quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:44 schreef Tijn het volgende:
Oh? *Knightrider liedje fluit (wat best moeilijk is)*
Ach,. natuurlijk wel, Tijn, want ik heb hem mp3's gezonden.quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:47 schreef Tijn het volgende:
Alsof je ook maar 1 ding van 'em kent, Mike
En nu op de blokfluit?quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:47 schreef Seborik het volgende:
Vroeger speelde ik Rachmaninoff op de piano.
Papa don't preach (in de uitvoering van Huppelkutje Osbourne).quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:48 schreef Mike het volgende:
Ga eens slapen, stelletje mongolen...hebben jullie wel gezien hoe laat het is?
Ik denk dat nog een Seinfeld wel moet kunnenquote:Op vrijdag 17 december 2004 01:48 schreef Mike het volgende:
hebben jullie wel gezien hoe laat het is?
Ach, de avonden ligt bij m/n ouders, dus die zie ik pas de 24e, en daarnaast kan ik me nog een passage herinneren waarin Frits vertelt dat hij wel veel gedronken heeft, maar niet té veel. En uiteindelijk vraagt ie vergevnig aan maria. Dat moet ik ook kunnen proberen. Is meteen goed, inlevingstechnisch.quote:Op woensdag 22 december 2004 03:22 schreef corc het volgende:
Maar baboon! Je moet om 5:45 weer opstaan! Hoe kun je het zo laat maken! Als je meer op tijd weer wakker bent!
Ik ga 't bikkel topic zoeken.quote:Op woensdag 22 december 2004 03:59 schreef corc het volgende:
Als je maar weet dat ik je in de gaten houd. (insert "niet onopgemerkt gebleven" grapje)
Dronken Frits:
"weet je wat het is, als ik veel gedronken heb klapwiek ik wel, maar ik kom niet van de grond"
Ik hoorde dat je nu ook de sleutel niet had. Dat is natuurlijk *wel* echt ergquote:Op vrijdag 24 december 2004 04:41 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zo. Dat was deel 3 van mijn biertrilogie. Was gezelllig, maar weer met mij ex gezoend. Dat si nooitgoed.
Jeetje wat een avontuur Tijn!quote:Op dinsdag 4 januari 2005 02:55 schreef Tijn het volgende:
Ja Identity is eeeeeng!!!!!
Ik heb 'em afgelopen zomer midden in de nacht in een hotel (!!!!) gekeken en halverwege de film, net toen het eng werd, stopte iemand een pizzafolder tussen de deur door. Ik schrok me echt dood!!!!!
Ik vind de snelheid niet zo'n probleem. Meer de inhoud.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 03:25 schreef Stranger het volgende:
Sinds ik vannacht de oude layout weer heb ingesteld, voel ik me weer ontzettend aangetrokken om te reageren. Maar zo lang het alleen 's nachts te doen is qua snelheid, zit een comeback er neit in.
Nou ja, dat soort gesprekken zijn de weergave van mijn leven. Dus eigenlijk suggereer je dat mijn leven niet de moeite waard is.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:24 schreef broer het volgende:
Aha! Dát soort gesprekken zijn de reden dat ik me niet op IRC begeef.
Sorry. Dat deed ik niet expres. Ik zou niemand ooit willens en wetens confronteren met zijn eigen tekortkomingen.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:28 schreef I.R.Baboon:
Dat is toch vrij confronterend hoor, broer.
Wat waren dat toch mooie tijden.quote:Provo
Na de Tweede Wereldoorlog brak er een periode aan van grote economische groei, en de Nederlandse welvaart nam werd al groter. Begin jaren zestig kwam er voor het eerst serieus protest tegen de samenleving zoals die zich ontwikkeld had. Deze acties vonden plaats in Amsterdam. Initiatiefnemers waren vertegenwoordigers van een nieuwe generatie. Eerst Robert Jan Grootveld en later ook Roel van Duijn. Robert Jan Grootveld, die al vanaf 1961 actie voerde tegen de tabaksindustrie, kreeg al meer jongeren achter zich. Rond 1964 ontstonden er zogenaamde Happenings, bijeenkomsten waarbij jongeren zich op zaterdagnacht bij het standbeeld het Lieverdje op het Spui verzamelden . Deze happenings werden al populairder. In 1965 werd door een criminoloog de term Provo bedacht voor deze jongeren, afkomstig van het woord ‘ provoceren’. Deze term namen werd door Roel van Duijn overgenomen, die bezig was een anarchistisch tijdschrift op te richten. Op 25 mei 1965 was het zo ver, en werd door middel van een pamflet het tijdschrift ‘Provo’ aangekondigd. Dit moest een jongerentijdschrift ter vernieuwing van het anarchisme worden. Al snel kwamen er contacten tussen Grootveld en van Duijn en de Provo’s gingen al snel ook naar de happenings van Grootveld toe. Binnen een paar maanden verwerden de happenings tot verslagen met de politie, die zich nogal autistisch opstelde en in veel dingen een aanleiding zag om hardhandig in te grijpen . Het voorgenomen huwelijk van Prinses Beatrix met Claus von Ambsberg was een volgende gebeurtenis waar Provo zich tegen verzette, allereerst omdat ze sowieso tegen het koningshuis waren, en bovendien omdat Claus een Duitser was die in de oorlog in de Wehrmacht had gediend. Naarmate het koninklijke huwelijk dichterbij kwam werd de politie al zenuwachtiger. Provo had aangekondigd met acties te komen en er waren geruchten dat men LSD in het drinkwater van de politiepaarden wilde gooien. Uiteindelijk bleef de schade beperkt tot wat rookbommen en een losgelaten kip, maar die beelden gingen desondanks de hele wereld over. De beelden van het hardhandige politieoptreden daarentegen niet.
Een week later verscheen er een fototentoonstelling over het optreden van de politie tijdens het huwelijk. Veel Nederlanders waren geschokt, en burgemeester Van Hall deed bij Mies Bouwman een oproep waarbij hij het politieoptreden goedpraatte, maar verloor daar veel goodwill bij het publiek mee.
Ondertussen was Provo door haar acties in bijna heel Nederland bekend en ontstonden er ook vele Provo-achtige bewegingen in andere plekken in Nederland, die meestal maar een erg korte periode actief waren. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van Amsterdam in juni 1966 besluit Provo om mee te doen , en slaagt het er in om een zetel te veroveren. Men neemt zich voor om die zetel ieder jaar door iemand anders te laten bekleden.
In Amsterdam gaat de opschudding ondertussen door, en in diezelfde maand ontstaat er een bouwvakkersopstand waarbij een van de bouwvakkers overlijdt. De politie wordt daarvoor verantwoordelijk gehouden , en uiteindelijk wordt het gebouw van de Telegraaf bestormd, aangezien de Telegraaf met haar berichtgeving altijd de kant van de politie had gekozen bij conflicten. Na enige dagen vechten, waarbij ook provo’s aan de kant van de bouwvakkers meevochten, wordt de rust moeizaam weer hersteld. De hoofdcommissaris van politie krijgt eervol ontslag.
In de rest van 1966 gaat Provo door met demonstreren, met name tegen Vietnam, maar in het najaar wordt het protest minder talrijk. In februari 1967 krijgt de Provo-raadszetel een nieuwe vertegenwoordiger, Luud Schimmelpennink, die het Witte Fietsenplan probeert te promoten. Het Witte Fietsenplan was een plan om de autodruk in het centrum te verminderen door de gemeente 3000 fietsen neer te laten zetten in het centrum die voor iedereen te gebruiken waren, zolang ze maar achtergelaten werden op de plaats van bestemming. Net als tientallen andere Provo plannen krijgt ook dit plan geen meerderheid achter zich.
In april 1967 wordt eerst een provo-boot vernield door jongeren die rondhingen in de omgeving van het Centraal Station en enige dagen later worden provo’s afgetuigd door een groep langskomende mariniers. De Telegraaf juicht, maar minister-president De Jong is not amused en maakt burgemeester Van Hall duidelijk dat het afgelopen moet zijn met de ordeverstoringen in Amsterdam. Als enige dagen later ook nog eens een rapport verschijnt waarin het beleid van de burgemeester rondom de rellen van 1966 met de grond gelijk wordt gemaakt is het te veel. Van Hall krijgt op 13 mei 1967 eervol ontslag.
Twee dagen later, op 15 mei 1967, wordt Provo opgeheven. Het vindt dat haar doel bereikt is en dat er niets meer te provoceren valt. Daarnaast hebben ze meer dan genoeg media-aandacht gehad en zijn de standpunten duidelijk gemaakt.
De zetel die Provo in ’66 verkregen had in de gemeenteraad wordt wel aangehouden en volgens afspraak wordt die jaarlijks gerouleerd. In 1969 komt Roel van Duyn op die zetel en begint daar al gedachtegoed uit te dragen dat veel beter bij een nieuwe stroming, de Kabouters, past.
Mooi.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zo, de eerste paragraaf is voor vanavond weer even af, en daar ga ik morgen pas weer kritiek op leveren.
[..]
Wat waren dat toch mooie tijden..
Dat wordt vast niet beter als hij ziet hoe ik elke 2 zinnen switch tussen verleden en tegenwoordige tijd.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:39 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Mooi.
Ik mail het even naar mn vader, dat was zo'n Provo.
En kijk hoe hij geëindigd is, in- en intreurig..
Dat was mijn enige doel.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:40 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zo, ik heb onderhuids ook weer even bijgelezen.
Toch heeft de gevestigde orde hier moeten toegeven aan de jeugd met haar verfrissende ideeën.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zo, de eerste paragraaf is voor vanavond weer even af, en daar ga ik morgen pas weer kritiek op leveren.
[..]
Wat waren dat toch mooie tijden..
Wat betreft breuls.log heb je overigens helemaal gelijk.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:42 schreef broer het volgende:
[..]
Dat was mijn enige doel.
Dank. Kan ik nu gaan slapen.
Ach, de echte provo switcht in gedachten elke twee minuten tussen die goeie ouwe tijd en nu.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:40 schreef I.R.Baboon het volgende:
hoe ik elke 2 zinnen switch tussen verleden en tegenwoordige tijd.
Ach, in mijn conclusie (die ik nog ga schrijven) wil ik zeggen dat het een beetje tweeslachtig is. Zowel provo als de kabouters zijn heel snel gekomen en weer ten onder gegaan, maar er is wel een soort van 'awareness' gecreëerd, en de kabouters hebben toch het fundament gelegd voor groene partijen in Nederland.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:42 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Toch heeft de gevestigde orde hier moeten toegeven aan de jeugd met haar verfrissende ideeën.
Weet ik.quote:Op zondag 9 januari 2005 02:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wat betreft breuls.log heb je overigens helemaal gelijk.
Het zijn er meerdere?quote:Op maandag 10 januari 2005 02:21 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hallo.
Ik werk nog steeds aan mijnpapers
.
Jazeker, Tijn.quote:
Nee Tijn, dat wel.quote:Tering, IR... zeker weinig van het schaatsen mee gekregen?
6 decemberquote:
Wat goed Herald, wat goed!quote:Op maandag 10 januari 2005 02:52 schreef Herald het volgende:
zo'n 21 uur geleden
Gelukkig nieuwjaar Tijn!quote:Op maandag 10 januari 2005 02:56 schreef Tijn het volgende:
Gelukkig nieuwjaar nog
Het mag eigenlijk niet meer, maar ik doe het toch
Zo ben ik
Goed punt.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 01:03 schreef Stranger het volgende:
Keeper, vergeet jij ook niet weer eens een keer hier te komen.
Ik heb zijn aandacht nog proberen te trekken door dit topic nog omhoog te schoppen in zijn at.quote:
Nobel. Hij post trouwens wel in de Informele UvA Meeting Slowchat, maar eigenlijk zijn Keeper, Terabyte en ik de enigen die daar posten, en dat is nu al 2,5 jaar zo.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 01:08 schreef Stranger het volgende:
[..]
Ik heb zijn aandacht nog proberen te trekken door dit topic nog omhoog te schoppen in zijn at.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |