abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24594660
Ik heb net wat informatie gevonden over de test die ze bij mijn zoontje gaan doen: WISC-RN test
quote:
Omdat kinderen met PDD-NOS de kans lopen om op school wat achter te blijven met hun prestaties, wordt vaak aangeboden om hen een intelligentietest af te (laten) nemen. Op zichzelf natuurlijk geen enkel probleem. Maar deze kinderen laten zich echter lastig testen omdat ze soms gewoon geen zin hebben of omdat de test te lang duurt om het hoge niveau van concentratie, dat daarbij hoort, vast te houden. De uitkomst dient dus altijd met enige argwaan bekeken te worden. Om ouders toch een indruk te geven van zo'n intelligentietest bespreken wij hier de meest gebruikte, de WISC-RN test. Deze test meet het algemene intelligentieniveau.

Maar wat is nu eigenlijk intelligentie? Een werkbare definitie van intelligentie kan zijn: het vermogen om relaties (tussen personen en/of zaken) te begrijpen, om (na) te denken, om problemen op te lossen, en om je aan te passen aan nieuwe situaties.

De WISC-RN test (Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised for the Netherlands) stamt uit 1985 en wordt gebruikt om de intelligentie te testen van kinderen tussen de 6 en 16 jaar.

Een IQ van rond de 100 wordt als gemiddeld gezien. De helft van de Nederlanders hebben een IQ dat ligt tussen de 90 en de 110. De rest zit daar boven of beneden.


Hoogbegaafd meer dan 130
Begaafd 121-130
Bovengemiddeld 111-120
Gemiddeld 90-110
Beneden gemiddeld 80- 89
Moeilijk lerend 60- 79
Zeer moeilijk lerend minder dan 60



Het IQ is samengesteld uit twee onderdelen: het verbale IQ en het performale IQ. Het verbale IQ bestaat uit de taalvaardigheden. Het performale IQ meet de ruimtelijke vaardigheden.

Met een intelligentietest kan niet worden vastgesteld of iemand PDD-NOS, dyslexie, ADHD, of een andere ontwikkelings-, gedrags- of leerstoornis heeft. Wel geeft het een indicatie over de mogelijkheid van het voorkomen van dyslexie, faalangst, etc.

De WISC-RN test is opgebouwd uit 12 verschillende subtests. Deze subtests bestaan uit verschillende vragen en opdrachten. Het begin van de subtest is steeds eenvoudig, maar wordt steeds moeilijker naarmate de test vordert.

De psycholoog, die de test afneemt, legt elke nieuwe subtest met een voorbeeld uit. Daarna is het kind aan de beurt. Er wordt gestopt met iedere subtest wanneer de vragen of de opdrachten te moeilijk worden. Dus: als het kind een aantal vragen achter elkaar onjuist beantwoord heeft.

De subtests van de WISC-RN
Subtest 1: Informatie

Dit onderdeel bestaat uit vragen naar algemene kennis. Veelal feiten of informatie die het kind in zijn omgeving heeft opgedaan. Deze subtest zegt iets over de algemene ontwikkeling van het kind.

Subtest 2: Onvolledige tekeningen

Dit zijn tekeningen waaraan iets ontbreekt. Het kind moet zeggen of aanwijzen wat ontbreekt. Deze subtest zegt iets over de waarneming. Kijkt het kind slechts globaal of ook naar details.

Subtest 3: Overeenkomsten

De tester laat een aantal woordparen horen. Het kind moet telkens de overeenkomst aangeven tussen de twee woorden. Deze subtest zegt iets over het logisch redeneren.

Subtest 4: Plaatjes ordenen

Er wordt een serie plaatjes door elkaar geschud. Het kind moet de plaatjes in de goede volgorde leggen zodat ze een verhaaltje vormen. Deze subtest zegt iets over het visueel organiseren en het logisch redeneren.

Subtest 5: Rekenopgave

Aan de hand van verhaal-sommen moet het kind de antwoorden uit het hoofd uitrekenen. Deze subtest zegt iets over de rekenvaardigheid.

Subtest 6: Blokpatronen

Met blokken moet het kind patronen naleggen. Deze subtest zegt iets over het ruimtelijk inzicht.

Subtest 7: Woordenschat

Het kind moet de betekenis van allerlei woorden geven.

Subtest 8: Figuur leggen

Het kind moet puzzels maken met ongekleurde puzzelstukjes. Deze subtest zegt iets over de vaardigheid om van delen een geheel te maken.

Subtest 9: Begrijpen

Over allerlei sociale situaties worden vragen gesteld en het kind moet deze beantwoorden. Deze subtest zegt iets over het vermogen om sociale situaties te doorzien en te begrijpen.

Subtest 10: Substitutie

Het kind krijgt een vel papier met een heleboel cijfers erop. Bij elk cijfer hoort een bepaald teken (in een voorbeeld is te zien welk teken dat is). Het kind moet de tekens zo snel mogelijk achter de cijfers invullen. Deze subtest zegt iets over het visuele korte-termijn geheugen.

Subtest 11: Cijferreeksen

Cijferreeksen moeten worden nagezegd. Naarmate de test vordert worden deze reeksen langer. Eerst moeten ze in gewone volgorde worden nagezegd, daarna in omgekeerde volgorde. Deze subtest zegt iets over het auditieve geheugen van het kind.

Subtest 12: Doolhoven

Het kind moet met een potlood de weg naar buiten tekenen bij doolhoven. Deze subtest zegt iets over het vermogen om te plannen en te organiseren.

De oneven subtesten hebben samen betrekking op de verbale mogelijkheden.

De andere (even) zijn meer praktische opdrachten en geven een beeld van de performale mogelijkheden.

Voor iedere subtest wordt een score berekend. Alle scores samen geven, omgerekend naar de leeftijd, het IQ van het kind.

De psycholoog kan echter meer met de scores doen. Daarbij gaat hij na hoe het kind heeft gescoord op een bepaalde factor, zoals 'verbaal begrip' (begrijpen van taal) of 'perceptuele waarneming' (waarneming).


Intelligentie-profiel

Een andere mogelijkheid is om de scores van de verschillende subtests met elkaar te vergelijken. Dat geeft een beeld van het intelligentie-profiel. Soms zijn er namelijk grote verschillen tussen de scores van de verschillende subtests. Het kind heeft dan een 'disharmonisch profiel'. Dat betekent dat er (hele) hoge en (hele) lage scores zijn. De redenen hiervan kunnen zijn: dyslexie, faalangst, obsessieve compulsieve stoornis (dwangneurose), etc. Het is aanleiding voor verder onderzoek.

Taakaanpak

De testresultaten geven aan hoe de intelligentie van het kind is opgebouwd. Ook geven ze informatie over de taakaanpak van het kind:

· Gaat het direct aan de slag of overdenkt het de taak eerst rustig;
· Hoe reageert het kind als een taak te lastig voor hem is. Probeert het er toch uit te komen of zegt het snel dat hij het niet snapt;
· Gaat het stapje voor stapje aan het werk of probeert het steeds maar wat en vindt door 'trial-and-error' uiteindelijk (wel of niet) het juiste antwoord;
· Kan het zich langere tijd concentreren op een taak of wordt het snel afgeleid;
· Formuleert het goed of spreekt het in halve zinnen;
· Moet het vaak naar woorden zoeken

Samengevat zegt het bovenstaande iets over het proces van informatie-verwerken en leren.
pi_24642253
ps: voor ouders die met pictogrammen werken hier nog een leuke site: diddle dagritme kaarten
http://dagritmekaarten.startkabel.nl/

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2005 16:44:56 ]
  zaterdag 22 januari 2005 @ 22:10:09 #153
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24696099
Naar aanleiding van het 189e speeltuinbankje wil ik even hier zeggen dat ik pleit voor meer snoezelen . Voor meer vragen daarover en links waar je veel snoezelspullen kunt huren voor heel weinig geld, mail mij maar.
Oxy, altijd bereid te snoezelen of erover te praten.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 23 januari 2005 @ 17:05:30 #154
35189 Troel
scherp en bot
pi_24708525
snoezelen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24716249
Logician, dat ziet eruit als een flink intensieve test, zeg.
Wanneer gaan ze die afnemen? (of heb ik daar overheen gelezen?)
En moet je daarna lang wachten op de uitslag?

Oxy, ik was me juist een beetje aan het oriënteren eigenlijk, m.b.t. snoezelen!
Ik wil voor Max een plekje maken waar hij zich kan terugtrekken als hij daar behoefte aan heeft. Waar hij zich dus echt even kan afzonderen en zo.
Hij is iig erg gek op wiegen/schommelen. Een gewone schommel heeft hij al (ook van Ikea trouwens, een soort "korfje"), maar daar zit hij absolut niet ontspannen in. Ik ga van de week meteen die schommelzak aanschaffen!!
En wellicht mail ik je idd nog voor verdere ideeën & links!
  maandag 24 januari 2005 @ 01:09:26 #156
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24716641
Oke dat is goed Eska, ik lees het dan wel.
Wat soms zo jammer is, is dat sommige ouders/verzorgers/begeleiders hun kinderen of cliënten tegenhouden om te snoezelen! In mijn geval is dat ook (een beetje) gebeurt en nu ben ik bezig een inhaalslag te maken en om het ook te leren. Gelukkig houd jij het niet tegen voor je kind en kijk je wat hij wil.
Je kunt hem ook zelf een plekje uit laten zoeken (mits het praktisch is). Zo had ikzelf mijn eigen plekje in een dressoirkast en achter de bank. Succes ermee en voor tips kun je me inderdaad mailen .
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_24722202
We krijgen binnen 1mnd een oproep voor die test, en ik heb nog geen idee wanneer we de uitslag binnenkrijgen. Het is volgens mij idd een volledig psychiatrisch onderzoek, maar ik ben wel blij dat ze eindelijk eens concreet iets gaan doen dan telkens weer hetzelfde gesprek.

Ik heb trouwens net 285 Diddle pictogrammen uitgeprint in kleur, die ik straks met troel ga plastificeren en in diamapjes ga ik daar een dagschema van maken, ben benieuwd hoe dat gaat!
pi_24722516
Dit is trouwens het dagprogramma wat ik gemaakt heb: de picto's zitten in vakjes die we dus ook door een andere picto kunnen vervangen als er iets anders gaat gebeuren die dag. Ik heb ook bepaalde soort picto's zoals "alles te maken met leuke dingen = rose, en grijs is een huishoudelijke taak zoals kamer opruimen" een eigen kleur gegeven:

OCHTEND (7:30)

(oppaskindje)

opstaan
naar beneden
toilet
pillen
naar boven
tanden poetsen
wassen
schone onderbroek
schone kleren aan
was in de wasmand
haren kammen
naar beneden

eten en drinken
tas inpakken
(gym kleren)
schoenen aan
tv kijken
jas aan
naar school

PAUZE (12:00)
binnenkomst
toilet
pillen
tas uitpakken
eten en drinken
vertellen (10min)
jas aan
naar school

MIDDAG (15:00)
binnenkomst
toilet
eten en drinken
eigen taak kiezen * (30min) (je mag een keuze maken uit de grijze kaartjes)
zelf spelen (30min)
iets leuks! * (30min) (je mag een keuze maken uit de roze kaartjes)
warme maaltijd (17:30)
tv kijken (17:55) (tot na het jeugdjournaal)
naar boven (19:30)
tanden poetsen
wassen
pyama aan
naar bed
lezen
slapen (20:00)
pi_24722624
Logician goed gedetaileerd. Maar let er op dat het heel snel daardoor ook anders kan gaan. B.v toilet. Wie weet moet hij op die tijden niet. Dat hij het dan bv niet op gaat houden totdat het op zijn kaartje staat bv.

(zo was het namelijk met de autisten waarmee ik gewerkt had. Zodra ze iets nieuws hadden was dat dus gelijk weer een deel van hun structuur. Dus dan werd er dus ook echt niet afgeweken door hunzelf)

Doen ze het op zijn woonvorm ook op deze manier?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 januari 2005 @ 13:26:38 #160
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24722760
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:50 schreef Logician het volgende:
We krijgen binnen 1mnd een oproep voor die test, en ik heb nog geen idee wanneer we de uitslag binnenkrijgen. Het is volgens mij idd een volledig psychiatrisch onderzoek, maar ik ben wel blij dat ze eindelijk eens concreet iets gaan doen dan telkens weer hetzelfde gesprek.
Nee, helaas dat is het niet. Wat je hier gepost hebt is een intelligentieonderzoek. Het is op dit moment de enige ''goede'' test die bij kinderen afgenomen mag worden. Deze test kán wel een onderdeel van een psychiatrisch onderzoek zijn, maar is het bij lange na niet. Daarover moet je nog even doorvragen dus.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_24725705
jessie: ik heb samen met de ipgér het over dit schema gehad, en de wc momenten hebben we wel besproken, en dit zijn de momenten dat hij normaal (rond die tijd) zelf naar de wc gaat, dus die heb ik er daarom in durven zetten.

Oxy: klopt nu weet ik het weer, het idee was/is dat als in deze test alle "eindresultaten" niet in harmonie met elkaar zijn, ze dan uitgebreid verder gaan testen.
pi_24725857
logician, ik las dat je de diddl kaarten heb uitggeprint.. houdt er rekening mee dat deze wel vrij druk kunnen zijn (en dat deze in instellingen en/of scholen deze niet gebruiken). Instellingen en/of scholen gebriuiken meestal simpelere, eenvoudige pict'o's..

Je schema ziet er top uit! Hopelijk heeft je zoon er ook wat aan!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_24726015
de ipgér die op de bleskolk werkt, vroeg me juist om de url van deze picto's omdat hij de andere zo saai vond, maar er zit iets in wat jij zegt, het ziet er naar mijn idee redelijk uit, ik zal zo eens even een fotootje maken van een intensieve creamiddag
pi_24726220
dit is em, en boven op zijn kamer hangt er ook eentje, voor de dingen die hij boven moet doen, en op de wc hangt ook iets. (ps; ja de klokjes zien er nog niet uit )

  maandag 24 januari 2005 @ 17:40:46 #165
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_24726472
Ziet er goed uit Logician!
Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook best een prettig gevoel is nu constrcutief met 'het probleem' bezig te kunnen zijn. Ik bedoel, ipv aanmodderen en proberen de dag zo goed mogelijk te laten verlopen kan je nu echt iets doen om je kind te helpen en daarbij de rest van het gezin ook.
Klopt dat? Of zwets ik maar gewoon iets weg hier?
***
pi_24726867
Brighteyes, daar heb je helemaal gelijk in, nu maar hopen dat het echt gaat werken

ik moet alleen echt even die klokjes opnieuw doen
pi_24726914
wat een werk zeg! maar wat is er mis met die klokjes?
pi_24726982
quote:
Op maandag 24 januari 2005 17:14 schreef Logician het volgende:
de ipgér die op de bleskolk werkt, vroeg me juist om de url van deze picto's omdat hij de andere zo saai vond, maar er zit iets in wat jij zegt, het ziet er naar mijn idee redelijk uit, ik zal zo eens even een fotootje maken van een intensieve creamiddag
Saai.. tja.. maar wel duidelijk! !! (wil niet zeggen dat deze niet werkzaam zijn hoor) Je pictobord ziet er erg leuk / werkzaam uit !!!

een tip: laat je zoon elke keer dat hij een activiteit gedaan heeft, de picto omdraaien, dan weet hij precies waar hij gebleven is en dan hoeft hij niet steeds te "denken" waar hij gebleven is !!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  maandag 24 januari 2005 @ 18:20:19 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727117
Dat laatste vind ik op zich een erg goed idee, maar is in dit geval niet echt handig. Volgende keer als ik langskom zal ik toch maar de prittbuddies meenemen, dan kunnen we dit oplossen met een pijl o.i.d.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24728527
goed idee, maar dat gaat idd niet in deze negatievenmapjes

ps: ik had per ongeluk de lange en korte wijzer door elkaar gehaald en 1x de lange op de 5 ipv tussen de 5 en 6 in chavez had direct zoiets van, mama dat klopt niet!
pi_24728823
Ze zijn echt leuk geworden!!!

Op een memobord met magneetjes is t ook makkelijk. Dan kan je ze ook makkelijk omdraaien.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 januari 2005 @ 21:19:17 #172
8885 moralia
Grip op je zak
pi_24730243
Wat een ontzetten mooi en crea pictogram zeg! Feestje om naar te kijken gewoon!
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  maandag 24 januari 2005 @ 21:44:02 #173
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_24730717
Mijn eerste reactie op je pictogrammenbord: HYPER HYPER HYPER ADHDEEEEEH

en dan iets genuanceerder: Ik vind de kaartjes mooi, maar je schema te groot en complex. Het oogt heel druk terwijl de boodschap juist rust is. Ik weet niet wat school vind, maar ik zou hem zeker versimpelen.... Wellicht zelfs voor het overzicht de morgen middag avond in aparte sheets doen, wil je blijven vasthouden aan je enorme schema.

Werk ook aan de mogelijkheid om af te dekken wat is geweest. Wil je de negatief-frames handhaven, denk dan aan stroken wit van 1,2,3,4 en 5 plaatjes lang.
Je hebt van de 1,2,3 en 4 lengte maar 1 nodig, en 8 stuks van 5 lang (je pictogrammenbord kent dus 45 iconen!!! althans zichtbaar op de foto, maar ik gok dat er nog veeeeeel meer zijn voor één dag)

Voor het versimpelen moet je denken aan het benoemen van tijdblokken zonder iedere handeling te benoemen. Op de tesinkweide doen ze een schooldag met ongeveer 15 plaatjes. Een dag is in blokken verdeeld. Een dag ziet er uit als:

Huis
Bus
Praatkring
Werken aan tafel
Plassen/Wassen
Fruitkring
Buitenspelen
Plassen/Wassen
Eten
Tandenpoetsen
Vrij Spelen
Gym of Zwemmen
Plassen/Wassen
Koekkring
Buitenspelen
Plassen/Wassen
Bus
Huis

Hebben ze een dag therapie dan hangt er bij hun naam een kaartje van het type therapie.
Shaven..... not furred
pi_24730776
ik heb deze samen gesteld met iemand van de bleskolk, de ipgér van chavez, dus ik denk dat het wel goed gaat komen, zo niet dan zal ik je advies zeker gaan gebruiken, dankje
pi_24730806
ik heb trouwens meer dan 200 kaartjes in totaal in een apart mapje, dus ik kan per dag er iets uit halen of in doen
pi_24743339
Even kijken of een en ander lukt. Heb vanmiddg een heel verhaal geschreven, maar het inloggen lukt niet.
Arda
moeder van Bart
pi_24743716
Heb nu net voor de 2e keer mijn verhaal geschreven en weer lukt het niet. Misschien in stukjes.
Wij zijn een gezin met 3 kinderen, Anne 11 jaar, Bart 7 jaar en Koen 5 jaar. Het gaat in dit geval om Bart. Na een lange weg weten we dat hij PDD-NOS met ADHD heeft. Deze lange weg heb ik nu al 2 keer geschreven. Maar bij het invoeren lukt het niet. Dus bewaar ik voor een volgende keer.
moeder van Bart
pi_24743801
Ik probeer het nu voor de 3e keer.
In onze lange weg naar Bart's diagnose hebben we ooit een psychologisch onderzoek gehad.
Men dacht toen dat hij epilepsie had (Bart was afwezig in de klas!!) Dus kwamen wij in zo'n epilepsie-centrum terecht. Tevens hadden ze een leerstoornis-programma. Bart had geen epilepsie maar was wel zwak-begaafd.
Dit konden wij niet geloven (ook op school niet) maar ze snapten dat wij teleurgestelde ouders waren.
Na een lange weg dus, kwamen wij bij een psychiater. Deze vertelde ons dat kinderen met PDD-NOS nooit zo''n soort test hadden mogen krijgen. Dat kunnen ze gewoon niet goed maken. Ik heb dit natuurlijk in het epilepsie-centrum verteld. Maar zij bleven bij hun standpunt. Bart is met een zeer goed rapport naar groep 4 gegaan. Nu gaat het echter niet goed meer. Het lijkt net of het steeds duidelijk wordt.
Arda
moeder van Bart
pi_24743938
Ik ben vanmorgen thuis gekomen van school en dacht ik ga eens een forum bekijken. Ik ben op dit forum uitgekomen en heb zowel deel 1 als deel 2 uitgelezen. Ik weet ik had ook kunnen poetsen, enz. Maar de tijd vloog. Ik zoch gewoon wat begrip. Ouders vinden het allemaal wel meevallen en vriendinnen snappen het ook niet zo. Het is toch een leuk manneke. Dat is hij ook, maar....
Als ik jullie verhalen lees zie ik dat ik het nog zo slecht niet heb. Ik ben ook zeer blij met de verhalen van Oxymoron. Het is een hele ervaring om te lezen hoe jij zoiets ervaart. Misschien denkt Bart ook wel zo. Misschien ook wel niet. Ik weet dat elke PDD-NOS-ser of autist toch weer anders is. Maar op deze manier leer ik misschien hem beter te begrijpen. Mopperen werkt in ieder geval niet. Hem iets snel laten doen ook niet. Maar ooit ben je het zo moe.
Ons grootste probleem op het moment is zijn slaapgedrag. Daar heb ik hier nog niets van teruggevonden. Bart slaapt nooit voor 23.00 uur. Hij is wel op zijn kamer maar je hoort hem de hele tijd rondlopen. Of hij komt met moeilijke vragen naar beneden waar een goed antwoord op moet komen. Je kunt niet zomaar een verhaaltje ophangen. We hebben ooit Melatonine gebruikt. Maar dit werkte niet. Kan natuurlijk door RItalin komen, maar voor Ritalin-gebruik sliep Bart ook slecht.
's-Morgens wil hij natuurlijk niet zijn bed uit (tenminste als hij naar school moet, in het weekend is hij wel vroeg wakker). Ik vind ook dat hij er maar witjes bijloopt. Hij is trouwens nooit ziek.
Ik zal maar eens stoppen, want ik schrijf deze hele topic vol en wil juist reageren op anderen.

Groetjes,

Arda
moeder van Bart
  woensdag 26 januari 2005 @ 00:29:42 #180
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24752457
Logician, ik vind het schema dat je gemaakt hebt mooi maar ook erg druk en wild. Misschien werkt het wel bij Chavez, ik weet niet of je het al geïntroduceerd hebt?
In dat kader wil ik even de (heel belangrijke) website Auti-Toys noemen. Daar staan pictogrammen die je kant en klaar kunt kopen. Je gebruikt die picto's als volgt (ik doe het zo): er is een lange magneetstrip van 3 meter (ook daar te krijgen) en daar plak je pictokaarten aan vast. Zoveel en zo gedetailleerd als je wilt. Er is een set van 150 picto's. Vanalles dus . Als een activiteit geweest is kun je de picto omdraaien. Het is wel een duur systeem maar je kunt er levenslang mee doen.

Misschien heb je het al genoeg gehoord maar ik wil toch even wijzen op de wat standaard picto's die gebruikt worden omdat die rustiger zijn en overzichtelijker. Tevens komen er weinig specifieke details in voor waardoor je verward zou kunnen raken of iets juist niet als een boodschap ziet. Neem bijvoorbeeld dat muisje dat een jas aandoet. Het is een oranjeachtige kleur jas. Als kind had ik mijn jas niet aangedaan omdat ik altijd een blauwe jas droeg. Dat past dus niet bij elkaar.
Nou ik hoop dat het allemaal goed terechtkomt!

En welkom Arda. Ik zal morgen reageren op je post.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † woensdag 26 januari 2005 @ 00:50:30 #181
81992 Githa
pi_24752801
naast de vijfhoekssysteem die wij binnen onze stichting gebruiken, is deze site mij ook meerdere malen van pas gekomen. Wie weet heb je er wat aan

picto's
pi_24755394
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 00:29 schreef Oxymoron het volgende:
Logician, ik vind het schema dat je gemaakt hebt mooi maar ook erg druk en wild. Misschien werkt het wel bij Chavez, ik weet niet of je het al geïntroduceerd hebt?
In dat kader wil ik even de (heel belangrijke) website Auti-Toys noemen. Daar staan pictogrammen die je kant en klaar kunt kopen. Je gebruikt die picto's als volgt (ik doe het zo): er is een lange magneetstrip van 3 meter (ook daar te krijgen) en daar plak je pictokaarten aan vast. Zoveel en zo gedetailleerd als je wilt. Er is een set van 150 picto's. Vanalles dus . Als een activiteit geweest is kun je de picto omdraaien. Het is wel een duur systeem maar je kunt er levenslang mee doen.

Misschien heb je het al genoeg gehoord maar ik wil toch even wijzen op de wat standaard picto's die gebruikt worden omdat die rustiger zijn en overzichtelijker. Tevens komen er weinig specifieke details in voor waardoor je verward zou kunnen raken of iets juist niet als een boodschap ziet. Neem bijvoorbeeld dat muisje dat een jas aandoet. Het is een oranjeachtige kleur jas. Als kind had ik mijn jas niet aangedaan omdat ik altijd een blauwe jas droeg. Dat past dus niet bij elkaar.
Nou ik hoop dat het allemaal goed terechtkomt!

En welkom Arda. Ik zal morgen reageren op je post.
Bedankt voor je berichtje, we hebben het gister geïntroduceerd, en het gaat tot nu toe helemaal goed! maar ik hou er rekening mee na alle (goedbedoelde) commentaren dat het wellicht te druk zou kunnen zijn, mocht dat zo gebeuren, dan ga ik verder kijken, tot die tijd wil ik liever niets veranderen als het verder goed blijkt te gaan
ps: zijn jas is lichtbruin/oranje achtig, misschien een geluk

arda: Chavez mijn zoontje heeft ook slaapproblemen, hij sliep nooit voor 23:00 soms zelfs later, en dan ging hij zich ook nog wel eens angstig maken met gedachten over de dood etc. hij krijgt sinds zijn opname in de bleskolk slaaptabletten, en hij begint nu ook wat rustiger te worden, waarschijnlijk komt het idd. door de ritalin. Chavez is trouwens ook altijd heel erg wit, ik heb wel eens gehoord dat dat vaker het geval is met deze kinderen, maar of het echt zo is mag joost weten ieg. welkom hier, en ik hoop dat je je hart eens goed kan luchten!
  † In Memoriam † woensdag 26 januari 2005 @ 10:53:37 #183
43556 miss_dynastie
pi_24756260
Logi, ik lurk hier vooral maar wil toch ff zeggen dat ik het bord prachtig vind
Wow, wat een werk en liefde zit daarin !!!!!!!
Sterkte met alles
pi_24756298
Hallo, daar ben ik alweer,

Ik kom net terug van wat boodschappen doen. Ik dacht meteen even kijken of er iemand gereageerd heeft. Gisteren ben ik dus de hele dag op dit forum geweest. Heb thuis niets gedaan. Zal ik vandaag maar niet doen. Kinderen zijn bij mij allemaal naar school dus als ik dadelijk even vlug aan de slag ga is er zo weer heel veel gebeurd.
Ik zag net dat Bart vanmorgen zijn tabletje (Ritalin) onder zijn ontbijtbordje heeft laten liggen. VERGETEN!!!. Zullen ze op school leuk vinden. Eerst getwijfeld om nog na te brengen, maar het is zo koud!!. Ik ben ook benieuwd of zijn juf nu iets merkt. Wij merken wel altijd meteen als een tabletje is uitgewerkt. Hij heeft wel een tabletje bij zich. Maar dat is voor 12.00 uur. Hij moet meteen na school naar de zwemles. Dit is al een zwemles voor dit soort kinderen. Klein groepje enz. Dus tabletje dan ook hard nodig. Zwemles is trouwens al jaren een probleem. Begonnen toen hij ruim 5 jaar was. Na 2 lessen het advies gekregen hem maar een jaartje ouder te laten worden. Dus weer begonnen toen hij 6 jaar was. Werd weer niets. Toen het advies gekregen voor privé-zwemles.
Ik zit nu al een jaar te wachten op bericht voor een financiële bijdrage (PGB). Volgende week komt hier iemand over praten. Ik vond dit te lang duren en omdat hij schoolzwemmen kreeg heb ik toch maar een extra zwemles erbij gedaan, maar dan met een heel klein groepje en met RITALIN. Dat had hij vroeger dus niet. Ik weet niet of we hiermee iets opschieten, maar we zien wel weer.
Morgen komt hier iemand de hele morgen praten. Zij is van de MEE. Een en ander gaat dus over een milieu-rapportage. Schijn je nodig te hebben voor het aanvragen van een "rugzakje". Dit gaat ook alweer erg lang duren. Er is een enorme wachtlijst. Omdat men Bart niet "erg" genoeg vind, denk ik, schuiven we nogal eens naar onderen op de lijst. We zien wel. Met het "rugzakje" kunnen ze onze Bart op de gewone Lagere School toch extra helpen. Door de MEE worden we wel extra geholpen. Pas is iemand hier geweest om te praten. Zij vond dat wij het allemaal goed deden. Raar, Bart was niet eens thuis. Ik weet ook wel dat er ergere gevallen zijn, maar zoals ik al gezegd heb, ik vind dat zijn gedrag erger wordt. Hij ziet ook dat ik niet zo consequent ben als papa. Daar is hij zo gevoelig voor. Hij voelt gewoon dat hij bij mij meer kan bereiken dan bij papa. Ligt dus natuurlijk aan mezelf, maar ooit wordt je zo moe van dat extra gezeur. Het wordt er ook niet gezelliger op voor de anderen.
Ik probeer natuurlijk wel consequent te zijn. Ik weet ook dat het voor Bart makkelijker is als ik zo ben.
Hoe duidelijker voor hem hoe makkelijker zijn gedrag.
Gisteren was het weer 23.00 uur. Misschien nog wel later. Binnenkort moeten wij naar de Psychiater voor een controle. Toch maar weer voorleggen. Over slaaptabletten heeft hij het nooit gehad. Hij heeft de laatste keer voorgesteld om 's-avonds ook nog RITALIN te geven. Hij zou dan altijd onder invloed van RITALIN zijn en rustiger naar bed gaan. Hij heeft weer bijgeleerd zei hij.
Vroeger gaven we wel eens geen Ritalin omdat het b.v. vakantie was. Nu vindt hij het beter dat hij constant onder invloed van .. is. Hij zei zoiets dat er dan zelfs de kans bestond dat hij ooit geen RITALIN meer nodig had. Ik moet dat nog zien. Ik vind de Psychiater zelf ook maar een warhoofd.
Toch heb ik ooit de behoefte om te vragen of hij niet mee naar school kan om de juffen een en ander uit te leggen. Zij snappen het gewoon niet. De jonge juffen, die we hebben gehad in de voorgaande jaren, waren altijd bereid om zich te verdiepen in een en ander. Deze juffen hebben zoiets van wij weten het allemaal wel.
Gisteren de hele middag mee geknutseld in de klas. Je hebt dan geen kind aan onze Bart. Maar als je dan de rest van de klas ziet. Er is constant wel iemand bezig met iets wat niet moet. De juf moet ontzettend veel mopperen. Daar is Bart ook weer zo gevoelig voor. Je ziet hem gewoon klein worden. Mopperen helpt gewoon niet bij Bart. Daar snapt hij niets van. Hij heeft ook geen humor.
Als iemand een grapje over hem maakt wordt hij altijd heel boos. De juf al uitgelegd dat dit bij hem hoort. Bart neemt alles gewoon heel letterlijk. Als je b.v. zegt "is het kwartje gevallen" dan gaat hij serieus een kwartje zoeken. Op school denken ze dan dat hij de grapjas wil uithangen.
Honderdduizend voorbeelden. Maar moet ik dan alles uitleggen?? Dan hebben ze de tweede helft van de week een andere juf, die weer alles anders doet. Hij snapt er niets meer van.
Natuurlijk over gehad op school. Bart moest hier maar aan wennen. In het dagelijkse leven komt hij zo vaak in situaties met meerdere mensen met verschillende wijze van handelen. Kijk maar naar pa en ma. Zit natuurlijk wel iets in.
Ik hou maar weer even op. Je moet iemand anders natuurlijk ook de kans geven. Op het moment zit ik er gewoon nogal vol van. Ik denk dat dat ook komt omdat ikzelf niet lekker in mijn vel zit. Zal wel aan te weinig zon liggen of zo...
Een luisterend oor ontbreekt natuurlijk gauw. Vriendinnen willen met je lachten en niet al dat gezeur aanhoren. VRIENDINNEN (???)

Groetjes,

Arda
moeder van Bart
pi_24756315
Ik schrik ervan dat een en ander zo veel plaats heeft ingenomen, sorry, zal mijn leven beteren.
Beginnersfoutje, denk ik.
Arda
moeder van Bart
  woensdag 26 januari 2005 @ 10:58:33 #186
35189 Troel
scherp en bot
pi_24756325
Ik weet niet wat ik moet zeggen Arda...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24756684
Waarom beteren? post zo veel en zo lang als je wil! daar is dit topic juist voor, even heerlijk alles van je af zetten zonder bang te hoeven zijn dat je er iemand mee lastig valt, we zitten hier allemaal zo ong. in het zelfde bootje, dus maak je daar aub geen zorgen om! (hoe vaak ik hier niet jankend alles van me af heb zitten typen!)

De slaaptabletten van mijn zoontje heten dixarit: dixarit zelf heeft geen effect bij ADHD. Nadeel van de combinatie met ritalin (eigenlijk dus het voordeel in deze situatie) is dat zowel ritalin als dixarit aanleiding kunnen geven tot verminderd reactie- en concentratievermogen. Daarnaast werken beide middelen ook sederend en deze sederende werking wordt versterkt in deze combinatie. je kind kan daarom slaperig en suf worden van deze combinatie.

(mijn zoontje krijgt nu 1 hele pil ritalin om 08:00 1 hele pil ritalin om 12:00 en om 20:00 1 pil dixirit)

en het gaat steeds beter met het slapen, helaas zit het idee van zon klein kind onder de medicijnen me nog steeds niet lekker en hoop ik stiekem dat we er toch ooit af kunnen komen.


ps: wat je zegt over de mentaliteit op school herken ik ook best veel, soms heb ik het idee dat ze het gewoon niet "willen" zien, ik kan me daar zo aan ergeren, ik hoop echt dat je gauw goede hulp gaat krijgen! Is er bij jullie nooit over de mogelijkheid van IPG (intensieve psychiatrische gezinsbehanding) gesproken?
er komt dan 2x 2uur per week iemand bij je thuis om je bijv. te helpen met een schema te maken, of gewoon naar jou te luisteren, wij hebben dit momenteel en ik moet zeggen dat ik een stuk beter in mijn vel zit sindsdien!


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2005 11:25:07 ]
pi_24756853
Hallo, toch weer even gaan kijken, of er iemand was...
We zitten dus in het begin van hulpverlening. Misschien ligt dat wel aan onszelf. Wij dachten dat we het wel allemaal zelf konden en dat er ergere gevallen bestaan.
Morgen zal ik wel meer te horen krijgen over hulpverlening. Ooit is ook gezegd dat Bart misschien eens af en toe een weekendje naar een logeeradres moest. Ik moest er toen niet aan denken!!
Nu, na alles wat ik gelezen heb bij jullie, besef ik dat de rest van ons gezin toch tekort komt. Dit bedoel ik natuurlijk naar Anne en Bart toe maar ook in mijn relatie met Peter.
Een en ander kost zoveel energie dat je 's-avonds als een zombie op de bank zit. We zijn begonnen met samen af en toe weer eens weg te gaan. Afgelopen weekend zijn we naar AMSTEL-Live geweest. Is natuurlijk meteen weer een heel gedoe. Helemaal naar Rotterdam. Dan ben je niet zomaar even thuis als er iets is. Dat speelt dan wel de hele tijd door je hoofd. Om 23.00 uur wilde ik het liefst naar huis. We hadden een broer van Peter als oppas. Hij is onderwijzer en de peetoom van Bart. Hij gaf eerlijk toe dat het geen rustig baby-sit adres is bij ons. Hij gaf zelfs het advies om als we weer eens gingen misschien 2 oppassen in huis te halen. 1 voor Bart en 1 voor de andere 2. De moed zakt weer in mijn schoenen. De volgende keer gaan we gewoon in de buurt even wat eten of zo. Zijn we ook niet zo lang weg en kunnen we eens rustig met elkaar buurten. Dat samen weg gaan werd trouwens ook geadviseerd door de psychiater. Maar ik begin er echt niet zo makkelijk aan. Maar goed dat Peter een en ander had georganiseerd want ik zie alleen maar wat er allemaal voor problemen bij komen kijken. Vaak ga ik eens alleen ergens naar toe en dan Peter weer eens alleen. Geen oppas nodig!! Werkt natuurlijk niet voor je huwelijk.
Arda
moeder van Bart
pi_24757141
het is jammer dat je zover weg woont, ik heb momenteel een regeling met een stel die ook drie kinderen heeft en waarvan de oudste 6jr ook pdd-nos met adhd heeft dat we omstebeurten op elkaars kinderen passen, dit gaat erg lekker aangezien je niet bang hoeft te zijn dat de oppas het niet aankan omdat ze het gewend zijn en je bent er geruster op dat het goed gaat. Het idee was omdit misschien nog uit te breiden samen met basterdhost bijv. wij hebben dit nu eenmaal gedaan met dat andere gezin en zijn er erg blij mee, eindelijk niet dat rare schuldgevoel die je tegenover een "normale" oppas wel hebt.
pi_24757149
Schiet me onder het stofzuigen weer iets binnen. Hebben jullie dat ook. VAKANTIE.
Als we op vakantie gingen had Bart altijd een aantal dagen nodig om weer lekker in zijn vel te komen. Alles is natuurlijk anders. De laatste jaren hebben we dus elke keer dezelfde camping in Zeeland uitgezocht. Een kleine camping waar hij lekker alleen rond mocht lopen. Hij ging dan overal eens kijken en wat buurten. Dat doet hij dan toch wel. We hebben nu ook al 2 jaar geluk gehad met het weer. Net de 3 weken die we hadden was het mooi weer.
Dit jaar willen we eigenlijk eens iets anders proberen, maar...
Arda

P.S. Ik ga dadelijk echt afsluiten. Moet de kinderen van school halen en naar de zwemles. Krijgt even iemand anders de kans!!!
moeder van Bart
pi_24757205
geen idee, ik heb al 5jr geen vakantie meer durven te boeken
pi_24757280
Ik was een heel bericht aan het schrijven, druk ik weer op het verkeerde knopje. We waren tegelijk bezig, zag je dat.
Ik wilde nog even zeggen dat dat idee van jou over de oppas een heel goed idee is. Nooit aan gedacht. Ik ga eens rondkijken. Op school zijn vast wel meer moeders die met hun ziel onder hun arm lopen. Voorlopig gaan we even niet. Net geweest en financieel...

Zit ik hier te zeuren over vakantie. Sorry. We hebben ooit een vouwwagen gekocht. Dus het bekende huisje voor Bart nemen we altijd mee. Is al iets.

Is er echt niets voor jou te vinden dat je eens lekker een paar dagen weg kunt??
Wij gaan ook nooit lang. Het is natuurlijk altijd hetzelfde. We moeten in het zelfde ritme blijven voor Bart. Dus na een tijdje begint hij weer te verlangen naar zijn eigen kamertje, spulletjes en tuin.
Eerlijk gezegd is Bart natuurlijk toch nog iets makkelijker.
Arda
moeder van Bart
pi_24757334
wij hebben nu het plan dat als het lukt qua vrije dagen van mijn partner om in de periode dat chavez voor de 2e maar 3 tot mnd opgenomen word in de bleskolk een weekje met de 2 kleintjes op pad te gaan, fietsvakantie oid. (die opname gaat in de zomer plaatsvinden).
pi_24757356
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 10:53 schreef miss_dynastie het volgende:
Logi, ik lurk hier vooral maar wil toch ff zeggen dat ik het bord prachtig vind
Wow, wat een werk en liefde zit daarin !!!!!!!
Sterkte met alles
Dankje! het was idd een enorm pielewerk, gelukkig wist ik dat niet van te voren
we zijn zelf enorm blij met het resultaat en chavez vind het geweldig, hijis nml helemaal diddle fan
pi_24757416
Nog iets. Vakantie is ook nog zo ver weg. Sinds ruim een jaar is mijn man begonnen met een studie. Elke maandag heeft vrij om te studeren. Financieel komen wij hier altijd te kort, wie niet.
Nu ben ik op de maandag begonnen met werken. Ik ben ruim 10 jaar thuis geweest. En als het financieel niet nodig was geweest was ik altijd thuis gebleven. Nu schiet je met 1 dag in de week niets op maar misschien kan ik het ooit uitbreiden.
Maar omdat Peter die dag thuis is zit ik met een gerust hart op mijn werk. Ook Peter ziet nu hoe het er thuis aan toe gaat. Dat ziet hij in het weekend natuurlijk ook wel maar dan ben ik er nog altijd.
Hij kan lekker tot 15.00 uur studeren en dan komen de kinderen.
Stiekum is het voor mij toch wel lekker. 1 dagje voor mezelf. Het werk is nog niet alles.
Ik moet nu echt gaan.
Ik kijk straks vast weer even.
Arda
moeder van Bart
pi_24757521
Logician,
Zie nu pas weer je berichtjes. Moet nog even wennen. Je krijgt vandaag amper tijd om iemand anders te beantwoorden!!
Ik zie het woord fietsvakanties. Hebben wij enorm veel gedaan. We wisten toen nog niet wat voor kind Bart was. Maar al onze vakanties waren moeilijk. Alleen dat fietsen. Geweldig.We gooide de fietsen op de auto en reden naar b.v. de Waal. Geweldige fietsroutes.
Bart zat dan vast op de fiets en kon eindeloos turen naar de bootjes. We namen broodjes mee.
Enz. enz. Nu zijn ze daarvoor te groot. Jammer. Willen zelf fietsen en dan kun je niet zo'n lange routes doen. Aan zee hebben we ook veel gefietst. Bart is ook erg lui en vond het heerlijk om zo op de fiets te zitten. Krijg weer allemaal positieve herrinneringen.
Ik heb het zo slecht nog niet...
Dit was het nu echt.
Arda
moeder van Bart
pi_24757533
sorry: ik ga straks even uitgebreid reageren, er zijn hier momenteel 6 kindjes die binnen
  woensdag 26 januari 2005 @ 12:12:51 #198
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_24757619
Arda, vrienden van mij zijn weekend-pleegouders van een jongen zoals Bart. Dit puur om de ouders en broer en zus rust te gunnen.
Voor alle partijen is dit fantastisch. Die jongen vindt het heerlijk bij mijn vrienden en voor mijn vrienden is het ook goed te doen. Een weekend valt hen niet zwaar. En voor de ouders van die jongen was het echt een uitkomst.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_24757950
Nog even over de picto’s. Mijn oppaskind gebruikt die op school ook veel. Nu heeft ze van school een map gekregen waarin precies staat wat ze gaat doen. Elke week moet ze er zelf nieuwe blaadjes voor maken. Haar ouders konden aangeven welke plaatjes zij er nog bij wilden, zodat de map ook thuis werkt. Het is een handig systeem.

Arda, hier moet je juist veel van je afschrijven. Daar is het topic voor. Goed dat je een gesprek hebt met MEE. Misschien weten zij waar een oudergroep is bij jou in de buurt. Die zijn er verschillende en dan kun je ervaringen uitwisselen met andere ouders. Je zou ze ook eens kunnen vragen of iemand van hen informatie wil geven bij jou op school. Ik weet dat zoiets wel eens gedaan wordt.
Iets anders waar ze bij MEE waarschijnlijk wel meer van weten is de mogelijkheid een vrijwilliger in te zetten. Die kan dan bijvoorbeeld op woensdagmiddag bij jou thuis komen om met Bart te spelen, zodat jij tijd hebt voor je andere kinderen.

O ja, er zijn ook vakanties waar je met het hele gezin heen kunt. Er is dan extra begeleiding voor de kinderen, zodat je zelf ook even weg bent. Als iemand hierin geinteresseerd in is, kan ik opzoeken welke organisaties dat aanbieden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_24759535
Hallo, het lijkt wel een kleine verslaving. Ben net terug van de zwemles, en zie alweer berichtjes. Ik had daarnet het idee dat ik de hele morgen koffie had gedronken bij een goede vriendin. Is dus toch goed geweest. Ik ga morgen echt informeren naar zo'n oudergroep. Ik merk nu hoeveel behoefte er van mijn kant is. Worden er dan geen ervaringen uitgewisseld, alleen begrip zou al fijn zijn. Ik moet me nu beperken want de kinderen zijn thuis. Anne gaat dadellijk tennissen. Dus alleen Bart en Koen. Werkt ook beter 2 kinderen. Anders loopt Bart gauw verloren. Koen doet trouwens nog veel wat Bart wil. Er komen trouwens ook nog eventjes 2 kindjes uit de straat. Moeder moet even weg. De ene keer gaat dit heel goed de andere keer wat minder. We zullen wel zien.
Als ik jullie tips lees heb ik ook vaak "oh dat hoeft niet, of dat kan ik nog wel zelf enz. enz."| Toch denk ik dat we er wel voor open moeten gaan staan. De kinderen worden ouder en beginnen te zien dat Bart anders is en willen ook hun aandacht. Maar het liefst wil ik als we als gezin iets gaan doen Bart zo graag erbij hebben. Weer een drempeltje...

Groetjes,
Arda
moeder van Bart
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')