abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 januari 2005 @ 14:13:20 #101
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_24451564
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 13:49 schreef hmesker het volgende:

[..]

Ja hoor, tuurlijk. Komt -ie. Ik heb voor jou de Chinese muntjes gegooid en daar kwam uit:

Hexagram 34, De Macht van het Grote.

Groetsels,

Harmen.
Dat is een mooie!
Ik kan er wel iets in vinden ook.
Vooral dat stukje over niets forceren en rustig aan doen, vind ik heel erg toepasselijk.
Hele positieve legging
!Bedankt voor de legging Harmen!
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_24451596
Hey Harmen

ziet er tof uit!

Kun je voor mij ook eens gooien? Ik ben zeer benieuwd
pi_24451841
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:16 schreef DonGorgon het volgende:
Hey Harmen

ziet er tof uit!

Kun je voor mij ook eens gooien? Ik ben zeer benieuwd
Yep! Komt -ie. Ik gooide voor jou hexagram 42, De Vermeerdering:

Plaatje van Anne Williams:

Tekst van Han Boering:

HEXAGRAM 42. DE VERMEERDERING.

Beneden het Opwindende, de Donder; boven het Zachtmoedige, de Wind.

OORDEEL: VOORDEEL DOOR EEN DOEL TE HEBBEN. VOORDEEL IN HET DOORWADEN VAN DE GROTE STROOM.

Beschrijving:
dit is het hexagram van de voorspoedige groei, populair gezegd: van de mazzel. In deze tijd leidt iedere impuls die bij je opkomt (trigram Donder) tot groei (wind). Dit is een periode om je voordeel mee te doen. Het is ook een gunstige tijd voor nieuwe, grote, ondernemingen (zoals het doorwaden van de Grote Stroom). Alles heeft de tendens om zonder al te veel moeite winst op te leveren.

Zoals altijd in het Boek der Veranderingen is een al te materialistische instelling niet goed. Daarom zegt de tekst van het Beeld dat deze tijd vooral gebruikt kan worden voor de groei, dat wil zeggen verbetering, van de persoonlijkheid. Zwakheden kunnen nu zonder al teveel moeite worden afgelegd, goede eigeenschappen kunnen worden overgenomen. Ook is het een goede periode om risicodragende ondernemingen te beginnen: “de Grote Stroom kan worden doorwaad”. De tekst van het Oordeel wijst er ook op dat er krachtig aangepakt kan worden. In deze tijd moet je het ijzer smeden terwijl het heet is. Voer je plannen nu uit!

In het bijzonder in de bovenste lijn van de Vermeerdering word je gewaarschuwd je in eerste instantie niet te richten op persoonlijk materieel voordeel in deze tijd van groei. Als men niet kan delen, zo zegt de zesde lijn, kan het zijn dat “iemand je slaat”. Deze lijn, die als bovenste in het teken eigenlijk al “buiten de tijd staat”, kan geen winst meer behalen. Ook aan de voordelige tijd van de Vermeerdering komt een einde. Maak voordat het zover is gebruik van deze gunst der tijden en zorg dat anderen in je toename delen. Goed beschouwd geven alle lijnen van het teken, behalve dan misschien de tweede, teksten die wijzen op groei die voort komt uit het feit dat je functioneert. Het prettige van dit teken is, dat je er in deze tijd op kunt rekenen dat je functioneren ook goed wordt gewaardeerd. Het zal dus ook wel gepaard gaan met materiële vooruitgang, maar dat is dan een natuurlijk gevolg. Want waar het om gaat is vooral de groei van de persoonlijkheid.

BEELD: WIND EN DONDER: DE VERMEERDERING. OVEREENKOMSTIG: ZIET DE LEERLING IETS GOEDS DAN DOET HIJ HET NA, ZIET HIJ GEBREKEN DAN LEGT HIJ DIE AF.

De bewegingsrichting van trigram Donder is sterk naar boven gericht, trigram Wind wendt zich naar onder. De trigrammen naderen elkaar en dat is in het Boek der Veranderingen vrijwel altijd gunstig. Beide tekens hebben groei als eigenschap. Donder bewerkt het ontkiemen van het zaad, terwijl die kiem van bovenaf gezegend wordt met groeikracht. Dat voorspelt een rijke oogst. Het initiatief (trigram Donder) verspreidt zich (trigram Wind).

ONDERSTE LIJN: VOORDEEL DOOR GROTE TAKEN AAN TE PAKKEN. VER¬NIEUWEND GELUK, GEEN FOUT.

Prognose:
dit is het moment om grote, ja zelfs gewaagde dingen aan te pakken. Mocht je je afvragen of je de kracht hebt om iets moeilijks te doen, dan zegt de I Tjing hier uitdrukkelijk dat je het aankunt. Wat het ook is dat je voor je hebt, er rust zegen op en het zal nieuwe, grote mogelijkheden openen. Niet alleen jij, maar ook anderen zullen er van profiteren. (Grote taken is ook te vertalen met “meesterwerk”).

Lijnomslag:
deze lijn bewerkt een verandering naar hexagram 20, het Schouwen. De ervaring van deze periode zal je door de opgedane ervaring later tot expert op dat gebied maken.

VIJFDE LIJN: HEB VERTROUWEN EN EEN VRIENDELIJK HART. STEL GEEN VRAGEN, VERNIEU¬WEND GELUK. GOEDHEID EN VRIENDELIJKHEID ZIJN JE KRACHT.

Prognose:
je hoeft je nu niet af te vragen wat het effect is van dat, waar je mee bezig bent. Ten eerste zal dat wel goed gaan, vertrouw daar maar op. Ten tweede: het resultaat van wat je doet is van minder belang dan hoe je het werk doet. Het gaat hier om het werk zelf, niet om het resultaat op langere termijn. De instelling waarmee je bezig bent is zodanig gericht op het goede, dat de mensen je alleen daardoor al gunstig gezind zijn. Niet alleen jij, maar ook anderen zullen profiteren van je activiteiten. Dit is de lijn van: “doe wel, en zie niet om”.

Lijnomslag:
de verandering van de vijfde lijn verwekt hexagram 27, de Voeding. De activiteit van deze lijn maakt het mogelijk om zowel materieel als geestelijk gevoed te worden en anderen te voeden. Het zal tegelijkertijd diep inzicht in de materie mogelijk maken.

---

Groetsels,

Harmen.
pi_24451857
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:13 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dat is een mooie!
Ik kan er wel iets in vinden ook.
Vooral dat stukje over niets forceren en rustig aan doen, vind ik heel erg toepasselijk.
Hele positieve legging
!Bedankt voor de legging Harmen!
Mei wenti (= Chinees voor 'geen probleem').

HM
pi_24452082
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:35 schreef hmesker het volgende:

[..]

Yep! Komt -ie. Ik gooide voor jou hexagram 42, De Vermeerdering:

Groetsels,

Harmen.
Ah ok. Mooie uitleg. Grootse plannen heb ik wel, dus dit is dus de periode om het uit te voeren.
Denk dat ik maar eens weer een staatslot ga kopen. en misschien wel beginnen met beleggen en.of aandelen.

De mazzel zijt met mij!

tie tie
pi_24452195
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:55 schreef DonGorgon het volgende:
tie tie
Hoi mazzelkont,

Je zal wel bedoelen 'xiexie' = Chinees voor 'dankjewel', waarop ik dan weer zeg "bukeqi!", "graag gedaan". 'Tietie' kan (o.a.) betekenen 'zeer rustig en vredig' of 'zeer plakkerig'. Kies maar.

Groetsels,

Harmen.
pi_24452573
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 15:08 schreef hmesker het volgende:

[..]

Hoi mazzelkont,

.. 'Tietie' kan (o.a.) betekenen 'zeer rustig en vredig' of 'zeer plakkerig'. Kies maar.

Groetsels,

Harmen.
Nou laat de laatste betekenis dan maar vallen, haha

..ik hoorde een chinees dit laatst zeggen (klonk als tie tie) en hoorde dat het dankjewel betekende
  vrijdag 7 januari 2005 @ 16:00:44 #108
104428 Bacow
Leader Unit
pi_24452886
hmesker,

Zou je ook eens voor mij willen gooien, lijkt me leuk.
pi_24452907
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 15:40 schreef DonGorgon het volgende:
..ik hoorde een chinees dit laatst zeggen (klonk als tie tie) en hoorde dat het dankjewel betekende
Als ik het op z'n Hollands schrijf spreek je 't zo uit: "sjesje", met een 'e' als in 'wel'. Tsja, tismewat, dat Sjienees.

HM
pi_24454393
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:00 schreef Bacow het volgende:
Zou je ook eens voor mij willen gooien, lijkt me leuk.
Het blijft een vreemde uitdrukking, 'de I Tjing gooien'. Mensen zeggen wel eens tegen mij "ik heb vandaag de I Tjing gegooid", en ik kan dan niet nalaten om te vragen "en, hoe ver kwam -ie?".

Komt -ie:

Ik heb voor jou Hexagram 16, De Geestdrift gegooid.

Plaatje van Ann Williams:

Tekst van Han Boering:

HEXAGRAM 16. DE GEESTDRIFT.

Beneden het Ontvangende, de Aarde; boven het Opwindende, de Donder.

OORDEEL: VOORDEEL IN HET AANSTELLEN VAN HELPERS EN DOOR DE LEGERS TE LATEN OPTREKKEN.

Beschrijving:
de Geestdrift is het hexagram van de vervoering, de extase en de bezieling. Het is de toestand van de overgave (trigram Aarde) aan ritme en beweging (trigram Donder) in het algemeen en voor de danser in het bijzonder. In die ritmische hoedanigheid past dit gua ook bij muziek. Het teken is verder te zien als de geest-driftige sfeer van troepen tijdens de mobilisatie en het optrekken naar de strijd. Alles wat ritme heeft kan de mens in vervoering brengen; of het nu dansen of marcheren is, muziek of mathematica, ritme kan de mens inspireren, en zelfs bui-ten zichzelf brengen.

Het hexagram krijgt echter pas zijn werkelijke waarde als het in een “religieuze” context wordt gezet. Het Beeld spreekt dan ook van “offers” en van “voorou-ders”. Dit gua wordt beleefd als een staat van vervoering of een soort roes. Daar-om waarschuwen de yinne lijnen op de bovenste plaatsen van de trigrammen (op de 3de en de 6de plaats) voor verlies van zelfstandigheid; tegen het meegesleept worden door die roesachtige beleving. Alleen als de vervoering op het hogere is gericht, is het goed. De yange vierde lijn staat op een yinne plaats, wat inhoudt dat hij zich zou moeten matigen. Maar er is hier een uitzondering op de regel. Want deze lijn is als enige yange lijn de yange heer van het teken. De lijn heeft “vrienden”, zegt de tekst van die lijn, wat inhoudt dat hij het contact met de wer-kelijkheid niet zal verliezen. De resonantie met de onderste lijn en de saamhorig-heid met de vijfde lijn houden hem op koers.

Vanuit het roesaspect kan bij dit hexagram ook verband gelegd worden met hyp-nose. Verder is het te verbinden met de werking van bewustzijnsveranderende middelen, zoals marihuana en mescaline. Ook die brengen de geest op drift. Het ligt in de religieuze aard van dit gua dat deze middelen niet als puur tijdverdrijf moeten worden gebruikt. Dit hexagram is verder zonder meer gunstig voor alles wat met dansen, muziek en theater te maken heeft. De Geestdrift is het gua van het kosmische ritme. Muziek en dans zijn trouwens oorspronkelijk van religieuze aard. En zelfs in onze tijd is de muziek, ook de populaire, nog steeds een middel om de menselijke zieleroerselen tot uitdrukking te brengen. Uiteraard is deze mu-ziek vaak niet in de geest van dit hexagram. Maar het is goed te beseffen wat de eigenlijke oorsprong van deze uitingen is.

Verder is dit gua ook nog verbonden met het sjamanisme. Door middel van dans en muziek wordt door de sjamaan een geestelijke levenskracht gemobiliseerd. Die kracht kan, al dan niet in een verpersoonlijkte vorm, genezing teweegbrengen. Dat de connectie tussen sjamanisme en de I Tjing niet uit de lucht gegrepen is blijkt wel uit de tekst van de vijfde lijn. Daar wordt gesproken over ziekte, die echter niet dodelijk is.

BEELD: DE DONDER KOMT UIT DE AARDE OPKLINKEN: HET BEELD VAN DE GEEST-DRIFT. OVEREENKOMSTIG: DE OUDE KONINGEN MAAKTEN MUZIEK OM DE VERDIENSTEN TE EREN. ZIJ WIJDDEN HAAR ALS EEN GROOT OFFER AAN HET HOOGSTE, EN DE VOOROUDERS NAMEN ER DEEL AAN.

Dit hexagram bestaat uit de samenstellende trigrammen Donder en Aarde. Tri-gram Donder, het Opwindende, is boven; trigram Aarde, het Ontvangende, is beneden. Als je de Donder bijvoorbeeld ziet als het geluid van een klap en de Aarde als een vat, dan is dat te interpreteren als een trommel. Wanneer Donder wordt gezien als een bewegende voet en de Aarde als aarde, dan is er sprake van dansen of marcheren. In alle gevallen is er sprake van ritme, dus van geestdrift. De trigrammen Donder en Aarde bewegen uit elkaar.

DERDE: IDOLATE GEESTDRIFT. SPIJT. AARZELEN BRENGT SPIJT.

Prognose:
je wordt als het ware overspoeld door ideeën van buitenaf. Een dergelijk verlies van zelfstandigheid is niet goed. Kom tot jezelf en beoordeel de ideeën die je zo dwingend in beslag nemen zo realistisch mogelijk. Als je niet oppast, kun je jezelf verliezen. Maar je zult wel snel tot handelen moeten komen, want anders “mis je de boot”.

Lijnomslag:
verandering van de derde lijn van de Geestdrift geeft hexagram 62, het Overwicht van het Kleine. Als je niet omhoog streeft, maar beneden (dat wil zeggen prak-tisch) blijft, zul je slagen. Deze lijn moet weer met beide benen op de grond ko-men. Hij moet “aarden”. En gezien de tekst van de derde lijn van de Geestdrift moet dat wel snel gebeuren. Anders werkt teken 62 niet als een overgangstijd, maar als een rouwperiode.

VIERDE: OORSPRONG VAN DE GEESTDRIFT. HIJ VERKRIJGT HET GROTE. TWIJFEL NIET, VRIENDEN SCHAREN ZICH ALS EEN HAARBAND OM JE HEEN.

Prognose:
de ideeën die je hier hebt zijn uitstekend. Je plannen zullen lukken, beter nog dan dat je het je nu voorstelt. Accepteer je eventuele onzekerheid, die is tijdelijk en zal verdwijnen. Je kunt juist heel veel steun en hulp verwachten, je vrienden staan vierkant achter je. Niet alleen zien zij jouw plannen zitten, zij vinden jou ook de juiste persoon om die uit te voeren.

VIJFDE: AANHOUDENDE ZIEKTE. CHRONISCH, MAAR NIET DODELIJK.

Prognose:
je kampt hier met moeilijkheden, zoals ziekte of tegenwerking of iets dergelijks. Probeer niet met alle macht de toestand te veranderen. Je zult genoeg uithou-dingsvermogen hebben om deze periode te overleven. Op termijn zal er herstel optreden. Dan zal blijken dat deze tijd ook zijn voordelen heeft gehad.

---

Groetsels,

Harmen.
pi_24459960
Wil iemand voor mij orakelen?

Bij voorbaat dank!
:) :D
  zaterdag 8 januari 2005 @ 17:50:02 #112
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_24467240
ik zou ook graag nog 2 kaarten willen. 1 uit fearie oracle en 1 van de I-tjing zou ik wel zeer koel vinden
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_24468570
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:50 schreef purplerose het volgende:
ik zou ook graag nog 2 kaarten willen. 1 uit fearie oracle en 1 van de I-tjing zou ik wel zeer koel vinden

G. Hobyah
Imaginary fears,. Unreal hazards. Realistic caution.

It is time to look for the truth behind our fears, to distinguish between what is real and what is just our projection of old traumas and fears into our imaginary future. By delving into old patterns, we can see past them to a more liberating life. Only by facing these fears honestly andseeing them for what they are do we gain greater ability to open our hearts to the Singer of Courage ( card 8) and gain in strenght to face the reallydifficult challenges in our lives. Each false fear confronted and resolved makes us much stronger.

Reversed
on the other hand, perheaps there is a wicked thing in the closet, waiting for the lights too be turned out. Check things out carefully - sometimes our fears are justified. it is important for us to learn to distinguish between the imaginary and the real.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24468624
Mirage, er staat nog een kaart van mij voor jou op de vorige pagina
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_24468837
MUUS

Hartstikke bedankt, ik stel het erg op prijs dat je de tijd er voor neemt

Wel grappig dat ik mezelf in allebij wel terug kan vinden
pi_24469215
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 07:48 schreef YoriZ het volgende:

Bij voorbaat dank!
Yoriz, voor jou gegooid: hexagram 22, De Bekoorlijkheid.

Tekst van Han Boering:

HEXAGRAM 22. DE BEKOORLIJKHEID

Beneden het Zich-hechtende, het Vuur; boven het Stilhouden, de Berg.

OORDEEL: SUCCES. KLEIN VOORDEEL DOOR EEN DOEL TE HEBBEN.

Beschrijving:
hexagram de Bekoorlijkheid is het gua van de schone vorm, van de esthetiek. Hexagram de Bekoorlijkheid vertegenwoordigt datgene wat het oog (trigram Vuur) vasthoudt (trigram Berg). Dat is onder meer de wereld van de kunst, maar ook van de mode, de cinema en de schone schijn. In feite geldt het thema van dit teken voor alle menselijke waarnemingen. Uiteraard is het zo dat we niet zonder zintuigen kunnen. Anders zouden we dat kleine deel van de werkelijkheid dat we zien, horen, ruiken, proeven en voelen niet kunnen waarnemen. Maar door de beperkingen van onze zintuigen is de waarneming zelf ook beperkt, we kunnen de werkelijkheid niet helemaal waarnemen. Als dan de waarneming vooral gericht is op schoonheid, dan kunnen er allicht drogbeelden ontstaan. Natuurlijk, zonder schoonheid zou het leven een onaangename zaak zijn. Maar schoonheid moet altijd een onderdeel van iets groters blijven. Waar de bekoorlijkheid het belangrijkst wordt, verwordt het tot opsmuk en leidt af van het werkelijk belangrijke. Dan zie je niet de werkelijkheid, maar leef je in een ijdele droom. Voor de Bekoorlijkheid geldt dat eenvoud het kenmerk van het ware is. Daar waar vorm en de inhoud geheel overeenstemmen, is echte schoonheid.

Toelichting:
in de vormgeving is het zo dat het verschil tussen kunst en kitsch wordt bepaald door de mate waarin de vormgeving de essentie van het vormgegevene raakt. Een goed beeld van dit hexagram wordt geschetst in de volgende situatie zoals verteld in het verhaal van Plato’s grot. Deze klassieke parabel van de Griekse filosoof Plato is als volgt: in een grot zit een aantal mensen vastgeketend met hun rug naar een muur. Zij kijken met hun gezicht de grot in en kunnen niet over de muur heen kijken. Achter hun rug, achter de muur zijn andere mensen bezig rond een vuur, maar de grotbewoners weten dat niet. Wel zien zij groteske schaduwen op de wand van hun grot. Voor hen zijn hun impressies, de schaduwen die zij zien in de grot, de werkelijke wereld. Op een gegeven moment komt een van de geketenden los. Hij staat dan op en kijkt over de muur. Daar ziet hij tot zijn verbijstering wat er echt aan de hand is. Maar als hij dan zijn gewaarwordingen aan zijn lotgenoten vertelt, verklaren die hem voor gek. Hexagram de Bekoorlijkheid is op grond van zulke overwegingen ook te verbinden met de waan van de dag.

In de tijd van hexagram de Bekoorlijkheid is het goed om je te realiseren dat wij via onze zintuigen toegang hebben tot slechts een heel klein deel van de werkelijkheid. Van het gehele spectrum nemen wij niet meer dan een fractie waar. Wel is het zo dat het waarnemingsgebied inmiddels door allerlei apparatuur vergroot is. Radio en tv bijvoorbeeld zou je kunnen zien als een soort van kunstmatige zintuigen. Maar het gebruik hiervan is oppervlakkig, kunstmatige zintuigen maken geen deel uit van de integrale psychologie van de mens. Psychologisch gezien lopen wij als bijna blinden of bijna doven rond in een werkelijkheid waar we slechts een glimp van opvangen.

De opvatting dat de aantrekkelijkheid der dingen van tweede belang is, is ook terug vind je in het klassieke boek over het Tao: het Tao Te Tjing. In dat boek staat “Mooie woorden zijn niet altijd waar, ware woorden zijn niet altijd mooi”. Daar waar de vorm de essentie te boven gaat, ontstaan kitsch en klatergoud. Gua de Bekoorlijkheid is op soortgelijke gronden ook verbonden met de tijdelijkheid en vergankelijkheid van de wereldse dingen. Het is opvallend dat het Boek der Veranderingen hier veel minder negatief over is dan je mogelijkerwijze zou kunnen verwachten.

De calvinistische trekken waarvan onze westerse cultuur doortrokken is, ontbreken in China ten ene male. Er is geen moralistisch verzet tegen de schoonheid of tegen het verfraaien van de dingen. Zolang de Bekoorlijkheid niet meer gewicht krijgt dan het verdient, is er in het Oosten geen enkel bezwaar of moralistische weerzin in betrekking tot verfraaiingen. Maar toch geldt ook in de Chinese cultuur het versieren en verfraaien als een zaak van tweede belang. Ware kunst is iets dat boven het versieren uit stijgt.

BEELD: BENEDEN AAN DE BERG IS HET VUUR: DE BEKOORLIJKHEID. OVEREENKOMSTIG: DE LEERLING VERHELDERT DE LOPENDE ZAKEN, MAAR HIJ BESLIST NIET OVER STRIJDVRAGEN.

Vuur onder aan de Berg maakt dat er indrukwekkende schaduwen op de bergwand verschijnen, maar het lijkt meer dan het is. Het is een vluchtig verschijnsel, maar het oog (trigram Vuur) wordt er door vast gehouden (trigram Berg). Zodoende is dit hexagram onder bepaalde voorwaarden ook te zien als zinsbegoocheling. De trigrammen Berg en Vuur bewegen naar elkaar toe.

ONDER: VERFRAAIEN VAN ZIJN TENEN. VERLAAT HET VOERTUIG EN GAAT TE VOET.

Prognose:
je kunt hier kiezen tussen eenvoud en luxe, beide mogelijkheden zijn binnen je bereik. Maar de meer comfortabele mogelijkheden passen eigenlijk niet bij je, dus kies je voor de eenvoudige manier. Dat voorkomt dat je gemakzuchtig zou worden en maakt dat je vorm en inhoud blijft onderscheiden. Daardoor kun je jezelf verder ontwikkelen in de richting van je eigen essenties en verlies je je niet in uiterlijkheden en oppervlakkigheid.

Lijnomslag:
als de onderste lijn van de Bekoorlijkheid beweegt, ontstaat hexagram 52, het Stilhouden, de Berg. Het Beeld van dat teken zegt: “de Leerling gaat met zijn gedachten niet buiten zijn eigen situatie”. De lijn zoekt het meer essentiële en mijdt de waan van de dag.

DERDE: FRAAI EN VOCHTIG. DOORGAANDE STANDVASTIGHEID GEEFT GELUK.

Prognose:
hier raak je als het ware betoverd door de toestand waar je in zit. Laat je daar niet door overrompelen; ervaar het. Maar blijf je bewust van de realiteit. Pas op dat je niet in een staat van zinsbegoocheling raakt. Blijf doen wat nodig is, op die manier zal het lukken deze betoverende ervaring in je leven te integreren.

Lijnomslag:
als deze derde lijn bewogen is ontstaat hexagram 27, de Voeding. Dat is het teken van de diepere inzichten en de terugkoppeling, het hexagram dat een cyclus overziet. je kunt de betoverende ervaring uiteindelijk in een groter verband plaatsen.

BOVEN: VERFRAAIING MET WIT. GEEN FOUT.

Prognose:
hier ben je heel goed in staat het ware en het valse van elkaar te onderscheiden. De wereldse waan kun je niet meer verblinden. En je handelingen dragen de kenmerken van natuurlijke eenvoud. Dit is de lijn die zegt dat eenvoud het kenmerk van het ware is.

Lijnomslag:
hexagram de Bekoorlijkheid verandert hier in hexagram 36, de Verduistering van het Licht. Het Beeld van dat teken zegt: “hij verbergt zijn glans, maar blijft toch licht”.

---

Groetsels,

Harmen.
pi_24469422
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:50 schreef purplerose het volgende:
pr, ik heb voor jou hexagram 4, De Jeugddwaasheid gegooid:

Tekst van Han Boering:

HEXAGRAM 4. DE JEUGDDWAASHEID.

Beneden het Onpeilbare, het Water; boven het Stilhouden, de Berg.

OORDEEL: SUCCES. IK ZOEK DE ONWETENDE NIET, HET IS DE ONWETENDE DIE MIJ ZOEKT. BIJ HET EERSTE ORAKEL GEEF IK ADVIES. TWEE, DRIE MAAL VRAGEN GEEFT VERSTORING. WIE VERSTORING TEWEEG BRENGT, IS NIET VATBAAR VOOR ADVIES. VOORDEEL. STANDVASTIGHEID.

Beschrijving:
dit is het hexagram van de onervarenheid, de opvoeding en het leerproces. Als zodanig is het ook verbonden met het raadplegen van de I Tjing als orakel, zoals je in de tekst van het Oordeel kunt lezen. Essentie van het hexagram is dat de onwetende, die in deze teksten wordt weergegeven, zich bewust moet zijn van zijn onwetendheid. Weet of herkent hij die niet, dan is hij ook niet in staat nieuwe kennis op te nemen. Onwetendheid is geen fout, halsstarrigheid is dat wel. Wie niet horen wil, moet dan maar voelen. Dan stopt de opvoeding. Daar is de I Tjing niet voor gemaakt. Een belangrijk aspect van een geregeld gebruik van de I Tjing is dat het je leert je vragen goed te stellen. Zo leer je je gedachten duidelijk te formuleren en precies te vragen wat je nu eigenlijk wilt weten; je leert te constateren dat je iets niet weet (Berg en Water).

Niet alleen de onwetende wordt geadviseerd in dit hexagram. De yinne lijnen van dit hexagram geven adviezen aan de onwetende; de yange lijnen zijn tot de leraar gericht. De lichte yange lijnen dragen de kennis. In de literatuur van het Boek der Veranderingen wordt het Beeld toegelicht als mist aan de voet van een berg. Als het karakter van dit gua in China als woord wordt gebruikt, betekent het iemand die in duisternis is gehuld.

Toelichting:
een van de ideeën die zich naar aanleiding van de trigrammen van dit gua kunnen opdringen is: het indammen (trigram Berg) van een rivier (trigram Water). Of: het leggen van dijken ter bescherming tegen overstromingen. Als zodanig geldt het gua als het controleren en reguleren (trigram Berg) van de ongetemde natuurelementen (trigram Water). Dat wekt op zijn beurt weer associaties met het opvoeden van kinderen en het reguleren van emotioneel gedrag in het algemeen. De trigrammen van dit gua zijn onder andere ook te interpreteren als: het vaststellen (trigram Berg) van het lot (trigram Water). Dat is een reden te meer waarom dit teken is verbonden met het gebruik van het orakel.

Het orakel:
tot slot, omdat het zo goed bij dit hexagram past, nog iets over het stellen van vragen aan het Boek der Veranderingen. Als je geconcentreerd een vraag gesteld hebt, geeft de I Tjing antwoord. Dat antwoord gaat over dat wat je geest bezighield op het moment van vragen. Als het antwoord niet tot je door wil dringen, heeft het geen zin dezelfde vraag nog eens te stellen. Wel zou je in zo’n situatie kunnen vragen wat de reden of de grond is, waardoor je het niet snapt. Het repeteren van de vraag heeft echt geen zin. Net als bij het vorige antwoord zul je het niet begrijpen en je verwarring zal er alleen maar door toenemen. Verder is het van belang dat je de vraag zo scherp mogelijk formuleert. Hoe vager de vraag, des te mistiger het antwoord. Alleen al daarom is het nuttig de vraag op te schrijven. Als een antwoord je niet duidelijk is, neem dan afstand van je onbegrip en bekijk de vraag en het antwoord de volgende dag of later opnieuw. Vaak kom je dan tot helderheid.

BEELD: ONDER AAN DE BERG ONTSPRINGT EEN BRON: HET BEELD VAN DE JEUGDDWAASHEID. OVEREENKOMSTIG: DE LEERLING STREEFT NAAR HET VRUCHTDRAGEND HANDELEN EN HET VOEDEN VAN LEVENSKRACHT.

Hexagram de Jeugddwaasheid wordt gevormd door de trigrammen Berg en Water. Onder controle brengen (trigram Berg) van onzekerheid (trigram Water). Indammen (trigram Berg) van gevaar (trigram Water). De trigrammen Berg en Water bewegen zich beide omlaag.

VIERDE: AFGESLOTEN IN ONWETENDHEID. BESCHAMING.

Prognose:
of het nu jezelf of een ander betreft, hier wordt iemand getekend die absoluut niet in staat is “verder te kijken dan zijn neus lang is”. Dit is iemand die het bord dat hij voor zijn kop heeft het mooist mogelijke uitzicht vindt. Het heeft ook geen zin om hem raad te geven, hij zal niet luisteren. Er zit niets anders op dan de ander door schade en schaamte wijs te laten worden.

Lijnomslag:
omslag van de lijn geeft hexagram 64, Voor de Voleinding. Pas na de beschaming die de tekst van de lijn aangeeft, zal de ander tot bezinning komen, en moet dan helemaal van voren af aan beginnen. Dan moeten er nieuwe doelstellingen gezocht worden (hexagram 64, Voor de Voleinding: nieuwe wegen tot nieuwe doelen).

---

Groetsels,

Harmen.
pi_24469502
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 23:30 schreef MUUS het volgende:
Voor Mirage

Zij koos voor een kaart uit het Dieren Orakel der Druïden

Kaart:

Paard

[afbeelding]

Uitleg:

Paard (Each)

de godin, het land, reizen

De geest van Each roept ons op tot reizen. Dit kan zich uiten in een behoefte om in de fysieke wereld te reizen, maar wellicht voelen we ons ook aangetrokken tot een reis in het innerlijk.
Het paard brengt ons energie en snelheid en verbindt ons met de kracht van het land en van de zon. De paardgodin is beschermvrouwe van de hele levenscyclus van geboorte, dood, leven na de dood en wedergeboorte. Door te werken met de geest van Each, maken we ons vertrouwd met elk deel van deze levencyclus en beseffen we dat de godin ons in elk stadium beschermt en begeleidt.
Je hebt een prachtige kaart getrokken MUUS...

Dank je wel, bij het lezen van de tekst kwamen allerlei dingen ( die verband houden met elkaar) waar ik midden in zit boven. Het heeft met met cyclussen, familie, conclusies na het hebben van hoofddiscussies en er gelijk een nieuwe discussie achteraan voeren omdat je conclusie eigenlijk helemaal niet de conclusie is ( volgen wij het nog ? ), reizen fysiek en innerlijk reizen te maken.
Voor mij heeft hij zeker betekenis. Dank je wel
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24470429
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 07:48 schreef YoriZ het volgende:

Bij voorbaat dank!
omdat de batterijen van mijn fototoestel leeg zijn en er via google geen plaatje van de steen die ik getrokken heb, even dit plaatje ter illustratie.

Ik heb de steen getrokken die onder op het plaatje staat ( de spiraal )

Ouroboros

Return
Old patterns return. A new cycle begins. Do not be your own worst enemy.

For You
The alchemical process is a never ending spiral, often returning to a similar point, seen from a higher level. As Primal Matter contains all that is necessary for the production of the Philosopher's Stone, know that wherever you are in the process you are capable of achieving perfection. Yet, just as the dragon is devouring its own tail, you may be your worst enemy. Even after significant gains, you may find your self dealing with identical issues that challenged you in the past. You are here to learn these lessons: know that your past experiences have given you the necessary wisdom to cope with whatever life holds in store for the future. Be one with the flow of life, and trust the inevitable changes, set backs and new challenges you encounter are part of the great cosmic cycle of the Universe.

toepasselijk plaatje....

Sir Winston Churchill
  zaterdag 8 januari 2005 @ 22:02:30 #120
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_24472030
beetje off topic .. .

ik zoek uitleg van een kaart
ik begrijp dat er dus tig soorten decks en typen kaarten zijn ..dus mss is het een stomme vraag ..
anders

the fool ?

jaja ..stomme vraag want ik kan wel engels
maar of er nog andere bijbetekenissen / uitleggen aan zitten behalve 'de sukkel'

ik voel gewoon dat er een addertje ergens zit
van iemand deck geleend maand geleden oid . om 'een keer een kaart te leggen'
4 kaarten waaronder . the fool ...*schud*
4 kaarten waaronder ..the fool ...

*maand later* *situatie* *deckhouder-->exit* *deck bleef nog liggen met omgedraaid...*
(stond langer verhaal maar laat maar ..alleen maar verwarrend )
the fool ...dus
(en hierop ging mijn .."hmm dit is vast toeval"-alarm af )

maargoed iemand info over die kaart ?

on topic .. goed topic
verder ..

kies zelf maar een deck .. trek een kaart ... als het over mij gaat ..vertel het dan ook
bvd
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  zaterdag 8 januari 2005 @ 22:40:25 #121
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24472744
@coz
Hier heb je een uitleg. Ik zal even verder kijken of ik meer kan vinden
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  zondag 9 januari 2005 @ 13:52:36 #122
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_24483304
Dankje harmen voor het gooien van je I-tjing muntjes. Hij geeft stof tot nadenken, en ik moet het nog een paar lezen om het helemaal duidelijk te hebben maar de grote boodschap is dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is.

Geeft me een beetje verbaasd gevoel, ik dacht altijd al verder te kijken dan me neus lang was maar blijkbaar niet genoeg. Ik ga daar nog eens diep over nadenken.

Mijn dank harmen
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
  zondag 9 januari 2005 @ 14:06:27 #123
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_24483500
dank livEliveD
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
pi_24486363
quote:
Op zondag 9 januari 2005 13:52 schreef purplerose het volgende:
Dankje harmen voor het gooien van je I-tjing muntjes. Hij geeft stof tot nadenken, en ik moet het nog een paar lezen om het helemaal duidelijk te hebben maar de grote boodschap is dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is.

Geeft me een beetje verbaasd gevoel, ik dacht altijd al verder te kijken dan me neus lang was maar blijkbaar niet genoeg. Ik ga daar nog eens diep over nadenken.

Mijn dank harmen
Graag gedaan hoor. Misschien helpt 't als ik nog wat nuancering aanbreng. De naam van dit hexagram, meng, wordt meestal vertaald met 'jeugdige onwetendheid' o.i.d.

Maar heel vroeger (ong. 1000 v. Chr.), toen de I Tjing bezig was te ontstaan, was het de naam van een klim/kruipplant die alles overwoekerde. Dit geeft het beeld van iets wat door verwaarlozing in de loop der tijd bedekt raakt, waardoor je het niet meer kan zien. Doordat dit geleidelijk gaat merk je het niet op en wordt het automatisch in je leven gepast. Het zijn als regeltjes die je structuur geven, maar als je de regeltjes te rigide toepast en ze nooit eens kan loslaten mis je veel. En daar zijn regeltjes/structuren niet voor bedoeld.

Het hexagram heet daarom ook vaak De Jeugddwaasheid om dat regeltjes/structuren voor de jeugd meestal wel handig zijn, het geeft houvast als ze nog niet weten wat ze moeten doen. Volwassenen worden echter geacht er flexibeler mee om te kunnen gaan.

Groeten en succes!

Harmen.
pi_24487137
hmesker, kun je voor mij ook zo'n hexagram-ding doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')