Nu Windows XP nog Live van een CD Draaienquote:Op donderdag 3 maart 2005 16:46 schreef SeLang het volgende:
Okee, ik heb gisteren de live CD van Suse en Ubuntu uitgeprobeerd...
Met beiden krijg ik m'n GetForce 5200 alleen maar op 800x600 draaiend.
Wat moet ik doen om dat op hogere resolutie draaiend te krijgen?
Ik wil NIETS installeren op m'n HD. Kan ik niet zelf een live CD branden met een extra driver erop ofzo ?
( 1-0 voor Windows XP, maar ik geef Linux nog één kans )
Tested and approved...quote:Op donderdag 3 maart 2005 21:46 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Nu Windows XP nog Live van een CD Draaien![]()
Niet helemaal .. want:quote:
Volgens mij zou het niet zo moeilijk zijn om een hogere resolutie op een live CD te krijgen. Voor het gros van de videokaarten is wel een linux driver te verkrijgen (ATI en NVidia bv). Het is alleen een kwestie van implementeren van de maker van de Live CDquote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:35 schreef SeLang het volgende:
Maar is het nu echt zo moeilijk om een hogere resolutie te krijgen met een live CD?
Zo kun je natuurlijk weinig evalueren (wat wel de bedoeling is)
Hoe pak je dat aan ?
Kan ik dat niet zelf fixen op een of andere manier? Bijvoorbeeld de driver installeren op een andere CD (ik heb toch 2 CD/DVD drives in m'n PC). Dus een drive met de originele live CD en eentje met zelf geinstalleerde drivers ofzo?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 02:32 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Volgens mij zou het niet zo moeilijk zijn om een hogere resolutie op een live CD te krijgen. Voor het gros van de videokaarten is wel een linux driver te verkrijgen (ATI en NVidia bv). Het is alleen een kwestie van implementeren van de maker van de Live CD
Tsja, na er een beetje mee te hebben gespeeld ben ik er ook wel achter dat Linux nog een lange weg heeft te gaan wil het ooit een serieuze concurrent worden van Windows.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:02 schreef frankium het volgende:
Hoe kan ik iets simpel installeren in Suse 9.2 Ik wil een proggie installen, maar heb werkelijk geen idee hoe dit moet.
omfg....quote:1) Kernel sources must be installed and configured. Usually this means
installing the 'kernel-source', 'make' and 'gcc' packages with YaST2.
Update it - if not already done - via YaST2 Online Update (YOU).
2) Use the nvidia installer for 1.0-6629.
a) kernel-default:
sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run -q
b) kernel-smp/kernel-bigsmp:
sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run -q -n
3) Configure X.Org with
sax2 -m 0=nvidia (0 is a digit, not a letter!)
Je kan via Yast een hoop programma's vinden die je kan installeren, en anders kan je het beste op zoek naar een RPM... Ander alternatief is om de sources de downloaden en die te compileren en installeren...quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:02 schreef frankium het volgende:
Hoe kan ik iets simpel installeren in Suse 9.2 Ik wil een proggie installen, maar heb werkelijk geen idee hoe dit moet.
Mijn god, wat ben jij een gigantische knuppel zeg... Je vergelijkt twee live-CD's met Windows XP en je vind het dan gek dat het niet precies hetzelfde is? Jij vind het raar dat je geen drivers van het net kan plukken? Voor een LiveCD? Snap jij uberhaupt wel waar je mee bezig bent?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tsja, na er een beetje mee te hebben gespeeld ben ik er ook wel achter dat Linux nog een lange weg heeft te gaan wil het ooit een serieuze concurrent worden van Windows.
Terug naar Windows XP dan maar
Dat is inderdaad nodig voor een installatie van NVidia... Maargoed, je hoeft nogsteeds niet te rebooten om je videokaartdriver aan de praat te krijgen (in tegenstelling tot Windowsquote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:26 schreef SeLang het volgende:
OK, ik zit nog steeds met een resolutie van 800x600....
En dan lees ik dit:
[..]
omfg....
We leven in 2005 hoor, niet in 1975 !![]()
In Suse 9.2 schijnt een RPM te zitten. Veel verhalen over gelezen e.d. Maar hoe kom ik ín die RPM? Via de start knop, of via de terminal met een commando?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:31 schreef whoops het volgende:
[..]
Je kan via Yast een hoop programma's vinden die je kan installeren, en anders kan je het beste op zoek naar een RPM... Ander alternatief is om de sources de downloaden en die te compileren en installeren...
RPM is een manier om programma's (packages) te installeren.. Als je dus een programma wil installeren, moet je er voor zorgen dat je het .rpm bestand van dat programma hebt... Een groot deel van deze programma's staan op de CD/DVD die je tijdens de install hebt gebruikt... Ook kan je ze van internet halen...quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:49 schreef frankium het volgende:
[..]
In Suse 9.2 schijnt een RPM te zitten. Veel verhalen over gelezen e.d. Maar hoe kom ik ín die RPM? Via de start knop, of via de terminal met een commando?
Overigens ziet Yask dat programma niet, het enige wat Yask ziet tot nu to e is Firefox.
En het leek allemaal zo simpel, tijdens het installerenOndertussen is Linux al twee keer vastgelopen, terwijl Windows XP dat het laatste half jaar niet meer heeft gedaan.
Maargoed, ik wil wel Linux draaiende hebben, de strijd gaat door![]()
![]()
Waarom zou je het als root willen draaien? mysql heeft geen root permisies nodig.quote:Op woensdag 2 maart 2005 23:47 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Je kunt desnood mysql ook gewoon onder een normale gebruiker draaien,
ik bedoel in de stijl van als gewone user 'm starten. Met mysqld_safe wordt mysql gesu-ed naar de gebruiker mysql. Het was meer het idee om MySQL in je eigen homedirectory weg te zetten met de datadir en daar te laten torren.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 07:42 schreef devzero het volgende:
[..]
Waarom zou je het als root willen draaien? mysql heeft geen root permisies nodig.
Voor mij is Linux (of een andere unix) noodzakelijk. XP zal bij mij nooit een serieuze concurrent worden (Misschien als ik opeens de gaming tour opgaquote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tsja, na er een beetje mee te hebben gespeeld ben ik er ook wel achter dat Linux nog een lange weg heeft te gaan wil het ooit een serieuze concurrent worden van Windows.
Terug naar Windows XP dan maar
Voor mij is dat precies het omgekeerde.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 09:32 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Voor mij is Linux (of een andere unix) noodzakelijk. XP zal bij mij nooit een serieuze concurrent worden (Misschien als ik opeens de gaming tour opga)
Voor iedereen is het idd verschillend of linux wel of geen optie is.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 09:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor mij is dat precies het omgekeerde.
Mijn meest gebruikte applicaties (geen games) bestaan niet in een Linux variant dus ik zal sowieso nooit echt kunnen overstappen op Linux. Maar ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te proberen en te kijken of het wat is. Mocht er een Linux alternatief komen dan zal ik het heroverwegen mocht ik ooit een voordeel van Linux als OS boven XP ontdekken.
Ik vind linux opzich een stuk makkelijker te reparen dan welke windows dan ook. Stel dat een harde schijf opeens kuren gaat vertonen. Dan haal ik de harde schijf er uit, prop de nieuwe er in en zet daar een standaard install van m'n distro op die ik altijd gebruik. De "kapotte" harde schijf heb ik immidels aan een andere PC gehangen met een resceu CD, zodat het filesystem kan mouten. Ik mount teven de nieuwe via NFS. Nu kopieer ik feitelijk alles van de oude schijf naar de nieuwe, reboot de nieuwe en dan is er meestal geen vuiltje meer aan de lucht.quote:Tot nu toe heb ik echter nog geen voordelen gezien van Linux boven Windows XP. Alle aangedragen voordelen zijn tamelijk academisch. Het meest genoemde argument is stabiliteit, maar ik heb nog nooit een crash met XP meegemaakt en als ik zo om me heen kijk is Linux toch ook niet crash proof dus ik vraag me af of stabiliteit in de praktijk wel een argument is.
Ik heb nog nooit een HD crash gehad, maar als het zou gebeuren dan ga ik niet lopen klooien (want ik vertrouw de disc dan niet meer). Ik koop een nieuwe en zet de backup die ik elke paar dagen maak terug op de nieuwe schijf. Klaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 10:06 schreef Keiichi het volgende:
Ik vind linux opzich een stuk makkelijker te reparen dan welke windows dan ook. Stel dat een harde schijf opeens kuren gaat vertonen. Dan haal ik de harde schijf er uit, prop de nieuwe er in en zet daar een standaard install van m'n distro op die ik altijd gebruik. De "kapotte" harde schijf heb ik immidels aan een andere PC gehangen met een resceu CD, zodat het filesystem kan mouten. Ik mount teven de nieuwe via NFS. Nu kopieer ik feitelijk alles van de oude schijf naar de nieuwe, reboot de nieuwe en dan is er meestal geen vuiltje meer aan de lucht.
Zoiets vind ik bij Windows XP nou niet zo makkelijk, maar dit kan net zo goed dat ik me er niet in verdiept heb.
Willekeurig welke, zolang je maar selectief installeert. En ik zou voor een andere Windowmanager gaan als de bijgeleverde (fvwm ofzo). Als alternatief kun je op zoek gaan naar wat oudere versies van RedHat of Slackware ofzo. Die zijn vaak vrij licht.quote:Op maandag 21 maart 2005 09:20 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb een aantal oudere PC'tjes staan waar ik internetPC's van wil maken door er een kleine linuxdistro op zetten.
Het zijn PII 400mhz PC's met slechts 64 MB intern.
Met welke distro kan ik hier een redelijk draaiend internetPCtje van maken?
Slackware en Red Hat liggen in dit geval een beetje te ver uit elkaar qua gebruikersgemak.quote:Op maandag 21 maart 2005 09:28 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Willekeurig welke, zolang je maar selectief installeert. En ik zou voor een andere Windowmanager gaan als de bijgeleverde (fvwm ofzo). Als alternatief kun je op zoek gaan naar wat oudere versies van RedHat of Slackware ofzo. Die zijn vaak vrij licht.
Jup. Voordeel van slackware is de configureerbaarheid van de omgeving, voordeel van RedHat/Fedora is de point-and-drool installatie.quote:Op maandag 21 maart 2005 10:10 schreef _DeMoN_ het volgende:
Slackware en Red Hat liggen in dit geval een beetje te ver uit elkaar qua gebruikersgemak.
Alles wat je niet denkt nodig te hebben (thank you. captain Obvious). Oftewel: Alle servers, alle losse software (games, science, enzo), alle 'extra' software'. Basicly wat je nodig hebt: Windowmanager, X window system, browser, e-meeuw client. De rest niet. Echt niet. Ook 'linuxconfig' niet. Emacs niet. Echt zo kaal mogelijk installeren.quote:Op maandag 21 maart 2005 11:15 schreef Werewolf het volgende:
Wat zijn dan zaken die ik er zeker uit moet laten?
Wat voor wifikaart hebt je, en zijn daar linux-drivers voor?quote:Op woensdag 23 maart 2005 16:12 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Oke ik heb dus tot nu toe Mandrake 10.1 en Linspire 5.0 geinstalleerd en op beide krijg ik de wireless lan gewoon niet aan de praat. In Mandrake laad die geen driver ervoor en ik zou ook niet weten wat voor driver ik moet installeren, ik ben al het hele rijtje standaard drivers afgegaan. En in Linspire herkent die de wifi wel maar werkt het gewoon niet ondanks dat ik de instellingen juist heb gedaan.
Zo moeilijk kan het toch niet wezen...?
Het is een ingebouwde 802.11b/g Wi-Fi kaart in me Acer Ferrari 3200 laptop, precieze merk is me nog steeds niet echt duidelijk.quote:Op woensdag 23 maart 2005 16:13 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Wat voor wifikaart hebt je, en zijn daar linux-drivers voor?
Na ff wat zoekwerk schijnt het een InviLink Wi-Fi IEEE 802.11b/g Integrated kaartje te zijn.quote:Op woensdag 23 maart 2005 18:57 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Het is een ingebouwde 802.11b/g Wi-Fi kaart in me Acer Ferrari 3200 laptop, precieze merk is me nog steeds niet echt duidelijk.
Zoals je hier kan lezen maakt het inderdaad uit dat je een 64-bits processor hebt, er zijn namelijk geen Linux drivers voor dat kaartje, en de Windhoos drivers die je evt. via de ndis-wrapper zou kunnen draaien zijn 32-bits... Dit natuurlijk omdat Windows + 64bit nog niet echt serieus te nemen is enzo...quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:02 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Na ff wat zoekwerk schijnt het een InviLink Wi-Fi IEEE 802.11b/g Integrated kaartje te zijn.
[EDIT] Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar in me laptop zit een 64-bits processor, een AMD64. [/EDIT]
Maar als ik nou gewoon een 32-bit versie van Mandrake 10.1 installeer kan ik dan wel die ndiswrapper gebruiken, want de 32 bit Mandrake werkt namelijk perfect. En waarom zag Linspire die wireless kaart wel dan?quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:00 schreef whoops het volgende:
[..]
Zoals je hier kan lezen maakt het inderdaad uit dat je een 64-bits processor hebt, er zijn namelijk geen Linux drivers voor dat kaartje, en de Windhoos drivers die je evt. via de ndis-wrapper zou kunnen draaien zijn 32-bits... Dit natuurlijk omdat Windows + 64bit nog niet echt serieus te nemen is enzo...
Om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met WiFi onder linux, aangezien ik het nog maar een keer WiFi bij mijn ouwe lui heb aangelegd (en daar draait geen linux), ik had deze info via Googlequote:Op woensdag 23 maart 2005 21:31 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Maar als ik nou gewoon een 32-bit versie van Mandrake 10.1 installeer kan ik dan wel die ndiswrapper gebruiken, want de 32 bit Mandrake werkt namelijk perfect. En waarom zag Linspire die wireless kaart wel dan?
Nou Linspire zag de kaart en heeft er ook een naam aan gegeven, iets met netcom ofzo, maar het werkte niet. Dus ik ga ervanuit dat als Linspre er een naam aan geeft en als ik daar ook configuratie instellingen kan maken, dat die kaart dan ook herkent wordt? Of redeneer ik nu verkeerd?quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:30 schreef whoops het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met WiFi onder linux, aangezien ik het nog maar een keer WiFi bij mijn ouwe lui heb aangelegd (en daar draait geen linux), ik had deze info via Google...
Als Linspire direct werkt is dat misschien een goeie optie voor op je Laptop, wat je ook kan doen is uitzoeken hoe de boel onder Linspire draait (welke modules, etc) en dat bij een andere distributie na doen...
Ik heb geen ervaring met Linspire dus ik weet niet precies hoe dat zit, maar de kans is groot dat als hij hem ziet, je hem wel aan de praat kan krijgen...quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:44 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nou Linspire zag de kaart en heeft er ook een naam aan gegeven, iets met netcom ofzo, maar het werkte niet. Dus ik ga ervanuit dat als Linspre er een naam aan geeft en als ik daar ook configuratie instellingen kan maken, dat die kaart dan ook herkent wordt? Of redeneer ik nu verkeerd?
Thx voor de links, en idd deze kaart "Broadcom BCM4306, 802.11b/g" ziet Linspire, volgens mij ziet Mandrake deze kaart ook, maar die laad er geen module voor. In Linspire zie ik wel een wlan0 interface. Ik denk dat ik aan die laatste link misschien wel wat heb. Bovendien schijnt de versie 1.0 van de ndiswrapper ook theoretische 64 bit ondersteuning te hebben.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met Linspire dus ik weet niet precies hoe dat zit, maar de kans is groot dat als hij hem ziet, je hem wel aan de praat kan krijgen...
Je zou dan moeten kijken of er een module voor geladen is, of hij tevoorschijn komt bij ifconfig, je moet je dhcpclient waarschijnlijk restarten, of je hele network stack...
Misschien dat je hier wat aan hebt:
http://www.linux-on-laptops.com/hosted/ferrari3200.html
http://ferrari.pinguin.tv/
dat komt van van:
http://www.linux-on-laptops.com/acer.html
maar echt hoopvol ziet dat er ook niet uit...
Wat dacht je anders hiervan:quote:Op woensdag 23 maart 2005 23:17 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Thx voor de links, en idd deze kaart "Broadcom BCM4306, 802.11b/g" ziet Linspire, volgens mij ziet Mandrake deze kaart ook, maar die laad er geen module voor. In Linspire zie ik wel een wlan0 interface. Ik denk dat ik aan die laatste link misschien wel wat heb. Bovendien schijnt de versie 1.0 van de ndiswrapper ook theoretische 64 bit ondersteuning te hebben.
Volgens mij betekent het niets dat linspire/mandrake aangeven dat ze een wifikaart hebben gevonden.. Ze zien de hardware, weten wat het is.. alleen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan..quote:Op woensdag 23 maart 2005 23:17 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Thx voor de links, en idd deze kaart "Broadcom BCM4306, 802.11b/g" ziet Linspire, volgens mij ziet Mandrake deze kaart ook, maar die laad er geen module voor. In Linspire zie ik wel een wlan0 interface. Ik denk dat ik aan die laatste link misschien wel wat heb. Bovendien schijnt de versie 1.0 van de ndiswrapper ook theoretische 64 bit ondersteuning te hebben.
Ik heb opzich wel zin om mee te werken aan de Wiki, er staan op mijn werk ook nog wel wat pages die ik er hier zo in kan plakken, alleen heb ik op het moment ook niet echt veel tijd...quote:Op vrijdag 25 maart 2005 19:17 schreef devzero het volgende:
In plaats van de DIG faq is Slarioux begonnen met het opzetten van een DIGwiki waar alle dig users hun steentje kunnen bijdragen. Natuurlijk kunnen een aantal unix gerelateerde paginaas hier niet ontbreken. Heeft er iemand zin om alvast een opzet te maken voor een unix gedeelte? (ik heb zelf momemteel niet veel tijd).
Het mooie van een wiki is dat iedereen eraan kan meewerken (hoewel dat ook een nadeel kan zijnquote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:08 schreef whoops het volgende:
Ik heb opzich wel zin om mee te werken aan de Wiki, er staan op mijn werk ook nog wel wat pages die ik er hier zo in kan plakken, alleen heb ik op het moment ook niet echt veel tijd...
Tsja, een dynamisch geheelquote:Ps. je linkje (DIGWiki) linkt naar een page die nog niet op de Wiki staat, misschien kan je beter naar de DIGWiki About linken...
Nou ik heb het werkend, ik heb RC1 van Mandrake 10.2 64 bit geinstalleerd, toen de nieuwste ndiswrapper gedownload en de handleiding op de ndiswrapper site gevolgd. Ik heb de driver gebruikt van de bovenstaande link in de quote.quote:Op donderdag 24 maart 2005 00:19 schreef whoops het volgende:
[..]
Wat dacht je anders hiervan:
http://doodoo.darktech.org/L5D/
Hoef je ook niet met een debianbased distro aan de gang, maar gewoon meteen debian unbstable...
Ik zou zeggen: XFCE4 + ROX als desktop! (moet je xfce4 wel tweaken zodat-ie z'n standaard desktopzooi weglaat en rox er voor in de plaats neemt). Google d'r eens opquote:Op maandag 21 maart 2005 09:20 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb een aantal oudere PC'tjes staan waar ik internetPC's van wil maken door er een kleine linuxdistro op zetten.
Het zijn PII 400mhz PC's met slechts 64 MB intern.
Met welke distro kan ik hier een redelijk draaiend internetPCtje van maken?
Nadat ik Ubuntu wou proberen op me laptop, wat zich dus niet wou laten installeren, heb ik Mandrake 10.1 32 bit weer geinstalleerd, dit keer is het me weer gelukt om me WiFi werkend te krijgen met de nieuwste ndiswrapper. Dus zowel op de 32 bits als op de 64 bits versie van Mandrake is het me gelukt om WiFi werkend te krijgen met de juiste driver op een AMD64 laptop.quote:Op maandag 28 maart 2005 02:37 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nou ik heb het werkend, ik heb RC1 van Mandrake 10.2 64 bit geinstalleerd, toen de nieuwste ndiswrapper gedownload en de handleiding op de ndiswrapper site gevolgd. Ik heb de driver gebruikt van de bovenstaande link in de quote.
Maar nu wil ik dus URPMI gaan gebruiken en eventueel APT for Mandrake installeren. Maakt het voor de software keuze die ik voorgeschoteld krijg en uiteindelijk ook kan installeren uit of ik een 64 bits systeem heb? Ik neem aan dat ik nu niet zomaar 32 bits software kan installeren, dus zal ik ook wel veel minder keus hebben?
Wat wil je van Apt, en wat verwacht je ervan? Urpmi kan namelijk precies evenveel als apt. Enige verschil is dat het met rpm's werkt, en uiteraard ziin eigen syntax heeft...quote:Op maandag 28 maart 2005 02:37 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nou ik heb het werkend, ik heb RC1 van Mandrake 10.2 64 bit geinstalleerd, toen de nieuwste ndiswrapper gedownload en de handleiding op de ndiswrapper site gevolgd. Ik heb de driver gebruikt van de bovenstaande link in de quote.
Maar nu wil ik dus URPMI gaan gebruiken en eventueel APT for Mandrake installeren. Maakt het voor de software keuze die ik voorgeschoteld krijg en uiteindelijk ook kan installeren uit of ik een 64 bits systeem heb? Ik neem aan dat ik nu niet zomaar 32 bits software kan installeren, dus zal ik ook wel veel minder keus hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |