Akkersloot | woensdag 8 december 2004 @ 18:47 |
Ik heb vernomen dat op een katholieke school voor WO II werd onderwezen dat op de Titanic stond "Wij varen zonder God". Bewuste persoon is flink kwaad dat dat dus gewoon een religieuze leugen blijkt te zijn. Nog afgezien van het feit dat God wel een Varken zou moeten zijn om vanwege "Wij varen zonder God" honderden mensen aan een afschuwelijke dood te helpen. Eerste hit op google quote:Waarschijnlijk heeft deze persoon nog nooit van de titanen uit de Griekse mythologie gehoord. Verder wil ik in dit topic deze niet onthouden quote: ![]() Ik vind het interessant in hoeverre de ramp met de Titanic is misbruikt door religieuze fanaten. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 8 december 2004 @ 18:50 |
In de film 'Titanic' doet de ontwerper (?) van de Titanic de uitspraak: "God himself could not sink this ship". Ik geloof dat er inderdaad soortgelijke dingen gezegd werden. In elk geval heerste er in die tijd een rotsvast vertrouwen in wetenschap en techniek. Het is het aloude hubris-principe (hubris = 'overmoed', Grieks): als de mens God wil afbluffen, loopt het slecht met hem af. | |
Akkersloot | woensdag 8 december 2004 @ 18:53 |
quote:Nou die ontwerper was dan tenminste gelovig in God. Wat wil God (volgens de bijbel) nog meer ? Volgens de Griekse mythologie bonden de titanen de strijd aan met de goden en verloren ook de strijd. | |
Lupa_Solitaria | woensdag 8 december 2004 @ 19:03 |
Het hubrisprincipe komt juist uit de Griekse mythologie, het komt in bijna elke klassieke tragedie en komedie terug, en ook in verhalen als de Ilias en de Odyssee. Overal eigenlijk. Wat wil God volgens de Bijbel nog meer...? I suggest you read it, is iets te veel om in drie woorden samen te vatten. ![]() | |
JoopK | woensdag 8 december 2004 @ 19:11 |
quote:zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Hubris | |
Lupa_Solitaria | woensdag 8 december 2004 @ 19:17 |
quote:Oh, puhhhhhlease. | |
yvonne | woensdag 8 december 2004 @ 20:35 |
religie>>>WFL | |
het_fokschaap | woensdag 8 december 2004 @ 21:03 |
- Those whom the Gods would destroy they first make all powerful. - Those whom the Gods would destroy they first make proud. dit lijkt weer op genoegdoening. als ik maar geloof kom ik in de hemel. die hooghartige ongelovigen die denken het beter te weten komen in de hel. ![]() | |
Lupa_Solitaria | donderdag 9 december 2004 @ 06:23 |
quote:Het gaat hier juist om mensen die minachting koesteren t.o.v. de goden, die zichzelf beter vinden dan de goden. Dàt is hubris. En we hebben het hier over de Griekse mythologie. Er bestond geen hel. Iedereen ging naar de Hades. Je kon daar wel gestraft worden, maar dat was alleen als je een misdadiger o.i.d. was. Het was ook niet echt een leuke plaats ('het schimmenrijk'), maar alle doden gingen erheen. | |
NorthernStar | donderdag 9 december 2004 @ 06:53 |
Het derde zusterschip van de Titanic (ja er zijn drie 'titanics' gebouwd) zou aanvankelijk "Gigantic" genoemd worden, maar nog een keer de goden verzoeken ( ![]() Het eerste schip heette Olympic, daarna kwam Titanic en toen Britannic. Olympic maakte ook de nodige brokken, maar werd telkens weer opgelapt, werd in de 1e WO gebruikt als troepenschip voor de Britse soldaten en werd na de oorlog weer omgebouwd als passagiersschip. Na 24 dienstjaren werd ze uiteindelijk in 1935 uit de vaart gehaald en verkocht voor oud ijzer. Britannic was nog niet af toen de 1e WO uitbrak en de Britse overheid vorderde het schip om gebruikt te worden als hospitaal om gewonde soldaten op te halen en te verplegen. In 1916 werd ze gezonken. Was laatst een docu over op Discovery waarin werd geprobeerd te achterhalen wat er precies was gebeurd. Vervoerde het stiekem wapen en munitie onder de mantel van 'hospitaalschip' en was de explosie daarom zo heftig? Of was het toch alleen te wijten aan de torpedo's? En waarom voer de kapitein tot het laatst door met als gevolg dat in de haast uitgezette reddingsboten in de schroeven terecht kwamen? (en de inzittenden aan stukjes werden gehakt) Erg interessant. ![]() Maar goed, dat reli-gedoe slaat natuurlijk nergens op. Titanic is gewoon een sterke metafoor voor menselijke hoogmoed en/of gebrek aan bescheidenheid. Of voor iets dat gedoemd is ten onder te gaan maar ondertussen doorgaat alsof er niks aan de hand is. De Westerse consumptiemaatschappij wordt bijv. wel eens met de Titanic vergeleken. Was de Titanic niet zo dramatisch gezonken hadden we wel een andere metafoor gehad. Bijvoorbeeld de Hindenburg of de snelste stoomtrein ter wereld die ontplofte toen het haar record zette, whatever. En mocht God wel iets met het zinken te maken hebben dan lijkt hij me nogal een psychopaat. Als je daar in wilt geloven.. | |
het_fokschaap | donderdag 9 december 2004 @ 11:17 |
quote:ongelovigen koesteren volgens gelovigen ook minachting t.o.v. goden terwijl ongelovigen zeggen geen minachting te kunnen koesteren t.o.v. iets waar ze niet in geloven ![]() en volgens Stormseeker is de Hades gewoon Sjeool ofzo. | |
Lupa_Solitaria | donderdag 9 december 2004 @ 11:36 |
quote:Jaaaaja. ![]() quote:Hades is een Grieks woord; het wordt in de Bijbel als metafoor gebruikt voor de plek waar (sommige) doden heengaan (wordt vertaald met 'hel'), sheool is een Hebreeuws woord dat letterlijk gewoon 'graf' of 'oord van de doden' betekent. Wordt ook vaak met 'hel' vertaald, dit is onjuist. In de NBV laten ze het Hebreeuwse woord gewoon staan. | |
gr8w8 | donderdag 9 december 2004 @ 14:41 |
En al die bouwerken die eveneens niet uit Gods naam zijn gemaakt, maar wel zonder ellendel blijven, daar wordt geen aandacht aan besteed. | |
het_fokschaap | donderdag 9 december 2004 @ 18:40 |
quote:hoe dan ook, het heeft iets met dood te maken en niet leuk enzo. in ieder geval iets waar de gelovigen natuurlijk niet heengaan omdat zij god of de goden niet minachten. | |
Lupa_Solitaria | donderdag 9 december 2004 @ 19:19 |
quote:Bij de Grieken wel! Iedereen ging volgens hen naar dezelfde plaats, of ze nou wel of niet in de goden geloofden. | |
Akkersloot | donderdag 9 december 2004 @ 19:59 |
quote:Euh. Waarom is mijn reactie hier op verwijderd ? quote:WFL ----> C&H ![]() | |
Alicey | donderdag 9 december 2004 @ 20:04 |
quote:Omdat het alleen een koe was. quote:Zoals het topic nu is past het beter in WFL. Mocht de tendens anders worden, zal ik overleggen met de mods van C&H. Verder commentaar graag ik het feedback topic. ![]() | |
Akkersloot | donderdag 9 december 2004 @ 20:23 |
quote:Volgens de bewuste reli-leugen zou de Titanic niet alleen zonder Gods naam zijn gebouwd maar zelfs tégen Gods naam zijn gebouwd ("wij varen zonder God"). | |
Lupa_Solitaria | donderdag 9 december 2004 @ 20:27 |
quote:Maar goed, zoals je zelf aan aangeeft, dat was een leugen. Achterhaald dus. Niemand gelooft dat nu nog. Dus waar lullen we eigenlijk over? Het hoogmoed-komt-voor-de-val-idee bestaat nog steeds wel, maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn die het zinken van de Titanic zien als een straf van (de) God(en). | |
het_fokschaap | donderdag 9 december 2004 @ 20:34 |
quote:je hebt gelijk ! dank voor de rectificatie ![]() | |
Akkersloot | donderdag 9 december 2004 @ 20:36 |
quote:Daarom hoort dit topic dus ook gewoon in C&H Lord_Vetinari en mod Yvonne lekker ![]() ![]() | |
Lupa_Solitaria | donderdag 9 december 2004 @ 20:38 |
quote:Maar Fokschaapje, ik heb altíjd gelijk. Dat weet je inmiddels toch wel? ![]() Ik mis je lieve schaapavatar! ![]() | |
Lupa_Solitaria | donderdag 9 december 2004 @ 20:39 |
quote:Oh ja, in C&H gaat het alleen over achterhaalde dingen. ![]() | |
het_fokschaap | donderdag 9 december 2004 @ 20:56 |
quote: ![]() quote:nog even geduld. in het nieuwe jaar is ie weer terug ![]() | |
NorthernStar | vrijdag 10 december 2004 @ 00:50 |
quote:Het woord "hel" betekent niets meer dan iets wat omhuld is. Als een schelp. Of een hol. Heeft allemaal van dezelfde oorsprong. Net zoalshet woord 'hal' (een ommuurde entree) en peulvrucht (waarbij het woordje 'hul' is verbasterd tot peul) en nog legio anderen. Een afgesloten ruimte dus. Waarom dat nu het equivalent geworden is voor "de strafplaats in het hiernamaals voor zondaars" weet ik niet. Waarschijnlijk betekent het in zijn oorsprong ook gewoon graf of oord van de doden. In die zin is het dus wel een juiste vertaling voor het woord sheool, alleen heeft het een hele verkeerde betekenis gekregen. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 09:48 |
Dat weet ik, NorthernStar (betekent overigens ook 'verborgen'), maar het heeft nu een zeer negatieve bijklank (mede dankzij Dante) en ik vind het dus echt geen goede vertaling van de verschillende Griekse en Hebreeuwse termen, die een veel minder negatieve lading hebben. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 09:49 |
Het woord 'hel' is overigens afgeleid van de naam van een godin uit de Noordse mythologie die de doden bewaakte. | |
gr8w8 | vrijdag 10 december 2004 @ 10:09 |
Gaat het er net om welke betekenis het woord hel nu heeft voor de bewuste personen? | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 10:10 |
quote:lijkt me inderdaad het geval. wat de uiteindelijke oorsprong is geweest maakt niet uit voor de gelovigen in een hel als zijnde een plaats voor de ongelovigen. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:16 |
quote:En welke bewuste personen hebben we het nu over? Want als we het hebben over de personen die menen zich op de Bijbel te baseren, dan zitten ze fout als ze zich op een onjuiste vertaling baseren. In de NBV komt het woord 'hel' niet meer voor wegens de begripsvervuiling. | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 10:20 |
quote:ze zitten hoe dan ook fout ![]() maar het gaat er om wat ze geloven. hun aannames e.d. dat geloof kan veranderen als iemand ze erop wijst natuurlijk. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:24 |
quote:Het maakt wel degelijk uit aangezien veel christenen een beeld van de hel hebben dat nìet uit de Bijbel komt... | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:25 |
quote:Dat hoop je dan maar. ![]() quote:Exactly my point. | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 10:27 |
quote:maar ondanks dat geloven ze in dat onjuiste beeld. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:29 |
quote:Ja, maar als je ze uitlegt dat de vertaling op dat punt niet klopt en waar dat onjuiste beeld vandaan komt (Middeleeuwen, Dante), dan veranderen ze meestal van mening. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:30 |
Overigens zijn er niet echt veel christenen die nog geloven in de hel zoals Dante die voorstelt... | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 10:31 |
quote:mijn moeder gelooft zelfs dat aardige ongelovigen ook gewoon in de hemel komen. dit gelooft ze m.i. vooral omdat ze graag wil dat haar kinderen samen met haar in de hemel terecht komen ![]() | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:33 |
quote:Maar wie bepaalt er dan welke ongelovigen 'aardig' zijn? Dat is nogal een subjectief begrip dunkt me. | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 10:35 |
quote:geloven is hoe dan ook subjectief ![]() laat haar er toch lekker wat bij geloven als ze zich daar goed bij voelt en verder niemand lastig valt ![]() | |
Litpho | vrijdag 10 december 2004 @ 10:37 |
quote:Ik had toch de indruk dat de toenmalige "helbeleving" meer rond de chaos van bijvoorbeeld een Jeroen Bosch was dan rond het toch redelijk geordende Inferno van Dante. Het principe van onevenredig straffen na de dood blijft natuurlijk staan ![]() | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:37 |
Oh ja hoor, ik vinde het helemaal oké. ![]() God: "Nee, ik vind Fokschaap géén aardige jongen, hij komt er niet in!" Jouw moeder: "Maar ìk vind hem wel aardig en ik ga niet naar binnen zonder hem!" God: "Nou ja, dan moet het maar. Kom erin." | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 10:38 |
quote:ik teken ervoor. ![]() althans...ik verwacht niet dat ik tegelijk door die poort ga ![]() | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 10:40 |
quote:Een mengelmoes van al dat soort voorstellingen denk ik. Jeroen Bosch is leuk inderdaad. Dan valt er nog wat te beleven in de hel. ![]() | |
Alicey | vrijdag 10 december 2004 @ 11:10 |
quote:Of natuurlijk "Mooi, daar is de deur!". Het is misschien niet voor niets dat er nog steeds plaats is in de hemel. ![]() | |
gr8w8 | vrijdag 10 december 2004 @ 11:39 |
quote:Een goed gelovige weigert toch geen gasten? | |
Dildo | vrijdag 10 december 2004 @ 11:40 |
Na je dood heb je geen keuze. Die keuze wordt voor je gemaakt aan de hand van je leven op aarde. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 14:34 |
quote:God is geen gelovige. God weet dat Hij bestaat. ![]() | |
gr8w8 | vrijdag 10 december 2004 @ 16:27 |
quote:Paulus doet de deur toch open? Goed, hij twijfelde wel even, maar uiteindelijk geloofde hij wel in God. | |
Litpho | vrijdag 10 december 2004 @ 16:30 |
quote:Moet dat Petrus niet zijn? Kraaiende hanen en verloochenen enzo? | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 16:40 |
Ja, het is Petrus. Niet dat dat verder ergens op slaat; volgens mij zegt Jezus nergens tegen Petrus dat hij de hemelpoort mag bewaken. | |
gr8w8 | vrijdag 10 december 2004 @ 16:55 |
Paulus, ik bedoel Petrus, stom van me. Hmz, offtopic, maar waar komt dat dan vandaan, dat hij de hemelpoort zou bewaken? | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 17:37 |
quote:Volgens mij is het iets uit de katholieke traditie. | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 20:54 |
Sint-Petrusbanden De "banden" van Sint-Petrus Deze banden zijn de ketens of kluisters waarmee Petrus tweemaal in gevangenschap is geslagen. Eén keer in Rome en één keer in Jeruzalem. Beide keren, zo zeggen de legenden, wist een engel Petrus te bevrijden. Herodes verbleef eens in Rome en was daar zeer bevriend met Caligula toen die nog geen keizer was. Herodes voorspelde dit keizerschap uitbundig en werd door de zittende keizer, Tiberius, in de gevangenis gezet omdat deze voorlopig geen praatjes over nieuwe keizers wenste te horen. In de gevangenis voorspelde een waarzegger Herodes, dat hij zijn koninklijke macht terug zou krijgen. Nu was er vanuit deze gevangenis een uil te zien. De waarzegger voorspelde dat Herodes binnen 5 dagen zou sterven als hij deze uil weer terug zag. Na de dood van Tiberius werd Caligula inderdaad keizer. Hij liet zijn vriend Herodes vrij en stuurde hem als koning naar Judea. Daar begon Herodes dadelijk met de vervolging van de christenen. Zo liet hij Jacobus ter dood brengen en Petrus in boeien (banden) slaan. Petrus werd in de nacht door een engel bevrijd en zette zijn verkondiging voort. Herodes was razend en reisde naar Caesarea. In schitterende gewaden bezocht hij het amfitheater en werd als een God toegejuicht. Plotseling zag hij de uil zitten en wist dat het gedaan was. Na 5 dagen stierf hij, opgevreten door wormen. Zo werd deze tiran gestraft! De 5e opvolger van Petrus was paus Alexander. Ook in zijn tijd werden de christenen vervolgd. Alexander werd door de Romeinse keizer Quirinius in de kerker geworpen. Enige tijd later werd de dochter van de keizer, Balbina geheten, ernstig ziek. Geen middel bleef onbeproefd, maar ze werd niet beter, niets baatte. Toen herinnerde keizer Quirinius zich de wonderlijke verhalen van de leer der christenen. Hij ging met zijn zieke dochter paus Alexander in de gevangenis opzoeken. Ze smeekten hem om genezing; het meisje kuste de voeten, het gewaad en de ketens van paus Alexander. "Je moet niet mijn ketens maar de ketens van Petrus kussen", antwoordde Alexander. Keizer Quirinius liet deze ketens opsporen, zijn dochter raakte deze aan en zie ze was opeens beter! De keizer bekeerde zich met zijn hele huishouding en familie tot het Christendom en liet een kerk bouwen ter ere van Petrus' banden. De ketens werden er in een schrijn bewaard. Hij verordonneerde bovendien een algemene feestdag op 1 augustus. In de vierde eeuw raakte het Romeinse rijk in verval. Meerdere keizers maakten aanspraak op de troon. Keizer Theodosius zetelde in Constantinopel in het oostelijke deel van het rijk. Zijn vrome dochter Eudoxia maakte een pelgrimstocht naar Jeruzalem en kwam daar in bezit van de ketens waarmee Petrus geboeid was geweest. Ze bracht ze in Rome naar de kerk waar zich de andere ketens van Petrus bevonden. Toen de kettingen naast elkaar werden gehouden klikten de ketens tot één ketting tezamen. Ze werden als relikwieën bewaard en er vonden vele wonderen plaats. Zo zocht een Duitse graaf genezing van zijn krankzinnigheid. Hij was zo ziek dat hij zichzelf voortdurend wilde beschadigen. Men legde Petrus' banden om zijn hals en hij genas ter plekke. De wonderlijke verhalen werden in de loop der eeuwen als volgt gemotiveerd: Petrus kreeg de macht om zich uit boeien te bevrijden. Ook wij kunnen op zijn voorspraak van knellende banden (zonden) verlost worden. Petrus kan naar believen de hemelpoort openen of gesloten houden. Er is een legende bekend over een niet al te brave monnik die door Petrus terug werd gezonden naar de aarde om het nog eens te doen, maar dan wel beter! In veel van deze verhalen is Petrus de "sleutel"-figuur. In onze geseculariseerde tijd leeft deze middelaarsrol van Petrus voort in talrijke grappen over mensen die bij hem aankloppen aan de hemelpoort. bron: http://users.pandora.be/d(...)nt-Petrusbanden.html [ Bericht 2% gewijzigd door het_fokschaap op 10-12-2004 21:11:15 ] | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 20:57 |
Dat heb je vast niet zelf geschreven. ![]() | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 21:09 |
quote:ehm...nee sorry, ff bron erbij editten ![]() | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 21:15 |
quote:Wel een interessant verhaal trouwens. Petrus de sleutelman. | |
Akkersloot | vrijdag 10 december 2004 @ 21:42 |
quote:En met dat feit kan de duivel dus ook geen ongelovige zijn. Toch is hij dat wel volgens de knor'an. En veel gelovigen menen wel degelijk zeker te weten dat God of Allah bestaat. Dat zijn dan toch ook géén gelovigen ![]() ![]() | |
Akkersloot | vrijdag 10 december 2004 @ 21:46 |
quote:Volgens het evangelie zou Jezus dat tegen Petrus gezegd hebben. | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 21:52 |
quote:Ik meen mij inderdaad vagelijk zoiets te herinneren nu je het zegt, even zoeken... Hebbes! 13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, (16:18) jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen – In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam Petrus. en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was. Kwestie van de zaken een beetje te letterlijk opvatten geloof ik. ![]() | |
Lupa_Solitaria | vrijdag 10 december 2004 @ 21:52 |
Matthëus H. 16 trouwens. | |
gr8w8 | vrijdag 10 december 2004 @ 23:11 |
Eigenlijk staat er alleen dat Petrus dingen kan binden en ontbinden, en dat dat hier als in het hiernamaals geldig is. Ze hadden Pritt dus beter Petrus kunnen noemen, met als slogan "Rotsvast, zoals alleen God dat kan" | |
het_fokschaap | vrijdag 10 december 2004 @ 23:39 |
quote:ik dacht even dat je het zelf geschreven had ![]() | |
NorthernStar | vrijdag 10 december 2004 @ 23:45 |
quote:Dante's beeld van 'de hel' is toch redelijk gestoeld op de vroeg christelijke geschriften. In Openbaringen 20 en verder bijvoorbeeld. Maar de echte goede beschrijving van de hel vind je in de apocrieve boeken. In de 'Apocalypse van Petrus' vertelt Petrus hoe hij door een engel door de hel werd geleid en hij daar mensen zag die op de meest afschuwelijke wijze werden gepijnigd. En dan vraagt hij telkens wat die mensen hebben misdaan om dit lot te treffen waarop de engel dan vertelt wat voor vreselijke zonde ze hebben gebezigd. Overspel, gelogen, godslastering, dat soort. ![]() Dat doet erg 'Dante-like' aan. Het kan ook niet anders of hij heeft hier een deel van zijn inspiratie vandaan. En dan heb je nog de 'Apocalypse van Paulus' met beschrijvingen van de hel en verder nog een hoop beschrijvingen van pausen en andere geestelijken, allemaal van voor Dante. In Openbaringen btw worden aan het eind "de dood en de hel" zelf ook in een "poel des vuurs" geworpen. ![]() | |
NorthernStar | zaterdag 11 december 2004 @ 00:10 |
Heb wat stukjes online gevonden:quote:Geen half werk. ![]() we zijn wel erg offtopic, maar wel een leuk onderwerp ![]() | |
het_fokschaap | zaterdag 11 december 2004 @ 01:28 |
Ja, misschien even verder in Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'? | |
Lupa_Solitaria | zaterdag 11 december 2004 @ 10:47 |
quote:Ja, daar is ook nogal wat discussie over. Of de hel wel eeuwig is enzo, en wat er dan met die mensen gebeurt die op dat moment in de hel zitten. |