Ik ook niet hoor.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:09 schreef Rewimo het volgende:
Ik herken daar helemaal niks in.
dat denk ik ook!quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:18 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ik ook niet hoor.
Maar goed, mensen onthouden altijd vooral de extreme voorbeelden. Misschien herinneren ze zich de normale hoogbegaafde kinderen juist wel niet omdat die er niet mee te koop liepen.
ik zeg ook niet dat kinderen zich op school de hele dag moeten vervelen of afgeremd worden.quote:Verder in het algemeen: wat een gedoe over kinderen die zicht moeten leren vervelen. Ik heb me jarenlang verveeld op een basisschool waar ik niks extra's mocht doen, en het enige wat het bereikt heeft is dat ik me mijn leven lang gewoon afgeremd voel en het idee heb dat ik veel meer had kunnen doen als iemand mij destijds de ruimte had geboden om me verder te ontwikkelen, ipv gedwongen had 8 uur per dag uit het raam te staren of sommen/taal ver onder m'n niveau te doen. Je hersenen hebben prikkels nodig. Als je x jaar lang niets uit je hoofd leert, dan merk je dat. Als je x jaar lang niets hoeft te analyseren, dan word je trager. Dat leidt alleen maar tot problemen wanneer je op een gegeven moment naar de middelbare school of mss. later uni/hbo gaat en merkt dat je daar wel wat moet doen, maar dat het niet lukt omdat je nooit geleerd hebt hoe en gewoon jarenlang langzaam afgestompt bent.
Verder is het flauwekul om te zeggen dat een klein kind zich zelf maar moet leren vermaken en dat het niet goed is het kind dingen voor te schotelen, want een klein kind kan vaak nu eenmaal niet op eigen gelegenheid naar de bibliotheek, dierentuin, museum, ed. Dan zal er toch een ouder het kind moeten begeleiden. Dat lijkt me een stuk gezonder dan dat je je kind zich net zo lang laat vervelen tot het maar wat gaat doen (wat bij mij niet eens werkte, want als m'n ouders dat probeerden ging ik buiten om de hoek op de stoep zitten wachten tot etenstijd, omdat ik gewoon geen fuck te doen had en dingen als stoepkrijten ondertussen ook weleens gezien had... die tijd had ik echt nuttiger kunnen besteden). Dat betekent natuurlijk niet dat je alle initiatief moet nemen, maar je kan je kind best op de mogelijkheden wijzen en vragen wat het dan zou willen doen of waar het in geinteresseerd is.
gelukkig maarquote:Op zaterdag 25 maart 2006 23:17 schreef Rewimo het volgende:
Gelukkig hebben ze het tegenwoordig beter in de gaten ja, Grijs. Met een beetje geluk en goede begeleiding komt Daan er wel hoor
Dat is iets anders dan "geconfronteerd worden met iets dat je niet gemakkelijk afgaat" (qua leerstof dan, en daar had ik het over).quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:26 schreef Rewimo het volgende:
Nee? Alle antwoorden weten maar je vinger niet opsteken, wegkruipen in de hoop dat je maar geen beurt krijgt?
Op de middelbare school ja.
Nou, ik weet niet hoe het bij andere mensen zit, maar bij mij zijn mijn ouders met die term gekomen, en hebben ze mij laten onderzoeken, juist om problemen te voorkomen! Juist om mij alle kansen te bieden om mijn eventuele talenten maximaal te benutten, met medewerking van leerkrachten enzo, zijn ze dan toch maar met dat labeltje gekomen.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:14 schreef thaleia het volgende:
[..]
Er zit wel iets in de generalisatie dat hoogbegaafde kinderen verwende kutkinders zijn hoor, want zoals al eerder gezegd: de term hoogbegaafd valt doorgaans pas als een kind problemen heeft c.q. veroorzaakt en daarbij toevallig ook nog vrij slim is. Zijn er geen problemen en haalt een kind hoge cijfers, dan noemt men hem over het algemeen niet hoogbegaafd, maar gewoon slim.
Nou, vastlopen is een groot woord, en dat zal ook heus niet snel gebeuren, maar er zijn hoogbegaafde kinderen die bijv. erg goed zijn in wiskunde of muziek maar niet echt boven het VWO-gemiddelde zitten bij talen. Dan zullen ze toch op enig moment wel degelijk moeten gaan leren, en als je dat nog nooit hebt hoeven doen kan dat best een klap zijn. Niet dat je het absoluut niet kunt, maar jezelf moeten motiveren voor iets wat je eigenlijk niet zo interessant vindt en niet zo goed kunt als je gewend bent, kan best moeilijk zijn. Je kunt het aanstellerij vinden, maar het gebeurt wel.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef thaleia het volgende:
Overigens blijf ik erbij dat iemand die ECHT slim is niet kan vastlopen op de middelbare school omdat hij op de basisschool nooit heeft "leren leren".
Flauwekul natuurlijk. Ook een kind wat erg intelligent is wordt niet spontaan wakker met z'n vocabulaire frans in z'n hoofd. Dat zal hij/zij toch moeten verwerven op een of andere manier, en als je dat nog nooit bewust ehbt hoeven doen is dat even schrikken. Leren moet je gewoon leren en als niemand je vertelt hoe dat moet, dan duurt het even voor je een goede methode gevonden hebt.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef thaleia het volgende:
Overigens blijf ik erbij dat iemand die ECHT slim is niet kan vastlopen op de middelbare school omdat hij op de basisschool nooit heeft "leren leren". Zelfs met de meest gebrekkige en ongeconcentreerde aanpak kan een slim kind zijn VWO met twee vingers in de neus halen. De psychologen die tegen hoge uurtarieven maar al te graag de ouders van een amper bovengemiddeld kind vertellen wat ze willen horen zullen hier uiteraard geheel anders over denken.
De leermethode lijkt mij helemaal niet zo relevant. Het gaat erom dat je er tijd in moet steken om iets te onthouden. Doet een slim kindje dat niet, dan zal hij/ zij inderdaad moeite hebben met dat vak. Dat is dan echter niet omdat hij/zij niet heeft "leren leren", maar puur vanwege luiheid/ desinteresse.quote:Op maandag 27 maart 2006 19:53 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Flauwekul natuurlijk. Ook een kind wat erg intelligent is wordt niet spontaan wakker met z'n vocabulaire frans in z'n hoofd. Dat zal hij/zij toch moeten verwerven op een of andere manier, en als je dat nog nooit bewust ehbt hoeven doen is dat even schrikken. Leren moet je gewoon leren en als niemand je vertelt hoe dat moet, dan duurt het even voor je een goede methode gevonden hebt.
Heb jij de rest van het topic wel gelezen?quote:Op maandag 27 maart 2006 20:36 schreef faberic het volgende:
Volgens mijn school ben ik zelf hoogbegaafd, en eerlijk gezegd ben ik tegen "is er ook wat voor kinderen die sneller leren". Dat vind ik alleen maar patserij en hollandse luxe. Het kan toch niet zo zijn dat je als ouder een beetje moeilijk gaat zitten doen over jouw zoon die perfect kan leren, denk dan eens aan ouders van een verstandelijk gehandicapt kind ofzo, daaaaar moeten ze aandacht aan besteden.
Bovendien: Men heeft het vaak over contactstoornissen bij die kinderen. Ik heb er zelf geen last van, maar volgens mij komt dat alleen maar door dit soort onzin dat je kind niet gewoon vrienden kan maken met normale kinderen.
Nee, hoezo?quote:Op maandag 27 maart 2006 20:38 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Heb jij de rest van het topic wel gelezen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |