abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23786281
Afgelopen week ben ik door mijn stagedocent 'bestempeld' als HSP, oftewel een hooggevoelig (hoog sensitief) persoon.
Dit naar aanleiding van een aantal gesprekken (het ging niet echt goed op mijn stage).
Hij is het zelf ook, en herkende het dus ook bij mij.
Nu heb ik inderdaad dingen op internet opgezocht, boekje gelezen, testjes gedaan.

Okay, ik pas in het hokje.
Ik kan niet tegen hele drukke situaties, die putten mij uit.
Bij bepaalde personen voel ik hoe ze energie uit mij trekken, op momenten dat ik dat niet kan hebben neem ik afstand en ga geïrriteerd en afstandelijk doen.
Gisteren een druk sinterklaasfeest gevierd, dan weet ik dat ik vandaag niets moet plannen, geen afspraken, geen drukke dingen doen. Ik moet gewoon uitrusten en bijkomen.
Ik ben snel gestrest, in allerlei situaties, waar ik rationeel wel van weet dat ik er niet gestrest over hoef te zijn.

Dus nu zit ik met het etiketje HSP. Ik hou er niet echt van, het is weer zo'n hype-achtig iets, met een testje waar iedereen die hem invult van kan zeggen: 'hee, dat heb ik ook.'
Toch is het wel waar dat ik overgevoelig ben, alleen nu heeft het beestje een naampje.

De bedoeling van dit topic is niet een discussie aan te gaan zwengelen over HSP zelf, wie het heeft, of iedereen het heeft, of het een hype is enzovoorts.
Het is ook niet de bedoeling dat het een 'diagnose' topic is, want HSP is geen ziekte of aandoening, het is iets wat je hebt.

Wat ik wel met dit topic wil, is verhalen van anderen horen. Hoe ga je om met je hooggevoeligheid / overgevoeligheid / hypergevoeligheid (of hoe je het ook noemen wilt), in relaties, werk enzovoorts.
Zelf ben ik dus in de problemen gekomen met mijn stage. Mijn stage, school, sociaal leven en tijd voor mezelf, het was gewoon niet meer in balans. Ik vind het ook heel moeilijk om die balans weer terug te vinden.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_23786667
Neem een fluoriet!

Nee, ok..kijk dat bedoel ik, ben zelf ook vrij gevoelig en/of kan het zijn. Aan de andere kant kan ik ook weer zo broodje nuchter reageren dat ik er zelf van sta te kijken, want waar is dan die gevoeligheid nou in eens gebleven. Je hebt het zelf over balans, ik denk dat het één van de voornaamste dingen is, hierin een balans zien te creeëren. Hoe? Boeken lezen, je zelf bij tijd en wijle niet te serieus nemen, om jezelf (leren) lachen, etc etc en belangrijkste misschien wel, het accepteren. Het niet als een zwakte gaan zien, want als je jezelf daaraan overgeeft, dan zullen andere mensen dat misschien ook bemerken. Niet expres, maar gewoon omdat je jezelf daarin niet accepteert.

Nu lijkt het misschien alsof ik de positiviteit zelve ben, valt mee.
Tis maar een reactie.

en over dat fluoriet, ook al komt het waarschijnlijk niet zo serieus over, try it! Try it all!
  zondag 5 december 2004 @ 21:59:06 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_23786736
En die docent is bevoegd om jou te labelen?
Vind 't een beetje raar dat hij dat zo expliciet doet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_23786984
quote:
Op zondag 5 december 2004 21:59 schreef Copycat het volgende:
Eigenlijk vind ik dat ook.
Ik krijg het gevoel dat ze je even niet konden plaatsen, al dan niet omdat je zelf (al) aangaf dat het niet zo goed ging.

Maargoed, hooggevoeligheid tuurlijk.
Het lijkt soms net alleen alsof het daardoor (weer) als eigenlijk iets negatiefs wordt gezien, zoals met zoveel dingen. Het gaat niet goed met iemand, welk hokje zullen we hem/haar in gooien.

Nonsens, in die zin.
Gaat om de persoon, gaat om de onderliggende kern en/of problemen, HSP en al die andere termen zijn bijzaak. Maargoed, ik snap dat het voor veel mensen een houvast kan zijn en ik wil mensen ook niet tegen hun borst strijken. Maar het is juist niet dat ik de mensen aanval met wie het even wat minder gaat, maar eigenlijk juist de labelers zelf. Want in die zin doen ze het erg gauw af met dingen en daar sta je dan! Of niet? Of helpt jouw docent jou nu er echt verder mee. Ik zou dat eens bijna gaan eisen van hem, anders niet te gauw met termen gooien, waar mensen nog verder mee weg kunnen geraken van waar ze al stonden.
pi_23787018
quote:
Op zondag 5 december 2004 21:56 schreef sweetgirly het volgende:
Neem een fluoriet!

en over dat fluoriet, ook al komt het waarschijnlijk niet zo serieus over, try it! Try it all!
*opgezocht wat fluoriet is.

En op welke manier kan fluoriet helpen dan?
pi_23787089
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:08 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Of helpt jouw docent jou nu er echt verder mee. Ik zou dat eens bijna gaan eisen van hem, anders niet te gauw met termen gooien, waar mensen nog verder mee weg kunnen geraken van waar ze al stonden.
Op zich schiet ik er niets mee op inderdaad. Nou ja, ik kreeg dus min of meer de tip om dat boek van Aron te lezen en die tips te volgen. Helaas was het uitgeleend bij de bieb.
pi_23787151
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:09 schreef Biancavia het volgende:

*opgezocht wat fluoriet is.

En op welke manier kan fluoriet helpen dan?
Het kan helpen je weer in balans te brengen en helpt ook bij geestelijke verwarring, al dan niet verkregen door gevoeligheid en noem maar op. En het helpt voor nog meer tig dingen, in truth staat er ook wat over (wel wat spiritueel, maar ok ), bij edelstenen.

Kijk, het is niet dat ik gelijk helemaal iets heb van Eureka!
Maar alle kleine beetjes helpen en vooral die beetjes die je dichter bij jezelf brengen ipv jezelf af .
pi_23789096
Hooggevoeligheid, ik ben er nogal sceptisch over. Het lijkt me meer een modeverschijnseltje met heel veel mensen die erop geilen te kunnen melden dat ze hooggevoelig zijn.
It's easier to get forgiveness than permission.
pi_23789301
quote:
Op zondag 5 december 2004 23:45 schreef Glacius het volgende:
Hooggevoeligheid, ik ben er nogal sceptisch over. Het lijkt me meer een modeverschijnseltje met heel veel mensen die erop geilen te kunnen melden dat ze hooggevoelig zijn.
Mensen die de hooggevoeligheid niet ervaren, bestempelen dat wel vaker als een modeverschijnsel. Dat is ook niet raar want nu het 'ontdekt' is, galmt het de wereld over en is iedereen opeens HSP'tje. Het klinkt ook een beetje zweverig. Ik ben één van die mensen, hoewel ik mezelf niet graag in een 'naam' geef (behalve Sabrina of Blessed natuurlijk), en ik ben al helemaal geen 'volgeling'. Ik denk zelf en heel anders dan de meeste mensen, ik verafschuw mode, hypes, en alles wat erbij komt kijken. Maar sja... wat moet ik eraan doen? Ik ga niet zeggen dat ik het niet ben alleen maar omdat het een modeverschijnsel is. Zo 'zweverig' is het trouwens niet. Het is best makkelijk uit te leggen. De stof cortisol wordt door je hersenen aangemaakt bij prikkelingen: ruiken, zien, horen, voelen, proeven... Bij bepaalde mensen wordt (bij een prikkelijk) die stof in grotere hoeveelheid aangemaakt dan bij de gemiddelde mens. Je cortisolgehalte komt op peil bij rusten. Wat me naar het volgende brengt.

Aan de TS:
Ik zorg gewoon dat ik er even tussenuit ga als ik voel dat het me teveel wordt. Ik heb het mijn baas verteld (gelukkig is die erg cool), dus als het me teveel wordt, mag ik me effe terugtrekken. Sigaretje roken, 5 minuten wandelingetje maken, etc. In mijn lunchpauzes zorg ik ervoor dat ik op mijn gemak zit en dat ik een boek lees, muziek luister, wat dan ook, om te 'relaxen'. Ik heb zo'n 10 uur slaap nodig dus ik zorg dat ik genoeg slaap krijg. (Helaas ben ik een avond-/nachtmens dus vroeg naar bed gaan is nog wel een probleem voor mij.)
Afgelopen weekend heb ik een vriendin afgezegd omdat ik een veel te druk weekend zou hebben en dus niet genoeg tijd voor mezelf zou hebben. Dan zou ik aan het begin van mijn werkweek al kapot zijn - en dat na het weekend.

Gewoon zorgen dat je genoeg rust krijgt, je leefstijl een beetje aanpassen en het rustiger aan doen, dan kan je veel meer.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_23789441
* Plunderbunny meldt zich

op dit moment niet de tijd om uitgebreid te antwoorden (combi HSP en drukke pakjesavond is niet de meest beste ), dus ik kom er later weer op terug.
  maandag 6 december 2004 @ 00:07:44 #11
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23789617
quote:
inderdaad.
of je het nu wel of niet echt hebt, dit soort conclusies van mensen die het ook hebben, of die mensen kennen die het hebben zijn de doodssteek voor deze toch al vage "ziektes".
[KNE]-Mod
  maandag 6 december 2004 @ 00:33:12 #12
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_23790110
quote:
Een stagedocent kan natuurlijk best psychologie gestudeerd hebben.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  maandag 6 december 2004 @ 00:48:59 #13
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23790434
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:33 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Een stagedocent kan natuurlijk best psychologie gestudeerd hebben.
En zelfs dat wil niets zeggen. Om een diagnose ergens voor te kunnen stellen, zeker voor zo iets specifieks moet je dus afgestudeerd zijn in een betreffende richting. Ik vraag me overigens af of het niet iets is voor een psychiater, maar dat terzijde.

Overigens worden diagnoses betreffende een psychisch iets zo goed als altijd in overleg met 2 of meer personen gesteld.
[KNE]-Mod
  maandag 6 december 2004 @ 00:53:17 #14
92926 Joipoidoipoipoi
pi_23790540
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:48 schreef ThE_ED het volgende:
En zelfs dat wil niets zeggen. Om een diagnose ergens voor te kunnen stellen, zeker voor zo iets specifieks moet je dus afgestudeerd zijn in een betreffende richting. Ik vraag me overigens af of het niet iets is voor een psychiater, maar dat terzijde.

Overigens worden diagnoses betreffende een psychisch iets zo goed als altijd in overleg met 2 of meer personen gesteld.
Ik begrijp ook wel dat zo iemand dat niet met 100% zekerheid kan zeggen, maar diegene hoeft natuurlijk niet helemáál onbevoegd te zijn omdat hij stagedocent is, omdat je niet weet wat zijn achtergrond is.
pi_23790590
HSP, het nieuwe excuus om het negatieve om te buigen in iets positiefs?
  maandag 6 december 2004 @ 00:59:13 #16
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23790678
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:53 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Ik begrijp ook wel dat zo iemand dat niet met 100% zekerheid kan zeggen, maar diegene hoeft natuurlijk niet helemáál onbevoegd te zijn omdat hij stagedocent is, omdat je niet weet wat zijn achtergrond is.
Ik vind het toch raar dat hij zo iets zegt, als je zo iets vermoed, stuur iemand dan door.

Ikzelf ben ook voor klachten bij ondermeer een psychiater geweest, en nog is me n er niet uit wat ik heb, wat ik wel weet is dat er voor een diagnose ook gebruik wordt gemaakt van externe deskundigen en zeker niet direct op 1 oordeel wordt afgegaan, ookal zijn er veel mensen die wel hun oordeel als diagnose op proberen te leggen.
[KNE]-Mod
  maandag 6 december 2004 @ 01:03:40 #17
92926 Joipoidoipoipoi
pi_23790795
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:59 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vind het toch raar dat hij zo iets zegt, als je zo iets vermoed, stuur iemand dan door.
Maar misschien heeft hij dat ook wel gedaan , je leest nu gewoon een topicje op fok, maar het hele verhaal ken je niet .
pi_23791018
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:55 schreef Monidique het volgende:
HSP, het nieuwe excuus om het negatieve om te buigen in iets positiefs?
wat vind jij negatief aan HSP dan?
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
Fotoboek
pi_23791073
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:13 schreef Blessed het volgende:

[..]

wat vind jij negatief aan HSP dan?
Oh, het is toch hetzelfde als met hoogbegaafdheid en al die andere aanduidingen? Bijvoorbeeld:"

Hij kan moeilijk contact maken met mensen. Hij is lui, sociaal niet vaardig, heeft een soort angst, of weet ik veel wat, zou je kunnen zeggen. Dat is negatief. Nu ga je zeggen: Nee, hij heeft X, hij is dus niet zielig en een sneue stumper, nee, hij is speciáál.
  maandag 6 december 2004 @ 01:16:36 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23791082
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:03 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Maar misschien heeft hij dat ook wel gedaan , je leest nu gewoon een topicje op fok, maar het hele verhaal ken je niet .
Ja, zo kun je wel door blijven gaan en van alels maar denken dathet wel goed zal zitten. dit is toch een discussie forum?

Er staat duidelijk "Hij is het zelf ook, en herkende het dus ook bij mij. ", als dat bedoel is als "Na een onderzoek door de bevoegde instantie waar hij toevallig zitting in had stelden zij die diagnose." dan heb ik niets gezegd natuurlijk. Maar dan blijft het wel een rare formulering.
[KNE]-Mod
  maandag 6 december 2004 @ 01:18:21 #21
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23791108
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Oh, het is toch hetzelfde als met hoogbegaafdheid en al die andere aanduidingen? Bijvoorbeeld:"

Hij kan moeilijk contact maken met mensen. Hij is lui, sociaal niet vaardig, heeft een soort angst, of weet ik veel wat, zou je kunnen zeggen. Dat is negatief. Nu ga je zeggen: Nee, hij heeft X, hij is dus niet zielig en een sneue stumper, nee, hij is speciáál.
Wat niet wil zeggen dat een bepaalde aandoening niet echt bestaat natuurlijk. Hoewel ik wel het idee heb dat het een beetje mode is om iedereen een etiketje te geven.

En of je nu wel of niet iets hebt: je zult toch mee moeten in de normale wereld. Als je met wat counseling of tips dat beter kunt: dan maakt het mij niets uit. Maar ik vraag me af of je echt altijd overal een labeltje op wilt hebben.
[KNE]-Mod
pi_23791129
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Maar noem de negatieve punten eens op aan HSP dan?
Fotoboek
pi_23791144
Weet je je hebt paarden
van een bepaald ras bv een belgische knol
das een tokkie bv
en je hebt een falabella
das een kleintje
en je hebt arabische volbloeden
ach dan heb je iets teveel italiaans bloed so what?
Wil hiermee aangeven dat mensen graag een label hebben en krijgen
en in feite is het allemaal een grote onzin..
Nobody labels me..
waarom zou je?
je leeft vanuit het nu in jouw belevingswereld..en niet in die van die ander ook al heb je ermee te maken..
maar je verschuilen achter je label mag best, als het je voordeel kan brengen?!

geloof enkel jezelf en ga niet af op het labelfreak gedrag dat men tentoonspreid tegenwoordig.
je bent nml uniek..
Ken er ook wat die HSP zijn althans zouden zijn...
zucht de een zeikt zich suf over dat de mist hem wazig maakt..de ander
zeurt om een mug en weer een ander wordt nerveus als ze de deurbel horen
ja zoveel mensen en zoveel wensen
HSP is een woord wat is uitgevonden om je in een hokje te plaatsen..
wees eens obstinaat en doe er eens niet aan mee gewoon...
besef je uniekheid in alles wie je bent en wat je ook doet..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_23791163
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:18 schreef ThE_ED het volgende:
Wat niet wil zeggen dat een bepaalde aandoening niet echt bestaat natuurlijk.
Uiteraard, dat is helemaal waar.

wat betreft die etiketering, daarin heb je gelijk, alles wat buiten de norm valt moet gecategoriseerd worden. De meeste mensen zijn mode-bewust, kennelijk, en wanneer je dat niet bent, ja, dan ben je speciáál en geef je het een naampje.

Kan het potdikkie niet zijn dat je gewooin minder sociaal bent, dat je potdikkie gewoon minder om mode geeft?
pi_23791171
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:19 schreef Blessed het volgende:

[..]

Maar noem de negatieve punten eens op aan HSP dan?
Zeg ik dat dat negatief is dan?
pi_23791202
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uiteraard, dat is helemaal waar.

wat betreft die etiketering, daarin heb je gelijk, alles wat buiten de norm valt moet gecategoriseerd worden. De meeste mensen zijn mode-bewust, kennelijk, en wanneer je dat niet bent, ja, dan ben je speciáál en geef je het een naampje.

Kan het potdikkie niet zijn dat je gewooin minder sociaal bent, dat je potdikkie gewoon minder om mode geeft?
Ik geef geen zak om mode en ik ben niet minder sociaal. Ik ga goed om met veel mensen, niemand die me ontmoet vindt me niet aardig (niet dat ik wil beweren dat ik nooit met iemand in de clinch lig want dat gebeurt ook), toch herken ik mezelf in HSP.
Wat nu?
Fotoboek
pi_23791231
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:23 schreef Blessed het volgende:

[..]

Ik geef geen zak om mode en ik ben niet minder sociaal. Ik ga goed om met veel mensen, niemand die me ontmoet vindt me niet aardig (niet dat ik wil beweren dat ik nooit met iemand in de clinch lig want dat gebeurt ook), toch herken ik mezelf in HSP.
Wat nu?
. Hoe bedoel je?
  maandag 6 december 2004 @ 01:26:37 #28
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23791263
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:21 schreef Monidique het volgende:

Inderdaad, en als je anders bent weet je dat donders goed zelf. Bij sommige dingen vraag ik me echt af of het niet beter is om mensen die moeilijk mee komen wat tips te geven in plaats van ze door een hele molen van onderzoek te gooien.

Ik moet toch wel eens aan Youp van 't Hek denken "Het kan natuurlijk ook gewoon een sjacherijnig klerekind zijn.". En ik denk dat dat ook wel klopt inderdaad
[KNE]-Mod
pi_23791268
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zeg ik dat dat negatief is dan?
Je vraagt of HSP het nieuwste is om het negatieve om te buigen naar het positieve. Ik vraag me af wat dan het negatieve is dat je om moet buigen, het enige wat ik me kan bedenken zijn de eigenschappen van HSP - en die zijn zo negatief niet. De symptomen kunnen wel negatief zijn maar als je gewoon wat rustiger aan doet met jezelf, heb je een prima leven. Ik ervaar niets negatiefs aan HSP sinds ik wat beter voor mezelf zorg.
Fotoboek
pi_23791312
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:24 schreef Monidique het volgende:

[..]

. Hoe bedoel je?
Ik ben niet minder sociaal en ik geef geen zak om mode. Ik hoor dus bij beide groepen die je benoemd hebt thuis. Je geeft mensen geen 'labeltje' omdat ze 'erbuiten' vallen, iedereen hoort wel ergens bij, alles heeft een naam.
Fotoboek
pi_23791334
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:26 schreef Blessed het volgende:

[..]

Je vraagt of HSP het nieuwste is om het negatieve om te buigen naar het positieve. Ik vraag me af wat dan het negatieve is dat je om moet buigen, het enige wat ik me kan bedenken zijn de eigenschappen van HSP - en die zijn zo negatief niet.
Ja, dingen als "hij huilde veel", "hij trek zich vaak terug", "past zich moeilijk aan" en dat soort noem ik inderdaad negatief. Dat wil niet zeggen dat alle eigenschappen die een HSP-er toegedicht worden, negatief zijn. Zeker niet. Ik erger mij wel aan de etiketering: waarom kan je gewoon niet meer om kleuren geven dan anderen? Nee... speciáál...
quote:
De symptomen kunnen wel negatief zijn maar als je gewoon wat rustiger aan doet met jezelf, heb je een prima leven. Ik ervaar niets negatiefs aan HSP sinds ik wat beter voor mezelf zorg.
Dus eigenlijk moet je gewoon goed voor jezelf zorgen?
pi_23791359
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:29 schreef Blessed het volgende:
Ik ben niet minder sociaal en ik geef geen zak om mode. Ik hoor dus bij beide groepen die je benoemd hebt thuis.
Het waren voorbeelden die niet per se iets met elkaar te maken hebben. Ik snap dan ook nog steeds niet waar je op doelt.
pi_23791487
Sjezus, hebben de geitenwollen huis-tuin-en-keukenpsychologen weer een nieuwe stoornis bedacht?

"Nee hoor, je bent niet gewoon een hysterisch labiel wijf, je hebt HSP dus je kunt er niets aan doen..."

.
pi_23791538
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, dingen als "hij huilde veel", "hij trek zich vaak terug", "past zich moeilijk aan" en dat soort noem ik inderdaad negatief. Dat wil niet zeggen dat alle eigenschappen die een HSP-er toegedicht worden, negatief zijn. Zeker niet. Ik erger mij wel aan de etiketering: waarom kan je gewoon niet meer om kleuren geven dan anderen? Nee... speciáál...
[..]

Dus eigenlijk moet je gewoon goed voor jezelf zorgen?
Je moet wat vaker dan de ander een stapje terug nemen. Zo ben ik vorige week zaterdag niet naar een feestje geweest omdat mijn weekend anders te vol zou zijn. Dat kan ik niet hebben, dan begin ik mijn week al chagrijnig en prikkelbaar en dan wordt het iedere dag erger - tot het weer weekend is. Maar ik zorg gewoon dat dat niet hoeft te gebeuren dus ik ervaar helemaal geen last aan HS.
En het gaat wel wat verder dan meer om kleuren geven dan de ander. Je merkt het in de omgang met mensen, in het luisteren naar muziek, in je verdrietig zijn, gewoon in alles. Alles is 'overdreven', als je het door de ogen van een iemand zou zien die geen HSP is.
quote:
De stof cortisol wordt door je hersenen aangemaakt bij prikkelingen: ruiken, zien, horen, voelen, proeven... Bij bepaalde mensen wordt (bij een prikkeling) die stof in grotere hoeveelheid aangemaakt dan bij de gemiddelde mens. Je cortisolgehalte komt op peil door rusten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Blessed op 06-12-2004 01:44:21 (P weg) ]
Fotoboek
pi_23791556
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:39 schreef Broeikastanova het volgende:
Sjezus, hebben de geitenwollen huis-tuin-en-keukenpsychologen weer een nieuwe stoornis bedacht?

"Nee hoor, je bent niet gewoon een hysterisch labiel wijf, je hebt HSP dus je kunt er niets aan doen..."

.
hahahaaha

echt hè
Fotoboek
pi_23791621
klinkt meer als iemand die te lui is om een aantal activiteiten te ondernemen en bovendien niet erg evenwichtig in het leven staat. Typisch dat er weer een naam aan gegeven wordt.
  maandag 6 december 2004 @ 01:51:28 #37
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23791663
quote:
Op maandag 6 december 2004 01:39 schreef Broeikastanova het volgende:

.
Shit, zeg. Ben ik het nu serieus eens met kastanova?

Mij schoot ook meteen het woord labiel te binnen. sorry, no offence

Maar eh... neemt niet weg dat het vervelend is voor jullie. Alleen zou ik zeggen, dóe er iets aan voor jezelf, en verwacht niet dat iedereen rekening houdt met jullie.

Ik bedoel, een dag bijkomen van een sinterklaasfeestje... Sorry, maar als je daarvoor een dag vrij neemt, dan vind ik t toch wel erg ver gaan.

De één is nu eenmaal gevoeliger dan de ander, en stress-drempels verschillen, net zoals niet iedereen even goed tegen alcohol kan. Hou t bij jezelf, en drink dan gewoon minder...
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  maandag 6 december 2004 @ 01:51:58 #38
38758 SwOoSh
Bert en Bin laden
pi_23791670
lekker subtiel die twee
♠ ▪ ♣ ▪ ♥ ▪ ♦ ™
pi_23791973
echt zinloos...
Fotoboek
pi_23791986
quote:
Op maandag 6 december 2004 02:19 schreef Blessed het volgende:
echt zinloos...
Doe eens niet zo overgevoelig
pi_23792025
quote:
Op maandag 6 december 2004 02:20 schreef Xennia het volgende:

[..]

Doe eens niet zo overgevoelig
haha
Fotoboek
pi_23792916
wat raar dat je inzit over een etiketje dat een ander op je plakt:?
trek het er gewoon af, en ga verder zoals je dat altijd deed.
snap het nut niet van weten dat je HSP zou zijn.
volgens mij heeft iedereen dat bij vlagen.
en een of andere verveel heeft er een naampje aan gegeven.
et voila, binnen de kortste keren herkent jan en alleman zich erin.
Als je geen etiketje opgeplakt wilt hebben, haal je het er dus gewoon af.
Of je moet het stiekem wel interessant vinden, zo'n labeltje HSP.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23792996
HSP... zo'n onzin.

Niet tegen drukke situaties kunnen, dat kan een groot deel van de bevolking niet.
Moe zijn na een feestdag, dat is het grootste gedeelte van de bevolking.
Moe worden van een bepaald persoon, ik kan er wel een paar opnoemen.
Stressen als het onnodig. Je kunt het accepteren onder een label, je kunt je er ook gewoon overheen zetten, zoals 90% van de mensen...

Ik vind het zo'n lege term. Er zitten een paar symptomen aan, maar als je naar jezelf gaat kijken, is iedereen wel HSP. Zijn ook mensen die het "nieuwe tijds kinderen" noemen, of emotioneel intelligent.... De een is nou eenmaal gevoeliger dan de ander, maar om daar meteen weer een interessant label op te plakken is wel erg makkelijk. "ik stress. Nee, daar kan ik niks aan doen, ik ben HSP, dus ik wil graag een paar dagen vrij om te ontstressen", waar de rest van de wereld zichzelf een schop onder zijn reet geeft en weer aan het werk gaat... 't Is vooral erg makkelijk.
pi_23793301
quote:
Op maandag 6 december 2004 08:24 schreef innovative het volgende:
HSP... zo'n onzin.

Niet tegen drukke situaties kunnen, dat kan een groot deel van de bevolking niet.
Moe zijn na een feestdag, dat is het grootste gedeelte van de bevolking.
Moe worden van een bepaald persoon, ik kan er wel een paar opnoemen.
Stressen als het onnodig. Je kunt het accepteren onder een label, je kunt je er ook gewoon overheen zetten, zoals 90% van de mensen...

Ik vind het zo'n lege term. Er zitten een paar symptomen aan, maar als je naar jezelf gaat kijken, is iedereen wel HSP. Zijn ook mensen die het "nieuwe tijds kinderen" noemen, of emotioneel intelligent.... De een is nou eenmaal gevoeliger dan de ander, maar om daar meteen weer een interessant label op te plakken is wel erg makkelijk. "ik stress. Nee, daar kan ik niks aan doen, ik ben HSP, dus ik wil graag een paar dagen vrij om te ontstressen", waar de rest van de wereld zichzelf een schop onder zijn reet geeft en weer aan het werk gaat... 't Is vooral erg makkelijk.
Helemaal mee eens.
It's easier to get forgiveness than permission.
  maandag 6 december 2004 @ 10:16:34 #45
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23794091
TS, hier zijn onlangs een Column (op FP) en een wwkw (op de weblog) aan gewijd.
Waarschijnlijk herken je er veel in. Lees ze maar eens

We willen allemaal bijzonder zijn (FP)
'Anders zijn' (Weblog)
(Un)masking for the greater good.
  maandag 6 december 2004 @ 11:16:10 #46
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_23795126
Psychologen moeten ook aan hun geld komen, ze doen dan ook heel goed hun best om zoveel mogelijk karaktertrekken in een aandoening om te vormen.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  maandag 6 december 2004 @ 14:39:11 #47
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23799287
quote:
Op maandag 6 december 2004 11:16 schreef turnpike het volgende:
Psychologen moeten ook aan hun geld komen, ze doen dan ook heel goed hun best om zoveel mogelijk karaktertrekken in een aandoening om te vormen.
Volgens mij snap jij niet zo best waar een psycholoog voor dient en wat zo een therapeut probeert te bereiken.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 6 december 2004 @ 14:54:05 #48
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_23799571
quote:
Op maandag 6 december 2004 14:39 schreef Natalie het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij niet zo best waar een psycholoog voor dient en wat zo een therapeut probeert te bereiken.
Zoveel mogelijk geld verdienen (ja flauw ja)

Ik vind het gewoon een beetje makkelijk om redelijk normale menselijke trekjes onder een paraplu van hypergevoeligheid te houden.

We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
pi_23800069
Vroeger hadden ze het gewoon over neuroten.
pi_23800166
quote:
Op maandag 6 december 2004 14:54 schreef turnpike het volgende:

Zoveel mogelijk geld verdienen (ja flauw ja)

Ik vind het gewoon een beetje makkelijk om redelijk normale menselijke trekjes onder een paraplu van hypergevoeligheid te houden.
Ik vraag me af of veel psychologen die diagnose zouden stellen, eerlijk gezegd. Xennia is dacht ik psycholoog en die heeft er niet veel mee op, nou is zij natuurlijk niet 'alle psychologen', maar toch.

Ik heb vaak het gevoel dat het meer een term is uit zelfhulpboeken enzo.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')