1. CocoRosie - La Maison De Mon Ręve
Cirkelende, geschoolde damesstemmen over achtergrondmuziek variërend van piepende en krakende speeldoosjes tot moderne hiphopbeats. Altijd verrassend.
2. Joanna Newsom - The Milk-eyed Mender
Op folk geörienteerde liedjes, gezongen door een apart meisje met een nog apartere stem.
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus
Cave laat aan de ene kant twee gezichten zien, aan de andere kant is hij onmiskenbaar zichzelf: ingetogen of meeslepend rockend.
4. Camera Obscura - Underachievers Please Try Harder
Muziek voor & door Belle & Sebastian-fans, met ouderwets goede songs en een heerlijk Schots accent, dat de zangeres ten volle uitbuit.
5. Wilco - A Ghost Is Born
Wilco gaat op deze plaat verder waar Yankee Hotel Foxtrot ophield en experimenteert af en toe nog meer dan op dat baanbrekende album.
6. The Yearlings - Utrecht
Een rockplaat met alt.country-invloeden of net andersom, hoe dan ook een plaat van Nederlandse bodem waar we met zijn allen alleen maar trots op mogen zijn!
7. Timesbold - Eye Eye
De snijd-je-polsen-door-country van de eersteling is hoopgevender te worden, maar gaat nog vaak genoeg tot op het bot.
8. Amy Winehouse - Frank
Noem het jazzy soul, nu jazz of nu soul, overeind blijft dat Amy Winehouse een debuut heeft afgeleverd om van te smullen, met haar goudeerlijke songs over de liefde en het leven.
9. Elliott Smith - From A Basement On The Hill
Postuum album van de te vroeg overleden singer-songwriter, boordevol gitzwarte songs die dan weer dynamisch, dan weer melancholiek ingetogen zijn.
10. The Mountain Goats - We Shall All Be Healed
Met een stem die aan Bob Dylan doet denken, songs die aan Elliott Smith doen denken en teksten die alleen van John Darnielle zelf kunnen zijn: The Mountain Goats flikken het weer!
11. Mark Lanegan Band - Bubblegum
Lanegan gromt, brult, kermt, zingt, fluistert en sleept zich door een collectie prima songs heen, her en der bijgestaan door één van zijn vele muzikale vrienden.
12. Maxon Blewitt - Self Titled
De band van ex-Zita Swoon Björn Eriksson levert een debuut af zoals alleen Belgen dat kunnen doen: gevarieerd, gedurfd en bij vlagen geniaal.
13. Lucky Jim - Our Troubles End Tonight
Een tijdloze collectie songs van twee Engelsen die hun muzikale wortels in de States hebben liggen en meesters zijn in het spelen van sfeerrijke nummers.
14. Zita Swoon - A Song For A Girls
Stef Kamil Carlens weet je niet zo mee te slepen als op zijn vroegere werk, maar de stap voorwaarts na de ietwat tegenvallende discoplaat hiervoor is absoluut het beluisteren waard.
15. Sukilove - You Kill Me
Pascal Deweze schroeft het tempo op zijn tweede Sukilove-plaat hoorbaar op en dat is even wennen, maar levert uiteindelijk weer een paar juweeltjes op.
16. Jens Lekman - When I Said I Wanted To Be Your Dog
Zweedse singer-songwriter die nummers brengt die onbewust aan een ver verleden denken, ware het niet dat zijn eigentijdse en eigenwijze teksten je wel degelijk doen beseffen dat we in 2004 zitten.
17. Adem - Homesongs
Meer lo-fi kan haast niet, wanneer Adem zich met zijn aan Sparklehorse en Eels referende stem en songs begeleidt door op allerhande materialen te tokkelen.
18. Flip Kowlier - In De Fik
Minder verrassend dan Ocharme Ik, maar nog steeds kan Kowlier aangrijpende en voor de meeste mensen onverstaanbare liefdesliedjes schrijven.
19. Menomena - I Am The Fun Blame Monster
Eigenwijs collectief, dat haar songs opbouwt uit collages van zelf ingespeelde muzikale fragmenten, hetgeen wonderwel in elkaar past en zelfs kan ontroeren, zoals in Rose.
20. Ed Harcourt - Strangers
Harcourt komt snel met een opvolger voor From Every Sphere, is smoorverliefd en uit dat in zijn teksten, maar had er misschien beter aan gedaan om het voorspel soms wat op te rekken, aangezien enkele mindere songs een vluggertje doen vermoeden.
21. The Bees - Free The Bees
Eclectisch is een bijvoeglijk naamwoord dat onlosmakelijk is verbonden aan The Bees, die het dit maal echter ook in de Engelse traditie van de 60's zoeken en daar goed mee weg komen.
22. Dayna Kurtz - Beautiful Yesterday
Dé zangeres van 2003 doet het dit keer met een collectie songs die voornamelijk uit covers bestaat, maar geeft daar haar eigen draai aan en overtuigt vrijwel telkens.
23. The Stands - All Years Leaving
Feel-good nummers van een band die zich laat inspireren door Beatles en Dylan en de zomer al vroeg in je huiskamer laat.
24. Morrissey - You Are The Quarry
Goede oude Morrissey is terug als in zijn beste dagen en bijt weer als vanouds van zich af, waarbij iedereen er van langs krijgt.
25. The Zutons - Who Killed The Zutons?
Apart stel, dat debuteert met een verzameling songs die dan weer rocken, dan weer vrolijk zijn en vooral aan The Coral doen denken.
26. Mintzkov Luna - M For Means And L For Love
Alles ademt dEUS, zelfs de stem van de zanger lijkt op die van Tom Barman en in enkele songs laadt de band zowaar de verdenking op zich dEUS naar de kroon te kunnen steken.
27. Thou - I Like Girls In Russia
Belgische band die lekkere rocknummers brengt, afgewisseld door ingetogener liedjes en de leadzang verdeelt over man en vrouw.
28. Helder - The King Lost His Crown
Helder Deploige speelde al met vele grote Belgen mee en staat nu op eigen benen, met nummers die zowel aan Bowie als aan country doen denken.
29. Blanche - If We Can't Trust The Doctors
Stelletje mafketels in klederdracht, die een soort powerpopcountry brengen, waarbij altijd iets verrassends te ontdekken valt.
30. Sun Kil Moon - Ghosts Of The Great Highway
Mark Kozelek brengt weer een verzameling Neil Young-achtige stukken, die ook nog eens sterk in lengte varieren en bij vlagen geniaal zijn.
31. Bauer - Baueresque
De huiskamervlijt van Berend & Sonja doet het grootste deel van de tijd vooral lieflijk aan en mist soms wat dynamiek.
32. Kaizers Orchestra - Evig Pint
Donkerder dan Ompa Til Du Dör, maar uiteraard minder verrassend en overrompelend dan die plaat.
33. PJ Harvey - Uh Huh Her
PJ oogt op de hoes van de plaat al verveeld en met haar stekelige, afwisselend noisy en folky, liedjes op Uh Huh Her kan ze de verveling niet van zich af schudden, waardoor je het gevoel hebt dat er meer in gezeten had.
34. Now It's Overhead - Fall Back Open
Een collectie zoeksongs, waarbij altijd naar iets gezocht wordt qua opbouw en je in die zoektocht deelgenoot wordt gemaakt.
35. Daryll-Ann - Don't Stop
De laatste Daryll-Ann plaat ooit is met afstand hun minste en niet echt een waardig afscheid te noemen, ondanks het feit dat met name Anne Soldaat zich hier nadrukkelijk profileert met enkele sterke nummers.
36. Soulwax - Any Minute Now
Soulwax is Soulwax niet meer en dat uit zich in enkele dance-achtige songs, die je onbewust nog meer doen verlangen naar het oude Soulwax, dat bij tijd en wijle nog wel ijzersterk bestaat.
37. Teitur - Poetry & Aeroplanes
Singer-songwriter uit de Faröer Eilanden die af en toe iets te gladde, maar soms hemels mooie liedjes ten gehore brengt.
38. The Coral - Nightfreak And The Sons Of Becker
De 3e Coral is een tussendoortje, dat eigenlijk te kort duurt om recht te doen aan al hun mogelijkheden en daardoor soms wat frustreert bij beluistering.
39. Devendra Banhart - Nino Rojo
Knotsgekke singer-songwriter uit de nieuwe folkbeweging, die je altijd weet te verrassen.
40. Monsoon - Speak
Waalse dramateske popband met een geweldige zangeres die aan PJ Harvey doet denken en ook op de tweede plaat weer laat horen één van de best bewaarde muzikale geheimen van België te zijn.
41. Regina Spektor - Soviet Kitsch
Intrigerende Russin achter de piano, die aan een opgefokte Tori Amos doet denken.
42. Paper Moon - Brittle Hearts
Daryll-Ann achtige samenzang en Beatlesque composities kenmerken de eerste langspeler van de Utrechters.
43. Ghinzu - Blow
Weer een Belgische band die typisch Belgische songs weet te maken en daardoor dus bij vlagen verrast.
44. Hayden - Elk Lake Serenade
Aan Will Oldham referende singer-songwriter, die fraai melancholische songs speelt.
45. Bettie Serveert - Attagirl
Bettie slaat nog steeds af en toe een ace, maar is met het klimmen der jaren ook meer dubbele fouten gaan slaan, al speelt ze nog immer op niveau.
46. Jesse Malin - The Heat
Niet zo goed als het debuut, maar nog altijd een fijne aan Neil Young refererende rootsrocker, die echter beter presteerde onder de hoede van Ryan Adams.
47. Rogue Wave - Out Of The Shadow
Van begin tot einde denk je: verdraaid, dit lijken The Shins wel, maar ze zijn het niet en maken ook mooie songs.
48. The Bigger Lovers - This Affair Never Happened.... And Here Are Eleven Songs About It
Ook nu weer een Bigger Lovers-plaat zoals je die horen wilt, met lekkere indiepop en pakkende refreintjes.
49. The Dresden Dolls - Self Titled
Cabarateske pop vanachter de piano, met een intrigerende zangeres en podium-act, om over de bandnaam nog maar te zwijgen.
50. Tom Waits - Real Gone
De oude Tomcat doet het maar weer eens, al weet hij niet meer zo te overtuigen als in vroegere tijden.
ASWH, de trots van de regiowww.thuisuiteten.nl