abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24258642
Als dogmatische atheïst zat ik laatst in de kerk en vroeg me af of het eigenlijk wel zin heeft om te bidden.

Zoals we allemaal weten is God almachtig (hoe onmogelijk dat ook lijkt) en worden we bij goed gedrag en de dood toegelaten tot de hemel. Ervan uitgaande dat de Duivel geen invloed heeft in de hemel en wel op aarde (waardoor de almachtigheid van God er klaarblijkelijk voor kan zorgen dat de invloed van de Duivel aan banden kan worden gelegd) kan niet anders geconcludeerd worden dat de Duivel hier op aarde is om ons mensen aan een soort test te onderwerpen. Een test waarin onze trouw aan God op de proef wordt gesteld door de verschrikkingen en tragedie die we soms meemaken. Is bidden voor betere tijden dan niet zinloos, omdat God ons niet voor niets spreekwoordelijk door het slijk haalt?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 28 december 2004 @ 18:47:41 #2
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_24259282
Als het voor die mensen zorgt dat ze zich prettiger voelen heeft het iig ergens wel nut. Over het getest worden, dat laat ik aan een gelovige over om te beantwoorden
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_24259299
-edit : de hele reactie was zinloos-

[ Bericht 47% gewijzigd door Alicey op 28-12-2004 20:03:36 ]
pi_24259377
zijn er geen statistieken die uitwijzen dat mensen die bidden voor gezondheid voor hun naasten een lager sterftepercentage hebben?

zo nee, dan wordt het wel eens tijd daarvoor, nietwaar?
Extremistisch gematigd.
pi_24259548
lekker onzinnige reacties.

Wat jij zegt over de duivel, komt met name voor bij Job. De geschiedenis is wel bekent.
Mensen bidden ook voor kracht en moed om door de moeilijke tijd heen te komen. Bijvoorbeeld bidden voor genezing van kanker, maar ook als genezing Gods wil niet is, kracht om te volharden in het geloof. In principe is een luizenleventje waarin alles lekker gaat niet het doel. Het doel is volharden in geloof. Jezus bad in de hof van gethsemane (hoe schrijf je dat?) ook of de drinkbeker van het lijden aan hem voorbij mocht gaan. Dit was echter niet Gods wil, en ook deze geschiedenis is verder bekend. Er zijn ook genoeg mensen die genezen en ook mensen die ondanks alles een sterk geloof houden. Het is dus niet zinloos om te bidden.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_24259584
-edit-

[ Bericht 84% gewijzigd door Alicey op 28-12-2004 20:04:43 (bagger) ]
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:02:22 #7
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24259594
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 18:52 schreef P8 het volgende:
zijn er geen statistieken die uitwijzen dat mensen die bidden voor gezondheid voor hun naasten een lager sterftepercentage hebben?

zo nee, dan wordt het wel eens tijd daarvoor, nietwaar?
Ik geloof dat in Amerika wel eens zo'n soort test is gedaan. Twee groepen zieken; voor de ene groep werd wel gebeden en voor de andere groep niet.

Maar ja...zou God zich laten (mis)(ge)bruiken voor zo'n onderzoekje?
I believe in Heaven, I hope you understand...
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:02:49 #8
90988 Angeren
The devil made me do it
pi_24259602
ik kan me een uitspraak herinneren van mijn geschiedenis docent op de Mavo:
bidden in nood, help geen kloot.
I am dead. As of this moment we are all dead. We go into battle to reclaim our lives. This we do gladly because we are Jem'Hadar. Remember, Victory is life."
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:04:36 #9
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_24259631
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:00 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
lekker onzinnige reacties.

Wat jij zegt over de duivel, komt met name voor bij Job. De geschiedenis is wel bekent.
Mensen bidden ook voor kracht en moed om door de moeilijke tijd heen te komen. Bijvoorbeeld bidden voor genezing van kanker, maar ook als genezing Gods wil niet is, kracht om te volharden in het geloof. In principe is een luizenleventje waarin alles lekker gaat niet het doel. Het doel is volharden in geloof. Jezus bad in de hof van gethsemane (hoe schrijf je dat?) ook of de drinkbeker van het lijden aan hem voorbij mocht gaan. Dit was echter niet Gods wil, en ook deze geschiedenis is verder bekend. Er zijn ook genoeg mensen die genezen en ook mensen die ondanks alles een sterk geloof houden. Het is dus niet zinloos om te bidden.
waren geloof ik in azie ook een hoop mensen die voor een fijne kerst gebid hebben...
op zulke momenten weet ik zeker dat er geen god is, tenzij hij dezelfde persoon is als de duivel
Me geile wijf moest van Cynix weg..... :'(
.::. Join het FOK! pulse team! And lets beat GOT .::.
http://forum.fok.nl/topic/602257
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:06:15 #10
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_24259666
De aarde is 'the devil's playground' en ons leven hier is een test.
God komt ons niet helpen of redden omdat hij de rest van het universum ook onder zich heeft en wij natuurlijk niet zijn enige kinderen zijn.
Het hoort ook bij de test ... blijf jij in iets geloven dat zich niet manifesteert of zich niet voor jou schijnt te interesseren.
God heeft ons de neiging tot zelfdestructie gegeven (het kwade in ons) en een gevoel van moraal (ying en yang)
De duivel is ook god trouwens .. alleen hier op aarde.

/ik ben al lang gezakt voor zijn test ,btw
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_24259732
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:04 schreef Guidoweb5 het volgende:

[..]

waren geloof ik in azie ook een hoop mensen die voor een fijne kerst gebid hebben...
op zulke momenten weet ik zeker dat er geen god is, tenzij hij dezelfde persoon is als de duivel
De mensen die daar gebeden hebben voor een fijne kerst, hebben die misschien wel gekregen.
Misschien zijn ze nu wel in de hemel, beter dan hier iig. Maar dat weet jij niet en ik ook niet.
pi_24259819
Is er ooit iemand genezen van kanker, door te bidden, ThatsMeThatsRight?
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:13:24 #13
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_24259822
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:09 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

De mensen die daar gebeden hebben voor een fijne kerst, hebben die misschien wel gekregen.
Misschien zijn ze nu wel in de hemel, beter dan hier iig. Maar dat weet jij niet en ik ook niet.
en zo kan je altijd alles wel goedpraten. Alles een dubbele betekenis geven.
Maar je opmerking maakt me een beetje boos, maar dat moet ik eigenlijk niet doen..
Zo'n domme christenfundamentalist als jij
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:17:57 #14
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24259920
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:13 schreef Guidoweb5 het volgende:

[..]

Maar je opmerking maakt me een beetje boos, maar dat moet ik eigenlijk niet doen..
Jammer dat je iemand die voor zijn mening durft uit te komen, direct weer uit moet maken voor domme fundamentalist. De pot verwijt de ketel.
pi_24259949
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:13 schreef Guidoweb5 het volgende:

[..]

Dat is juist de basis van het geloof, dat het hiernamaals de beloning is van wat je hier doet.
Ik heb het zeer recent van heel dichtbij meegemaakt dat iemand op een vreselijke manier kanker had en veel te jong stierf. Toch heeft de familie er achteraf veel troost aan gehad dat die vrouw er in haar lijdensperiode naar uit kon zien dat ze na het lijden in dit leven bij Jezus kan zijn.
pi_24259997
Als iets gebeurt waarvoor gebeden is, zeggen ze: zie je wel!
Als iets uitblijft waarvoor gebeden is, zeggen ze: god heeft het wel gehoord maar heeft een reden om het nog niet in te willigen, zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk.

.
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:23:32 #17
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24260025
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:13 schreef Davitamon het volgende:
Ja hoor, daar zijn genoeg voorbeelden van. Een bezoekje aan google leverde me direct de volgende link op:

http://www.cai.org/nl/testimonies/files/healing/bridget-nl.htm
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:25:36 #18
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24260067
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:21 schreef Modus het volgende:
Als iets gebeurt waarvoor gebeden is, zeggen ze: zie je wel!
Als iets uitblijft waarvoor gebeden is, zeggen ze: god heeft het wel gehoord maar heeft een reden om het nog niet in te willigen, zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk.

.
Als iets uitblijft waarvoor gebeden is, zeggen ze: zie je wel, God bestaat niet!
Als iets gebeurt waarvoor gebeden is, zeggen ze: dat was anders ook wel gebeurd; puur toeval.

dinsdag 28 december 2004 @ 19:26:03 #19
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_24260081
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:17 schreef LLCoolR het volgende:

[..]

Jammer dat je iemand die voor zijn mening durft uit te komen, direct weer uit moet maken voor domme fundamentalist. De pot verwijt de ketel.
vind jij die opmerking normaal dan>

als een pedo zegt dat ie kinderen lekker vind dat zijn zijn gedachtes toch ook ziek!
of valt dat ook onder het mom van: voor je mening uitkomen.

Ik snap niet dat die gast durft te zeggen dat het misschien wel goed is wat er gebeurd is omdat die mensen misschien in een hemel zijn, terwijl er op tv beelden zijn van kinderen die huilen omdat hun moeder dood is...
pi_24260083
quote:
Ja, volgens mij zijn er verhalen te over van mensen die genezen zijn van kanker en dit wijden aan God. FF googlen
pi_24260120
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:26 schreef Guidoweb5 het volgende:

Ik snap niet dat die gast durft te zeggen dat het misschien wel goed is wat er gebeurd is omdat die mensen misschien in een hemel zijn, terwijl er op tv beelden zijn van kinderen die huilen omdat hun moeder dood is...
Heb ik gezegd dat het goed is wat er gebeurt is?????
LEZEN!!
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:28:40 #22
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_24260148
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:26 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

Ja, volgens mij zijn er verhalen te over van mensen die genezen zijn van kanker en dit wijden aan God. FF googlen
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:19 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

Dat is juist de basis van het geloof, dat het hiernamaals de beloning is van wat je hier doet.
Ik heb het zeer recent van heel dichtbij meegemaakt dat iemand op een vreselijke manier kanker had en veel te jong stierf. Toch heeft de familie er achteraf veel troost aan gehad dat die vrouw er in haar lijdensperiode naar uit kon zien dat ze na het lijden in dit leven bij Jezus kan zijn.
dus iemand geneest van kanker omdat hij bidt,
maar eigenlijk kan ie beter dood gaan want dat is beter....

dinsdag 28 december 2004 @ 19:33:06 #23
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24260236
-edit-

[ Bericht 96% gewijzigd door Alicey op 28-12-2004 20:06:54 (off-topic) ]
pi_24260253
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:28 schreef Guidoweb5 het volgende:

dus iemand geneest van kanker omdat hij bidt,
maar eigenlijk kan ie beter dood gaan want dat is beter....

Nee, iemand bid om genezing (want volgens mij heeft niemand graag kanker, net zo min als iemand graag getroffen wordt door een tsunami), maar bidt ook om volharding in het geloof ondanks de ziekte. Zonder geloof kan je immers niet in de hemel komen.
pi_24260316
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:26 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

Aha, fascinerend. Dus die mensen die wel doodgaan aan kanker, hebben wellicht niet zo goed hun best gedaan met bidden?
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:38:55 #26
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_24260351
Jammer dat zulke topics zo vaak op dit uitlopen....
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_24260435
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:04 schreef Guidoweb5 het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien is zo'n conclusie niet echt sterk
Nou moet je God uberhaubt al niet met wetenschap te lijf gaan... maar een erg sterk argument vind ik dit niet, zeker niet als je in de bijbel, het boek dat volgende de bijbel zelf door God geinspireerd is zulke dingen juist duiden op de 'laatste dagen', oftewel de periode vlak voordat Hij zal ingrijpen.

Conclusie... je geloofd niet en je roept zulke gebeurtenissen aan om bevestiging te krijgen dat jij goed zit, terwijl de dingen waarin je echt bevestiging zou kunnen vinden niet WIL begrijpen.
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
***Get famous - Describe the famous***
pi_24260477
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:37 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Aha, fascinerend. Dus die mensen die wel doodgaan aan kanker, hebben wellicht niet zo goed hun best gedaan met bidden?
Waar concludeer je dat uit? Genezing is geen beloning. Als je door de bril van een christen/moslim/jood of welk ander gelovige dan ook, dan zul je dit leven als iets tijdelijks zien. Als je bedenkt dat de hemel of hel hierna eeuwig is, dan stelt het leven hier (hoe moeilijk dan ook) eigenlijk niets voor. Ik ben ook geen afgestuudeerd theoloog en ik heb de waarheid ook niet in pacht. Misschien heb ik wat crux gereageerd op het voorbeeld van de tsunami, maar er zijn gelovigen genoeg die het moeilijk hebben en verlangen (!!!!) (dus niet persé dood willen) naar het hiernamaals. Dat is wat ik met mijn opmerking probeerde te verduidelijken. Guido zei dat die mensen een fijne kerst wilden en ik probeerde te zeggen dat dit net het geval hoeft te zijn. Zoals ik ook toen al schreef, dat weet hij niet en ik ook niet.
pi_24260524
quote:
Als die persoon er nou eens wel zou zijn... zou jij hem dan geloven?
Of ben jij dan weer goedgelovig omdat je het met verstand niet kan beredeneren?

Alles wat het verstand te boven gaat is gewoon lastig... en iedereen wil bewijs voor een God, maar als men het bewijs zou krijgen dan:

a) zeggen de gelovigen dat ze altijd in al een God geloofden
b) de atheisten dat er genoeg verklaringen zullen zijn, misschien niet nu maar later ooit voor dit verschijnsel.

Dus vraag geen A als je van te voren weet dat je B niet zal durven of sterker nog, willen zeggen.
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
***Get famous - Describe the famous***
pi_24260682
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:45 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

Waar concludeer je dat uit?
Logische redeneren. Jij zegt dat er gevallen (kunnen) zijn van mensen die genezen zijn van kanker door te bidden. Er zijn ook mensen doodgegaan aan kanker zonder te bidden. Deze hebben dus de kans op genezing door te bidden niet gehad.
pi_24261083
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:54 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Logische redeneren. Jij zegt dat er gevallen (kunnen) zijn van mensen die genezen zijn van kanker door te bidden. Er zijn ook mensen doodgegaan aan kanker zonder te bidden. Deze hebben dus de kans op genezing door te bidden niet gehad.
Dat kan je niet logisch beredeneren. Er is geen puntensysteem oid.
Kijk, geloven is een werkwoord. Dat doe je of niet. Je gelooft of je gelooft niet, meer keuzes zijn er niet. Wil je deze discussie verder kunnen voeren dan moet je je verdiept hebben in het onderwerp, anders kan je alles als een dooddoener afdoen.
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:17:31 #32
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24261219
Zeg Alicey? Waarom heb je me ge-edit?
pi_24261287
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:17 schreef tommytheman het volgende:
Zeg Alicey? Waarom heb je me ge-edit?
WFL Feedback deel 4
pi_24261566
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:11 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

Wil je deze discussie verder kunnen voeren dan moet je je verdiept hebben in het onderwerp, anders kan je alles als een dooddoener afdoen.
Na zelf met een gigantische dooddoener te komen

Ik blijf het geestelijk armoede vinden dat mensen de dreiging van de hel of de hoop op de hemel nodig hebben om een goed leven te leiden
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:32:25 #35
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_24261614
quote:
Vraag, hoe wil je dat bewijzen?

Ik denk dat het gewoon niet te bewijzen is. Hoe kun je bewijzen wat de oorzaak van de genezing is? Chemo? Bidden? Simpel weg volharding van het lichaam? Hoe sterk die persoon gelooft, heeft dat invloed op het bidden?
Bidden is een persoonlijk iets denk ik, verschillende per persoon.

Bidden kan voor een mensen werken als een placebo. Gelovigen denken dat bidden helpt en dus door te bidden verwachten zij een bepaalde reactie.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_24261706
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:30 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Na zelf met een gigantische dooddoener te komen

Ik blijf het geestelijk armoede vinden dat mensen de dreiging van de hel of de hoop op de hemel nodig hebben om een goed leven te leiden
Als je deze discussie verder wilt voeren, gaat het over dingen als predestinatie en God's plan.
Als je over wiskundige hybride systemen wilt discusseren zal je toch flink wat kaas van wiskunde gegeten moeten hebben.

Je tweede opmerking geeft ook niet bepaald blijk van een terdege verdieping in het onderwerp.
pi_24261808
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:32 schreef PS het volgende:

[..]

Vraag, hoe wil je dat bewijzen?

Ik denk dat het gewoon niet te bewijzen is. Hoe kun je bewijzen wat de oorzaak van de genezing is? Chemo? Bidden? Simpel weg volharding van het lichaam? Hoe sterk die persoon gelooft, heeft dat invloed op het bidden?
Bidden is een persoonlijk iets denk ik, verschillende per persoon.

Bidden kan voor een mensen werken als een placebo. Gelovigen denken dat bidden helpt en dus door te bidden verwachten zij een bepaalde reactie.
Zoals ook is te bewijzen dat mensen 'beter' worden van een chemokeur. Maar in het geval van bidden of alternatieve geneeskunst niet, dus. Zolang het niet te bewijzen is kun je wel allerhande theorieën op gaan hangen, zoals men vroeger ook 'geloofde' in aderlatingen, maar of het ook zinvol is...
pi_24262023
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:36 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:

[..]

Als je deze discussie verder wilt voeren, gaat het over dingen als predestinatie en God's plan.
Als je over wiskundige hybride systemen wilt discusseren zal je toch flink wat kaas van wiskunde gegeten moeten hebben.
Dat lijkt mij behoorlijk buiten de strekking van dit topic vallen, dus als jij op dat 'niveau' wenst te discussiëren zit je in dit topic verkeerd, vrees ik.

Overigens zul je weinig mensen overtuigen door met termen te strooien, ook al zul je ongetwijfeld zelf vinden dat jij op dergelijk vlak wel enorm onderlegd bent
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:56:27 #39
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_24262180
Daarom om te bewijzen of bidden zinloos is heb je vier klonen nodig ofzo.

De een bid wel, maar gelooft niet.
De tweede bid niet, maar gelooft niet.
De derde bid niet, maar gelooft wel.
De vierde bid wel, maar gelooft wel.

En dat is alleen met de oplossing zoeken in bidden. Je zou het verder kunnen brengen door een priester ook in te voegen. Aangezien zijn geloof sterker is (of zou zijn). Nu alleen nog alle proefpersonen toevoegen die chemo hebben gehad die wel en niet geloven etc.......

Helpt bidden? Als je er in gelooft kan het je helpen. Maar helpt bidden als je midden op het spoor staat en er komt een trein aan? Als die trein dan stopt dan zou je gelovig worden. Of de machinist zag je staan en kon net op tijd remmen. Maar zou god je gebed dan gehoort hebben en de machinist laten stoppen.

Als je dus wilt bepalen of bidden helpt of niet, zul je richting predestinatie moeten denken. Beinvloeden van het lot is dat mogelijk? Als je gelooft dat je lot vast staat, dan hoef je niet te bidden. Want wat er met je gebeurt staat al vast.
Geloof je dat je je eigen lot bepaald, dan zou je door bidden je lot kunnen veranderen.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_24262556
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:50 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij behoorlijk buiten de strekking van dit topic vallen, dus als jij op dat 'niveau' wenst te discussiëren zit je in dit topic verkeerd, vrees ik.

Overigens zul je weinig mensen overtuigen door met termen te strooien, ook al zul je ongetwijfeld zelf vinden dat jij op dergelijk vlak wel enorm onderlegd bent
Zoals ik al zei, ik studeer geen theologie oid. Ik geef alleen aan, als je deze discusie verder wilt kunnen voeren, zonder dooddoeners en one-liners, je meer van het onderwerp moet weten.
Ik heb helemaal geen argument gebouwd op de termen waar ik mee gestooid heb, dus heb ik daar ook niemand mee proberen te overtuigen. Ik heb de termen alleen genoemd omdat dat de logische volgende stap in de discussie is.
pi_24262732
Is niet bidden zinvol?

Ik bid nooit en heb nu niet bepaald het gevoel dat het leven voor mij moeilijker is dan voor andere mensen.
  dinsdag 28 december 2004 @ 21:30:06 #42
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24263034
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 18:10 schreef sizzler het volgende:
Als dogmatische atheïst zat ik laatst in de kerk en vroeg me af of het eigenlijk wel zin heeft om te bidden.

Zoals we allemaal weten is God almachtig (hoe onmogelijk dat ook lijkt) en worden we bij goed gedrag en de dood toegelaten tot de hemel. Ervan uitgaande dat de Duivel geen invloed heeft in de hemel en wel op aarde (waardoor de almachtigheid van God er klaarblijkelijk voor kan zorgen dat de invloed van de Duivel aan banden kan worden gelegd) kan niet anders geconcludeerd worden dat de Duivel hier op aarde is om ons mensen aan een soort test te onderwerpen. Een test waarin onze trouw aan God op de proef wordt gesteld door de verschrikkingen en tragedie die we soms meemaken. Is bidden voor betere tijden dan niet zinloos, omdat God ons niet voor niets spreekwoordelijk door het slijk haalt?
Satan had net als wij een vrije keus, satan om een verkeerde keus (keus tegen God) te vernietigen zou niet goed van God zijn. Dat mensen door de satan verleid worden is onze eigen keuze, of je trapt erin, of je weerstaat het.
Bidden tegen verzoekingen, met name "en leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze" heeft wel degelijk zin naar mijns inzien.
niet zodat satan ons niet meer probeert te verleiden, maar zodat wij deze verleiding kunnen weerstaan.
  woensdag 29 december 2004 @ 00:00:46 #43
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_24266715
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:43 schreef Denagam het volgende:

[..]

Wetenschappelijk gezien is zo'n conclusie niet echt sterk
Nou moet je God uberhaubt al niet met wetenschap te lijf gaan... maar een erg sterk argument vind ik dit niet, zeker niet als je in de bijbel, het boek dat volgende de bijbel zelf door God geinspireerd is zulke dingen juist duiden op de 'laatste dagen', oftewel de periode vlak voordat Hij zal ingrijpen.

Conclusie... je geloofd niet en je roept zulke gebeurtenissen aan om bevestiging te krijgen dat jij goed zit, terwijl de dingen waarin je echt bevestiging zou kunnen vinden niet WIL begrijpen.
nee, ik geloof niet, maar respecteer mensen die dat wel doen, of dat nou christenen, hindoes of moslims zijn. En ik vind het heel fijn dat mensen zoveel troost en hoop uit hun geloof kunnen halen.

dus ik als niet gelovige heb begrip voor mensen die wel geloven en wil me best inleven in hun geloof. Andersom is dat veel minder het geval...
Wat jij in je conclussie oppert is dat ik probeer mensen van hin geloof te halen, dat is ABSOLUUT niet waar.

De user waarop ik reageerde vertelde echt onzin, en dan ga ik daar tegenin!
  woensdag 29 december 2004 @ 09:22:16 #44
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24271371
quote:
Op woensdag 29 december 2004 00:00 schreef Guidoweb5 het volgende:

[..]

nee, ik geloof niet, maar respecteer mensen die dat wel doen, of dat nou christenen, hindoes of moslims zijn. En ik vind het heel fijn dat mensen zoveel troost en hoop uit hun geloof kunnen halen.
quote:
De user waarop ik reageerde vertelde echt onzin, en dan ga ik daar tegenin!
quote:
De theorie ligt soms mijlenver af van de praktijk...
  woensdag 29 december 2004 @ 09:28:51 #45
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24271422
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:50 schreef Davitamon het volgende:

[..]

TMTR heeft hier wel een punt. De termen die hij noemt zijn wel degelijk een logisch vervolg op deze discussie en heeft dus niets te maken met het imponeren van mensen, iets wat jij nu suggereert.

Het probleem met deze discussies is dat ze altijd uitdraaien op 'wellus-nietus-spelletjes'.
Deze topic gaat specifiek over bidden. Vroeg of laat is er dan altijd wel weer iemand die dingen roept als: 'geloven is voor mietjes', 'geloven is voor zwakken' etc etc. Vaak zijn dit ook nog mensen die het woord 'respect' als stopwoord hanteren. Deze discussie (en vele andere van gelijke strekking) heeft alleen zin als men elkaar serieus neemt en men inhoudelijk reageert.
  woensdag 29 december 2004 @ 09:33:30 #46
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_24271462
bidden levert je volgens mij niets op qua "hulp van god". punt 1 omdat hij volgens mij niet bestaat, maar zelfs als zou hij bestaan, dan zou het ook zinloos zijn. hij is almachtig, alles is deel van zijn plan, en dan zouden wij hem met een beetje prevelen ervan af kunnen praten?..

feit blijft natuurlijk dat het nemen van een momentje rust, om tot bezinning en inzicht te komen, altijd goed is. noem het mediteren, noem het bidden, noem het een boswandeling maken.. maakt niets uit.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  woensdag 29 december 2004 @ 10:05:04 #47
25162 LLCoolR
This is a love song...
pi_24271779
quote:
Op woensdag 29 december 2004 09:33 schreef punchdrunk het volgende:
bidden levert je volgens mij niets op qua "hulp van god". punt 1 omdat hij volgens mij niet bestaat, maar zelfs als zou hij bestaan, dan zou het ook zinloos zijn. hij is almachtig, alles is deel van zijn plan, en dan zouden wij hem met een beetje prevelen ervan af kunnen praten?..

feit blijft natuurlijk dat het nemen van een momentje rust, om tot bezinning en inzicht te komen, altijd goed is. noem het mediteren, noem het bidden, noem het een boswandeling maken.. maakt niets uit.
Volgens mij bestaat God wel. Bidden is zeker niet zinloos. Vaak wordt gedacht dat je alleen bidt als je iets te vragen hebt. Inderdaad is het zo dat God niet altijd doet wat je van Hem verlangt. Toch is bidden belangrijk, omdat je op die manier communiceert met God. Als je een relatie met iemand hebt, communiceer je met die persoon; zo is het ook met God.
  woensdag 29 december 2004 @ 10:17:53 #48
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_24271923
quote:
Op woensdag 29 december 2004 10:05 schreef LLCoolR het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat God wel. Bidden is zeker niet zinloos. Vaak wordt gedacht dat je alleen bidt als je iets te vragen hebt. Inderdaad is het zo dat God niet altijd doet wat je van Hem verlangt. Toch is bidden belangrijk, omdat je op die manier communiceert met God. Als je een relatie met iemand hebt, communiceer je met die persoon; zo is het ook met God.
dat eerste is al lang en breed besproken, dus daar zullen we het niet voer hebben. for the record: ik ben nog steeds absoluut overtuigd dat het bestaan van een hogere macht onwaar is, maar laten we voor de sake of discussion even aannemen dat onze grote Vriend wel bestaat.

god doet allicht niet wat jij van hem verlangt. volgens het geloof is het toch zo dat hij een groot, gedetailleerd plan heeft, dat allesomvattend is en voor iedereen, op elke schaal geld? hoe kan hij dan daarnaast nog rekening gaan houden met wat WIJ willen? het is toch het een of het ander..
als het in zijn plan past om jou geen nieuwe fietst te geven, of je zoontje te laten sterven, dan helpt het toch niet als jij hem gaat vragen om het tegenovergestelde te doen?

wat het communiceren betreft: tja, jij denkt dat je echt communiceert, ik denk dat je gewoon de tijd neemt om de dingen op een rijtje te zetten en luistert naar wat je eigen denkvermogen je ingeeft.. heeft toch geen zin om daarover te discussieren: ik overtuig jou niet, en jij overtuigt mij niet..
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_24271933
Ik denk dat je met bidden in ieder geval zelf het een en ander op een rijtje kunt zetten, ongeacht of je gelooft of niet. Misschien geldt verder wel dat bidden helpt in dezelfde zin dat ergens over praten dat doet.

Ik denk niet dat bidden voor goddelijk ingrijpen tot de mogelijkheden behoort. Het zou in ieder geval wat vreemd op me overkomen dat God hier ingrijpt bij relatieve onbenulligheden, en in rampgebieden andere mensen die net zo hard bidden links laat liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alicey op 29-12-2004 20:33:03 (spelfout) ]
pi_24272031
Het is een state of mind denk ik.....mensen die het doen die doen het om zich beter te voelen, dus heeft het nut.
Zo heeft iedereen wel iets om zich beter te doen voelen...
bla bla bla......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')