ja dat kloptquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:05 schreef Urnie538 het volgende:
Ik heb bij Kruidvat.nl (de eerder vemelde link) eergister de ijsmachine besteld.
Maar ik las ergens dat je het ijs vers moet eten, en niet in kan vriezen omdat het dan heel hard wordt.
* Klopt dit?
Niet echt, je moet veel lucht in het ijs brengen als je het wilt voorkomen, en dat lukt niet met een kruidvatapparaatje.quote:* Kan dit door een toevoeging van iets voorkomen worden?
Groeten Erwin
Ja, dat kan, en rauw eiwit doet het ook goed in de vriezer, enzymbederf, oxidatie enzo..quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:48 schreef zoalshetis het volgende:
je kan ook, als het al een beetje smeuïg begint te worden, wat geklopte eiwitten doorheen doen.
ik heb er nooit last van gehad. vind je ook wel wat panisch reageren omdat ik ijs toch nooit bewaar.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat kan, en rauw eiwit doet het ook goed in de vriezer, enzymbederf, oxidatie enzo..
Ik dacht dat je het als input bedoelde voor meer lucht in het ijs zodat je het kan invriezen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik heb er nooit last van gehad. vind je ook wel wat panisch reageren omdat ik ijs toch nooit bewaar.
ik doelde op het überhaupt luchtiger maken van ijs. ik weet dat je moet uitkijken met ijs. netzoals de meeste mensen denken in het buitenland ziek te worden van vlees, gaat het vaak om het water waarmee de groenten gewassen zijn...quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het als input bedoelde voor meer lucht in het ijs zodat je het kan invriezen.
IJs maken is, samen met Paté iets waar je gewoon mee op moet passen, je moet erg op hygiene letten en geen rare dingen gaan doen. De eisen voor IJssalons zijn ook niet voor niets zo streng. Vuistregel voor thuismakers, gewoon vers ijs draaien en opeten.
Van invriezen wordt het ijs niet lekkerder, en ook niet beter gezondheidstechnisch.
Tuurlijk kan het goedgaan, dat zal het meestal wel, als je een gezonde volwassene bent.
Maar ik ga je geen dingen aanraden die een gezondheidsrisico hebben en bovendien alleen maar nadelen hebben voor het ijs.
Mijn moeder was er heilig van overtuigt dat het de Olijfolie was waar je ziek van werd..quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik doelde op het überhaupt luchtiger maken van ijs. ik weet dat je moet uitkijken met ijs. netzoals de meeste mensen denken in het buitenland ziek te worden van vlees, gaat het vaak om het water waarmee de groenten gewassen zijn...
ik weet niet welke ziekte ze bedoelde, maar het kan wel wat buikloop veroorzaken, indien thuis niet vaak gebruiktquote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn moeder was er heilig van overtuigt dat het de Olijfolie was waar je ziek van werd..
![]()
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik weet niet welke ziekte ze bedoelde, maar het kan wel wat buikloop veroorzaken, indien thuis niet vaak gebruikt![]()
Klinkt goed, maar heb er nooit mee gewerktquote:
ja, maar gooi chocolade (eventueel gesmolten, voor echte straciatella) of koek pas op het allerlaatst in als het ijs al klaar is.quote:Op maandag 10 juli 2006 12:25 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Kun je er ook stukken chocola/koek ingooien dan in zo een ding![]()
doe hem niet te volquote:Op maandag 10 juli 2006 15:12 schreef JJdJ1984 het volgende:
Ik heb dat Aigger machientje toch maar gekocht en eens kijken wat het doet![]()
Ik moest toen keilang wachten eer ie bevroren wasquote:Op maandag 10 juli 2006 15:30 schreef Troel het volgende:
Ik heb net de kruidvatmachine gekocht.
Ik heb er nu al zin in
Heb je de bak waar het ijs in gemaakt wordt wel lang genoeg in de vriezer gezet? De eerste keer moet ie echt minstens 18 uur in het vriesvak. Als ik er dan vloeistof ingiet zie ik dat het al meteen bevriest aan de zijkanten van de bak.quote:Op maandag 13 augustus 2007 09:43 schreef diepo het volgende:
Vraagje aan Scootmobiel over de ijsmachine:
ik heb net ook zo'n ijsmachine gekocht, maar zowel bij sorbetijs als bij roomijs is er na een half uurtje draaien niets dat al op ijs lijkt, het blijft allemaal vloeibaar.
In de vriezer wordt het vervolgens na een paar uur wel hard, maar dan wel met ijskristallen er in. Dan kan je net zo goed het beslag gelijk in de vriezer setten.
Wat doe ik fout?
maak daar maar 48 uur van en je vriezer moet echt goed koud zijn, -18 minstens.quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:03 schreef Syrena het volgende:
[..]
Heb je de bak waar het ijs in gemaakt wordt wel lang genoeg in de vriezer gezet? De eerste keer moet ie echt minstens 18 uur in het vriesvak. Als ik er dan vloeistof ingiet zie ik dat het al meteen bevriest aan de zijkanten van de bak.
Hoe is het geluidsniveau? En schoonmaken?quote:Op maandag 13 augustus 2007 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb overginds een nieuwe ijsmachine gekocht.
[afbeelding]
Eentje met een compressor die echt goed koelt, dus geen vrieselement meer. Je kan dus het ene ijs na het andere maken, erg fijn toen van de week mijn citroensorbet veel te zuur was, 20 minuten later had ik een vanilleijs klaar.
Geluidsniveau is ongeveer gelijk aan de ijsmachines met een koelaccu die ik ken, en het schoonmaken is gemakkelijker.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 10:40 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Hoe is het geluidsniveau? En schoonmaken?
lol. dat doet me denken aan mijn eerste ijsje dat ik maakte met een ijsmachine waarvan de bak/ koelelement in de diepvries bewaard moet worden.quote:Op maandag 13 augustus 2007 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb overginds een nieuwe ijsmachine gekocht.
[afbeelding]
Eentje met een compressor die echt goed koelt, dus geen vrieselement meer. Je kan dus het ene ijs na het andere maken, erg fijn toen van de week mijn citroensorbet veel te zuur was, 20 minuten later had ik een vanilleijs klaar.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben dan ook blij als een hond met 7 lullen met die ijsmachine.
Ken geen machines met koelaccu, dus kun je omschrijven? ZOals een staafmixer, keukenmachine, harder, zachter..quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 16:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geluidsniveau is ongeveer gelijk aan de ijsmachines met een koelaccu die ik ken, en het schoonmaken is gemakkelijker.
das goed te overzien.quote:
Zachter dan een kitchenaid keukenmachine.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ken geen machines met koelaccu, dus kun je omschrijven? ZOals een staafmixer, keukenmachine, harder, zachter..
Mijn vorige ijsmachine heeft een 15 jaar trouwe dienst gegeven, die kost nieuw 100 euro.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:52 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
das goed te overzien.
ik ga natuurlijk nooit roepen dat je voor dat geld bij een gelateria heel erg veel ijs kunt eten.![]()
homemade en ik wil je nog wel een keer pm'en over slachten
Dit is ook juist de reden om zelf ijs te maken. Omdat het lekkerder en leuker is dan even naar de ijsboer op de hoek gaanquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn vorige ijsmachine heeft een 15 jaar trouwe dienst gegeven, die kost nieuw 100 euro.
Maar het gaat niet om de knaken, het gaat erom dat als ik aarbeienijs maak in de zomer, ik alleen maar rijpe verse aardbeien en wat suiker gebruik. Dat ijs is vele malen beter dan welke ijsboer dan ook.
Bovendien kan ik mijn eigen ijssmaken maken.
Precies, ik ben ijs gaan maken omdat ik het ijs van de ijssalon bij mij in de stad zo slecht vond, enne, zelf ijs maken is stukken makkelijker dan zelf brood bakken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 19:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dit is ook juist de reden om zelf ijs te maken. Omdat het lekkerder en leuker is dan even naar de ijsboer op de hoek gaan
Ik vraag me af of dit wel helptquote:Op maandag 13 augustus 2007 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maak daar maar 48 uur van en je vriezer moet echt goed koud zijn, -18 minstens.
Verder doe de ijsmachine minder vol, en zorg dat je spullen goed koud zijn die je erin doet.
Goedkope ijsmachines blijven bagger, van de ijsmachines met een koelelement kan ik eigenlijk alleen die van Philips aanraden.
Als je het 48 uur in de vriezer laat liggen, weet je zeker dat alles goed bevroren is, en dat er niet nog wat vloeibaar is. Als het eenmaal bevroren is, dan maakt het inderdaad niet meer uit.quote:Op vrijdag 12 september 2008 00:39 schreef missy_c het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit wel helpt.. Ik bedoel... een ijsblokje dat 48 uur in de vriezer heeft gelegen is echt niet kouder dan een ijsblokje dat 18 uur in de vriezer heeft gezeten..
Denk dat het een betere tip is om het ijsmengsel af te laten koelen en dan 8 uur in de koelkast koud laat worden voordat je het gaat draaien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |