quote:
Op woensdag 29 december 2004 10:34 schreef livEliveD het volgende:Ik zag ooit een Discovery uitzending waarin ze lieten zien dat die mensen uit die tijd soms in een soort, zeg maar, koepel wonen. Hierin sliepen de mensen op een verhoging en in het midden liepen dan dieren rond zoals een os of ezel. Dat was makkelijk want o.a. door die dieren bleef die verblijfsplaats een beetje warm. Het zou dus prima kunnen dat Jezus in zo'n ruimte is geboren incluus dieren en dat wij het beeld van stal ervan hebben gemaakt.
Dat van die stal is afgeleid van het verhaal dat Jozef & Maria (die zwanger was) onderweg waren van Nazareth naar Bethlehem. De Romeinen wilden namelijk dat iedereen geregistreerd werdt in z'n geboorteplaats. Eenmaal in Bethlehem aangekomen, bleek de herberg vol te zijn, dus moesten ze in de stal overnachten. Mijn moeder is in Bethlehem geweest, en daar werdt verteld dat de stallen aldaar grotten waren.
Nou is er nog een andere theorie. Want het is opmerkelijk dat iemand uit Bethlehem naar Nazareth verhuist. Meestal bleven mensen leven, wonen, werken en uiteindelijk sterven in de plaats waar ze geboren waren. Dus vanwaar de verhuizing naar Nazareth? Verder zegt de orginele Griekse tekst van de evangelieen dat Jozef een 'tektonos' was. Da's meer dan alleen maar timmerman, da's een bouwmeester. Het woord architekt is van tektonos afgeleid.
Nazareth moet rond het jaar nul een wel heel erg onbeduidend dorpje geweest zijn, omdat er geen documenten uit die dagen zijn waar het plaatsje wordt genoemt.
Nou zijn er 15 jaar geleden opgravingen gedaan nabij de huidige stad Nazareth, waar men een stad opgroef die wel genoemt werdt in oude geschriiften (o.a. Josephus Flavius) en dat was de Romeinse stad Sepphores (Zipporis). Deze werdt gebouwd in opdracht van Herodes (dezelfde knakker die ook vermeld wordt in de evangelieen als de kindermoordenaar van Bethlehem). Herodus wilde een stad hebben die zijn manschappen deed herrinderen aan Rome. Een stad vol Romeinse cultuur.
Voor dit mega project waren veel bouwers nodig, en dat verklaard hoogstwaarschijnlijk waarom Jozef verhuist is van Bethlehem naar Nazareth.
De vondst van deze stad loste ook een ander mysterie op. Voorheen ging men er van uit dat Jezus in een joodse cultuur is opgegroeit en historici vonden het in dat licht juist vreemd dat Jezus toch wel enigszins beinvloed leek door grieks/romeinse cultuur in woord en taalgebruik. Als Jozef inderdaad meehielp aan de bouw van Sepphoris, is het aannemelijk dat Jezus daar ook vaak kwam kijken en zodoende romeinse cultuur heeft opgesnoven.
Overigens meld een van de evangelieen dat Jezus later naar Kapernaum ging om daar als 'tektoni' te werken. Daarna pas ging hij als rabi stad en land afreizen om de mensen zijn leer te verkondigen.
Bron: Engelstalige website over de opgravingen van Sepphoris. Heb 'm vergeten te bookmarken. Maar als je
"Sepphoris" of "Zippori" intypt bij Google, in combinatie met "Jesus", komen veel websites met soortgelijke theorieen tegen.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)