quote:
Op maandag 13 december 2004 22:03 schreef _MeIIon_ het volgende:hehe eindelijk een normale reacite. ik dacht al, is het hele forum hier zo lullig? dan was ik hier niet lang gebleven, op het ofrum bedoel ik dan he.
maar hoe kan het dat je bijna onderuit ging dan op een 600? zoiets heb ik nog nooit gehad op die 500??
Euhm dat is vrij simpel te verklaren. Die 600 had 2 maal zoveel vermogen als de CB500, een nieuwe achterband (dus geen grip) en ietwat te enthousiaste gasbeweging.
Kwam gewoon aanrijden bij een stoplicht, ging op groen en ik gaf gas terwijl ik de bocht insneed. Kon nog net op de motor blijven zitten maar het was een Rossi actie pur sang.
Ik had me compleet vergist in het vermogen wat ik op een glad wegdek (temperatuur net boven 0) en in een bocht op mijn achterwiel wilde zetten.
Voor mij was dat een afstraffing zonder gevolgen (gelukkig maar) maar was ik onderuit gegaan dan had ik nu geen eigen motor gehad.
Wat iedereen je probeert duidelijk te maken is dat je je niet blind moet staren op het model of vermogen. Elke racemotor is "one nasty motherfucker".
Probleem zit er in dat bij een R1 in de modeljaren die jij noemt (neem wel een '98er
![]()
) het vermogen zo excessief aan het achterwiel komt dat je je snel onderuit gast.
Dat heeft niks te maken met niet kunnen rijden maar met ervaring. (ik heb die ervaring niet en de meesten hier op dit forum niet)
Het verschil tussen liggen en staan is enorm klein bij een dergelijke motor en we willen graag dat jij over een jaar nog hier komt en geniet van het motorrijden.
Verhalen over beginnende motorrijders (en trouwens ook ervaren motorrijders) die hun R1 inruilen voor een wat makkere motor zijn er genoeg.
Conclusie: als je jezelf snel dood wil rijden moet je vooral met een R1 beginnen. Wil je lekker genieten van het motorrijden dan koop je iets tammers. Vooral de '98 modellen zijn enorm venijnig in hun reactie en een afstraffing met dergelijke motor is niet leuk........... en vooral vaak dodelijk. (vergeet de vangrails niet)
Last but not least, het is belangrijk dat je er van geniet (dat is waar je het allemaal voor hebt gedaan) en dat je over een jaar nog kunt vertellen over de geweldige meets en ritten die je hebt gehad.
Een R1 is zo intimiderend dat ik persoonlijk een proefrit zo zou weigeren. Ik zou 7 kleuren stront schijten als ik er op zou gaan zitten. Dat terwijl ik nu ongeveer 4500 km ervaring heb.
Als je me niet geloofd dan is dat je goed recht, er zijn af en toe meets waarbij er proefgereden wordt dus waarom dit niet combineren en een proefrit met een R1 regelen? Kan jij aanvoelen wat je vind van de R1 en kunnen de anderen ook dit "beest" eens rijden.
Het lijkt mij een goed plan al zal ik never nooit een proefrit maken op de R1.
![]()
(vraag het me over een jaartje nog maar eens.)