abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:51:35 #1
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23746368
de topic titel lijkt nogal vaag maar ik zal het hier ff proberen uit te werken

je hoort vaak uitspraken die beginnen met "de meeste mensen" en vervolgens iets wat de meeste mensen denken of doen (de meeste mensen zijn niet zo slim, de meeste mensen houden alleen popmuziek, de meeste mensen weten niet dat muizen geen kaas lusten). het grappige is dat veel mensen dit zeggen (niet die voorbeeldzinnen, zeker de laatste niet, maar het begrip 'de meeste mensen'). je hoort het zo vaak dat ik soms begin te denken dat de groep "de meeste mensen" wel heel klein begint te worden.
sommige dingen zijn simpel met enquetes te bepalen en uitspraken als de meeste mensen houden van popmuziek zouden best waar kunnen zijn maar meestal worden de 'de meeste mensen' uitspraken gedaan zonder enige kennis van het werkelijke aantal mensen dat een bepaalde mening is toegedaan.

wat denken jullie, zit ik hier een beetje vaag te lullen of herkennen jullie er iets in? meningen graag

ik vind dat het met r&p te maken heeft omdat het ook te maken heeft met de manier van naar jezelf kijken en kijken naar de samenleving, en het gevoel dat je daarbij krijgt

[ Bericht 0% gewijzigd door Zero2Nine op 04-12-2004 18:52:03 ]
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_23746910
de meeste mensen = de norm. tenminste zoals die persoon het ziet.
Unspoken words were understood
pi_23747467
inderdaad, ik heb het idee dat met "de meeste mensen" jan modaal wordt bedoeld, de doorsnee nederlander
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_23747593
quote:
op vrijdag 3 december 2004 21:39 schreef thisbe het volgende:
inderdaad, ik heb het idee dat met "de meeste mensen" jan modaal wordt bedoeld, de doorsnee nederlander

dat is het ook zo. er worden aan de lopende band steekproeven gehouden onder de bevolking over de meest uiteenlopende onderwerpen. vandaar de term ''de meeste mensen''

logisch toch?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:01:25 #5
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23748001
quote:
op vrijdag 3 december 2004 21:44 schreef nozem het volgende:

[..]

dat is het ook zo. er worden aan de lopende band steekproeven gehouden onder de bevolking over de meest uiteenlopende onderwerpen. vandaar de term ''de meeste mensen''

logisch toch?

ehm jah als er steekproeven gedaan worden. maar meestal wordt het gezegd niet door een instantie maar gewoon door mensen zoals jij en ik, zonder zoiets gedaan te hebben. dus je meet onbewust 'de meeste mensen' een mening aan.
---
pi_23748116
de meeste mensen is gewoon de meererheid, lijkt me vrij simpel
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:42:54 #7
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23748991
ik bedoelde niet de meeste mensen als statistisch bewezen meerderheid, maar als veronderstelde meerderheid.
maar ik zie dat ik niet duidelijk kan maken wat ik bedoel dus wat mij betreft mag dit topic weg.
---
pi_23750051
de meeste mensen hebben het idd wel vaak over 'de meeste mensen'
pi_23750079
het gaat dan om de mensen die het meest normaal zijn
dus voldoen aan de algemene normen en waarden van bv.
jp?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  Moderator vrijdag 3 december 2004 @ 23:38:32 #10
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_23750100
quote:
op vrijdag 3 december 2004 21:44 schreef nozem het volgende:

[..]

logisch toch?

nee dat vind ik niet :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zaterdag 4 december 2004 @ 00:07:59 #11
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23750720
quote:
op vrijdag 3 december 2004 23:37 schreef zhe-devilll het volgende:
het gaat dan om de mensen die het meest normaal zijn
dus voldoen aan de algemene normen en waarden van bv.
jp?

de meeste mensen houden zich weer niet aan die normen en waarden (damn nu zeg ik het zelf )
mmm het was neit echt een handige topic van mij (hij lokt iig geen interessante serieuze discussies uit, niet dat ik dat had verwacht maar toch), dus ehm van mij mag ie verwijderd worden.
---
pi_23750767
quote:
op vrijdag 3 december 2004 23:36 schreef mrbadguy het volgende:
de meeste mensen hebben het idd wel vaak over 'de meeste mensen'

ja en die weer linea recta terug.............dus cirkel van nodeloze roddels
pi_23750918
quote:
op vrijdag 3 december 2004 20:51 schreef zero2nine het volgende:
maar meestal worden de 'de meeste mensen' uitspraken gedaan zonder enige kennis van het werkelijke aantal mensen dat een bepaalde mening is toegedaan.
met andere woorden, de meeste mensen doen dat soort 'de meeste mensen'-uitspraken zonder enige kennis van het werkelijke aantal mensen dat een bepaalde mening is toegedaan?
  zaterdag 4 december 2004 @ 00:22:09 #14
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23751016
quote:
op zaterdag 4 december 2004 00:18 schreef rooierooie het volgende:

[..]

met andere woorden, de meeste mensen doen dat soort 'de meeste mensen'-uitspraken zonder enige kennis van het werkelijke aantal mensen dat een bepaalde mening is toegedaan?

juist
---
pi_23752299
ik snap je standpunt zero2nine:

`most people'

`people say'

`everybody thinks that'

engels is een taal waar mensen en iedereen nog makkelijker word gebruikt om te generaliseren dan in de nederlandse taal. dat is mijn mening he!

en ik spreek dan ook altijd uit mijn eigen gevoel in plaats van het wijzen naar andere mensen en het `iedereen' of `meeste' denkbeeld. dat is waarschijnijk de rede waarom ik ook bijna geen krant lees, geen tv kijk etc etc om vooral niet zo een jan mordaal te worden. ik vorm dan ook graag een eigen beeld van de mensen om mij heen en laat me niet beinvloeden. daarom kan ik ook makkelijker zeggen: veel mensen die ik zie doen dit of dat. op deze manier is het geen loze uitspraak maar een daadwerkelijke waarneming!

:> geweldig topic bdw! lekker vaag...
We all live in our own world: now lets us all live our dream!
pi_23752551
sommige mensen gebruiken ook die uitspraak om hun eigen mening te ondersteunen omdat ze toch wel weten dat de ander dergelijke kennis (van aantallen mensen) ook niet heeft. het is een gemakkelijke manier om je mening te beargumenteren. het heeft wel iets weg van de zin: "iedereen weet toch dat..." wordt vaak gebruikt om je eigen mening kracht bij te zetten.
  zaterdag 4 december 2004 @ 01:49:53 #17
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_23752649
quote:
op vrijdag 3 december 2004 22:42 schreef zero2nine het volgende:
maar ik zie dat ik niet duidelijk kan maken wat ik bedoel dus wat mij betreft mag dit topic weg.

ok, ik denk dat ik je punt snap. here goes:

je hebt idd "de meeste mensen" als een statistische meerderheid. vraag 1000 mensen om hun standpunt omtrent een bepaald onderwerp, en als meer dan 50% dezelfde mening is toegedaan, dan kun je spreken van "de meeste mensen vinden dat xxx".

het probleem zit hem erin dat veel mensen dus niet echt een steekproef nemen, maar hetgeen wat zij zien als waarheid, projecteren op "de meeste mensen". immers, als jij een bepaalde opvatting bent toegedaan, en jij ziet bewijs om je heen dat jouw opvatting idd klopt, dan zal dat wel voor de meeste mensen gelden, toch?

nou, nee (en hier zit hem het probleem): mensen hebben de neiging om informatie die strookt met hun denkbeelden op te slaan als een bevestiging (zie je wel, mijn idee klopt), maar informatie die niet strookt met hun denkbeelden als toeval, klopt niet, etc af te doen, m.a.w. te negeren.
als jij ervan overtuigd bent dat alle mensen uit polen autodieven zijn, en je leest een dergelijk bericht in de krant, zal dat jouw visie meteen bevestigen. als straks je auto wordt gestolen door een junkie uit duitsland denk je: toeval, het had net zo goed een belg of een pool kunnen zijn.

gevolg is dus dat in jouw hoofd het ook echt klopt dat polen autodieven zijn, want dat is wat in je hoofd zit. maar niet alles wat relevant is komt ook uiteindelijk in je hoofd terecht: informatie die niet klopt wordt weggegooid, met als gevolg dat je een vertekend beeld van de werkelijkheid in je hoofd hebt zitten.

en dat vertekende beeld wordt dus doorgaans op "de meeste mensen" geprojecteerd.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zaterdag 4 december 2004 @ 02:25:22 #18
74856 Schaduw00
the belly of the beast.
pi_23752895
3 simpele quotes

de meeste mensen = de norm. tenminste zoals die persoon het ziet.

sommige mensen gebruiken ook die uitspraak om hun eigen mening te ondersteunen omdat ze toch wel weten dat de ander dergelijke kennis (van aantallen mensen) ook niet heeft. het is een gemakkelijke manier om je mening te beargumenteren. het heeft wel iets weg van de zin: "iedereen weet toch dat..." wordt vaak gebruikt om je eigen mening kracht bij te zetten.

quote:
ok, ik denk dat ik je punt snap. here goes:

je hebt idd "de meeste mensen" als een statistische meerderheid. vraag 1000 mensen om hun standpunt omtrent een bepaald onderwerp, en als meer dan 50% dezelfde mening is toegedaan, dan kun je spreken van "de meeste mensen vinden dat xxx".

het probleem zit hem erin dat veel mensen dus niet echt een steekproef nemen, maar hetgeen wat zij zien als waarheid, projecteren op "de meeste mensen". immers, als jij een bepaalde opvatting bent toegedaan, en jij ziet bewijs om je heen dat jouw opvatting idd klopt, dan zal dat wel voor de meeste mensen gelden, toch?

nou, nee (en hier zit hem het probleem): mensen hebben de neiging om informatie die strookt met hun denkbeelden op te slaan als een bevestiging (zie je wel, mijn idee klopt), maar informatie die niet strookt met hun denkbeelden als toeval, klopt niet, etc af te doen, m.a.w. te negeren.
als jij ervan overtuigd bent dat alle mensen uit polen autodieven zijn, en je leest een dergelijk bericht in de krant, zal dat jouw visie meteen bevestigen. als straks je auto wordt gestolen door een junkie uit duitsland denk je: toeval, het had net zo goed een belg of een pool kunnen zijn.

gevolg is dus dat in jouw hoofd het ook echt klopt dat polen autodieven zijn, want dat is wat in je hoofd zit. maar niet alles wat relevant is komt ook uiteindelijk in je hoofd terecht: informatie die niet klopt wordt weggegooid, met als gevolg dat je een vertekend beeld van de werkelijkheid in je hoofd hebt zitten.

en dat vertekende beeld wordt dus doorgaans op "de meeste mensen" geprojecteerd.

naja.......... daar heb je je antwoord wel
pi_23757349
quote:

ik vind het persoonlijk getuigen van een onvolledige persoonlijkheid om acties of conclusies af te laten hangen van een uitspraak of gedachte waarin de meeste mensen voorkomt. als ik bij mezelf bespeur dat ik in die termen ga denken, realiseer ik me weer dat ik nog niet uitgeleerd ben.

massaal gedrag valt altijd terug te voeren op een individu. iemand doet iets en inspireert anderen om dat voorbeeld te volgen. zij op hun beurt doen dat weer bij anderen, et voila: de meeste mensen is geboren.

in dat opzicht is het gebruik van de meeste mensen een teken dat je pas waarde hecht aan de handelingen van één individu, wanneer anderen die handelingen hebben overgenomen; alsof ze dán pas goed zouden zijn, en niet als slechts één persoon op de wereld ze zou doen.
zo werkt de wereld vanaf je geboorte, uiteraard. maar zo heb ik ook dingen in mijn jeugd gekopieerd, waarvan ik blind geloofde dat ze goed waren, omdat meer mensen ze deden. later pas, toen ik er meer vanuit mijn ware gevoelens over na ben gaan denken, en me losmaakte van de aangeleerde vooroordelen, ben ik het pas echt op mijn manier gaan zien.

en mijn manier heeft niks, maar dan ook helemáál niks met de meeste mensen te maken.

een citaat van oscar wilde waar ik me dan ook altijd erg goed in kan vinden is:
"whenever people agree with me, i always feel i must be wrong."

van always zou ik echter often gemaakt hebben.
  zaterdag 4 december 2004 @ 17:08:11 #20
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23760168
ik denk dat de ideeën van 'de meeste mensen' verschillen per persoon die ernaar refereert. als je begrijpt wat ik bedoel.

persoon a refereert misschien dat 'de meeste mensen' voornamelijk van r 'n' b houden en volgens persoon b luisteren 'de meeste mensen' voornamelijk rock-muziek.

dus 'de meeste mensen' is een subjectief, irreëel referentiekader.

zou dat kunnen?
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:03:22 #21
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_23761407
quote:
de topic titel klijkt nogal vaag maar ik zal het hier ff proberen uit te werken
[offtopic] wat een mooie verspreking, 'klijkt'. [/offtopic]
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_23766362
quote:
op zaterdag 4 december 2004 01:42 schreef #ANONIEM het volgende:
sommige mensen de mééste mensen gebruiken ook die uitspraak om hun eigen mening te ondersteunen omdat ze toch wel weten dat de ander dergelijke kennis (van aantallen mensen) ook niet heeft.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 6 december 2004 @ 01:11:11 #23
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_23790966
ik zeg altijd liever "veel mensen" ipv "de meeste mensen".

dus bij deze: veel mensen zijn dom. zo.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')