Gisterenavond is opa overleden, helemaal naar eigen wil.
Hij had het vorige week al besloten dat hij euthanasie wilde, en er werd toen dus voor donderdag gekozen. Heel raar om zo'n beslissing te maken. Moet je daar nou een datum voor prikken? En hoe dan? Heel maf. De dokter kwam met dit voorstel, en dat was ook gewoon goed.
Afgelopen week heeft hij heel zijn postzegelverzameling uit lopen delen aan zijn kinderen en die moet dat hebben, en dat moet nog gebeuren, en die moet dat doen, en als dit, dan dat, wat een zorgen heeft die man toch gehad!
Tot gisteren zelfs tot het laatst toe over een boor die nog in de schuur lag en wat mijn oom daar mee moest doen! En dat mijn oma haar pillen nog in moest nemen, dat soort dingen.
Om half acht 's avonds zou de dokter komen. 's Middags was er al een infuus ingebracht, alleen maar de naald, verder niets, omdat onze dokter daar niet zo goed in is.
Wij waren er om 18 uur. Eerst heeft hij van iedereen persoonlijk afscheid genomen, echt heel mooi, alles is gezegd wat we wilden zeggen.
![]()
Hij deed een ring af om aan mijn oom te geven, maar dat ging niet zo makkelijk en toen ging dat infuus los. Ohjee, opa weer boos op zichzelf. Dus toen de dokter nog gebeld en toen moest er nog iemand ingeschakeld worden om dat infuus weer in te brengen.
Om 19 uur zei opa al van 'nou, van mij mag de dokter wel komen hoor!'
Want ze zou pas om 19.30 komen. Ondertussen ga je dan toch weer over hele stomme dingen praten. Het weer enzo.
![]()
Vrij bizar.
De dokter kwam iets over half acht en toen moesten we nog even wachten op die man die dat infuus kwam aanbrengen. Die kwam ook vrij snel en die had het allemaal vlot voor elkaar. Ze moesten nog even wat formuliertjes invullen.
Opa ging op het bed liggen dat in de woonkamer stond en toen kwam de dokter er weer bij. Oma ging naast hem zitten om zijn hand vast te houden, mijn moeder, oom en tante ging ook bij hem zitten. Wij bleven er verder ook allemaal gewoon bij.
Mijn opa bedankte de dokter nog voor alles wat ze gedaan heeft voor hem en toen zei hij "Nou gaat uw gang maar hoor dokter. Welterusten allemaal."
Dus het was "Welterusten opa, slaap zacht." En viel hij eigenlijk al bijna gelijk in coma, waarna de spierverslapper werd ingediend waardoor zijn hart langzaam stopte met kloppen. Binnen tien minuten was het gebeurd.
Het was eigenlijk gewoon echt heel mooi, om zo te sterven met iedereen om zich heen. En hij was zo rustig, hij wilde het echt heel graag en het is ook gewoon goed zoals het gegaan is.
Ik ben er nog wel verdrietig over, maar meer voor alles wat hij heeft door moeten maken afgelopen anderhalf jaar.
En mijn oma heeft het er natuurlijk ook heel moeilijk mee. Aan de andere kant zal er ook een last van haar schouders vallen. Mijn opa heeft het ook voor haar gedaan, het afgelopen half jaar heeft mij oma ook bijna opgesloten gezeten doordat ze voor hem heeft moeten zorgen. Nu kan ze weer gaan fietsen en op bezoek bij haar zussen en andere dingen doen. Ze moet nog minstens tien jaar genieten, zei opa. Daar zullen we haar wel bij gaan helpen.
![]()
Nou ja, het is gewoon goed zoals het gegaan is. Opa heeft in elk geval rust, waar hij nu ook is.