Hoe raadt u het zo? Ongelooflijk scherp oog....quote:
quote:Op maandag 20 december 2004 11:43 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Hoe raadt u het zo? Ongelooflijk scherp oog....
Laten we er niet langer omheen draaien, het is inderdaad de Godfather of Soul.
Neen, dit is niet heer Igor.quote:Op maandag 20 december 2004 12:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[afbeelding]
En even de link: http://sportsmed.starwave.com/i/magazine/new/james_brown.jpg
Is het niet Igor Strawinsky?
Zekers...maar wij kennen hem veelal om een bepaald type muziek dat meneer componiazeerde.quote:Op maandag 20 december 2004 14:27 schreef Parabola het volgende:
Compo-me-neerde modern klassiek zogezegd?
Nee geen dans maar dat begintune verhaal moet ik onthouden, da's een leuke voor 4D!!quote:Op maandag 20 december 2004 14:34 schreef Z het volgende:
Is die andere kunstvorm een dans? Of componeerde hij de begintune van de Champions Leage (oid)?
Juistem!! Senore Morricone...quote:Op maandag 20 december 2004 14:43 schreef fotoloog het volgende:
Ennio Morricone?
quote:Op maandag 20 december 2004 14:51 schreef Z het volgende:
Mata Hari?
Niet?quote:Op maandag 20 december 2004 15:12 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Kom nou, niet elke zwart wit foto van een dame is meteen die dilletante uit Friesland.
Doet u maar wat meer naar het westen en dan een stuk naar het zuiden.quote:Op maandag 20 december 2004 15:27 schreef Z het volgende:
[..]
Niet?
Haar kleren doen wat oosters aan, of russisch ...
Non, elle est Francais.quote:Op maandag 20 december 2004 16:10 schreef Z het volgende:
Een Spaanse schone?
Ja volgens mij wel...sterker nog volgens mij is ze onbevlekt retour gegaanquote:
Wat een verspillingquote:Op maandag 20 december 2004 16:48 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Ja volgens mij wel...sterker nog volgens mij is ze onbevlekt retour gegaan
U staat al een tijdje droog of zo, heer 'Bola?quote:
Ach welneen, ik heb slechts empathie voor hen die dat wel staan.quote:Op dinsdag 21 december 2004 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
U staat al een tijdje droog of zo, heer 'Bola?
Ja ja...quote:Op dinsdag 21 december 2004 13:59 schreef Z het volgende:
Je bent buitengwoon warm meneer sir Lord_Vetinari! Ik heb een paar posts terug al een gelliaanse\paraboleske hint gegeven. Combineer die hint, met jouw (foute) antwoord en een stuk fruit en je hebt het antwoord
Ach, het is natuurlijk m'neer visPinifarinabanaan.quote:Op dinsdag 21 december 2004 13:59 schreef Z het volgende:
Je bent buitengwoon warm meneer sir Lord_Vetinari! Ik heb een paar posts terug al een gelliaanse\paraboleske hint gegeven. Combineer die hint, met jouw (foute) antwoord en een stuk fruit en je hebt het antwoord
Ja, eeuwtje eerder.quote:Op woensdag 22 december 2004 09:53 schreef Bimmel het volgende:
Spanjool, begin 1600?
Denkt u nou echt dat als heer Bimmel 1600 zegt en ik vervolgens riposteer met 'eeuwtje eerder', dat dat ook maar in de verste verte zou betekenen dat m'neer een zogenaamde zestiende-eeuwer was?quote:Op woensdag 22 december 2004 10:00 schreef pyl het volgende:
Meneer lijkt me een zestiende-eeuwer, u weet wel: iemand die leefde tussen 1500 en 1600. Is dat wat hierboven wordt bedoeld?
De heer heeft een bekend hoofd. Was de heer een vlootgerelateerd persoon?quote:Op woensdag 22 december 2004 10:07 schreef Parabola het volgende:
Ik kan uw wilde gok niet goed rekenen, uwe adelijke dierenartsigheid, maar u heeft onbedoeld een hintje geponeerd.
Dat is correct. Voor wie hem kent althans.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De heer heeft een bekend hoofd.
Hmmmmz, indirect zeker, maar een 'ja' zou u op het verkeerde spoor zetten.quote:Was de heer een vlootgerelateerd persoon?
De heer gebruikte de vloot om zijn daden elders te kunnen uitvoeren? M'neer is dus een conquistador?quote:Op woensdag 22 december 2004 10:13 schreef Parabola het volgende:
Hmmmmz, indirect zeker, maar een 'ja' zou u op het verkeerde spoor zetten.
Teleurgesteld is een treffender term in dezen.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:09 schreef Z het volgende:
Meneer was ongelukkig?
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. M'neer heeft op vele plaatsen gewoond, waaronder plaatsen die heden ten dagen niet Spaans meer zijn. M'neer was in zekere zin een noorderling, maar anders dan Z hier suggereertquote:Moet ik richting het zonnige zuiden denken of was het een noorderling (eenstugge bask ofzo)
Precies het verkeerde spoor dat ik vreesde. Vergeet de vloot, de relatie is te indirect.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De heer gebruikte de vloot om zijn daden elders te kunnen uitvoeren? M'neer is dus een conquistador?
Hernan Cortez?
Integendeel, oh Bimmelquote:Op woensdag 22 december 2004 10:25 schreef Bimmel het volgende:
Is dit dan toevallig een Spanjool die de Hollandsche pre-polders onveilig maakte?
Die was maar een heel klein beetje 16e-eeuwer. M'neer's leven valt geheel en al binnen de 16e eeuw.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:29 schreef Z het volgende:
Even een wilde gok: Ferdinand II
Nou...dan weten we dat ook weer, niet waar?quote:
quote:Op woensdag 22 december 2004 10:36 schreef pyl het volgende:
Ik kan niet langer aan de verleiding weerstaan om het meest voor de hand liggende te gokken: is het gewoon Karel V?
Waar u aan denkt bij het zien van deze beeltenis heer Pyl kan ik helaas niet beinvloeden. Het zijn immers uw eigen hersenspinselen. Dat ze vervolgens volledig irrelevant en plank niet raak slaande en niet hout snijdend zijn is iets waar ik u dan weer wel op kan wijzen. Bij deze dan....quote:Op woensdag 22 december 2004 11:02 schreef pyl het volgende:
Hij doet mij denken aan Betico Croes. Die is het natuurlijk niet, maar komt meneer wellicht uit dezelfde contreien?
Ik heb slechts een woord voor uw onnozele conclusie:quote:Op woensdag 22 december 2004 11:25 schreef Parabola het volgende:
Dit plaatje is frenologsich te makkelijk om waar te zijn. Deze m'neer straalt uit iedere porie een IT-er te zijn die met verheven idealen een bijdrage leverde aan het totstandkomen van het World Wide Web, waarna hij ingepalmd werd door het grootkapitaal en wij niets meer van hem vernamen.
It's dead simple
Neen, niks geen BVD, AIVD, KGB, CIA, MI-101, Mossad of ander zulks soort James Bond gedoe.quote:Op woensdag 22 december 2004 15:48 schreef Parabola het volgende:
Hier moet d'een of d'and're geheime dienst achter zitten...
Een elektrotechnieker?quote:Op woensdag 22 december 2004 16:03 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Neen, niks geen BVD, AIVD, KGB, CIA, MI-101, Mossad of ander zulks soort James Bond gedoe.
Meneer deed schokkend onderzoek met even schokkende resultaten.
Neen, meneers onderzoek maakte echter wel gebruik van electriciteit, maar dat doet mijn moeders naaimachine ook en om haar dan electricien te noemen vind ik wat ver gaan. Even zo deze heer.quote:
iets menselijks... iets met biologie misschien?quote:Op woensdag 22 december 2004 16:21 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Neen, meneers onderzoek maakte echter wel gebruik van electriciteit, maar dat doet mijn moeders naaimachine ook en om haar dan electricien te noemen vind ik wat ver gaan. Even zo deze heer.
Het onderwerp van zijn onderzoek is iets zeer menselijks.
Hier? In Frankrijk en in Wallonië? Tja, en in Italië, in Spanje, in Duitsland, in Engeland heet-ie weer anders. Gek hè?quote:Op woensdag 22 december 2004 20:28 schreef beeer het volgende:
De rjpprudentie leert overigens dat dit Charles Quint is. Karel V kennen we hier niet.
Ach welnee. Geouwebet is part and parcel van RJP. Bovendien kende ik de anekdote van Beeer over Charles Quint niet, en ik neem aan velen met mij. En die anekdote is te leuk om hem in FB te verstoppen.quote:Op donderdag 23 december 2004 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Heren beeer en pyl, behoort die discussie niet in het FB topic? Of een nieuw te openen SC-topic?
Heren RJP'ers,quote:Op woensdag 22 december 2004 19:40 schreef Suus-chan het volgende:
[..]
iets menselijks... iets met biologie misschien?
Dieren spelen geen RJP?quote:Op donderdag 23 december 2004 09:11 schreef Bimmel het volgende:
"wat is het grootste onderscheid tussen de mens en de overige dieren op deze aardkloot?"
En waarom is dat?quote:
Omdat ze niet kunnen reflecteren op hun eigen bestaan, Bimmel. Want dat is wat wij hier eigenlijk doen, zogezegd.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:16 schreef Bimmel het volgende:
En waarom is dat?
Meneer is een Centraal-Amerikaan?quote:Op donderdag 23 december 2004 09:27 schreef Bimmel het volgende:
Meneer is geen filosoof, meneer is een psycholoog. Toegegeven het is lood om oud ijzer, maar het moet gezegd zijn.
Meneer kwam inderdaad niet uit de Carabien, maar de richting is allerminst incorrect.
Het wachten is nu op een filosoof of een psycholoog die je hier even de mantel uitveegt, Bimmel. Ik ga het in ieder geval niet doen, hoezeer je het ook verdient.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:27 schreef Bimmel het volgende:
Meneer is geen filosoof, meneer is een psycholoog. Toegegeven het is lood om oud ijzer.
VS is juist, beroemd zekers onder mede psychologen.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:32 schreef pyl het volgende:
Mmmm...beroemd psycholoog van wie weinig foto's bestaan. Naam ligt op ieders lippen, neem ik aan? Uit de VS?
Oe, oe. Die meneer die een klas studenten onderverdeelde in blauwe ogen en niet-blauwe ogen? Waarop de ene helft van de klas de andere helft na verloop van tijd begon af te tuigen?quote:Op donderdag 23 december 2004 09:52 schreef Bimmel het volgende:
[..]
VS is juist, beroemd zekers onder mede psychologen.
Meneer heeft denk ik een van de meest controversiele onderzoeken 'ever' op zijn naam staan.
Hij wilde aantonen dat het mogelijk was dat anders altijd brave burgers onder een regime zoals dat van dat kleine mannetje met dat foute snorretje tot bizarre daden in staat waren.
Neen, jij kijkt teveel Ricky Lakequote:Op donderdag 23 december 2004 09:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oe, oe. Die meneer die een klas studenten onderverdeelde in blauwe ogen en niet-blauwe ogen? Waarop de ene helft van de klas de andere helft na verloop van tijd begon af te tuigen?
Nee, nee, die bedoel ik zeker niet.quote:Op donderdag 23 december 2004 10:00 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Neen, jij kijkt teveel Ricky Lake
Jij bedoelt Zimbardo die een groep studenten verdeelde in 'gevangenen' en 'bewakers' waarna de 'bewakers' inderdaad nogal grof te werk gingen.
meer info
quote:Prejudice: The Eye of the Storm.
....an exercise conducted by a third-grade teacher in which she divided her class into two groups as a function of their eye color, fed them some information about the superiority of one or the other group, and observed the groups’ dramatic responses. In addition to the points about prejudice, this video illustrates the social influence the teacher had, as well as the conformity evident in the students as the divisions between the groups grew wider and wider. (1970)
Overigens betrof mijn plaat wel degelijk Karel V, mijn waarde heeerbeeermeneeer. Ik ben meermalen in zijn geboorteplaats geweest, men noemt hem daar werkelijk zo. Charles Quint was hier immers al eens geplaatst, evenals Carlo Quinto.quote:Op woensdag 22 december 2004 20:28 schreef beeer het volgende:
[..]
De rjpprudentie leert overigens dat dit Charles Quint is. Karel V kennen we hier niet.
een katoenplantage kocht, compleet met slaven?quote:Op donderdag 23 december 2004 15:15 schreef Z het volgende:
Hij was inderdaad de eerste negro (zo staat het op de site die ik over hem gevonden heb ...) die ...
Dat m'neer de oorlog overleefde lijkt me evident, maar het is goed dat u het nog even memoreert, zodat ik zeker weet dat het aan uw aandacht niet ontsnapt is. Over het naar huis terugkeren zit ik wat in dubio. Ik kan m'neer niet meer raadplegen, maar het zou kunnen dat hij dat inderdaad zo zag. Ik vermoed echter dat dat een ander huis was dan waar u op doelt. Met Ieren heeft het in ieder geval allemaal geen ene iota te maken.quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:28 schreef Bimmel het volgende:
Overigens, er was een paar dagen terug een uitgebreide documentaire op de BBC over de hele "Christmas-truce". Er leuk om weer eens te zien. Ik kende eigenlijk meeste feiten wel, maar dit was toch weer een leuke weergave.
Afijn, door met de plaat. Meneer overleefde de oorlog dus naar ik mag aannemen en keerde naar huis terug om vervolgens de Ieren er van langs te geven?
De gedachte is goed, de locatie vergt nog wat verbetering. Overigens zou ik niet willen spreken van 'terugkeren'. M'neer verbleef voor, tijdens en na WO I in dezelfde regio.quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:40 schreef Bimmel het volgende:
Meneer keerde niet naar Ol' Blighty terug maar naar Sud Africa of naar Oz?
ab-so-luut Bimmel, ab-so-luutquote:Is het uberhaupt relevant waar hij naar toe ging?
M'neer bedreef kwalijker praktijken dan dat. Of eigenlijk 1 kwalijke praktijk, waarbij eeuwen van kerst-accessoires-en-tweedehands-dames-schoenen-imperia zouden verbleken.quote:Meneer begon na de oorlog een eigen imperium met het verkopen van kerst-assecoires en tweedehands dames schoenen? Of nam hij de pen ter hand en schreef hij er lustig op los?
En u ook een goedemorgen, Heerscher_V.quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Is dit 'Slim Jannie' Smuts, latere premier van Suid-Afrika?
Kijk. Nu komen we ergens. Laat ik u toegeven dat ik deze landen samen met drie andere koloniëen van het Britsche Rijk anno begin 20e eeuw, voor het gemak over een en dezelfde kam geschoren heb.quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:54 schreef Bimmel het volgende:
Lawrence was ook aanmerkelijk minder besnord dan deze meneer... maar dat terzijde.
Meneer kan natuurlijk ook in Perzie of Afghanistan gezeten hebben.
M'neer heeft in alle 5 de hiervoor bedoelde landen gezeten, maar zijn claim to infame is gesitueerd in India, zeker.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ah, meneer zat in India?
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat u dat bedoelde met mij heer Amehoela.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:05 schreef Bimmel het volgende:
Meneer pestte mr. Gandhi?
Het is hem.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:10 schreef pyl het volgende:
Is het generaal Dyer?
Solomon T.!quote:Reginald Edward Harry Dyer (October 9, 1864 - July 23, 1927) was a British colonial officer in India.
Under his command, 150 British troops killed 379 unarmed Indians and injured 1200 (though many Indians claim a death toll in the thousands) in the Amritsar Massacre of April 13, 1919. The pretext was the killing of four Europeans, and the beating of a woman missionary. The crowd was also illegally assembled in a park, participating in a political rally protesting the Rowlatt Acts. The meeting was on a religious holiday, Baisakhi. The park was walled, and had only one entrance, which the troops blocked. Naturally, the crowd was unable to comply with commands to disperse.
He commanded the brigade at Jalandhar during the massacre. Although London society praised his ruthlessness, he was widely condemned internationally, and the Army forced him into retirement.
He was born in Murree, which was in India at the time, and is now in Pakistan. In 1885 he obtained a commission to the West Surrey Regiment. He then transferred to the Indian Army. He participated in a campaign in Burma, from 1886 to 1887. He assisted a blockade at Waziristan from 1901 to 1902. From 1914 to 1918 he commanded the Eastern Persian Cordon. His mission there was to prevent German troops and materiel from crossing into Afghanistan. Jalandhar was his last command posting. He died in the United Kingdom at Long Ashton, near Bristol.
Potverdrie, Bimmel, je bent in vorm. Het is weliswaar niet geheel correct, maar een heel eind in de goede richtingquote:Op vrijdag 24 december 2004 10:39 schreef Bimmel het volgende:
Of is het wellicht een verlichtere geest die de menselijke psyche in het kader van Gods aanzicht probeerde te verklaren?
En da's helemaal goed. Meneer is de laatste tijd vaak in het nieuws.quote:Wellicht een Ier (wat heb ik toch met Ieren vandaag?)
quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:53 schreef Parabola het volgende:
Edmund Burke
Alweer de helft goed, Bimmeltje! Meneer was geen chirurgijn, maar ontleedde wel: een samenleving.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:09 schreef Bimmel het volgende:
Meneer is Fransoos, wellicht zelfs chirurgijn?
U ook heer Bimmelquote:Op vrijdag 24 december 2004 14:13 schreef Bimmel het volgende:
Ik ga er van tussen gents en ik wens jullie allen een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar !
Heel goed, 'ius, de kerst heeft u duidelijk aangescherpt. U was net in een boek van m'neer begonnen?quote:
Broeva Harro! Zit Ollie soms op een van uw paarden?quote:Op maandag 27 december 2004 16:53 schreef Gellius het volgende:
Nu ja, dat is natuurlijk m'neer Alexis de Tocqueville. Zullen we nu weer verder dan?
Ach wat wil je ook, als je bedenkt dat m'neer getuige zijn naam tot de betere tak van de Tokkies behoort.quote:Op maandag 27 december 2004 17:06 schreef Gellius het volgende:
Dat niet, maar m'neer de Tocqueville is zo'n man die met enige regelmaat over de drempel van dit eerbiedwaardige topic stapt, zijn laarzen uitschopt en gezellig een glaasje port aan de toog meeslurpt. En een sterke verhalen!
quote:Breitner is ook een van de weinige kunstenaars die een eigen gezegde hebben. Als het in Amsterdam bijzonder grijs en troosteloos weer is, mopperen Amsterdammers "T'is ver___me echt Breitnerweer".
quote:Breitner is ook een van de weinige kunstenaars die een eigen gezegde hebben. Als het in Amsterdam bijzonder grijs en troosteloos weer is, mopperen Amsterdammers "T'is ver___me echt Breitnerweer".
Hmmm nee, m'neer was niet direct rechtsgeleerd, mijn waarde. Hoewel we hem ook niet echt dom kunnen noemen. Het is meer dat hij met rechten weinig van doen hadquote:Op maandag 27 december 2004 17:33 schreef Gellius het volgende:
Mijnheer in de fatterige kamerjas is vast een rechtsgeleerde.
Ik begrijp uw verwarring. M'neer is geportreteerd als een waar wetenschapper. Dat is niet helemaal bezijden de waarheid, maar m'neer neeg wat meer naar de toegepaste wetenschappen, hoewel sommigen deze wetenschap eerder onder de kunsten zullen scharen.quote:Op maandag 27 december 2004 17:50 schreef Gellius het volgende:
Zij leest zelphs De Tocqueville. Is het geen lieve schat?
Mijnheer: Geograaf?
hmz komt dichter in de buurt dan econoom.quote:Op maandag 27 december 2004 17:59 schreef Gellius het volgende:
Als ik èrgens een hardgrondige hekel aan heb, zijn het wel de hulpwetenschappen.
Mijnheer was dus econoom? Een proto-econoom dan. Of nee - wacht.
U rept van de kunsten.
Hmz.
Maar mijnheer is wel een Fransman, laten we het tenminste daar dan over eens zijn.
Architect zei u? Inderdaad, scherp geobserveerd, jolly old chapquote:Op maandag 27 december 2004 18:06 schreef Gellius het volgende:
Hm. Het begint stilaan onverbiddelijk door te schemeren dat ik geen idee heb, niet?
Dat is hem inderdaad niet. Mogelijk hebben we hier te maken met een architect die u niet kent, waarde heer Feldhofer. Overigens leefde John Ruskin een kleine twee eeuwen later dan m'neer.quote:Op woensdag 29 december 2004 08:34 schreef Feldhofer het volgende:
De enige architect uit engeland in de tijd van jouw plaatje die ik ken is John Ruskin, maar dat is hem niet toch?
Ik was hier al eens eerder waarde Parabola, u zegt dus dat de betreffende persoon een 16de eeuwer is?quote:Op woensdag 29 december 2004 08:41 schreef Parabola het volgende:
[..]
Dat is hem inderdaad niet. Mogelijk hebben we hier te maken met een architect die u niet kent, waarde heer Feldhofer. Overigens leefde John Ruskin een kleine twee eeuwen later dan m'neer.
Als we het over dezelfde John Ruskin hebben, dat is.
Welkom in RJP bij de weg.
Rekenkundig kom ik op 19-2=17e eeuwer.quote:Op woensdag 29 december 2004 08:44 schreef Feldhofer het volgende:
[..]
Ik was hier al eens eerder waarde Parabola, u zegt dus dat de betreffende persoon een 16de eeuwer is?
Welkom, oude wapenbroeder - maar waar ziet u mij precies mijn imposante gestalte neder-buigen over de rechtsgeleerden? Ik heb notabene rechtsgeleerden onder mijn allerbeste vrienden! Economen, dat is een andere zaak natuurlijkquote:Op dinsdag 28 december 2004 17:38 schreef Scipio het volgende:
Ik vraag u pardon, Gellius? Neerbuigende opmerkingen over rechtsgeleerden? Met dergelijke tartende opmerkingen over mijn geachte confrères lokt u mij uit mijn schulp!
Nog een hintje? Mijn hemel. M'neer is obscuur ja, maar me dunkt dat de hints tot nu toe aan duidelijkheid weinig te wensen over laten. Enfin, komt ie. M'neer sprak wel eens een aap en deed dat in ons eigen kikkerlandje. Daarmee hielp hij zijn latere werkgever (en die van Wren) in het zadel.quote:Op woensdag 29 december 2004 13:06 schreef Z het volgende:
Inigo had ik ook gevonden maar vond hem ook te weinig lijken. Heb je nog een hintje heer Parabola? Of hebben we weer over 50 paraboleske hintjes heen gelezen?
Trek het u niet aan, oh Scipio, die Machiavelliaanse schurk van een Gellius gebruikt uw beroepsgroep slechts als kruiwagen om de mijne te beledigen. Nodeloos te zeggen dat ik daar boven sta, nee er zelfs for the sake of argument een heel end in meega.quote:Op woensdag 29 december 2004 13:53 schreef Scipio het volgende:
Het feit dat u fatterige kamerjassen associeert met rechtsgeleerden meende ik als neerbuigend te moeten kwalificeren.
Het gaat hier duidelijk om een zindelijke aap Monnikgeneraalquote:Op woensdag 29 december 2004 15:36 schreef Z het volgende:
Ik ken alleen de legende van de apenluiders maar die zullen hier wel niets mee te maken hebben ... Ik zou het dus niet weten. En bovendien ben ik druk![]()
M'neer werd 5 jaar later baronetquote:Op woensdag 29 december 2004 17:37 schreef Scipio het volgende:
Hmz. Kan geen vergelijkend plaatje vinden. Dan maar zonder: George Downing?
De jacht is mooier dan de vangst, waarde Scipio, maar het is juist dat besef dat het jachtplezier grondig kan verknallen. VanBrugh is wat aan de jonge kant om m'neer te kunnen zijn.quote:Op woensdag 29 december 2004 17:46 schreef Scipio het volgende:
Ik speur me wezenloos! John Vanbrugh lijkt het ook al niet te zijn. Ik was vergeten hoe verslavend de jacht op volstrekt obscure historische figuren wel niet is!
De binnenkomer van Scipio was wel warm maar niet juist, heer Zquote:Op woensdag 29 december 2004 19:05 schreef Z het volgende:
Is het wellicht Sir Christopher Wren?
Heer Scipio, hulde voor uw buigzaamheid van geest en uw ruimhartige interpretatie van de hints. Dat is de ware RJP-geest! Dat u de verkeerde kant uit redeneert is daarbij een detail, een mineur vlekje op uw verblindend glimmende prestatie. En ach, verkeerd, wat is verkeerd? Generaal George Monk is inderdaad de bedoelde aap. In die zin bent u weer een stap verder.quote:Op donderdag 30 december 2004 10:46 schreef Scipio het volgende:
Mhhhh. Heb ik mij wellicht in de luren laten leggen door de aanhalingstekens rond "huizen"bouwer? Is het helemaal geen architect in de eerste betekenis van het woord? Was hij eerder, zoals ik ben tegengekomen veeleerder "Architect of the Restoration of England's Parliament and Crown"? Maar dat kan ik niet rijmen met de hint "M'neer sprak wel eens een aap en deed dat in ons eigen kikkerlandje". Desalniettemin een gok waard: George Monck?
Ach en wee, Scipio. Toen ik uw naam op zag duiken in MyAT-list dacht ik: "die dap're volhouder van een Scipio komt mij triomfantelijk de naam van m'neer onthullen!" Niets blijkt minder waar. Afdruipen met de staart tussen de benen komt dichter in de buurt. Welk een pijnlijke hernieuwde kennismaking met RJP. Eerst de lafhartige beledigingen van schurk Gellius aan het adres van uw confreres en nu dit!quote:Op donderdag 30 december 2004 13:28 schreef Scipio het volgende:
Architect (letterlijk), gesproken in Nederland (Den Haag?) met George Monck over de troonsbestijging door Charles de tweede. Het is niet Christopher Wren of John Vanburgh, George Downing is het ook niet. Edward Hyde is lijkt er niet op en was geen architect...
Met al die hints had ik toch wàt moeten vinden! Maar nee. Vruchteloos blijven mijn naspeuringen. En ik heb het inmiddels behoorlijk gehad met die hele ellendige Restoration. Mijn queeste lijkt te zijn gefaalt. Mogelijk dat wat meer geöliede RJP-ers meer succes hebben.
Neen, waarde patriciër van Ankh-Morpork, zo cryptisch bedoelde ik dat niet. Ik doelde op de 'country houses' een soort buitenpaleizen, die rond m'neers tijd nogal eens verrezen. M'neers faam op het gebied van dergelijke 'huizen' was, met name in Schotland, groot.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
M'neer is toch niet de ontwerper van The Houses of Parliament? Vanwege uw cryptische mededeling dat in Engeland "House" iets anders betekent?
Die niet direct, maar er zijn parallellen, en die komen sterk overeen met de parallellen met Christopher Wren. Zo hadden alle drie de heren dezelfde erebaan. Jones als eerste en als langste. Jones zat ook in die erebaan (eervolle baan is wellicht correcter) toen M'neer nog in de luiers lag.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Inigo Jones?
Ik probeer slechts het jaar in stijl af te sluiten. Het gaat mij alleszins aardig af.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:50 schreef Scipio het volgende:
Ziet u niet dat u ons tot waanzin drijft met uw vermaleijde plaatje! Dit is reeds de derde maal dat Inigo Jones wordt genoemd. En dat ondanks een schier oneindige hoeveelheid hints.
Adam was nog niet genoemd. Hij was een 18e eeuwer en kan m'neer dus niet zijn. De enige hint die ik aan Adam op kan hangen is dat m'neer wel van adelijke bloede was.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:52 schreef Z het volgende:
Is Robert Adam al eens genoemd? Die lijkt in de verste verte overigens niet op de meneer op het bewuste plaatje ...
Toch is m'neer te vinden op internet, is m'neer Schots en was hij pioneer van de Palladian Style.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, geen enkele vertegenwoordiger van de Palladian Style voldoet aan m'neer's conterfeitsel en geen enkel wordt in verband gebracht met Schotland. Althans, niet degenen die ik heb kunnen opGooglen...
Een andere Adam (geen idee of dat familie was) maakte een klusje (wederom een House) van m'neer af.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:58 schreef Parabola het volgende:
[..]
Adam was nog niet genoemd. Hij was een 18e eeuwer en kan m'neer dus niet zijn. De enige hint die ik aan Adam op kan hangen is dat m'neer wel van adelijke bloede was.
Heeft het iets met Tudor te maken?quote:Op donderdag 30 december 2004 14:05 schreef Parabola het volgende:
Een wat frivolere hint dan, maar wel vrij vergezocht:
[afbeelding]
hmmmmz, proef ik hier dat de frustatie over het niet kunnen vinden van m'neer toeslaat?quote:Op donderdag 30 december 2004 14:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nou, elke site op Google vermeldt meneer Jones als brenger van Palladianisme naar Engeland, dus als u een eerdere brenger heeft adviseer ik u, een baan aan te nemen bij de Encyclopaedia Brittanica, want die melden hetzelfde...
Uw aanname is correct. Ik zeg erbij dat mijn bronnen elkaar tegenspreken bij de precieze benaming en (ws belangrijker) geografische afbakening.quote:Op donderdag 30 december 2004 14:08 schreef Scipio het volgende:
Ik ga er van uit dat de erebaan "surveyor of the kings works" was, maar dat heeft me nog niet tot het einddoel gebracht. Met hernieuwde moed ga ik op onderzoek uit!
quote:Op donderdag 30 december 2004 14:17 schreef Scipio het volgende:
[..]
Heeft het iets met Tudor te maken?
Misschien is het juist die stortvloed die u parten speelt.quote:Op donderdag 30 december 2004 14:34 schreef Scipio het volgende:
Iets met Tudor en rozen. Enfin, ondanks de enorme stortvloed aan hints blijf ik culs-de-sac inrennen. Het is inderdaad een goede jaarafsluiter. En beginner. En afsluiter...
Uw mislukte spagaat zal u allicht warme delen opleveren. Zoals u zegt, was James Smith aan de jonge kant. Probeert u dan ook zijn voorganger eens.quote:Op donderdag 30 december 2004 15:00 schreef Scipio het volgende:
Uw gnffl is u gegunt. Ik voel me een beetje een opa in een disco. Enfin. Ik heb iemand gevonden die wordt aangemerkt als "a pioneer of the palladian style in Scotland" die ook nog Surveyor and Overseer of the King's Works was. Nadeel is dan wel weer dat hij in 1645 was geboren, wat hem slechts 15 maakte ten tijde van de troonsbestijging van Charles de Tweede. Wederom een allerminst volmaakte gok. Een beetje een mislukte spagaat.
James Smith
Z!quote:Op donderdag 30 december 2004 15:06 schreef Z het volgende:
Kunnen we het niet gewoon bij Palladio kunnen houden Parabolo? Dan pruttel ik wat over dat ik ooit een paar van zijn villa's bezocht heb met mijn vader die architect is enzo. En dan is iedereen tevreden. Dus ik zeg Palladio en Plaat! (en de beste wensen!).
Och, ik ben u vergeten te vermelden dat Ankh-Morpork slechts een beperkte Google licentie heeft. Uit kostenbesparingsoverwegingen weet u. Met name op Schotse architecten is fors bezuinigd.quote:Op donderdag 30 december 2004 15:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
james Smith?De enige james Smith op Internet is de ondertekenaar van de Declaration of Independence (o ja, en een paraplufabrikant, James Smith & Sons)...
Sinds we de Clacks hebben heb ik een volledige licentie, thank you very much. En mijn residente genie, Leonard, heeft een manier gevonden om high speed Internet te verkrijgen zonder de kosten ervan. Uiteraard als 'intellectuele oefening'quote:Op donderdag 30 december 2004 15:21 schreef Parabola het volgende:
[..]
Och, ik ben u vergeten te vermelden dat Ankh-Morpork slechts een beperkte Google licentie heeft. Uit kostenbesparingsoverwegingen weet u. Met name op Schotse architecten is fors bezuinigd.
Plukt u m'neer ook even uit die link?quote:Op donderdag 30 december 2004 15:45 schreef Scipio het volgende:
James Smith:
http://www.geo.ed.ac.uk/scotgaz/people/famousfirst195.html
Ben er toch echt bij wege van Google op terecht gekomen, waarde heer Vetinari.
quote:Op donderdag 30 december 2004 15:53 schreef Scipio het volgende:
William Bruce!!!
bronquote:Architect. Born at Blairhall in West Fife. Bruce came to note when he acted as negotiator between General Monk (1608-70) and the exiled King Charles II (1630-85) to bring about the restoration. This role endeared him to the King resulting in several appointments and sufficient wealth to enable him to purchase Balcaskie Estate (Fife). Bruce became King's Surveyor and Master of Works in 1671.
He was a pioneer of the Palladian style and rebuilt and extended the Palace of Holyroodhouse (1671-81). He was commissioned by land-owners to design and build some of Scotland's greatest country houses, including Hopetoun and Thirlestane. He lived in Kinross House, which he built for himself.
Heer Der Weisse, dat is geen Solomon T., dat is een cartoon! Provideer ons gaarne met een betere afbeelding van het conterfeitsel van deze Duitsche Natuurkundige (quote:Op donderdag 30 december 2004 22:21 schreef Johan_de_With het volgende:
Ach toe, heer P, nog een afzakkertje.
[afbeelding]
Neen, meneer nam de pen niet ter hande om zijn broodwinning te faciliteren.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een 19e eeuws scribent?
Ha!quote:Op dinsdag 4 januari 2005 09:47 schreef Z het volgende:
Aangezien jij een voorkeur hebt voor psychologen of andersoortig menspersonen die zich bezig houden met de psyche durf ik wel een gokje te wagen; is het een psycholoog?
mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is om de ';' vaker te gebruiken, dat zouden meer mensen moeten doen
Zeer exactquote:Op dinsdag 4 januari 2005 11:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Schapte deze heer exact weten of schapte deze heer niet-exact weten?
He bahquote:
Dàt is snel, Bimmel. Had gehoopt dat hij wat lastiger zou zijn...quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:03 schreef Bimmel het volgende:
Guy Fawkes
quote:Op zondag 9 januari 2005 00:09 schreef Gellius het volgende:
Een door een klein negertje geserveerd kopje warme chocolâ te genieten in je boudoir, in afwachtig van de knoestige heipaal van een naburige markies: dit moet wel de 18e eeuw zijn, niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |