quote:
op vrijdag 3 december 2004 22:42 schreef zero2nine het volgende:maar ik zie dat ik niet duidelijk kan maken wat ik bedoel dus wat mij betreft mag dit topic weg.
ok, ik
denk dat ik je punt snap. here goes:
je hebt idd "de meeste mensen" als een statistische meerderheid. vraag 1000 mensen om hun standpunt omtrent een bepaald onderwerp, en als meer dan 50% dezelfde mening is toegedaan, dan kun je spreken van "de meeste mensen vinden dat xxx".
het probleem zit hem erin dat veel mensen dus niet echt een steekproef nemen, maar hetgeen wat
zij zien als waarheid, projecteren op "de meeste mensen". immers, als jij een bepaalde opvatting bent toegedaan, en jij ziet bewijs om je heen dat jouw opvatting idd klopt, dan zal dat wel voor de meeste mensen gelden, toch?
nou, nee (en hier zit hem het probleem): mensen hebben de neiging om informatie die strookt met hun denkbeelden op te slaan als een bevestiging (zie je wel, mijn idee klopt), maar informatie die
niet strookt met hun denkbeelden als toeval, klopt niet, etc af te doen, m.a.w. te negeren.
als jij ervan overtuigd bent dat alle mensen uit polen autodieven zijn, en je leest een dergelijk bericht in de krant, zal dat jouw visie meteen bevestigen. als straks je auto wordt gestolen door een junkie uit duitsland denk je: toeval, het had net zo goed een belg of een pool kunnen zijn.
gevolg is dus dat in jouw hoofd het ook echt klopt dat polen autodieven zijn, want dat is wat in je hoofd zit. maar niet alles wat relevant is komt ook uiteindelijk in je hoofd terecht: informatie die niet klopt wordt weggegooid, met als gevolg dat je een vertekend beeld van de werkelijkheid in je hoofd hebt zitten.
en dat vertekende beeld wordt dus doorgaans op "de meeste mensen" geprojecteerd.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world