abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 januari 2005 @ 19:39:46 #51
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24764954
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 18:40 schreef Alicey het volgende:

[..]

Natuurlijk is het wel een beetje raar dat God blijkbaar moeite heeft met zeggen wat hij bedoelt. Past niet echt bij een almachtige entiteit..

Voor de rest ben ik vooral benieuwd naar de visie van TS zelf.
Ten eerste even een verklaring voor de openingspost: Een vriend van mij had dit stukje getypt en gepost op een ander forum, en hij wilde het ook op FOK! zetten, om de kijken wat voor reacties erop zouden komen. Ik zelf ben het er in grote lijnen mee eens, alleen vond ik het nogal slecht geschreven, onduidelijk, onsamenhangend en niet echt goed uitgeschreven argumenten, ook al is dat in deze discussie natuurlijk erg lastig.

Wat ik zelf hierover vind zal ik even zo kort mogelijk proberen hier neer te zetten .

Eerst even over de bijbel dan maar. Hierboven werd gezegd dat het verschillende boeken waren. Ik heb met godsdienst wel eens gehoord dat dat 1 van de redenen was waarom de bijbel 'waarheid' was. Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen in verschillende tijden in principe hetzelfde schreven, of iig in 1 lijn schreven? Dat moet gewoon wel de hand van God zijn, en Zijn woord. Zelf kijk ik erg wantrouwend naar de bijbel. Ik geloof best dat er +/- 2000 jaar geleden iets is geschreven, met als doel het Christelijke/Joodse geloof een basis te geven, net zoals de Islam dat kreeg in de vorm van de Koran. Maar waarom zouden wij nog een boek wat 2000 jaar oud is, wat in eerste instantie misschien wel 10000x doorverteld is (of dat nou wel of niet door middel van zang ging is niet echt relevant, dan nog is het niet mogelijk om het 100 procent foutloos door te vertellen), en daarna door ontzettend veel mensen met de hand overgeschreven, en ook al gebeurde dit door zeer nauwkeurig werkende monniken in kloosters, als basis te stellen/als bron te gebruiken om maar vast te kunnen blijven klampen aan een religie? Zelfs monniken, al is het er maar 1 geweest, zijn vatbaar voor macht, en als er iets is wat door de hele geschiedenis is geweest waar men macht mee uit heeft kunnen oefenen, is dat wel het Christendom geweest. Waarom? Omdat het Christendom een 'makkelijk' massa geloof is. Men had vroeger niet altijd veel, en het leven was hard. Was het dan niet heerlijk om in iets te geloven waardoor je na je leven op aarde voor altijd in rust en liefde zal baden? Lijkt wel verdacht veel op een sprookje, niet?

In mijn ogen is religie vrij simpel en logisch verklaarbaar. Waarom zijn mensen erin gaan geloven? Omdat ze bepaalde dingen niet konden verklaren, wat Braadkip al aanhaalde, en als enige reden een godheid, een andere entiteit aan konden halen. Ten tweede omdat het makkelijk was om het Christendom te volgen. Geloven zorgde voor rust, voor steun van de kerk, zowel gevoelsmatig als in materiele vorm, wat in die tijden erg belangrijk was, veel belangrijker dan tegenwoordig, ook zullen sommige mensen hier anders over denken. Laat dit proces 2000 jaar doorgaan en het is niet meer dan logisch dat er nu zoveel mensen zijn die er blind in geloven, die echt denken dat ze de liefde van God kunnen voelen. Het was juist onlogisch geweest als dit niet het geval was geweest.

Maar nu, 2000 jaar later, of eigenlijk meer +/- 1900 jaar later, zijn we in mijn ogen steeds dichter bij een belangrijk punt gekomen. Waar denk je dat er steeds meer secularisatie is? Niet alleen omdat de mens van tegenwoordig het zo goed heeft, dat de kerk niet meer nodig is, maar ook (vooral) omdat steeds meer mensen beginnen te beseffen dat religie achterhaald is. De fundamenten waar het hele Christendom op staat blijkt niets meer te zijn dat een soort hoax. Waarom zouden we dan nu nog gaan geloven? Het komt ook maar weinig voor dat mensen uit zichzelf en spontaan beginnen te geloven. Verreweg de meeste Christenen zijn zo, omdat ze zo zijn opgevoed, zij weten niet beter zou je bijna kunnen stellen. Qua manier van indoctrinatie (niet qua visie) is het misschien nog wel erger dan wat de Nazi's in WOII deden. Ik vind het gewoon zielig als 2 zwaar Christenen (gereformeerd, katholiek etc) een kindje krijgen. Je weet dan al gewoon dat dit kind eigenlijk nooit een eerlijke kans heeft gehad, omdat het van 0 tot aan 14 (begin van pubertijd) compleet is geindoctrineerd.

Toch zie je dus tegenwoordig de secularisatie. Ik durf te stellen dat dit vooral komt doordat steeds meer mensen meer 'zien' (ik vermijd bewust de term 'geloven' in dit verband) dat er toch veel meer waarheid zit in de wetenschap dan in een religie zoals het Christendom. Ik zeg niet dat wetenschap per definitie goed is, of dat het zaligmakend is. Maar het is veel aannemelijker om iets te 'geloven' als de wetenschap, dan iets als het Christendom. Niet alleen omdat de wetenschap (rot term eigenlijk ) veel van het Christendom met feiten als onjuist probeerd te bestempelen, maar meer omdat de wetenschap (in de vorm van onderzoek) veel minder op macht en fundamenten die gebaseerd zijn op onjuistheden is gevestigd dan het Christendom.

Dan het volgende puntje: Maakt het iets uit? Als mensen er hoop en rust uit putten, waarom zou je hen dat dan afpakken? Daar heb ik alleen het volgende over te zeggen: In principe als die mensen er gelukkig mee zijn, moeten ze het vooral doen. Maar er zijn een hoop dingen die eraan kleven die mij tegenstaan. Ten eerste wederom dat hun kinderen bijna geen keuzen hebben op wat zij zelf willen. Ten tweede, stel dat ik hoop en rust put uit een zwevende, onzichtbare steen boven mij hoofd, die mij beschermd en er voor zal zorgen dat ik na mijn dood een goed en eeuwig leven zal hebben, zal iedereen zeggen dat ik gek ben, dat ik geloof in een illusie. Maar wat is met dit voorbeeld het verschil met religie? Ook dat is kracht putten uit niets...

Tot slot wil ik nog even zeggen dat het imo relatief gezien niet lang meer zal duren voordat het Christendom niet meer zal zijn dan een sekte met groepjes mensen die door de rest van de wereld met de nek aangekeken zal worden. De wetenschap zal meer en meer ontdekken, zal net zo lang doorgaan totdat er van het geloof niets meer over is dan 'ja maar ik geloof dat God bestaat', doordat de wetenschap op vragen die mensen nu erg bezig houd, zoals 'hoe is het leven ontstaan' en 'hoe is het heelal ontstaan' antwoord zal weten te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door L3IPO op 26-01-2005 19:56:20 ]
Humans dont deserve to live...
  donderdag 27 januari 2005 @ 13:29:19 #52
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24778079
Was mijn post dan toch iets te lang?
pi_24778638
Om toch even te reageren..
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 19:39 schreef L3IPO het volgende:

Eerst even over de bijbel dan maar. Hierboven werd gezegd dat het verschillende boeken waren. Ik heb met godsdienst wel eens gehoord dat dat 1 van de redenen was waarom de bijbel 'waarheid' was. Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen in verschillende tijden in principe hetzelfde schreven, of iig in 1 lijn schreven? Dat moet gewoon wel de hand van God zijn, en Zijn woord. Zelf kijk ik erg wantrouwend naar de bijbel.
Dat is inderdaad een bekende. Er wordt ook vaak over het hoofd gezien dat de verschillende boeken meerdere malen zijn herschreven en vertaald, en dat het daardoor helemaal niet zo vreemd is dat het op elkaar aansluit.. Andersom geldt het trouwens ook : Er zijn best een aantal passages te vinden die elkaar enigszins tegenspreken.
quote:
Zelfs monniken, al is het er maar 1 geweest, zijn vatbaar voor macht
Dat zit in het mens zijn, en heeft weinig met religie te maken.. Macht maakt mensen corrupt.
quote:
Men had vroeger niet altijd veel, en het leven was hard. Was het dan niet heerlijk om in iets te geloven waardoor je na je leven op aarde voor altijd in rust en liefde zal baden? Lijkt wel verdacht veel op een sprookje, niet?
Wellicht een reden voor mensen om te geloven, maar ik denk dat dit weinig met "vroeger" te maken heeft. Is de gemiddelde levenservaring erg verbeterd? Ik denk het niet, het is denk ik relatief. Je weet niet beter dan de wereld waar je in leeft.
quote:
Geloven zorgde voor rust, voor steun van de kerk, zowel gevoelsmatig als in materiele vorm, wat in die tijden erg belangrijk was, veel belangrijker dan tegenwoordig, ook zullen sommige mensen hier anders over denken.
Het is nog wel wat extremer. Als je niet geloofde, viel je buiten de boot.
quote:
Laat dit proces 2000 jaar doorgaan en het is niet meer dan logisch dat er nu zoveel mensen zijn die er blind in geloven, die echt denken dat ze de liefde van God kunnen voelen. Het was juist onlogisch geweest als dit niet het geval was geweest.
Op zich vind ik het wel opmerkelijk. Het hele geloof is namelijk veranderd. Was het vroeger vooral hel en verdoemenis, hebben we tegenwoordig een papa-God.
quote:
De fundamenten waar het hele Christendom op staat blijkt niets meer te zijn dat een soort hoax.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het fundament van het christendom is ongewijzigd, en dat fundament staat imo nog best redelijk overeind. Het is meer de rest wat er voornamelijk door kerken wordt bijgehaald.
quote:
Waarom zouden we dan nu nog gaan geloven?
Geloven is geen keuze..
quote:
Je weet dan al gewoon dat dit kind eigenlijk nooit een eerlijke kans heeft gehad, omdat het van 0 tot aan 14 (begin van pubertijd) compleet is geindoctrineerd.
Onzin. Sommige mensen twijfelen wat meer aan wat hen is geleerd en wat zij weten dan anderen. Wanneer je ergens vroeg op een positieve manier mee in aanraking bent gekomen, is het moeilijker om de andere zijde van de medaille te zien, maar niet onmogelijk. Verder hebben de meeste gelovigen zelf er geen last van dat zij gelovig zijn, dus lijkt een medelijden mij ook misplaatst.
quote:
Ik durf te stellen dat dit vooral komt doordat steeds meer mensen meer 'zien' (ik vermijd bewust de term 'geloven' in dit verband) dat er toch veel meer waarheid zit in de wetenschap dan in een religie zoals het Christendom.
Er zit geen waarheid in wetenschap. Wetenschap beschrijft wat wij waarnemen, maar claimt hier geen waarheid over. Eerder het tegenovergestelde, soms kunnen wij opeens beter kijken, en zien dan dat alles toch anders is dan we dachten.

Bij religie gaat het ook niet altijd om waarheid. Bij religie gaat het vooral om geloof en vertrouwen.

Hoewel veel mensen geneigd zijn te kiezen tussen religie en wetenschap, zie ik niet in waarom die keuze gemaakt zou moeten worden. Het zijn totaal verschillende dimensies die voor het doel wat zij nastreven elkaar geen haar breed in de weg liggen.
quote:
Dan het volgende puntje: Maakt het iets uit? Als mensen er hoop en rust uit putten, waarom zou je hen dat dan afpakken?
Ik proef helaas toch een stukje superioriteitsgevoel. Je hebt het idee dat je alles beter ziet dan een gelovige..
pi_24778652
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 13:29 schreef L3IPO het volgende:
Was mijn post dan toch iets te lang?
Ja, en daarbij ook vanuit een totaal ander referentiekader geschreven.
pi_24779957
quote:
Tot slot wil ik nog even zeggen dat het imo relatief gezien niet lang meer zal duren voordat het Christendom niet meer zal zijn dan een sekte met groepjes mensen die door de rest van de wereld met de nek aangekeken zal worden. De wetenschap zal meer en meer ontdekken, zal net zo lang doorgaan totdat er van het geloof niets meer over is dan 'ja maar ik geloof dat God bestaat', doordat de wetenschap op vragen die mensen nu erg bezig houd, zoals 'hoe is het leven ontstaan' en 'hoe is het heelal ontstaan' antwoord zal weten te geven.
Maar nou maak je een erg grote denkfout. Religie doet geen zinnige uitspraken over de wetenschap, en wetenschap doet zeker geen zinnige uitspraken over een eventueel bestaan van God. Denk je echt dat een wetenschappelijk model zoals de BB-theorie of de evolutietheorie het bestaan van God zal tegenspreken? Een gelovige eist het bestaan van God op , en daardoor een waarheid. Een wetenschapper maakt een model, vatbaar voor veranderingen, en gericht op de schepping zelf. Niet op een niet-toetsbare "hypothese" in de trend van "God bestaat". Dat is ook de reden waarom je een gelovig iemand, mocht je dat willen, nooit kunt overtuigen dat God niet bestaat. Je kunt er werkelijk helemaal niets zinnigs over zeggen, rationeel gezien dan. Hoe graag je het ook wilt. Voor een niet-gelovige is het dan ook ondenkbaar dat je zo'n aanname van "God bestaat" maakt. Voor een niet-gelovige is het juist niet denkbaar dat je de aanname "God bestaat niet" maakt. Omdat het hele zaakje niet aantoonbaar is, hebben beide kanten even veel recht van aannemen. Rationeel gezien is natuurlijk de aanname dat God niet bestaat logisch, en leg je de bewijslast bij de gelovige neer. Alleen hebben gelovige mensen geen boodschap aan rationaliteit. Dat heet nou geloof.
  donderdag 27 januari 2005 @ 16:08:20 #56
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24780851
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 15:11 schreef Haushofer het volgende:
blablabla lap tekst
Wat ik wilde zeggen daar, is dat 'vroegah' mensen niet eens twijfelden aan het geloof, omdat het een goede verklaring was voor veel dingen. Tegenwoordig valt dat steeds meer weg, omdat er steeds meer antwoorden komen op bepaalde zaken die men tot dan altijd aan een 'god' toeschreef. Ik weet best dat de wetenschap niet in oorsprong zoekt naar theorien en bewijzen om religie uit te bannen, maar indirect zorgt veel wetenschappelijk onderzoek naar andere, betere en geloofwaardigere theorieen dan een religie geeft. Je kunt best en gelovig zijn en geloven in de BB of evolutie, maar het word wel moeilijker. Daarom denk ik dat steeds minder mensen gaan geloven. Hierbij word de groep die niet gelovig op wordt gevoed (lees: niet geindoctrineerd) steeds groter, en het aantal mensen die 'spontaan' het 'licht' zien steeds kleiner.
pi_24781792
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 16:08 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Wat ik wilde zeggen daar, is dat 'vroegah' mensen niet eens twijfelden aan het geloof, omdat het een goede verklaring was voor veel dingen. Tegenwoordig valt dat steeds meer weg, omdat er steeds meer antwoorden komen op bepaalde zaken die men tot dan altijd aan een 'god' toeschreef. Ik weet best dat de wetenschap niet in oorsprong zoekt naar theorien en bewijzen om religie uit te bannen, maar indirect zorgt veel wetenschappelijk onderzoek naar andere, betere en geloofwaardigere theorieen dan een religie geeft
God is nooit erg goed geweest in het vullen van gaten
  donderdag 27 januari 2005 @ 18:08:03 #58
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24781950
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 17:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

God is nooit erg goed geweest in het vullen van gaten
Klinkt niet erg almachtig hoor
pi_25007224
Reactie hoort bij Topic: Chiristendom is bedrog, dus misdadig. Mja...dies gesloten :S
quote:
'Jezus is de weg de waarheid en het leven en niemand komt tot de vader dan door hem.
Wie niet niet in hem geloofd of hem verwerpt wacht een eeuwig leven in de hel, omdat de liefdevolle vader zo rechtvaardig is dat hij geen zonde door de vingers kan zien.'
Lieverd, ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar het klopt niet. In de Bijbel staat juist dat al je zonden vergeven zullen worden. We vieren straks niet voor niets Pasen. Jezus is gestorven voor onze zonden. Er staat wel in de Bijbel dat je niet het eeuwige leven zult krijgen als je niet in hem gelooft, maar ik weet 100% zeker dat er niet staat dat God geen zonde door de vingers zal zien! God is juist liefde.

Liefs, Leintje

pi_25007295
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:21 schreef Leintje het volgende:
Reactie hoort bij Topic: Chiristendom is bedrog, dus misdadig. Mja...dies gesloten :S
[..]

Lieverd, ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar het klopt niet. In de Bijbel staat juist dat al je zonden vergeven zullen worden. We vieren straks niet voor niets Pasen. Jezus is gestorven voor onze zonden. Er staat wel in de Bijbel dat je niet het eeuwige leven zult krijgen als je niet in hem gelooft, maar ik weet 100% zeker dat er niet staat dat God geen zonde door de vingers zal zien! God is juist liefde.

Liefs, Leintje

Als je dus niet in Jezus gelooft, dan ziet God het niet door de vingers.. Dat vind ik eerder iets weg hebben van afpersing dan van liefde. Een soortgelijke methode wordt ook vaak door maffiosi toegepast. Wanneer je doet wat zij willen beschermen ze je, doe je niet wat zij willen krijg je problemen met ze.

Wanneer je de boodschap van het evangelie iets meer in het teken van symboliek plaatst is het een waardevolle boodschap die kan leiden tot een harmonieus leven. Het is echter jammer dat het grotendeels geinstitutionaliseerd is, en dat (imo) de belangrijkste zaken waar het evangelie over verteld niet als dusdanig worden beschouwd.

Veel christenen beroepen zich verder op de gehele bijbel, en zien hierbij de zwarte bladzijden over het hoofd.
pi_25007395
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:21 schreef Leintje het volgende:
[..]
net als deze
quote:
LOD schreef

En jij dacht "kom, laat ik de theologen eens gaan beledigen"
Maar of het bedrog is of niet hangt af van je levensvisie. Als je gelooft in een almachtige christelijke god dan is het geen bedrog. Geloof je in een andere god dan is het wel bedrog. En als je gelooft in de wetenschap trek je pas je conclusies zo gauw het bestaan van een god al dan niet bewezen is.
Zeker niet mijn bedoeling om theologen te beledigen, het is mijn persoonlijke mening dat ik alle geloven en religie's onzin vind
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_25007455
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:35 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

net als deze
[..]

Zeker niet mijn bedoeling om theologen te beledigen, het is mijn persoonlijke mening dat ik alle geloven en religie's onzin vind
Komt dat laatste echter niet omdat jezelf alles te absoluut ziet? De meeste religies zou ik toch geen onzin noemen wanneer je kijkt naar de dieperliggende boodschap. Het hangt er veel van af hoe je het benadert..
  woensdag 9 februari 2005 @ 15:52:38 #63
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_25007542
Chistendom is bedrog dus misdadig!!!

Volgens de dikke van dale betekend bedrog:

'het op arglistige wijze opwekken van onjuiste voorstellingen bij een ander, bedrieglijke handeling'

Na jaren lange zoektocht in het christendom, ben ik tot het sterke vermoeden gekomen
dat het christendom valse waarheden verkondigd.
So what....zou je kunnen zeggen.
Maar een feit is dat miljoenen mensen van kinds af aan een beeld van de werkelijkheid
meegegeven wordt door opvoeding, kerk en of school naar chistelijke denkbeelden.
Kort komt dat neer op:

'Jezus is de weg de waarheid en het leven en niemand komt tot de vader dan door hem.
Wie niet niet in hem geloofd of hem verwerpt wacht een eeuwig leven in de hel, omdat de liefdevolle vader zo rechtvaardig is dat hij geen zonde door de vingers kan zien.'

Wanneer je dit altijd hebt gehoord en zelfs als waarheid hebt aangenomen, schut je dit niet zomaar van je af.
Je kan hier letterlijk onder gebukt gaan!!!

Ik vecht hier nog dagelijks mee en voel me belazerd.

Blijkbaar kunnen mensen en vooral kinderen vrijuit bedrogen en gemanipuleerd worden zonder dat iemand ze daar tegen beschermd.
Ik geloof dat de impact van dat bedrog onderschat wordt.
Ik beschouw de theologie van het christendom als psychische mishandeling.

Ik moet namelijk leven met de wetenschap dat ik eeuwig zal branden in de hel!!!!

En dan heb ik het niet eens gehad over de valse hoop die gewekt wordt als je je in dat christelijk wereldje begeeft.
Er wordt gewoon gezegt als je ongeneeslijk ziek bent, dat Jezus je wel zal genezen wanneer je het echt geloofd.
Misdadig vindt ik dat!!!

Mijn stelling is dan ook... Het chisten dom is bedrieglijk en misdadig. Daarom moeten kinderen en labiele mensen ervoor gewaarschuwd worden.

Wie is het daar wel/niet mee eens????

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeuxis op 09-02-2005 21:35:49 ]
erg beleefd allemaal :r
pi_25007611
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:52 schreef Zeuxis het volgende:

Ik vecht hier nog dagelijks mee en voel me belazerd.
Op welke wijze voel je je belazerd. Door wie, waarom, etc.?
quote:
Ik beschouw de theologie van het christendom als psychische mishandeling.
Voor psychische mishandeling moet er sprake zijn van permanente schade. Is dat wel het geval?
quote:
Ik moet namelijk leven met de wetenschap dat ik eeuwig zal branden in de hel!!!!
Als je dat gelooft, dan is bij Jezus aankloppen voldoende.
quote:
Er wordt gewoon gezegt als je ongeneeslijk ziek bent, dat Jezus je wel zal genezen wanneer je het echt geloofd.
Misdadig vindt ik dat!!!
Iets dergelijks heb ik niet meegemaakt. Ik heb wel meegemaakt dat mensen van hun geloof afvielen nadat een geliefde na een ziekbed stierf.

Dit waren even wat puntjes waar ik op in wilde gaan.
  woensdag 9 februari 2005 @ 16:00:27 #65
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_25007638
quote:
nou lieverd,
wat een narigheid toch allemaal.
Je bent duidelijk teleurgesteld in sommige dingen.
Dat hebben we allemaal wel eens.

Alleen de meeste mensen komen over hun teleurstellingen heen.
En dan gaan ze weer verder met hun leven.
Volgens mij lukt jou dat niet zo.

Ik vind het rot voor je dat je pijn hebt aan je verleden.
Je hebt daar hulp en troost bij nodig.

Ik denk niet dat dit de juiste manier is.
Ook al reageren er 100 fokkers met enthousiaste bijval; dat helpt jou niet.
Jij hebt geen wraak/wrok nodig, maar troost. Een heel christelijke waarde trouwens.
Ik ben geen lieverd, je gaat niet in op de inhoud, en ik wacht niet op bijval maar op discussie. Als ik 'ja'knikkers zou zoeken zou ik wel naar de kerk gaan.

[en by the way.... je komt erg denigrerend en arrogant over]

[ Bericht 3% gewijzigd door Zeuxis op 09-02-2005 17:20:35 ]
  woensdag 9 februari 2005 @ 16:02:26 #66
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_25007664
quote:
Maar ja een geloof is nu eenmaal geen wetenschap en ieder is vrij om welke onzin danook te geloven
Kinderen ook?
  woensdag 9 februari 2005 @ 16:24:11 #67
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25007913
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:52 schreef Zeuxis het volgende:
Chistendom is bedrog dus misdadig!!!
Mijn stelling is dan ook... Het chisten dom is bedrieglijk en misdadig. Daarom moeten kinderen en labiele mensen ervoor gewaarschuwd worden.

Wie is het daar wel/niet mee eens????
Ik ben het er wel mee eens in de zin dat de meerderheid van de gevestigde ''Christen-religies'' er een zooi van maken en mensen onnodig bang maken met ideeen die niet uit de bijbel komen.
Ik ben het er niet mee eens, in die zin dat de bijbel aanmoedigt tot goede dingen en dat de leer van de bijbel in het geheel niet bedriegelijk of vals is. Het zijn de mensen die iets goeds tot iets slechts weten om te vormen.
Ik ben ook Christen, maar ik geloof ook niet in een hel. Het is gewoon ondenkbaar, onmogelijk en onverdedigbaar.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  woensdag 9 februari 2005 @ 17:17:48 #68
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_25008288
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 16:24 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Ik ben het er wel mee eens in de zin dat de meerderheid van de gevestigde ''Christen-religies'' er een zooi van maken en mensen onnodig bang maken met ideeen die niet uit de bijbel komen.
Ik ben het er niet mee eens, in die zin dat de bijbel aanmoedigt tot goede dingen en dat de leer van de bijbel in het geheel niet bedriegelijk of vals is. Het zijn de mensen die iets goeds tot iets slechts weten om te vormen.
Ik ben ook Christen, maar ik geloof ook niet in een hel. Het is gewoon ondenkbaar, onmogelijk en onverdedigbaar.
Dat is nogal inconsequent.... De zelfde bijbel die aanmoedigt tot goede dingen windt er geen doekjes om als je die dingen niet doet. [n.l. de hel, de tweede dood... je kent de teksten wel]
En dat de hel iets symbolisch is daar moet je in geen enkele kerk mee aankomen, want dat wordt betitelt als een valse leer en krijg je geheid te horen dat de duivel de vader van de leugen is.
  woensdag 9 februari 2005 @ 17:33:25 #69
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25008502
Nou, zoals je misschien al gelezen hebt in het topic dat ik een tijdje geleden maakte (Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?) is een plaats van eeuwige pijniging na de dood geen bijbelse leerstelling omdat het
1. Verkeerd / inconsequent is vertaald
2. Geen zin heeft om mensen na hun dood te pijnigen voor hun zonden aangezien je wordt vrijgesproken van je zonden als je sterft (Rom 6:7)
3. Het ERG onlogisch is dat je voor 80 jaar leven eeuwig gestraft wordt
4. De onsterfelijke ziel (onmisbaar voor pijniging in een hel natuurlijk) geen bijbelse leerstelling is, de mens IS een levende ziel in tegenstelling tot ''kreeg''.
Enz..

Het is dus (verassend misschien, maar waar) niet inconsequent om dat aan te nemen.
Tuurlijk moedigt de bijbel aan tot goede dingen en tuurlijk staat er straf op het doen van slechte dingen, maar deze is nooit erger dan eeuwig niet-bestaan (de 2e dood die je al noemde).
Geen pijniging in een hel.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  woensdag 9 februari 2005 @ 17:35:11 #70
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_25008524
quote:
Ik voel me belazerd door het christendom en christenen die het vertegenwoordigen. Ze scheppen valse hoop in de vorm van rust en genezing en een innerlijk thuiskomen. De frustratie wanneer dit niet waar blijkt maakt me boos. Wanneer je het geloof dan aan de wilgen wil hangen wordt je door dat zelfde christendom vergeleken met een hond die terug keerd naar zijn eigen braaksel of een gewassen varken die in de modder duikt. Tot slot mag je je verheugen op een eeuwig leven in de hel.
Natuurlijk ben ik niet gek, en besef ik ook de paradox in wat ik zeg...
Als het christendom een sprookje is hoef ik ook niet te vrezen voor een hel.
Jammer genoeg zit het nog zo in mijn systeem, en alleen al de tijd van het schoonmaken van mijn 'systeem' maakt dat ik me belazerd voel.
quote:
Voor psychische mishandeling moet er sprake zijn van permanente schade. Is dat wel het geval?
de toekomst zal het uitwijzen.
quote:
Als je dat gelooft, dan is bij Jezus aankloppen voldoende.
Ik weiger aan te kloppen uit angst, dan maar naar de hel
quote:
Iets dergelijks heb ik niet meegemaakt. Ik heb wel meegemaakt dat mensen van hun geloof afvielen nadat een geliefde na een ziekbed stierf.
je zal je nog verbazen wat er in het christelijke wereldje gebeurt
pi_25009489
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 17:35 schreef Zeuxis het volgende:

[..]

Ik voel me belazerd door het christendom en christenen die het vertegenwoordigen. Ze scheppen valse hoop in de vorm van rust en genezing en een innerlijk thuiskomen. De frustratie wanneer dit niet waar blijkt maakt me boos.
Heb je enig idee waarom het niet gelukt is? Is het nooit gelukt, of in eerste instantie wel? Ben je trouwens van kinds af aan christelijk opgevoed, of ben je later bekeerd?
quote:
Wanneer je het geloof dan aan de wilgen wil hangen wordt je door dat zelfde christendom vergeleken met een hond die terug keerd naar zijn eigen braaksel of een gewassen varken die in de modder duikt. Tot slot mag je je verheugen op een eeuwig leven in de hel.
De bijbel is inderdaad niet bijzonder vriendelijk er over. Het zijn echter niet de enige zwarte bladzijden die de bijbel telt.
quote:
Natuurlijk ben ik niet gek, en besef ik ook de paradox in wat ik zeg...
Jammer genoeg zit het nog zo in mijn systeem, en alleen al de tijd van het schoonmaken van mijn 'systeem' maakt dat ik me belazerd voel.
Hmm.. Is je probleem misschien dat je ook wat goeds uit het christendom meeneemt, en dit wilt behouden, maar niet ziet hoe je de koppeling met de zwarte bladzijden uit de bijbel kunt weghalen? Heeft het ermee te maken dat je een vorm van wantrouwen t.o.v. jezelf hebt opgebouwd omdat je het zo lang hebt geloofd?
quote:
Ik weiger aan te kloppen uit angst, dan maar naar de hel
Geloof je het?
quote:
je zal je nog verbazen wat er in het christelijke wereldje gebeurt
Oh, ik ben er zelf redelijk mee bekend. Hetgeen wat jij opnoemde is echter niet iets wat ik heb meegemaakt. Allicht is er wel valse hoop gegeven. Ik vraag me echter af of je daar het christendom daar in het bijzonder schuldig voor is. Het ligt in mensen om hoop te houden, en proberen hoop vast te houden zelfs al is duidelijk dat die hoop er niet is. In een systeem waar negatief denken haast verboden is zal dat misschien iets verder worden doorgetrokken, maar zijn het in de kern echt christelijke zaken?
  woensdag 9 februari 2005 @ 19:10:38 #72
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_25009948
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 17:35 schreef Zeuxis het volgende:

of een gewassen varken die in de modder duikt.
Die zal het daar wel beter naar zijn zin hebben. Als een varken het koud heeft springt die echt niet in de modder. Alleen als die het warm heeft. Echt alwetend zijn die christenen dus niet. Laat staan dat ze alwetend zijn over "de andere wereld".
quote:
Het christendom is verzonnen door een temporaal kwab epilepsie patient. Een geesteszieke, genaamd Paulus. Je hoeft dus nergens over in te zitten.

Hoeveel mensen menen geen positieve bovennatuurlijke ervaringen te hebben gehad terwijl ze helemaal geen christen, jood of moslim zijn. Voor mij het bewijs dat de wraakzuchtige God van Mozes, Paulus of Mohammed dus niet bestaat.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_25010086
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als je dus niet in Jezus gelooft, dan ziet God het niet door de vingers.. Dat vind ik eerder iets weg hebben van afpersing dan van liefde. Een soortgelijke methode wordt ook vaak door maffiosi toegepast. Wanneer je doet wat zij willen beschermen ze je, doe je niet wat zij willen krijg je problemen met ze.

Wanneer je de boodschap van het evangelie iets meer in het teken van symboliek plaatst is het een waardevolle boodschap die kan leiden tot een harmonieus leven. Het is echter jammer dat het grotendeels geinstitutionaliseerd is, en dat (imo) de belangrijkste zaken waar het evangelie over verteld niet als dusdanig worden beschouwd.

Veel christenen beroepen zich verder op de gehele bijbel, en zien hierbij de zwarte bladzijden over het hoofd.
Dat is natuurlijk niet waar. Maar als jij niets van God moet hebben hoe kun je dan geloven dat hij je zonden vergeeft? Ongeacht wat je uitvreet. Je moet het evangelie wel geloven anders zal het voor jou ook geen nut hebben. Dat is net zoiets als een onbeantwoorde liefde. Als jij heel erg gek bent op iemand en hij niet op jou... kun je nog zoveel van iemand houden...als deze liefde niet beantwoord wordt heb je er geen flikker aan.
pi_25010185
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 19:20 schreef Leintje het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar.
Hoezo "natuurlijk niet waar", zou je dat nader willen beargumenteren?
quote:
Maar als jij niets van God moet hebben hoe kun je dan geloven dat hij je zonden vergeeft?
Er is een verschil tussen iets tegen God hebben en niet geloven in God. Ik geloof niet in de bijbelse God, dus hoe kan ik iets tegen hem hebben dan?
quote:
Ongeacht wat je uitvreet. Je moet het evangelie wel geloven anders zal het voor jou ook geen nut hebben.
Het ligt er aan hoe je hier geloven bedoelt. Als je het bedoelt in de zin van "Geloven dat iets waar is". dan ben ik het niet met je eens. Bedoel je het in de zin van "Geloven in de onfeilbaarheid van de boodschap", dan komen we een stuk dichterbij.)
quote:
Dat is net zoiets als een onbeantwoorde liefde. Als jij heel erg gek bent op iemand en hij niet op jou... kun je nog zoveel van iemand houden...als deze liefde niet beantwoord wordt heb je er geen flikker aan.
imo niet echt vergelijkbaar.
  woensdag 9 februari 2005 @ 20:52:59 #75
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_25011639
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 19:26 schreef Alicey het volgende:
Er is een verschil tussen iets tegen God hebben en niet geloven in God. Ik geloof niet in de bijbelse God, dus hoe kan ik iets tegen hem hebben dan?
Je raakt de christelijke doctrine in haar hart.

Misschien dat "Ik geloof niet in het bestaan van de bijbelse God, dus hoe kan ik iets tegen hem hebben dan ? " nog duidelijker.

Jammer dat het geen apart topic is gebleven. Het verlaten van het christen-zijn is immers vaak een geleidelijk proces:

1. Je gelooft nog in God (in "God" inderdaad, want dat er een andere of echte God kan bestaan is nog niet in je op gekomen). Maar
a. je gaat vragen stellen over zijn goedheid.
of
b. Je ziet dat religieuze mensen niet echt het voorbeeld zijn van wat je van religieuze mensen zou verwachten. Je verwacht dat God je echt niets kwalijk zal nemen als je de minder religieuze kan kiest.

2. Op een gegeven moment kies je tegen die God (waar je dan nog in gelooft natuurlijk. Je vertrouwt toch nog iets in zijn goedheid. Anders durf je immers niet tegen dat gene waar je nog in gelooft te kiezen).

3. Op een gegeven moment ga je dan toch pas geloven dat de God van de bijbel niet bestaat.

Het christen-af raken is volgens mij een geleidelijk proces.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:29:54 #76
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_25012324
quote:
Heb je enig idee waarom het niet gelukt is? Is het nooit gelukt, of in eerste instantie wel? Ben je trouwens van kinds af aan christelijk opgevoed, of ben je later bekeerd?
Ik heb zo mijn theorieën waarom het niet gelukt is, maar dan kom ik psychologische theorieën in de trend van een onveilige jeugd en zo. Maar dat lijkt me offtopic .
Ik heb wel momenten gekent van vrede, maar sporadisch,kort en op 1 hand te tellen.
Ik ben trouwens semi christelijk opgegroeid, maar op latere leeftijd heb ik me bekeerd. Daarna worstelend in de paradoxale wereld van het christendom.
soms het weer laten vallen. Dan weer zoekend in de gnostiek.
later weer vol in de pinksterkringen gestapt en nu voorgoed gebroken met dit [naar mijn mening] gemanipuleerde verhaal
quote:
De bijbel is inderdaad niet bijzonder vriendelijk er over. Het zijn echter niet de enige zwarte bladzijden die de bijbel telt.
Nee, vertel mij wat!!!
quote:
Hmm.. Is je probleem misschien dat je ook wat goeds uit het christendom meeneemt, en dit wilt behouden, maar niet ziet hoe je de koppeling met de zwarte bladzijden uit de bijbel kunt weghalen? Heeft het ermee te maken dat je een vorm van wantrouwen t.o.v. jezelf hebt opgebouwd omdat je het zo lang hebt geloofd?
Absoluut, in de beide punten die je maakt zit een hoop waarheid! [ herken je dit zelf ook?]
Vooral het wantrouwen naar mijn eigen beleving van wat waarheid is heeft zo in de loop der jaren flinke deuken opgelopen.
wat is waarheid, wat is bewustzijn.... met alleen jezelf en andere mensen als spiegel blijken dit hele
subjectieve begrippen te zijn.
quote:
Geloof je het?
Ik zou het belachelijk vinden als ik naar de hel zou gaan omdat ik de authenticiteit van de bijbel verhalen betwijfel.
Wie Jezus is? Ik weet het niet. Ik vermoed een man met vernieuwende rebellerende ideeen, Maar die later gemythologiseerd is. Of hij de zoon van God is in de context zoals die nu verkondigd wordt??? Of dat hij zelf bedoelde dat we allemaal zonen van god zijn, maar dat dat later door paulus en de kerk uit zijn verband is gerukt... ik weet het niet.
In dat geval is het grote bedrog bij de apostelen en vooral bij Paulus begonnen.
Ik weet het gewoon niet en wordt soms gek van die onwetendheid. Vooral omdat ik nog steeds een stemmetje in mijn achterhoofd hoor die zegt... je moet kiezen....
quote:
Oh, ik ben er zelf redelijk mee bekend. Hetgeen wat jij opnoemde is echter niet iets wat ik heb meegemaakt. Allicht is er wel valse hoop gegeven. Ik vraag me echter af of je daar het christendom daar in het bijzonder schuldig voor is. Het ligt in mensen om hoop te houden, en proberen hoop vast te houden zelfs al is duidelijk dat die hoop er niet is. In een systeem waar negatief denken haast verboden is zal dat misschien iets verder worden doorgetrokken, maar zijn het in de kern echt christelijke zaken?
Ik denk dat in de kern het christendom daar de schuld van is. Er worden duidelijk beloften gedaan in de bijbel die in praktijk niet blijken te werken.
pi_25013105
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 21:29 schreef Zeuxis het volgende:

[..]

Ik heb zo mijn theorieën waarom het niet gelukt is, maar dan kom ik psychologische theorieën in de trend van een onveilige jeugd en zo. Maar dat lijkt me offtopic .
Deels off-topic. Aan de andere kant moet je denk ik wel bepaalde eigenschappen hebben om te kunnen geloven, dat was dan ook vooral de context waar ik op doelde.
quote:
Ik heb wel momenten gekent van vrede, maar sporadisch,kort en op 1 hand te tellen.
Ik ben trouwens semi christelijk opgegroeid, maar op latere leeftijd heb ik me bekeerd. Daarna worstelend in de paradoxale wereld van het christendom.
soms het weer laten vallen. Dan weer zoekend in de gnostiek.
later weer vol in de pinksterkringen gestapt en nu voorgoed gebroken met dit [naar mijn mening] gemanipuleerde verhaal
Ok.. Je hebt alleen dus nog wat problemen om je er van los te maken..
quote:
[..]

Absoluut, in de beide punten die je maakt zit een hoop waarheid! [ herken je dit zelf ook?]
In iets mindere mate zeker wel. Ik ben ook langzamerhand minder religieus geworden, vooral omdat ik het zwarte boek niet meer kon rijmen met waar ik zelf voor sta. Het moeilijkste punt vond ik dat de boodschap van het nieuwe testament, waaronder liefde en respect voor je naaste, niet terugvond bij het godsbeeld zoals het door de bijbel beschreven werd. Dit zou God slechter maken dan mijzelf, of vatte ik iets niet?
quote:
Vooral het wantrouwen naar mijn eigen beleving van wat waarheid is heeft zo in de loop der jaren flinke deuken opgelopen.
wat is waarheid, wat is bewustzijn.... met alleen jezelf en andere mensen als spiegel blijken dit hele
subjectieve begrippen te zijn.
Ik denk dat waarheid niet iets is wat als absoluut bestaat. Ben jij bereid om te staan voor je eigen waarheid?
quote:
[..]

Ik zou het belachelijk vinden als ik naar de hel zou gaan omdat ik de authenticiteit van de bijbel verhalen betwijfel.
Nouja, geloof je dan wel in een hel?

Ik kan een God die mensen straft omdat ze nadenken ook niet rijmen met een God. Ik vergelijk het nu even met een AI-experiment. Ik zou het juist prachtig vinden als de AI-robots op een gegeven moment niet meer geloven wat ik ze ooit lang geleden heb verteld, en gaan geloven dat ik (hun schepper) niet meer bestaat. Het zou het bewijs zijn van een ultiem geslaagd experiment.

Sowieso vind ik het niet getuigen van een brede denkwereld om mensen puur te beoordelen op slaafsheid. Nu komen we weer bij het volgende punt : Ben ik dan ruimdenkender dan God?
quote:
Wie Jezus is? Ik weet het niet. Ik vermoed een man met vernieuwende rebellerende ideeen, Maar die later gemythologiseerd is. Of hij de zoon van God is in de context zoals die nu verkondigd wordt??? Of dat hij zelf bedoelde dat we allemaal zonen van god zijn, maar dat dat later door paulus en de kerk uit zijn verband is gerukt... ik weet het niet.
Wat Paulus heeft geschreven strookt niet met wat er over Jezus is geschreven. De kerk ondermijnt juist een van de adviezen van Jezus.. Het advies om zelf alles te toetsen aan de schrift.
quote:
In dat geval is het grote bedrog bij de apostelen en vooral bij Paulus begonnen.
Ik weet het gewoon niet en wordt soms gek van die onwetendheid. Vooral omdat ik nog steeds een stemmetje in mijn achterhoofd hoor die zegt... je moet kiezen....
Dat is inderdaad een andere smerige streek. Wie niet voor mij is, is tegen mij (Gemakshalve wordt vaak vergeten dat het tegendeel ook vermeld is : Wie niet tegen mij is, is voor mij). Johannes benadrukt dit ook nog : Het is beter koud te zijn dan lauw. Oftewel, je moet kiezen.

Ik denk zelf dat dit een van de gemeenste dingen is die er in verborgen is. Waarom zou je moeten kiezen? Of, waarom zou je definitief moeten kiezen? Waarom kun je Jezus en JHWH niet gewoon links laten liggen, en je ergens anders op concentreren?

Ik probeer alleen nog maar te kiezen als ik dat met mijn geweten kan verantwoorden. Dat is bij dit soort kwesties veel minder vaak dan JHWH van je eist.
quote:
Ik denk dat in de kern het christendom daar de schuld van is. Er worden duidelijk beloften gedaan in de bijbel die in praktijk niet blijken te werken.
Het zijn beloften over een toekomst. Ik denk dat die beloften ook niet de kern zijn, maar mensen zijn geneigd om volgens "voor wat, hoort wat" te werken. Wil je volgelingen winnen, zul je dus iets in het vooruitzicht moeten stellen.

Ik heb zelf nooit echt op de beloften "geteerd", misschien ook omdat ik mijzelf niet "mijn deel" van de "afspraak" zag waarmaken. Geen hemel of hel voor mij, maar iets er tussenin. Achteraf gezien best een vreemde gedachtegang.
pi_25023337
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mijn moeder ervaart dit precies hetzelfde. Ze voelt zich belazerd, door de kerk, door de bijbel, door het katholicisme in haar jeugd. Zij herkende de hypocrisie al toen ze nog heel jong was, en zonden moest verzinnen voor in de biechtstoel. Om vervolgens met een aantal weesgegroetjes van haar fantasiezonden verlost te kunnen worden.
quote:
Misschien is die permanente schade niet enorm groot. Maar ja, die is er. Toen mijn moeder gediagnotiseerd werd met kanker, had zij het gevoel gestrafd te worden. Het eeuwige schuldgevoel van gelovigen. Niet dat zij het idee had dat die straf dan echt van god afkwam, in god heeft ze nooit geloofd. Maar die schuldgevoelens zijn wel zo diep op haar ingepraat, dat zij daar nog altijd niet van verlost is.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_25028856
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 14:18 schreef djenneke het volgende:

[..]

Mijn moeder ervaart dit precies hetzelfde. Ze voelt zich belazerd, door de kerk, door de bijbel, door het katholicisme in haar jeugd. Zij herkende de hypocrisie al toen ze nog heel jong was, en zonden moest verzinnen voor in de biechtstoel. Om vervolgens met een aantal weesgegroetjes van haar fantasiezonden verlost te kunnen worden.
Katholicisme nodigt vaak ook wel uit voor wat meer hypocrisie, inderdaad ongeveer zoals je beschrijft. Twijfelde ze toen echter al niet en/of maakte ze zich er van los, of heeft ze vastgehouden om een of andere reden?
quote:
[..]

Misschien is die permanente schade niet enorm groot. Maar ja, die is er. Toen mijn moeder gediagnotiseerd werd met kanker, had zij het gevoel gestrafd te worden. Het eeuwige schuldgevoel van gelovigen. Niet dat zij het idee had dat die straf dan echt van god afkwam, in god heeft ze nooit geloofd. Maar die schuldgevoelens zijn wel zo diep op haar ingepraat, dat zij daar nog altijd niet van verlost is.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Er is een bepaalde omslag nodig om van dat soort gevoelens los te komen. Komt zoiets echt van het christendom af? "Ik vraag me af wat ik heb gedaan om dat te verdienen" is een zinsnede die mij toch wel redelijk bekend klinkt. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of ik die zinsnede ooit door een areligieus persoon gebruikt heb horen worden.. Hmmm..
pi_25029005
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Katholicisme nodigt vaak ook wel uit voor wat meer hypocrisie, inderdaad ongeveer zoals je beschrijft. Twijfelde ze toen echter al niet en/of maakte ze zich er van los, of heeft ze vastgehouden om een of andere reden?
Mijn moeder heeft alleen als heel klein kind geloofd. Daar werd ze mee opgevoed, dus dat is ook wel logisch. Maar met het biechten, als jong meisje al, vond ze het zo'n onzin. Ik ben zelf dan ook niet gedoopt, mijn broer ook niet. Allebei mijn ouders zijn echt al deccenia atheisten. Mijn vader is een stuk losser opgevoed wat betreft het geloof, al heeft hij ook nog les van broeders gehad. Hij heeft dan ook veel minder moeite (lees: geen) wat betreft schuldgevoelens enzo, dan mijn moeder. Mijn moeder is niet labiel of zo geworden trouwens hoor, voor de duidelijkheid. Eigenlijk alleen heel kwaad over het geloof, en de kerk. Haar ouders neemt ze bijvoorbeeld ook niets kwalijk, zo ging dat gewoon in die tijd.
quote:
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Er is een bepaalde omslag nodig om van dat soort gevoelens los te komen. Komt zoiets echt van het christendom af? "Ik vraag me af wat ik heb gedaan om dat te verdienen" is een zinsnede die mij toch wel redelijk bekend klinkt. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of ik die zinsnede ooit door een areligieus persoon gebruikt heb horen worden.. Hmmm..
Mensen zeggen die zin al gauw, maar daarmee menen ze dat nog niet. Terwijl als mensen het zeggen die zo gelovig zijn opgevoed, denk ik dat dat zij het werkelijk menen, en voelen...
pi_25029181
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:41 schreef djenneke het volgende:

[..]

Mijn moeder heeft alleen als heel klein kind geloofd. Daar werd ze mee opgevoed, dus dat is ook wel logisch. Maar met het biechten, als jong meisje al, vond ze het zo'n onzin. Ik ben zelf dan ook niet gedoopt, mijn broer ook niet. Allebei mijn ouders zijn echt al deccenia atheisten. Mijn vader is een stuk losser opgevoed wat betreft het geloof, al heeft hij ook nog les van broeders gehad. Hij heeft dan ook veel minder moeite (lees: geen) wat betreft schuldgevoelens enzo, dan mijn moeder. Mijn moeder is niet labiel of zo geworden trouwens hoor, voor de duidelijkheid. Eigenlijk alleen heel kwaad over het geloof, en de kerk. Haar ouders neemt ze bijvoorbeeld ook niets kwalijk, zo ging dat gewoon in die tijd.
Ik vraag me toch af waar zulke haat vandaan kan komen.. Ik ben zelf dan weliswaar ook vrij los opgevoed, maar ook ik heb wel wat mindere kanten van geloven en alles er omheen gezien. Toch heb ik er niet een vorm van haat aan overgehouden, misschien in sommige gevallen zelfs een vorm van respect..

Ik vraag me af of hier geen sprake is van een zondeboek zoeken. Het afgelopen jaar hebben een aantal facetten van mijn leven aan een zijden draadje gehangen, waarbij ik zo nu en dan ook een haat voelde opkomen. Een haat tegen alles en iedereen. Het was een vorm van mezelf die ik niet kende, en die ik hoop ook niet meer mee te maken. Ik vraag me af of deze emotie vergelijkbaar is met de emotie van je moeder.
quote:
[..]

Mensen zeggen die zin al gauw, maar daarmee menen ze dat nog niet. Terwijl als mensen het zeggen die zo gelovig zijn opgevoed, denk ik dat dat zij het werkelijk menen, en voelen...
Ik vraag me af of veel mensen die zin ijdel gebruiken.. Wel valt het mij dus op dat er weinig areligieuzen zijn die die zinsnede gebruiken..
pi_25029330
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:33 schreef Alicey het volgende:

"Ik vraag me af wat ik heb gedaan om dat te verdienen" is een zinsnede die mij toch wel redelijk bekend klinkt.
Ook niet-gelovigen of anders gelovigen gebruiken deze zinsnede. Het heeft meer te maken met een rechtvaardigheidsgevoel dan religie.
pi_25029393
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:59 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Ook niet-gelovigen of anders gelovigen gebruiken deze zinsnede. Het heeft meer te maken met een rechtvaardigheidsgevoel dan religie.
Het impliceert echter wel dat er een entiteit of intelligentie is die een balans zoekt.
  donderdag 10 februari 2005 @ 22:05:43 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_25029460
quote:
Op maandag 27 december 2004 14:34 schreef LLCoolR het volgende:
Het probleem is vaak dat men uitspraken doet over zaken waarin men zich (bijna) niet heeft verdiept.

Dat de Jezus waar de Bijbel over spreekt bestaan heeft, staat helemaal niet ter discussie. Zoals hierboven al is opgemerkt, bestaan er een aantal (zeer betrouwbare) bronnen naast de Bijbel die zijn bestaan bevestigen. ( http://www.waaromgeloven.(...)0echt%20bestaan.html ) De vraag is alleen of hij is wat hij pretendeerde te zijn.

Natuurlijk is het erg geestig om te beginnen over Harry Potter, want zo kun je al die gekke gelovigen belachelijk maken; dat voelt tenslotte goed!
Je zou toch zeggen dat je na al die tijd wel beter moet weten dan Plinius, Tacitus en Josephus aan te halen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_25029488
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

waarbij ik zo nu en dan ook een haat voelde opkomen. Een haat tegen alles en iedereen. Het was een vorm van mezelf die ik niet kende, en die ik hoop ook niet meer mee te maken.
Nu ik er verder over nadenk, moet dit ook inderdaad wel de bron van religieus terrorisme zijn. Een extremistische vorm van een geloof kan een middel bieden om iets met de opgebouwde haat en agressie te doen. Het enige wat er voor nodig is, is een vijand, en een bevestiging dat die vijand verantwoordelijk is voor jouw haat.
pi_25030252
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 22:07 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nu ik er verder over nadenk, moet dit ook inderdaad wel de bron van religieus terrorisme zijn. Een extremistische vorm van een geloof kan een middel bieden om iets met de opgebouwde haat en agressie te doen. Het enige wat er voor nodig is, is een vijand, en een bevestiging dat die vijand verantwoordelijk is voor jouw haat.
mag ik hier ook meedoen?

Het principe ' haat' is mij vreemd; ik heb dat werkelijk nog nooit gevoeld.
Ik vraag me ook af of het niet omgedraaid is: dat een gevoel van ontevredenheid, onmacht, agressie dmv een juiste aanpak door (geloofs-)fanatici kan leiden tot haat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25030453
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 22:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het impliceert echter wel dat er een entiteit of intelligentie is die een balans zoekt.
de hoop dat er iemand is die hen begrjipt in hun verongelijktheid. een soort rechter. of het om balans gaat weet ik niet. dan zou je moeten onderzoeken of men deze zinsnede in de juiste verhouding gebruikt
pi_25030627
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik vraag me toch af waar zulke haat vandaan kan komen.. Ik ben zelf dan weliswaar ook vrij los opgevoed, maar ook ik heb wel wat mindere kanten van geloven en alles er omheen gezien. Toch heb ik er niet een vorm van haat aan overgehouden, misschien in sommige gevallen zelfs een vorm van respect..

Ik vraag me af of hier geen sprake is van een zondeboek zoeken. Het afgelopen jaar hebben een aantal facetten van mijn leven aan een zijden draadje gehangen, waarbij ik zo nu en dan ook een haat voelde opkomen. Een haat tegen alles en iedereen. Het was een vorm van mezelf die ik niet kende, en die ik hoop ook niet meer mee te maken. Ik vraag me af of deze emotie vergelijkbaar is met de emotie van je moeder.
Nee, met haat heeft het niets te maken. Ik heb mijn moeder het woord haat zelfs nog nooit horen uitspreken. Het is echt kwaadheid, iets waarin ze ook uitermate goed in is, kwaad zijn...
Het is ook geen zondebok zoeken denk ik persoonlijk. Dan is het namelijk veel handiger om op iemand specifieks boos te zijn, haar ouder bijvoorbeeld. Het schuldgevoel gaat ook wel dieper dan slechts een 'waar heb ik dit aan verdient'. Het is eerder 'ik heb iets gedaan, waardoor ik het heb verdiend.' Ik hoop dat je daarin het subtiele, maar toch wezenlijke verschil ziet.
quote:
Ik vraag me af of veel mensen die zin ijdel gebruiken.. Wel valt het mij dus op dat er weinig areligieuzen zijn die die zinsnede gebruiken..
Ik hoor het mensen wel zeggen om het minste en het geringste eigenlijk....
pi_25030676
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:07 schreef djenneke het volgende:

Dan is het namelijk veel handiger om op iemand specifieks boos te zijn, haar ouder bijvoorbeeld.
mmm ja, boos zijn op het christendom is inderdaad erg a-specifiek. zoveel interpretaties. ze is boos op haar interpretatie van het christendom
pi_25030809
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:09 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

mmm ja, boos zijn op het christendom is inderdaad erg a-specifiek. zoveel interpretaties. ze is boos op haar interpretatie van het christendom
Nee, ze is niet boos op het christendom, en zeker niet op haar interpretatie daarvan (die is namelijk gewoonweg: achterlijk). Ze is kwaad om de dogma's die haar zijn opgelegd tijdens haar jeugd. Iets waarvoor zij niet zelf heeft kunnen kiezen. Het katholicisme was in Brabant in de jaren 50 nogal sterk vertegenwoordigd. Je kreeg les van nonnen of broeders. De interpretatie was altijd dezelfde, namelijk die van de rooms-katholieke kerk en de paus.
pi_25031086
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:15 schreef djenneke het volgende:

[..]

Nee, ze is niet boos op het christendom, en zeker niet op haar interpretatie daarvan (die is namelijk gewoonweg: achterlijk). Ze is kwaad om de dogma's die haar zijn opgelegd tijdens haar jeugd. Iets waarvoor zij niet zelf heeft kunnen kiezen. Het katholicisme was in Brabant in de jaren 50 nogal sterk vertegenwoordigd. Je kreeg les van nonnen of broeders. De interpretatie was altijd dezelfde, namelijk die van de rooms-katholieke kerk en de paus.
maar neemt ze de opstellers van de dogma's of de uitvoerenden iets kwalijk. wat betreft haar ouders zegt ze dat het nou eenmaal zo ging in die tijd. dat geldt ook voor de nonnen en de broeders.
pi_25031932
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:28 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

maar neemt ze de opstellers van de dogma's of de uitvoerenden iets kwalijk. wat betreft haar ouders zegt ze dat het nou eenmaal zo ging in die tijd. dat geldt ook voor de nonnen en de broeders.
Het gaat er helemaal niet om wie er schuldig is, het gaat erom dat het katholicisme zo'n enorme impact heeft gehad. Het gaat niet om wie die dogma's bij haar persoonlijk hebben geindoctrineerd. Het gaat erom dat die indoctrinatie heeft plaatsgevonden, en zij daar nog steeds dingen van tegenkomt bij zichzelf.
pi_25034376
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 00:03 schreef djenneke het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om wie er schuldig is, het gaat erom dat het katholicisme zo'n enorme impact heeft gehad. Het gaat niet om wie die dogma's bij haar persoonlijk hebben geindoctrineerd. Het gaat erom dat die indoctrinatie heeft plaatsgevonden, en zij daar nog steeds dingen van tegenkomt bij zichzelf.
ow...ok

ik ga maar slapen
pi_25035015
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 22:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

mag ik hier ook meedoen?

Het principe ' haat' is mij vreemd; ik heb dat werkelijk nog nooit gevoeld.
Ik vraag me ook af of het niet omgedraaid is: dat een gevoel van ontevredenheid, onmacht, agressie dmv een juiste aanpak door (geloofs-)fanatici kan leiden tot haat.
Dat is niet echt omgedraaid, maar min of meer hetzelfde. Er is een staat waarin negatieve gevoelens floreren, en daar kan misbruik van gemaakt worden..

De vraag is ook wat haat precies is, en hoe het in verhouding staat met onmacht, agressie en ontevredenheid. Ik vraag me af of het verschil zo groot is.
pi_25035040
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:07 schreef djenneke het volgende:

[..]

Nee, met haat heeft het niets te maken. Ik heb mijn moeder het woord haat zelfs nog nooit horen uitspreken. Het is echt kwaadheid, iets waarin ze ook uitermate goed in is, kwaad zijn...
Het is ook geen zondebok zoeken denk ik persoonlijk. Dan is het namelijk veel handiger om op iemand specifieks boos te zijn, haar ouder bijvoorbeeld.
Dat laatste hoeft dan weer niet.. De kerk is net zo een gemakkelijk "doelwit" wat dat betreft.
quote:
Het schuldgevoel gaat ook wel dieper dan slechts een 'waar heb ik dit aan verdient'. Het is eerder 'ik heb iets gedaan, waardoor ik het heb verdiend.' Ik hoop dat je daarin het subtiele, maar toch wezenlijke verschil ziet.
Hmm.. Bijna alle religieuze overtuigingen hanteren toch wel een dergelijk principe. Bij sommige religies en levensbeschouwingen hoef je niet eens in je huidige leven iets gedaan te hebben. Ik vraag me toch af of het gevoel hebben iets verdiend te hebben toch niet op een of andere manier voor veel mensen rustgevend werkt (Ze hebben het zelf verdiend, dus ze hebben alles onder controle). Bij jouw moeder werkt een dergelijk principe dan klaarblijkelijk niet. Ik kan het nog niet helemaal plaatsen, ik denk even verder.
quote:
[..]

Ik hoor het mensen wel zeggen om het minste en het geringste eigenlijk....
Veel mensen helaas wel. De meeste mensen zijn nou eenmaal zeikers die om het geringste vol zelfmedelijden zitten.
pi_25035783
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 07:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is niet echt omgedraaid, maar min of meer hetzelfde. Er is een staat waarin negatieve gevoelens floreren, en daar kan misbruik van gemaakt worden..

De vraag is ook wat haat precies is, en hoe het in verhouding staat met onmacht, agressie en ontevredenheid. Ik vraag me af of het verschil zo groot is.
Volgens mij is er een groot verschil tussen haat en onmacht/agressie/ontevredenheid!
Haat staat tot deze gevoelens als liefde staat tot 'graag mogen'.
Religie is m.i. bij uitstek een manier om gematigde gevoelens te radicaliseren, zowel de liefde (voor de god) als de haat (tov van andersdenkenden).
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25035817
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 09:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij is er een groot verschil tussen haat en onmacht/agressie/ontevredenheid!
Haat staat tot deze gevoelens als liefde staat tot 'graag mogen'.
Religie is m.i. bij uitstek een manier om gematigde gevoelens te radicaliseren, zowel de liefde (voor de god) als de haat (tov van andersdenkenden).
Dat is misschien een betere omschrijving.
pi_25052783
Ik ben niet boos dat ik misschien dingen geleerd heb, die niet helemaal waar blijken te zijn.
het heeft me in ieder geval iets gegeven waar ik nu nog interesse in heb (alleen met een andere inhoud). Ik zou het niet prettig hebben gevonden als ik met niks was opgevoed. En de zondagschool en kinderbijbelweek waren altijd leuk (en zondagschool leverde met kerst een leuk boekje op;))
pi_25053094
Om even een ander punt aan te snijden. Waarom zouden Adam en Eva de eerste mensen zijn geweest? Het heeft er eerder weg van dat Adam en Eva de voorouders zijn van alle gelovigen. "En de mens noemde zijn vrouw Eva, omdat zij de moeder van alle levenden is geworden". Dit suggereert dus dat er meer mensen, of in ieder geval meer vrouwen waren.

Hoe denken Christenen hier over?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 10:16:24 #100
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25053113
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 08:58 schreef brambor het volgende:
Ik ben niet boos dat ik misschien dingen geleerd heb, die niet helemaal waar blijken te zijn.
het heeft me in ieder geval iets gegeven waar ik nu nog interesse in heb (alleen met een andere inhoud). Ik zou het niet prettig hebben gevonden als ik met niks was opgevoed. En de zondagschool en kinderbijbelweek waren altijd leuk (en zondagschool leverde met kerst een leuk boekje op;))
Geloof of Christendom zelf heb ik ook niets aan over gehouden, het witte gedeelte zie ik nog steeds de waarde van in. Nu is het wel zo dat het christelijke deel in mijn opvoeding vrij licht was, geen hel en verdoemenis b.w.v.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')