Yoidore tenshiOfte Drunken Angel van Kurosawa. Mifune speelt een gangster met TBC, Shimura een dokter die hem verzorgt. De film gaat vooral over de moeizame relatie tussen de twee, waarbij de ene zich vooral stoer wil voordoen als gangster, terwijl de ander problemen heeft met de wilde en ongezonde levensstijl van z'n patient. Simpel, maar goed verhaaltje, goed geacteerd. Leuk om Shimura eens te zien als ruige dokter (met weelderige haardos!)
Dracula's DaughterVervolg op de eerste Dracula met Lugosi. En hij gaat dus over z'n dochter, die eigenlijk geen vampier wil zijn, maar tegen wil en dank toch de bloodlust heeft. Film is wel OK, maar het verhaal is nogal warrig.
Son of DraculaDeze gaat niet over de zoon van Dracula, maar over een van z'n nazaten. Denk ik toch. In een dorpje duikt plots een graaf Alucard (heb je 'm, heb je 'm?) op. Uiteraard duurt het niet lang voor deze graaf het nodige bloed heeft gezogen. Ook OK.
House of DraculaDracula gaat op bezoek bij ene Dr. Edelman omdat hij een remedie zoekt voor z'n vampierdinges. Een tijdje later krijgt diezelfde dokter een bezoekje van de enige, echte Wolfman, die dan weer van zijn lycantropie af wil. En alsof dat nog niet genoeg is, vinden ze in een grot het monster van Frankenstein. Er er doet ook nog een lieftallige assistente met een bochel mee. Deze vond ik de leukste van de drie.
Tasogare seibeiTwilight Samurai. Deze bekijkt, net als de samuraifilms van Kobayashi, het samuraigebeuren vanuit een andere hoek en net als bij die films vind ik dat uitermate interessant. Erg goede film met een voor het genre onconventioneel einde.
Mar AdentroNieuwste film van Amenábar met Javier Bardem in de hoofdrol. Het gaat over een man die bij een ongeluk verlamd raakt en al 25 jaar aan het lobbyen is om te mogen sterven. Erg sterke, ingetogen prestatie van Bardem, die er terecht al prijzen voor heeft gewonnen. Topfilm.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.