Jeetjequote:Op zaterdag 11 december 2004 09:44 schreef Zabb het volgende:
Ik weet niet zeker of dit hier wel past, maar doe het toch even.
Maar wanneer gaat medeleven over in betutteling? Of erger nog: gewoon bijdehand zijn?quote:Op zaterdag 11 december 2004 10:12 schreef Vortexx het volgende:
Volgens mij wordt in zo'n opmerking juist een soort van medeleven naar de moeilijk-zwangeren getoond...
Niet dus, anders was dit topic wellicht onnodigquote:Op zaterdag 11 december 2004 11:05 schreef miss_sly het volgende:
IBovendien is vruchtbaarheidsproblematiek iets waar tegenwoordig toch gewoon over gepraat kan worden, dus het feit dat het niet altijd even gemakkelijk gaat, zou toch genoegzaam bekend kunnen zijn.
Tuurlijk, dan is het iets heel anders. Alhoewel... bij spin hoef je er bijvoorbeeld weer geen rekening mee te houden, dus misschien is het ook wel een kwestie van 'ken je gesprekspartner'quote:Op zaterdag 11 december 2004 11:05 schreef miss_sly het volgende:
miss_d: ik heb het nooit als betuttelend gezien, maar zoals jij het uitlegt kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Daar staat tegenover dat ik het best dom en kwetsend vind als mensen zomaar hun te nemen kinderen plannen, zeker als ze weten dat het in het geval van de gesprekspartner duidelijk anders gelopen is. Het minste waar ze dan rekening mee kunnen houden is de gevoelens van degene met wie ze praten.
Tuurlijk, maar toch wil het niet zeggen dat mensen daar rekening mee houden. Wat ik zeg, mijn vader is ook krap zestig geworden, en toch denken wij na over pensioenpremiespaarregelingdepots of hoe die ongein ook moge hetenquote:Bovendien is vruchtbaarheidsproblematiek iets waar tegenwoordig toch gewoon over gepraat kan worden, dus het feit dat het niet altijd even gemakkelijk gaat, zou toch genoegzaam bekend kunnen zijn.
Goeie genade..... wat heb je gezegd? Of was je met stomheid geslagen over zoveel "tact"?quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:11 schreef Tinkerbell het volgende:
[..]
Niet dus, anders was dit topic wellicht onnodig. Als ik er over spreek moet ik meestal zelf het voortouw nemen, mensen durven me anders amper erover aan te spreken.
Maar over wat je nooit meer horen wil.... We hebben sinds kort een hond en gister zegt iemand tegen me: "'Oh, heb je een hond, ja, dat zie je wel vaker bij kinderloze stellen, ach, dan maak je d'r toch wat van mee he, tis ook net een kind, zo'n hond'.
(ik maak me niet zo vaak kwaad, maar deze schoot even verkeerd
)
Tja, het blijft wat dat betreft inderdaad wel altijd lastig. Ik bedoelde eigenlijk meer dat het tegenwoordig toch wel wat meer bekend is dat je niet automatisch zwanger hoeft te worden als je besluit dat je wel een kind wilt. Dus meer de feiten, niet de omgang met die ' enge' mensen (tenminste, ik heb altijd het gevoel dat mensen me als te confronterend beschouwen als het over kinderen krijgen gaat).quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:11 schreef Tinkerbell het volgende:
[..]
Niet dus, anders was dit topic wellicht onnodig. Als ik er over spreek moet ik meestal zelf het voortouw nemen, mensen durven me anders amper erover aan te spreken.
Wat een kutopmerking!quote:Maar over wat je nooit meer horen wil.... We hebben sinds kort een hond en gister zegt iemand tegen me: "'Oh, heb je een hond, ja, dat zie je wel vaker bij kinderloze stellen, ach, dan maak je d'r toch wat van mee he, tis ook net een kind, zo'n hond'.
(ik maak me niet zo vaak kwaad, maar deze schoot even verkeerd
)
Tja, iedereen zou onbevangen aan het maken van een kindje moeten kunnen beginnen, zonder in het achterhoofd dat het ook wel eens anders kan lopen. Dat is misschien ook wel zo. Maar ja, dat betekent dan eigenlijk ook dat je je kop in het zand moet steken en niet geconfronteerd wil worden met mensen die wel tegen problemen aanliepen. Natuurlijk kun je dergelijke dingen niet voorzien en voorkomen, en je hoeft er ook geen rekening mee te houden, maar dat het allemaal niet vanzelfsprekend is, mag men best in het oog houden. Maar goed, ik ben iemand die eigenlijk niets vanzelfsprekend vind, ook niet dat ik de 60 ga halen, bijvoorbeeld. En dan ben ik geen doemdenker ofzo, ik heb geen reden om te denken dat het niet zo is, maar je krijgt geen garanties, toch?quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:36 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Tuurlijk, dan is het iets heel anders. Alhoewel... bij spin hoef je er bijvoorbeeld weer geen rekening mee te houden, dus misschien is het ook wel een kwestie van 'ken je gesprekspartner'![]()
[quote]
Natuurlijk werkt het bij iedereen anders, maar zelfs bij spin zul je het lontje met de verkeerde opmerkingen op z'n tijd best brandend krijgen![]()
[quote]
Tuurlijk, maar toch wil het niet zeggen dat mensen daar rekening mee houden. Wat ik zeg, mijn vader is ook krap zestig geworden, en toch denken wij na over pensioenpremiespaarregelingdepots of hoe die ongein ook moge hetenDe meeste mensen houden er geen rekening mee dat het ook 'mis' kan gaan, en dat is denk ik maar goed ook, want dat soort dingen voorzie en voorkom je niet.
Die kreeg ik idd ook in oktober op een verjaardag te horen, van een vriendin van mijn ouders.quote:Op zondag 12 december 2004 20:21 schreef Moonah het volgende:
"Nu je zus een kind heeft begint het bij jou zeker ook te kriebelen?"![]()
![]()
Flikker op. Ik wil al jaren een kind, alleen mijn lief gaat er niet zo hard voor.![]()
Gelijk heb je. Zal ze wel van terugkomen om ooit nog zo'n uitspraak te doen.quote:Op maandag 13 december 2004 10:19 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Die kreeg ik idd ook in oktober op een verjaardag te horen, van een vriendin van mijn ouders.
De blik op haar gezicht was best grappig toen ik zei 'liever gisteren dan morgen' en toen ik erbij vertelde dat ik van plan was het alleen te gaan doen als ik over een paar jaar nog steeds geen vent heb viel ze helemaal stil...
Ja, moet je ook maar geen stomme vragen stellen.
Men verwacht op dat soort stomme vragen vaak niet meer dan een algemeen antwoord. Het is hetzelfde als ze vragen 'hoe gaat het?'. Dan verwacht men ook niet een eerlijk antwoord.quote:Op maandag 13 december 2004 10:26 schreef leonieke het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Zal ze wel van terugkomen om ooit nog zo'n uitspraak te doen.![]()
Ik heb, ondanks diverse voorbeelden van het tegendeel, bij "nemen" nog steeds de associatie dat er over is nagedacht en bij "krijgen" het de associatie dat het iets is wat je overkomt. Mijn voorkeur gaat gevoelsmatig uit naar het eerst nadenken en vervolgens gaan proberen kinderen te krijgen, maar er zijn gelukkig meer dan genoeg gevallen bekend waarbij negen maanden denktijd voldoende bleek te zijn om het kind in te passenquote:Op zaterdag 11 december 2004 10:12 schreef Vortexx het volgende:
Is het niet zo dat de opmerking "kinderen die neem je niet, die krijg je" bedoeld is voor mensen die juist heel makkelijk praten over kinderen krijgen? Ik dacht juist dat je dat zegt wanneer je bijv. iemand hoort zeggen "als we getrouwd zijn, dan nemen we 3 kindjes". En dat je het dan zegt om aan te geven dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat je die kindjes krijgt. Volgens mij wordt in zo'n opmerking juist een soort van medeleven naar de moeilijk-zwangeren getoond...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |