abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 15:46:38 #1
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24082734
Michael Drosnin is een journalist welke voorheen bij de Washington Post en Wallstreet Journal werkte.

In 1997 werd een boek van zijn hand 'The biblecode' gepubliseerd.
Het boek beschrijft een (vermeende) code in de bijbel waarmee de toekomst te voorspellen is, of in ieder geval gebeurde feiten te controleren.

De code is ontdekt door de Israelische wiskundige dr. Eliyah Rips. Hiervoor gebruikte hij de originele hebreewse versie van de bijbel 'Thora', welke in ieder geval sinds 1008 onveranderd is.

De code werkt als volgt. De tekst plaatste hij als 1 lange regel achter elkaar in een database en een computerprogramma zoekt in deze tekst overeenkomsten tussen bepaalde woorden, met steeds verschillende verspringingen. Op die manier wordt in de tekst bv Hitler gevonden, met daarbij woorden als 'een slecht mens' 'bloedbad' en 'nazi'. Met dezelfde verspringing dus.
De dood van Ytzak Rabin wordt met datum en naam van moordenaar terug gevonden, de start van de 1e golfoorlog, etc.

Uiteraard zal in elke grote database van tekst, wanneer gezocht wordt met verspringingen een patroon te vinden zijn. Wat de bijbelcode echter uniek maakt is dat er signaficante verbanden worden gevonden. Dus niet alleen 'Sadam Houssein' wordt gevonden, maar dezelfde verspringing tevens 'Scud' en de datum van het begin van de eerste golfoorlog.

Wiskundig gezien overstijgt de mate waarop dit in de bijbelcode gebeurt het toeval. In andere teksten welke op dezelfde manier in de database werden opgeslagen en onderzocht (zowel bestaande teksten zoals Oorlog en Vrede als computer gegenereerde teksten) treden deze verbanden niet op.

In Augustus 1994 is het artikel gepubliseerd in het Amerikaans Wetenschappelijk Tijdschrift Statistical Science. Vooraf zijn de beweringen getoetst door vooraanstaande wiskundige. En ook later bevestigt door wiskundigen als David Kazhdan

Uiteraard is het lastig zoeken naar toekomstige geburtenissen. Immers, zolang de naam bin laden niet aan 911 of worldtrade center gekoppeld wordt, zal je die overeenkomst moeilijk vinden.

Daarnaast wordt de code tegenwoordig door sceptici in twijfel getrokken en is er verdomd weinig in het nieuws gekomen (zeker recente gebeurtenissen zoals bv 911 zou mooi zijn om te toetsen aan de bijbelcode, maar ik vind daar weinig over terug).

Kortom, The biblecode... Feit of Fictie?
pi_24082855
Ik weet het niet, die code voorspelde ook een grote aardbeving in Los Angeles in 2004 ofzo, en daar heb ik nog niks van gemerkt.
Maar ik heb het boek van die onderzoeker wel zien staan, maar nog niet echt gelezen, ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
  zondag 19 december 2004 @ 15:56:32 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_24083021
quote:
Op zondag 19 december 2004 15:46 schreef Swetsenegger het volgende:
KNIP
Dus niet alleen 'Sadam Houssein' wordt gevonden, maar dezelfde verspringing tevens 'Scud' en de datum van het begin van de eerste golfoorlog.
KNIP
Uiteraard is het lastig zoeken naar toekomstige geburtenissen. Immers, zolang de naam bin laden niet aan 911 of worldtrade center gekoppeld wordt, zal je die overeenkomst moeilijk vinden.
Fictie.

Als de naam bin laden gevonden wordt. Moet met dezelfde verspringen de rest vanzelf volgen lijkt me.
Lang leve mij! *O*
pi_24083218
sceptici hebben dit ook met oa het boek moby dick gedan http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html
je kan dit soort dingen schijnbaar in ieder boek vinden zolang het maar dik genoeg is
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 16:19:17 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24083578
quote:
Op zondag 19 december 2004 15:56 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Fictie.

Als de naam bin laden gevonden wordt. Moet met dezelfde verspringen de rest vanzelf volgen lijkt me.
De code is een aaneen geregen tekst van 340.000 karakters. Als je niet weet wat je zoekt vind je niets.

Je zoekt op bin laden, die tekst komt uit de db rollen. Maar als je niet WEET dat je op World Trade Center moet zoeken, vind je die dus ook niet.
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:04 schreef -Beestje- het volgende:
sceptici hebben dit ook met oa het boek moby dick gedan http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html
je kan dit soort dingen schijnbaar in ieder boek vinden zolang het maar dik genoeg is
Dat zegt men nu inderdaad. Echter is de biblecode voordat het artikel in Statistic Science werd gepubliseerd door meerdere referentie's (wiskundigen) gecontroleerd. Uiteraard zijn hierbij ook andere teksten als proefgroep gechecked waarbij het clausale verband beslist niet indezelfde mate werd gevonden als in de bijbel....

Zoek ook op Harold Gans, een voormalig code expert van de CIA:
quote:
After exhaustive analysis, I have reached the conclusion that the only information that can be derived from the codes discovered in Genesis is that they exist, and the probability that they are mere coincidence is vanishingly small.
-edit- In dat moby dick verhaal wordt wel erg weinig info gegeven hoe ze dit gedaan hebben. Er staat nergens dat ze exact dezelfde methode gebruiken als bij de bijbelcode.
pi_24083682
Het is allemaal achteraf werken...
  zondag 19 december 2004 @ 16:26:55 #7
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_24083716
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:24 schreef T1andonly het volgende:
Het is allemaal achteraf werken...
Was dit bedoelt als serieuze reactie?
Lang leve mij! *O*
pi_24083885
nog een skeptische reactie op het verhaal:
http://www.skepsis.nl/drosnin.html
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 19 december 2004 @ 16:41:37 #9
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24084010
Met welke bijbeltekst wordt dit gedaan dan? De oorspronkelijke tekst van de rollen? Als er al een 'code' in zit zou die bij de eerste de beste vertaling 'kapot' zijn lijkt mij.
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 16:42:59 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24084043
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:36 schreef The_stranger het volgende:
nog een skeptische reactie op het verhaal:
http://www.skepsis.nl/drosnin.html
Dat er skeptici zijn had ik in mijn OP al aangegeven
De vraag is wat mensen er van denken (en dan hopenlijk mensen welke zowel de bijbelcode als de sceptici lezen.)

Persoonlijk vind ik het verassend en vooral het feit dat diverse vooraanstaande wiskundige en zels een CIA code expert verklaren dat de bijbelcode wel wat verder gaat dan toevalligheden is redelijk overtuigend.
Het feit dat er echter verdomd weinig over de meest recente gebeurtenissen in verband worden gebracht met de bijbelcode is weer voer voor mijn skeptische kant.

De verhalven van de skeptici welke ik tot op heden tegen kom vind ik op z'n minst onvolledig, hetgeen niet wil zeggen dat 'daarom' de bijbelcode waar moet zijn. Vooral het ontbreken van 'opzienbarende' ontdekkingen van na 2000 vind ik verdacht
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 16:43:46 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24084053
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:41 schreef TheMarco het volgende:
Met welke bijbeltekst wordt dit gedaan dan? De oorspronkelijke tekst van de rollen? Als er al een 'code' in zit zou die bij de eerste de beste vertaling 'kapot' zijn lijkt mij.
De oorspronkelijke hebreeuwse versie.
  zondag 19 december 2004 @ 16:54:02 #12
64792 Mryc
play me one more song
pi_24084251
ik heb hier een keer wat over bij Oprah gezien . Al een aantal jaren geleden overigens
  zondag 19 december 2004 @ 16:57:54 #13
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24084337
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:43 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dan is het zeker interessant! En.... dat er nog geen zaken na 2000 teruggevonden zijn zou natuurlijk makkelijk kunnen beteken dat er nog niets geweest is dat de makers van de code belangrijk genoeg vonden toch?
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  zondag 19 december 2004 @ 16:59:33 #14
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_24084371
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:19 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je zoekt op bin laden, die tekst komt uit de db rollen. Maar als je niet WEET dat je op World Trade Center moet zoeken, vind je die dus ook niet.
[..]
Je hoeft verder ook niet te zoeken. want met dezelfde verspringing kom je em vanzelf tegen...
Lang leve mij! *O*
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 17:42:14 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24085214
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:59 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Je hoeft verder ook niet te zoeken. want met dezelfde verspringing kom je em vanzelf tegen...
Nee natuurlijk niet, het is een brij van aan eengesloten letters.
Het is net als zo'n woordzoeker puzzel
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 17:43:19 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24085237
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:57 schreef TheMarco het volgende:

[..]

Dan is het zeker interessant! En.... dat er nog geen zaken na 2000 teruggevonden zijn zou natuurlijk makkelijk kunnen beteken dat er nog niets geweest is dat de makers van de code belangrijk genoeg vonden toch?
11 september 2001 niet belangrijk?
Wanneer zelfs verwijzingen naar mozart gevonden worden?
  zondag 19 december 2004 @ 17:45:04 #17
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24085265
Fascinerend. Het roept idd wel vraagtekens op.

Het impliceert dat de bijbel is opgeschreven door iemand met kennis van de toekomst. Voor zo’n bijzonder boek (en gezien vanuit de visie van gelovigen) hoeft dit totaal geen probleem te zijn. Maar welke toekomst verwerk je dan in het boek? (welke momenten selecteer je?) En hoe krijg je het voor elkaar dat je het erin kan verwerken zonder de bedoelde tekst teveel aan te passen? Als de code echt is kun je wel zeggen dat deze goed gekozen is. Iemand die weet hoeveel stappen hij moet 'hoppen' en waar ie moet beginnen kan de code zo lezen. Zonder computer is het ondoenlijk om die code zonder die info te kraken. Wel is het zo dat 340.000 tekens weet ik hoeveel mogelijkheden geven om te hoppen. Wat is de langste tekst die gevonden is? Hoeveel onzin staat er tussen?
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 17:58:20 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24085515
quote:
Op zondag 19 december 2004 17:45 schreef livEliveD het volgende:
Fascinerend. Het roept idd wel vraagtekens op.

Het impliceert dat de bijbel is opgeschreven door iemand met kennis van de toekomst. Voor zo’n bijzonder boek (en gezien vanuit de visie van gelovigen) hoeft dit totaal geen probleem te zijn. Maar welke toekomst verwerk je dan in het boek? (welke momenten selecteer je?) En hoe krijg je het voor elkaar dat je het erin kan verwerken zonder de bedoelde tekst teveel aan te passen? Als de code echt is kun je wel zeggen dat deze goed gekozen is. Iemand die weet hoeveel stappen hij moet 'hoppen' en waar ie moet beginnen kan de code zo lezen. Zonder computer is het ondoenlijk om die code zonder die info te kraken. Wel is het zo dat 340.000 tekens weet ik hoeveel mogelijkheden geven om te hoppen. Wat is de langste tekst die gevonden is? Hoeveel onzin staat er tussen?
Het boek beweert ook, dat de huidige code misschien nog maar het topje is. Dat er rekening wordt gehouden met het (quantummechanische) onwaarschijnlijkheid beginsel.
340.000 karakters levert miljoenen mogelijkheden op. Misschien staat er wel helemaal geen onzin tussen, afhankelijk van de manier waarop je er tegen aan kijkt. Er wordt zelfs beweert dat je de code eigenlijk drie dimensionaal zou moeten bekijken. Op die manier zou ELKE toekomstige mogelijkheid beschreven kunnen staan.

Ja het impliceert dat degene wie de originele tekst heeft geschreven/gedicteert kennis van de toekomst zou moeten hebben

Hou dan ook, de bijbelcode is facinerend
  zondag 19 december 2004 @ 18:00:26 #19
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_24085558
quote:
Op zondag 19 december 2004 17:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee natuurlijk niet, het is een brij van aan eengesloten letters.
Het is net als zo'n woordzoeker puzzel
Als je een bepaald patroon gebruikt om de naam Rabin te vinden, kun je datzelfde patroon gewoon verder volgen, waardoor je vanzelf de rest van de bijbehorende woorden tegenkomt.

1
2
3
4
SAIUFVNSIOHBHGKLBRUPITYLABKIHDKJHYDBFUTE
LRSHSKGKUTBVYKOLSJHEGKUYLBKRLWDUHGOKXUBL
YKLUKDYHBTVRUTWYBVLEKUIRAYTBVKUSDYEVBKLR
DHLKSHUKLBERAUOSEKUMVRYSHKAEUEYBVALISUGP

Zoek in deze willekeurige letterbrij maar eens naar "fok", volg het patroon en zie wat voor onheilspellends dit forum te wachten staat!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 18:40:44 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24086482
quote:
Op zondag 19 december 2004 18:00 schreef Leshy het volgende:

[..]

Als je een bepaald patroon gebruikt om de naam Rabin te vinden, kun je datzelfde patroon gewoon verder volgen, waardoor je vanzelf de rest van de bijbehorende woorden tegenkomt.
[ code verwijderd ]

Zoek in deze willekeurige letterbrij maar eens naar "fok", volg het patroon en zie wat voor onheilspellends dit forum te wachten staat!
Als je weet wat je te wachten staat ja.
Dit is 4 regeltjes, we hebben het nu over honderdenregels. Ga daar maar eens in zoeken. Onbegonnen werk dus
  zondag 19 december 2004 @ 18:48:09 #21
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_24086663
quote:
Op zondag 19 december 2004 18:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je weet wat je te wachten staat ja.
Maar dat weet je niet. Je weet alleen dat je op "fok" gaat zoeken - wat er verder komt, daar heb je geen idee van. Maar dat kun je met het ongelofelijk ingenieuze patroon zo ontdekken. Conclusie: Als je het patroon hebt, hoef je niet te weten waar je voor de rest op zoekt.
quote:
Dit is 4 regeltjes, we hebben het nu over honderdenregels. Ga daar maar eens in zoeken. Onbegonnen werk dus
Daarom gebruikt de beste meneer Drosnin ook een computer. Die honderden, zo niet duizenden regels binnen een kwestie van seconden heeft doorgelicht. Non-argument, dus.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 19:13:35 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24087201
quote:
Op zondag 19 december 2004 18:48 schreef Leshy het volgende:

[..]

Maar dat weet je niet. Je weet alleen dat je op "fok" gaat zoeken - wat er verder komt, daar heb je geen idee van. Maar dat kun je met het ongelofelijk ingenieuze patroon zo ontdekken. Conclusie: Als je het patroon hebt, hoef je niet te weten waar je voor de rest op zoekt.
[..]

Daarom gebruikt de beste meneer Drosnin ook een computer. Die honderden, zo niet duizenden regels binnen een kwestie van seconden heeft doorgelicht. Non-argument, dus.
Goed en dan kom je in 1997 'bin laden' en 'toren' tegen....
en nu?

Het lijkt me toch dat een stuk of 20 vooraanstaande wiskundigen daar over nagedacht hebben. Misschien heb ik het wel fout dat ze elk woord met hetzelfde patroon vinden. Hoe dan ook... Je zoekt op een naam, dat wordt gevonden. Achteraf blijkt dat er aan die naam gebeurtenissen gelieerd zijn... zodra ze erop zochten.

Mijn god, muggenziften over een patroontje, het gaat hier om 'the bigger picture' Vooraanstaande wiskundige beweert voorspellende code in de bijbel gevonden te hebben. Methode van zoeken sluit wiskundig gezien toevalligheden uit, als ook bevestigt door vooraanstaande wiskundigen.

Het signaficante verband wordt niet gevonden in willekeurige andere teksten zoals ook bevestigt door een code expert van de CIA.

Dat zijn de 'pro's van het verhaal

de con's:
sceptici beweren dat dit WEL met willekeurige andere teksten voorkomt. Mij is tot op heden niet duidelijk of de voorbeelden van de sceptici op dezelfde methode getest zijn en door hoeveel mensen met een relevante achtergrond die beweringen geback-upped worden.

Weinig buzz mbt de bijbelcode en recente geschiedenis schrijvende gebeurtenissen van na 1997 dus.

[ Bericht 43% gewijzigd door Swetsenegger op 19-12-2004 19:19:43 ]
  zondag 19 december 2004 @ 21:33:38 #23
94904 ExtremeKnowledge
Liberté, égalité, fraternité
pi_24089856
Dit is waar.

Er is een pi kans van 0,000044 dat dit nep is;)

Gezien in de documentaire: The Secret Of The Bible Codes, incl de wiskundige "ganz"
You have come, and found us sleeping..
But now we are awake!.
  zondag 19 december 2004 @ 22:07:54 #24
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_24090643
ik denk zelf dat ze een beetje heel erg teveel verwachten van Qabalah (grieken gebruikte gematrian ) wat meer een dubbele betekenis kon zijn maar zonder ziener capaciteiten

ikzelf vind dit nog heel wat vergezochter dan Nostradamus met zijn voorspellingen uit gestolen quatrijnen !
pi_24090873
quote:
Het boek beschrijft een (vermeende) code in de bijbel waarmee de toekomst te voorspellen is, of in ieder geval gebeurde feiten te controleren.
waarom moet de toekomst voorspeld worden en of feiten gecontroleerd worden dmv een code? wat heeft het voor zin?
ik weet dat dit leven een spelletje is maar de bijbel kan er ook wat van, als ik dat ga geloven.

we lopen altijd al achter de feiten aan..altijd..(en waarom zou je)

voor wie zou die code zijn bedoelt volgens de makers?

waar kan ik die code vinden? heb je een link waar deze code staat.
zou wel sevice zijn van de topicstarter..(heb zelf geen tijd/geduld om te zoeken)
geduld is een schone zaak
en tijd bestaat niet..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 december 2004 @ 22:39:22 #26
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24091418
quote:
Op zondag 19 december 2004 22:18 schreef JoZzephus het volgende:

[..]

waarom moet de toekomst voorspeld worden en of feiten gecontroleerd worden dmv een code? wat heeft het voor zin?
Waarom niet, maar je vraag kan je beter in een filosofie topic kwijt
quote:
ik weet dat dit leven een spelletje is maar de bijbel kan er ook wat van, als ik dat ga geloven.

Nogmaals, probeer het bij filosofie
quote:
Welke makers?
quote:
waar kan ik die code vinden?
In de bijbel dus
quote:
heb je een link waar deze code staat.
zou wel sevice zijn van de topicstarter..(heb zelf geen tijd/geduld om te zoeken)
In de bijbel dus...
quote:
Geestelijke gezondheid ook
quote:
en tijd bestaat niet..
*wijst* filosofie... om de hoek.
pi_24094131
quote:
Waarom niet, maar je vraag kan je beter in een filosofie topic kwijt
volgens mij bestaan er veel bijbel talk topics in WFL waarom deze topic dan niet?
quote:
Nogmaals, probeer het bij filosofie
nee dank je.
quote:
Welke makers?
nou de makers (schrijvers) van die code bedoel ik..of bedoel je wat anders met die code?

waar kan ik die code vinden?
quote:
In de bijbel dus
heb geen bijbel,
heb je een link waar deze code staat.
quote:
n de bijbel dus...
ja dat zei je al eerder.
quote:
Geestelijke gezondheid ook
gezondheid

.

en tijd bestaat niet..
quote:
*wijst* filosofie... om de hoek.
daar hoef ik niet over te filosoferen
pi_24094730
laat maar zitten.
ik had je openingstekst te snel gelezen.
en te snel gereageerd..
ik geloof het wel verder.
edit (ben er klaar mee bedoel ik)
pi_24094955
Hier zijn -tig "voorspellingen/codes" te vinden: http://exodus2006.com/3code.htm

2004 is in ieder geval al verkeerd... "The heart of the terror is France"
  maandag 20 december 2004 @ 01:28:06 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_24095021
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:43 schreef Swetsenegger het volgende:
Sinds wanneer is er een oorspronkelijke Hebreeuwse versie?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_24095139
En volgens deze site wordt de volgende paus de Fransman kardinaal Jean-Marie Lustiger (1926) en hij is de anti-christ...
  maandag 20 december 2004 @ 01:42:00 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_24095169
quote:
Op maandag 20 december 2004 01:28 schreef speknek het volgende:
Lees over de authenticiteit van de Masoretische tekst dit maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Masoretic

En bedenk dan dat een enkele toegevoegde medeklinker het hele verhaal eigenlijk al afserveert.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_24095188
quote:
Op maandag 20 december 2004 01:22 schreef mineo39-76 het volgende:
Hier zijn -tig "voorspellingen/codes" te vinden: http://exodus2006.com/3code.htm
thanx voor de link.

oh wacht eens..nu ik deze site even bekijk weet ik weer dat ik vrij lang geleden eens op één van de publieke zenders een docu heb gezien over die bijbel codes en vond het interessant destijds weet ik nog.
tja en nu even niet.
quote:
die pest fransen ik bedoel de leiding in Frankrijk willen graag een belangrijk plaatsje hebben in de machtverdeling (algemeen)..leuk he en zielig tegelijk. smeerlappen zijn het. de liars.
ach het is gewoon een gevoel.
pi_24095287
lijkt mij net zoiets als Nostradamus en horoscopen. Lekker vage begrippen gebruiken en achteraf zeggen 'goh, dat lijkt wel vaag op iets wat net gebeurt is'
  maandag 20 december 2004 @ 08:43:53 #35
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24096354
quote:
Op maandag 20 december 2004 01:22 schreef mineo39-76 het volgende:

Ik vraag me sterk af in hoeverre deze site op waarheid is berust. Uit de teksten blijkt dat de schrijver aannames doet over het bestaan van de Illuminati en hun hoofdkwartier. Das al redeneren vanuit een bepaalde visie omdat ik bv sterk twijfel of de illuminatie nog bestaan. Toch maar eens het boek lezen over de code.

Veel hangt af van hoe ingewikkeld je de code maakt. Als het simpel letter hoppen is dan zijn er eigenlijk helemaal niet zoveel combinaties mogelijk. Paar miljoen letters achter elkaar aan tekst. Lijkt veel maar valt tegen. Ik ben het ook met de TS eens dat het heel moeilijk is om de toekomst ermee te voorspellen als je niet weet wat je zoekt. Je kunt hooguit bestaande woorden eruit pikken maar dingen als '2004' kun je al lezen als 20-april of 2 april etc. Ook namen ken je vaak niet op voorhand.

Nostradamus beweerde de toekomst te kennen. Hier is er een code gevonden die teksten geeft terwijl dit statistisch gezien niet zo zou moeten zijn. Daarnaast lijken die teksten over de toekomst te gaan. Is toch anders.
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  maandag 20 december 2004 @ 08:52:01 #36
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24096399
Nogal vergezocht vind ik.......
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 20 december 2004 @ 08:53:46 #37
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24096412
quote:
Op maandag 20 december 2004 01:55 schreef HeyFreak het volgende:
lijkt mij net zoiets als Nostradamus en horoscopen. Lekker vage begrippen gebruiken en achteraf zeggen 'goh, dat lijkt wel vaag op iets wat net gebeurt is'
Vage begrippen?
Mensen staan met naam en toenaam genoemd.
In geval van de moord op Rabin, staat dus de naam van Rabin vlakbij de naam van de moordenaar en de datum van de moord....

EN heeft de auteur van het boek Rabin een jaar voor z'n dood al een waarschuwingsbrief gestuurd. Dus niet achteraf

Dat lijkt me iets duidelijker dan een of ander vaag rijmpje.

Maar ik lees hier een hoop kritiek van mensen welke de bijbelcode niet gelezen hebben. Iemand de bijbelcode WEL gelezen en er een mening over?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 20 december 2004 @ 09:00:24 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24096462
quote:
Op maandag 20 december 2004 08:43 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ik vraag me sterk af in hoeverre deze site op waarheid is berust. Uit de teksten blijkt dat de schrijver aannames doet over het bestaan van de Illuminati en hun hoofdkwartier. Das al redeneren vanuit een bepaalde visie omdat ik bv sterk twijfel of de illuminatie nog bestaan. Toch maar eens het boek lezen over de code.

Veel hangt af van hoe ingewikkeld je de code maakt. Als het simpel letter hoppen is dan zijn er eigenlijk helemaal niet zoveel combinaties mogelijk. Paar miljoen letters achter elkaar aan tekst. Lijkt veel maar valt tegen. Ik ben het ook met de TS eens dat het heel moeilijk is om de toekomst ermee te voorspellen als je niet weet wat je zoekt. Je kunt hooguit bestaande woorden eruit pikken maar dingen als '2004' kun je al lezen als 20-april of 2 april etc. Ook namen ken je vaak niet op voorhand.

Nostradamus beweerde de toekomst te kennen. Hier is er een code gevonden die teksten geeft terwijl dit statistisch gezien niet zo zou moeten zijn. Daarnaast lijken die teksten over de toekomst te gaan. Is toch anders.
Daarbij is het hebreeuws, waar getallen ook tekstuele betekenissen hebben.
pi_24096938
quote:
Op maandag 20 december 2004 01:28 schreef speknek het volgende:

[..]

dit vroeg ik mij inderdaad ook gelijk af.. is het niet zo dat delen helemaal niet in het hebreeuws zijn geschreven oorspronkelijk maar in het grieks?
En is de code ook gevonden in de niet-kanonieke boeken?
  maandag 20 december 2004 @ 11:00:07 #40
8369 speknek
Another day another slay
pi_24097882
quote:
Op maandag 20 december 2004 09:53 schreef nikao het volgende:
dit vroeg ik mij inderdaad ook gelijk af.. is het niet zo dat delen helemaal niet in het hebreeuws zijn geschreven oorspronkelijk maar in het grieks?
En is de code ook gevonden in de niet-kanonieke boeken?
Nee het gaat om de Tanakh, niet om het nieuwe testament. De titel 'bijbelcode' is dan ook nogal misleidend ja. Overigens is de Septuagint, die op veel punten afwijkt, wel in het Grieks geschreven.
pi_24109445
De bijbelcodes zijn d.m.v. wiskundige modellen berekent, dit kan alleen in het Hebreeuws. Het Hebreeuws heeft geen medeklinkers en de getallen staan als een vierkant/rechthoek onder elkaar. Dan spreek ik over de Tenach, uiteraard. De bijbelcodes staan vooral toegelicht op de site van het Kabbalah centre (weetjewel, waar Madonna zo verschrikkelijk weg van is en de integriteit van de oprichter op zn zachts gezegd over na te denken valt), ik neem aan dat je je informatie ook van het Kaballah centre vandaan hebt gehaald.

Er zijn dus een stel wiskundige wetenschappers geweest, die dezelfde stunt hebben uitgehaald op een boek van WAR en ... nogwat. I(k heb geen bronnen nu, want ik ken dit verhaal maar al te goed. Als er echt een bron bij moet, moet je het maar vragen. Dan kan ik er wel naar op zoek gaan.) In elk geval... de geschiedenis kwam weer vrolijk langs op dezelfde methode.

De grap van deze wiskundige is het model dat hij gebruikt voor de biblical codes. Het model werkt, simpel gezegd, zo: om de 5 letters een letter selecteren, een woord van 8 letters zou dus binnen een selectie van 40 letters kunnen zitten. Dit wordt toegepast op versen, maar ook op complete boeken. Hetzelfde verhaal kan dus ook door om de 100 letters een letter te pakken. Het resultaat is, kun je wel nagaan natuurlijk, een hele reeks met letters en als je goed kijkt zie je een herkenbaar woord. Dat is dan wel in het Hebreeuws, zonder die medeklinkers. Dus staat erg open voor interpretaties. Nu de mooie grap: het model kan horizontaal, diagonaal en verticaal letters zoeken. In principe dus alle kanten op. Als je een combinatie van een paard in een schaakspel aanhoudt, weet ik zeker dat je ook een woord kunt vinden die je in het geschiedenisboek weer kunt vinden. Woord of naam, ff om misverstanden te voorkomen.

Wie zoekt zal vinden, ook in een ander boek dan de Tenach.
  dinsdag 21 december 2004 @ 00:18:53 #42
94904 ExtremeKnowledge
Liberté, égalité, fraternité
pi_24111229
De kunst is juist om het altijd binnen een bepaald aantal woorden te vinden.

Het is inderdaad ook met andere boeken gedaan, maar daarin werden herkenbare situaties enkel in een bestek van meerdan zoveel duizend woorden gevonden.

In de Thora-code staat het altijd dicht bij elkaar.

Dit is ook heel logisch, dat de toekomst erin beschreven wordt, daarvoor verwijs ik je door naar de NWO-Illuminati topics, of 1 van de 1,28 miljoen te vinden sites op google.

Volgens researchers als David Icke, kan de bijbel dus ook op 2 manieren gelezen worden. In letterlijke zin, en in figuurlijke.. waarin dat laatste als een agenda voor de Illuminati wereldwijd kan worden gebruikt.

Al deze grote gebeurtenissen, hebben namelijk met bepaalde posities van de zon en de sterren te maken.

Meerdere, hooggeplaatste wiskundigen hebben de code relevant verklaard, bijv dhr Ganz.
You have come, and found us sleeping..
But now we are awake!.
pi_24113211
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 00:18 schreef ExtremeKnowledge het volgende:
De kunst is juist om het altijd binnen een bepaald aantal woorden te vinden.

Het is inderdaad ook met andere boeken gedaan, maar daarin werden herkenbare situaties enkel in een bestek van meerdan zoveel duizend woorden gevonden.

In de Thora-code staat het altijd dicht bij elkaar.

Dit is ook heel logisch, dat de toekomst erin beschreven wordt, daarvoor verwijs ik je door naar de NWO-Illuminati topics, of 1 van de 1,28 miljoen te vinden sites op google.

Volgens researchers als David Icke, kan de bijbel dus ook op 2 manieren gelezen worden. In letterlijke zin, en in figuurlijke.. waarin dat laatste als een agenda voor de Illuminati wereldwijd kan worden gebruikt.

Al deze grote gebeurtenissen, hebben namelijk met bepaalde posities van de zon en de sterren te maken.

Meerdere, hooggeplaatste wiskundigen hebben de code relevant verklaard, bijv dhr Ganz.
ja slimmert.. je voorganger legt toch net uit dat de clue van het hebreeuws is dat ze geen klinkers gebruiken.. waardoor het allemaal een heeeeeel stuk makkelijker wordt.....

en hoezo kan het nou weer als een agenda voor de illuminati gebruikt worden... die ontstonden toch wel iets later dan de bijbel
pi_24113452
Hier staat een vrij lang en wiskundig relaas over de bijbelcode. Uiteraard is ook deze auteur het niet eens met de conclusie van de "ontdekkers", maar hij geeft ook een aantal redenen, waarom dit dus niet klopt...
http://www.wopr.com/biblecodes/TheCase.htm
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 21 december 2004 @ 09:17:50 #45
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24113822
Bij nader inzien is het aantal mogelijkheden toch iets groter. Diagonaal of verticaal boeit volgens mij niet omdat dat horitzontaal hoppen is met een grotere afstand. Weet iemand de maximale hopstand die in de biblecode wordt aangehouden? Hoeveel letters+tekens kent het Hebreews in dat boek?

Verder zal ik kijken of ik vanavond Harry Potter en The Order of the Phoenix op dezelfde manier kan analyseren (door gebruik te maken van de engelse spelling check van word) om te zien hoeveel woorden van minimaal 4 letters het oplevert. Geen idee of ik tijd vind
pi_24113907
De resultaten zijn wel opzienbarend, maar ik denk dat je uit elk willekeurig boek zulke 'codes' kunt vinden, en zo woorden kunt vormen.
pi_24113978
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 09:17 schreef livEliveD het volgende:
Bij nader inzien is het aantal mogelijkheden toch iets groter. Diagonaal of verticaal boeit volgens mij niet omdat dat horitzontaal hoppen is met een grotere afstand. Weet iemand de maximale hopstand die in de biblecode wordt aangehouden? Hoeveel letters+tekens kent het Hebreews in dat boek?

Verder zal ik kijken of ik vanavond Harry Potter en The Order of the Phoenix op dezelfde manier kan analyseren (door gebruik te maken van de engelse spelling check van word) om te zien hoeveel woorden van minimaal 4 letters het oplevert. Geen idee of ik tijd vind
voor een goede vergelijking zou je dus alle klinkers eruit moeten halen.. dan wat medeklinkers laten kiezen.. en dan zelf woorden maken van deze letters.. (als ik het goed begrepen heb tenminste>?)
  dinsdag 21 december 2004 @ 09:35:09 #48
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24113992
Mja hangt af van het aantal tekens dat het hebreewse alfabet kent
pi_24118821
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 09:17 schreef livEliveD het volgende:

Het Hebreeuwse alfabet (in die tijd in elk geval) kende niet zo heel erg veel "klinkers" (letters dus) en veel letters kenden meerdere uitspraken. Het diagonaal, verticaal, horizontaal verhaal heeft natuurlijk wel een betekenis en boeit wel degelijk. Ooit een woordzoeker uit een puzzelboekje gemaakt uit verveling? Komen wel degelijk diagonale, verticale, omgekeerde en horizontale woorden in voor. In dat geval is je trefkans toch een stuk groter dan alleen diagonaal.

Dan nog ff snel wat je je kunt voorstellen bij de Tenach. (Thora kun je het ook noemen, ik heb het woord uit mijn Bijbel gevist) Je kunt het zo visualiseren:

b b r t
c c s r
w r x z
v v n m
s f g h

FF een paar oftopics tussendoor:

Yehova getuigen nemen de woorden heel erg letterlijk, dus je mag God ook niet de Heer noemen (of LORD), omdat zij vinden dat de Bijbel onveranderd moet blijven. Het meest grappige is dat Yehova de echte naam van God moest zijn, maar nu noemen ze Hem al Yawhe. Ze blijven nog steeds wel Yehova's heten.

Kabbalist wordt je niet zomaar, dat duurt jaren! Madonna kwesties en spirituele groei dankzij Kabbalah; vraag je af hoeveel geld het je kost en aan wie je het besteedt. Daarnaast is het occult, daar wordt ook over gesproken. Vertrouwen is geloven en dat wordt er gevraagd. Kabbalah is een dwaalspoor als de kennis eigen wordt gemaakt en je daarmee jezelf verheft (dus een excuus hebt voor jezelf), dat is gevaarlijker dan zonder mumbo jumbo's. (dit is puur mijn ervaring en ik geloof niet dat hier een ware kabbalist is van onze leeftijd, die is drukker met andere zaken dan op fok.nl reageren)

Wat filosofie is voor de wetenschap, is kabbalah voor de bijbel. Meer niet!
  dinsdag 21 december 2004 @ 17:38:23 #50
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_24120310
leesvoer mbt dit onderwerp

www.meru.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')