1. Zita Swoon - A Song About A Girls
Een pareltje in z'n soort, lieve intieme luisterliedjes, Zoveel gevoel voor melodie, zulke warme arrangementen, zulke sterke songs, zo sfeervol en toch eigenzinnig en integer blijven... erg knap!
2. Elliott Smith - From A Basement On The Hill
Wrang dat je nooit weet hoe Elliott het zelf zou hebben gedaan. Indrukwekkend slotstuk van een, ons veel te vroeg weggenomen, genie.
3. The Arcade Fire - Funeral
Meeslepend van begin tot het einde. Zeer talentvolle muzikanten die niet alleen vele instrumenten bespelen, maar uit die instrumenten ook opvallende geluiden en arrangementen weten te toveren. Indrukwekkende plaat!
4. The Go! Team - Thunder Lightning Strike
Verrassende samplepop, dwars door alle genre-grenzen heen! Een van de meest opvallende platen van dit jaar. Opwindende nieuwe ontdekking!
5. Mark Lanegan Band - Bubblegum
In tegenstelling tot de titel absoluut geen luchtige plaat, maar precies wat we van Lanegan gewend zijn: een met bloed, zweet & tranen gemaakte broeierige prachtplaat. Zijn doorroeste stem zorgt ook op deze plaat vaak voor minstens drie lagen kippenvel.
6. CocoRosie - La Maison De Mon Rêve
Een van de meest bijzondere platen van dit jaar. Folktronica is een mooie beschrijving, opvallende samenzang en boeiende arrangementen.
7. Jens Lekman - When I Said I Wanted To Be Your Dog
Prachtige plaat van een groot muzikaal talent. Kleine melancholische liedjes met absurde, theatrale en soms humoristische teksten.
8. Daniel Johnston - The Late Great Daniel Johnston
Naast de ongrijpbaar naïeve liedjes van Daniel is er een bonusalbum waarop andere artiesten zijn nummers coveren. Ook deze coverplaat is van een erg hoog niveau, al zijn er maar weinig die het origineel evenaren.
9. Lucky Jim - Our Troubles End Tonight
Bijzonder warme plaat. Bij nadere beluistering valt op hoe gelaagd de plaat is, zeer knap gedaan!
10. Camera Obscura - Underachievers Please Try Harder
Perfecte popliedjes, in de traditie van Belle&Sebastian, mooie melancholische herfstplaat.
11. A.C. Newman - The Slow Wonder
De zomerplaat van 2004. Zachte melodieuze zomerpopliedjes in de traditie van The New Pornographers.
12. Wilco - A Ghost Is Born
A Ghost Is Born verschilt zeker op bepaalde punten van voorganger Yankee Hotel Foxtrot. De muziek is diverser en bij tijden ook experimenteler. Nergens wordt echter "het liedje" uit het oog verloren wat leidt tot soms "Beatleske pracht en praal".
13. The Fiery Furnaces - Blueberryboat
Misschien wel de meest opvallende indie plaat van dit jaar. De nummers lijken nergens afgerond maar toch komt "deze indie rock opera" als een geheel over. Overweldigend, maar vooral bijzonder.
14. The Mountain Goats - We Shall All Be Healed
Helaas wat minder lo-fi dan z'n voorganger, maar nog steeds die schitterende en onweerstaanbare popmelodieën. Een bij vlagen geniale plaat, al moeten ze uitkijken niet "te glad" te gaan worden.
15. Language of Flowers - Lanbguage of Flowers
Noord-Iers bandje dat met Songs About You vorige maand haar debuutplaat, vol prettige schoolmeisjesindiepop, uitbracht. Het geluid van de band wordt voor een groot deel bepaald door het prettig hese stemgeluid van zangeres Tara.
16. Satellite City - Map & Guide
"Dit is Belgisch, dit is pure klasse"
17. Richmond Fontaine - Post To Wire
Denk aan Uncle Tupelo, Whiskeytown en Thin White Rope. Vrij donker allemaal, zowel muzikaal als tesktueel, maar erg mooi!
18. Annie - Anniemal
Een van de hypes van dit jaar. Ondanks dat maakt deze dame bij vlagen onweerstaanbare disco-deuntjes. Foutloos popalbum!
19. Rogue Wave - Out Of The Shadow
Prachtig gearrangeerde plaat. Schijnbaar simpele liedjes, maar juist daarin ligt de kracht van deze groep. Talentvolle groep, absoluut een belofte voor de toekomst.
20. Absynthe Minded - Acquired Taste
In de eclectische sound van Absynthe Minded zitten diverse genres (rock, pop, folk, blues, country, jazz) verweven en dat maakt het er voor de 'hokjesdenkers' niet makkelijker op. Hier en daar misschien een beetje te pretentieus, maar toch hulde voor deze jonge Belgen.
21. Sun Kil Moon - Ghost Of The Great Highway
Het is lange tijd stil geweest rond Mark Kozelek, maar op deze plaat bewijst hij een van de beste songschrijvers van dit moment te zijn.
22. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender
Een zeer stemming-afhankelijke plaat. Soms engelachtige mooi, dan weer "irritatiefactor 100". Een haat-liefde verhouding is nog altijd beter dan dat een plaat je niets doet!
23. The Delgados - Universal Audio
Leuke Glasweegse indie, alweer een album vol met bijna-perfecte-popsongs.
24. . The Czars - Goodbye
Subtiele liedjes, cynische teksten en beatlesque droompop worden afgewisseld met sfeervolle alt.country. Vrij donkere en melancholische plaat.
25. Interpol - Antics
Er was sprake van een absoluut droomdebuut. Maar dit is een prima 2de (de moeilijke...) plaat hoor! Misschien iets luchtiger, maar toch typisch Interpol. Met deze plaat bewijst Interpol "een blijvertje" te zijn.
26. Bettie Serveert - Attagirl
Van mij mag Bettie wel weer wat meer gaan rammelen, en mogen ze de elektronica laten voor wat het is. Toch heeft de band van nature een zo hoog niveau dat het altijd een ruime voldoende scoort.
27. Sleepytime Gorilla Museum - Sleepytime Gorilla Museum Of Natural History
Prettig gestoorde band; Mr. Bungle meets Faun Fables en The Cardiacs.
28. Timesbold - Eye Eye
Zeer grillige plaat. Het ene moment denk je naar een meesterwerk te luisteren, maar daarvoor is het tweede deel van de plaat toch net iets te zwak.
29. The Blues Explosion - Damage
We hebben het allemaal al een keer gehoord, maar toch kan niemand zulke heerlijke furieuze herrie maken als Jon Spencer!
30. The Zutons - Who Killed The Zutons?
Opmerkelijk debuut. Gewogen en net iets te licht bevonden voor een topnotitie, maar veelbelovend zijn ze zeker!
31. Mauro Pawlowski & The Grooms - Black Europa
Mauro heeft een verdomd gemene rockplaat gemaakt die met enig gezond opportunisme zou kunnen gezien worden als dé langverwachte opvolger van Boogie Children-R-Us, de nog steeds betreurenswaardige zwanenzang van wijlen Evil Superstars.
32. Magnus - The Body Gave You Everything
Multi-talent Tom Barman blijkt ook deze discipline te beheersen. In tegenstelling tot veel andere dance worden de clichés omzeilt en klinkt het album nergens saai en voorspelbaar.
33. The Love Substitutes - Meet The Love Substitutes While The House Is On Fire
Freaky noisy rammelrock die je van Rudy Trouve en Mauro Pawlowski kunt verwachten...
34. The Go Find - Miami
Donkere, elegant stuwende electropop uit België. Moest wat groeien, maar blijkt uiteindelijk de moeite waard.
35. Blanche - If We Can’t Trust The Doctors
De Lowlands ontdekking van dit jaar. Gothic-country; een prima- en bij vlagen erg originele plaat.
36. The Concretes - The Concretes
Lekkere lo-fi aanstekelijke indie-pop plaat van dit Zweedse achttal. Een belofte voor de toekomst!
37. Tom Waits - Real Gone
Tom Waits is en blijft een unieke artiest. Zeker niet zijn beste plaat, maar alleen al om een zalige track als "Sins of My Father" mag deze plaat hier niet ontbreken.
38. !!! - Louden Up Now
Hoewel de vorig jaar verschenen single 'Me And Giuliani Down By The Schoolyard (A True Story)' het hoogtepunt van de plaat blijft, een van de spannendste dance projecten van dit jaar.
39. The Thermals - Fuckin A
Goudeerlijke rock 'n roll, misschien wat minder explosief als z'n voorganger maar toch lekker hard, vuig & raggend!
40. Taxi to the Ocean - Sunday Longplay
Deze Utrechters maken inventieve luisterliedjes in de stijl van Buffalo Tom, (de eerste 2 v.d.) Counting Crows, Daryll-Ann en zelfs een snufje Wilco. Verrassend omdat ik de band tot voor kort niet kende.
41. The Killers - Hot Fuss
Hoewel ik dit jaar aardig "1983 moe" ben geworden, vond ik een aantal nummers op Hot Fuss toch onweerstaanbaar lekker!
42. The Bees - Free The Bees
Eclectisch retro-bandje. Nergens spannend, overal "al eens gedaan". Maar toch brengt de plaat iedere keer weer een lach op m'n gezicht. En eerlijk is eerlijk, het tweede gedeelte van de plaat is kwalitatief dik in orde!
43. Pinback - Summer In Abandon
Een degelijke Pinback album. Een prima album, meer dan dat is het ook niet. Nergens grote verrassingen en misschien daardoor toch een beetje teleurstellend.
44. Dogs Die in Hot Cars - Please Describe Yourself
Op hun debuutalbum 'Please Describe Yourself' doen ze hun best om Joe Jackson, XTC en de Dexy Midnight Runners met een tiental catchy popsongs naar de kroon te steken. Erg licht verteerbaar, doch smakelijk voedsel.
45. John Frusciante - Shadows Collide With People
Bracht dit jaar ongeveer elke week een nieuwe plaat uit. Op deze plaat wisselt John zeldzaam geniale momenten af met enkele missers. Het album is echter zeer constant vergeleken met vorig werk. Knappe songschrijver!
46. The Yearlings - Utrecht
Uitstekende muzikanten, aardige composities en het enthousiasme en speelplezier spat door de speakers naar buiten. Helaas kan de plaat me niet over de hele linie voor de volle 100% overtuigen.
47. Sandusky - Sandusky
Sandusky, vernoemt naar een nummer van Uncle Tupelo, bewijst met dit debuutalbum dat de Utrechtse scène springlevend is.
48. The Libertines - The Libertines
De hype was niet terecht, maar toch blijft "Music When The Lights Go Out" gewoon een erg goed liedje. Lekkere opzwepende plaat, niets meer of minder.
49. 2000 Monkeys - 2000 Monkeys
Zijproject van Tom Pintens, bekend van Zita Swoon, maakt aardige inventieve Belgenpop.
50. Maxon Blewitt - Maxon Blewitt
Debuutplaat van ex-Zita Swooner Bjorn. Inventieve plaat, helaas is Bjorn een niet zo sterke vocalist.
1,000,000 demons can't be wrong...