote:Op woensdag 5 januari 2005 16:04 schreef AgLarrr het volgende:
Ik kan alleen maar lachen om de hypocriete Katholieke kerk en hopen dat de paus en zijn vaticaan zo snel mogelijk het leven laten.
Waar haalt een instantie, die meer moorden op haar naam heeft staan dan menig dictator en mensen jarenlang geld heeft afgetroggeld onder het mom van "vergeving", het gore lef vandaan om mensen regels voor te schrijven. Regels die door hen geïnterpreteerd zijn uit een boek dat gebaseerd is op interpretaties van mensen over een iemand of iemanden (ben ik nog te volgen?).
Even over het OT en NT.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:10 schreef ghostarmor het volgende:
Ondertussen heb ik wat gelezen. En zijn de volgende gedachtes naar boven gekomen.
Op een bepaald moment haalde Alicey aan dat het NT ook een modernisering was ten op zichte van het OT. Op zich is het NT zelfs nog altijd modern genoeg voor onze huidige maatschappij. Het is alleen kijk je dogmatisch of pragmatisch tegen die teksten aan? De meeste mensen die ik het geloof hoor afdoen geven hier het dogmatische als reden. Er is niemand die hen verplicht om dogmatisch te geloven. Zelfs binnen de grenzen van het katholieke geloof kun je pragmatisch omgaan met je geloof en de huidige tijd. De belangrijkste dingen van het geloof zijn de 10 geboden en de geloofsbelijdenis, De bijbel zelf is meer een leidraad, het geeft enkele voorbeelden aan van hoe het gedaan zou kunnen worden.
Is in dergelijke zin het geloof nog steeds achterhaald?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |