Eigenlijk vind ik dat ook.quote:Op zondag 5 december 2004 21:59 schreef Copycat het volgende:
En die docent is bevoegd om jou te labelen?
Vind 't een beetje raar dat hij dat zo expliciet doet.
*opgezocht wat fluoriet is.quote:Op zondag 5 december 2004 21:56 schreef sweetgirly het volgende:
Neem een fluoriet!![]()
en over dat fluoriet, ook al komt het waarschijnlijk niet zo serieus over, try it! Try it all!![]()
Op zich schiet ik er niets mee op inderdaad. Nou ja, ik kreeg dus min of meer de tip om dat boek van Aron te lezen en die tips te volgen. Helaas was het uitgeleend bij de bieb.quote:Op zondag 5 december 2004 22:08 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Of helpt jouw docent jou nu er echt verder mee. Ik zou dat eens bijna gaan eisen van hem, anders niet te gauw met termen gooien, waar mensen nog verder mee weg kunnen geraken van waar ze al stonden.
Het kan helpen je weer in balans te brengen en helpt ook bij geestelijke verwarring, al dan niet verkregen door gevoeligheid en noem maar op. En het helpt voor nog meer tig dingen, in truth staat er ook wat over (wel wat spiritueel, maar okquote:Op zondag 5 december 2004 22:09 schreef Biancavia het volgende:
*opgezocht wat fluoriet is.
En op welke manier kan fluoriet helpen dan?
Mensen die de hooggevoeligheid niet ervaren, bestempelen dat wel vaker als een modeverschijnsel. Dat is ook niet raar want nu het 'ontdekt' is, galmt het de wereld over en is iedereen opeens HSP'tje. Het klinkt ook een beetje zweverig. Ik ben één van die mensen, hoewel ik mezelf niet graag in een 'naam' geef (behalve Sabrina of Blessed natuurlijk), en ik ben al helemaal geen 'volgeling'. Ik denk zelf en heel anders dan de meeste mensen, ik verafschuw mode, hypes, en alles wat erbij komt kijken. Maar sja... wat moet ik eraan doen? Ik ga niet zeggen dat ik het niet ben alleen maar omdat het een modeverschijnsel is. Zo 'zweverig' is het trouwens niet. Het is best makkelijk uit te leggen. De stof cortisol wordt door je hersenen aangemaakt bij prikkelingen: ruiken, zien, horen, voelen, proeven... Bij bepaalde mensen wordt (bij een prikkelijk) die stof in grotere hoeveelheid aangemaakt dan bij de gemiddelde mens. Je cortisolgehalte komt op peil bij rusten. Wat me naar het volgende brengt.quote:Op zondag 5 december 2004 23:45 schreef Glacius het volgende:
Hooggevoeligheid, ik ben er nogal sceptisch over. Het lijkt me meer een modeverschijnseltje met heel veel mensen die erop geilen te kunnen melden dat ze hooggevoelig zijn.
inderdaad.quote:Op zondag 5 december 2004 21:59 schreef Copycat het volgende:
Een stagedocent kan natuurlijk best psychologie gestudeerd hebben.quote:Op zondag 5 december 2004 21:59 schreef Copycat het volgende:
En zelfs dat wil niets zeggen. Om een diagnose ergens voor te kunnen stellen, zeker voor zo iets specifieks moet je dus afgestudeerd zijn in een betreffende richting. Ik vraag me overigens af of het niet iets is voor een psychiater, maar dat terzijde.quote:Op maandag 6 december 2004 00:33 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Een stagedocent kan natuurlijk best psychologie gestudeerd hebben.
Ik begrijp ook wel dat zo iemand dat niet met 100% zekerheid kan zeggen, maar diegene hoeft natuurlijk niet helemáál onbevoegd te zijn omdat hij stagedocent is, omdat je niet weet wat zijn achtergrond is.quote:Op maandag 6 december 2004 00:48 schreef ThE_ED het volgende:
En zelfs dat wil niets zeggen. Om een diagnose ergens voor te kunnen stellen, zeker voor zo iets specifieks moet je dus afgestudeerd zijn in een betreffende richting. Ik vraag me overigens af of het niet iets is voor een psychiater, maar dat terzijde.
Overigens worden diagnoses betreffende een psychisch iets zo goed als altijd in overleg met 2 of meer personen gesteld.
Ik vind het toch raar dat hij zo iets zegt, als je zo iets vermoed, stuur iemand dan door.quote:Op maandag 6 december 2004 00:53 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ik begrijp ook wel dat zo iemand dat niet met 100% zekerheid kan zeggen, maar diegene hoeft natuurlijk niet helemáál onbevoegd te zijn omdat hij stagedocent is, omdat je niet weet wat zijn achtergrond is.
Maar misschien heeft hij dat ook wel gedaanquote:Op maandag 6 december 2004 00:59 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vind het toch raar dat hij zo iets zegt, als je zo iets vermoed, stuur iemand dan door.
wat vind jij negatief aan HSP dan?quote:Op maandag 6 december 2004 00:55 schreef Monidique het volgende:
HSP, het nieuwe excuus om het negatieve om te buigen in iets positiefs?
Oh, het is toch hetzelfde als met hoogbegaafdheid en al die andere aanduidingen? Bijvoorbeeld:"quote:Op maandag 6 december 2004 01:13 schreef Blessed het volgende:
[..]
wat vind jij negatief aan HSP dan?
Ja, zo kun je wel door blijven gaan en van alels maar denken dathet wel goed zal zitten. dit is toch een discussie forum?quote:Op maandag 6 december 2004 01:03 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Maar misschien heeft hij dat ook wel gedaan, je leest nu gewoon een topicje op fok, maar het hele verhaal ken je niet
.
Wat niet wil zeggen dat een bepaalde aandoening niet echt bestaat natuurlijk. Hoewel ik wel het idee heb dat het een beetje mode is om iedereen een etiketje te geven.quote:Op maandag 6 december 2004 01:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oh, het is toch hetzelfde als met hoogbegaafdheid en al die andere aanduidingen? Bijvoorbeeld:"
Hij kan moeilijk contact maken met mensen. Hij is lui, sociaal niet vaardig, heeft een soort angst, of weet ik veel wat, zou je kunnen zeggen. Dat is negatief. Nu ga je zeggen: Nee, hij heeft X, hij is dus niet zielig en een sneue stumper, nee, hij is speciáál.
Maar noem de negatieve punten eens op aan HSP dan?quote:Op maandag 6 december 2004 01:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oh, het is toch hetzelfde als met hoogbegaafdheid en al die andere aanduidingen? Bijvoorbeeld:"
Hij kan moeilijk contact maken met mensen. Hij is lui, sociaal niet vaardig, heeft een soort angst, of weet ik veel wat, zou je kunnen zeggen. Dat is negatief. Nu ga je zeggen: Nee, hij heeft X, hij is dus niet zielig en een sneue stumper, nee, hij is speciáál.
Uiteraard, dat is helemaal waar.quote:Op maandag 6 december 2004 01:18 schreef ThE_ED het volgende:
Wat niet wil zeggen dat een bepaalde aandoening niet echt bestaat natuurlijk.
Zeg ik dat dat negatief is dan?quote:Op maandag 6 december 2004 01:19 schreef Blessed het volgende:
[..]
Maar noem de negatieve punten eens op aan HSP dan?
Ik geef geen zak om mode en ik ben niet minder sociaal. Ik ga goed om met veel mensen, niemand die me ontmoet vindt me niet aardig (niet dat ik wil beweren dat ik nooit met iemand in de clinch lig want dat gebeurt ook), toch herken ik mezelf in HSP.quote:Op maandag 6 december 2004 01:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uiteraard, dat is helemaal waar.
wat betreft die etiketering, daarin heb je gelijk, alles wat buiten de norm valt moet gecategoriseerd worden. De meeste mensen zijn mode-bewust, kennelijk, en wanneer je dat niet bent, ja, dan ben je speciáál en geef je het een naampje.
Kan het potdikkie niet zijn dat je gewooin minder sociaal bent, dat je potdikkie gewoon minder om mode geeft?
quote:Op maandag 6 december 2004 01:23 schreef Blessed het volgende:
[..]
Ik geef geen zak om mode en ik ben niet minder sociaal. Ik ga goed om met veel mensen, niemand die me ontmoet vindt me niet aardig (niet dat ik wil beweren dat ik nooit met iemand in de clinch lig want dat gebeurt ook), toch herken ik mezelf in HSP.
Wat nu?
Inderdaad, en als je anders bent weet je dat donders goed zelf. Bij sommige dingen vraag ik me echt af of het niet beter is om mensen die moeilijk mee komen wat tips te geven in plaats van ze door een hele molen van onderzoek te gooien.quote:Op maandag 6 december 2004 01:21 schreef Monidique het volgende:
Kan het potdikkie niet zijn dat je gewooin minder sociaal bent, dat je potdikkie gewoon minder om mode geeft?
Je vraagt of HSP het nieuwste is om het negatieve om te buigen naar het positieve. Ik vraag me af wat dan het negatieve is dat je om moet buigen, het enige wat ik me kan bedenken zijn de eigenschappen van HSP - en die zijn zo negatief niet. De symptomen kunnen wel negatief zijn maar als je gewoon wat rustiger aan doet met jezelf, heb je een prima leven. Ik ervaar niets negatiefs aan HSP sinds ik wat beter voor mezelf zorg.quote:
Ik ben niet minder sociaal en ik geef geen zak om mode. Ik hoor dus bij beide groepen die je benoemd hebt thuis. Je geeft mensen geen 'labeltje' omdat ze 'erbuiten' vallen, iedereen hoort wel ergens bij, alles heeft een naam.quote:
Ja, dingen als "hij huilde veel", "hij trek zich vaak terug", "past zich moeilijk aan" en dat soort noem ik inderdaad negatief. Dat wil niet zeggen dat alle eigenschappen die een HSP-er toegedicht worden, negatief zijn. Zeker niet. Ik erger mij wel aan de etiketering: waarom kan je gewoon niet meer om kleuren geven dan anderen? Nee... speciáál...quote:Op maandag 6 december 2004 01:26 schreef Blessed het volgende:
[..]
Je vraagt of HSP het nieuwste is om het negatieve om te buigen naar het positieve. Ik vraag me af wat dan het negatieve is dat je om moet buigen, het enige wat ik me kan bedenken zijn de eigenschappen van HSP - en die zijn zo negatief niet.
Dus eigenlijk moet je gewoon goed voor jezelf zorgen?quote:De symptomen kunnen wel negatief zijn maar als je gewoon wat rustiger aan doet met jezelf, heb je een prima leven. Ik ervaar niets negatiefs aan HSP sinds ik wat beter voor mezelf zorg.
Het waren voorbeelden die niet per se iets met elkaar te maken hebben. Ik snap dan ook nog steeds niet waar je op doelt.quote:Op maandag 6 december 2004 01:29 schreef Blessed het volgende:
Ik ben niet minder sociaal en ik geef geen zak om mode. Ik hoor dus bij beide groepen die je benoemd hebt thuis.
Je moet wat vaker dan de ander een stapje terug nemen. Zo ben ik vorige week zaterdag niet naar een feestje geweest omdat mijn weekend anders te vol zou zijn. Dat kan ik niet hebben, dan begin ik mijn week al chagrijnig en prikkelbaar en dan wordt het iedere dag erger - tot het weer weekend is. Maar ik zorg gewoon dat dat niet hoeft te gebeuren dus ik ervaar helemaal geen last aan HS.quote:Op maandag 6 december 2004 01:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, dingen als "hij huilde veel", "hij trek zich vaak terug", "past zich moeilijk aan" en dat soort noem ik inderdaad negatief. Dat wil niet zeggen dat alle eigenschappen die een HSP-er toegedicht worden, negatief zijn. Zeker niet. Ik erger mij wel aan de etiketering: waarom kan je gewoon niet meer om kleuren geven dan anderen? Nee... speciáál...
[..]
Dus eigenlijk moet je gewoon goed voor jezelf zorgen?
quote:De stof cortisol wordt door je hersenen aangemaakt bij prikkelingen: ruiken, zien, horen, voelen, proeven... Bij bepaalde mensen wordt (bij een prikkeling) die stof in grotere hoeveelheid aangemaakt dan bij de gemiddelde mens. Je cortisolgehalte komt op peil door rusten.
hahahaahaquote:Op maandag 6 december 2004 01:39 schreef Broeikastanova het volgende:
Sjezus, hebben de geitenwollen huis-tuin-en-keukenpsychologen weer een nieuwe stoornis bedacht?
"Nee hoor, je bent niet gewoon een hysterisch labiel wijf, je hebt HSP dus je kunt er niets aan doen...".
Shit, zeg. Ben ik het nu serieus eens met kastanova?quote:Op maandag 6 december 2004 01:39 schreef Broeikastanova het volgende:
Sjezus, hebben de geitenwollen huis-tuin-en-keukenpsychologen weer een nieuwe stoornis bedacht?
"Nee hoor, je bent niet gewoon een hysterisch labiel wijf, je hebt HSP dus je kunt er niets aan doen...".
Doe eens niet zo overgevoeligquote:Op maandag 6 december 2004 02:19 schreef Blessed het volgende:
echt zinloos...
hahaquote:
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 6 december 2004 08:24 schreef innovative het volgende:
HSP... zo'n onzin.
Niet tegen drukke situaties kunnen, dat kan een groot deel van de bevolking niet.
Moe zijn na een feestdag, dat is het grootste gedeelte van de bevolking.
Moe worden van een bepaald persoon, ik kan er wel een paar opnoemen.
Stressen als het onnodig. Je kunt het accepteren onder een label, je kunt je er ook gewoon overheen zetten, zoals 90% van de mensen...
Ik vind het zo'n lege term. Er zitten een paar symptomen aan, maar als je naar jezelf gaat kijken, is iedereen wel HSP. Zijn ook mensen die het "nieuwe tijds kinderen" noemen, of emotioneel intelligent.... De een is nou eenmaal gevoeliger dan de ander, maar om daar meteen weer een interessant label op te plakken is wel erg makkelijk. "ik stress. Nee, daar kan ik niks aan doen, ik ben HSP, dus ik wil graag een paar dagen vrij om te ontstressen", waar de rest van de wereld zichzelf een schop onder zijn reet geeft en weer aan het werk gaat... 't Is vooral erg makkelijk.
Volgens mij snap jij niet zo best waar een psycholoog voor dient en wat zo een therapeut probeert te bereiken.quote:Op maandag 6 december 2004 11:16 schreef turnpike het volgende:
Psychologen moeten ook aan hun geld komen, ze doen dan ook heel goed hun best om zoveel mogelijk karaktertrekken in een aandoening om te vormen.
Zoveel mogelijk geld verdienen (ja flauw ja)quote:Op maandag 6 december 2004 14:39 schreef Natalie het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij niet zo best waar een psycholoog voor dient en wat zo een therapeut probeert te bereiken.
Ik vraag me af of veel psychologen die diagnose zouden stellen, eerlijk gezegd. Xennia is dacht ik psycholoog en die heeft er niet veel mee op, nou is zij natuurlijk niet 'alle psychologen', maar toch.quote:Op maandag 6 december 2004 14:54 schreef turnpike het volgende:
Zoveel mogelijk geld verdienen (ja flauw ja)
Ik vind het gewoon een beetje makkelijk om redelijk normale menselijke trekjes onder een paraplu van hypergevoeligheid te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |