quote:
Op maandag 20 december 2004 17:58 schreef Disorder het volgende:Eerlijke monitors kan ik inderdaad wel gebruiken. Maar wat maakt deze nou zo goed? En waarom zie je soms dat monitors individueel worden verkocht, in plaats van in een set? En wat is het verschil tussen passief, actief, nearfield, etc.?
Kortom, wie leert me het een en ander over monitors voordat ik mijn portemonnee trek?
![]()
Je kunt monitors in grofweg 2 keer in 2 groepen splitsen. Allereerst heb je nearfield en farfield monitors, wat de luisterafstand aangeeft. Nearfield monitors zijn niet al te groot bedoeld voor op je bureau, om van een kleine afstand te beluisteren. Farfield monitors zijn gigantische kasten, om ver weg te zetten. Je moet daar uiteraard ook wel de ruimte voor hebben. De ideale studio heeft ten minste 3 setjes staan: gigantische farfields, mooie nearfields en een setje kleine crapspeakers, zodat je grofweg voor elke situatie kunt luisteren wat er met je mix gebeurt.
Maar we leven niet in de ideale wereld, dus ik denk dat jij op zoek bent naar een setje eerlijke nearfields voor op je bureau, zodat je een beetje kunt bepalen of je op de goede weg bent met je muziek.
Dan zijn er nog de actieve en passieve monitors. Het verschil is dat passieve monitors een versterker nodig hebben om geluid te produceren, terwijl een actieve monitor een ingebouwde versterker heeft. Actieve monitors kun je dus zo aan je mixer hangen, met passieve monitors moet je een powered mixer hebben of een losse versterker.
Wat je kiest, hangt voor een deel af van wat je hebt. Als je bijvoorbeeld net een dure powered mixer hebt gekocht, of nog een mooie versterker hebt staan, ben je prima af met een setje passieve monitors. Dat scheelt een hoop geld, want actieve monitors zijn over het algemeen een flink stuk duurder.
Heb je echter zoiets nog niet, dan ben je waarschijnlijk voordeliger af met actieve monitors. Het voordeel hiervan is ook nog dat de versterker afgesteld is op de speaker en daarmee over het algemeen een vlakker resultaat bereikt (je kunt immers wel hele saaie speakers hebben, maar als je versterker ontzettend kleurt, heb je natuurlijk nog geen eerlijke monitoring).
Waar het imho vooral om gaat bij monitors is dat ze zo saai mogelijk zijn. Je moet niet gaan luisteren op welke speakers je muziek het vetst klinkt, maar welke speakers een zo eerlijk mogelijk beeld geven. Daarvoor zul je wel muziek moeten luisteren die je erg goed kent, anders kun je er niks over zeggen. Ook zou je de frequentie karakteristiek (eng: frequency response) van de speaker kunnen bekijken, dat is een grafiek waarbij de frequentie is afgezet tegen de amplitude, deze vindt je over het algemeen terug in de documentatie of op de website van de fabrikant.
Dit is een of andere willekeurige frequentie karakteristiekDit moet een zo recht mogelijke lijn zijn voor een zo eerlijk mogelijk resultaat. Deze curve laat ook gelijk het verschil mooi zien met de gemiddelde hifi speaker, die een flinke bult in het laag en in het hoog heeft. Dat is dus wat je juist niet wil bij het monitoren
![]()
Oh en je koopt ze niet altijd in setjes, omdat niet iedereen stereo werkt natuurlijk
![]()
Je kunt immers ook bv een 5.1 of 7.1 surround setup maken in je studio en dan kan het handiger zijn losse speakers te kopen.