Ik kwam gisteren heel toevallig langs Runnersworld in Nijmegen (ik had mijn auto ergens geparkeerd voor mijn examen en op de terugweg zag ik dat het bij die winkel was...toeval?
![]()
) en ik was ook even binnengelopen. Morgen hebben ze koopavond, en als ik ene beetje op tijd weg ben op mijn werk, ga ik een paar loopschoenen kopen! Ik ga doorzetten!
Anyway, hij duwde me ook nog een blaadje in mijn handen en daarin staat onder andere een artikel over lopen voor vrouwen. Heel leerzaam, met een mooi rijtje van 10 redenen specifiek voor vrouwen om te gaan hardlopen:
1. Lopen helpt tegen stress (ook voor mannen wellicht handig)
2. Lopen is goed voor je humeur (door de endorfinen)
3. Lopen vergroot je zelfvertrouwen en je competiviteit (vast door een man bedacht, dat die tweede een goed iets is
![]()
)
4. Lopen helpt om osteoperose te voorkomen! Dat vind ik dan weer wel een goede. Vrouwen die geen kinderen krijgen, hebben daar een grotere kans op, dus lopen houdt het dan weer een beetje in balans
5. Lopen vermindert de symptomen van pms. Hoewel ze minder zin hebben om te gana lopen, beloont het lopen wel door minder last van prikkelbaarheid en depressieve buien!
6. Lopen vermindert het risico op borstkanker! Vrouwen die regelmatig lopen hebben 37% minder kans op borstkanker dan vrouwen die weinig of niet bewegen. Ik neem dus aan dat je niet per se hoeft te lopen, maar dat beweging/sport de kans op borstkanker verkleint. Nooit geweten, wel goed om te weten.
7. Lopen is goed voor je gewrichten, ze blijven soepel en gezond
8. Lopen vermindert de gevolgen van de menopauze. helpt tegen stemmingswisselingen en tegen overgewicht dat vaak met de menopauze gepaard gaat (is nog zooo ver weg die menopauze, maar helpen tegen overgewicht is goed
![]()
)
9. Lopen vermindert kans op hart- en vaatziekten. Geen nieuwtje, wel dat dat doodsoorzaak nummer 1 zou zijn voor vrouwen? Het versterkt je hart, vermindert bloedklontertjes, verlaagt cholesterol en voorkomt aderverkalking
10. Lopen beperkt het risico op een beroerte, tweede doodsoorzaak bij vrouwen?
Al met al allemaal goede redenen om goed te bewegen. En natuurlijk omdat het gewoon leuk is