quote:
Maar het is wel oooooo zo gemakkelijk om jezelf gerust te stellen. "Ik heb m'n bijdrage gedaan."
Dat er van iedere euro/dollar een groot deel naar de corrupte regeringsleiders en het oorlogsapparaat gaat is maar een detail. En denk je nou echt dat die neger ergens in de bush daar weet wat een dollar of euro is? Of dat ie er een waarde aan kan plakken?
Ook een leuk iets... wij dumpen onze voedsel daar om zogenaamd te helpen. Helaas moet dit wel ieder jaar gebeuren. Want vanwege het feit dat wij ons voedsel daar voor noppes dumpen heeft wel het nare gevolg dat de boeren daar hele oogsten moeten verkopen voor een dubbeltje, de landbouw daar wordt door onze voedselsteun totaal de grond in gestampt, er is 0,0 stimulanse om zelf voedsel te verbouwen, het levert tenslotte niks op, en ieder jaar weer krijgen ze toch weer voedsel van ons. Plus dat onze voedsel de bevolking daar kunstmatig te hoog houdt. Veel te hoog voor wat het land kan bieden. In principe zijn ze op die manier gruwelijk afhankelijk gemaakt van ons.
Met onze zogenaamde "hulp" maken we daar meer kapot dan we ooit hadden kunnen indenken.
Het enige dat zal helpen op lange termijn is om 50 jaar niks meer van dat continent aan te trekken en ze het zichzelf te laten uitzoeken. Althans kwa geld en voedselhulp. De enige hulp die echt helpt is kennis. Leer de mensen hoe ze zichzelf kunnen onderwijzen, leer ze hoe ze gewassen moeten verbouwen en leer ze hoe ze een industrie op moeten zetten... maar vooral belangrijk, laat het ze zelf doen, anders leren ze het nooit.
Maar dit alles is natuurlijk flauwekul, men wil zich graag superieur voelen en stort graag geld!
En diegenen die dat niet doen hebben geen hart.
Ik ben trots op het feit dat ik nog nooit een euro/gulden aan ontwikkelingshulp heb gegeven. Ik werk niet mee aan de kunstmatige afhankelijkheid van Afrika en andere derdewereld landen.