Das met naar wat je voor waar aanneemt natuurlijk. Dat maakt het ook erg lastig om over een onderwerp als dit te praten. Je kan niet bewijzen dat God niet bestaat en omgedraaid kun je eigenlijk ook niet bewijzen dat ie wel bestaat. Wat houden we dan nog over?quote:Op zaterdag 11 december 2004 13:01 schreef Nynex het volgende:
Nee, we bestaan alletwee waarschijnlijk, maar 'alletwee' is een onzin-term aangezien we 1 en hetzelfde 'ding' zijn. (noem het God)
Dit is wel ongeveer zoals ik het zie, God niet als man met baard, maar juist als de som van alle delen. Zoals wel vaker is de som groter dan de aparte delen bij elkaar. God is wat wij zijn, wij zijn God. Maar zoals Nickthedick zegt, zijn we het product van elkààrs gedachten. Een creatie van ons eigen gedachtenpatroon, een geheel van illusionair vormgegeven werkelijkheid. In dìe scheppende kracht, in die creatieve uitspatting, zit God. God is ons en wat wij scheppen. Wat wij scheppen is God, zoals onze kern, onze basis, ons scheppende beginsel, oòk God is. Die ene vonk die het scheppende heeft gecreëerd, was een gedachte van God.quote:Op zaterdag 11 december 2004 14:18 schreef Nynex het volgende:
Dit bestaat. Of niet? Als dit bestaat, bestaat God ook. Want als er _iets_ bestaat, bestaat God ook, want hetgeen wat er dan bestaat is God. Got it? En nee God is geen grote man in toga met een witte baard op een wolk nee.
Ik vind de boeken super om te lezen en ze geven wel een mooie kijk op de mensheid.quote:The trouble with being a god is that you've got no one to pray to.
(Small Gods)
"He says gods like to see an atheist around. Gives them something to aim at."
(Small Gods)
When you can flatten entire cities at a whim, a tendency towards quiet reflection and seeing-things-from-the-other-fellow's-point- of-view is seldom necessary.
(Small Gods)
Mr Pounder: "But I don't believe in reincarnation!" he protested.
Death of rats: SQUEAK.
And this, Mr Pounder understood with absolute rodent clarity, meant:
Reincarnation believes in you.
(Maskerade)
This is very similar to the suggestion put forward by the Quirmian philosopher Ventre, who said, "Possibly the gods exist, and possibly they do not. So why not believe in them in any case? If it's all true you'll go to a lovely place when you die, and if it isn't then you've lost nothing, right?"
When he died he woke up in a circle of gods holding nasty-looking sticks and one of them said, "We're going to show you what we think of Mr Clever Dick in these parts..."
(Hogfather)
In the Beginning there was nothing, which exploded.
(Lords and Ladies)
Hij kan het weten ..quote:Op zaterdag 11 december 2004 17:07 schreef livEliveD het volgende:
Paar quotes uit boeken van Terry Pratchett over geloof. Dit helpt de boel wat te relativeren. Ofzo.
[..]
The trouble with being a god is that you've got no one to pray to.
(Small Gods)
Dit denk ik ook, maar hierbij stel ik dan de vraag: Welke geloofsovertuiging heeft het bij het rechte eind? Of juist niet, omdat er geen God of Allah is.quote:
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:42 schreef StefSOFT-NL het volgende:
[..]
Ik vraag mij eigenlijk ook af in hoeverre het geloven in een God geografisch is bepaald. Zou iemand die in plaats van Nederland in Irak zou zijn geboren juist in Allah geloven.
tuurlijk..wat denk je dan?
Ik denk dat hij een goede kijk geeft idd. Dat is iets anders dan het ermee eens zijn. Veel dingen kijk ik hetzelfde tegenaan en de situatie vanuit een ander perspectief zien is nooit verkeerd.quote:
Omdat je God,Allah niet kan bewijzen ofzo zal elke groep zijn eigen God als de beste, enige etc zien. Die vraag is dus nooit te beantwoorden. Hooguit dat een bepaalde interpretatie moet worden aangepastquote:Op maandag 13 december 2004 18:59 schreef StefSOFT-NL het volgende:
Dit denk ik ook, maar hierbij stel ik dan de vraag: Welke geloofsovertuiging heeft het bij het rechte eind? Of juist niet, omdat er geen God of Allah is.
dat zie jij pas als je dood bent ...quote:Op maandag 13 december 2004 18:59 schreef StefSOFT-NL het volgende:
[..]
Dit denk ik ook, maar hierbij stel ik dan de vraag: Welke geloofsovertuiging heeft het bij het rechte eind? Of juist niet, omdat er geen God of Allah is.
1. Waarom dan gebruik maken van het concept god? Als god 'het bestaan' (existence) is; hebben we dan niet genoeg aan die aanduiding alleen?quote:Op zaterdag 11 december 2004 14:18 schreef Nynex het volgende:
Dit bestaat. Of niet? Als dit bestaat, bestaat God ook. Want als er _iets_ bestaat, bestaat God ook, want hetgeen wat er dan bestaat is God. Got it? En nee God is geen grote man in toga met een witte baard op een wolk nee.
Je hoeft het geen God te noemen van mij hoor ;D Geef het maar een naam. Als je het bestaan in je hoofd met het "Goddelijke" associeert is wat mij betreft die benaming (existence) ipc voldoende ;Dquote:Op maandag 13 december 2004 22:57 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
1. Waarom dan gebruik maken van het concept god? Als god 'het bestaan' (existence) is; hebben we dan niet genoeg aan die aanduiding alleen?
Jij bent je van jezelf bewust, dus je zou kunnen redeneren dat God indirect zich van zichzelf bewust is. En wonderen verrichten, niet zoals jij ze bedoeld, "Het" zal niet de rode zee doen parten, dat is gewoon onzinquote:2. Is jouw god dan een entiteit dat zich bewust is van zichzelf en wonderen kan verrichten?
HET = ALLES, dus OOK emoties, maar die ervaart 'het' volgens mij totaal niet zoals mensen dat doen. Maar mensen hebben wel emoties, dus again, je kan redeneren dat God indirect ook emoties heeeft..quote:3. Heeft het emoties?
quote:Op zondag 5 december 2004 14:30 schreef JoZzephus het volgende:
Als God niet bestaat dan besta jij ook niet.
want JIJ bent god.
goed he..
je moet het niet geloven..je moet het weten..
je weet het alleen niet meer.
ik weet het wel.
tralalalala.
probeer je het dan te herinneren man.
kom op je kan het.
niet op een manier van "we moeten centjes verdienen en ooh zou dat meisje mij leuk vinden talk" niveau
nee je gaat naar een ander niveau om te herinneren.
schakel eerst die pestego uit en vervolgens wordt de stilte je "zijn"
ugh
Jezus is Zoon van God , God is dus de Vader .. dus het is : Vader (God),Zoon en HeiligeGeestquote:Op dinsdag 14 december 2004 01:27 schreef Romanov het volgende:
[..]
Ik ben Christus, God, de Vader en de Zoon.
Feit is: dat ik elke minuut van elke dag de gevolgen ondervind van 'het geloof'. Jij vind het misschien o.k. dat alles zo voort kabbelt; maar ik niet! Ik wil goed kunnen leven, en als het kan zoveel mogelijk mensen met mij.quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:53 schreef Cleanyworking het volgende:
je kan hier wel uren, dagen, weken, jaren, decennia, eeuwen over twisten...je komt er toch niet uit.
Feit is dat geloof niet iets is wat bewezen moet worden, ondanks dat veel mensen dat denken. Waarom moet alles bewezen worden ? De mens is niet alwetend en zal dat ook niet worden, zodra dat gebeurt zijn wij allang van deze planeet weggevaagd. De mens zal dus nooit weten hoe het heelal echt ontstaan is, waar het op houdt (waarschijnlijk nergens), of er dus een bepaalde God is en hoe dingen gebeuren die onbegrijpelijk zijn voor mensen. Misschien is onze gedachtengang simpelweg te beperkt voor deze "hogere zaken", vandaar dat de mens gelooft in een hoger wezen in de vorm van een God.
Misschien wordt de mens wel bestuurd of zijn wij slechts proefpersonen die keer op keer hetzelfde ritueel doorstaan (zoals in The Matrix naar voren kwam), misschien is het niet een God, maar een groep wezens die ons kunnen besturen en zijn wij huisdieren voor hen. Wie weet....
Het is ook allemaal niet belangrijk, het gaat er simpelweg om dat je deze aarde in balans houdt op een menselijk manier en niet op basis van overtuigingen, maar op basis van onze overlevingsdrang.
Als ik jou was, zou ik mij verdiepen in egyptische en persische goden, die aanbaden ook de zonnegod.quote:Op woensdag 15 december 2004 02:12 schreef hardcorehooligans het volgende:
als god bestaat dan is de vraag;
wie of welke god bedoel jij.
allah,boeda,jahova of gewoon god.
de zon dat is volgens mij god.
zonder hem geen leven.
hij kan ons de hemel maar ook de hel geven.
het probeleem is dat het elkaar wel schaadt< hoe ga je daar mee om?quote:Op woensdag 15 december 2004 02:18 schreef Ridvan het volgende:
Yo! Mensen! Je kan je best doen om te bewijzen dat god wel of niet bestaat... U wont succeed!
Respecteer mekaar gewoon.. Is dat zo moeilijk? Als iemand wil geloven in iets laat die persoon dat dan in alle vrede doen.. Baat t niet? Nou schaden doet t ook niet.. (of je moet t heel extreme dingen gaan lopen doen)
Geloof schaadt niet!! Gestoorde mensen schaden anderen en gebruiken uit onnozelheid hun geloof als smoes......quote:het probeleem is dat het elkaar wel schaadt< hoe ga je daar mee om?
Je bedoelt zeker de egyptenaren en perziërs? of aanbaden.. die egyptische en persische goden een zonne god??quote:Als ik jou was, zou ik mij verdiepen in egyptische en persische goden, die aanbaden ook de zonnegod
O, sorry, ik dacht dat je intelligent was en de vrije manier van het uiten van meningen wel kon waarderen/respecteren en niet zoveel gaf om formulering.quote:Op woensdag 15 december 2004 02:46 schreef Ridvan het volgende:
[..]
Je bedoelt zeker de egyptenaren en perziërs? of aanbaden.. die egyptische en persische goden een zonne god??
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |