Ik ook niet hoor.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:09 schreef Rewimo het volgende:
Ik herken daar helemaal niks in.
dat denk ik ook!quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:18 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ik ook niet hoor.
Maar goed, mensen onthouden altijd vooral de extreme voorbeelden. Misschien herinneren ze zich de normale hoogbegaafde kinderen juist wel niet omdat die er niet mee te koop liepen.
ik zeg ook niet dat kinderen zich op school de hele dag moeten vervelen of afgeremd worden.quote:Verder in het algemeen: wat een gedoe over kinderen die zicht moeten leren vervelen. Ik heb me jarenlang verveeld op een basisschool waar ik niks extra's mocht doen, en het enige wat het bereikt heeft is dat ik me mijn leven lang gewoon afgeremd voel en het idee heb dat ik veel meer had kunnen doen als iemand mij destijds de ruimte had geboden om me verder te ontwikkelen, ipv gedwongen had 8 uur per dag uit het raam te staren of sommen/taal ver onder m'n niveau te doen. Je hersenen hebben prikkels nodig. Als je x jaar lang niets uit je hoofd leert, dan merk je dat. Als je x jaar lang niets hoeft te analyseren, dan word je trager. Dat leidt alleen maar tot problemen wanneer je op een gegeven moment naar de middelbare school of mss. later uni/hbo gaat en merkt dat je daar wel wat moet doen, maar dat het niet lukt omdat je nooit geleerd hebt hoe en gewoon jarenlang langzaam afgestompt bent.
Verder is het flauwekul om te zeggen dat een klein kind zich zelf maar moet leren vermaken en dat het niet goed is het kind dingen voor te schotelen, want een klein kind kan vaak nu eenmaal niet op eigen gelegenheid naar de bibliotheek, dierentuin, museum, ed. Dan zal er toch een ouder het kind moeten begeleiden. Dat lijkt me een stuk gezonder dan dat je je kind zich net zo lang laat vervelen tot het maar wat gaat doen (wat bij mij niet eens werkte, want als m'n ouders dat probeerden ging ik buiten om de hoek op de stoep zitten wachten tot etenstijd, omdat ik gewoon geen fuck te doen had en dingen als stoepkrijten ondertussen ook weleens gezien had... die tijd had ik echt nuttiger kunnen besteden). Dat betekent natuurlijk niet dat je alle initiatief moet nemen, maar je kan je kind best op de mogelijkheden wijzen en vragen wat het dan zou willen doen of waar het in geinteresseerd is.
gelukkig maarquote:Op zaterdag 25 maart 2006 23:17 schreef Rewimo het volgende:
Gelukkig hebben ze het tegenwoordig beter in de gaten ja, Grijs. Met een beetje geluk en goede begeleiding komt Daan er wel hoor
Dat is iets anders dan "geconfronteerd worden met iets dat je niet gemakkelijk afgaat" (qua leerstof dan, en daar had ik het over).quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:26 schreef Rewimo het volgende:
Nee? Alle antwoorden weten maar je vinger niet opsteken, wegkruipen in de hoop dat je maar geen beurt krijgt?
Op de middelbare school ja.
Nou, ik weet niet hoe het bij andere mensen zit, maar bij mij zijn mijn ouders met die term gekomen, en hebben ze mij laten onderzoeken, juist om problemen te voorkomen! Juist om mij alle kansen te bieden om mijn eventuele talenten maximaal te benutten, met medewerking van leerkrachten enzo, zijn ze dan toch maar met dat labeltje gekomen.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:14 schreef thaleia het volgende:
[..]
Er zit wel iets in de generalisatie dat hoogbegaafde kinderen verwende kutkinders zijn hoor, want zoals al eerder gezegd: de term hoogbegaafd valt doorgaans pas als een kind problemen heeft c.q. veroorzaakt en daarbij toevallig ook nog vrij slim is. Zijn er geen problemen en haalt een kind hoge cijfers, dan noemt men hem over het algemeen niet hoogbegaafd, maar gewoon slim.
Nou, vastlopen is een groot woord, en dat zal ook heus niet snel gebeuren, maar er zijn hoogbegaafde kinderen die bijv. erg goed zijn in wiskunde of muziek maar niet echt boven het VWO-gemiddelde zitten bij talen. Dan zullen ze toch op enig moment wel degelijk moeten gaan leren, en als je dat nog nooit hebt hoeven doen kan dat best een klap zijn. Niet dat je het absoluut niet kunt, maar jezelf moeten motiveren voor iets wat je eigenlijk niet zo interessant vindt en niet zo goed kunt als je gewend bent, kan best moeilijk zijn. Je kunt het aanstellerij vinden, maar het gebeurt wel.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef thaleia het volgende:
Overigens blijf ik erbij dat iemand die ECHT slim is niet kan vastlopen op de middelbare school omdat hij op de basisschool nooit heeft "leren leren".
Flauwekul natuurlijk. Ook een kind wat erg intelligent is wordt niet spontaan wakker met z'n vocabulaire frans in z'n hoofd. Dat zal hij/zij toch moeten verwerven op een of andere manier, en als je dat nog nooit bewust ehbt hoeven doen is dat even schrikken. Leren moet je gewoon leren en als niemand je vertelt hoe dat moet, dan duurt het even voor je een goede methode gevonden hebt.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef thaleia het volgende:
Overigens blijf ik erbij dat iemand die ECHT slim is niet kan vastlopen op de middelbare school omdat hij op de basisschool nooit heeft "leren leren". Zelfs met de meest gebrekkige en ongeconcentreerde aanpak kan een slim kind zijn VWO met twee vingers in de neus halen. De psychologen die tegen hoge uurtarieven maar al te graag de ouders van een amper bovengemiddeld kind vertellen wat ze willen horen zullen hier uiteraard geheel anders over denken.
De leermethode lijkt mij helemaal niet zo relevant. Het gaat erom dat je er tijd in moet steken om iets te onthouden. Doet een slim kindje dat niet, dan zal hij/ zij inderdaad moeite hebben met dat vak. Dat is dan echter niet omdat hij/zij niet heeft "leren leren", maar puur vanwege luiheid/ desinteresse.quote:Op maandag 27 maart 2006 19:53 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Flauwekul natuurlijk. Ook een kind wat erg intelligent is wordt niet spontaan wakker met z'n vocabulaire frans in z'n hoofd. Dat zal hij/zij toch moeten verwerven op een of andere manier, en als je dat nog nooit bewust ehbt hoeven doen is dat even schrikken. Leren moet je gewoon leren en als niemand je vertelt hoe dat moet, dan duurt het even voor je een goede methode gevonden hebt.
Heb jij de rest van het topic wel gelezen?quote:Op maandag 27 maart 2006 20:36 schreef faberic het volgende:
Volgens mijn school ben ik zelf hoogbegaafd, en eerlijk gezegd ben ik tegen "is er ook wat voor kinderen die sneller leren". Dat vind ik alleen maar patserij en hollandse luxe. Het kan toch niet zo zijn dat je als ouder een beetje moeilijk gaat zitten doen over jouw zoon die perfect kan leren, denk dan eens aan ouders van een verstandelijk gehandicapt kind ofzo, daaaaar moeten ze aandacht aan besteden.
Bovendien: Men heeft het vaak over contactstoornissen bij die kinderen. Ik heb er zelf geen last van, maar volgens mij komt dat alleen maar door dit soort onzin dat je kind niet gewoon vrienden kan maken met normale kinderen.
Nee, hoezo?quote:Op maandag 27 maart 2006 20:38 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Heb jij de rest van het topic wel gelezen?
Ik zit inmiddels in 4 gym, maar op de basisschool verveelde ik me weleens ja, maar om daar nou zo'n probleem van te maken...quote:Op maandag 27 maart 2006 20:38 schreef Rewimo het volgende:
Jij verveelt je niet op school, faberic? Dat had ik wel, ik zou erg blij geweest zijn met extra uitdagingen op de lagere school.
Ja, dat is jouw visie. Mijn ervaring is echter anders. Ik was wel geïnteresseerd, maar had nog nooit bewust geleerd om dingen te onthouden. Woordjes stampen als twaalfjarige is heel iets anders dan de tafels leren als je drie bent. Kleine kinderen leren nu eenmaal op een andere manier.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:27 schreef Wolfje het volgende:
[..]
De leermethode lijkt mij helemaal niet zo relevant. Het gaat erom dat je er tijd in moet steken om iets te onthouden. Doet een slim kindje dat niet, dan zal hij/ zij inderdaad moeite hebben met dat vak. Dat is dan echter niet omdat hij/zij niet heeft "leren leren", maar puur vanwege luiheid/ desinteresse.
Ja, sommige mensen zijn echter iets intelligenter dan jij, of zitten op een basisschool met een lager tempo misschien (deden jullie nog tafels in groep acht? wij wel), en die vervelen zich niet "weleens" op de basisschool, maar jarenlang dagelijks. En die komen dan op de middelbare school, en moeten daar opeens wat doen. Da's even schrikken in de brugklas. Maar daarna leer je leren, en dan verveel je je de jaren erna weer de kolere. Joy. Dat heeft geen hol te maken met patsen hoor, want niemand vindt je stoer als je je verveelt op school. Mensen reageren eerder zoals jij doet dan dat ze het bewonderen.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:41 schreef faberic het volgende:
[..]
Ik zit inmiddels in 4 gym, maar op de basisschool verveelde ik me weleens ja, maar om daar nou zo'n probleem van te maken...
Ik vind het nogal raar dat jij jouw beleving als de waarheid beschouwt. Toevallig ben ik een hoogbegaafd iemand die inderdaad 'nooit heeft leren leren' en daardoor vastliep op de universiteit. Er zijn mij nooit problemen aangepraat, ik heb mij op latere leeftijd (een paar jaar geleden) laten testen, omdat ik bepaalde problemen in mijn leven heb/had en mijn vermoedens had dat die gerelateerd waren aan 'anders zijn' dan de andere kinderen op school. Op de een of andere manier kon ik dat beter verwerken nadat ik de bevestiging kreeg van mijn hoogbegaafdheid. Alsof er een puzzeltje compleet werd. Dat er tegenwoordig meer aandacht is dan vroeger voor de problemen waar hoofgbegaafden tegenaan lopen, heeft in mijn ogen helemaal niets met patserij te maken, maar alles met kansen bieden waar zij recht op hebben. Net als dat minder goed lerende kinderen recht hebben op goede begeleiding.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:39 schreef faberic het volgende:
't Is overigens typisch hollands dat ze kinderen die goed kunnen leren en slim zijn, hoogbegaafd dus, allerlei problemen aanpraten. "Ze hebben nooit leren leren" ik vind dat echt complete onzin. Dan is je kind slim, ga je als nog een beetje mekkeren (alsof je het erg vindt!, ondertussen is het dus gewoon patserij). Zie ook mijn vorige post
Ik heb nog steeds geen flauw idee van wat de meest effectieve manier is om te leren, maar ik weet wel zeker dat je daarvoor tenminste een geopend boek voor je neus moet hebben. En dat je daarin moet lezen totdat je de indruk hebt dat je de stof in voldoende mate onthouden hebt. Zelfs als dit op de meest onhandige manier gedaan wordt, moet een intelligent persoon in staat zijn elk vak op vwo niveau te halen.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:49 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw visie. Mijn ervaring is echter anders. Ik was wel geïnteresseerd, maar had nog nooit bewust geleerd om dingen te onthouden. Woordjes stampen als twaalfjarige is heel iets anders dan de tafels leren als je drie bent. Kleine kinderen leren nu eenmaal op een andere manier.
Ik heb dit topic een beetje door zitten lezen en op zich kan ik me wel in faberics post vinden. Ik heb het idee dat hoogbegaafdheid een beetje een hype is. Verveel je in de les? Haal je altijd goede cijfers? Dan ben je vast hoogbegaafd. Het lijkt wel of je niet meer gewoon slim mag zijn, je bent meteen hoogbegaafd. En natuurlijk zijn er kinderen die écht zo verschrikkelijk slim zijn dat je ze hoogbegaafd kunt noemen, maar bij velen (en dan doel ik niet specifiek op dezw discussie) heb ik harde twijfels.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:52 schreef Maeghan het volgende:
Ja, sommige mensen zijn echter iets intelligenter dan jij, of zitten op een basisschool met een lager tempo misschien (deden jullie nog tafels in groep acht? wij wel), en die vervelen zich niet "weleens" op de basisschool, maar jarenlang dagelijks. En die komen dan op de middelbare school, en moeten daar opeens wat doen. Da's even schrikken in de brugklas. Maar daarna leer je leren, en dan verveel je je de jaren erna weer de kolere. Joy. Dat heeft geen hol te maken met patsen hoor, want niemand vindt je stoer als je je verveelt op school. Mensen reageren eerder zoals jij doet dan dat ze het bewonderen.
Ok, je hebt wel een punt daarmee. Het is wel een hype. Voor iedere afwijking moet maar een verklaring zijn. Je kind kan niet meer slim of druk zijn tegenwoordig, of gewoon een kattekop, maar dan moet het wel een afwijking hebben. In positieve of negatieve zin, dat maakt niet uit, lijkt het wel.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:43 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik heb dit topic een beetje door zitten lezen en op zich kan ik me wel in faberics post vinden. Ik heb het idee dat hoogbegaafdheid een beetje een hype is. Verveel je in de les? Haal je altijd goede cijfers? Dan ben je vast hoogbegaafd. Het lijkt wel of je niet meer gewoon slim mag zijn, je bent meteen hoogbegaafd. En natuurlijk zijn er kinderen die écht zo verschrikkelijk slim zijn dat je ze hoogbegaafd kunt noemen, maar bij velen (en dan doel ik niet specifiek op dezw discussie) heb ik harde twijfels.
Ik verveelde me ook vaak zat op de basisschool. Was zo'n kind dat een dictee maken leuker vond dan tekenen, voor haar plezier een spreekbeurt hield, hele middagen zat te lezen en altijd het antwoord wist als we quizje gingen spelen. Maar dat betekent nog niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik kan gewoon goed leren en heb gewoon uitdaging nodig.
Omdat je in Nederland bent en in Nederland word je geacht je hoofd niet boven het maaiveld uit te steken ...quote:Op maandag 27 maart 2006 21:55 schreef Maeghan het volgende:Maar hoe dan ook, zelfs al hebben we het eigenlijk over kinderen die gewoon goed kunenn leren en uitdaging zoeken, wat is er dan mis mee om die uitdaging aan te bieden? Waarom zou je slimme kinderen niet extra mogen stimuleren om er alles uit te halen wat erin zit, hoe je die kinderen dan ook wilt noemen?
Daar heb je zeker een punt. Of je nu hoogbegaafd bent of gewoon wat slimmer dan gemiddeld, als je extra uitdagingen nodig hebt, moeten jou die geboden worden. Het Nederlandse middelbare schoolsysteem is wat dat betreft al heel goed. Mavo, havo en vwo, dus voor iedereen uitdagingen op zijn niveau. En als je gymnasium doet en nog tijd over hebt, dan doe je gewoon een vak (of twee) extra.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:55 schreef Maeghan het volgende:
Maar hoe dan ook, zelfs al hebben we het eigenlijk over kinderen die gewoon goed kunenn leren en uitdaging zoeken, wat is er dan mis mee om die uitdaging aan te bieden? Waarom zou je slimme kinderen niet extra mogen stimuleren om er alles uit te halen wat erin zit, hoe je die kinderen dan ook wilt noemen?
Beweer je hier nu dat de wat lager begaafden dan wél goede resultaten halen waar ze door gestimuleerd worden? Vreemd, ik dacht altijd dat juist zij het waren die de meeste moeite moesten doen om een hoog cijfer te halen.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:26 schreef Maeghan het volgende:
Een overschot aan motivatie is geen vaste eigenschap van hoogbegaafden, ook die hebben steun nodig en en stimulans dmv. goede resultaten, het gevoel ergens goed in te zijn, etc.
Thaleia beweerde dan ook alleen dat een écht slim iemand het vwo makkelijk haalt, ongeacht de gebruikte leermethode. Als zo iemand dat dan toch niet lukt, dan ligt het ergens anders aan.quote:Bovendien is "in voldoende mate" onthouden iets heel anders dan een goed cijfer halen en een jaar later ook nog weten wat je hebt geleerd. Ik had een klasgenootje die alleen maar negens en tienen haalde, maar drie dagen later wist ze echt niets meer. Daar heb je niets aan. Je haalt er je VWO wel mee, inderdaad. Dat zou je 'voldoende' kunnen noemen, maar ik vind het bedroevend.
Ik denk dat Maeghan bedoelt dat slim zijn niet per se een garantie is voor goede cijfers halen. Als iets saai is (en dat geldt voor iedereen) is het niet leuk en doe je je best er niet voor.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:20 schreef Wolfje het volgende:
Beweer je hier nu dat de wat lager begaafden dan wél goede resultaten halen waar ze door gestimuleerd worden? Vreemd, ik dacht altijd dat juist zij het waren die de meeste moeite moesten doen om een hoog cijfer te halen.
Ja, ik denk ook wel dat het de laatste jaren een beetje een hype is. Als kind heb ik ook (gelukkig) nooit het labeltje 'hoogbegaafd' opgeplakt gekregen. Ik was gewoon bijdehand. Ik heb ook nooit echte problemen gehad op school, behalve idd het vervelen en het afleiden van andere kinderen omdat ik mijn aandacht er niet zo bij hoefde te houden.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:43 schreef ChrisJX het volgende:
Ik heb dit topic een beetje door zitten lezen en op zich kan ik me wel in faberics post vinden. Ik heb het idee dat hoogbegaafdheid een beetje een hype is. Verveel je in de les? Haal je altijd goede cijfers? Dan ben je vast hoogbegaafd. Het lijkt wel of je niet meer gewoon slim mag zijn, je bent meteen hoogbegaafd. En natuurlijk zijn er kinderen die écht zo verschrikkelijk slim zijn dat je ze hoogbegaafd kunt noemen, maar bij velen (en dan doel ik niet specifiek op dezw discussie) heb ik harde twijfels.
Ik verveelde me ook vaak zat op de basisschool. Was zo'n kind dat een dictee maken leuker vond dan tekenen, voor haar plezier een spreekbeurt hield, hele middagen zat te lezen en altijd het antwoord wist als we quizje gingen spelen. Maar dat betekent nog niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik kan gewoon goed leren en heb gewoon uitdaging nodig.
Jij hebt het nu over interesse. Volgens mij beweert Maeghan dat je ondanks aanwezige interesse toch het vwo niet zou kunnen halen vanwege een slechte leermethode.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:28 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik denk dat Maeghan bedoelt dat slim zijn niet per se een garantie is voor goede cijfers halen. Als iets saai is (en dat geldt voor iedereen) is het niet leuk en doe je je best er niet voor.
Je kunt mij een boekje met übersimpele sudoku's geven, maar na twee puzzels heb ik het dan wel gehad. Natuurlijk, ik kan ze best oplossen. Maar daar heb ik gewoon geen zin in. Terwijl een boekje met Masterclass-puzzels veel langer leuk blijft. Als je dan tot een oplossing komt, heb je er ook echt wat voor gedaan. En dat stimuleert je weer om je in de volgende puzzel ook vast te bijten.
Zo werkt het ook hetzelfde met mensen die graag met hun handen werken. Ze kúnnen misschien wel uren in de boeken hangen, maar als ze er niets aan vinden, zullen ze ook gen goede cijfers halen. Of alleen een korte-termijn goed cijfer (stampen en het de volgende dag weer vergeten).
Dat is achterhaald, er is juist al een tijdlang een trend gaande richting VWO-plus, tweetalig VWO, honours programmes, university college. Mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken worden absoluut wel gewaardeerd. Mensen die zelf weinig ondernemen (en dat lijkt mij een kwestie van persoonlijkheid, niet van hoogbegaafdheid) en een "boehoe, wat heb ik het toch zwaar en wat stuit ik op veel onbegrip in deze oliedomme maatschappij"-houding aannemen worden -terecht- wat minder gewaardeerd.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:05 schreef MTVGN het volgende:
Omdat je in Nederland bent en in Nederland word je geacht je hoofd niet boven het maaiveld uit te steken ...
Waar jij je conclusies vandaan haalt over wat ik zeg is mij een groot raadsel. Wat jij zegt is in ieder geval niet wat ik bedoel, niet in deze post en ook niet in je vorige.quote:Op maandag 27 maart 2006 23:35 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Jij hebt het nu over interesse. Volgens mij beweert Maeghan dat je ondanks aanwezige interesse toch het vwo niet zou kunnen halen vanwege een slechte leermethode.
In sommige kringen wel ja. In een heleboel ook niet, hoor. Op mijn middelbare school waren de paar mensen met extra vakken helemaaaaaaaal niet stoer. Integendeel. Op mijn huidige bijbaantje wordt het door de meeste mensen ook niet erg op prijs gesteld, die snappen vooral niet waarom ik zo'n "moeilijke school" doe, laat staan waarom ik er ook nog eens een bijvak bij doe. Bij medestudenten en eventuele werkgevers ligt dat wel anders natuurlijk, maar om nu te zeggen dat mensen die boven het maaiveld uitsteken in het algemeen in de maatschappij worden gewaardeerd? Nou ja, laten we hopen dat dat de trend is, maar ik merk er niet al te veel van.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 00:07 schreef thaleia het volgende:
Mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken worden absoluut wel gewaardeerd.
Datgene wat jij noemt is er idd, maar is allemaal nog betrekkelijk nieuw. Toen ik tien jaar geleden naar school ging was er geen school bij mij in de buurt die tweetalig VWO aanbood. En ik vraag me af of ze er nu wel zijn. En toen ik zes jaar geleden ging studeren was er ook geen university college.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 00:07 schreef thaleia het volgende:
Dat is achterhaald, er is juist al een tijdlang een trend gaande richting VWO-plus, tweetalig VWO, honours programmes, university college. Mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken worden absoluut wel gewaardeerd. Mensen die zelf weinig ondernemen (en dat lijkt mij een kwestie van persoonlijkheid, niet van hoogbegaafdheid) en een "boehoe, wat heb ik het toch zwaar en wat stuit ik op veel onbegrip in deze oliedomme maatschappij"-houding aannemen worden -terecht- wat minder gewaardeerd.
Ah, dat is een vrij eenvoudig op te lossen raadselquote:Op dinsdag 28 maart 2006 00:42 schreef Maeghan het volgende:
Waar jij je conclusies vandaan haalt over wat ik zeg is mij een groot raadsel. Wat jij zegt is in ieder geval niet wat ik bedoel, niet in deze post en ook niet in je vorige.
Waarop jij reageerde met:quote:Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef thaleia het volgende:
Overigens blijf ik erbij dat iemand die ECHT slim is niet kan vastlopen op de middelbare school omdat hij op de basisschool nooit heeft "leren leren". Zelfs met de meest gebrekkige en ongeconcentreerde aanpak kan een slim kind zijn VWO met twee vingers in de neus halen.
Wellicht heb je thaleia's stelling verkeerd geinterpreteerd.quote:Op maandag 27 maart 2006 19:53 schreef Maeghan het volgende:
Flauwekul natuurlijk.
Jij trekt wel erg veel conclusies. Ik geloof niet dat je uit wat ik schreef kunt opmaken dat ik 1) niet in de gaten heb dat leerlingen zoveel mogelijk moeten weten wat van ze wordt verwacht; 2) leerlingen die 'minder' intelligent zijn, laat tobben; 3) het een schande vind wanneer leerlingen minder intelligent zijn.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:47 schreef Maeghan het volgende:
Verder vind ik het een beetje lullig om leerlingen die dan volgesn jou wat minder intelligent zijn te laten tobben, omdat de slimmeren het toch wel zelf kunnen. Punt een weet ik niet of het feit dat iemand nooit geleerd heeft onderscheid te maken tussen hoofd en bijzaken betekent dat ie minder intelligent is. In theorie zou het ook zo kunnen zijn dat iemand die erg intelligent is en dingen makkelijk onthoud, dat onderscheid nooit heeft hoeven leren maken, omdat ie toch alles wel onthoudt en de dommere kinderen juist eerder hebben gemerkt dat ze moeten gaan selecteren omdat ze het anders niet kunnen bolwerken. Ik zeg niet dat het zo is, maar zolang er geen onderzoek naar gedaan is waar het verschil vandaan komt vind ik het wat voorbarig gelijk een conclusie te trekken. Punt twee, zelfs al zouden die kinderen minder intelligent zijn, is dat dan een schande? Ik zou zeggen dat je dan juist een verantwoordelijkheid hebt die kinderen erbij te trekken en niet te denken 'ach, dan zijn ze gewoon minder intelligent, jammer voor ze'. Je zit op school om te leren, niet om te laten zien wat je al kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |