Voor het eerst in zijn carrière als culinair recensent heeft Johannes van Dam het cijfer 10 gegeven aan een door hem bezocht restaurant. Hoewel Van Dam ook geregeld hele goedkope zaakjes bezoekt en dikwijls uitstekend beoordeeld, is het hoogste cijfer gegaan naar het sjiekste en duurste restaurant van Amsterdam: La Rive.
Wat vinden jullie van het menu? Culinaire aanstellerij of de culinaire creatieve top?
Artikel (Het Parool)
Dit is een feest!
JOHANNES VAN DAM
Naar La Rive in het Amstel Hotel ga je niet voor een knallend feest. Elk feest daar wordt vanzelf beschaafd door de omgeving en de atmosfeer.
In de hal worden we al hoffelijk uit de jas geholpen en de restaurantmanager zelf (ooit van Vermeer) vangt ons op en begeleidt ons de trap af naar het restaurant. De lawaaierige en rokerige bar laten we achter ons en we gaan meteen aan tafel.
De eetzaal kan vijftig couverts aan en lijkt dat deze avond ook te zullen doen: de lage ruimte aan het water vult zich met eentjes, tweetjes (zien we daar een prins met telefonerende tafelgenoot? Vinden ze dat wel goed, hier?) en grote gezelschappen, waarvan sommigen met hun dikke aktetassen en al aan tafel gaan.
De kaart is natuurlijk verbijsterend en we hebben de grootste moeite te kiezen. Het klinkt allemaal interessant. Er zijn menu's met een keuze uit de à la carte-kaart: het Gourmet menu (¤85 + ¤57,50 voor het wijnarrangement) telt zes gangen. Menu La Rive telt er zelfs zeven (¤97,50 en ¤70 voor het wijnarrangement).
We houden het, net hersteld van een griep, maar op de gebruikelijke vier gangen, wat overigens zelfs duur uitkomt, bereken ik achteraf.
Maar is het wel feestelijk? Reken maar van yes! Het begint al met twee schaaltjes, waarvan ik vals vraag of dit de amuses zijn: gevulde gefrituurde olijven en parmezaankoekjes en een kommetje met krokante chips van onder meer rode en gele bieten, artisjok et cetera. Smakelijk. Maar niet de amuses. Die komen pas later, blijkt: een schaal met drie verschillende, maar perfecte amuses. Dit zijn ze, natuurlijk! Maar nee, dit zijn de pré-amuses. Hierna komen er nog eens drie, wat me ingeeft meteen maar de dessertkaart te vragen. Dit was al genoeg feest, al die virtuoze minigerechtjes, na weken thee en droge kaakjes.
En dan begint het nog maar. Bijvoorbeeld met de gegrilde Sint Jakobsmosselen en met roomkaas gevulde penne-pasta, avocado en ansjovis (¤27,50). De schelpdieren zijn zelf al fantastisch en de plukjes subtiel aangemaakte sla geven dit keer precies de goede maat zuur om de zoete smaak goed uit te laten komen. De gefrituurde ansjovisjes geven meer structuur en een zilte noot, de pittig gevulde penne smeuïgheid en de kleine hoopjes avocado voegen er nog een zachtheid aan toe. Net niet te veel, allemaal, maar avontuurlijk en uiterst bevredigend. Feestelijk!
Een volstrekt vegetarisch voorgerecht als alternatief: een salade van aardappel en pastinaak met een zacht gekookt eitje, truffel en ingemaakte augurk. Drie knollen met een eitje en een augurkje, het lijkt bijna niets, maar door een geraffineerd spel van structuren en smaken is ook dit een wondertje. De door de sommelier erbij gekozen wijn gaat perfect: we drinken de man maar drie glazen, dit hele maal, maar wel verschillende en perfecte en betalen voor dat impromptu arrangement ¤35. De huiswijn, ons aperitief, doet ¤5,50 en mocht er ook al zijn. De kaart - eigenlijk meerdere kaarten - is gevarieerd en je kunt er rustig mee drinken of patsen, wat je wilt. De sommelier staat je bij.
Bij de gebonden soep van kastanjes en bladselderie met tortellini gevuld met reepeper (¤17,50, het goedkoopste gerecht) hoort geen wijn, al zou het met een glaasje sherry begeleid kunnen worden als dat niet zou clashen met de andere wijnen. Mooie deegbuiltjes, mooie soep.
Ik kan me ondertussen niet afhouden van de op de kaart goud gedrukte specialiteit van de chef: kroketjes van gezouten kabeljauw, aardappel en belon oesters, romige saus van jonge prei en oscietra kaviaar (¤32,50). Een feest voor iedere muureter en prinsenkind. De stukken vers aandoende zoute vis in die smakelijke appareil in twee perfecte kroketjes, met in het midden die kaviaar en de saus aan de buitenkant; een wat zoete, vol smakende saus, die goed contrasteert bij dat zilte geweld in de kroketjes. Historisch!
En dan de hoofdgerechten: als visgerecht (er zijn er vijf, allemaal halveerbaar tot tussengerecht) de boven dennennaalden gegrilde zeeduivel met tomaat, in ganzenvet gekonfijte aardappel en béarnaisesaus, is duivels geraffineerd, met ziltige ministengels bleekselderij die door de vol smakende béarnaise (de mooiste ooit) getemd worden, met steeds een gepeld gaar kerstomaatje op een schijfje aardappel. Je zou haast de perfecte vis vergeten.
En dan het feestelijke klapstuk. Er wordt een tafel met rechaud en snijplank aangereden om de grijze patrijs te snijden, wat met veel aplomb gebeurt: een van de lekkerste soorten wild (zie hieronder), in druivenblad met spruitjes in een spekjasje, aardappelblini's en jus van patrijs en wat foie gras (¤50), het feestelijkste gerecht en smakelijk genoeg om een dode te laten opstaan (zitten we al in Pasen?).
Over de desserts (met eerst een dessertamuse) nog een woord: een soort tompoes van kaneelbladerdeeg met gebakken appel, vanilleparfait en karamelsaus van adembenemende perfectie, en de Soufflé van pruimedanten van Agen met gestoofde tuttifrutti en roomijs van rinse appel-stroop (nota bene); de gestorte warme soufflé wordt geboord, besausd en met ijs belegd en je huilt van ontroering, heus! (¤16,50).
Hoe kun je zo'n feest samenvatten? Elk detail zo perfect, in een royale, maar relaxte atmosfeer. Ik dacht eerst nog aan een 10-, om wat reserve te houden, maar nee, het moet maar eens: dit is een tien! Feest!
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."