abonnement Unibet Coolblue
pi_24594660
Ik heb net wat informatie gevonden over de test die ze bij mijn zoontje gaan doen: WISC-RN test
quote:
Omdat kinderen met PDD-NOS de kans lopen om op school wat achter te blijven met hun prestaties, wordt vaak aangeboden om hen een intelligentietest af te (laten) nemen. Op zichzelf natuurlijk geen enkel probleem. Maar deze kinderen laten zich echter lastig testen omdat ze soms gewoon geen zin hebben of omdat de test te lang duurt om het hoge niveau van concentratie, dat daarbij hoort, vast te houden. De uitkomst dient dus altijd met enige argwaan bekeken te worden. Om ouders toch een indruk te geven van zo'n intelligentietest bespreken wij hier de meest gebruikte, de WISC-RN test. Deze test meet het algemene intelligentieniveau.

Maar wat is nu eigenlijk intelligentie? Een werkbare definitie van intelligentie kan zijn: het vermogen om relaties (tussen personen en/of zaken) te begrijpen, om (na) te denken, om problemen op te lossen, en om je aan te passen aan nieuwe situaties.

De WISC-RN test (Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised for the Netherlands) stamt uit 1985 en wordt gebruikt om de intelligentie te testen van kinderen tussen de 6 en 16 jaar.

Een IQ van rond de 100 wordt als gemiddeld gezien. De helft van de Nederlanders hebben een IQ dat ligt tussen de 90 en de 110. De rest zit daar boven of beneden.


Hoogbegaafd meer dan 130
Begaafd 121-130
Bovengemiddeld 111-120
Gemiddeld 90-110
Beneden gemiddeld 80- 89
Moeilijk lerend 60- 79
Zeer moeilijk lerend minder dan 60



Het IQ is samengesteld uit twee onderdelen: het verbale IQ en het performale IQ. Het verbale IQ bestaat uit de taalvaardigheden. Het performale IQ meet de ruimtelijke vaardigheden.

Met een intelligentietest kan niet worden vastgesteld of iemand PDD-NOS, dyslexie, ADHD, of een andere ontwikkelings-, gedrags- of leerstoornis heeft. Wel geeft het een indicatie over de mogelijkheid van het voorkomen van dyslexie, faalangst, etc.

De WISC-RN test is opgebouwd uit 12 verschillende subtests. Deze subtests bestaan uit verschillende vragen en opdrachten. Het begin van de subtest is steeds eenvoudig, maar wordt steeds moeilijker naarmate de test vordert.

De psycholoog, die de test afneemt, legt elke nieuwe subtest met een voorbeeld uit. Daarna is het kind aan de beurt. Er wordt gestopt met iedere subtest wanneer de vragen of de opdrachten te moeilijk worden. Dus: als het kind een aantal vragen achter elkaar onjuist beantwoord heeft.

De subtests van de WISC-RN
Subtest 1: Informatie

Dit onderdeel bestaat uit vragen naar algemene kennis. Veelal feiten of informatie die het kind in zijn omgeving heeft opgedaan. Deze subtest zegt iets over de algemene ontwikkeling van het kind.

Subtest 2: Onvolledige tekeningen

Dit zijn tekeningen waaraan iets ontbreekt. Het kind moet zeggen of aanwijzen wat ontbreekt. Deze subtest zegt iets over de waarneming. Kijkt het kind slechts globaal of ook naar details.

Subtest 3: Overeenkomsten

De tester laat een aantal woordparen horen. Het kind moet telkens de overeenkomst aangeven tussen de twee woorden. Deze subtest zegt iets over het logisch redeneren.

Subtest 4: Plaatjes ordenen

Er wordt een serie plaatjes door elkaar geschud. Het kind moet de plaatjes in de goede volgorde leggen zodat ze een verhaaltje vormen. Deze subtest zegt iets over het visueel organiseren en het logisch redeneren.

Subtest 5: Rekenopgave

Aan de hand van verhaal-sommen moet het kind de antwoorden uit het hoofd uitrekenen. Deze subtest zegt iets over de rekenvaardigheid.

Subtest 6: Blokpatronen

Met blokken moet het kind patronen naleggen. Deze subtest zegt iets over het ruimtelijk inzicht.

Subtest 7: Woordenschat

Het kind moet de betekenis van allerlei woorden geven.

Subtest 8: Figuur leggen

Het kind moet puzzels maken met ongekleurde puzzelstukjes. Deze subtest zegt iets over de vaardigheid om van delen een geheel te maken.

Subtest 9: Begrijpen

Over allerlei sociale situaties worden vragen gesteld en het kind moet deze beantwoorden. Deze subtest zegt iets over het vermogen om sociale situaties te doorzien en te begrijpen.

Subtest 10: Substitutie

Het kind krijgt een vel papier met een heleboel cijfers erop. Bij elk cijfer hoort een bepaald teken (in een voorbeeld is te zien welk teken dat is). Het kind moet de tekens zo snel mogelijk achter de cijfers invullen. Deze subtest zegt iets over het visuele korte-termijn geheugen.

Subtest 11: Cijferreeksen

Cijferreeksen moeten worden nagezegd. Naarmate de test vordert worden deze reeksen langer. Eerst moeten ze in gewone volgorde worden nagezegd, daarna in omgekeerde volgorde. Deze subtest zegt iets over het auditieve geheugen van het kind.

Subtest 12: Doolhoven

Het kind moet met een potlood de weg naar buiten tekenen bij doolhoven. Deze subtest zegt iets over het vermogen om te plannen en te organiseren.

De oneven subtesten hebben samen betrekking op de verbale mogelijkheden.

De andere (even) zijn meer praktische opdrachten en geven een beeld van de performale mogelijkheden.

Voor iedere subtest wordt een score berekend. Alle scores samen geven, omgerekend naar de leeftijd, het IQ van het kind.

De psycholoog kan echter meer met de scores doen. Daarbij gaat hij na hoe het kind heeft gescoord op een bepaalde factor, zoals 'verbaal begrip' (begrijpen van taal) of 'perceptuele waarneming' (waarneming).


Intelligentie-profiel

Een andere mogelijkheid is om de scores van de verschillende subtests met elkaar te vergelijken. Dat geeft een beeld van het intelligentie-profiel. Soms zijn er namelijk grote verschillen tussen de scores van de verschillende subtests. Het kind heeft dan een 'disharmonisch profiel'. Dat betekent dat er (hele) hoge en (hele) lage scores zijn. De redenen hiervan kunnen zijn: dyslexie, faalangst, obsessieve compulsieve stoornis (dwangneurose), etc. Het is aanleiding voor verder onderzoek.

Taakaanpak

De testresultaten geven aan hoe de intelligentie van het kind is opgebouwd. Ook geven ze informatie over de taakaanpak van het kind:

· Gaat het direct aan de slag of overdenkt het de taak eerst rustig;
· Hoe reageert het kind als een taak te lastig voor hem is. Probeert het er toch uit te komen of zegt het snel dat hij het niet snapt;
· Gaat het stapje voor stapje aan het werk of probeert het steeds maar wat en vindt door 'trial-and-error' uiteindelijk (wel of niet) het juiste antwoord;
· Kan het zich langere tijd concentreren op een taak of wordt het snel afgeleid;
· Formuleert het goed of spreekt het in halve zinnen;
· Moet het vaak naar woorden zoeken

Samengevat zegt het bovenstaande iets over het proces van informatie-verwerken en leren.
pi_24642253
ps: voor ouders die met pictogrammen werken hier nog een leuke site: diddle dagritme kaarten
http://dagritmekaarten.startkabel.nl/

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2005 16:44:56 ]
  zaterdag 22 januari 2005 @ 22:10:09 #153
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24696099
Naar aanleiding van het 189e speeltuinbankje wil ik even hier zeggen dat ik pleit voor meer snoezelen . Voor meer vragen daarover en links waar je veel snoezelspullen kunt huren voor heel weinig geld, mail mij maar.
Oxy, altijd bereid te snoezelen of erover te praten.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 23 januari 2005 @ 17:05:30 #154
35189 Troel
scherp en bot
pi_24708525
snoezelen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24716249
Logician, dat ziet eruit als een flink intensieve test, zeg.
Wanneer gaan ze die afnemen? (of heb ik daar overheen gelezen?)
En moet je daarna lang wachten op de uitslag?

Oxy, ik was me juist een beetje aan het oriënteren eigenlijk, m.b.t. snoezelen!
Ik wil voor Max een plekje maken waar hij zich kan terugtrekken als hij daar behoefte aan heeft. Waar hij zich dus echt even kan afzonderen en zo.
Hij is iig erg gek op wiegen/schommelen. Een gewone schommel heeft hij al (ook van Ikea trouwens, een soort "korfje"), maar daar zit hij absolut niet ontspannen in. Ik ga van de week meteen die schommelzak aanschaffen!!
En wellicht mail ik je idd nog voor verdere ideeën & links!
  maandag 24 januari 2005 @ 01:09:26 #156
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24716641
Oke dat is goed Eska, ik lees het dan wel.
Wat soms zo jammer is, is dat sommige ouders/verzorgers/begeleiders hun kinderen of cliënten tegenhouden om te snoezelen! In mijn geval is dat ook (een beetje) gebeurt en nu ben ik bezig een inhaalslag te maken en om het ook te leren. Gelukkig houd jij het niet tegen voor je kind en kijk je wat hij wil.
Je kunt hem ook zelf een plekje uit laten zoeken (mits het praktisch is). Zo had ikzelf mijn eigen plekje in een dressoirkast en achter de bank. Succes ermee en voor tips kun je me inderdaad mailen .
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_24722202
We krijgen binnen 1mnd een oproep voor die test, en ik heb nog geen idee wanneer we de uitslag binnenkrijgen. Het is volgens mij idd een volledig psychiatrisch onderzoek, maar ik ben wel blij dat ze eindelijk eens concreet iets gaan doen dan telkens weer hetzelfde gesprek.

Ik heb trouwens net 285 Diddle pictogrammen uitgeprint in kleur, die ik straks met troel ga plastificeren en in diamapjes ga ik daar een dagschema van maken, ben benieuwd hoe dat gaat!
pi_24722516
Dit is trouwens het dagprogramma wat ik gemaakt heb: de picto's zitten in vakjes die we dus ook door een andere picto kunnen vervangen als er iets anders gaat gebeuren die dag. Ik heb ook bepaalde soort picto's zoals "alles te maken met leuke dingen = rose, en grijs is een huishoudelijke taak zoals kamer opruimen" een eigen kleur gegeven:

OCHTEND (7:30)

(oppaskindje)

opstaan
naar beneden
toilet
pillen
naar boven
tanden poetsen
wassen
schone onderbroek
schone kleren aan
was in de wasmand
haren kammen
naar beneden

eten en drinken
tas inpakken
(gym kleren)
schoenen aan
tv kijken
jas aan
naar school

PAUZE (12:00)
binnenkomst
toilet
pillen
tas uitpakken
eten en drinken
vertellen (10min)
jas aan
naar school

MIDDAG (15:00)
binnenkomst
toilet
eten en drinken
eigen taak kiezen * (30min) (je mag een keuze maken uit de grijze kaartjes)
zelf spelen (30min)
iets leuks! * (30min) (je mag een keuze maken uit de roze kaartjes)
warme maaltijd (17:30)
tv kijken (17:55) (tot na het jeugdjournaal)
naar boven (19:30)
tanden poetsen
wassen
pyama aan
naar bed
lezen
slapen (20:00)
pi_24722624
Logician goed gedetaileerd. Maar let er op dat het heel snel daardoor ook anders kan gaan. B.v toilet. Wie weet moet hij op die tijden niet. Dat hij het dan bv niet op gaat houden totdat het op zijn kaartje staat bv.

(zo was het namelijk met de autisten waarmee ik gewerkt had. Zodra ze iets nieuws hadden was dat dus gelijk weer een deel van hun structuur. Dus dan werd er dus ook echt niet afgeweken door hunzelf)

Doen ze het op zijn woonvorm ook op deze manier?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 januari 2005 @ 13:26:38 #160
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24722760
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:50 schreef Logician het volgende:
We krijgen binnen 1mnd een oproep voor die test, en ik heb nog geen idee wanneer we de uitslag binnenkrijgen. Het is volgens mij idd een volledig psychiatrisch onderzoek, maar ik ben wel blij dat ze eindelijk eens concreet iets gaan doen dan telkens weer hetzelfde gesprek.
Nee, helaas dat is het niet. Wat je hier gepost hebt is een intelligentieonderzoek. Het is op dit moment de enige ''goede'' test die bij kinderen afgenomen mag worden. Deze test kán wel een onderdeel van een psychiatrisch onderzoek zijn, maar is het bij lange na niet. Daarover moet je nog even doorvragen dus.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_24725705
jessie: ik heb samen met de ipgér het over dit schema gehad, en de wc momenten hebben we wel besproken, en dit zijn de momenten dat hij normaal (rond die tijd) zelf naar de wc gaat, dus die heb ik er daarom in durven zetten.

Oxy: klopt nu weet ik het weer, het idee was/is dat als in deze test alle "eindresultaten" niet in harmonie met elkaar zijn, ze dan uitgebreid verder gaan testen.
pi_24725857
logician, ik las dat je de diddl kaarten heb uitggeprint.. houdt er rekening mee dat deze wel vrij druk kunnen zijn (en dat deze in instellingen en/of scholen deze niet gebruiken). Instellingen en/of scholen gebriuiken meestal simpelere, eenvoudige pict'o's..

Je schema ziet er top uit! Hopelijk heeft je zoon er ook wat aan!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_24726015
de ipgér die op de bleskolk werkt, vroeg me juist om de url van deze picto's omdat hij de andere zo saai vond, maar er zit iets in wat jij zegt, het ziet er naar mijn idee redelijk uit, ik zal zo eens even een fotootje maken van een intensieve creamiddag
pi_24726220
dit is em, en boven op zijn kamer hangt er ook eentje, voor de dingen die hij boven moet doen, en op de wc hangt ook iets. (ps; ja de klokjes zien er nog niet uit )

  maandag 24 januari 2005 @ 17:40:46 #165
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_24726472
Ziet er goed uit Logician!
Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook best een prettig gevoel is nu constrcutief met 'het probleem' bezig te kunnen zijn. Ik bedoel, ipv aanmodderen en proberen de dag zo goed mogelijk te laten verlopen kan je nu echt iets doen om je kind te helpen en daarbij de rest van het gezin ook.
Klopt dat? Of zwets ik maar gewoon iets weg hier?
***
pi_24726867
Brighteyes, daar heb je helemaal gelijk in, nu maar hopen dat het echt gaat werken

ik moet alleen echt even die klokjes opnieuw doen
pi_24726914
wat een werk zeg! maar wat is er mis met die klokjes?
pi_24726982
quote:
Op maandag 24 januari 2005 17:14 schreef Logician het volgende:
de ipgér die op de bleskolk werkt, vroeg me juist om de url van deze picto's omdat hij de andere zo saai vond, maar er zit iets in wat jij zegt, het ziet er naar mijn idee redelijk uit, ik zal zo eens even een fotootje maken van een intensieve creamiddag
Saai.. tja.. maar wel duidelijk! !! (wil niet zeggen dat deze niet werkzaam zijn hoor) Je pictobord ziet er erg leuk / werkzaam uit !!!

een tip: laat je zoon elke keer dat hij een activiteit gedaan heeft, de picto omdraaien, dan weet hij precies waar hij gebleven is en dan hoeft hij niet steeds te "denken" waar hij gebleven is !!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  maandag 24 januari 2005 @ 18:20:19 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727117
Dat laatste vind ik op zich een erg goed idee, maar is in dit geval niet echt handig. Volgende keer als ik langskom zal ik toch maar de prittbuddies meenemen, dan kunnen we dit oplossen met een pijl o.i.d.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24728527
goed idee, maar dat gaat idd niet in deze negatievenmapjes

ps: ik had per ongeluk de lange en korte wijzer door elkaar gehaald en 1x de lange op de 5 ipv tussen de 5 en 6 in chavez had direct zoiets van, mama dat klopt niet!
pi_24728823
Ze zijn echt leuk geworden!!!

Op een memobord met magneetjes is t ook makkelijk. Dan kan je ze ook makkelijk omdraaien.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 januari 2005 @ 21:19:17 #172
8885 moralia
Grip op je zak
pi_24730243
Wat een ontzetten mooi en crea pictogram zeg! Feestje om naar te kijken gewoon!
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  maandag 24 januari 2005 @ 21:44:02 #173
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_24730717
Mijn eerste reactie op je pictogrammenbord: HYPER HYPER HYPER ADHDEEEEEH

en dan iets genuanceerder: Ik vind de kaartjes mooi, maar je schema te groot en complex. Het oogt heel druk terwijl de boodschap juist rust is. Ik weet niet wat school vind, maar ik zou hem zeker versimpelen.... Wellicht zelfs voor het overzicht de morgen middag avond in aparte sheets doen, wil je blijven vasthouden aan je enorme schema.

Werk ook aan de mogelijkheid om af te dekken wat is geweest. Wil je de negatief-frames handhaven, denk dan aan stroken wit van 1,2,3,4 en 5 plaatjes lang.
Je hebt van de 1,2,3 en 4 lengte maar 1 nodig, en 8 stuks van 5 lang (je pictogrammenbord kent dus 45 iconen!!! althans zichtbaar op de foto, maar ik gok dat er nog veeeeeel meer zijn voor één dag)

Voor het versimpelen moet je denken aan het benoemen van tijdblokken zonder iedere handeling te benoemen. Op de tesinkweide doen ze een schooldag met ongeveer 15 plaatjes. Een dag is in blokken verdeeld. Een dag ziet er uit als:

Huis
Bus
Praatkring
Werken aan tafel
Plassen/Wassen
Fruitkring
Buitenspelen
Plassen/Wassen
Eten
Tandenpoetsen
Vrij Spelen
Gym of Zwemmen
Plassen/Wassen
Koekkring
Buitenspelen
Plassen/Wassen
Bus
Huis

Hebben ze een dag therapie dan hangt er bij hun naam een kaartje van het type therapie.
Shaven..... not furred
pi_24730776
ik heb deze samen gesteld met iemand van de bleskolk, de ipgér van chavez, dus ik denk dat het wel goed gaat komen, zo niet dan zal ik je advies zeker gaan gebruiken, dankje
pi_24730806
ik heb trouwens meer dan 200 kaartjes in totaal in een apart mapje, dus ik kan per dag er iets uit halen of in doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')