abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 februari 2005 @ 11:01:08 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25229632
Had mijn moeder voor haar 65ste een fles uit haar geboortejaar gegeven.
Die was heerlijk, en vooral zo leuk dat die port sinds ver voor de tweede wereldoorlog in een kelder gelegen heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 24 februari 2005 @ 11:13:42 #52
5673 heijx
Qui que boue
pi_25229769
Oe! Een wijntopic.

Even over het openmaken van oudere wijnen: dit verschilt heel sterk per fles.
Een heel oude wijn loopt het risico om kort na openen te overlijden, maar een gemiddeld oude wijn moet soms juist ver van tevoren worden ontkurkt. Een voorbeeld hiervan is een Vino Nobile di Montepulciano uit 1988. Die mag je voor het beste resultaat 24 uur van tevoren openen. Pas dan ontvouwt hij zijn pracht en praal.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_25229954
Pfoe, hoe smaakt 60 jaar oude port...
Ik herinner me een aroma van bramen, caramel, vanille en pure chocolade, een klein sipje dat een smaakexplosie in je mond gaf, en langzaam kwamen steeds nieuwe aroma's vrij, na een vrij lange tijd sterven de fruitsmaken weg en blijft een cognac achtige smaak over.
Een groot deel van de lol is natuurlijk de proefritueel er omheen. Als je geconcentreerd proeft is de smaak altijd intenser.
  donderdag 24 februari 2005 @ 16:59:26 #54
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25234707
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 09:51 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Hmm, kan me een vriendje herinneren die hele oude port had (25 jaar oud), uit spanje, met zo'n rietendraagmand nogwat eromheen, en die stond geopend in de kamer, wel met een kurk, en die was na anderhalf jaar nog goed te drinken...

Dus dat begrijp ik niet dan...
Of zocht je een excuus 'm soldaat te maken... Kan natuurlijk ook...
Ik wilde juist af en toe een glaasje nemen, omdat het zo'n goede port is. Maar blijkbaar is het risico dat ie bederft te groot. Moet ik 'm dus maar in één keer opdrinken. Zou zonde zijn als ie bederft...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 16:18:18 #55
5673 heijx
Qui que boue
pi_25251759
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 16:59 schreef Doekes het volgende:

[..]

Ik wilde juist af en toe een glaasje nemen, omdat het zo'n goede port is. Maar blijkbaar is het risico dat ie bederft te groot. Moet ik 'm dus maar in één keer opdrinken. Zou zonde zijn als ie bederft...
Er is een verschil tussen bederven en achteruit gaan.
Ik zou echter wel het zekere voor het onzekere nemen en een "Vacuvin" stop er op zetten en hem binnen een week opsouperen. Dan heb je er het meeste profijt van denk ik. Twee weekenden.

Hier nog wat info (Engels)
http://www.thevintageportsite.com/decanting.htm
pi_25254080
de beste wensen
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
  vrijdag 4 maart 2005 @ 14:58:00 #57
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25364094
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 11:26 schreef roofless het volgende:
Pfoe, hoe smaakt 60 jaar oude port...
Ik herinner me een aroma van bramen, caramel, vanille en pure chocolade, een klein sipje dat een smaakexplosie in je mond gaf, en langzaam kwamen steeds nieuwe aroma's vrij, na een vrij lange tijd sterven de fruitsmaken weg en blijft een cognac achtige smaak over.
Een groot deel van de lol is natuurlijk de proefritueel er omheen. Als je geconcentreerd proeft is de smaak altijd intenser.
Een 60 jaar oude Port

De oudste die ik op heb 25 jaar en dat was al een genot om te drinken die smaak dat aroma zo zacht zo
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 4 maart 2005 @ 20:00:10 #58
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_25368428
Ik dronk laatst nog een Prieuré Lichine uit 1996....

Ik kreeg tranen in mijn ogen, zo mooi

En om nog even op de port in te gaan: we hebben de Burmester '63 uit de scherven moeten drinken.... Maar wat een een intens genot! Een hint van caramel, chocola, gestoofde tropisch fruit en een vleug tabak.

[ Bericht 38% gewijzigd door bofneger op 04-03-2005 20:04:29 (extra) ]
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
pi_25368717
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 11:13 schreef heijx het volgende:
Oe! Een wijntopic.

Even over het openmaken van oudere wijnen: dit verschilt heel sterk per fles.
Een heel oude wijn loopt het risico om kort na openen te overlijden, maar een gemiddeld oude wijn moet soms juist ver van tevoren worden ontkurkt. Een voorbeeld hiervan is een Vino Nobile di Montepulciano uit 1988. Die mag je voor het beste resultaat 24 uur van tevoren openen. Pas dan ontvouwt hij zijn pracht en praal.
Op mijn werk serveren we Montepulciano (weet ff niet uit welk jaar ), maar damn: wat een lekkere wijn! Ben zelf absoluut geen wijndrinker (houd van zoete wijn & dat schijnt "not done" te zijn), maar wil ff melden dat dit een topwijn is!
"There was never a genius without a tincture of madness"
Aristoteles
  zaterdag 5 maart 2005 @ 14:45:57 #60
5673 heijx
Qui que boue
pi_25380370
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 20:20 schreef Rahja het volgende:

[..]

Op mijn werk serveren we Montepulciano (weet ff niet uit welk jaar ), maar damn: wat een lekkere wijn! Ben zelf absoluut geen wijndrinker (houd van zoete wijn & dat schijnt "not done" te zijn), maar wil ff melden dat dit een topwijn is!
Ik vermoed dat dat een "Montepulciano d'Abruzzo" is, en zo niet dan wil ik daar ook wel komen werken.
Een doodgewone 1999 Cerro doet bij de Appie al 10 euro en dat is echt een startprijs.
Neemt niet weg dat een Abruzzo een heel lekker wijntje is, hoor.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 19:57:50 #61
114862 utvoske
Laat de dag maar komen....
pi_25385027
ja 1982 is wel erg oud. idd half uurtje vtv open maken en decanteren. Als ie niet goed meer is, de sla er mee aan maken
  zaterdag 5 maart 2005 @ 20:13:08 #62
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25385316
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 20:20 schreef Rahja het volgende:

[..]

Ben zelf absoluut geen wijndrinker (houd van zoete wijn & dat schijnt "not done" te zijn)
Dat zijn allemaal regeltjes die heel lang geleden verzonnen zijn. Zo is het ook dat je geen rode wijn bij vis mag drinken etc. Het gaat bij wijn om jouw smaak, wat jij lekker vindt dus. (en ja er zit wel een logica achter dat rode wijn niet bij vis hoort). Dus geniet van de soorten die je lekker vindt en ook in zoete wijnsoorten zitten hele mooie flesjes
fok you ja!
pi_25419143
Ik post het hier maar, wie vindt wijnen van 1 soort druiven ook minder dan van meerdere soorten?
Ik vind een zure cotes du ventoux nog lekkerder als een soepele cabernet uit een land onder de evenaar.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25589634
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 14:45 schreef heijx het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat een "Montepulciano d'Abruzzo" is, en zo niet dan wil ik daar ook wel komen werken.
Een doodgewone 1999 Cerro doet bij de Appie al 10 euro en dat is echt een startprijs.
Neemt niet weg dat een Abruzzo een heel lekker wijntje is, hoor.
Ik heb het nader geinspecteerd en het is dus Abruzzo, 2001 (Riseis). Heb ik nou smaak ?
"There was never a genius without a tincture of madness"
Aristoteles
  dinsdag 22 maart 2005 @ 12:30:17 #65
5673 heijx
Qui que boue
pi_25656814
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 16:41 schreef Rahja het volgende:

[..]

Ik heb het nader geinspecteerd en het is dus Abruzzo, 2001 (Riseis). Heb ik nou smaak ?
Tuurlijk wel. Ik wilde even zekerheid dat je bedrijf niet flessen van 20 euro slijterprijs stuksloeg op zijn medewerkers.
  zondag 27 maart 2005 @ 16:03:51 #66
72710 whispers
verbally copulating
pi_25781848
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 15:36 schreef karper het volgende:
ik ga in mei of juni naar frankrijk, er zit in me excusie een bezoek bij aan moet & chaddon nog tipjes wat ik mee moet nemen?
Hmmmm. Ik was er 2 weken geleden nog. In ieder geval niets meenemen bij Moët et Chandon, tenzij je geld teveel hebt en Dom Perignon kan kopen. De gewone brut van M&C is gemaakt om iedereen te plezieren: evenwichtig, maar karakterloos.

Nee, glip weg van die excursie en maak een trip langs kleinere huizen in de omgeving van Epernay. Uitstekende, smaakvolle champagnes aan een veel lagere prijs. Zelf was ik nogal onder de indruk van de brut zéro (zonder dosage) van champagne Tarlant in Oeuilly.

Maar straks trek ik flesje wijn open: Pomerol uit 1978. Over de top is hij zeker, maar ben best benieuwd of hij nog drinkbaar is.
  zondag 27 maart 2005 @ 18:21:55 #67
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25785327
als ik de kans krijg om wat kleiner huizen te bezoeken doe ik dat zeker.
mij school kennede worden er wel een aantal leuke flesjes opgetrokken.

ze komen er al 20 jaar ofzo
  zondag 27 maart 2005 @ 19:19:49 #68
72710 whispers
verbally copulating
pi_25786758
quote:
Maar straks trek ik flesje wijn open: Pomerol uit 1978. Over de top is hij zeker, maar ben best benieuwd of hij nog drinkbaar is.
De pomerol was - zoals gevreesd - schielijk overleden.

Om het rouwproces te vergemakkelijken dan maar een flesje margaux opengetrokken
pi_25791204
Ik zat ooit bij me zus, wijn was net op, komt er iemand aan die een fles oude bergerac uit z'n huiskamer aanbood. We twijfelden niet want anders ging het toch ooit door de gootsteen.
Laat ik het zo zeggen, we hielden niet van stevige wijn, maar dit was goddelijk! Typisch een vraag van: is hij nog goed, maar dat was hij!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 28 maart 2005 @ 18:20:59 #70
72710 whispers
verbally copulating
pi_25811153
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:53 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zat ooit bij me zus, wijn was net op, komt er iemand aan die een fles oude bergerac uit z'n huiskamer aanbood. We twijfelden niet want anders ging het toch ooit door de gootsteen.
Laat ik het zo zeggen, we hielden niet van stevige wijn, maar dit was goddelijk! Typisch een vraag van: is hij nog goed, maar dat was hij!
Prettig! Een lekkere wijn kan een heerlijke smaaksensatie zijn, me dunkt.

Maareuh. Heel erg oud zal die bergerac toch niet geweest zijn? Een bergerac heeft wel beetje cabernet sauvignon (goede bewaardruif door tanninen), zo'n 20% dacht ik, maar is na goede 3 jaar toch wel op z'n top. Denk dat je hem gerust wel 6 jaar kan bewaren, maar langer is geen goed idee denk ik.
pi_25842112
Volgens mij was hij op z'n top, hoogste tijd. Hij was zo bruinig rood.
Was wel gek, we werden niet dronken, maar je ging er wel raar van praten....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:33:07 #72
72710 whispers
verbally copulating
pi_25896945
Double dutch
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 1 april 2005 @ 01:27:47 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25897187
Geloof dat de juiste uitdrukking is, Spreken in tongen...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25897209
Nou Piet, tongen, dat klinkt als veel tongen, het waren er maar twee, hihihi.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 21 november 2005 @ 13:41:04 #76
5673 heijx
Qui que boue
pi_32451404
kick.

De kersttijd met zijn lange late diners en oud en nieuw komt er weer aan.
Wie heeft er geheime tips van wijn die gewoon in de supermarkt staat en die toch enorm luxe en rijk smaakt? Evt ook goeie mousserende wijn tips?

Ik heb bijvoorbeeld de Montana wijnen (Nieuw Zeeland, met name de witte) leren waarderen. Vol, fruitig en droog, een feest om te drinken.
Bij die duurdere Bordeaux in de grotere Appie Heijns (vrienden van de goede wijn) die ze vaak met Airmiles en 9.99 of 19,99 aanbieden durf ik het toch niet aan, bang voor teleurstellingen. Zijn er ervaringsdeskundigen met dit soort flessen hier?
pi_32452827
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:41 schreef heijx het volgende:
De kersttijd met zijn lange late diners en oud en nieuw komt er weer aan.
Wie heeft er geheime tips van wijn die gewoon in de supermarkt staat en die toch enorm luxe en rijk smaakt? Evt ook goeie mousserende wijn tips?
Ik heb helaas geen supermarkt-tips. Maar wel een tip voor volgend jaar: in oktober en november organiseert vrijwel elke wijnhandel een najaars-proeverij. Hier wordt de nieuwe collectie gepresenteerd. Ideale manier dus om gratis (of soms voor een kleine bijdrage) een stuk of 20-50 wijnen te proeven.

Als je tijdens zo'n proeverij gewoon noteert wat je lekker vindt (en eventueel wat voor gerecht je er bij zou kunnen doen), heb je met kerst geen kopzorgen.

Natuurlijk kun je ook in de supermarkt een paar flesjes van tevoren proeven, maar dat is een stuk kostbaarder. En afgaan op de omschrijving is doorgaans vragen om problemen. Volgens Appie past élke rode wijn bij kaas en vlees. Daar wordt je dus niet veel wijzer van. Gewoon lekker zelf proeven is veel effectiever en bovendien leuker.
"The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim."
Edsger Wybe Dijkstra [1930-2002]
pi_32454013
Als je een idee hebt wat je gaat eten en welke supermarkten er in de buurt zijn kunnen we misschien wat gerichter tips geven?
Goeie mousserende wijn tip: spaanse "champagne" (Freixenet).
  maandag 21 november 2005 @ 15:43:46 #79
5673 heijx
Qui que boue
pi_32454459
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:28 schreef roofless het volgende:
Als je een idee hebt wat je gaat eten en welke supermarkten er in de buurt zijn kunnen we misschien wat gerichter tips geven?
Ik vraag niet noodzakelijkerwijs om wijnen bij een specifieke maaltijd, maar in het algemeen wijnen die er met kop en schouders boven uit steken. Het eten kan ik er dan wel omheen bouwen.
Freixenet ken ik, ja. Die is heel goed te drinken.
pi_32461945
Een tijd lang hadden ze in mijn supermarkt een lekkere cotes du rhone village, voor een normale prijs. Omdat het duurder was dan een slobberwijn, werd het weinig verkocht en droogde (IMO) de zaak uit, niet lekker meer dus.
Ik zou persoonlijk dus geen topper bij een supermarkt kopen......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 21 november 2005 @ 20:59:36 #81
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32462677
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:28 schreef roofless het volgende:
En dan geen Brut nemen. Gewoon Demi Sec.

Vind ik persoonlijk lekkerder
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 21 november 2005 @ 22:11:50 #82
5673 heijx
Qui que boue
pi_32464776
quote:
Op maandag 21 november 2005 20:32 schreef krakkemieke het volgende:
Een tijd lang hadden ze in mijn supermarkt een lekkere cotes du rhone village, voor een normale prijs. Omdat het duurder was dan een slobberwijn, werd het weinig verkocht en droogde (IMO) de zaak uit, niet lekker meer dus.
Ik zou persoonlijk dus geen topper bij een supermarkt kopen......
Good point, uitgedroogde kurk door te lang staan.
Maar dat heb je dan weer niet bij die "Vrienden van de wijn" flessen die in die kistjes liggen, zowel bij de Appie als bij de Konmar.
pi_32465982
Ik zou eerder zeggen: proef wel een fles of wat. Ik koop een fijne slobberwijn, die ik lekkerder vind dan Chenet, bij de Aldi.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')