Ik lees Onkenhout ook niet om zijn scopes.
Om primeurtjes te hebben moet je zover mogelijk in de aars van allerlei voetballers en bobo's kruipen en hopen dat je wat losgepeuterd krijgt, of dat ze jou gebruiken om informatie te lekken wanneer hun dat uitkomt. Er moet ook een categorie zijn die onafhankelijk is, kan schrijven wat hij wil, zonder dat hij de goede relatie met z'n noodzakelijke contacten op het spel zet.
Johan Derksen heeft nog een buffer met zijn personeelsbestand. Maar Hugo Borst die zich laat paaien voor een positief stukje over play-offs, Advocaat afzeikt maar Marco van Basten z'n kont kust etc.
Niet minder, maar een ander type journalist, die Hugo Borst (die zichzelf opeens geen journalist noemt). Verder zal Onkenhout heus wel zo z'n contacten hebben, al is het via de Volkskrant. En de allermooiste column was misschien wel dat hij en Johan Derksen te gast waren bij een hoge school voor journalistiek, en Onkenhout daarna de journalistieke gaven van Derksen tot op de schoenveters weet af te branden.
Ik lees liever een dag later over de transfer van Van Bommel, maar gedegen journalistiek, dan dat ik dat inconsequente gezwets van de sigaar en Borst moet lezen. De embedded sportsjournalist
![]()
.