abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23829347
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:38 schreef Meki het volgende:

[..]

omdat als ik op vakantie naar Marokko ga dan hoef ik minder te wachten met marokkaanse paspoort . en met me Nederlandse moet ik lang wachten
soms ben je ook net een echte Nederlander
pi_23829360
Marokkanen zijn ook mensen, zij gaan afwegen wat voor hun het meeste voordeel heeft. Dat zal in de praktijk betekenen dat ze massaal de NL'se paspoort kiezen. Puur om het feit dat ze dan ook gebruik kunnen maken van de sociale voorzieningen hier, niet omdat hun "hart hier ligt"
Allah Al Watan Al Malik
pi_23829366
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

soms ben je ook net een echte Nederlander
ben ik ook
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 8 december 2004 @ 11:45:22 #64
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_23829368
quote:

[..]

omdat als ik op vakantie naar Marokko ga dan hoef ik minder te wachten met marokkaanse paspoort . en met me Nederlandse moet ik lang wachten
Suriname komt nu ook met een soort "diaspora kaart" wellicht komt Marokko ook met zoiets op de proppen
Maar Marokko geeft echt niet toe aan die Verdonk, ze hebben het geld van de diaspora hard nodig
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  woensdag 8 december 2004 @ 11:45:54 #65
92803 Bela
homo ludens
pi_23829382
quote:

[..]

Je bent al aardig geïntegreerd Meki.. Ook jij zoekt al naar persoonlijke voordeeltjes elders
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
pi_23829400
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:45 schreef HarigeKerel het volgende:

[..]

Suriname komt nu ook met een soort "diaspora kaart" wellicht komt Marokko ook met zoiets op de proppen
Maar Marokko geeft echt niet toe aan die Verdonk, ze hebben het geld van de diaspora hard nodig
aha vertel dat aan de Marokkaanse koning die komt begin 2005 naar Nederland
pi_23829423
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:45 schreef Meki het volgende:

[..]

ben ik ook
dan behoor je dus ook geen marokkaans paspoort te hebben. en dat je dan wat langer in de rij moet staan zoals je eerder in dit topic hebt gepost rot voor je joh moeten wij ook
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_23829432
quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:41 schreef Karboenkeltje het volgende:

Dat klopt, tussen de Nederlanders en de niet-Nederlanders (althans, qua paspoort dan).
Voila,
quote:
En die mag dan ook oppleuren, tenzij die persoon uit een Europees land komt.
Helaas, een ieder die niet voor de Nederlandse nationaliteit kiest, blijft gewoon hier op basis van een verblijfsvergunning onbepaalde tijd. Zie je het punt? Het lost niets op, het creërt alleen maar een grotere tweedeling, iets wat we niet zouden moeten willen.
pi_23829494
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:48 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

dan behoor je dus ook geen marokkaans paspoort te hebben. en dat je dan wat langer in de rij moet staan zoals je eerder in dit topic hebt gepost rot voor je joh moeten wij ook
oow jah
ik ken Turken die 3 paspoort hebben he turks duits en Nederlands he
en engelsen die engelse paspoort hebben en Nederlandse
en Maxima he zij ook
zij heeft argentijnse paspoort en Nederlandse paspoort
pi_23829581
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Onzin, het gaat namelijk puur om een papiertje. Het papiertje vertolkt niet de gedachtes of gevoelens van die persoon. Ook al zouden deze mensen afstand doen van bijv. de Marokkaanse nationaliteit, ze hebben nogsteeds zwart haar, getinte huidskleur en "vreemde" gewoontes/tradities. Zodoende zullen ze alsnog gezien worden als allochtoon, mensen zijn zeer simplistisch. In Frankrijk is er vooral problemen met de Algerijnen, iets anders dan Marokkanen.
Heb je gisteren Nova gezien? Daar hadden ze een gezin met 1 Nederlandse (aut.) vrouw, 1 Nederlands voelende man van Marokkaanse ouders en 1 kind.
Dit kind kreeg bij inschrijven gemeentehuis gelijk een dubbele nationaliteit zonder daarvoor te kunnen kiezen, dit kind zag er mischien iets donkerder uit dan een autochtone Nederlander maar te licht voor een Noord-Afrikaan. Wat moet zo'n kind nu met de Marokkaanse nationaliteit?

Dat het papiertje niet de gedachtes en gevoelens vertolkt ben ik het helemaal mee eens (had ik ook al eerder in dit topic geschreven) en dat vind ik al een sterk argument om dubbele nationaliteiten af te schaffen, in dit geval gaat het om de Marokkaanse nationaliteit maar voor Duits/Nederlands geldt voor mij hetzelde.

Je zal altijd idioten houden die mensen met een iets donkerder kleurtje als allochtoon blijven bestempelen maar dat verdwijnt op den duur ook wel, zeker als er steeds meer gemengde kinderen komen . Kijk ook naar de Indonesiers die zich hier gevestigd hebben, zij voelen zich Nederlands (hebben ook maar 1 nationaliteit volgens mij) maar zijn wel trots op hun afkomst (en zijn vaak ook nog beter op de hoogte van de Nederlandse geschiedenis zeker wat betreft het koningshuis), ook worden ze door de meeste Nederlanders gezien als Nederlander.
pi_23829614
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:52 schreef Meki het volgende:

[..]

en Maxima he zij ook
zij heeft argentijnse paspoort en Nederlandse paspoort
Lijkt me sterk, Bernhard en Claus moesten ook afstand doen van hun Duitse paspoort.
pi_23829667
quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:53 schreef Chewie het volgende:

[..]

hoe kan een kind die hier geboren is uit 1 nederlandse ouder en 1 in Nederland geboren allochtoon (van Marokkaanse ouders) nu kiezen welke nationaliteit die wil hebben?
Exact, dat kan dat kind niet, geef ze dus gewoon allebei.
quote:
Het is toch absurd dat Marokko hun nationaliteit opdringt aan in Nederland geboren kinderen waarvan bijwijze van spreken hun voorouders al 30 generaties in Nederland wonen?
Yup, maar dat is Marokkaanse wetgeving, daar kunnen wij niets aan doen.
quote:
Wat een onzin, integratie kan dan juist beter beter verlopen, nogmaals er is geen sprake van keuze omdat de Marokkaanse nationaliteit opgedrongen wordt aan kinderen die geen band hebben met dat land, door dubbele nationaliteit zal zo iemand nooit afkomen van het stempel "allochtoon".
Alsof jij een persoon met een Marokkaans uiterlijk in Nederland ooit zal gaan zien als autochtoon...

Iemand uit Suriname met een donkere huidskleur en alleen een Nederlands paspoort valt toch ook onder de noemer allochtoon? Kom nou zeg, daar komen die mensen nooit vanaf, laten we eerlijk zijn.
quote:
Waarom weer de schuld van dit dilema bij Nederland neerleggen? Blijf je graag minderheden houden in dit land? Vind je het terecht dat hier geboren kinderen van ouders met de Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit opgedrongen krijgen?
Ik heb niets tegen een dubbele nationaliteit, daar vind ik Nederland dus fout zitten. Marokko zit fout wat betreft het opdringen, eens, maar dat is niet iets waar Nederland ook maar iets aan kan doen.
quote:
Noem eens een paar voorbeelden van landen waar dit is toegestaan? In veel ontwikkelde landen behoor je ook te kiezen wat niet wil zeggen dat je je roots moet verbergen. Kijk naar de VS, daar wonen allemaal Amerikanen die zich Amerikaans voelen maar hun roots niet vergeten.
In de VS is de dubbele nationaliteit dan ook toegestaan:

"DUAL CITIZENSHIP: RECOGNIZED

Based on the U.S. Department of State regulation on dual citizenship (7 FM 1162), the Supreme Court of the United States has stated that dual citizenship is a “status long recognized in the law” and that “a person may have and exercise rights of nationality in two countries and be subject to the responsibilities of both. The mere fact he asserts the rights of one citizenship does not without more mean that he renounces the other,” (Kawakita v. U.S., 343 U.S. 717) (1952).

The Immigration and Nationality Act (INA) does not define dual citizenship or take a position for it or against it. There has been no prohibition against dual citizenship, but some provisions of the INA and earlier U.S. nationality laws were designed to reduce situations in which dual citizenship exists.

United States law does not contain any provisions requiring U.S. citizens who are born with dual citizenship or who acquire a second citizenship at an early age to choose one or the other when they become adults (Mandeli v. Acheson, 344 U.S. 133) (1952). The current citizenship laws of the United States do not specifically refer to dual citizenship.

While recognizing the existence of dual citizenship and permitting Americans to have other citizenships, the U.S. Government does not endorse dual citizenship as a matter of policy because of the problems that it may cause. Claims of other countries on dual-national U.S. citizens often place them in situations where their obligations to one country are in conflict with the laws of the other."

Ik wil je nog wel wat landen noemen, o.a. Engeland, Frankrijk, Canada, Australie, etc etc
quote:
Dat vind ik ook een beetje vreemd in deze discussie dat er, zo lijkt het imo, gelijk gedacht wordt dat deze mensen ook hun cultuur (of van hun voorouders) in moeten leveren. Er is namelijk geen objectieve en logische reden om meer dan 1 nationaliteit te hebben
Die zijn er wel degelijk: Verlies van erfrecht, verbondenheid met familie ingeval van huwelijk (Stel, na scheiding wil migrant terug, dat zou dan niet meer kunnen), Verlies van opgebouwde rechten, etc etc.

Nou, noem jij me nou eens een objectieve en logische reden om de dubbele nationaliteit te verbieden.
  woensdag 8 december 2004 @ 12:10:41 #73
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_23829808
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:59 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lijkt me sterk, Bernhard en Claus moesten ook afstand doen van hun Duitse paspoort.
Tis echt zo.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_23830114
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:43 schreef Bela het volgende:

Waarom slaagt de integratie moeilijker als iemand maar één nationaliteit kan hebben? Kiezen voor één nationaliteit maakt toch meer helder waar het hart ligt. Daar kan iemand dan naar mijn idee ook het beste worden aangesproken.
Omdat je met een groep blijft zitten die niet kiest voor de Nederlandse nationaliteit. Die kun je qua integratie dus definitief afschrijven, terwijl ze wel gewoon hier blijven wonen.
quote:
Nee. Als Marokkanen niet bewust kiezen voor de nederlandse nationaliteit dan kiezen ze niet bewust voor de eventuele voor- en nadelen daarvan.
Ook bij het aangaan van de dubbele nationaliteit ben je je daar ten volle van bewust. Het is niet iets wat zomaar automatisch wordt toegekent.
quote:
Aanspreekbaarheid op rechten en plichten kan aardig samenvallen met de nationaliteit. Wie geen naderlander wenst te zijn kan als buitenlander behandeld worden.
Zo veel verschillen zitten er niet tussen de rechten en plichten van buitenlanders en Nederlanders hoor en hoe langer die buitenlander hier is, hoe minder de verschillen zijn, totdat uiteindelijk alleen het stemrecht overblijft.
quote:
Soms zit er verschil in behandeling maar daar kiezen mensen dan zelf voor of ze weigeren er bewust een keuze voor te doen en stappen te ondernemen....
Als jij mensen wilt dwingen te kiezen, ja, maar een objectieve, logische reden daarvoor heb ik nog steeds niet gezien.
quote:
Reden: Aanspreekbaarheid op een combinatie van rechten en plichten die voor nederlanders gelden.
Iemand met de dubbele nationaliteit kan je op exact dezelfde rechten en plichten aanspreken als elke andere Nederlander. Geen reden dus, probeer het nog eens.
quote:
Wat zegt dit 'argument' nu precies? Wat de wereld (wiens wereld?) doet moet de wereld zelf weten. Wij harken in Nederland de eigen tuin aan op een eigen manier volgens eigen voorkeur.
Hiertoe gebruiken we door ons geprefereerd gereedschap. Op basis van electoraal mandaat bepaalt momenteel de huidige regering de keuze van dat gereedschap en de wijze van aanharken om een geslaagde koppeling tussen rechten en plichten van ingezetenen te herstellen..
De wereld is iets waar Nederland graag onderdeel van uit maakt. Als jij dit land 100 jaar terug in de tijd wilt werpen, prima, maar maak van Nederland dan een protectionistische staat a la Noord Korea of zo, daar komt ook niemand binnen.

Verder kan dat gezeik over "mandaat" me gestolen worden. Het huidige beleid wordt niet gesteund door de bevolking, dus weg ermee. Dat het volk maar 1x in de 4 jaar z'n bek mag opentrekken en de rest slaafs moet volgen slaat gewoon nergens op. Laten die lui eens doen wat ze moeten doen, de wil van hun kiezers uitvoeren.
quote:
Burgers van 't gezond verstand die slechts met zeer veel fantasie met marcherende laarzen te associëren zijn.
Dat het uberhaupt mogelijk is aan marcherende laarzen te denken, zou het kabinet toch aan het denken moeten zetten...
pi_23830467
quote:
Op woensdag 8 december 2004 12:02 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Exact, dat kan dat kind niet, geef ze dus gewoon allebei.
Wat een onzin, wat moet zo'n kind met de Marokkaanse nationaliteit?

Wat als de ouders dit niet willen? zoals gisteren in Nova, wens van de ouders vind ik belangrijker dan 1 of andere idiote wet uit een ander land.
[..]
quote:
Yup, maar dat is Marokkaanse wetgeving, daar kunnen wij niets aan doen.
Jawel hoor namelijk invloed proberen uit te oefenen
[..]
quote:
Alsof jij een persoon met een Marokkaans uiterlijk in Nederland ooit zal gaan zien als autochtoon...
En waar basseer jij dat op? Ik behandel mijn colleg's en vrienden met een ander kleurtje niet anders dan de overige collega's. Nu heb ik als voordeel bij een bedrijf te werken waar het opleidingsniveau bijhoorlijk hoog is dus taal problemen spelen er niet.
quote:
Iemand uit Suriname met een donkere huidskleur en alleen een Nederlands paspoort valt toch ook onder de noemer allochtoon? Kom nou zeg, daar komen die mensen nooit vanaf, laten we eerlijk zijn.
Ja en dat is ook het foute aan onze wetgeving, mensen die hier al generaties wonen en hier geboren zijn allochtoon noemen is fout.
[..]

I
quote:
k heb niets tegen een dubbele nationaliteit, daar vind ik Nederland dus fout zitten. Marokko zit fout wat betreft het opdringen, eens, maar dat is niet iets waar Nederland ook maar iets aan kan doen.
Tuurlijk wel zoals al gezegd via diplomatieke weg druk uit oefenen.
[..]
quote:
In de VS is de dubbele nationaliteit dan ook toegestaan:
OK mijn fout maar in de VS is het wel zo dat immigranten als Amerikaan worden gezien en niet zoals hier allochtoon.
quote:
Die zijn er wel degelijk: Verlies van erfrecht, verbondenheid met familie ingeval van huwelijk (Stel, na scheiding wil migrant terug, dat zou dan niet meer kunnen), Verlies van opgebouwde rechten, etc etc.
Dit kan anders geregeld worden, heb je geen dubbele nationaliteit voor nodig. Binnen de EU zijn hier goede afspraken over.
quote:
Nou, noem jij me nou eens een objectieve en logische reden om de dubbele nationaliteit te verbieden.
Administratieve rompslomp.
mensen worden tot lengte van dagen gerekend tot alloctoon dus meer subsidie voor bijvoorbeeld de school waar dat kind heen gaat.
Idiote discussies over Nederlands paspoort innemen bij strafbare feiten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2004 12:56:52 ]
pi_23830698
quote:
Op woensdag 8 december 2004 12:44 schreef Chewie het volgende:

Wat een onzin, wat moet zo'n kind met de Marokkaanse nationaliteit?
Zeg je dat ook tegen elk Nederlands kind dat in het buitenland geboren wordt? De Nederlandse wetgeving nl. niet.
quote:
Jawel hoor namelijk invloed proberen uit te oefenen
Ja, we hebben de afgelopen 20 jaar kunnen zien hoe geweldig effectief dat is geweest
quote:
En waar basseer jij dat op? Ik behandel mijn colleg's en vrienden met een ander kleurtje niet anders dan de overige collega's. Nu heb ik als voordeel bij een bedrijf te werken waar het opleidingsniveau bijhoorlijk hoog is dus taal problemen spelen er niet.
Het gaat niet om het behandelen, het gaat erom of iemand als autochtoon gezien wordt en dat worden jouw collega's met een ander kleurtje niet, ook al hebben ze alleen een Nederlands paspoort.
quote:
Ja en dat is ook het foute aan onze wetgeving, mensen die hier al generaties wonen en hier geboren zijn allochtoon noemen is fout.
Verdonk verandert dat echt niet hoor...sterker nog, die gebruikt dat nu om die mensen op een "inburgeringscursus" te gaan sturen...
quote:
OK mijn fout maar in de VS is het wel zo dat immigranten als Amerikaan worden gezien en niet zoals hier allochtoon.
Klopt, maar dat heeft dus niets met de dubbele nationaliteit te maken, want die is daar gewoon toegestaan. Afschaffen van de dubbele nationaliteit is dus niet de oplossing, he?
quote:
Dit kan anders geregeld worden, heb je geen dubbele nationaliteit voor nodig. Binnen de EU zijn hier goede afspraken over.
*zucht* De regeltjes van Verdonk zijn dan ook met name op non-eu migranten gericht, he?
quote:
Administratieve rompslomp.
Is er niet meer of minder dan bij elke andere Nederlander. Nederland heeft immers niets te maken met een andere nationaliteit.
quote:
mensen worden tot lengte van dagen gerekend tot alloctoon dus meer subsidie voor bijvoorbeeld de school waar dat kind heen gaat.
Alsof het afschaffen van de dubbele nationaliteit plotseling de taalachterstand wegneemt
Klopt dus ook niet
quote:
Idiote discussies over Nederlands paspoort innemen bij strafbare feiten.
We kunnen idiote discussies ook gewoon niet voeren, i.p.v. mensen beperken, he?
pi_23831096
quote:
Op woensdag 8 december 2004 12:56 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Zeg je dat ook tegen elk Nederlands kind dat in het buitenland geboren wordt? De Nederlandse wetgeving nl. niet.
Wat bedoel je hier mee?
Je draait er volgens mij omheen, wat moet een kind waarvan de ouders zich al geen Marokkaan voelen of willen zijn met deze nationaliteit?
[..]
quote:
Ja, we hebben de afgelopen 20 jaar kunnen zien hoe geweldig effectief dat is geweest
Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van invloed uitoefenen op andere landen door Nederland (via de EU of met andere landen) die wel effectief geweest zijn.
[..]
quote:
Het gaat niet om het behandelen, het gaat erom of iemand als autochtoon gezien wordt en dat worden jouw collega's met een ander kleurtje niet, ook al hebben ze alleen een Nederlands paspoort.
Dat is wat anders dan mij 'beschuldigen' van mensen anders behandelen vanwege hun kleurtje.
Maar goed dit had ik al beantwoord, mensen horen niet eeuwig allochtoon genoemd te worden.
[..]
quote:
Verdonk verandert dat echt niet hoor...sterker nog, die gebruikt dat nu om die mensen op een "inburgeringscursus" te gaan sturen...
En terecht dat ze dit doet, we zitten namelijk nogal met een achterstand wat betreft integratie. Wat mij betreft zijn ze allochtoon af zodra ze de cursus met goed gevolg hebben afgerond zoals in de VS.
[..]
quote:
Klopt, maar dat heeft dus niets met de dubbele nationaliteit te maken, want die is daar gewoon toegestaan. Afschaffen van de dubbele nationaliteit is dus niet de oplossing, he?
Dat heb ik ook nooit gezegd, er is alleen geen reden om dubbele nationaliteit te houden mits daar goede afspraken over zijn gemaakt m.b.t. terugkeer (niet relevant bij kinderen waarvan de voorouders generaties geleden naar Nederland zijn gekomen), verder hoort het ook de keus van ouders of kind te zijn en niet van het land waar verre voorouders vandaan komen.
quote:
*zucht* De regeltjes van Verdonk zijn dan ook met name op non-eu migranten gericht, he?
Zucht wat begrijp je niet aan voorbeeld van hoe het ook kan
[..]
quote:
Is er niet meer of minder dan bij elke andere Nederlander. Nederland heeft immers niets te maken met een andere nationaliteit.
[..]

Alsof het afschaffen van de dubbele nationaliteit plotseling de taalachterstand wegneemt
Klopt dus ook niet
[..]

We kunnen idiote discussies ook gewoon niet voeren, i.p.v. mensen beperken, he?
Nee natuurlijk is dat niet de oplossing om taalachterstand weg te nemen maar het is toch absurd om kinderen tot allochtoon te rekenen, met alle subsidiestromen die daar bij horen, terwijl er geen sprake is van achterstand? Zeker niet in het voorbeeld geval van Nova.

Achterstand creeer je juist door dit soort mensen te benoemen als allochtoon.

Beetje kortzichtig en typisch links Vhiper vooral zorgen dat er achterstand groepen blijven, ook al woont die familie 30 generaties in Nederland, zorg je tenminste dat er een hele economie omheen gebouwd kan worden die alle subsidie potten kan verdelen.

Waar het wel aan mee helpt in ieder geval in hoe de overheid zijn burgers ziet, dus geen onderscheid maar iedereen als Nederlander behandelen, burgers volgen dan later wel.
Nu denk ik wel dat de term 'allochtoon' afschaffen (na succesvol inburgeren) meer effect heeft dan dubbele nationaliteit afschaffen maar het werkt imo wel, zeker als daardoor ook de term allochtoon verdwijnt.
pi_23831731
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:17 schreef Chewie het volgende:

Wat bedoel je hier mee?
Je draait er volgens mij omheen, wat moet een kind waarvan de ouders zich al geen Marokkaan voelen of willen zijn met deze nationaliteit?
Iets (Erfrechten en meer van dat soort zaken) of niets, dat is aan ieder voor zich om te bepalen, niet door de Marokkaanse overheid die mensen tegen hun wil een nationaliteit opleggen en niet door de Nederlandse overheid die mensen tegen hun wil een nationaliteit wil afnemen.
quote:
Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van invloed uitoefenen op andere landen door Nederland (via de EU of met andere landen) die wel effectief geweest zijn.
Je mist het punt. Nederland (En de EU) probeert al zo'n 20 jaar met allerlei middelen Marokko er toe te bewegen zijn standpunt te wijzigen, maar Marokko zegt gewoon: "Bekijk het maar" en dan houdt het dus op.
quote:
Dat is wat anders dan mij 'beschuldigen' van mensen anders behandelen vanwege hun kleurtje.
Maar goed dit had ik al beantwoord, mensen horen niet eeuwig allochtoon genoemd te worden.
Het lag dan ook nooit in mijn bedoeling jou ergens van te beschuldigen, jammer dat je het zo hebt opgepakt. En ik ben met je eens dat mensen niet eeuwig allochtoon genoemd zouden moeten worden, maar het feit is, met of zonder dubbele nationaliteit, dat het wel gebeurt.
quote:
En terecht dat ze dit doet, we zitten namelijk nogal met een achterstand wat betreft integratie. Wat mij betreft zijn ze allochtoon af zodra ze de cursus met goed gevolg hebben afgerond zoals in de VS.
Werkt in de praktijk in Nederland niet, he? Ook een vloeiend sprekende Marokkaan wordt nog steeds als allochtoon gezien.
quote:
Dat heb ik ook nooit gezegd, er is alleen geen reden om dubbele nationaliteit te houden mits daar goede afspraken over zijn gemaakt m.b.t. terugkeer (niet relevant bij kinderen waarvan de voorouders generaties geleden naar Nederland zijn gekomen), verder hoort het ook de keus van ouders of kind te zijn en niet van het land waar verre voorouders vandaan komen.
Die afspraken zijn er dan ook niet, verder vergeet je zaken als erfrecht, buitenlandse pensioenrechten, etc. Redenen te over dus.

En ja, het hoort de keuze van ouders of kind te zijn, dus laat de Nederlandse en Marokkaanse overheden gewoon lekker allebei uitscheien met die onzin en laat een ieder voor zich maar bepalen of ze of Marokkaan, of Nederlander of allebei willen zijn.
quote:
Zucht wat begrijp je niet aan voorbeeld van hoe het ook kan [quote]

Binnen de EU is de dubbele nationaliteit in vele gevallen gewoon toegestaan. Volgens het Tweede Protocol kan een Italiaan en Fransman zonder enig probleem de Nederlandse nationaliteit ernaast aannemen. Dus als we de EU als voorbeeld nemen, zouden we de dubbele nationaliteit juist moeten toestaan, niet verder beperken.

[quote]Nee natuurlijk is dat niet de oplossing om taalachterstand weg te nemen maar het is toch absurd om kinderen tot allochtoon te rekenen, met alle subsidiestromen die daar bij horen, terwijl er geen sprake is van achterstand? Zeker niet in het voorbeeld geval van Nova.
Die subsidiestromen zijn er dus vanwege de achterstanden, niet vanwege het label "Allochtoon".
quote:
Beetje kortzichtig en typisch links Vhiper vooral zorgen dat er achterstand groepen blijven, ook al woont die familie 30 generaties in Nederland, zorg je tenminste dat er een hele economie omheen gebouwd kan worden die alle subsidie potten kan verdelen.
Pardon? Ik pleit er juist voor om die achterstanden zo snel mogelijk weg te krijgen, dat lukt alleen nooit door mensen in een hoekje te gaan drukken waardoor ze nooit zullen integreren. Het is juist Verdonk die op deze wijze een achterstandsgroep in stand houdt, sterker nog, de achterstand gaat vergroten.
quote:
Waar het wel aan mee helpt in ieder geval in hoe de overheid zijn burgers ziet, dus geen onderscheid maar iedereen als Nederlander behandelen, burgers volgen dan later wel.
Nogmaals, iedereen met de Nederlandse nationaliteit wordt in Nederland als Nederlander behandeld, welke nationaliteit zo'n persoon er eventueel naast heeft is in Nederland compleet irrelevant.
quote:
Nu denk ik wel dat de term 'allochtoon' afschaffen (na succesvol inburgeren) meer effect heeft dan dubbele nationaliteit afschaffen maar het werkt imo wel, zeker als daardoor ook de term allochtoon verdwijnt.
Werkt alleen voor degenen die voor de Nederlandse nationaliteit (kunnen) kiezen, de andere groep valt er dus compleet buiten en dat is dus de groep waar ik me zorgen over maak.
pi_23831870
Marokko heeft al gezegd niet te mee te willen werken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_23832254
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:51 schreef Vhiper het volgende:

Werkt in de praktijk in Nederland niet, he? Ook een vloeiend sprekende Marokkaan wordt nog steeds als allochtoon gezien.
Het ergste is nog dat dit door de overheid gebeurt, zou de overheid dit onderscheidt eruit halen, na bijv inburgeringscursus, volgt de rest vanzelf wel. Maar goed ik ben een optimist.
[..]
quote:
Die afspraken zijn er dan ook niet, verder vergeet je zaken als erfrecht, buitenlandse pensioenrechten, etc. Redenen te over dus.
Die zijn er niet maar zouden wel gemaakt kunnen worden zoals dus in de EU het geval is.
quote:
En ja, het hoort de keuze van ouders of kind te zijn, dus laat de Nederlandse en Marokkaanse overheden gewoon lekker allebei uitscheien met die onzin en laat een ieder voor zich maar bepalen of ze of Marokkaan, of Nederlander of allebei willen zijn.
Dan nog zou het imo beter zijn om iedereen 1 nationaliteit/paspoort te geven.
[..]
quote:
Die subsidiestromen zijn er dus vanwege de achterstanden, niet vanwege het label "Allochtoon".
Helaas wel dus, scholen krijgen meer geld als ze meer allochtonen op die school zitten.
Scholen in bijvoorbeeld Oost-Groningen krijgen geen extra geld terwijl je wel kan spreken van taalachterstand, ooit een keer een artikel in diverse kranten hierover gestaan.
[..]
quote:
Pardon? Ik pleit er juist voor om die achterstanden zo snel mogelijk weg te krijgen, dat lukt alleen nooit door mensen in een hoekje te gaan drukken waardoor ze nooit zullen integreren. Het is juist Verdonk die op deze wijze een achterstandsgroep in stand houdt, sterker nog, de achterstand gaat vergroten.
Nee juist niet, Verdonk doet iets wat in de jaren 70 al gedaan had moeten worden, maar toen vond de overheid dat immigranten vooral hun eigen cultuur (niks mis mee), taal (wel wat mis mee) moesten houden en gingen ze er van uit dat ze toch wel weer terug gingen.
Inburgeren is gewoon belangrijk en mischien vervelend voor de mensen die hier al decenia lang wonen maar het moet wel gebeuren.

Het is natuurlijk ook niet alleen de schuld van de overheid ook de immigranten die hier heen zijn gekomen hebben de (zelf)verantwoording om op zijn minst de taal en regels en wetten te leren.

Dubbele nationaliteit afschaffen zou voor meer een "wij" gevoel kunnen zorgen bij nieuwkomers en zou het nederlandse paspoort bij die mensen meer waarde geven omdat ze er voor gewerkt hebben.
[..]
quote:
Nogmaals, iedereen met de Nederlandse nationaliteit wordt in Nederland als Nederlander behandeld, welke nationaliteit zo'n persoon er eventueel naast heeft is in Nederland compleet irrelevant.
Wederom helaas dus niet, kijk maar naar de extra subsidie mogelijkheden die er zijn voor allochtonen.
[..]
quote:
Werkt alleen voor degenen die voor de Nederlandse nationaliteit (kunnen) kiezen, de andere groep valt er dus compleet buiten en dat is dus de groep waar ik me zorgen over maak.
Het is imo geen kwestie van kiezen maar van verdienen. Het is jammer voor de groep Marokkanen die van hun (vorige) overheid die keuze niet hebben maar die zouden zelf hierin ook actie kunnen ondernemen als ze zo graag een Nederlands paspoort willen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')