abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29184199
Hallo,

Ik heb me gisteren ook laten verleiden tot het kopen van zo'n ijsmachine van aigger bij het Kruidvat. Nu is me niet helemaal duidelijk wanneer ik het mengsel voor bijvoorbeeld roomijs in de machine moet schudden. Moet het mengsel eerst in de ijskast afkoelen? Of kan het meteen de machine in? dat stond immers niet zo heel duidelijk ik mijn boekje, dus - ongeduldig als ik ben - heb ik gekozen voor het laaste, daarna 35 minuten laten draaien en nog een half uur of zo in de vriezer. Het was meer milkshake toen ik het eruit haalde en aan de randen al heel hard. Niet te min erg lekker.... Maar hoe hoort het ijs te zijn? Echt hard, of kan je er ook smeuig ijs mee maken?

BEdankt voor jullie tijd!

Groetjes Jaantje
pi_29193814
Hoi Jaantje,
Ik heb dezelfde ijsmachine als jij, en als ik het zo lees zou het eigenlijk gewoon goed moeten zijn... Misschien was het ijsbeslag iets 'te nat' ofzo?
Ik doe er meestal een zakje Klopklop bij, dan zit er wat meer droge stof bij en smaakt het ook wat romiger.

Het kan ook zijn dat de bak van de machine nog niet koud genoeg was, hij moet minimaal 18 uur (liefst 24 uur) in de vriezer gestaan hebben voor elk gebruik.
Zelf doe ik het ijsbeslag altijd meteen in de machine, je hoeft het dus niet eerst in de koelkast te zetten. En ik laat 'm vaak ook iets langer draaien dan 35 minuten, meestal 40 of 45, dat geeft een beter resultaat over het algemeen. En dan dus nog een half uurtje in de vriezer zetten.

IJs hoort eigenlijk niet 'keihard' bevroren te zijn, maar lekker smeuig, zodat je het goed eruit kunt scheppen (en niet op ijskristallen zit te kauwen ).

Ik zou het gewoon nog eens proberen als ik jou was, zo te horen heb je niet echt iets fout gedaan ofzo, dus met bovenstaande tips moet het wel lukken dacht ik zo.

Succes ermee alvast!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_29193859
Oh ja, en voor lekkere ijsrecepten kan je hier terecht: (klik op de blauwe link)

Wie heeft een lekker ijsrecept?

pi_29194088
Ik heb mijn roomijsbeslag 24 uur in de koelkast laten afkoelen, toen had ik na 20 min. prima ijs. Dat heb ik idd nog even in de vriezer gezet. Het moet wel smeuiig blijven, anders is het niet te eten (dus ik raad je aan om die bak meteen leeg te eten bij mij was het de dag erna niet meer zo lekker als vers).
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_29198923
Inderdaad zo'n keihard ijs is niks....ben nu citroensorbet aan het maken, misschien is dat wat makkelijker voor beginners Ik denk inderdaad dat de bak niet koud genoeg was, had hem wel 18 uur in de vriezer gezet maar in de onderste lade, die koelt natuurlijk niet zo snel als de bovenste waar ik fast freeze heb....dus nu even veranderd... we zullen zien wat het wordt! bedankt in ieder geval voor de tips!
pi_29206227
Graag gedaan... Het zal dan inderdaad wel aan de lades gelegen hebben.
Lijkt me trouwens heerlijk zeg, citroensorbetijs. Moet ik ook eens gaan maken eigenlijk!
pi_29913853
Ik heb bij Kruidvat.nl (de eerder vemelde link) eergister de ijsmachine besteld.
Maar ik las ergens dat je het ijs vers moet eten, en niet in kan vriezen omdat het dan heel hard wordt.

* Klopt dit?
* Kan dit door een toevoeging van iets voorkomen worden?

Groeten Erwin
Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 11:10:23 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29913989
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 11:05 schreef Urnie538 het volgende:
Ik heb bij Kruidvat.nl (de eerder vemelde link) eergister de ijsmachine besteld.
Maar ik las ergens dat je het ijs vers moet eten, en niet in kan vriezen omdat het dan heel hard wordt.

* Klopt dit?
ja dat klopt
quote:
* Kan dit door een toevoeging van iets voorkomen worden?

Groeten Erwin
Niet echt, je moet veel lucht in het ijs brengen als je het wilt voorkomen, en dat lukt niet met een kruidvatapparaatje.

Maar waarom zou je ijs willen invriezen als je het vers kan maken? Versgemaakt ijs is veel lekkerder, dat is het hele punt van een ijsmachine
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 11:48:46 #59
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29915137
je kan ook, als het al een beetje smeuïg begint te worden, wat geklopte eiwitten doorheen doen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:07:34 #60
45206 Pietverdriet
pi_29915795
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 11:48 schreef zoalshetis het volgende:
je kan ook, als het al een beetje smeuïg begint te worden, wat geklopte eiwitten doorheen doen.
Ja, dat kan, en rauw eiwit doet het ook goed in de vriezer, enzymbederf, oxidatie enzo..
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:11:49 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29915916
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, dat kan, en rauw eiwit doet het ook goed in de vriezer, enzymbederf, oxidatie enzo..
ik heb er nooit last van gehad. vind je ook wel wat panisch reageren omdat ik ijs toch nooit bewaar.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:20:34 #62
45206 Pietverdriet
pi_29916216
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:11 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb er nooit last van gehad. vind je ook wel wat panisch reageren omdat ik ijs toch nooit bewaar.
Ik dacht dat je het als input bedoelde voor meer lucht in het ijs zodat je het kan invriezen.

IJs maken is, samen met Paté iets waar je gewoon mee op moet passen, je moet erg op hygiene letten en geen rare dingen gaan doen. De eisen voor IJssalons zijn ook niet voor niets zo streng. Vuistregel voor thuismakers, gewoon vers ijs draaien en opeten.
Van invriezen wordt het ijs niet lekkerder, en ook niet beter gezondheidstechnisch.
Tuurlijk kan het goedgaan, dat zal het meestal wel, als je een gezonde volwassene bent.
Maar ik ga je geen dingen aanraden die een gezondheidsrisico hebben en bovendien alleen maar nadelen hebben voor het ijs.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:22:42 #63
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29916279
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het als input bedoelde voor meer lucht in het ijs zodat je het kan invriezen.

IJs maken is, samen met Paté iets waar je gewoon mee op moet passen, je moet erg op hygiene letten en geen rare dingen gaan doen. De eisen voor IJssalons zijn ook niet voor niets zo streng. Vuistregel voor thuismakers, gewoon vers ijs draaien en opeten.
Van invriezen wordt het ijs niet lekkerder, en ook niet beter gezondheidstechnisch.
Tuurlijk kan het goedgaan, dat zal het meestal wel, als je een gezonde volwassene bent.
Maar ik ga je geen dingen aanraden die een gezondheidsrisico hebben en bovendien alleen maar nadelen hebben voor het ijs.
ik doelde op het überhaupt luchtiger maken van ijs. ik weet dat je moet uitkijken met ijs. netzoals de meeste mensen denken in het buitenland ziek te worden van vlees, gaat het vaak om het water waarmee de groenten gewassen zijn...
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:28:03 #64
45206 Pietverdriet
pi_29916464
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:22 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik doelde op het überhaupt luchtiger maken van ijs. ik weet dat je moet uitkijken met ijs. netzoals de meeste mensen denken in het buitenland ziek te worden van vlees, gaat het vaak om het water waarmee de groenten gewassen zijn...
Mijn moeder was er heilig van overtuigt dat het de Olijfolie was waar je ziek van werd..
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:34:39 #65
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29916652
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn moeder was er heilig van overtuigt dat het de Olijfolie was waar je ziek van werd..
ik weet niet welke ziekte ze bedoelde, maar het kan wel wat buikloop veroorzaken, indien thuis niet vaak gebruikt
  woensdag 24 augustus 2005 @ 12:51:27 #66
45206 Pietverdriet
pi_29917093
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik weet niet welke ziekte ze bedoelde, maar het kan wel wat buikloop veroorzaken, indien thuis niet vaak gebruikt
pi_39669970
De Kruidvat en het trekpleister hebben het apparaat ook weer in de aanbieding
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  zondag 9 juli 2006 @ 21:30:03 #68
45206 Pietverdriet
pi_39670468
Heb recent een dergelijk apparaat getest, maar moet zeggen, geschenkt is nog te duur, wat een absoluut waardeloos apparaat.
  maandag 10 juli 2006 @ 09:40:38 #69
120482 mirugai
very fishy
pi_39682748
Piet, wat vind je van dit apparaat?
nemox
  maandag 10 juli 2006 @ 09:46:05 #70
45206 Pietverdriet
pi_39682868
quote:
Op maandag 10 juli 2006 09:40 schreef mirugai het volgende:
Piet, wat vind je van dit apparaat?
nemox
Klinkt goed, maar heb er nooit mee gewerkt
Hij is volgens mij wel erg groot
  maandag 10 juli 2006 @ 10:06:39 #71
120482 mirugai
very fishy
pi_39683191
Ik heb nu ook zo'n kruidvat ding. Het is geen fantastisch apparaat, maar voor mij wel een goede aanschaf geweest om uit te vissen of het zelf ijs maken me zou bevallen.
Zelf ijs maken is toch wel erg leuk, dus ik overweeg zo'n nemox. De afmetingen zijn trouwens 38x27x22
en ik zie nu dat ie in Duitsland voor dertig euro minder te vinden is...
pi_39683586
Hmmm vanavond mijn Aiggertje maar weer eens in het vriesvak proppen en gaan bedenken wat voor ijs ik ga maken

Voordeel van ijs maken en meteen opeten is dat je de machine meteen schoonmaakt en meestal is ie dan nog niet ontdooit, hoef je niet zo lang te wachten tot je de volgende smaak kunt gaan maken
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_39686482
Kun je er ook stukken chocola/koek ingooien dan in zo een ding
  maandag 10 juli 2006 @ 12:27:46 #74
45206 Pietverdriet
pi_39686562
quote:
Op maandag 10 juli 2006 12:25 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Kun je er ook stukken chocola/koek ingooien dan in zo een ding
ja, maar gooi chocolade (eventueel gesmolten, voor echte straciatella) of koek pas op het allerlaatst in als het ijs al klaar is.
pi_39691438
Ik heb dat Aigger machientje toch maar gekocht en eens kijken wat het doet
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  maandag 10 juli 2006 @ 15:20:33 #76
45206 Pietverdriet
pi_39691683
quote:
Op maandag 10 juli 2006 15:12 schreef JJdJ1984 het volgende:
Ik heb dat Aigger machientje toch maar gekocht en eens kijken wat het doet
doe hem niet te vol
  maandag 10 juli 2006 @ 15:30:14 #77
35189 Troel
scherp en bot
pi_39692004
Ik heb net de kruidvatmachine gekocht.

Ik heb er nu al zin in
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39692658
quote:
Op maandag 10 juli 2006 15:30 schreef Troel het volgende:
Ik heb net de kruidvatmachine gekocht.

Ik heb er nu al zin in
Ik moest toen keilang wachten eer ie bevroren was man ik baalde.

Ik ga 'm thuis meteen in de vriezer mikken ijs ijs ijs ijs ijssss!
  maandag 10 juli 2006 @ 15:55:00 #79
35189 Troel
scherp en bot
pi_39692750
Nouja, ik moet eerst nog drie dagen wachten voordat ze hem bezorgen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_40496311
Hoi allemaal,
Vandaag heb ik een ijsmachine gekocht, een Aigger van Trekpleister. Nu heb ik een probleempje. Ik wilde hem schoon maken, maar ik krijg het motorblok niet van het doorzichtige gedeelte. Zou iemand me daar mee kunnen helpen? Of wat tips geven?
Alvast bedankt.
Groetjes, Eva
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 02:08:49 #81
148066 deffie
Make me sing another song
pi_40502031
Hey Eva,

Je moet hem gewoon schuiven, als je aan de onderkant kijkt zie je welke richting
pi_52322460
Vraagje aan Scootmobiel over de ijsmachine:
ik heb net ook zo'n ijsmachine gekocht, maar zowel bij sorbetijs als bij roomijs is er na een half uurtje draaien niets dat al op ijs lijkt, het blijft allemaal vloeibaar.
In de vriezer wordt het vervolgens na een paar uur wel hard, maar dan wel met ijskristallen er in. Dan kan je net zo goed het beslag gelijk in de vriezer setten.
Wat doe ik fout?
pi_52325800
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 09:43 schreef diepo het volgende:
Vraagje aan Scootmobiel over de ijsmachine:
ik heb net ook zo'n ijsmachine gekocht, maar zowel bij sorbetijs als bij roomijs is er na een half uurtje draaien niets dat al op ijs lijkt, het blijft allemaal vloeibaar.
In de vriezer wordt het vervolgens na een paar uur wel hard, maar dan wel met ijskristallen er in. Dan kan je net zo goed het beslag gelijk in de vriezer setten.
Wat doe ik fout?
Heb je de bak waar het ijs in gemaakt wordt wel lang genoeg in de vriezer gezet? De eerste keer moet ie echt minstens 18 uur in het vriesvak. Als ik er dan vloeistof ingiet zie ik dat het al meteen bevriest aan de zijkanten van de bak.
  maandag 13 augustus 2007 @ 16:48:11 #84
45206 Pietverdriet
pi_52333961
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 12:03 schreef Syrena het volgende:

[..]

Heb je de bak waar het ijs in gemaakt wordt wel lang genoeg in de vriezer gezet? De eerste keer moet ie echt minstens 18 uur in het vriesvak. Als ik er dan vloeistof ingiet zie ik dat het al meteen bevriest aan de zijkanten van de bak.
maak daar maar 48 uur van en je vriezer moet echt goed koud zijn, -18 minstens.

Verder doe de ijsmachine minder vol, en zorg dat je spullen goed koud zijn die je erin doet.

Goedkope ijsmachines blijven bagger, van de ijsmachines met een koelelement kan ik eigenlijk alleen die van Philips aanraden.
  maandag 13 augustus 2007 @ 16:53:12 #85
45206 Pietverdriet
pi_52334141
Ik heb overginds een nieuwe ijsmachine gekocht.

Eentje met een compressor die echt goed koelt, dus geen vrieselement meer. Je kan dus het ene ijs na het andere maken, erg fijn toen van de week mijn citroensorbet veel te zuur was, 20 minuten later had ik een vanilleijs klaar.
pi_52353085
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
Eentje met een compressor die echt goed koelt, dus geen vrieselement meer. Je kan dus het ene ijs na het andere maken, erg fijn toen van de week mijn citroensorbet veel te zuur was, 20 minuten later had ik een vanilleijs klaar.
Hoe is het geluidsniveau? En schoonmaken?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:35:54 #87
45206 Pietverdriet
pi_52362417
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 10:40 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Hoe is het geluidsniveau? En schoonmaken?
Geluidsniveau is ongeveer gelijk aan de ijsmachines met een koelaccu die ik ken, en het schoonmaken is gemakkelijker.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:56:51 #88
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52363152
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
lol. dat doet me denken aan mijn eerste ijsje dat ik maakte met een ijsmachine waarvan de bak/ koelelement in de diepvries bewaard moet worden.

ook ik maakte ook citroensorbet als eerste, precies volgens de handleiding, maar zuuuuuur, dat wil je niet weten. tanden werden spontaan stroef.

ik moest 48 uur wachten totdat de bramensorbet beter viel.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:04:30 #89
45206 Pietverdriet
pi_52363342
Ik ben dan ook blij als een hond met 7 lullen met die ijsmachine.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:42:58 #90
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52364306
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben dan ook blij als een hond met 7 lullen met die ijsmachine.

quanta costa?
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:48:34 #91
45206 Pietverdriet
pi_52364475
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

quanta costa?
389 Euro.
pi_52364543
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 16:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geluidsniveau is ongeveer gelijk aan de ijsmachines met een koelaccu die ik ken, en het schoonmaken is gemakkelijker.
Ken geen machines met koelaccu, dus kun je omschrijven? ZOals een staafmixer, keukenmachine, harder, zachter..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:52:22 #93
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52364562
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

389 Euro.
das goed te overzien.

ik ga natuurlijk nooit roepen dat je voor dat geld bij een gelateria heel erg veel ijs kunt eten.

homemade en ik wil je nog wel een keer pm'en over slachten
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:27:21 #94
45206 Pietverdriet
pi_52365507
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:51 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ken geen machines met koelaccu, dus kun je omschrijven? ZOals een staafmixer, keukenmachine, harder, zachter..
Zachter dan een kitchenaid keukenmachine.
Als ie in de keuken draait kan ik hem in de woonkamer net nog horen (met de deur dicht)
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:30:20 #95
45206 Pietverdriet
pi_52365583
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

das goed te overzien.

ik ga natuurlijk nooit roepen dat je voor dat geld bij een gelateria heel erg veel ijs kunt eten.

homemade en ik wil je nog wel een keer pm'en over slachten
Mijn vorige ijsmachine heeft een 15 jaar trouwe dienst gegeven, die kost nieuw 100 euro.
Maar het gaat niet om de knaken, het gaat erom dat als ik aarbeienijs maak in de zomer, ik alleen maar rijpe verse aardbeien en wat suiker gebruik. Dat ijs is vele malen beter dan welke ijsboer dan ook.
Bovendien kan ik mijn eigen ijssmaken maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 14-08-2007 19:01:10 ]
pi_52367606
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn vorige ijsmachine heeft een 15 jaar trouwe dienst gegeven, die kost nieuw 100 euro.
Maar het gaat niet om de knaken, het gaat erom dat als ik aarbeienijs maak in de zomer, ik alleen maar rijpe verse aardbeien en wat suiker gebruik. Dat ijs is vele malen beter dan welke ijsboer dan ook.
Bovendien kan ik mijn eigen ijssmaken maken.
Dit is ook juist de reden om zelf ijs te maken. Omdat het lekkerder en leuker is dan even naar de ijsboer op de hoek gaan
C. Sagan
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:18:18 #97
45206 Pietverdriet
pi_52368699
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 19:39 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dit is ook juist de reden om zelf ijs te maken. Omdat het lekkerder en leuker is dan even naar de ijsboer op de hoek gaan
Precies, ik ben ijs gaan maken omdat ik het ijs van de ijssalon bij mij in de stad zo slecht vond, enne, zelf ijs maken is stukken makkelijker dan zelf brood bakken.
pi_61536287
is hier nog iemand online?
pi_61566847
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

maak daar maar 48 uur van en je vriezer moet echt goed koud zijn, -18 minstens.

Verder doe de ijsmachine minder vol, en zorg dat je spullen goed koud zijn die je erin doet.

Goedkope ijsmachines blijven bagger, van de ijsmachines met een koelelement kan ik eigenlijk alleen die van Philips aanraden.

Ik vraag me af of dit wel helpt .. Ik bedoel... een ijsblokje dat 48 uur in de vriezer heeft gelegen is echt niet kouder dan een ijsblokje dat 18 uur in de vriezer heeft gezeten..

Denk dat het een betere tip is om het ijsmengsel af te laten koelen en dan 8 uur in de koelkast koud laat worden voordat je het gaat draaien.
Life is short, eat dessert first.
pi_61569118
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 00:39 schreef missy_c het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dit wel helpt .. Ik bedoel... een ijsblokje dat 48 uur in de vriezer heeft gelegen is echt niet kouder dan een ijsblokje dat 18 uur in de vriezer heeft gezeten..

Denk dat het een betere tip is om het ijsmengsel af te laten koelen en dan 8 uur in de koelkast koud laat worden voordat je het gaat draaien.
Als je het 48 uur in de vriezer laat liggen, weet je zeker dat alles goed bevroren is, en dat er niet nog wat vloeibaar is. Als het eenmaal bevroren is, dan maakt het inderdaad niet meer uit.
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')