Zucht... Al die voorspellingen... hecht er echt geen waarde in, niet van de ijstijd niet van de ompolingquote:Op woensdag 8 december 2004 18:21 schreef Evil-Cherry het volgende:
Die ijstijd kan me niet boeien, het omkeren van het magnetische veld van de aarde wél. Maar dat duurt wellicht nog wel een eeuw, dat overleef ik niet
Maar die ompoling komt, de vraag is alleen wanneer. Maar dát maak ik toch veel liever mee dan een ijstijd, eigenlijk.quote:Op woensdag 8 december 2004 23:24 schreef drelletje het volgende:
[..]
Zucht... Al die voorspellingen... hecht er echt geen waarde in, niet van de ijstijd niet van de ompoling
Ik heb in het Centraal Massief wel eens door flinke sneeuw gereden in december, dus die kans is zeer zeker aanwezig daar!quote:Op donderdag 9 december 2004 08:41 schreef Blik het volgende:
wat gebeurt er dan met die ompoling?
Hier was het trouwens ook koud, dikke laag ijs op de auto. De weerkaarten van nu geveb trouwens aan dat het vanaf de woensdag/donderdag voor kerst koud gaat worden en wellicht gaat sneeuwen. Beetje jammer dat ik woensdagavond naar zuid-frankrijk (millau) ga om kerst te vieren. Het is wel op 600 meter hoogte dus er is een kleine kans dat er sneeuw komt
OMG je zou er wonenquote:Op woensdag 8 december 2004 21:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
deze is ook wel mooi (beetje zuidelijker in Lapland; in NAPAPIIRI ):
22.06
[afbeelding]
en om 14.51 is het al aan 't schemeren
[afbeelding]
zie http://www.finnra.fi/alk/english/kelikamerat/kelikamerat_5.html
de ergste kou is trouwens wel weer weg daar. Daar waar het twee weken geleden nog -30 was, is het nu ongeveer -10.
Nou, nu 'komt' het magnetisch veld uit de zuidpool en gaat er bij de noordpool weer in (daarom draait een kompas ook altijd naar de noorden). Rond de evenaar ligt de grens tussen waar het veld uit de aarde komt en waar het er weer in gaat. Om de 200.000 jaar (dacht ik), verzwakt het veld en vervaagd die grens. En daardoor draait het magnetische veld, waardoor het magnetisch veld er bij de noordpool uitkomt en er bij de zuidpool weer in gaat (en je kompas draait dus dan weer altijd naar het zuiden). En die omkering betekend een grote chaos in het magnetisch veld, waardoor je overal op de wereld het noorderlicht kunt zien en dat soort ongein. Het is alleen wel weer lastig met navigeren.quote:Op donderdag 9 december 2004 08:41 schreef Blik het volgende:
wat gebeurt er dan met die ompoling?
Noorderlicht!!! Dan wil ik het ook zien! Is idd wel zo nu ik het mij bedenk... Zal ook niet al te goede tijd voor de atmosfeer zijn.. Al helemala niet als je net in een zonnemaximum zit...quote:Op donderdag 9 december 2004 10:48 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Nou, nu 'komt' het magnetisch veld uit de zuidpool en gaat er bij de noordpool weer in (daarom draait een kompas ook altijd naar de noorden). Rond de evenaar ligt de grens tussen waar het veld uit de aarde komt en waar het er weer in gaat. Om de 200.000 jaar (dacht ik), verzwakt het veld en vervaagd die grens. En daardoor draait het magnetische veld, waardoor het magnetisch veld er bij de noordpool uitkomt en er bij de zuidpool weer in gaat (en je kompas draait dus dan weer altijd naar het zuiden). En die omkering betekend een grote chaos in het magnetisch veld, waardoor je overal op de wereld het noorderlicht kunt zien en dat soort ongein. Het is alleen wel weer lastig met navigeren.
Nu is het dus zo dat die grens aan het vervagen is en dat we al iets van 700.000 jaar geen omkering gehad hebben.
(beetje vaag uitgelegd, maar ik ben niet zo helder
[afbeelding]
Normaal (blauw is noord, geel is zuid)
[afbeelding]
Tijdens omkering
Er staat heel veel op Google als je op 'ompoling' zoekt
Vind het best fascinerend eigenlijk![]()
Discovery (y)
(het is trouwens wel allemaal een beetje koffiedik kijken, hoe je het ook bekijkt. Zolang je met de aarde bezig bent blijft het gissen en voor hetzelfde geld stabiliseerd het hele veld zich weer en keert het nooit meer om.)
ontopic; De wind trekt hier trouwens en beetje aan (nou, windkracht 2 zal het niet halen) en het is nog steeds bewolkt.
Je hebt toch wel een goeie winter gewenst hequote:Op donderdag 9 december 2004 12:47 schreef Againzender het volgende:
De nevel wil niet echt optrekken hier, grijze zooi.
Gisterenavond toen ik naar huis fietste was het wel helder en zag ik een erg heldere meteoriet overschieten! Hij zat behoorlijk hoog aan de hemel en trok een erg fel wit lichtspoor door de lucht. Het spoor lichte niet na, dus na twee seconden was hij alweer weg, maar ik keek toevallig net die kant op
Dat zeg ik niet natuurlijkquote:Op donderdag 9 december 2004 13:42 schreef JoeKurr het volgende:
[..]
Je hebt toch wel een goeie winter gewenst he
Ik denk het wel.quote:Op donderdag 9 december 2004 15:39 schreef Againzender het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet natuurlijk
Overigens, in De Bilt was de temperatuur om 15:00 uur (nog steeds?) onder nul. Wordt het weer een ijsdag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |