Noorderlicht!!! Dan wil ik het ook zien! Is idd wel zo nu ik het mij bedenk... Zal ook niet al te goede tijd voor de atmosfeer zijn.. Al helemala niet als je net in een zonnemaximum zit...quote:Op donderdag 9 december 2004 10:48 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Nou, nu 'komt' het magnetisch veld uit de zuidpool en gaat er bij de noordpool weer in (daarom draait een kompas ook altijd naar de noorden). Rond de evenaar ligt de grens tussen waar het veld uit de aarde komt en waar het er weer in gaat. Om de 200.000 jaar (dacht ik), verzwakt het veld en vervaagd die grens. En daardoor draait het magnetische veld, waardoor het magnetisch veld er bij de noordpool uitkomt en er bij de zuidpool weer in gaat (en je kompas draait dus dan weer altijd naar het zuiden). En die omkering betekend een grote chaos in het magnetisch veld, waardoor je overal op de wereld het noorderlicht kunt zien en dat soort ongein. Het is alleen wel weer lastig met navigeren.
Nu is het dus zo dat die grens aan het vervagen is en dat we al iets van 700.000 jaar geen omkering gehad hebben.
(beetje vaag uitgelegd, maar ik ben niet zo helder
[afbeelding]
Normaal (blauw is noord, geel is zuid)
[afbeelding]
Tijdens omkering
Er staat heel veel op Google als je op 'ompoling' zoekt
Vind het best fascinerend eigenlijk![]()
Discovery (y)
(het is trouwens wel allemaal een beetje koffiedik kijken, hoe je het ook bekijkt. Zolang je met de aarde bezig bent blijft het gissen en voor hetzelfde geld stabiliseerd het hele veld zich weer en keert het nooit meer om.)
ontopic; De wind trekt hier trouwens en beetje aan (nou, windkracht 2 zal het niet halen) en het is nog steeds bewolkt.
Je hebt toch wel een goeie winter gewenst hequote:Op donderdag 9 december 2004 12:47 schreef Againzender het volgende:
De nevel wil niet echt optrekken hier, grijze zooi.
Gisterenavond toen ik naar huis fietste was het wel helder en zag ik een erg heldere meteoriet overschieten! Hij zat behoorlijk hoog aan de hemel en trok een erg fel wit lichtspoor door de lucht. Het spoor lichte niet na, dus na twee seconden was hij alweer weg, maar ik keek toevallig net die kant op
Dat zeg ik niet natuurlijkquote:Op donderdag 9 december 2004 13:42 schreef JoeKurr het volgende:
[..]
Je hebt toch wel een goeie winter gewenst he
Ik denk het wel.quote:Op donderdag 9 december 2004 15:39 schreef Againzender het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet natuurlijk
Overigens, in De Bilt was de temperatuur om 15:00 uur (nog steeds?) onder nul. Wordt het weer een ijsdag?
Meteoren (l) Ik heb vanavond toch time to kill buiten, dus ik ga de hemel in de gaten houden (y)quote:Op donderdag 9 december 2004 15:56 schreef drelletje het volgende:
Ik heb al een 0.2 gehad wat het officeel is geworden moeten we vanavond maar even zien.. Ik heb ook een aantal meteorieten gezien. Maandag komen heeeeel veel dus dan moet e echt kijken
Die ik gisteren zag was denk ik een 'losse', geen onderdeel van een zwerm. Hij was wel erg groot in ieder geval.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:25 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Meteoren (l) Ik heb vanavond toch time to kill buiten, dus ik ga de hemel in de gaten houden (y)
ECWMF geeft al minstens een week lang 'kou' aan voor vandaag, morgen en zaterdag, zondag, maandag en dinsdag. Daarna is de onzekerheid te groot om een zinnige uitspraak te doen maar er is wel een aantal leden dat de 'kou' gewoon laat voort duren. En als het mistig is moet kun je zo 2-3 graden van de maximumtemperatuur in de tabellen afhalen. Overigens zijn dit vrij normale temperaturen voor December.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:22 schreef flugeltje het volgende:
Ik baal echt als een stekker!! Het zou 'zacht' blijven deze week. Nu kunnen ze de gevelbeplating nóg niet aanbrengen.... Maar volgende week wordt het weer zachter.... toch????
Iig dik na 12-en.... Was dacht ik 3 graden om 12 uur... Tenminste dat denk ik... 90% zeker.quote:Op donderdag 9 december 2004 15:57 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik denk het wel.Wanneer ging de temperatuur gisteren eigenlijk onder nul?
Ik weet dat het normale temperaturen zijn, maar ik hoopte dat de weergoden me gunstig gezind zouden zijn... Hoe langer het duurt voor ze de gevelbeplating aan kunnen brengen hoe langer het duurt voor er opgeleverd wordt. En dat kost mij natuurlijk weer een hoop geld...quote:Op donderdag 9 december 2004 16:41 schreef Steijn het volgende:
[..]
ECWMF geeft al minstens een week lang 'kou' aan voor vandaag, morgen en zaterdag, zondag, maandag en dinsdag. Daarna is de onzekerheid te groot om een zinnige uitspraak te doen maar er is wel een aantal leden dat de 'kou' gewoon laat voort duren. En als het mistig is moet kun je zo 2-3 graden van de maximumtemperatuur in de tabellen afhalen. Overigens zijn dit vrij normale temperaturen voor December.
3 graden is wel heel enthousiast. Om 1 uur vannacht was het er 0,9 graden. Dus een ijsdag zit er niet meer in helaas, maar wel een heel koude dag.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:33 schreef drelletje het volgende:
[..]
Iig dik na 12-en.... Was dacht ik 3 graden om 12 uur... Tenminste dat denk ik... 90% zeker.
quote:Op donderdag 9 december 2004 19:53 schreef SpeedyGJ het volgende:
Tact: -0.08
Gevoelenstemp: -1.5
Druk: 1029.7
@joekurr: Heb je mijn mailtje nog gehad?
quote:
Miss dat je een 0 te veel hebt?quote:Op donderdag 9 december 2004 19:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]wat is dermee?
P.S aan de website kom ik momenteel even niet aan toe...
Het is nu mistig hier.
quote:Op donderdag 9 december 2004 20:00 schreef drelletje het volgende:
[..]
Miss dat je een 0 te veel hebt?
Tact -1.4
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |