Ik vermoed dat jij het hebt over het verstandelijk willen (het streven naar iets) en dat je jezelf moet kennen om te kunnen bepalen waarnaar te streven.quote:Op donderdag 16 december 2004 19:53 schreef heiden6 het volgende:
Het enige wat ik wilde rechtstellen in mijn vorige post is dat in het willen je overtuiging ligt opgesloten.
In dat geval gaat 'ik wil, en ik kan, dus ik doe' wel op.
Was het "vaak, niet altijd" je al opgevallen?quote:Jij stelt dat het een vastgeroest beeld is om wel vlees te eten.
Dat is niet per definitie zo, je kunt er ook wel over nadenken en het gewoon toch doen. Ik ben namelijk van mening dat het helemaal niet kwalijk is om andere diersoorten op te eten.
Kun je preciezer uitleggen wat voor denkbeeld ik dan volgens jou heb? Ik ben nog geen 3 jaar vegetarier, dat lijkt me niet lang genoeg om iets als vastgeroest te bestempelen.quote:Het is absoluut niet zo dat ik mensen per definitie verheven zie boven andere dieren, maar ik denk gewoon niet dat het in ons belang is als samenleving om elkaar op te vreten. Bij het consumeren van een koe of een kip is dat bezwaar er niet.
Dus dat 'vastgeroeste' denkbeeld is mijns inziens een hele goede.
Op zich niet... maar in principe wel?quote:Op donderdag 16 december 2004 23:12 schreef Wolfje het volgende:
Ik heb al eerder in dit topic geschreven dat ik op zich niet tegen het eten van vlees ben.
Lekker eten met schijf van 5, ook zonder vlees... maar het is lekkerder mét vlees... hoe ga je de smaak van een schnitzel of varkenshaas vervangen dan?quote:Op donderdag 16 december 2004 23:17 schreef Wolfje het volgende:
Overigens heb ik hier nog een link voor degene die beweerde dat je maar fijn volgens de schijf van 5 moest eten, en dus ook vlees.
Lekker eten met schijf van 5, ook zonder vlees
Het kan wel, en in dit geval bedoelde ik dat. Sorry als dat niet duidelijk was de eerste keer, maar nu is het wel voldoende besproken lijkr me.quote:Op donderdag 16 december 2004 23:12 schreef Wolfje het volgende:
Ik vermoed dat jij het hebt over het verstandelijk willen (het streven naar iets) en dat je jezelf moet kennen om te kunnen bepalen waarnaar te streven.
1. Ongeacht welke definitie van willen je gebruikt, is een waarom-vraag beantwoorden met een "... ik wil ... " nietszeggend. Je beweert dan namelijk alleen dat je er over nagedacht hebt, niets meer dan dat.
2. dafjedaf heeft het over zinnelijk willen (=lusten) (ik neem aan dat je zin in biefstuk niet als levensdoel ziet) en in die context vat ik willen dus ook op.
3. Dat je je wil bepaalt hebt, wil nog niet meteen zeggen dat je over echt alles je mening hebt gevormd. Een "... ik wil..." wil dan ook niet automatisch zeggen dat je er over nagedacht hebt (het kan uiteraard wel).
Ik erger me ook aan veel dingen die mensen doen zonder er bij na te denken.quote:Was het "vaak, niet altijd" je al opgevallen?
Ik heb al eerder in dit topic geschreven dat ik op zich niet tegen het eten van vlees ben. Ik erger me wel behoorlijk aan de vanzelfsprekendheid waarmee menig vleeseter een dier tot niets meer dan een product reduceert.
Ik bedoelde eigenlijk het vastgeroeste denkbeeld wat jij beschreef; dat het vanzelfsprekend is om vlees te eten, en dat het aangeleerd wordt van kleins af aan.quote:Kun je preciezer uitleggen wat voor denkbeeld ik dan volgens jou heb? Ik ben nog geen 3 jaar vegetarier, dat lijkt me niet lang genoeg om iets als vastgeroest te bestempelen.
Ik geloof zonder meer dat jij er verstand van hebt, maar ik vind de cijfertjes toch wel erg vreemd.quote:Op donderdag 16 december 2004 18:53 schreef dafjedaf het volgende:
ik heb nog even opgezocht hoeveel het nou waarin zit.
Food sources
Meat, poultry, fish, and dairy products are the richest sources of L-carnitine. Tempeh (fermented soybeans), wheat, and avocados contain some L-carnitine, while fruits, vegetables, and grains contain relatively little L-carnitine to the diet. Omnivorous diets have been found to provide 20 to 200 mg/day of L-carnitine for a 70 kg person, while strict vegetarian diets may provide as little as 1 mg/day for a 70 kg person . Between 63% and 75% of L-carnitine from food is absorbed, compared to 15%-20% from oral supplements (3, 5). Non-milk based infant formulas (e.g., soy formulas) should be fortified so that they contain 11 mg/liter. Some carnitine-rich foods and their carnitine content in milligrams (mg) are listed in the table below (3).
Food
Serving L-Carnitine (mg)
Beef steak 3 ounces* 81
Ground beef 3 ounces 80
Pork 3 ounces 24
Canadian bacon 3 ounces 20
Milk (whole) 8 fluid ounces (1 cup) 8
Fish (cod) 3 ounces 5
Chicken breast 3 ounces 3
Ice cream 4 ounces (1/2 cup) 3
Avocado 1 medium 2
American cheese 1 ounce 1
Whole-wheat bread 2 slices 0.2
Asparagus 6 spears (1/2 cup) 0.2
*A 3-ounce serving of meat is about the size of a deck of cards.
Dan klopt het dus ook dat ik zo achterlijk veel pillen slik, ze worden niet goed opgenomen. Maar dan nog moet een gezond persoon voeding eten waar zo'n 300 mg carnitine in zit. Dat zijn toch zo'n 150 avocado's per dag voor de veganist. Jammer dat er niet bij staat hoeveel er in tempeh zit.
Ikzelf zal geen vlees eten simpelweg omdat ik gemakkelijk zonder kan. Maar ik heb er begrip voor als iemand wel vlees omdat die persoon vindt dat dat deel uit maakt van het menselijk voedingspatroon (in beperkte mate). Daarom ben ik niet voor een absoluut verbod op het eten van vlees. Wel voor een verbod op bio industrie producten.quote:Op donderdag 16 december 2004 23:20 schreef ScienceFriction het volgende:
Op zich niet... maar in principe wel?
Dat is weer zo'n vage formulering. Waarom zeg je niet gewoon "ik ben tegen het consumeren van vlees dat voortkomt uit de bio-industrie". Da's helder.
Dat is dus precies wat ik zeg...quote:Op donderdag 16 december 2004 23:40 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Daarom ben ik niet voor een absoluut verbod op het eten van vlees. Wel voor een verbod op bio industrie producten.
Niet, en dat is ook niet nodig aangezien er genoeg smakelijke gerechten over blijven. Je moet dan wel wat ruimer gaan denken dan het aardappelen + groenten + iets in de plaats van het vlees -menu.quote:Op donderdag 16 december 2004 23:23 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Lekker eten met schijf van 5, ook zonder vlees... maar het is lekkerder mét vlees... hoe ga je de smaak van een schnitzel of varkenshaas vervangen dan?
aardappelen + groente +.... nog een keer groente? of een stuk fruit? Ik heb het idee dat er niet zozeer een alternatief voor in de plek komt alswel dat je meer 1 ander ding eet... "De schijf van 5" wordt het "plezier van vier"...quote:Op donderdag 16 december 2004 23:45 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Niet, en dat is ook niet nodig aangezien er genoeg smakelijke gerechten over blijven. Je moet dan wel wat ruimer gaan denken dan het aardappelen + groenten + iets in de plaats van het vlees -menu.
En ik haat mensen met vooroordelen. (nee, dit is geen vooroordeel!quote:Op zondag 12 december 2004 19:53 schreef Mr_Knoxville het volgende:
ik haat veganisten... moet meteen denken aan die mensen die macdonaldsen in de fik steken enzo... dus daarom haat ik ze allemaal maar meteen!
Je generaliseert.quote:
wablief?quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:35 schreef ReadMe het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld bij Sla, daar zitten ratten genen in om het extra lang goed te houden.
Rattengenen doen geen kont in sla. Je moet niet zoveel op indymedia rondneuzen, en zeker niet alles geloven. Wat wel zo is: om gewassen te beschermen worden er bijvoorbeeld extra roofdieren uitgezet, waardoor allemaal biologische evenwichten verstoord worden. Net als veel andere dingen die "beter voor het milieu" zijn heeft dit ook zijn nadelen, waarover ik nog niet zoveel mensen heb gehoord.quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:35 schreef ReadMe het volgende:
[..]
En ik haat mensen met vooroordelen. (nee, dit is geen vooroordeel!)
Jij doet net alsof iemand die vegetariër is een crimineel is, of een gestoord iemand.
Dat is natuurlijk niet zo en dat weet je zelf ook vast wel.
Ontopic:
Er zullen genoeg FOK!'ers zijn die vegetariër zijn, ik ken er alleen geen.
Waarom ben je eigenlijk vegetariër?
Ze gebruiken tenslotte voor de groente ook dieren.
Bijvoorbeeld bij Sla, daar zitten ratten genen in om het extra lang goed te houden.
Ik denk dat het niet op louter toeval berust als een veganist op dit topic klikt, gezien de titel enzo.quote:Op maandag 20 december 2004 09:48 schreef nielsgeode het volgende:
Zijn er nog meer veganisten die toevallig op dit topic klikken en t lezen?
Ja, ik zelf denk dat je als veganist niet alleen bij dieren moet kijken, maar ook dieper in gaan op de andere redenen van veganist zijn. Het milieu is belangrijk. Ikzelf probeer mijn impact op het milieu minimaal te houden (elk dier heeft zowieso impact op omgeving, maar je moet niet zo overdrijven als de mensquote:Op donderdag 16 december 2004 12:02 schreef ScienceFriction het volgende:
Veganisten die ook gewone consumenten zijn, zijn tevens een probleem voor het milieu en berokkenen dieren dus ook indirect schade. Bijvoorbeeld het afvalwater, het weggooien van verpakkingsmateriaal, de aanschaf van een computer etc etc.
Het is een beetje hypocriet om vanuit het anti-vleesprincipe iets moreel onverantwoordelijk te noemen, maar tegelijkertijd onverantwoordelijk (of is het toch menselijk) met andere zaken om te gaan die uiteindelijk ook invloed hebben op dieren.
Ik klikte het echt per ongeluk aan hoorquote:Op maandag 20 december 2004 13:01 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet op louter toeval berust als een veganist op dit topic klikt, gezien de titel enzo.
Dan zou het volgens jouw al moeten zijn dat een veganist niet zo lang als veganist kan leven?quote:Op donderdag 16 december 2004 18:53 schreef dafjedaf het volgende:
Dan klopt het dus ook dat ik zo achterlijk veel pillen slik, ze worden niet goed opgenomen. Maar dan nog moet een gezond persoon voeding eten waar zo'n 300 mg carnitine in zit. Dat zijn toch zo'n 150 avocado's per dag voor de veganist. Jammer dat er niet bij staat hoeveel er in tempeh zit.
*zucht*quote:Op donderdag 16 december 2004 20:00 schreef heiden6 het volgende:
Mijn ex heeft een tijd lang geen vlees gegeten (ze houdt er gewoon niet zo van). Toen ze behoorlijk vermoeid raakte, af en toe begon flauw te vallen en daar nog wat andere kwaaltjes bij kreeg, bleek dat ze een tekort had aan vitamine B12. Volgens de dokter moest ze wat meer vlees eten.
Even googlen leert het volgende:
[..]
Hier blijkt maar weer eens dat je als vegetariër of veganist wel behoorlijk goed op moet letten.
(Bron.)
Het betekent iets als dat het in de juiste omgeving en verhouding wel kan, maar dat het niet destructrief of onnodig moet zijn.quote:Op donderdag 16 december 2004 23:20 schreef ScienceFriction het volgende:
Op zich niet... maar in principe wel?
Dat is weer zo'n vage formulering. Waarom zeg je niet gewoon "ik ben tegen het consumeren van vlees dat voortkomt uit de bio-industrie". Da's helder.
Proef je dan het vlees of alleen de smaakmakende kruiden?quote:Op donderdag 16 december 2004 23:23 schreef ScienceFriction het volgende:
lekker eten met schijf van 5, ook zonder vlees... maar het is lekkerder mét vlees... hoe ga je de smaak van een schnitzel of varkenshaas vervangen dan?
Een vegetarier wel, maar een veganist?quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:35 schreef ReadMe het volgende:
Jij doet net alsof iemand die vegetariër is een crimineel is, of een gestoord iemand.
En het vee krijgt groente te eten... het gaat voor een vegetarier/veganist over zo min mogelijk leed en misbruik van dieren. Nu gooien ze ook mest en bloedproduct over de groente... ook niet echt prettig. Daar kan je als veganist ook bijna niet aan ontkomen wil je wel wat te eten te hebben. Er zijn wel manieren om het anders te doen. Sinds kort is er ook een stichting die daarover voorlichting geeft.quote:Ze gebruiken tenslotte voor de groente ook dieren.
Erg vreemd dat mn internist daar anders over denkt: die heeft en aantal patienten behandeld die zogenaamd een chronisch vermoeidheidssyndroom hadden terwijl ze toch zooo gezond aten, nou die hadden dus gewoon te weinig carnitine in hun bloed. Pillen er in en hoppa.quote:Op maandag 20 december 2004 14:31 schreef TechXP het volgende:
Dan zou het volgens jouw al moeten zijn dat een veganist niet zo lang als veganist kan leven?
Denk dat veganisten dat toch bewijzen dat ze hun benodigde stoffen krijgen.
Ik zocht even en vond wat info over dat carnithine uit lysine word gemaakt, wat meer in bonen enzo zit. Ik zal even verder zoeken...
"Primarily, carnitine deficiency occurs because of a genetic defect preventing carnitine transport and a deficiency may result in confusion, heart pain, muscular weakness as well as obesity."
http://www.anyvitamins.com/carnitine-info.htm
Het komt dus vooral door een genetische afwijking.
"Since carnitine can be manufactured in the body, supplementation of carnitine is not essential."
Het word dus door het lichaam aangemaakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |